تحقيق در مورد آموزش بزرگسالان در سوئد با word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقيق در مورد آموزش بزرگسالان در سوئد با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقيق در مورد آموزش بزرگسالان در سوئد با word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
آموزش بزرگسالان در سوئد
تاریخچه
دبیرستانهای مردمی و انجمنهای آموزش بزرگسالان در زمره قدیمیترین مراكز سازمان یافته ارائه كننده دورههای آموزش بزرگسالان دركشور سوئد محسوب میگردند. با اعمال تغییرات ساختاری درحوزه آموزش سوئد طی قرن 19، روند توسعه آمورش بزگسالان تسهیل یافت. افتتاح نخستین مراكز آموزش متوسطه مردمی ویژه آموزش بزرگسالان در سال 1868 خود مبین این مطلب است.
گفتنی است كه سایر مراكز آموزش متوسطه مردمی كشور سوئد در آغاز قرن20 پدیدار شدند. انجمنهای آموزش بزرگسالان در كشور سوئد به واسطه توسعه جنشهای مردمی تشكیل گردید.ازجمله توسعه جنشهای مردمی نظیر جنبشهای مذهبی و جنبشهای سیاسی میتوان به نیاز اعضای جنبش به برخورداری از اطلاعات و بالابردن سطح آگاهی افراد از نیروی بالقوه خود اشاره نمود
. گفتنی است كه جامعه علمی این نیازها را تامین نموده، جنبشهای مردمی نظارت بر حوزه آموزش را به دست گرفته و نخستین گروههای آموزش بزرگسالان كشور طی سال 1902 شكل گرفت. علیرغم ارائه دورههای معمول آموزش بزرگسالان در مدارس ایالتی، طرح توسعه مدارس ویژه آموزش بزرگسالان كشور سوئد طی دهههای 60 -1950به اجرا در آمد. مدارس شبانه ابالتی ویژه بزرگسالان نیز در آوریل سال 1938 تاُسیس گردید. طی دهه 1950نیز افراد بزرگسال كشور سوئد از امكان حضور در دورههای آموزش تكمیلی برخوردار گردیدند.
لازم به ذكر است كه مدارس شبانه ابالتی ویژه بزرگسالان ، ابتدا توسط انجمنهای آموزش بزرگسالان اداره میگردید، تا اینكه درسال 1963 مدارس مذكور از امتیازات ایالتی برخوردار گردید.
در این اثنا و با گذر از دوره گذار، توسعه كلیه مدارس شبانه ابالتی ویژه بزرگسالان تحت نظارت شهرداریهای كشور در آمد.علاوه بر این دورههای آموزش فنی و حرفهای بزرگسالان به صورت دورههای آموزشی پاره وقت و توسط مدارس فنی و حرفهای ارائه گردید.
در سال 1967 اقداماتی در خصوص اعمال اصلاحات تدریجی در حوزه آموزش بزرگسالان سوئدی به عمل آمد كه از آن جمله میتوان به پذیرش دانشجویان در دورهها ی آموزش ایالتی، ملی و شهری (منطقهای) اشاره نمود. در نتیجه اعمال چنین اصلاحاتی، مدارس شبانه متوسطه و تكمیلی ایالتی ازفعالیت بازمانده و از سال 1968 تحت نظارت شهرداریهای كشور فعالیت مینمایند.
در سال 1997 گذراندن دوره های آموزش پایه برای افراد بزرگسال كشور الزامی گردیده و با آموزش بزرگسالان تحت نظارت شهرداریهای كشور ادغام گردید. لازم به ذكر است كه دورههای آموزش بزرگسالان تحت نظارت شهرداریهای كشور بخشی از سیستم آموزش ایالتی كشور سوئد محسوب میگردد. ازسال 1986 مسئولیت برگزاری و نظارت بر دورههای آموزش زبان سوئدی ویژه مهاجرین به شهرداریها ی مناطق مختلف كشور تفویض گردیده است.
