عنوان : مقاله شناخت محيط آموزشي آتليه هاي معماري بر مبناي اصول كثرت گرايي
قیمت : 29,400 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله شناخت محيط آموزشي آتليه هاي معماري بر مبناي اصول كثرت گرايي دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شناخت محيط آموزشي آتليه هاي معماري بر مبناي اصول كثرت گرايي  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله شناخت محيط آموزشي آتليه هاي معماري بر مبناي اصول كثرت گرايي،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله شناخت محيط آموزشي آتليه هاي معماري بر مبناي اصول كثرت گرايي :

شناخت محیط آموزشی آتلیه های معماری بر مبنای اصول كثرت گرایی

بیان مساله
1ـ مشكل چیست؟ (پرسش آغازین مساله كدام است!؟
با توجه به شرایط و اصول مرئی و نامرئی حاكم بر جهان امروز، بسیاری از مرزها و دیوارهای ارتباطی، فرهنگی، فلسفی، اجتماعی و . . . در هم شكسته اند و انسان از توانایی فراوانی ( شاید بیشتر از هر زمان دیگر) برای انتخاب و گزینش در زمینه های گوناگون برخوردار گشته است. این چشم انداز از دنیای امروز فرصت ها و پتانسیل های فراوانی را به انسان ارائه می كند.

پلورالیسم نظریه ای است كه مبنای برخورد با موضوعات رنگانگی از حقیقت، فرهنگ، دین، هویت و . . . گرفته تا روش های پژوهشی، سبك، الگو، سنجش را در كثرت و احترام و توجه به آن می داند. از این رو می توان آن را به عنوان اصلی اساسی برای زندگی در جهان كنون پنداشت و آن را به عنوان تصور و پیش فرض نگرش به جهان در برابر شیوه ها و تصورات پیشین قرارداد.

معماری مقوله ای است از زندگی برای زندگی ، معماری توانایی آفرینش و خلق تركیبات و عناصر نوین است برای پاسخ به نیازهای نوین، برای تجسم آرمان های نوین برای بیان شرایط و مختصات دنیای نوین و شرح حال و نقل داستان انسان نوین. بنابراین دنیای نو معماری نو می خواهد ( هرچند مدرنیسم موصوف به همین صفت است اما باید پذیرفت همواره داستان برهمین منوال بوده است.)

حال پرسش در اینجاست كه آیا ما این رنگارنگی و طیف فراوان گزینه ها و مكاتب و اندیشه ها و . . . . را لمس می كنیم یا خیر؟ و اگر آگاه بر وجود و همزمانی آنها در دنیای امروز هستیم جایگاه و منظری كه برای نظر افكندن بر آنها برگزیده ایم كجاست؟ آنجا كه بر اریكه راست كیشی خود تكیه زده ایم و آنها را بی مقدار و باطل و رد می دانیم. (راست كیشی ـ جزمیت ـ جزم اندیشی) یا آنكه ملایم تر، اجازت حضور آنها را در محضر عالم صادر می كنیم و قلم اغماض بر بودن ایشان می كشیم (شمول گرایی و تساهل و تسامح) یا آنكه واقع نگرانه هم نشینی ایشان را در چهل تكه جهان محترم و مغتنم ارتباط و انتخاب و اشتراك می دانیم.

2ـ گستردگی مشكل چه قدر است؟ ( جامعیت یا فراگیری موضوع)
از آنجا كه معماری، مدبرانه خواهان شكل دهی و تعریف فضاهای حضور انسانی است، دانش آموخته این رشته باید آمادگی و توانایی لازم برای برخورد با مسایل گوناگون در زمینه های گوناگون و با راهكارها و تدابیر گوناگون را داشته باشد. لذا لازم است توجه كنیم این برخورد خلاقانه و آگاهانه یكی از اهداف سطح اول در امر آموز معماریم ی تواند باشد. آموزش معماری ( طراحی) خود به عنوان یك روند دارای مراحلی كثرت گرا می باشد

همچون ( تكثر لایه های برخورد با سایت، تكثر ایده پردازی ها، تكثر گزینه های ساختاری طرح و . . . ). اما فراتر از این مفهوم عام كثرت گرایی در بخش های گوناگونی كه جمعا محیط آموزشی رذا تشكیل می دهند همچون روش های تدریس ، كركیسون روندهای گوناگون مطالعه تا طراحی و . . . . و شاید یكی از مهم ترین مقاطع یعنی سنجش طرح نهایی و ملاك های آن می تواند حائز اهمیت و تاثیرگذار باشد و روش و شیوه ای متفاوت و گاه مخالف به شیوه های رایج را ترویج و توصیه نماید.

3ـ میزان آگاهی یا خدمات ما در ارتباط با مشكل چه قدر است؟
آن چه به عنوان یك دانشجوی رشته معماری می توان از محیط آموزشی، مسئولان و اساتید درك و استنباط نمود حاكی از آن است كه گاهی و شاید اغلب اوقات اصول كثرت گرایی نه تنها مورد توجه و اعتقاد قرار نمی گیرند بلكه در عمل بسیاری از روندها و روش های موجود با این اصول در تعارض می باشند.
4ـ تداوم این مشكل به كجا ختم می شود؟ (تبعات این كشل از خفیف به شدید بیان می شود)

عدم توجه به تنوع و تكثر در جهان امروز، امكان و لزوم آن و به تبع آنها كثرت گرایی كه برمبنای تكثر شكل یافته است می تواند تبعات زیر را به همراه داشته باشد:
ـ فقدان درك صحیح و بینش مناسب در مورد دنیای واقعی و مختصات و لوازم آن.
ـ عدم توانایی برای شناخت موقعیت ها و توانایی هایی كه پیشرفت و آینده به ارمغان خواهد آورد و همچنین ناتوانی در شناخت معضلات و آسیب هایی كه در اطراف ما حضور دارند.

ـ محدودیت در گزینش و انتخاب.
ـ ایستایی و ركود در زمینه های گوناگون اندیشه، فرهنگ، اجتماع و سازماندهی اجتماعی و . . . .
و در زمینه معماری و آموزش معماران :
ـ فقدان یك محیط تواناساز برای تبلور ایده ها و نظرات
ـ ناكامی در پرورش استعدادها و توانایی های فردی
ـ عدم تنوع و تكثر در طرح ها و ایده های شكل یافته

ـ فقدان نقد و چالش میان افكار و باورها كه پایه های جامعه شایسته سالار ( ) هستند.
ـ نارضایتی و دلسردی دانشجویان از ناتوانی برای پیگیری ایده ها و نظرات فردی ( سبك شخصی)
5ـ راه حل چیست؟ راه حل ها كجایند؟ (محور، راهكار، راهبرد)

ـ استقرار نظام ا/وزشی مبتنی بر كثرت گرایی و ملزومات آن
ـ آموزش و تربیت اساتیدبر مبنای اصول كثرت گرایی
ـ تدوین سرفصل های درسی واقع گرایه (در این جا مبتنی بر كثرت گرایی)
6ـ این مساله دارای خلا اطلاعات است یا دچار تناقض اطلاعات؟

این مساله دارای هر دو مورد است چرا كه گمان می رود در اكثر موارد اطلاع درستی در مورد كثرت گرایی و مبانی و اصول آن در اختیار فراد می باشد و همچنین گاهی دچار بدفهمی یا برخورد عاطفی و احساسی با مبادی آن هستند.
7ـ تصویر تحقیق ( امكان تحقیق، جامعه مورد مطالعه، گروه شاهد)
دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ، دانشجویان معماری
8ـ نتیجه یا نتایج تحقیق چگونه می تواند مفید باشد؟

امید است این تحقیق بتواند شناخت درست و دقیقی درباره محیط آموزشی آتلیه های معماری بر مبنای اصول گثرت گرایی ارائه دهد.
بیان اهداف :
هدف كلی

ـ شناخت محیط آموزشی آتلیه های معماری بر مبنای اصول كثرت گرایی
ـ شناخت توانای ها و كمبودهای محیط آموزشی . . . برای پرداختن به كثرت گرایی
هدف اختصاصی
ـ ارائه تحلیل هایی درباره نقاط قوت و ضعف محیط آموزشی . . . . در رابطه با اصل كثرت گرایی.
هدف اختصاصی تر

ـ ارائه راهكارها و پیشنهاداتی برای بهره گیری از اصول كثرت گرایی در محیط آموزشی . . . . .
هدف جزئی
ـ آشنایی با دیدگاه ها و نظرات اساتید و دانشجویان در مورد آموزش طراحی معماری و همچنین كثرت گرایی.
فرضیات پژوهش :
ـ اساتید و دانشجویان در مورد كثرت گرایی اطلاع دقیق و روشنی ندارند.
ـ امكان اینكه علی رغم اطلاع از مبانی نظریه كثرت گرایی برمبنای آن عمل شود وجود دارد.

