عنوان : دانلود مقاله تحليلي بر پايان نامه هاي جمعيت شناسي با word
قیمت : 29,400 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تحليلي بر پايان نامه هاي جمعيت شناسي با word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تحليلي بر پايان نامه هاي جمعيت شناسي با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله تحليلي بر پايان نامه هاي جمعيت شناسي با word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تحليلي بر پايان نامه هاي جمعيت شناسي با word :

تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی

مسائل گذشته و نیازهای آینده[1]

دكتر محمدجلال عباسی شوازی[2]
زینب كاوه فیروز[3]
چكیده
تحقیقات جمعیت شناسی در ایران رسماً از دهه 40 آغاز شد و از دهه 1350 تا بحال این رشته در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد تدریس گردید. برای اولین بار در ایران، در سال 1381 دوره دكتری جمعیت شناسی نیز در دانشگاه تهران تاسیس شد. بدون شك برنامه ریزی و جهت گیری های آینده رشته جمعیت شناسی در كشور مستلزم بررسی و امعان نظر دقیق در مورد تحقیقات و آموزش گذشته جمعیت شناسی در كشور می باشد. ارزیابی آموزش و تحقیقات گذشته برای تعیین استراتژی های لازم برای توسعه جمعیت شناسی متناسب با نیازهای جامعه مفید خواهد بود. هدف از این مقاله بررسی اهداف و ویژگیهای پایان نامه های جمعیت شناسی كه طی چهار دهه گذشته در كشور انجام شده اند می باشد. برای رسیدن به این هدف، پایان نامه هایی كه در یكی از مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و یا دكتری نگاشته شده و به یكی از مسائل جمعیتی پرداخته، مرور، و تجزیه و تحلیل می گردند. و در پایان با توجه به خلاءهای موجود در مطالعات گذشته، برخی از موضوعاتی كه در آینده برای تحقیقات جمعیتی مهم خواهد بود ارائه می شوند.

واژگان كلیدی
تحقیقات جمعیت شناسی، پایان نامه های جمعیتی، مسائل جمعیتی گذشته، نیازهای تحقیقات جمعیتی، جمعیت شناسی به عنوان موضوعی بین رشته ای

مقدمه
پژوهش حاضر در پی آن است تا سیر پایان نامه های نگارش یافته در زمینه جمعیت شناسی در ایران را مورد بررسی قرار دهد. نتایج حاصل از بررسی سیر تكوینی مطالعات جمعیتی، علاوه بر مستحكم نمودن بنیانی برای جمعیت شناسی ایران به عنوان یكی از گامهای اساسی در توسعه و تكوین پژوهش می تواند به محققین، دانشجویان و نیز برنامه ریزان و سیاست گذاران در امر توسعه اقتصادی و اجتماعی و مهمتر از همه به بررسی و ارزیابی علم جمعیت شناسی در ایران كمك نماید. بررسی این بعد از تحقیق و نتایج حاصله از آن می تواند جهت و نوع پایان نامه های انجام شده در زمینه مسائل جمعیتی در ایران را نشان دهد. با توجه به طبقه بندی موضوعات جمعیتی، می توان ملاحظه نمود كه در هر كدام از محورهای عمده جمعیتی، چه تحقیقاتی صورت گرفته است؟

محققین و دانشجویان در پایان نامه های خود از چه روش ها و تكنیك هایی استفاده كرده اند؟ كدام یك از روش ها و تكنیك ها در پایان نامه های جمعیتی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است؟ آیا دانشجویان بیشتر از روش های میدانی در تحقیقات خود استفاده كرده اند یا از روش های اسنادی و كتابخانه ای؟ در رشته جمعیت شناسی كدام یك از موضوعات جمعیتی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است؟ بیشتر مطالعات جمعیتی در چه مقطع تحصیلی انجام گرفته است؟ و نهایتاً اینكه، موضوعات اصلی مورد مطالعه جمعیتی در دهه های مختلف چه بوده است؟ 

از آنجا كه عمده محققین جمعیت شناسی را فارغ التحصیلان این رشته در كشور تشكیل می دهند، لذا این بررسی درصدد است تا به بررسی پایان نامه های كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری كه موضوعات جمعیتی را مورد مطالعه قرار داده اند، بپردازد. انتظار می رود تا بررسی ویژگی های تحقیقی هر دوره، محققین و علاقه مندان جمعیت شناسی، ضمن مطالعه كیفیت تحقیقات جمعیتی در گذشته به جستجوی موضوعات و مسائل جمعیتی حال و آینده پرداخته و با كنكاش و پژوهش راه حلی برای آن مسائل ارائه نمایند.

سابقه مطالعات جمعیتی در ایران
واژه دموگرافی در سال 1855 میلادی برای نخستین بار توسط یك محقق فرانسوی به نام آشیل گیارد[4] به كار رفت. شناخت وقایع جمعیتی و آمار در قرن 19 در غرب شكوفا شد و سپس به صورت های مختلف در ایران به عنوان علوم نوین نشر یافت. قبل از تاسیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در سال 1337، رشته هایی از قبیل جامعه شناسی، جمعیت شناسی، مردم شناسی و روان شناسی اجتماعی به مفهوم علمی جای مشخصی نداشت. با تاسیس موسسه مطالعات و تحقیقات در سال 1337 در دانشكده ادبیات دانشگاه تهران، بخش تحقیقات جمعیت شناسی نیز به عنوان یكی از حوزه های علوم اجتماعی فعالیت خود را آغاز نمود و اولین محققین جمعیتی وارد عرصه تحقیق شدند. موسسه مطالعات و تحقیقات از آغاز تاسیس به بررسی وضعیت رشد جمعیت اقدام نمود و سرشماری سال 1335 این امكان را فراهم نمود تا محققین به بررسی حجم و مشخصات عمده ساختمان جمعیت بپردازند.

