عنوان : مقاله عشق و محبت در خانواده در word
قیمت : 29,400 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله عشق و محبت در خانواده در word دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله عشق و محبت در خانواده در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله عشق و محبت در خانواده در word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله عشق و محبت در خانواده در word :

عشق و محبت در خانواده
دفتر زندگی با كلمه عشق و مهرورزی آغاز شد و جلوه های گوناگون جمال و كمال در كل هستی پدید آمد . انسانها هم كه جزئی از نظام كلی هستی هستند با عشق متولد می شوند با دلدادگی به تلاش و كوشش می پردازند و در آخرین لحظات زندگی سرشار و لبریز از عشق و دلدادگی چون حبابها به اقیانوس هستی و ابدیت می پیوندند . پس آغاز و سرانجام زندگی و هستی از مهر و محبت آكنده است و آنان كه از عشق و دلدادگی خبری ندارند نامشان دردفتر و جریده انسانها ثبت و ضبط نمی شود.

بنیان نهادی آدمی بر پاکی وطهارت بنا شده است وطبع انسان میل به آراستگی به سجایای اخلاقی وزیباییهای ظاهر وباطن دارد.اسلام به عنوان آخرین دین الهی وپیامبرعظیم الشأن آن به عنوان خاتم پیامبران،تأکید برحفظ وتقویت آن وسوق گرایشهای فکری به سمت کمالات وجودی انسان دارد. اسلام،آیین پاک عشق ومهرورزی است،

آنان که به دستورات پر مهرش جامع عمل بپوشانند واخلاق ورفتاروکرداروگفتارخویش را همرنگ وهماهنگ با تعالیم مهرآفرینش نمایند،به توفیق الهی نمونه ای جامع وکامل از عشق وترحم وملاطفت شده،قلب آنان مالامال از رحمت وعطوفت ومهرورزی خواهد شدوآنان که از خورشیدعالم تاب حقایق نورانی آن فرهنگ کامل روی بگردانندوخودرامحروم ازفیوضات معنوی والهی وروحانی آن نمایندوسنگدلی وتندخویی راسرلوح اخلاق ورفتارخود قراردهند،صفات حیوانی وشهوات نفسانی برآنان غالب شده،اخلاق بهیمیت،مقدم برعقلانیت آنان خواهد شد وازمقام انسانی تنزل یافته است.

اگر مایل هستیم از زندگی لذت و بهره بگیریم ,می خواهیم خانواده استواری داشته باشیم، اگر می خواهیم كودكان ما با نشاط و خرمی زندگی كنند ، اگر می خواهیم استعدادهای خداداد در آنان شكوفا گردد و اگر می خواهیم روح امید و اعتماد و تلاش و كوشش در آنان زنده شود باید زندگی خانوادگی را از مهر و محبت لبریز و سرشار نماییم و در و دیوار خانه را با صفا و صمیمیت آذین بندی كنیم .

رسول خدا ( ص ) می فرمود : هیچ بنایی در نزد پروردگار محبوب تر از بنای خانوادگی نیست.
خانواده به عنوان هسته اولیه و مهمترین كانون زندگی انسان، دارای اهمیت ویژه ای در ساختن شخصیت اوست .خانواده جایگاه اصلی تربیت فرزندان صالح و مذهبی است و مسجد و مدرسه تکمیل کننده این تربیت هستند.

خانواده قلب جامعه است . خانواده نخستین جامعه ای است که فرزندان در آن روابط اجتماعی و ارتباط برقرار کردن با دیگران را می آموزند.
چنانچه زن و مرد بتوانند براساس دستورات حیاتبخش اسلام، این هسته اولیه زندگی اجتماعی را سرشار از مهر و عطوفت و گرمی و شادابی نمایند سعادت دنیوی و اخروی خود و فرزندانشان را فراهم كرده اند.
همان گونه که مهرورزی ومحبت در ایجاد خانواده ای سالم و بالنده موثر است ، می توان گفت افرادی که در خانواده محبت را تجربه کرده اند ، مهرورزی به دیگران را آموخته اند و بهتر میتوانند آن را عرضه کنند .

دین مبین اسلام پایه زندگی زن و شوهر را بر اساس مودت و رحمت می‌داند و تمام جنبه‌های مورد نیاز زندگی موفق و سالم را به زیبایی و سادگی بیان كرده است.
نقش محبت در خانواده را بسیار كلیدی است و تنها بودن دو نفر در كنار یكدیگر نمی‌تواند محبت را به معنی واقعی بیان كند بلكه آن چیزی كه محبت را برای ما معنی و مفهوم می‌بخشد رفتار ما در شرایط مختلف و ابراز این محبت در زمان مناسب است كه منجر به تضمین سلامت خانواده می‌شود. محبت به عنوان یك اصلی كه اعضای خانواده را به هم نزدیك می‌كند و منجر به نوعی انسجام، هماهنگی و همكاری در خانواده می‌شود.
دین اسلام برای حفظ و زیباسازی و مهرورزی و استحكام بنیان خانواده اهمیت خاصی قائل شده است.

«و من ءایته ان خلق لكم من انفسكم ازوجا لتسكنوا الیها و جعل بینكم موده و رحمه ان فی ذلك لایا ت لقوم یتفكرون؛ از نشانه های خداوند این است كه برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا بوسیله آنان آرامش و سكون یابید و در میان شما و همسرتان دوستی و مهربانی قرار داد. مطمئناً در این امر برای اهل اندیشه و تفكر، نشانه ها و عبرت هایی وجود دارد.»

طبق این بینش قرآنی، خانواده نشانه ای از رحمت، عطوفت وحكمت اوست. و شایسته است صفات رحمت وجمال حضرت پروردگار در یك خانواده سالم خودنمایی كند و در محیط آن نشانه ای از عدالت، رحمت، علم و حكمت، خداوند و سایر صفات الهی در آن به نوعی نمایان گردد.
بنابراین بنیان خانواده كه مهم ترین عامل در ساختار شخصیت افراد و جلوه ای از رحمانیت پروردگار است باید همواره همچون دژی مستحكم در برابر انحرافات، لغزش ها و آفات و آسیب های مهم اجتماعی تقویت گردیده و ارتباط اعضای آن براساس رحمت، مودت بویژه رابطه قلبی و عاطفی میان زن و شوهر استحكام یابد .

آیات و احادیث منتخب در مورد محبت و مهرورزی
پیامبر اسلام (ص):
ان حسن الخلق ذهب بخیر الدنیا و الاخره ) جامع السعاده/ ج 1 ص 273(
حسن خلق نیكی دنیا و آخرت را به دنبال دارد
امام صادق (ع):
لاعیش اهنأ من حسن الخلق( علل الشرایع / ج2/ ص 246)
هیچ زندگانی گواراتر از حسن خلق نیست
امام صادق (ع):
من ساء خلقه عذّب نفسه ( جامع السعاده/ ج 1 ص 271)
هركس بداخلاق باشد خودرا عذاب می دهد
امام علی (ع):
حسن الخلق خیر الرفیق ( بحار الانوار/ ج77/ص 396)
خوش اخلاقی بهترین رفیق آدمی است
قرآن كریم:
انك لعلی خلق عظیم ( سوره قلم / آیه 4)
همانا بدرستیكه تو دارای اخلاق نیكو هستی

محدثین در باره اخلاق پیامبر اسلام نوشته اند:
آن حضرت با مردم انس می گرفت و هیچكس را زا خود نمی راند. بزرگان هر قومی را مورد احترام قرار می داد اگر كسی تقاضایی از آن حضرت میكرد اجابت می نمود و اگر میسر نبود با نهایت محبت اورا قانع میكرد. با مردم به گشاده روئی برخورد می نمود. برای خدا غضب میكرد ولی هیچگاه برای خودش خشمگین نمی شد. همیشه لبخند بر لب داشت . تند خووسختگیر نبود . هرگز دشنام و سخن زشت از دهانش بیرون نمی آمد. از كسی عیبجویی نمی كرد.

امام صادق:
از مانیست كسی كه هنگام خشم ، خویشتندار بوده و با همنشینان و دوستان خود خوش اخلاق و خوش رفتار نباشد. ( الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج2 ص 350)
پیامبر اسلام(ص):
خوش اخلاق باشید زیرا سرانجام آن خواه ناخواه بهشت است و از بدخلقی بپرهیزید كه خلق بد خواه ناخواه در آتش است. ( وسایل الشیعه / ج2/ ص221)
پیامبر اسلام(ص):
انكس نزد من از همه محبوبتر و روز قیامت ازهمه به من نزدیكتر است كه اخلاقش نیكو تر و تواضعش بیشتر باشد.( قرب الاسناد / ص22)
امام علی(ع ):
فی سعه الاخلاق ، كنوز الارزاق. ( سفینه البحار/ج1/ ص411)

اسلام، دین حكومت است. آموزه‌های دینی ما بروشنی دلیل بر این مدعاست اما بررسی دقیق و موشكافانه متون اسلامی نشان می‌دهد كه اسلام بیشتر از انكه بر تن‌ها حكومت كند و سلطه‌ی بر مردم رااقتار سیاسی پیشه نماید در پی حكومت بر دلهاست.

اصول این نوع حكومت و كشورداری همان مبانی سیاسی حكومتی اسلام است و مبانی سیاسی نظام علوی، چیزی جز مبانی مدیریت اسلامی نیست.
اسلام، ‌آیین نامه‌ی تكامل مادی و معنوی انسان است بنیادی ترین عنصر این آیین نامه محبت است نقش محبت در تحقق حكومت اسلامی و برنامه‌ایی كه دین الهی برای پیشرفت جامعه انسانی رقم زده است به حدی است كه امام محمدباقر(ع) دین اسلام را جز محبت نمی‌داند و می‌فرماید: هل الدین الا الحب؟ ایا دین داری، جز محبت ومهرورزی است؟

از نگاه علی(ع) نیز ستونهای اصلی اسلام واصول برنامه‌های تكامل آفرین آن بر پایه‌ی محبت خداوند است چنان كه می‌فرماید: اسلام دین خداوند است كه آن را برای خود برگزید و به دیده‌ی عنایت خویش، آن را بپرورید و بهترین آفریدگان خود را ویژه‌ی آن ساخت و ستون‌های آن را بر دوستی خود استوار داشت. پیشوایان دینی و رهبران راستین سیاسی امت اسلامی، جلوه‌های محبت مردم به آفریدگارند و مهرورزی مردم به آنان مهرورزی به خداست

. بر این اساس، پایگاه اصلی حكومت اسلامی، فراتر از بیعت و رای مردم است حكومت اسلامی ریشه در عشق و محبت مردم دارد. و این است راز آیین مذهبی، منش ملی، آداب اخلاقی و باورهای فرهنگی به ما آموخته است كه همه‌ی اسنانها با فطرت پاك الهی متولد می‌شوند: «گل مولود یولد علی الفطره الا ان ابواه یهودائه او ینصرائه او یمجسائه» هر ذره‌ای با فطرتش متولد می‌شود الا اینكه پدر و مادر او یهودی یا مسیحی یا زرتشتی است. اما شرایط خاص حاكم بر جامعه تحت تاثیر عوامل سیاسی، فرهنگی،‌اخلاقی و; می‌تواند این فطرت سالم را دستخوش تغییر و تحول كند و یا سبب انحراف یا اضمحلال این فطرت سالم گردد.

«محبت» نیز از جمله عناصر وجودی انسان است كه با او متولد می‌شود و تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی شكل می‌گیرد. اگر این عوامل در جهت مثبت باشد، محبت ماندگار و پایدار می‌ماند در غیر اینصورت اثر وجودی خود را از دست می‌دهد. خانواده به عنوان نخستین محیط اجتماعی نقش موثری در شكل‌گیری محبت دارد.

كودك در خانواده علاوه بر آداب معاشرت، اخلاق، ‌نزاكت، ‌وفاق و همدلی، همیاری و دوستی، هنر مهرورزیدن و محبت به دیگران را نیز می‌آموزد. برای آموزش محبت به كودكان یا ترغیب و تشویق آنان به مهرورزی، بهتر است به او فرصت دهیم تا محبت را به طور غیرمستقیم و عملی بیاموزد. زیر آموزشی كه از راه غیر مستقیم و عملی صورت گیرد، بی‌شك پایدارترین،‌ماندگارترین و موثرترین نوع یادگیری است. معلم و مدرسه نیز نقش موثری در شكل‌گیری محبت در كودكان، نوجوانان و جوانان ایفا می‌كنند. معملان علاوه بر اموزش علوم و فنون و پرورش ذهن، به رشد و تعالی صفات و روحیات كودكان، نوجوانان و

http://www.mehr6.blogfa.com/Photo/mehr6.jpg آیین مذهبی، منش ملی، آداب اخلاقی و باورهای فرهنگی به ما آموخته است كه همه‌ی اسنانها با فطرت پاك الهی متولد می‌شوند: «گل مولود یولد علی الفطره الا ان ابواه یهودائه او ینصرائه او یمجسائه» هر ذره‌ای با فطرتش متولد می‌شود الا اینكه پدر و مادر او یهودی یا مسیحی یا زرتشتی است. اما شرایط خاص حاكم بر جامعه تحت تاثیر عوامل سیاسی، فرهنگی،‌اخلاقی و; می‌تواند این فطرت سالم را دستخوش تغییر و تحول كند و یا سبب انحراف یا اضمحلال این فطرت سالم گردد.

«محبت» نیز از جمله عناصر وجودی انسان است كه با او متولد می‌شود و تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی شكل می‌گیرد. اگر این عوامل در جهت مثبت باشد، محبت ماندگار و پایدار می‌ماند در غیر اینصورت اثر وجودی خود را از دست می‌دهد. خانواده به عنوان نخستین محیط اجتماعی نقش موثری در شكل‌گیری محبت دارد.

كودك در خانواده علاوه بر آداب معاشرت، اخلاق، ‌نزاكت، ‌وفاق و همدلی، همیاری و دوستی، هنر مهرورزیدن و محبت به دیگران را نیز می‌آموزد. برای آموزش محبت به كودكان یا ترغیب و تشویق آنان به مهرورزی، بهتر است به او فرصت دهیم تا محبت را به طور غیرمستقیم و عملی بیاموزد. زیر آموزشی كه از راه غیر مستقیم و عملی صورت گیرد، بی‌شك پایدارترین،‌ماندگارترین و موثرترین نوع یادگیری است. معلم و مدرسه نیز نقش موثری در شكل‌گیری محبت در كودكان، نوجوانان و جوانان ایفا می‌كنند. معملان علاوه بر اموزش علوم و فنون و پرورش ذهن، به رشد و تعالی صفات و روحیات كودكان، نوجوانان و جوانان نیز كمك می‌كنند. تاثیر شخصیت معلم بر روی دانش‌آموزان قابل انكار نیست او می‌تواند با اعمال، رفتار، سخنان و برخورد خود، محبت را در وجود دانش‌آموزان متجلی كند و تا همیشه این احساس مقدس را در آنان زنده نگه دارد.

با توجه به عوامل موثر در آموزش محبت، موانع متعددی در این زمینه وجود دارد كه بهاختصار می‌توان به ذكر برخی از این موانع پرداخت:
1ـ‌عدم شناخت و مطالعه و دقت در زندگی بزرگان دین به خصوص انبیاء و اولیاء و ائمه‌ی معصویمن(ع) كه بهترین معلمان اخلاق بوده‌اند و مردم را به محبت سفارش كرده‌اند.
2ـ عدم آموزش صحیح «مهرورزی» در خانواده، مدره و اجتماع: كودكان، نوجوانان و جوانان هرگز محبت را به عنوان یك موضوع آموزشی نیاموخته‌اند و برخورداری از این رفتار پسندیده را ضروری تشخیص نداده‌اند.

3ـ‌ احساسات و عواطف همواره در تكوین شخصیت افراد نقش موثری داشته است و مهربانی و احترام به شخصیت افراد به خصوص نسل جوان سبب ترغیب این قشر به ارزشها و باورهای مبتنی بر جامعه است، ر حالی كه قشر جوان و نوجوان ما بیشتر مورد حقارت قرار می‌گیرد تا احترام. به همین دلیل او بسیاری از رفتارهای خود از جمله محبت و مهرورزی را پنهان میكند تا مبادا مورد توبیخ و سرزنش قرار گیرد.
4ـ‌مشكلات اقتصادی، اجتماعی، ‌سیاسی و;. از جمله عواملی است كه متاسفانه سبب خمود و تگرانی در بین خانواده‌ها شده است. به همین دلیل معمولاً پدر و مادر خانواده كه برای بهبود وضعیت اقتصادی تلاش مضاعف می‌كنند با چهره‌ای خسته، غمگین و افسرده در خانواده ظاهر می‌شوند و فرصتی برای ابراز محبت ندارند كه كودكان و نوجوانان بتوانند محبت را از آنان بیاموزند. فرزندان كمتر چهره‌ی شاداب و متبسم آنان را دیده‌اند و كمتر سخنان پر مهر انان را شنیده‌اند.