ـ فرد كثرت گرا به همه یا چند اصل زیر باور دارد:
كثرت گرایی روش شناختی
ـ روش های مقتضی پژوهش چندگانه می باشند.
ـ الگوهای ذاتا تاویل و تفسیربردار چندگانه اند.
ـ حقیقت ها متعددند.
ـ جهان ها متعددند
كثرت گرایی اجتماعی ـ فرهنگی
ـ روابط اجتماعی حائز اهمیت دارای انواع فراوان هستند.
ـ خرده فرهنگ ها متعددند.
ـ هویت ها چند گانه اند.

ـ خودهای چندگانه وجود دارند.
كثرت گرایی سیاسی
ـ تفاوت اجتماعی ـ فرهنگی به رسمیت شناخته می شود.
ـ باید برای متفاوت بودن تسهیلات فراه م شود.
ـ در همه ترتیب های اساسی مربوط به تصمیم گیری، تفاوت مورد نظر قرار گیرد.

ـ یك فرد كثرت گرا می تواند محیط كثرت گرا را فراهم آورد.
ـ كثرت گرایی، زاادی و فردیت را پیش فرض قرار می دهد.

ـ شخص كثرت گرا باید برای آزادی و فردیت احترام قائل باشد.
ـ بررسی مدارك موجود :
تحقیق برای یافتن مدارك موجود برای این پژوهش خاص چنین نتایجی دربرداشت:
1ـ اصولا نگاهی این چنینی كه جویای رابطه ای خاص میان اصول پلورالیسم و محیط آموزشی معماری باشد یافته نشد.
در اینجا چند نكته امكان بررسی و تجدیدنظر دارند:
الف ـ حوزه جستجوی مدارك موجود، به اندازه لازم گسترده نبوده است.

ب ـ برای یافتن پایه های منطقی برای این پژوهش خاص بایستی مدارك موجود برای موضوعاتی عام تر همچون ((پلورالیسم و آموزش)) ((پلورالیسم و معماری)) و امثال آنها مورد بررسی قرار گیرند.

ج ـ از آنجا كه مدارك در سطحی عام تر و به عنوان مقدمات مطرح می شوند و این پژوهش نتایج آنها را به مدد خواهد گرفت لازم است افراد گروه دارای قابلیت تحلیل و موشكافی دقیق در مورد دقایق و ظرایف روابط میان موضوعات دوگانه و گاه چند گانه مرتبط با پژوهش باشند.
دـ با توجه به مدارك حاصل كه تقریبا تمامی آنها مساله را در حوزه هایی فربه تر و گسترده تر مورد نظر قرار داده اند شاید این پژوهش بایستی به پژوهشی پایه ای و بنیادی تر مبدل گردد. و به تبیین مبانی قابل طرح در باره هریك از علیه واژه ها و موارد پژوهش بپردازد به عنوان مثال معانی ای در معماری می توان در مورد آنها پلورالیسم را طرح نمود تبیین نماید.

2ـ عدم آگاهی و اشراف تمامی اعضای گروه نسبت به موضوع (خصوصا مبحث پلورالیسم) مانع از مشاركت آنان دریافتن مداركی در خور گردیده است.
در اینجا چند نكته امكانی بررسی و تجدیدنظر دارند:
الف ـ سرپرست تیم در انتخاب افراد گروه دچار اشتباه گشته است.
ب ـ سرپرست تیم از عهده انتقال لب مطالب مربوط به پژوهش ها در فرصتهای موجود برنیامده است.
ج ـ عدم آگاهی قبلی افراد و شاید مهم تر از آن عدم علاقه مندی خاص آنها به موضوع پژوهش مانع از تكاپو و كوشش بیشتر آنان برای پیگری مفاهیم و مباحث پژوهش گشته است.

دـ با توجه به روند طی شده و نتایج حاصله تجدیدنظر در ساختار گروه یا سازماندهی گروهی یا جهت گیری گروه الزامی می نماید.
ـ ساختن مساله تحقیق :
از تحلیل روش تنظیم مساله تحقیق می توان به این موارد توجه ویژه نمود.
1ـ فرضیه های مطرح شده جهت این پژوهش امكان آزمون را فراهم می آوردند. چرا كه یك سری اصول را منوط به شرایطی خاص مستقر می دانستند، از جمله :
الف ـ امكان اینكه علیرغم اطلاع از مبانی كثرت گرایی برمبنای آن عمل شود وجود دارد.
ب ـ یك فرد كثرت گرا می توند محیط كثرت گرا فراهم آورد.

ج ـ فرد كثرت گرا به همه یا چند اصل باور دارد: ( در این جا تعدادی از اصول طرح می شوند)
ـ روش های مقتضی پژوهش چند گانه می باشند.
ـ حقیقت ها متعددند.
ـ هویت ها متعدند.
ـ خرده فرهنگها متعدند

2ـ مساله تحقیق همچنان دارای صراحت و خلوص نیست. چرا كه بسیاری موارد دخیل در بیان مساله تحقیق محل پژوهش و بررسی می باشند همچون:
ـ میزان خلوص و جامعیت اصول پلورالیسم
ـ میزان هم پوشانی اصل پلورالیسم با حوزه های گوناگون آموزش و همچنین به صورت خاص حوزه های مختلف آموزش طراحی معماری
ـ میزان استانداری و یكسانی روشهای آموزش طراحی معماری در محیط مورد پژوهش
ـ طرح تحقیق :
1ـ روش تحقیق مناسب برای این موضوع خود یكی از چالش ها و مسائل مهم این تحقیق بوده است.
2ـ روش پیمایش (پرسشنامه) امكان دریافت میزان آگاهی مخاطبان را فراهم می آورد اما در مورد اصول موردنظر و اهداف كلی پژوهش دری بر پژوهشگر نمی گشاید.

3ـ روش مصاحبه ای و مشاهده ای روش های مناسب تری برای این پژوهش شناخته شدند.
( البته این نتیجه به دلیل مسایلی كه پیش از این ذكر آن آمد و وقت برای روندها و مراحل پیشین به تازگی حاصل آمده است كه چنان كه برنامه درسی برای پژوهش بیان می دارد، می توان گفت گروه بسیار دیر به این مرحله پای نهاده است.)
ـ انجام تحقیق
1ـ انجام این تحقیق پیش از هر عامل علمی و نظری به حلاظ عملی و مدیریتی دچار نابسامانی گشته است :
الف ـ عدم توفیق سرپرست در تشكیلبخشی به گروه پژوهش پایه ای ترین مشكل بر سرراه تلقی این تقحیق بوده است. كه برخی دلایل آن در بخش بررسی مدارك موجود آمد و برخی دیگر به عرف ها و هنجارهای ناتوان كننده موجود در میان دانشجویان به صورت عام و میان اعضای گروه به صورت خاصی بوده است. كه این همه توانایی مدیریت كردن ومدیریت شدن را از میان بر می دارد.

ب ـ نگرش غالب موجوددر میان افراد به مقوله پژوهش كه دامن گیر این گروه نیز گشته است. اگرچه درسهای ذی قیمت آموخت اما داغ دل عقب ماندگی را تازه كرد.
2ـ اصول در مرحله انجام تحقیق این پژوهش دچار نقصان و محتاج بازنگری و تمهیدات اساسی است.

نتیجه كلی :
گمان می رود با توجه به برنامه زمانی درس مبانی نظری از یك سو و بار سنگین مراحل این پژوهش از سوی دیگر بهتر آن باشد كه یكی از راههای زیر پیگری گردد:
ـ ادامه پژوهش اما با علم به این نكته كه خروجی های آن در زمان بندی مقرر درخور و شایان نمی باشند.
ـ تغییر موضوع پژوهش (كه البته فعلا این راه حل بیشتر مورد نظر است و ((بررسی ژوژمان های طراحی مماری براساس اصول پلورالیسم)) گزینه طرح شده فعلی می باشد)

ـ تجدید ساختار اعضای گروه كه البته با توجه به برخی نكات از جمله عدم آمادگی افراد جدید برای پرداختن به موضوع پژوهش دور از دوراندیشی می نماید.

با تشكر
سرپرست تیم
علی میرشاهی

بیان مساله
ارزیابی یك بخش مهم و تعیین كننده در ادامه یك روند و برنامه می باشد، چنانچه نتایج یك ارزیابی می تواند به تسریع، تغییر و یا تعطیل یك روند بیانجامد. ارزیابی طارحی معماری نیز همچنین هر ارزیابی دیگر می تواند در سطوح و فرایندهای متعدد خیلی در آموزش معماری موثر باشد و نتایج آن بر دانشجو، مجموعه اساتید و فضای علمی ـ اموزشی مترتب گردد.

فارغ از این كه سازوكار حاكم بر ارزیابی طراحی معماری چه می باشد، از یك دیدگاه می توان گفت اصول كثرت گرایی در حوزه های معرفتی و روش شناختی و همچنین در تدبیر و مدیریت امر می تواند و باید بر ارزیابی طراحی معماری ساری و جاری باشد، تا ارزیابی های صحیح، سالم و واقعی تری حاصل گردد.
به دیگر سخن اگر بتوان كثرت گرایی را وارد سیستم ارزیابی طراحی معماری نمد و با دیدی روشن و صحیح نسبت به آن، از آن استفاده نمود نه تنها ارزیابی ها متحول می گردد بلكه پرداختی به امور و موضوعات واقعی تر و برجسته تر امكان پذیرتر می گردد. و بسیاری از آسیب های موجود در ارزیابی شناخته و مرتفع می گردند.

آسیب هایی كه گاه ارزیابی های طراحی را از محكمه ها و جدل گاه های علمی به مسیرهایی سوق می دهند كه نه تنها هیچ منفعتی برای سیستم آموزشی ندارند بلكه تبعات آنها دامنگیر دانشجویان و فضای آموزشی نیز می گردد.
به نظر می رسد دید روشن و نظرگاهی نسبت به كثرت گرایی و اصول آن در میان اساتید و دانشجویان به عنوان الگو و نظریه ای كه می تواند در بستر یك معرفت شناسی تكاملی، نقشی بسزا و تعیین كننده ایفا نماید وجود ندارد.

لذا اگر ما سیستم آموزشی ( اعم از دانشجو، اساتید، روش های آموزش و . . . ) را یك سیستم پویای جویای كمال در نظر بگیریم عدم توجه به نقاط و مراحل كثرت گرای موجود در مسیرتكامل این سیستم می تواند آن را در یك حلقه بسته و تكرار قراردهد. آن چنان كه
ـ از درك صحیح و بینش واقعی از دنیای واقعی و مختصات آن مرحوم می مانیم.
ـ درشناخت موقعیت ها و توانمندی ها و همچنین در شناخت معضلات و مشكلات ناتوان می مانیم.
ـ گزینه های محدود برای اصلاح سستم به دست می آوریم.

ـ و نهایتا ركود و ایستایی بر كل سیستم حكم فرما می گردد.
حال آنكه نگرشی كثرت گرا می تواند
موید تنوع و تكثر در بدنه سیستم آموزشی و اهداف و راهكارهای آن گردد و با ایجاد محیط چالش و گفتمان و چود اندیشی محیطی تواناسازی برای تبلور ایده ها و نظرات فراهم آورد.

گمان می رود در اكثر موارد اطلاع درستی در مورد كثرت گرایی و مبانی و اصول آن در اختیار افراد نمی باشد و گاه دچار بدفهمی و برخورد عاطفی و احساسی با مبادی آن هستند.
اما امید است این پژوهش به عنوان نقطه آغازین حركتی تحول ساز بتواند اصول كثرت گرایی را در ارزیابی های معماری بیابد و جانمایی كند تا مگر سازوكارهای موجود در آنها به شكلی آگاهانه نسبت به این اصول توانایی پرداختن به موضوعات را بیابند.

اهداف :
ـ شناخت در مورد ارزیابی طرح های مماری در دانشگاه آزاد اسلامی .
ـ شناخت اصول كثرت گرایی
ـ تعیین اهمیت و جایگاه اصول گثرت گرایی در ارزیابی طرح های معماری.
ـ بررسی كارآیی كثرت گرایی در ارزیابی طرح های معماری.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله شناخت محيط آموزشي آتليه هاي معماري بر مبناي اصول كثرت گرايي
قیمت : 29,400 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 icbc.ir