چارچوبهای قانونی
طبق قانون مصوب 1975ویژه آموزش بزرگسالان كلیه شهروندان شاغل سوئدی از حق مرخصی بدون حقوق، جهت حضور در دورههای آموزشی برخوردارمیباشند. لازم به ذكر است كه محدودیت قانون مذكور مشروط بر این است كه افراد شاغل بزرگسال سوئدی به همكاری با یك كارفرما طی12-6 ماه گذشته مبادرت نموده باشند.كلیه افراد شاغل سوئدی هم چنین بدون احتساب موقیت شغلی از حق حضور دردورههای آموزشی كه توسط اتحادیههای تجاری ترتیب داده شده است، بر خوردارمیباشند.
علاوه بر این نه كارفرما و نه اتحادیههای تجاری از حق اولویت بندی برخوردار نبوده و به عبارت دیگر هیچ گونه محدودیتی بر حضور شاغلین در دورههای آموزشی بزرگسالان وجود ندارد. دورههای آموزش بزرگسالان در سطح ایالتی و منطقهای كشور سوئد رایگان است. علاوه بر این كمك هزینههای بلاعوض تحصیلی و وامهای آموزشی نیز به داوطلبین اعطا میگردد. گفتنی است كه از اول جولای 2001 كلیه دانشجویان دورههای آموزش بزرگسالان دركلیه مقاطع آموزشی تحت پوشش چنین كمك هزینهها و وامهای آموزشی قرارگرفته اند. سیستم كمك هزینه تحصیلی دوره آموزش بزرگسالان به صورت كمك هزینههای بلاعوض 5/34درصد و 82درصدی به دانشحویان ارائه میگردد. كمك هزینههای بلاعوض تحصیلی (UBS) نوع دیگری از كمك هزینههای تحصیلی است كه به اشخاص غیر شاغل بین ردههای سنی 55-25 سال اعطا میگردد.
موسسات آموزش بزرگسالان
نظام آموزش بزرگسالان كشور سوئد از دورههای آموزش بزرگسالان تحت نظارت شهرداریها (komvux)، آموزش تكمیلی متوسطه، آموزش استثنایی ویژه بزرگسالان (sarvux) و آموزش زبان سوئدی به مهاجرین و افراد غیر بومی (sfi) متشكل میگردد.لازم به ذكر است كه مسئولیت برگزاری، نظارت و تامین بودجه كلیه دورههای آموزش ویژه افراد بزرگسال بر عهده شهرداریهای مناطق مختلف كشور میباشد. دورههای آموزش تكمیلی شغلی بزرگسالان نیز در اشكال مختلف آموزش شغلی پیشرفته (ky) و آموزش بازار كار به افراد بزرگسال سوئدی ارائه میگردد.
دورههای آموزش پیشرفته شغلی بزرگسالان دركشور سوئد توسط دانشگاههاو دانشكدههای ایالتی، شهرداریها، شوراهای استانی و سازماندهندگان آموزش فردی برگزار میگردد. در سال 1997 طرح آموزش اولیه بزرگسالان با عنوان (kunskaplyfter) در جهت اجرای بهینه طرح مذكور اتخاذ گردیده و طی دوره آموزشی 5 ساله تا سال 2002 توسط آژانس ملی آموزش به اجراء در آمد. طی طرح مذكور تعداد 47000 مركز آموزش بزرگسالان تحت نظارت شهرداریها و تعداد 7000 مركز آموزش آزاد بزرگسالان آغاز به فعالیت نمود.