5ـ‌ سنت نسلهای گذشته‌ی ما مبتنی بر محبت و مهرورزی بوده است و این در آثار به جای مانده‌ی گذشتگان كاملاً مشهود است اما فرزندان امروز این مرز و بوم دچار نوعی از خود بیگانگی شده‌اند و با آثار كهن پیشینیان قطع ارتباط كرده‌اند و هیچ تمایلی به مطالعه‌ی اینگونه آثار كه سرشار از سفارش به محبت است ندارند.
6ـ‌ نسل امروز ما تصور درستی از محبت و دوستی ندارد و این رفتارهای پسندیده را حاصل كسب منافع دیگران می‌بیند. او به محبت و دوستی دیگران اعتماد ندارد و پایان همه‌ی محبتها و دوستی را ناخوشایند می‌پندارد.

آیین مذهبی، منش ملی، آداب اخلاقی و باورهای فرهنگی به ما آموخته است كه همه‌ی اسنانها با فطرت پاك الهی متولد می‌شوند: «گل مولود یولد علی الفطره الا ان ابواه یهودائه او ینصرائه او یمجسائه» هر ذره‌ای با فطرتش متولد می‌شود الا اینكه پدر و مادر او یهودی یا مسیحی یا زرتشتی است. اما شرایط خاص حاكم بر جامعه تحت تاثیر عوامل سیاسی، فرهنگی،‌اخلاقی و; می‌تواند این فطرت سالم را دستخوش تغییر و تحول كند و یا سبب انحراف یا اضمحلال این فطرت سالم گردد.

«محبت» نیز از جمله عناصر وجودی انسان است كه با او متولد می‌شود و تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی شكل می‌گیرد. اگر این عوامل در جهت مثبت باشد، محبت ماندگار و پایدار می‌ماند در غیر اینصورت اثر وجودی خود را از دست می‌دهد. خانواده به عنوان نخستین محیط اجتماعی نقش موثری در شكل‌گیری محبت دارد. كودك در خانواده علاوه بر آداب معاشرت، اخلاق، ‌نزاكت، ‌وفاق و همدلی، همیاری و دوستی، هنر مهرورزیدن و محبت به دیگران را نیز می‌آموزد. برای آموزش محبت به كودكان یا ترغیب و تشویق آنان به مهرورزی، بهتر است به او فرصت دهیم تا محبت را به طور غیرمستقیم و عملی بیاموزد. زیر آموزشی كه از راه غیر مستقیم و عملی صورت گیرد، بی‌شك پایدارترین،‌ماندگارترین و موثرترین نوع یادگیری است.

نقش محبت در زندگی خانوادگی
نظام هستی بر اساس مهر و محبت پروردگار به انسان پدید آمده است اگر محبت نبود ، نه طلوعی بود و نه غروبی . نه بهاری بود و شكفتن گلها و نه نغمه های شورانگیز بلبلان . نه كوهساری وجود داشت و نه آبشاری ، نه امواج غلطان دریاها به چشم می خورد و نه ستارگان در آسمانها چشمك می زدند .
اگر عشق و دلدادگی نبود شوریدگان به دنیا نمی آمدند و اشعار نغز و زیبا سروده نمی شد. اگر سوز و گداز دلدادگان نبود كوه بیستون شكافته نمی شد و ذوق و هنر هرگز تولد نمی یافت ، دیگر معلم شوریده دلی پیدا نمی شد و كلاسهای درس تعطیل می گردید .

دفتر زندگی با كلمه عشق و محبت آغاز شد و جلوه های گوناگون جمال و كمال در كل هستی پدید آمد . انسانها هم كه جزئی از نظام كلی هستی هستند با عشق متولد می شوند با دلدادگی به تلاش و كوشش می پردازند و در آخرین لحظات زندگی سرشار و لبریز از عشق و دلدادگی چون حبابها به اقیانوس هستی و ابدیت می پیوندند . پس آغاز و سرانجام زندگی و هستی از مهر و محبت آكنده است و آنان كه از عشق و دلدادگی خبری ندارند نامشان در دفتر و جریده انسانها ثبت و ضبط نمی شود .