در سال 1344 بخش تحقیقات جمعیت شناسی، مطالعات جمعیتی خود در حوزه های مختلف تخصصی جمعیت شناسی آغاز نمود. در این دوران برخی از جمعیت شناسان خارجی نظیــر آلفرد سووی[5] و برخی از موسسات جمعیتی نظیر موسسه ملی مطالعات جمعیت شناسی فرانسه نقش مهم و اساسی در پیشرفت و توسعه این علم در ایران داشته اند (نراقی، 1379). از سال 1337 تا پایان سال 1378 تعداد 59 طرح تحقیقاتی در زمینه مسائل جمعیتی توسط بخش تحقیقات جمعیت شناسی موسسه به انجام رسیده است ( دانشكده علوم اجتماعی، 1381).

در سال 1351 دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در قالب گروه آموزشی جمعیت شناسی در مقطع كارشناسی دانشجو پذیرفت و در سال 1367 جهت توسعه و اعتلای آموزش و پژوهش، در مقطع كارشناسی ارشد نیز اقدام به پذیرش دانشجو در رشته جمعیت شناسی گردید. در سال تحصیلی 1381نیز اولین دوره دكتری جمعیت شناسی در دانشگاه تهران راه اندازی گردید. علاوه بر آن، بدلیل چند رشته ای بودن جمعیت شناسی ، برخی از رشته های علمی در حوزه علوم اجتماعی و بهداشت نیز در دهه های اخیر به بررسی موضوعات جمعیتی پرداخته اند.

برخی از محققین به مرور ادبیات مطالعات انجام شده در زمینه های علوم اجتماعی پرداخته و با بررسی تحقیقات انجام شده در صدد ارائه راهكارها و پیشنهاداتی درحوزه مطالعاتی مورد نظر بر آمده اند ( صدیق سروستانی 1379، آزاد ارمكی 1379، محسنی و كوثری 1378، نراقی 1379). در سطح بین المللی نیز مطالعاتی در زمینه فراتحلیل پژوهش های انجام شده، صــــورت گرفته است (بوت و هایس 2000، گازو 1987، هانگر، اسمیت و جكسون 1984). كتابشناسی گزیده جمعیت و نیروی انسانی (لطفی 1369) فهرستی از گزارش های كارشناسـی، كتب و مقالات جمعیتی موجود را ارائه نمود. كاظمی پور و دیگران (1373) نیز در قالب طرحی تحقیقاتی در بخش تحقیقات جمعیت شناسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، مجموعه ای با عنوان ” كتابنامه تشریحی جمعیت شناسی” تدوین نمودند. در این مجموعه، شناسنامه كتابهای مرتبط با موضوعات جمعیت شناسی همراه با فهرست فصول آنها آورده شده است. علیرغم این، تا بحال پژوهشی در زمینه تحلیل مطالعات جمعیتی انجام شده در ایران صورت نگرفته است. تحقیق حاضر برآنست تا با بررسی پایان نامه های جمعیت شناسی و حوزه های مطالعاتی انجام شده، در حد امكان خلاء موجود در زمینه بررسی مطالعات جمعیت شناختی ایران را پر نماید.

روش بررسی
برای دستیابی به اهداف این پژوهش، از روش اسنادی (كتابخانه ای) بهره گرفته شد و پایان نامه های دانشجویانی كه حوزه مطالعات آنها طی سالهای 1340 و 1380 موضوعات جمعیتی بوده، بررسی گردید. مراحل انجام تحقیق به ترتیب ذیل بوده است:
الف) بررسی پایان نامه های دوره های كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری در كتابخانه‏های دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دانشكده های پزشكی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشكی ایران و دانشگاه شهید بهشتی در طول دوره 1340 تا 1380 و تهیه لیست پایان نامه های مرتبط با موضوعات جمعیتی

ب) تهیه خلاصه ای از اهداف، داده ها و روش مورد استفاده، تكنیك جمع آوری اطلاعات، روش تحلیل داده ها و نتیجه كلی منتج از بررسی پایان نامه های مورد نظر
ج) تهیه لیستی از متغیرهای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل پایان نامه ها
د) كدگذاری، استخراج و تجزیه و تحلیل داده ها

پس از بررسی پایان نامه ها، عناوین پایان نامه ها بر حسب موضوعات جمعیتی در 14 محور طبقه بندی گردید. این محورها به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: ازدواج و طلاق، باروری، بهداشت و تنظیم خانواده، جمعیت و اشتغال، جمعیت و آموزش، جمعیت و توسعه، جمعیت و شهرنشینی، جمعیت و مسكن، رشد جمعیت، زنان، سیاست های جمعیتی، مرگ و میر، مهاجرت و ویژگی های جمعیتی استان ها.

پایان نامه های مورد بررسی بر حسب محورهایی نظیر حوزه مطالعاتی(موضوع)، جنس، مقاطع تحصیلی، دانشگاه و دانشكده، سال نگارش پایان نامه، محدوده مورد مطالعه (قلمرو پژوهش) و روش تحلیل اطلاعات مورد بررسی قرار گرفتند. در این قسمت محورهای مورد بررسی به اختصار توضیح داده می شود.
• رشته تحصیلی: با توجه به بین رشته ای بودن جمعیت شناسی، علاوه بر پایان نامه هایی كه توسط دانشجویان جمعیت شناسی نگاشته شده بود، آندسته از پایان نامه هایی كه توسط دانشجویان رشته های جامعه شناسی، پژوهشگری، مردم شناسی، بهداشت عمومی و آموزش بهداشت، آمار حیاتی و زیستی، پرستاری و مامایی به یكی از موضوعات جمعیتی پرداخته بود، شناسایی و بررسی شد.

• مقطع تحصیلی: همانگونه كه قبلا ذكر گردید، مطالعات جمعیت شناسی از دهه 1340 در ایران آغاز گردید و با توجه به اهمیت مطالعه موضوعات جمعیتی، طی دو دهه دانشجویان در مقطع كارشناسی به بررسی مسائل جمعیتی می پرداختند. گسترش رشته جمعیت شناسی از سال 1367 آغاز گردید. علیرغم متفاوت بودن كیفیت پایان نامه های دوره كارشناسی با مقاطع بالاتر، بمنظور بررسی جامع ادبیات جمعیت شناسی طی دهه های اخیر، تصمیم گرفته شد كه كلیه پایان نامه هایی كه در مقاطع تحصیلی كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری تدوین شده اند، بررسی گردد.

• دانشگاه: با توجه به اینكه رشته جمعیت شناسی از ابتدا در دانشگاه تهران تاسیس گردید، تصمیم بر آن بود تا صرفا پایان نامه های انجام شده در این دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد. ولی با توجه به بین رشته ای بودن موضوعات جمعیت شناسی، پایان نامه های جمعیتی سایر رشته ها و دانشگاهها نیز بررسی گردیدند. از اینرو، در این تحقیق پایان نامه های انجام شده در دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و علوم پزشكی ایران بررسی شدند. لازم بذكر است كه مركز جمعیت شناسی دانشگاه شیراز نیز در دهه های اخیر به تربیت دانشجویان این رشته پرداخته و یا به انجام تحقیقات جمعیتی مبادرت ورزیده است. برخی از شعبه های دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تاسیس دوره كارشناسی ارشد جمعیت شناسی در گسترش آموزش جمیعـیت شناسی دخیل بوده اند. با اینحال، با توجه به محدود بودن زمان و هزینه، امكان بررسی پایان نامه های انجام شده در سایر دانشگاهها میسر نشد.

• دانشكده: پایان نامه های جمعیتی دانشكده های علوم اجتماعی، علوم پزشكی، بهداشت، و پرستاری و مامایی دانشگاه های مذكور مورد مطالعه قرار گرفتند.
• سال هــــای مـــورد بررسی: با توجه به سابقه آموزش جمعیت شناسی در كشور، پایان نامه های مرتبط با موضوعات جمعیتی در طول دوره 1340 تا 1380 به تفكیك سال بررسی شدند.
• محدوده مورد مطالعه: پایان نامه ها بر حسب قلمرو پژوهشی (محدوده مورد مطالعه) به حوزه های كل كشور، استان، شهرستان، شهر، روستا و سایر تقسیم گردیدند.
• روش تحلیل اطلاعات: روش هایی كه پایان نامه های مذكور از آن استفاده نموده اند، عبارتند از تحلیل های اولیه [6] ، تحلیل های ثانویه [7]، و تركیبی از دونوع تحلیل ذكر شده.[8]
مقولاتی كه از پایان نامه ها استخراج گردیده و بر مبنای آن پایان نامه های جمعیتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند، در جدول 1 مشخص گردیده است.

جدول 1- محورهای مورد نظر در بررسی وضعیت تحقیقات جمعیت شناسی در ایران
محورهای مورد بررسی
جنس زن، مرد
روش تحلیل اولیه، ثانویه، تركیبی
تكنیك جمع آوری اطلاعات اسنادی، پیمایشی
موضوع ازدواج و طلاق، باروری، بهداشت و تنظیم خانواده، جمعیت و آموزش، جمعیت و اشتغال، جمعیت و توسعه، جمعیت و شهرنشینی، جمعیت و مسكن، رشد جمعیت، زنان، سیاست های جمعیتی، مرگ و میر مهاجرت، ویژگی های جمعیتی استان ها

محدوده كل كشور، استان، شهرستان، شهر، روستا، سایر
سال های مورد بررسی بی تاریخ، دهه 30، دهه 40، دهه 50، دهه 60، دهه 70،
مقطع تحصیلی كارشناسی، كارشناسی ارشد، دكتری
رشته تحصیلی جمعیت شناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی، آمار زیستی و حیاتی، بهداشت عمومی و آموزش بهداشت، پرستاری و مامایی، كارشناسی علوم اجتماعی

دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، علوم پزشكی ایران

دانشكده علوم اجتماعی، علوم پزشكی، بهداشت، پرستاری و مامایی

یافته های تحقیق
توزیع پایان نامه ها به تفكیك جنس و مقطع تحصیلی
مطابق جدول2 از مجموع 218 پایان نامه مورد بررسی، 83 پایان نامه در مقطع كارشناسی، 128 پایان نامه در مقطع كارشناسی ارشد و 7 پایان نامه در مقطع دكتری نگاشته شده است. به عبارتی دیگر، 7/58 درصد پایان نامه ها در مقطع كارشناسی ارشد، 1/38 در صد در مقطع كارشناسی و تنها 2/3 درصد پایان نامه های جمعیتی در مقطع دكتری نگاشته شده اند. یكی از دلایل كمتربودن تعداد پایان نامه های مقطع كارشناسی و دكترا نسبت به مقطع كارشناسی ارشد، اینست كه در مقطع كارشناسی، رشته جمعیت شناسی (بجز دوره 1351 تا 1359) بـــــه صورت یك رشته مستقل وجود نداشته و از سوی دیگر گذراندن پایان نامه برای دانشجویـــــان این مقطـــع بــــه صـــورت اختیــاری بوده است. علاوه بر آن، دوره دكتـری جمعیت شناســـی در ایران برای اولین بار در سال تحصیلی 1380-1381 برگزار گردیده، و از اینرو آندسته از پایان نامه هایی كه در مقطع دكتری مورد بررسی قرار گرفتند مربوط به سایر رشته ها می باشند.

با درنظر گرفتن مقطع تحصیلی و جنس، بیشترین تحقیقات انجام شده توسط دانشجویان پسر (7/41 درصد) در مقطع كارشناسی ارشد بوده و در مورد دانشجویان دختر نیز بیشترین درصد به مقطع كارشناسی ارشد تعلق گرفته است. در هرسه مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری تعداد دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر بیشتر بوده است.

جدول شماره 2- توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها برحسب مقطع تحصیلی به تفكیك جنس
جنس
مقطع تحصیلی زن مرد كل
كارشناسی 5/11 6/26 1/38
كارشناسی ارشد 0/17 7/41 7/58
دكترا 5/0 8/2 2/3
كل تعداد
درصد 63
9/28 155
1/71 218
100

از مجموع 218 پایان نامه مورد بررسی در مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری، 63 پایان نامه توسط دانشجویان دختر (29 درصد) و 155 پایان نامه توسط دانشجویان پسر (71 درصد) نگاشته شده است. این مسئله نشان دهنده فزونی مردان نسبت به زنان در مقاطع تحصیلی آموزش عالی به خصوص در مقاطع كارشناسی ارشد بوده است كه با توجه به آمارهای موجود در مورد بالا بودن پذیرفته شدگان دختر در رشته های علوم انسانی بطور عام و علوم اجتماعی بطور خاص، بنظر می رسد در آینده فارغ التحصیلان رشته جمعیت شناسی را نیر بیشتر دختران تشكیل دهند. لازم به ذكر است كه برای اولین بار پذیرفته شدگان دختر در رشته جمعیت شناسی در مقطع كارشناسی ارشد دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1383-1382 بیش از پسران بوده است.