گفتنی است كه مسئولیت اجرای طرح مذكور تا سال 2006 به شهرداریها و مراكز آزاد آموزش بزرگسالان تفویض گردیده است . از جمله دیگر دورههای آموزش بزرگسالان دركشور سوئد میتوان به آموزش آزاد سالمندان (folkbidning) تحت نظارت انحمنهای آموزشی بزرگسالان و دبیرستانهای مردمی (follchogiscdor) اشاره نمود.لازم به ذكر است كه بودجه آموزش آزاد بزرگسالان توسط شوراهای ایالتی و شهرداریهای مناطق مختلف كشور تامین میگردد
. دورههای آموزش تكمیلی شغلی بزرگسالان نیز در اشكال مختلف آموزش شغلی پیشرفته (ky) و آموزش بازار كار به افراد بزرگسال سوئدی ارائه میگردد. دورههای آموزش پیشرفته شغلی بزرگسالان در كشور سوئد توسط دانشگاهها و دانشكدههای ایالتی، شهرداریها، شوراهای استان و سازماندهندگان آموزش فردی برگزار میگردد
. در سال 1997 طرح آموزش اولیه بزرگسالان با عنوان (kunskaplyfter) طی دوره آموزش 5 ساله تا سال 2002 به اجرا درآمد. آژانس ملی آموزش، مسؤولیت اجرای طرح مذكور را برعهده دارد. طی طرح مذكور تعداد 47000 مركز آموزش بزرگسالان تحت نظارت شهرداریها و تعداد 7000 مركز آموزش آزاد بزرگ سالان آغاز به فعالیت نمود. گفتنی است كه مسؤولیت اجرای طرح مذكور تا سال 2006 به شهرداریها و مراكز آزاد آموزش بزرگسالان تفویض گردیده است. لازم به ذكر است كه آموزش عمومی بزرگسالان (kumvux)، آموزش بزرگسالان فاقد توانایی یادگیری (sarvux) وآموزش ویژه مهاجرین (sfi) تحت نظارت شهرداریها ارائه میگردد.
از جمله مهمترین نهادها و مراكز ارائه كننده آموزشهای بزرگسالان میتوان به آژانس ملی آموزش (cfl) با دو واحد عملیاتی در مناطق harnosand و norrkoping و اداره مركزی در hossleholm ، تعداد 7 انجمن آموزشی ویژه بزرگسالان و تعداد147 دبیرستان مردمی برخوردار از امتیازات ایالتی اشاره نمود. دورههای آموزش بازاركار در كلیه شهرداریهای مناطق مختلف كشور برگزارمیگردد. انجمنهای آموزش بزرگسالان و دبیرستانهای مردمی از پایه قوی در اتحادیه های تجاری برخوردار بوده و با اجتماعات مذهبی، احزاب سیاسی و برخی جنبشهای مردمی همكاری مینمایند. گفتنی است كه دورههای آموزش بزرگسالان توسط شهرداریها و دبیرستانهای مردمی تامین اعتبارمیگردد.
سیاست های آموزش بزرگسالان
دورههای آموزش بزرگسالان در سوئد تحت نظارت شهرداریها (komnvn) برگزارمیگردد، آموزش مقدماتی بزرگسالان (kamskapslypt)آموزش ویژه بزرگسالان فاقدتوانایی یادگیری (sanran)، آموزش سوئدی ویژه مهاجرین (sfi) و آموزش تكمیلی شغلی بزرگسالان را شامل میگردد. آموزش بزرگسالان در سوئد توسط دبیرستانهای مردمی (folkhogskolor)؛ انجمنهای آموزشی بزرگسالان (studieforbund) و برخی از مدارس تكمیلی (kompletferande utbildning) برگزار میگردد.
علاوه براین دورههای آموزش كار ویژه افراد فاقد شغل و نیازمندآموزش مجدد نیز ارائه میگردد. هدف از برگزاری دورههای آموزش بزرگسالان فراهم نمودن فرصتهای ویژه برای بزرگسالان بر پایه آرزوهای فردی و درجهت تكمیل آموزش و تقویت وضعیت فردی،حیات اجتماعی و كاری آنان میباشد.مطابق بیانیه دولت در خصوص آموزش بزرگسالان و توسعه برنامههای آموزشی بزرگسالان در سال 2001، استراتژیهای وبژهای در جهت شكل دهی آموزش سالمندان همگام با آموزش عالی طراحی گردیده است. طبق چنین استراتژیهایی، آموزش پایه، نهایتاً به كلیه افراد بزرگسال ارائه
میگردد.چنین آموزشهایی از آموزش بزرگسالان تجت نظارت شهرداریها، آموزش بزرگسالان ویژه افراد فاقد توانایی یادگیری و آموزش سوئدی ویژه مهاجرین كه توسط آژانس ملی آموزش و انجمنهای آموزش بزرگسالان برگزارمیگردد، متشكل گردیده است.