اگر می خواهیم خانواده استواری داشته باشیم اگر مایل هستیم از زندگی لذت و بهره بگیریم ، اگر می خواهیم كودكان ما با نشاط و خرمی زندگی كنند ، اگر می خواهیم استعدادهای خداداد در آنان شكوفا گردد و اگر می خواهیم روح امید و اعتماد و تلاش و كوشش در آنان زنده شود . زندگی خانوادگی را از مهر و محبت لبریز و سرشاز نماییم و در و دیوار خانه را با صفا و صمیمیت آذین بندی كنیم .

رسول خدا ( ص ) می فرمود : هیچ بنایی در نزد پروردگار محبوب تر از بنای خانوادگی نیست بدیهی است كه منظور خانواده ای است كه لبریز از مهر و محبت باشد . در گفتار دیگری فرمود . مرد مسلمان پس از اسلام فایده ای برتر و والاتر از همسری مسلمان به دست نیاورده است . همسری كه هر گاه به او می نگرد سراسر وجودش از شادی و سرور لبریز می گردد . هر گاه از او چیزی را طلب می كند از او اطاعت می كند و درغیبت شوهرش با همه وجود از ناموس و مال او پاسداری می نماید . پرواضح است كه این گونه ارتباط استوار و صمیمی جز در پرتو مهر و محبت زن و شوهر به یكدیگر امكان پذیر نیست . پیوندهای عاطفی است كه زن و شوهر را به وحدت و یگانگی سوق داده هر دو یكی می شوند و دوگانگی و اختلاف و درگیری از میان برداشته می شود . در برخی از روایات اسلامی از همسر به انیس موافق تعبیر شده است.

پیشوایان دینی با انتخاب چنین كلماتی به همه خانواده ها گوشزد می كردند كه زن و مرد در محیط خانوادگی باید با یكدیگر دوست و صمیمی و مونس و همدم یكدیگر باشند . واضح است كه وصول به این هدف جز در پرتو دوستی و صمیمیت خالصانه امكان پذیر نیست . رسول خدا (ص) می فرمود : من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم اول بوی خوش ، دوم زنان و سوم نماز را كه نور چشم من است . هدف اساسی پیامبر بزرگوار این بوده است كه برای همه زنان و مردان این واقعیت را تبیین كند كه كانون خانوادگی باید از مهر و محبت لبریز باشد تا زندگی مفهوم واقعی خود را از دست ندهد .

در تاریخ اسلام آمده است كه رسول خدا (ص) قبل از تولد فاطمه موظف شد مدت چهل روز از خدیجه كبری فاصله بگیرد و به اعتكاف بپردازد . خدیجه كبری در این مدت از شوق و عشق رسول خدا ( ص ) بی تاب شده ، اشكهای فراوانی از دیده فرو می ریخت ، رسول خدا برخی از مؤمنان را نزد خدیجه فرستاد و یپام داد كه این فراقت و دوری به دستور پروردگار می باشد ومهر و محبت ایشان به او كماكان گرم و سوزان است . با توجه به مقدمات ذكرشده این حقیقت آشكار می شود كه زندگی جز در پرتو مهرورزی و محبت كردن امكان پذیر نمی تواند باشد .

در اینجا این سئوال مطرح می شود كه زن و شوهر چگونه باید با یكدیگر برخورد داشته باشند تا كانون خانوادگی از مهر و محبت لبریز گردد . در پاسخ می گوییم كه هیچ معلومی بدون علت تحقق نمی یابد . برای ایجاد صفا و صمیمیت باید رفتارهای خاصی در محیط خانوادگی حاكمیت داشته باشد تا صفا و یگانگی فراهم آید به همین مناسبت به رفتارهایی كه موجب ایجاد صفا و صمیمیت می شود اشاره می كنیم .

اولین عاملی كه موجب پدید آمدن صمیمیت می شود خوش اخلاقی است . بدیهی است که منظور از حسن خلق نرمی وملایمت و تحمل و شكیبایی است . زن و مرد باید سعی كنند در ارتباط با همدیگر روحیات انسانی را در حد كمال مراعات كنند و از تندی و تیزی وعصبانیت و حساسیت ها جداً پرهیز نمایند .
– دومین عاملی كه صفا و صمیمیت را در محیط خانوادگی فراهم می آورد خوش زبانی است. زن ومرد خانواده باید از ابراز هر نوع كلمات و الفاظ زننده و كوبنده اجتناب كنند و هرگز نسبت به یكدیگر زخم زبان نزنند زیرا هیچ عاملی همانند نیش زدن به صمیمیت خانواده لطمه وارد نمی كند . رسول خدا در طول زندگی خود در ارتباط با مسائل شخصی و خانوادگی هرگز زبان به انتقاد نگشود و اگر اعتراض و انتقادی می كرد در انحصار مواردی بود كه به حدود و قوانین الهی تجاوزی به عمل آمده بود و در غیراین صورت با سكوت و نادیده گرفتن گذشت می كرد .

سومین نكته كه بسیار حساس است و در ایجاد و حفظ صمیمیت ها نقش مؤثر را عهده دار است خوش برخوردی است . همه افراد علاقه دارند كه دیگران با آنان برخورد خوبی داشته باشند . بنابراین زن و مرد هم از این قاعده كلی مستثنی نیستند. هر مردی دوست دارد وقتی به خانه قدم می گذارد همسرش با چهره ای خندان و با گشاده رویی با او برخورد كند

. چنانكه زن خانه نیز متوقع است وقتی مرد وارد خانه می شود سختی ها و دشوارهای زندگی را فراموش كند و با چهره ای متبسم و خندان با همسرش مواجه شود . فراموش نكنیم كه برخوردهای اولیه افراد بسیار مؤثر و نقش آفرین است . به عنوان مثال سبقت گرفتن در سلام را و افشای سلام در برخوردها تأثیر بسزایی در دیگران دارد و روحیه ها و رفتارها را تغییر می دهد . به اعتقاد ما یكی از نشانه های بارز خردمندی در زن و مرد خوش برخوردی است عده كمی هستند كه از این توانایی برخوردارند . این گونه افراد در اولین برخورد با دیگران اعم از خردسال و بزرگسال آنان را شیفته و مجذوب خود می كنند و در برابر این عده بسیاری از مردم نیز برخوردی خشك و ساده دارند.

نكته چهارم كه در ابقای صمیمیت ها بسیار مؤثر می باشد این است كه در زندگی خانواگی، زن و مرد احترام یكدیگر را حفظ كنند و در برابر اعضای خانواده و بیگانگان رفتارشان با یكدیگر آنچنان گرم و صمیمی باشد كه همه گمان كنند آن دو از كثرت گذشته به وحدت و یگانگی واقعی رسیده اند . در انجام امور خانوادگی و فامیلی از تك روی پرهیزنمایند و تا رضایت و تمایل طرف مقابل را به دست نیاوره باشند به اظهار نظر قانع اقدام نكنند . البته ممكن است كه در مواردی زن و مرد بدون در نظر گرفتن نظر و رأی همسرش یك جانبه به گرفتن تصمیماتی اقدام كند به اعتقاد ما چنین رفتارهایی از طرف مرد وزن بزرگترین بی احترامی به حرمت و تخفیف طرف مقابل است .

نكته پنجم اینكه زن و مرد موظف هستند یكدیگر را تأیید و تثبیت كنند و این كار علاوه بر اینكه عملاً انجام می گیرد باید در گفتار و رفتار هم انعكاس یابد به عبارت ساده تر زن و مرد رسماً باید اعتراف كنند كه منهای طرف مقابل قادر به زندگی كردن نیستند . این تأیید و پذیرش موجب افزایش صفا و صمیمیت خواهد بود از رسول خدا نقل شده است كه فرمودند : وقتی مردی به همسرس می گوید تو را دوست دارم این جمله هرگز از قلب همسرش زائل نمی شود . باید توجه داشته باشیم كه همه انسانها اعم از مرد و زن در تمام دوران زندگی از شك و تردید بركنار نیستند و این تردید و شك در رفتار و كردارشان نیز منعكس می شود لذا وقتی مورد تأیید دیگران قرار می گیرند جان و توان تازه ای بر آنان دمیده می شود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله عشق و محبت در خانواده در word
قیمت : 29,400 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 icbc.ir