توزیع پایان نامه ها برحسب رشته تحصیلی به تفكیك جنس
با توجه به بین رشته ای بودن رشته جمعیت شناسی و ارتباط آن با سایر رشته ها، علاوه بر پایان نامه های رشته جمعیت شناسی، پایان نامه های مرتبط با موضوعات جمعیتی در رشته های دیگر علوم اجتماعی و رشته های آمار زیستی و حیاتی، بهداشت عمومی و آموزش بهداشت، پرستاری و مامایی نیز مورد بررسی قرار گرفتند. همان طور كه در جدول 3 ملاحظه می گردد، پایان نامه های رشته جمعیت شناسی با 4/34 درصد بیشترین رقم را به خود اختصاص داده اند و پایان نامه های رشته آمار حیاتی و زیستی با اختصاص 5/16 درصد از پایان نامه های مورد بررسی در ردیف بعدی قرار گرفته اند. رشته پرستاری و مامایی با 5/0 درصد كمترین فراوانی را دارا می باشد.
جدول3- توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها برحسب رشته تحصیلی به تفكیك جنس
جنس
رشته تحصیلی زن مرد كل
جمعیت شناسی 1/10 3/24 4/34
جامعه شناسی 4/1 2/3 6/4
مردم شناسی 5/0 – 5/0
آمار زیستی و حیاتی 7/3 8/12 5/16
بهداشت عمومی و آموزش بهداشت 2/3 9/6 1/10
پرستاری و مامایی 5/0 – 5/0
علوم اجتماعی* 6/9 4/23 0/33
سایر – 5/0 5/0
كل تعداد
درصد 163
9/28 155
1/71 218
100

* توجه: با عنایت به اینكه گرایش دانشجویان دانشكده علوم اجتماعی در برخی پایان نامه ها مشخص نشده بود، لذا كلیه پایان نامه های مقطع كارشناسی ذیل حوزه علوم اجتماعی گنجانده شد.

توزیع پایان نامه ها بر حسب موضوع به تفكیك جنس، مقطع تحصیلی و روش تحلیل
جدول 4 توزیع پایان نامه ها برحسب موضوع، جنس، و مقطع تحصیلی را نشان می دهد. براساس نتایج حاصله، بیشترین مطالعات جمعیتی در طول دوره مورد مطالعه به ترتیب در زمینه های باروری (6/20 درصد)، ویژگی های جمعیتی استان ها (3/14 درصد) و بهداشت و تنظیم خانواده (2/14 درصد) بوده، و مطالعات جمعیتی در زمینه های جمعیت و آموزش، سیاست های جمعیتی، و جمعیت و مسكن به ترتیب با 4/1، 5/0 ، 5/0 درصد موضوعاتی بوده اند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته اند. از مجموع پایان نامه هایی كه توسط دانشجویان دختر انجام شده، باروری با 6/20 درصد بیشترین فراوانی را داشته و در بین دانشجویان پسر نیز تحقیق در زمینه باروری با 6/20 درصد در راس قرار گرفته است.
جدول 4 ـ توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها بر حسب موضوع به تفكیك جنس و مقطع تحصیلی

موضوع جنس مقطع تحصیلی
دختر پسر مجموع كارشناسی كارشناسی ارشد دكتری
ازدواج و طلاق 1/11 2/5 9/6 0/12 9/3 –
باروری 6/20 6/20 6/20 0/6 5/30 3/14
بهداشت و تنظیم خانواده 7/13 8/14 2/14 0/8 5/19 6/28
جمعیت و اشتغال 1/6 7/9 3/7 6/9 5/5 3/14
جمعیت و آموزش 2/3 6/0 4/1 – 3/2 –
جمعیت و توسعه 2/3 5/6 5/5 4/8 9/3 –
جمعیت و شهرنشینی 5/9 6/2 6/4 6/9 6/1 –
جمعیت و مسكن – 6/0 5/0 – 8/0 –
رشد جمعیت 2/3 9/3 7/3 3/6 9/3 –
زنان 3/14 3/1 5 9/6 6/1 3/14
سیاست های جمعیتی 6/1 – 5/0 – 2/1 –
مرگ و میر 5/9 3/12 5/11 – 0/18 6/28
مهاجرت 2/3 5/4 4/1 1/2 3/6 –
ویژگی های جمعیتی استان 3/6 4/17 3/14 7/33 3/2 –
مجموع تعداد
درصد 63
100 155
100 218
100 83
100 128
100 7
100

نتایج جدول در مورد موضوع و مقطع تحصیلی نیز بیانگر این است كه بیشتر پایان نامه های مقطع كارشناسی (7/33 درصد)، در زمینه ویژگی های جمعیتی استان ها بوده است. در مقطع كارشناسی ارشد، پایان نامه های مرتبط با باروری، بهداشت و تنظیم خانواده و مرگ و میر به ترتیب با 5/30، 5/19 و 18 درصد بیشترین میزان را به خود اختصاص داده اند و در مقطع دكتری، پایان نامه های بهداشت و تنظیم خانواده و مرگ و میر با 6/28 درصد به طور مساوی بیشترین فراوانی را دارا می باشند.