ساختار آموزش بزرگسالان
علاوه بر فرصتهای آموزشی كه توسط مدارس ویژه جوانان فراهم آمده است، طی دهه های60 و50 افزایش مدارس ویژه بزرگسالان نیز مشهود بوده است. مدارس مقدماتی و تكمیلی متوسطه شبانه دولتی ویژه بزرگسالان طی سال 1938 تأسیس یافت. درمدارس شبانه فشرده كه طی دهه50 به تدریج گسترش یافت، بزرگسالان از قدرت انتخاب بیشتری درجهت ادامه تحصیلات خود در مقاطع مقدماتی و تكمیلی متوسطه برخوردار گردیدند. در ابتداء مدارس شبانه توسط برخی از سازمانهای آموزشی راه اندازی شده و این درحالی است كه طی سال1963 برنده بورس دولتی شدند. سپس آنها دوره توسعه سریع را طی نموده و تحت كنترل دولتهای محلی در آمدند .
آموزش بزرگسالان توسط مدارس فنی نیز به صورت دوره های نیمه وقت برگزار گردیده و دوره های فنی تمام وقت نیز به دوره های نیمه وقت فنی شبانه تغییر وضعیت داد. دولتهای محلی مكلف به ارائه 535 ساعت آموزش پایه زبان سوئدی به مهاجرین میباشند. هدف از ارائه آموزش زبان سوئدی ایجاد دانش پایه ومهارت در زبان سوئدی برای مهاجرین بزرگسال و شناخت جامعه سوئد بود.
در سال 1967 مجلس ملی سوئد تصمیم به اعمال تحولاتی اصولی در ساختار آموزش بزرگسالان گرفت. از این روی آموزش بزرگسالان به2صورت آموزش دولتی بزرگسالان درسطح ملی و آموزش بزرگسالان درسطح محلی ،سازمان دهی گردید. در نتیجه این تحولات، مدارس متوسطه شبانه و مدارس مكمل منحل گردید. در اول جولای 1968ساختار آموزش بزرگسالان توسط دولتهای محلی تغییر یافت. سال بعد در سال 1977 آئین نامه دایره آموزش پایه بزرگسالان ابلاغ گردید. از اول جولای 1996 دولتهای محلی، عهدهدار مسئوولیت فراهم سازی دورههای آموزش زبان سوئدی ویژه مهاجران گردیدند.
تعداد دانش آموزان طی سالهای تحصیلی 1994تا سال 1998 ( درصد زنان در سال 1998-1997)
آموزش زبان ویژه مهاجرین تحصیلات تكمیلی مقطع آموزش متوسطه تعداد دانش آموزان مقطع آموزش پایه سال تحصیلی
61017 6563 140868 48460 1995-1994
51486 5798 157599 47643 1996-1995
41134 1974 177732 47422 1997-1996
35746 8381 260612 47705 1997-1998
طبق آخرین آمار بدست آمده طی سال 1998، هزینه كلی آموزش بزرگسالان كه توسط دولتهای محلی تأمین اعتبار میگردد به 5 هزارمیلیون كرون سوئدی و برای آموزش زبان مهاجران نیز بر610 میلیون كرون سوئدی بالغ میگردد.
شرایط پذیرش
كلیه شهروندان سوئدی ردههای سنی20 سال و بالاتر به شرط عدم برخورداری از تخصصهای آموزشی پایه در مدارس پایه كشور از حق حضور در دورههای آموزش عمومی وآموزش تكمیلی بزرگسالان كه توسط شهرداریهای مناطق مختلف كشور برگزارمیگردد، برخوردارمیباشند.
از جمله مهم ترین شاخصهای پذیرش داوطلبین دورههای آموزش بزرگسالان میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
• عدم برخورداری متقاضیان از تحصیلات كافی
• عدم برخورداری متقاضیان ازشغل مناسب
• نیل به اهداف آموزش همگانی
هدف اصلی سیستم آموزش بزرگسالان كشورسوئد فراهم نمودن فرصتهای آموزشی برای افراد در جهت تكمیل تحصیلات مطابق با نیازهای فردی آنان میباشد.از جمله دیگر اهداف دورههای آموزشی فوق میتوان به تقویت وضعیت بازار كار و حیات فرهنگی و سیاسی شهروندان بزرگسال سوئدی اشاره نمود.
برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید