تحقيق در مورد وضعيت بانکداري الکترونيک در ايران با word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقيق در مورد وضعيت بانکداري الکترونيک در ايران با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقيق در مورد وضعيت بانکداري الکترونيک در ايران با word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
وضعیت بانکداری الکترونیک در ایران
کفاا- گفتوگو با آقای نواب كاشانی – مدیر امور طرح و برنامه بانك صادرات ایران- بانك صادرات ایران از قدیمیترین بانكهای كشور است كه از سال 1342 با این نام خوانده میشود.
در این نوشتار دستآورد كوششهای مدیران و كاركنان این بانك در راه بهكارگیری روشها و فناوریهای نوین و برپایی بانكداری الكترونیك پیش روی شما جای گرفته است.
پیشینه بانكداری الكترونیكی
زمانی كه میان كامپیوتر و ارتباطات هماهنگی ایجاد گردید و این دو فناوری پروتكلهای یكدیگر را پذیرفته، در یك راه قرار گرفتند، ارتباطات كامپیوتری شكل گرفت و بهدنبال آن تحولی بزرگ در بخش IT و نیز تاریخ زندگی بشر رخ داد، تحولی كه دورهای بهنام موج چهارم را، به روند تكاملی دورههای زندگی بشری افزود.
در این عصر نوین – كه به عصر مجازیها هم مشهور است – نوع فعالیتها، نگرشها، نوآوریها و سیستمها دگرگون شده، سرعت چرخش زمان نیز تند و شتابان گشته است. تغییر در ماهیت كار (E-Work)، تغییر در ماهیت بازرگانی E-Commerce)) تغییر در ماهیت ارتباط (E-Mile) تغییر در ماهیت آموزش (E-Learning) گوشههایی از این دگرگونیها هستند.
برای نمونه، در ایالت متحده، در سال 2001، 8/25 میلیون تن، در سال 2002، 5/27 میلیون تن، در سال 2003، 5/28 میلیون تن به روشهای الكترونیكی و از راه دور بهكار میپرداختهاند و پیش بینی شده كه در سال 2020، این شمار به 64 میلیون تن برسد
بانكداری الكترونیكی نیز دستآورد این پیشرفتها است، بدین منظور كه هر مشتری بتواند از راه دور، خدمات بانكی دلخواه خود – مانند نقل و انتقال وجه و بررسی حساب – را انجام دهد. از اینرو خدمات الكترونیكی نوین بانكی مطرح گردیده و امكانات و قابلیتهایی برای مشتریان فراهم شده كه در چارچوب آنها، بهرهگیری از خدمات بانكی از دور، امكانپذیر باشد.
وضعیت ابزارها و زیرساختهای پیاده سازی بانكداری الكترونیكی در كشور
بهنظر من، برای پیادهسازی بانكداری الكترونیكی، به چنین ابزارهایی نیاز داریم :
1) تجهیز سختافزاری، نرمافزاری و ارتباطی شعبهها برای كار در قالب یك شبكه.
2) تعیین متدلوژی تمركز و یا عدم تمركز در شبكه اطلاعات
3) ایجاد شاهراه ارتباطی مناسب و درست
4) ایجاد بانك اطلاعاتی متناسب با نرم افزار
5) بهرهگیری از یك سیستمعامل با ضریب امنیتی بالا
6) ایجاد یك نسخه پشتوانه1، در صورت گزینش متدلوژی تمركز در شبكه
اما به اعتقاد اینجانب بهعنوان یك مدیر اجرایی – كه سالها تجربه مدیریت پیادهسازی سیستمهای گوناگون انفورماتیكی را عهدهدار بوده – باتوجه به امكانات، قابلیتها و بستر اجرایی موجود در كشور، اولویتبندی پیشنهادهای بانكداری الكترونیكی، چنین است :
1) ایجاد یك شاهراه ارتباطی مناسب و درست
2) داشتن نرم افزار با قابلیت آنلاین
3) بهكارگیری از نیروهای متخصص حرفهای در بخش نرمافزار، سختافزار و شبكه
موانع اساسی توسعه بانكداری الكترونیكی در كشور
بزرگترین موانع توسعه بانكداری الكترونیكی بدین شرح است:
1) بستر مخابراتی مناسب برای انتقال داده وجود ندارد. همانگونه كه میدانید درباره خدماتی مانند آب، برق و گاز، سازمانهای ذیربط شاهراه اصلی را ایجاد میكنند و مشتركان تنها با پرداخت هزینه اشتراك از این خدمات بهرهمند میشوند، اما در مورد خطوط مخابراتی، متقاضیان خود ناگزیر به ایجاد شاهراه ارتباطی با هزینه هنگفت هستند، درحالیكه این كار از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
2) میان درك مدیران تصمیمگیر و متخصصان تصمیمساز IT در سازمآنها فاصله وجود دارد، چرا كه در بخش IT بهرغم وجود برخی از بخشهای تخصصی – مانند پزشكی – بهجای اینكه افراد بیتخصص، مقلد باشند، همه مجتهد و صاحب تشخیص شده اند.
3) ضعف مدیریت نگهداری و بهكارگیری متخصصان حرفهایی سطح بالا در بخش IT، برای تهیه بستههای نرم افزاری نیرومند بانكی .
دلایل پیشرفت نكردن شبكه بانكی در بانكداری الكترونیكی
بهنظر من، كشور ما بهدلیل نبود سایل زیر، تاكنون در برپایی بانكداری الكترونیكی ناكام مانداه است :
1) بستر مخابراتی كارآمد
2) ساختار مناسب نیروی انسانی در بخش IT
3) مدیران حرفهای تصمیمساز در بخش IT
4) متخصصان IT در تركیب اعضای هیات مدیره بانكها
5) جذب، حفظ و نگهداری متخصصان كیفی و حرفهای IT در بخش دولتی (بهدلیل پایین بودن دستمزدها)
همچنین ابزارها و روشهایی كه امروزه یك بانك برای برپایی بانكداری الكترونیكی نیاز دارد، عبارتاند از: سوییفت2، اینترانت، اینترنت، موبایل بنكینگ، 3POS، Pinpad و 4ATM، بانكداری تلفنی، كارت اعتباری5 و دبیت6 و كامپیوترهای شخصی برای سرویسدهی به مشتری از دور.
كوششهای بانك صادرات ایران
با توجه به مسایل و مشكلات یاد شده، بانك صادرات ایران كوشیده است كه در راستای برپایی بانكداری الكترونیكی گام بردارد.
هماكنون این بانك در سه بخش حفظ و نگهداری نرمافزار، پشتیبانی، حفظ و نگهداری سخت افزار و ارایه خدمات كارتهای اعتباری، از خدمات سه شركت بهصورت برونسازمانی بهره میبرد؛ كه در این راستا، شركت كارت اعتباری ایران، در ارایه خدمات كارتهای اعتباری با كیفیت مطلوب – در سطح ملی و جهانی – بهقیمت پذیرفتنی از سوی خریداران فعالیت میكند.
سیستم سپهر و خدمات آنلاین
سیستم سپهر، سیستم پرداخت همزمان رایانهای است، كه انجام خدمات بانكی را بهصورت لحظهای و بیدرنگ امكانپذیر میسازد.
خوشبختانه بانك صادرات یك شاهراه ارتباطی (خصوصی) ماهوارهایی – با پهنای باند مناسب – دارد و میتوان گفت كه از دیدگاه ارتباطی و سختافزاری در وضعیت خوبی است.
در زمینه نرمافزاری، هماكنون خدماتی همانند حساب قرضالحسنه جاری، پسانداز، اعتبارات اسنادی، كارت و كارت اعتباری و دبیت، بهصورت برخط ارایه میشود و آرمان و برنامه آینده ما آن است كه انجام دیگر خدمات – مانند حساب سپردههای سرمایهگذاری مدتدار، حوالجات، بروات، تسهیلات و – را نیز بهصورت آنلاین، تراز روزانه و قبوض و نیز ارایه خدمات E_Purse را نیز در دست بررسی دارد كه در صورت فرجام یافتن آنها میتوان ادعا كرد كه بانك ما از دیدگاه نرمافزاری نیز در وضعیتی مطلوب قرار گرفته و بستر لازم برای برپایی بانكداری الكترونیكی آماده است.
مركز شتاب
همانگونه كه میدانید، درگذشته هر یك از بانكها برای پیادهسازی سیستمهای انفورماتیكی خود، مستقل عمل كردهاند و این كار هم هزینههای بیشتری داشته و هم باعث سردرگمی مشتریان گردیده است.
برای نمونه، هر بانك یا موسسه مالی در هر فروشگاه یك دستگاه POS نصب میكرد و این كار مشتریان را بههنگام استفاده از دستگاهها سردرگم میساخت. از اینرو، برای حل این مشكل و نیز صرفهجویی در هزینههای ملی، مركز شتاب – كه این بانك در ایجاد آن نقشی بنیادین داشته است – شكل گرفت و هماكنون 5 بانك عضو مركز شتاب هستند و 3 بانك صادرات ایران، توسعه صادرات ایران و كشاورزی – با پرداخت كارمزد – از دستگاههای ATM و POS یكدیگر بهره میبرند.
متولی و راهبر نظام بانكداری الكترونیكی كشور
با توجه به اینكه بانك مركزی هدایت و راهبری سیستم بانكی در همه زمینهها را برعهده دارد، بهترین گزینه برای این كار است.
چنانچه این بانك پروتكل واحدی را در این زمینه تعیین و بستر مسیر حركت بانكها را هموار كند، بانكها با سرعتی بیشتر – در زمینه پیاده سازی سیستم بانكداری الكترونیكی – گام خواهند برداشت، كمااینكه شركت خدمات انفورماتیك نیز در این راستا تاسیس شد؛ اما بههر حال، با آنكه تفكر، تفكر نوینی بوده، اما در فرآیند پیادهسازی – به دلایل پرشمار – بهخوبی اجرا نگردیده است.
برنامهها و پروژه های بانكداری الكترونیكی
فهرست پروژه های اجرا شده در این بانك – در دو سال گذشته – به شرح زیر است:
* اتوماسیون 500 شعبه سپهری On line _ Real time (فاز 1) بانك صادرات
* برگشت سیستم 14 شعبه به سیستم سنتی
• مكانیزه كردن 687 شعبه غیرمكانیزه
• * آماده سازی سایت كامپیوتری (بزرگ) برج سپهر
• * راهاندازی كامپیوترهای بزرگ7 در برج سپهر
• * گسترش شبكه سیستم سوییفت
• * راه اندازی، توسعه و نگهداری شبكه ارتباطی برج سپهر با بیش از 1500 نود8
• * مكانیزاسیون یكصد رابط توزیع
• * تبدیل سیستم عامل VM/ESA به OS/390 در كامپیوتر بزرگ
* ایجاد سیستم جامع دبیرخانه یكسان در كل شبكه (اداره بدون كاغذ9 – فاز 1)
* ایجاد سیستم اینترنت
• * ایجاد سیستم اینترانت
• * بهكارگیری یك پایگاه اطلاع رسانی جامع (DBMS) در كامپیوتر های بزرگ و ریز كامپیوترها
• * پایگاه وب بانك صادرات ایران
• * دگرگونی در سیستم تلفنبانك و توسعه آن
• * ایجاد سیستم اطلاع رسانی جغرافیایی GIS (فاز 1)
• * طراحی و پیاده سازی سیستم تسهیلات (در سیستم سنتی)
• * اجرای فاز اول جمع آوری نمونه امضا در سیستم، با استفاده از PC_Client در شعب استانها و سرپرستیهای تهران (در سیستم سنتی)
* بسترسازی پروژه زیربنایی انتقال اطلاعات از مراكز استانها و سرپرستیهای تهران به مركز (فاز 1 : ارسال اطلاعات با تاخیر 24 ساعته)
ارزیابی آینده نظام بانكی كشور
• پیشبینی خوبی برای آینده نظام بانكی كشور در زمینه بانكداری الكترونیكی ندارم، زیرا جهان كنونی كه به دنیای مجازیها معروف است، جهانی بسیار پرسرعت و پرتحرك است؛ اما حساسیت این امر به دلایل زیر هنوز در سازمانها احساس نشده است :
• 1) فرایند تصمیمسازی به لحاظ غیرحرفه ایی بودن بعضی مدیریتها كند بوده است.
2) دوره عمر مدیریتها برای سیاستگذاری و برنامهریزیهای بلندمدت در زمینه انجام فعالیتهای بنیادین و زیربنایی در بخشIT كوتاه است.
3) جذب، حفظ و نگهداری متخصصان IT در طول عمر یك پروژه – بهدلیل پایین بودن سطح حقوق و دستمزد – مشكل یا نا ممكن است.
4) فرآیند اجرای فعالیتها بهلحاظ ماهیت دولتی سازمانها بسیار كند است.
5) با توجه به تغییرات سریع فناوری و لزوم انجام سرمایه گذاریهای مستمر در بخش IT، مدیران حاضر به ریسكپذیری در این حوزه نیستند.
6) از نظر فرهنگی – كه باید بسترسازی لازم برای گسترش كاربرد خدمات نوین بانكی فراهم گردد – هنوز فعالیت زیربنایی برای افزایش آگاهی مشتریان در پذیرش سیستمها و روشهای نوین و تغییر الگوهای رفتاری آنان صورت نپذیرفته است.
برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید