عنوان : مقاله تحليل سازه‌ها
قیمت : 29,400 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تحليل سازه‌ها دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تحليل سازه‌ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله تحليل سازه‌ها،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تحليل سازه‌ها :

تحلیل سازه‌ها

تحلیل سازه‌ها یا آنالیز سازه‌ها (Structural analysis) یا تئوری سازه‌ها (Theory of structures) یکی از زیر رشته‌ها و زمینه‌های عمده و مدرن در مهندسی عمران، و مهندسی هوافضا می‌باشد.
روشی برای محاسبه میزان تغییر شکل، نیروهای داخلی و عکس العمل‌های تکیه‌گاهی یک سازه است. اطلاعات مورد نیاز برای این محاسبات مشخصات مقاطع سازه و بارهای وارد بر سازه هستند.
سازه‌ها از دو دیدگاه از لحاظ بار‌گذاری[1] قابل بحث هستند:
• بارگذاری دینامیکی

• بارگذاری استاتیکی
همچنین عوامل موثر در تحلیل سازه‌ها شرایط تکیه‌گاهی اتصالات، و قیودآن‌ها می‌باشد

همانطوری كه می دانیم در طراحی های مهندسی

هیچ گاه مجاز به استفاده از تمام ظرفیت یك المان نیستیم و این قضیه در مورد تیرها نیز صادق است. تیرها اعضایی هستند كه بار وارده بر انها عموما عمود بر محور اصلیشان است و توسط عملكرد خمیده شدن {خمش} بار را تحمل می كنند.تیرها را از لحاظ ائین نامه ایران به 3 دسته فشرده و نیمه فشرده و لاغر تقسیم می كنیم. اینكه تیر ما در

كدام دسته واقع شود توسط جدولی در ائین نامه اورده شده ودر همین حد بسنده میكنم كه اگر مقطع موجمد ما در دسته لاغر واقع شد مجاز به استفاده از ان نیستیم مگر با تمهیدات خاص. اگر تیر توانست شرط فشردگی را بر قرار كند به تنهایی نمی توان ان را عاملی باعث تعیین تنش مجاز دانست بلكه عامل بسیار مهمی كه كمانش پیچشی – جانبی تیر نام دارد نیز باید چك گردد. همانطور كه اصول اولیه خمش از مقاومت مصالح گویاست در بالای تار خنثی در لنگر مثبت فشار و

در پایین ان كشش خواهیم داشت.كشش مشكل ساز نیست ولی فشار چرا; این فشار باعث میگردد كه بال و قسمتی از جان چسبیده به بال كمانش كند كه به این پدیده كمانش پیچشی جانبی تیر گویند. این پارامتر عاملیست برای كم كردن تنش مجاز تیر.
اصولا در عمل برای اجرای تكیه گاه جانبی برای تیر از را

ه های زیر استفاده میشود:
1.اتصال تیرهای فرعی به اصلی{توسط برش همترازی كه در اینده درسش را خواهم نوشت}
2.مدفون شدن تیر در دال بتنی یا طاق ضربی یا اتصال توسط گل میخ به دال بتنی{سقف كامپوزیت در اینده درسش را می دهم}
اگر تیر در سقف مدفون بود كه ان را با اتكای جانبی به شمار می اوریم و اگر قرار باشد اتكای جانبی تیر را از اتصال تیرهای فرعی به اصل تامین كنیم باید فواصل تیرهای فرعی را به فواصل مشخصی محدود كرد.
تیرها تنش مجاز خمشی 3

اگر مقدار l b از مقدار حداقل 2 فرمول زیر{فاصله مجاز 2 تكیه گاه جانبی} بیشتر بود شرط سوم درست است.
Lc1 =(635*bf)/F¬y
LC 2 =1400000/((Fy*d)/A¬f)

محاسبه شعاع ژیراسیون قسمت فشاری:
Rt =1.2 * ry
محاسبه ضرایب لاغری
=L/rt
((72*10^5*cb)/Fy)= 1
2 = ((360*10^5*cb)/Fy)
محاسبه شعاع ژیراسیون قسمت فشاری حول محور Y :
Rt = 1.2* rt
محاسبه ضریب تغییرات لنگر Cb :
ابتدا به تعیین علامت نسبت M1/M2 می پردازیم
اگر M1 و M2 هر كدام یك علامت مجزا داشتند انگاه علامت ا

ین نسبت را مثبت می گذاریم و اگر هر دو هم علامت بودند علامت نسبت را منفی می گذاریم و از فرمول زیر این مقدار را محاسبه می كنیم:
Cb = 1.75 + 1.05*(M1/M2) + 0.3 (M1/M2) ^2
البته دوستان توجه داشته باشند كه مقدار Cb از یك و از 23 نمی تواند به ترتیب كمتر و بیشتر باشد و اگر شد این مقادیر را انتخاب می كنیم.