علاوه بر آن، در جدول 5 توزیع پایان نامه ها برحسب موضوع و روش تحلیل نیز بررسی شده است. از مجموع 218 پایان نامه مورد بررسی، 1/54 درصد آنها از روش های اسنادی و سرشماری، 39 درصد از روش های میدانی و تنها 9/6 درصد آنها از هر دو روش تحلیل ـ اولیه و ثانویه ـ بهره گرفته اند. با توجه به توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها برحسب روش و به تفكیك موضوع، ملاحظه می گردد موضوعات جمعیت و شهرنشینی، بهداشت و تنظیم خانواده، و باروری به ترتیب با 0/100، 4/77 و 8/57 درصد موضوعاتی بوده اند كه در مطالعات خود از روش تحلیل اولیه استفاده نموده اند، و از سوی دیگر جمعیت و مسكن (100 درصد)، ویژگی های جمعیتی استان ها (5/93 درصد)، جمعیت و اشتغال (5/87 درصد)، جمعیت و توسعه، رشد جمعیت، و مرگ و میر (0/75 درصد) به ترتیب بیشترین درصد را در استفاده از روش تحلیل ثانویه به خود اختصاص داده اند. موضوعات مهاجرت، جمعیت و آموزش و ازدواج و طلاق نیز با 7/66 درصد در رتبه بعدی قرار داشته اند.

جدول 5 ـ توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها بر حسب موضوع و روش تحلیل مورد استفاده

موضوع روش تحلیل
اولیه ثانویه تركیبی كل
ازدواج و طلاق 3/33 7/66 – 100
باروری 8/57 6/35 7/6 100
بهداشت و تنظیم خانواده 4/77 7/9 9/12 100
جمعیت و اشتغال 3/6 5/87 3/6 100
جمعیت و آموزش 3/33 7/66 – 100
جمعیت و توسعه 0/25 0/75 – 100
جمعیت و شهرنشینی 0/100 – – 100
جمعیت و مسكن – 0/100 – 100
رشد جمعیت 5/12 0/75 5/12 100
زنان 4/36 5/45 2/18 100
سیاست های جمعیتی – – 0/100 100
مرگ و میر 0/28 0/68 0/4 100
مهاجرت 1/11 7/66 2/22 100
ویژگی های جمعیتی استان 5/6 5/93 – 100
مجموع تعداد
درصد 85
0/39 118
1/54 15
9/6 218
100

محدوده مورد مطالعه پایان نامه ها
در جدول 6 محدوده مورد مطالعه پایان نامه ها مشخص شده است. در بین محدوده های تفكیك شده، پایان نامه هایی كه كل كشور را در بررسی خود مورد مطالعه قرار داده اند، با 4/28 درصد بیشترین میزان را دارا می باشند و پایان نامه هایی كه یك شهرستان را جامعه آماری خود انتخاب نموده اند، با 2/25 درصد در ردیف بعد قرار گرفته و سپس پایان نامه هایی كه در محدوده یك شهر انجام شده اند، با 9/17 درصد در مرحله بعدی می باشند.
در مجموع، بیشتر مطالعات جمعیتی مورد مطالعه در سطح كلان و ملی انجام شده است. نوع مطالعات انجام شده حاكی از مقایسه تطبیقی پایان نامه هایی است كه محدوده مورد مطالعه آنها دو یا چند شهرستان از یك استان و دو یا چند شهر از یك استان و یا دو یا چند روستـــــا از یـــــك استان بوده است. این نوع مطالعات در بین پایان نامه های مورد بررسی
درمجموع 2/15 درصد را به خود اختصاص داده اند.

جدول 6- توزیع فراوانی پایان نامه ها بر حسب محدوده مطالعه
محدوده مطالعه درصد
كل كشور 4/28
یك استان 6/4
دو یا چند استان 7/3
یك شهرستان 2/25
دو یا چند شهرستان از یك استان 9/0
یك شهر 9/17
دو یا چند شهر از استان های مختلف 3/2
شهرك 9/0
یك روستا 4/1
دو یا چند روستا از یك استان 8/2
دو یا چند روستا از استان های مختلف 5/5
سایر 6/5
مجموع تعداد
درصد 218
100

در جدول 7 پایان نامه ها برحسب محدوده مورد مطالعه به تفكیك روش تحلیل بررسی شده اند. پایان نامه هایی كه در سطح استان انجام شده اند، با 3/37 درصد بیشترین فراوانی را در استفاده از روش تحلیل اولیه داشته اند. مطالعات انجام شده در سطح روستا با 1/34 درصد بیشترین فراوانی را در استفاده از روش تحلیل ثانویه به خود اختصاص داده اند و پایان نامه هایی كه در سطح استان كشور انجام شده اند، با 3/33 درصد بیشترین فراوانی را در استفاده از روش تركیبی دارا بوده اند.

جدول 7 ـ توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها برحسب محدوده مورد مطالعه به تفكیك روش تحلیل
روش تحلیل
محدوده مورد مطالعه اولیه ثانویه تركیبی
كل كشور 3/9 7/4 7/6
استان 3/37 3/15 3/33
شهرستان 5/8 1/7 3/13
شهر 0/28 2/28 –
روستا 0/11 1/34 7/26
سایر 9/5 6/10 0/20
مجموع تعداد
درصد 118
100 85
100 15
100

در جدول 8 پایان نامه ها بر حسب موضوع و محدوده مورد مطالعه مشخص شده اند. پایان نامه هایی كه در محدوده كل كشور انجام شده اند، با 4/28 درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. با درنظرگرفتن محدوده مورد مطالعه به تفكیك موضوع، پایان نامه های مربوط به ازدواج و طلاق (0/40 درصد)، جمعیت و اشتغال (0/75 درصد)، جمعیت و توسعه (3/33 درصد)، جمعیت و شهرنشینی (0/80 درصد)، رشد جمعیت (5/62 درصد)، زنان (6/63 درصد) و سیاست های جمعیتی (100درصد)، با بیشترین فراوانی در محدوده كل كشور انجام شده اند.
علاوه بر آن، پایان نامه های مربوط به جمعیت و اشتغال و ویژگی های جمعیتی استان ها به ترتیب با 7/66 و 2/74 درصد بیشترین فراوانی را در محدوده شهرستان داشته اند و پایان نامه های مربوط به باروری (4/24درصد)، بهداشت و تنظیم خانواده (7/38 درصد) و مهاجرت (4/44 درصد) با بیشترین فراوانی در محدوده شهر انجام شده اند. پایان نامه های مربوط به مهاجرت با اختصاص 4/44 درصد بیشترین فراوانی را در محدوده روستا داشته است. براین اساس ملاحظه می گردد كه بیشترین مطالعات انجام شده به ترتیب در محدوده كل كشور، شهرستان و شهر، و كمترین مطالعات انجام شده از حیث محدوده مورد مطالعه استان و روستا بوده است.

جدول شماره 8- توزیع فراوانی پایان نامه ها برحسب موضوع به تفكیك محدوده مورد مطالعه
محدوده مورد مطالعه
موضوع پایان نامه ها كل كشور
استان
شهرستان
شهر
روستا
سایر كل
تعداد درصد
ازدواج و طلاق 0/40 – 3/13 3/33 7/6 7/6 15 100
باروری 6/15 1/11 6/15 4/24 6/15 8/17 45 100
بهداشت و تنظیم خانواده 2/3 2/3 5/35 7/38 9/12 5/6 31 100
جمعیت و اشتغال 0/75 – 8/18 – 3/6 – 16 100
جمعیت و آموزش 3/33 – 7/66 – – – 3 100
جمعیت و توسعه 3/33 7/6 0/25 3/8 – 7/16 12 100
جمعیت و شهرنشینی 0/80 0/10 – – – 0/10 10 100
جمعیت و مسكن – – 0/100 – – – 1 100
رشد جمعیت 5/62 0/25 – – – 5/12 8 100
زنان 6/63 1/9 2/18 1/9 – – 11 100
سیاست های جمعیتی 0/100 – – – – – 1 100
مرگ و میر 0/28 0/12 0/16 0/40 0/4 – 25 100
مهاجرت 1/11 – – 4/44 4/44 – 9 100
ویژگی های جمعیتی استان ها 5/6 5/6 2/74 5/6 2/3 2/3 31 100
مجموع تعداد
درصد 62
4/28 18
3/8 57
1/26 46
1/21 19
7/8 16
3/7 218
100

توزیع پایان نامه ها بر حسب دانشگاه و موضوع پایان نامه
در جدول شماره 9 پایان نامه های مورد بررسی برحسب جنس و دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. بیشترین پایان نامه هائی كه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند به دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران اختصاص دارد. از آنجا كه رشته جمعیت شناسی به عنوان یكی از حوزه های علوم اجتماعی در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دایر است، و با توجه به این كه كلیه دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد جمعیت شناسی و برخی از دانشجویان دوره كارشناسی نیز موضوعات جمعیتی را به عنوان موضوع پایان نامه خود انتخاب می كنند، بیشتر پایان نامه های جمعیتی به دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اختصاص داشته است و علاوه بر آن با توجه به بین رشته ای بودن این رشته و ارتباط آن با رشته های پزشكی و بهداشت، برخی از دانشجویان رشته های مذكور نیز به بررسی موضوعات جمعیتی پرداخته اند.

جدول شماره 9- توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها برحسب دانشگاه به تفكیك جنس
جنس
دانشگاه زن مرد كل
تهران 7/85 9/87 7/86
تربیت مدرس 5/9 7/9 6/9
شهید بهشتی – 6/0 5/0
علوم پزشكی ایران 8/4 9/1 8/2
سایر – 6/0 5/0
مجموع تعداد
درصد 63
100 100
100 218
100

همچنین 7/85 درصد دانشجویان دختری كه موضوع پایان نامه آنها در زمینه موضوعات جمعیتی می باشد، و در بین پسران نیز، 1/87 درصد از دانشجویان پسر كه به مطالعه موضوعات جمعیتی پرداخته اند، دانشجوی دانشگاه تهران بوده اند.
باتوجه به بین رشته ای بودن رشته جمعیت شناسی و مشترك بودن تنها برخی از موضوعات جمعیتی در بین رشته های مختلف ازجمله بهداشت و تنظیم خانواده و مرگ و میر، پایان نامه های دانشجویان دانشگاه های مورد نظر كه یكی از سه موضوع فوق را به عنوان موضوع پایان نامه خود انتخاب كرده اند، مورد مقایسه قرار گرفت.

در جدول 10 ملاحظه می گردد كه از مجموع 101 پایان نامه ای كه موضوع آنها در بین دانشگاه های مورد بررسی مشترك می باشد، دانشجویانی كه باروری، بهداشت و تنظیم خانواده و مرگ و میر را به عنوان موضوع پایان نامه خود انتخاب كرده اند، 2/75 درصد پایان نامه ها توسط دانشجویان دانشگاه تهران، 8/17 درصد توسط دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و 6 درصد توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی ایران انجام گرفته است. علاوه بر آن در بین دانشگاه هایی كه موضوعات مشترك جمعیتی مورد بررسی قرار گرفته، باروری موضوع مشتركی بوده كه بیشترین فراوانی را در تمامی دانشگاه های مورد نظر به خود اختصاص داده است.

جدول شماره 10- توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها بر حسب موضوع به تفكیك دانشگاه
دانشگاه
موضوع تهران تربیت مدرس شهید بهشتی علوم پزشكی ایران كل
باروری 7/34 9/6 0/1 0/2 6/44
بهداشت و تنظیم خانواده 8/22 0/5 – 9/2 7/30
مرگ و میر 8/17 9/5 – 1/1 8/24
مجموع تعداد
درصد 76
2/75 18
8/17 1
0/1 6
6/0 101
0/100

توزیع پایان نامه ها بر حسب دهه
همان طور كه در جدول 11 ملاحظه می گردد، از بین پایان نامه های مورد بررسی تا پایان سال 80، بیشترین پایان نامه ها با 8/46 درصد در دهه 70 نگاشته شده است. از جمله دلایل این امر را می توان افتتاح رشته جمعیت شناسی در این دهه و توجه به مسائل جمعیتی بویژه باروری، بهداشت و تنظیم خانواده و نیز مرگ و میر نام برد.

جدول شماره 11- توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها بر حسب سال های مورد بررسی به تفكیك
جنس
سال های مورد بررسی زن مرد كل
بی تاریخ 8/4 1/7 4/6
دهه 30 – 6/0 5/0
دهه 40 3/14 2/5 8/7
دهه 50 2/22 6/20 1/21
دهه 60 5/9 2/14 8/12
دهه 70 9/42 4/48 8/46
سال 1380 3/6 9/3 6/4
مجموع تعداد
درصد 63
100 155
100 218
100

در دهه 40 و قبل از آن، از بین 32 پایان نامه، پایان نامه های مرتبط با ویژگی های جمعیتی استان ها با 3/31 و سپس پایان نامه های جمعیت و شهرنشینی با 9/21 بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند (جدول 12). در دهه 50 ویژگی های جمعیتی استان ها ( 0/37 درصد) و ازدواج و طلاق (2/15 درصد) موضوعاتی بوده اند كه بیشتر مورد بررسی قرار گرفته اند. در دهه 60 بهداشت و تنظیم خانواده با 7/35 درصد و مرگ و میر با 6/28 درصد بیشتر از موضوعات دیگر مورد مطالعه قرار گرفته و در دهه 70 تا سال 1380 نیز باروری با 8/26 درصد و بهداشت و تنظیم خانواده با 6/19 درصد مهمترین موضوعات مورد بررسی بوده اند. یكی از دلایل مهم توجه به موضوعات باروری، بهداشت و تنظیم خانواده و مرگ و میر از دهه 60 به بعد، بالا بودن میزان رشد جمعیت از یك سو و آغاز سیاست های كنترل جمعیت طی دهه 60 ( سال 1367) از سوی دیگر می باشد. علاوه بر آن با توجه به این كه مولفه های باروری و مرگ و میر مهمترین فاكتورهای تاثیرگذار در میزان رشد جمعیت می باشند، با شروع و گسترش دوره كارشناسی ارشد جمعیت شناسی توجه به این متغیرهای اساسی جمعیت شناختی این موضوعات طی دهه های 60 و 70 بیشتر شده است.

همچنین طی دهه های مورد بررسی برخی از حوزه های جمعیتی در برخی از دوره ها كمترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند و در برخی از دوره ها هیچ مطالعه ای در زمینه موضوع مورد نظر صورت نگرفته است. از جمله موضوعات جمعیتی كه در برخی از دوره ها اصلا به آنها توجهی نشده است، عبارتند از ازدواج و طلاق در دهه 60، جمعیت و آموزش و نیز جمعیت و مسكن، زنان در دهه 40 و 60، سیاست های جمعیتی در دهه های 40، 50 و 60، مرگ و میر در دهه 50، و نیز مهاجرت در دهه های 40 تا 60 شاید بتوان علت این امر عدم حساسیت برخی حوزه ها و محوریت نداشتن آن حوزه ها در برخی دوره ها دانست.

در دهه 40 مرگ ومیر با 1/3 درصد، ازدواج و طلاق، بهداشت و تنظیم خانواده و نیز رشد جمعیت هركدام با 3/6 درصد موضوعاتی بوده اند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته اند. در دهه 50 باروری، جمعیت و توسعه و نیز رشد جمعیت هر كدام با 4/3 درصد موضوعاتی بوده اند كه كمتر مورد بررسی قرار گرفته اند. در دهه 60 جمعیت و اشتغال، جمعیت و توسعه، جمعیت و شهرنشینی و رشد جمعیت هركدام با 6/3 درصد كمتر مورد بررسی قرار گرفته، و در دهه 70 نیز موضوعاتی نظیر سیاست های جمعیتی، جمعیت و آمـوزش و نیز جمعیت و مسكن هركدام با 9/0 درصد موضوعاتی بوده اند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

جدول شماره12 – توزیع درصد فراوانی پایان نامه ها بر حسب دهه به تفكیك موضوع
دهه موضوع پایان نامه ها دهه 40 دهه 50 دهه 60 دهه 70 سال تا سال 1380
ازدواج و طلاق 3/6 2/15 – 4/5
باروری 4/9 4/4 7/35 8/26
بهداشت و تنظیم خانواده 3/6 5/6 3/14 6/19
جمعیت و اشتغال – 0/13 6/3 0/8
جمعیت و آموزش 3/6 – – 9/0
جمعیت و توسعه 3/6 3/4 6/3 3/6
جمعیت و شهرنشینی 9/21 2/2 6/3 9/0

جمعیت و مسكن – – – 1/3
رشد جمعیت 3/6 3/4 6/3 7/2
زنان – 1/13 – 5/4
سیاست های جمعیتی – – – 9/0
مرگ و میر 1/3 – 6/28 3/14
مهاجرت – – – 0/8
ویژگی های جمعیتی استان 3/31 0/37 1/7 8/1
مجموع تعداد
درصد 32
100 46
100 28
100 112
100

علاوه بر آن برخی از حوزه های جمعیتی از جمله تحولات خانواده و سالخوردگی جمعیت موضوعاتی هستند كه در هیچ دوره ای مورد بررسی قرار نگرفته اند. ذكر این نكته ضروری است كه بیشتر پایان نامه های دهه 50 و قبل از آن به صورت توصیفی بوده و به تدریج دردهه های اخیر نوع مطالعات جمعیتی از حالت توصیفی صرف خارج شده و به صوررت توصیفی ـ تحلیلی درآمده است.

خلاصه
پژوهش حاضر با هدف بررسی سیر پایان نامه های جمعیت شناسی در ایران و ارزیابی كلی از مطالعات انجام شده در این زمینه، و نیز بمنظور ارائه اطلاعاتی برای دانشجویان و محققین جمعیتی به منظور ارائه چشم اندازی برای آینده مطالعات جمعیتی به انجام رسیده است. بدین منظور ابتدا ضمن مروری مختصر بر سابقه مطالعات جمعیتی در ایران، روش مورد استفاده در انجام این پژوهش ارائه گردیده و سپس یافته های پژوهش به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.
در این پژوهش سعی گردیده تا حد امكان پایان نامه های موجود در زمینه مطالعات جمعیتی، جمع آوری و مورد بررسی قرار گیرند. اما با توجه به عدم دسترسی به كلیه كتابخانه های موجود در تهران و نیز كتابخانه های دانشگاههای سراسر كشور، سعی گردید تا حد امكان پایان نامه های رشته جمعیت شناسی و رشته هایی كه به نوعی در ارتباط مستقیم با موضوعات جمعیتی هستند و در دانشگاههای دولتی تهران به انجام رسیده اند مورد بررسی قرار گیرند.

نتایج این بررسی نشان می دهد كه با عنایت به محوریت رشته جمعیت شناسی در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بیشترین پایان نامه های انجام شده در این بررسی توسط دانشجویان رشته جمعیت شناسی در مقطع كارشناسی ارشد بویژه در دهه 1360 به بعد به انجام رسیده است. از سوی دیگر با توجه به عدم وجود دوره دكترای جمعیت شناسی در دانشگاه های تهران، پایان نامه های دانشكده های پزشكی و بهداشت در مقطع دكتری به مطالعات جمعیتی پرداخته و یكی از دلایل در اولویت قرار گرفتن موضوعاتی نظیر بهداشت و تنظیم خانواده در مقطع دكتری همین امر بوده است.

تحقیق حاضر بیانگر فزونی تعداد دانشجویان پسر نسبت به تعداد دانشجویان دختر در كلیه مقاطع مورد بررسی می باشد و نسبت جنسی به نفع دانشجویان فارغ التحصیل پسر در سال های مورد بررسی بوده است. با اینحال، بررسی پایان نامه های جمعیتی به تفكیك جنس نشان می دهد كه تعداد دانشجویان دختر در بعضی دوره ها (دهه 50 نسبت به دهه 40 و نیز دهه 70 نسبت به دهه 60) افزایش داشته است. شاید یكی از دلایل افزایش تعداد دانشجویان دختر در دهه 40 و 50، وجود روند توسعه و نوسازی و توجه بیشتر دولت به برنامه های عمرانی، و بویژه گسترش آموزش دختران در این دهه ها باشد.

با درنظرگرفتن نوع روش مورد استفاده، بیشترین روش مورد استفاده در پایان نامه های جمعیتی مورد مطالعه، استفاده از روش های ثانویه و به عبارتی استفاده از مطالعات اسنادی و سرشماری در تحلیل داده ها می باشد. پایان نامه های مرتبط با ویژگی های جمعیتی استان ها، بیشترین استفاده را از روش های سرشماری ( ثانویه) داشته است كه نوع مطالعات مذكور، تنها استفاده از این روش را در بررسی موضوع می طلبد و به همین دلیل ویژگی های جمعیتی استان ها نیز بالاترین درصد استفاده از روش های سرشماری و اسنادی را به خود اختصاص داده است. پایان نامه های باروری بیشترین درصد را در استفاده از روش های اولیه به خود اختصاص داده و پایان نامه های بهداشت و تنظیم خانواده با استفاده از تلفیق هر دو روش در صدر قرار دارند.

بررسی پایان نامه های مورد بررسی نشان داد كه بیشتر پایان نامه های انجام شده در دهه های 30، 40 و 50 كه همه در مقطع كارشناسی انجام شده اند به صورت توصیفی بوده و در سال های دهه های 1360 تا 1380 كه پایان نامه ها عمدتا در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری انجام شده از حالت توصیفی صرف خارج شده و به صورت توصیفی ـ تحلیلی در آمده است. این امر به نوعی حاكی از توجه عمیق تر و جدی تر و علاقمندی دانشجویان مذكور به انجام تحقیق مورد نظر در سال های اخیر می باشد.

بدون شك مطالعات انجام شده در دهه های 1340 و 1350 تاثیر قابل توجهی بر شكل گیری و جهت گیری مطالعات جمعیتی طی دهه های بعدی داشته است. بااینحال به دلیل محدود شدن ارتباطات بین المللی و عدم امكان انجام تحقیقات مشترك بین المللی در این رشته در دهه بعد از انقلاب اسلامی، و نیز عدم وجود فارغ التحصیلان جدید در دهه های 60 و 70، تحقیقات جمعیت شناسی كمتر تحت تاثیر یافته های جدید جمعیت شناسی در سطح بین المللی بوده اند.
در دهه های 1350 و 1360 مطالعات انجام شده پیرامون ویژگی های جمعیتی استان ها بارز است.

احتمالا دلیل توجه بیشتر به این موضوع و انجام پایان نامه های متعدد در این زمینه جدای از علایق فردی دانشجویان، با جو محرومیت زدایی و توجه بیشتر به استان ها مرتبط است. علاوه بر آن رشته جمعیت شناسی طی این دهه ها تازه شكل گرفته بود (بویژه مقطع كارشناسی در دهه 1350) و بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه به صورت توصیفی بوده، و یا به بررسی مونوگرافی و ویژگی های جمعیتی استان ها با استفاده از داده های سرشماری پرداخته انـد. در دهه های 1370 و 1380 باروری و بهداشت و تنظیم خانواده از جمله موضوعاتـی است كه بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. به نظر می رسد این امر علاوه بر وجود علایق فردی، از سیاست های جمعیتی در دوران سازندگی و توجه بیشتر به مسئله كاهش رشد جمعیت و تنظیم در اثر بروز مشكلات ناشی از افزایش رشد جمعیت طی سال های گذشته متاثر باشد. شروع دوره كارشناسی ارشد جمعیت شناسی و توجه دانشجویان به انتخاب باروری بعنوان یكی از متغیرهای اصلی جمعیت شناسی از دیگر دلائل این امر می باشد.

نتایج پژوهش نشان می دهد كه باروری مهمترین موضوعی بوده است كه مطالعات انجام شده پیرامون آن در محدوده كل كشور انجام شده است و علاوه بر آن ازدواج وطلاق، جمعیت و اشتغال، جمعیت و توسعه، جمعیت و شهرنشینی، رشد جمعیت، زنان و سیاست های جمعیتی از جمله موضوعاتی بوده اند كه در محدوده كل كشور انجام شده اند. امروزه توجه به مطالعات جمعیتی در محدوده های خردتر به منظور برنامه ریزی جامعتر ضروری به نظر می رسد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود دانلود مقاله تحليلي بر پايان نامه هاي جمعيت شناسي با word
قیمت : 29,400 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 icbc.ir