عنوان : گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیكان ایران خودرو در word
قیمت : 8,000 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1
درگاه 2

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

 گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیكان ایران خودرو در word دارای 54 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیكان ایران خودرو در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز آی سی بی سی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیكان ایران خودرو در word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیكان ایران خودرو در word :

گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیكان ایران خودرو در word در 54 صفحه ورد قابل ویرایش

گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیكان ایران خودرو در word
فهرست
صفحه
عنوان ........................................................................................................................................................

مقدمه .......................................................................................................................................................

تاریخچه ...................................................................................................................................................

مشخصات سالن مونتاژ 1 و 3 ..................................................................................................................

فرم اعلام زون‌بندی سالن مونتاژ 1 ..........................................................................................................

شرح خلاصه‌ای از عملیات مونتاژ پیكان وانت 1600 در سالن 1 ...........................................................

مرحله صافكاری .......................................................................................................................................

مرحله نقاشی ............................................................................................................................................

مرحله تزئینات .........................................................................................................................................

مرحله تكمیلی كاری ................................................................................................................................

كنترل كیفیت ..........................................................................................................................................

وظایف دایره كنترل كیفیت .....................................................................................................................

اصول پیشرفت دوایر كنترل كیفیت .........................................................................................................

عنوان ........................................................................................................................................................

مفهوم كیفیت ...........................................................................................................................................

كنترل كیفیت فراگیر ...............................................................................................................................

نهادهای اداری كنترل كیفیت ..................................................................................................................

فعالیت‌‌های دایره كنترل كیفیت ..............................................................................................................

كنترل كیفیت در شركت ایران خودرو .....................................................................................................


مقدمه:

صنعت خودروسازی یكی از كارخانجات تولید خودرو بنام ایران خودرو (ایران ناسیونال) می باشد.

ایران خودرو یك شركت با سهامی عام و زیر نظر وزارت صنایع سنگین می باشد كه یكی از قدیمی‌ترین و شاید هم اولین تولید كننده خودرو در ایران می باشد.

این شركت در ابتدا اقدام به تولید خودروی ملی یعنی پیكان نموده است كه البته در ابتدا امتیاز این شركت متعلق به یكی از شركتهای انگلیسی كه بعد از چندین سال كشور ما این امتیاز را خریداری كرد و مستقیماً شروع به ساخت تولید و مونتاژ این خودرو نمود و هم اكنون در شركت ایران خودرو، ماشینهای زیادی از جمع پیكان سواری، وانت پیكان، مینی‌بوس، اتوبوس و جدیداً پیكان RD و پژو GL405 و GLX می باشد. كه البته پژو 405 خودروی فرانسوی می باشد و شركت امتیاز آن را خریداری كرده است و با وارد كردن بعضی لوازم ساخت آن شروع به ساخت و تولید و مونتاژ این خودرو نموده است و پیكان جدید یعنی همان پیكان RD نیز طرح ظاهری آن همان طرح ظاهری پژو می باشد ولی موتور آن موتور پیكان می باشد كه اجازه ساخت آن رانیز از كشور فرانسه دریافت نموده‌اند و ناگفته نماند كه بدنه و اسكلت آن در خود شركت تهیه و ساخته می شود . و اما این گزارش مربوط می شود به تولید وانت پیكان كه یكی از تولیدات شركت ایران خودرو می باشد .

وانت به خودروایی كه بیشتر برای كار باربری و در واقع برای حمل و نقل كالا به میزان معین ساخته می شود . كه جریان ساخت آن تقریباً بجز قسمت تكمیل كاری مابقی كه شامل اسكلت سازی، صافكاری ،‌نقاشی، تزئینات ،‌مكانیكی می باشد همه و همه در سالن 1 این شركت یعنی در یك سالن انجام می‌پذیرد. تولید خودوروی وانت دراین سالن به سه بخش نیمه‌اول تولید، نقاشی یا رنگ‌كاری ونیمه دوم تقسیم كرده‌اند و یك قسمت دیگر به نام تكمیل كاری كه در سالن دیگری كه در مجاورت همین سالن قرار دارد انجام می‌گیرد.

تاریخچه شركت ایران خودرو:(ایران ناسیونال)

شركت ایران خودرو به منظور تولید اتوبوس و قطعات مختلف ماشین در تاریخ 27/ مرداد /1341 با سرمایه اولیه یكصد میلیون ریال و تعداد یكهزار سهم یكهزار ریالی به ثبت رسید و در مهرماه 1342 كارش را عملاً با ساخت اتوبوس آغاز كرد. و این سرمایه تا سال 1357 به بیش از 13 میلیارد ریال افزایش یافت و در تاریخ 30/3/1357 سرمایه این شركت به 15 میلیارد و 680 میلیون ریال كه منقسم به 15 میلیون و 680 هزار سهم یكهزار ریالی بود.

در تاریخ 16/4/1358 شورای انقلاب اسلامی به اعتبار نوع صنعت، این شركت را ملی اعلام كرد. و به موجب مصوبه 28/2/1365 هیات وزیران سهام شركت از طرف دولت به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صادر شد و تحت این سازمان با مدیریت منتخب دولت به كار خود ادامه داد.

شركت سهامی عام كارخانجات صنعتی ایران ناسیونال با مجوزصادره از سوی هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تاریخ 27/2/1362 به نام شركت ایران خودور «سهامی عام» تغییر یافت.

سهام این شركت در تاریخ 20/11/1370 وارد بازار بورس شد و توانست خود را با بازار بورس تطبیق دهد.
مشخصات سالن مونتاژ 1 و 3
سالن مونتاژ 1 و 3

سالن مونتاژ 1 و تكمیل كاری 1

assembly shop & Final acceptance
مساحت به متر مربع 35500


ردیف


شرح خطوط اصلی و پیش از مونتاژ


تعداد ایستگاه كاری
1


تزئینات (Trim)


63
2


مكانیك هوائی underbody


11
3


ساب موتور 2


19
4


ساب موتور 1


16
5


مكانیكی 1


23
6


مكانیكی 2


13
7


صندلی بندی Seat assymbly


19
8


خط كنترل 1


14
9


خط كنترل 2


14
10


خط كنترل نهایی


15






ردیف


نوع تجهیزات

1


Mono Rail

2


هنگر هوائی

3


اسلت كانوایر

4


اسلت كانوایر

5


اسلت كانوایر

6


2 اسلت كانوایر

7


2 اسلت كانوایر

8


2 اسلت كانوایر

9


2 اسلت كانوایر

10


2 اسلت كانوایر
سالن مونتاژ 3 assymbly shop 3

مساحت به متر مربع: 000/18

ظرفیت اسمی: c/h 30

ردیف


شرح خطوط اصلی و پیش از مونتاژ


تعداد ایستگاه كاری


نوع تجهیزات

1


تزئینات


33


هنگر هوائی

2


مكانیك هوائی


6


هنگر هوایی

3


مكانیكی


18


هنگر هوایی

4


صندلی بندی


17


اسلت كانوایر

5


پیش مونتاژ درب


10


هنگر هوایی

6


خط كنترل نهایی


20


2 اسلت كانوایر

7


ساب موتور 1


9


اسلت كانوایر

8


ساب موتو 2


10


كانوایر زمینی



خلاصه‌ای از عملیات مونتاژ وانت 1600 در سالن 1:

تكمیل كاری

1) خط صندلی بندی:

در این قسمت از مونتاژ صندلیهای جلوی خودرو را كه بوسیله چهار پیچ كه برروی مهره جوش خورده برروی بدنه است بسته می شود. و با ابزار بادی سفت می گردد. و سپس صندلی عقب را در جای خود كه حالت قلاب دارد جا می‌زنند و سپس كفی صندلی عقب را جا می‌زنند و صندلیها كامل می شود.

2) خط آچاركشی:

در این خط، خودروهایی كه تماماً قطعاتشان بسته شده و آماده می‌باشد،‌وارد آچاركشی می‌كنند كه حالت تست چال دارد و اپراتورهائی در داخل آن آچاركشی‌های لازم را بعمل آورده و ایرادات كلی كه در كارت آنها قید شده و از قسمت‌های دیگر مونتاژ مانده را برطرف كرده و لوله‌های ترمز و بنزین را چك می كنند و سپس سینی زیر موتور را كه محافظ موتورات نصب كرده و می‌بندند. و در قسمت‌های پایین‌تر این خط،‌چراغهای خطر و راهنماها و چراغ قرمز خودرو را چك می كنند.

3) خط نهائ:

خط نهائی همانطور كه از نامش پیداست ،‌خط آخر تولید می باشد كه خودرو پس از مونتاژ تمام قطعات و رفع ایرادها ،‌چه از نظر فنی،‌چه بدنه‌آی،‌به این قسمت وارد می‌شود. و در آن خط یك سری اپراتور به فاصله‌های معین كار كنترل قسمت‌های مختلف خودرو را برعهده دارند و كنترل نهائی را برروی خودرو انجام می‌دهند كه اگر به هر دلیل هر قسمتی از خودرو ایراد داشته باشد به قسمت تعمیرات هدایت می شود تا رفع ایراد گردد.

4) خط تعمیرات: تعمیرات شامل دوقسمت متفاومت می باشد یكی سبك، دیگر سنگین،‌تعمیرات سبك برای تعمیر و رفع ایرادات كوچك فنی و تزئینی كه كار كم و زمان و جای كم می‌خواهد را شامل می شود(خرده كاری)

تعمیرات سنگین برای كارهای كلی و اساسی كه جا و زمان بیشتری نیاز دارد، طراحی شده است كه در این قسمت كارهایی از قبیل تعویض یا تعمیر گیربكس – دیفرانسیل- موتور- اكسل و … انجام می گردد كه دارای جرثقیل و جك‌های مخصوص این كار می‌باشد.

قسمت میكانیكی- خط هوائی:

1) نصب كردن باك بنزین پژو آردی و پژو جی‌ال‌ایكس در قسمت میكانیكی خط هوائی و بستن پیچ های آن توسط پرسنل كه برای آردی 6 عدد پیچ و برای جی‌ال‌ایكس 4 عدد پیچ با نصب بستهایی زیر باك انجام می‌شود.

2) بستن و نصب لوله های بنزین وانت و پژو آردی درخط هوائی انجام می شود كه شامل لوله‌های بنزین رفت وبرگشت می باشد كه توسط خارهای مخصوصی به زیر بدن نصب می گردد.

3) نصب و بستن ضربه‌گیرهایی كه جهت جلوگیری از زدن ضربه بدن به چرخ و كمك فنرها می باشد كه بر روی وانت و آردی و جی‌ال‌ایكس هر كدام طرح خاص خود را دارد كه برای آردی ووانت 3 عدد می باشد كه دوتای آنها در بغل و یكی وسط نصب می گردد كه جلوگیری از ضربه‌زدن به دیفرانسیل می باشد. همچنین برای جی‌ال‌ایكس دو عدد در بغلها می باشد.

4) بستن اكسل عقب پژو جی‌ال‌ایكس نیز در همان قسمت هوائی انجام می‌گیرد كه برای خودروهای معمولی و گازسوز متفاوت است. زیرا خودروهای گازسوز سنگین‌تر است . بنابراین اكسل قوی‌تر و محكم‌تری برای آن طراحی شده است.

5) بستن بست‌هایی اگزوز كه درخودروهای وانت 3 عدد و آردی 2 عدد و پژو كه بر روی قلاب ترمز دستی است،‌كه اگزوز را بوسیله لاستیكهائی كه اصطلاحاً ممجید نام دارد به بدنه توسط این بستها نصب می كنند.

خط دیفرانسیل:

1) نصب كابل ترمز دستی برروی دیفرانسیل عقب خودروهای وانت و آردی كه توسط خارها و پولك‌هایی انجام می شود.

2) نصب گاردان برروی دیفرانسیل كه در خط قبلی یك خط موتور نصب می شود. انجام می گردد. بطوریكه اول گاردان را برروی دیفرانسیل قرار داده و در جای خود نصب كرده و سپس برروی گیربكس تنظیم كرده و چهار پیچ برروی دیفرانسیل بسته می شود.

3) مونتاژ ونصب اگزوزهای خودروها كه برای وانت و آردی ابتدا در كنار خط مونتاژ می گردد و قسمت‌های مختلف از جمله گلوئی و انبار وسط و انبار عقب به هم توسط بست‌های مخصوص وصل می‌گردند و سپس برروی موتور نصب می‌شوند.

تزئینات 1(trim1) محدوده سرپرستی 1 (Zone 1)

انواع خودروهایی كه در این خط وارد مونتاژ می‌شوند عبارتند از:

پیكان وانت ترمز 2 مداره ای پی دارای كلاج كابلی، موتور 1600 انژكتوری می باشد.

مراحل:

1- دستگاه حمل بدنه AFM: در هنگام گذاشتن ماشین همراه با هنگر 5/0 متر از زمین فاصله دارد.

2- كد شناسایی برای قفل خودرو: كه اگر احتمال رود كه كلید در طی مراحل مونتاژ خودرو گم شود. آنگاه بدون هیچ دردسری با كمك برچسب كدشناسایی،‌كلید به راحتی از نوع شناسایی و ساخته می‌شود.

3- سیم كشی خودرو كه در زیر بدن تعبیه می شود و از طریق سوراخ‌هایی كه وجود دارد در زیر بدن خودرو توكار می شود.

4- زدن بوستر روغنی ترمز

5- زدن باك روغن ترمز (در قسمت جلو سمت راست خودرو تعبیه شده)

6- زدن سیم ترمز

7- زدن باك بنزین

8- رگلاژ گازسوز كه برای تنظیم گاز خودروهای گازسوز (CNG) به كار می‌رود.

9- زدن باك بنزین

10- زدن مخزن گاز مخصوص كولر.

11- زدن مخزن گاز به پشت خودرو

12- وصل كردن اكسل عقب

13- وصل لوله‌های سراسری زیربدن از قسمت جلو برای تغذیه روغن ترمز به قسمت عقب به دیفرانسیل و چرخ‌های عقب توسط جك می باشد.

13- وصل لوله‌های سراسری زیر بدن از قسمت جلو برای تغذیه روغن ترمز به قسمت عقب ، دیفرانسیل و چرخ‌های عقب توسط جك می باشد.

14- خط وصل كردن دیفرانسیل یا drop Session

15- خط هواگیری: هوای موجود در لوله‌های مختلف در این مرحله گرفته می شود. تا باعث سختی در هنگام قرار گرفتن سیال در داخل لوله‌ها نشود. و مشكل ایجاد نكند.

كنترل كیفیت:

نكاتی چند در مورد كنترل كیفیت:

بحث كنترل كیفیت یكی از مباحث بسیار مهمی است كه در تولید خودرو باید بدان توجه نمود كه ابتدا به مشخصات كنترل كیفیت اشاره می‌نماییم.

1- یك دایره كنترل كیفیت، گروهی آن قدر كوچك است كه ارتباط رو در روی اعضا را به آسانی امكان‌پذیر می‌سازد.

2- یك دایره كنترل كیفیت،‌در یك كارگاه یا واحد كاری به فعالیت اشتغال دارد. اعضای آن همان كارگاه هستند واغلب می‌توانند با یكدیگر دیدار كنند. این اصل،‌مبنای دایره‌ كارگاه را به وجود می‌آورد و امكان تبادل بعضی از موضوعات مربوط به كارگاه را میسر می‌سازد . با این مفهوم،‌دوایر كنترل كیفیت با تیم‌ها و كمیته‌های مجری طرح- كه براساس گروههای كوچك شكل یافته‌اند- متفاوت هستند.

3- یك دایره كنترل كیفیت، فعالیتهای مربوط به كنترل كیفیت را انجام می‌دهد. كنترل كیفیت،‌در معنائی وسیع ،‌نه تنها شامل كیفیت تولید می‌شود، بلكه كیفیت جریان عمل را از قبیل موارد ایمنی،‌ارتباط و روحیه‌ای كه كارگاه و عملكرد آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد،‌ درنظر می‌گیرد. واژه كنترل كیفیت به معنای یك مدیریت كیفی سیستماتیك و مبتنی بر واقعیت است.

4- دوایر كنترل كیفیت برمبنای اراده عمل می كنند. جیشوسای Jichusei – واژه ژاپنی اراده گرائی اصولاً بدین معناست كه فعالیت باید خودمختار بوده، با انگیزه درونی به وجود آید و بدون هیچ‌گونه نظارت خارجی انجام پذیرد. جیشوسای،‌غالباً برای تمایز فعالیت دایره‌ كنترل كیفیت و كار معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو،‌جیشوسای،‌روشی فراتر از شرایط وظیفه رسمی است و در قلمروقانونی و دستورالعمل رسمی نمی‌گنجد. در هر حلا،‌جیشوسای،‌الزاماً بدین معنا نیست كه دوایر به خودی خود تشكیل می‌شوند،‌یا این كه به طورارادی ، توسط افراد علاقه‌مند فعال می‌گردند.

5- فعالیت دایره كنترل كیفیت، باید بخشی از فعالیتهای كنترل كیفیت در سطح كمپانی باشد. این فعالیت، باید با سایر اهداف و فعالیتهای كمپانی جهت بهبود كیفیت،‌هماهنگ شود و از حمایت و شناسائی مدیریت نیز برخوردار باشد. این فعالیت نباید پیشرفت پراكنده‌ای برای مسایل جدی باشد،‌بلكه باید به عنوان یك پیگیری سیستماتیم و جهت‌دار تلقی شود.

مشخصات وابسته به وظایف:

6- فعالیتهای دایره كنترل كیفیت باید در جهت آگاهی و آموزش اعضاء باشد. یكی از جنبه‌های مهم، فراهم آوردن شرایط پیشرفت اعضا و ارائه فرصت‌هایی به كاركنان و در نتیجه پیشرفت دوجانبه است.

7- روشها و فنون كنترل كیفیت،‌باید مورد استفاده قرار بگیرد. فعالیت باید بر مبنای آمارگیری و سایر فنون و با استفاده از اطلاعات باشد. تجارب و احساسات در صورتی كه با اطلاعات تناقض داشته باشند،‌نباید مبنای داوری قرار گیرند. از این رو،‌ فعالیتهای دایره‌ كنترل كیفیت،‌به كنترل كیفیت آماری مربوط می‌شوند.

8- میزان فعالیت باید به صورت مستقیم به اداره و پیشرفت كارگاه مربوط شود. اصول و روشهای اكتسابی باید برای پیشرفت و بهبود كار روزانه مورد استفاده قرار گیرند. بدین معنا كه دوایر باید با مسائل كاری خود سروكار داشته باشند،‌زیرا یك دایره نمی‌تواند در مورد دستمزدها،‌مزایا و سایر اموری كه به اتحادیه‌های كارگری مربوط می شود و یا مسایل مدیریت عمومی- كه خارج از صلاحیت آن است – به رسیدگی بپردازد.

9- فعالیت دایره كنترل كیفیت باید مداوم بوده،‌بدون توجه به تغییرات پرسنلی،‌تا وقتی كه كارگاه وجود دارد، تداوم داشته باشد.

وظایف دایره كنترل كیفیت:

الف- دوایر كنترل كیفیت به عنوان یك زمینه آموزش در نظر گرفته می‌شوند تااعضای دایره ،‌قادر به درك مسئولیتی باشند كه برای كیفیت كار خود و انجام خود بازرسی برعهده گرفته‌اند،‌و از این روست كه استانداردها كار رعایت می‌شود.

ب- انتخاب موضوعات با توجه به كار روزمره جهت پیشرفت،‌بررسی و سپس ارائه پیشنهادات مفید كه در به وجود آرودن استاندارد‌های جدید یا اصلاح استانداردهای موجود می‌تواند مؤثر واقع شود. علاوه بر منافع مستقیم پیشرفتهای انجام شده،‌این مرحله معنی استانداردها را به اعضای دایره كنترل كیفیت تفهیم می‌كند و سپس بطور دقیق ، بركار منظم آنان نظارت می‌دارد.

اصول پیشرفت دوایركنترل كیفیت:

1- پیشرفت،‌تركیبی از نوآوری، نگاهداری و تداوم است. نوآوری همان كشف روش‌های كاملاً‌ جدید برای انجام كارها و چیزهای تازه است. تداوم و نگاهداری این است كه همه چیزها را همان‌طوری كه جریان دارند یا می‌باید جریان داشته باشند حفظ كنیم، یعنی حفظ استانداردها و توجه به این كه نوآوری‌های تركیبی از میان نخواهد رفت.

2- پیشرفت معمولاً از طریق اصلاحات مداوم نسبت به موارد جزئی، به طور تقریبی انجام می‌پذیرد. این روش تدریجی كه كایزن را به صورت بخشی از كار روزانه در می‌آورد،‌مهم بوده، از این لحاظ با نوآوری‌هائی كه غالباً موانع را از طریق پروژه‌های ویژه یا جنبه‌های فوق العاده از میان می‌برند،‌تفاوت دارد. تراكم و پیشرفت‌های مداوم جزئی می‌تواند به از بین بردن موانع اساسی منجر شود.

3- پیشرفت باید بطور یكسان شامل همه افراد،‌ اعم از مدیریت عالی،‌مدیران و كارگران باشد.

4- پیشرفت برجریان عمل تولید تأكید می‌كند در صورتی كه جریان عمل مطلوب باشد،‌خود به خود نتایجی مطلوب نیز در پس خواهد داشت. اگر نتایج مطلوب باشد ولی جریان تولید تحت كنترل نباشد،‌

نتایج تحت تأثیر عوامل ناشناخته قرار گرفته، نمی‌توان وضعیت را رضایت‌بخش توصیف كرد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


عنوان : گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیكان ایران خودرو در word
قیمت : 8,000 تومان

درگاه 1
درگاه 2

آخرین مطالب وبلاگ

نظرات مشتریان

سلام و خسنه نباشید اول بگم که سایت خوب و جامع و با امکانات خیلی خوبی دارید.. مهمتر اینکه کاربر رو بعد از خریدش رها نمیکنید و واقعا پاسخگو هستید. موفق باشید ممنون. امیر

Copyright © 2014 icbc.ir