البته مقدار Cb شامل 4 تبصره می شود:
1 اگر ممان در وسط دهانه {منظور از دهانه فاصله بین 2 تك

یه گاه جانبی است} بیشتر از 2 طرف بود انگاه مقدار Cb را یك می گیریم.
2 اگر ممان در یك انتها صفر بود Cb را 175 می گیریم.
3 در تیرهای طره این مقدار را 1 می گیریم.
4 در تیر ستون ها در جهت اطمینان این مقدار را یك میگیریم.
بعد از به دست اوردن پارامتر های فوق می توانیم طبق شرایط زیر تنش مجاز خمشی حول محور قوی تیر را بدست اوریم:
اگر مقدار از 1 كمتر بود می توان گفت كه اثر لاغری ناچیز است و از ان صرفنظر می گردد و تنش مجاز از رابطه زیر بدست خواهد امد:
Fb x = 0.6*Fy
اگر مقدار از 1 بیشتر یا مساوی بود و از مقدار 2 كمتر بود در این صورت هم اثر لاغری هم اثر تسلیم مشتركا اثر گذار هستند وتنش مجاز از رابطه زیر بدست خواهد امد:
Fbx1 = { 2/3 – ((^2 * Fy)/(1075*10^5 * Cb))} 06 * Fy
اگر مقدار از 2 بیشتر باشد انگاه تماما لاغری اثر گذار است وتنش مجاز از رابطه زیر بدست خواهد امد:
Fbx1 = (120 * 10^5 * Cb) /^2 06 * Fy
حالا باید تنش مجاز خمشی Fbx2 را محاسبه كرد:
Fbx 2 = (840000 * Cb )/((L * d)/Af) 06 * Fy
و حالا از میان Fbx1 و Fbx2 مقدار بیشینه انها را انتخاب میكنیم و به عنوان تنش مجاز دهانه مربوطه انتخاب می كنیم.

نظر شما را به این نكته بسیار مهم جلب می كنم كه ابتدا Fbx2 را حساب كنید و اگر این مقدار از 06 * Fy بیشتر شد همین مقدار 06 * Fy را به عنوان تنش مجاز خمشی د

هانه مربوطه انتخاب می كنیم و دیگر نیازی به محاسبه Fbx1 نمی باشد.
مطالب گفته شده تا كنون در مورد تیر با مقطع I شكل بود.اگر مقطع تیر ما به

صورت قوطی شكل بود باید شرط فشرده بودن ان توسط جدول كنترل فش

ردگی مقاطع كنترل گردد.اگر مقطع فشرده بود تنش مجاز خمشی حول هر 2 محور به مقدار 066*FY و اگر مقطع فشرده نبود تنش مجاز خمشی حول هر 2 محور به مقدار 06*FY خواهد بود. اگر مقطع شما از 2 ناودانی به هم جوش شده {بدون فاصله} به صورت پیوسته تشكیل شده بود می توانید این مقطع را به صورت قوطی كنترل نمایید. اصولا سعی كنید دهانه

ها را حداكثر به 7 متر محدود كنید.اگر مقطع تیری برای دهانه ای ضعیف بود حتما بررسی كنید كه با پلیت تقویتی در محل های مورد نیاز{با توجه به دیاگرام ممان تیر} به چه هزینه ای خواهید رسید وبا افزایش نمره تیر اهن به چه هزینه ای;چونكه تفاوت یك مهندس سازه با یك معمار تجربی در عملكرد اقتصادی انهاست. حداكثر خیز مجاز تیرها را به 240/1 دهانه {بار مرده و زنده} محدود كنی

د. اصولا در تیر ها برش حاكم بر طراحی نیست ولی با این حال با رابطه 04*FY كنترل می گردد وفقط جان تیر اهن در مقابله با برش كار می كند . بای تیر اهن نیز به تحمل خ

مش می پرذازد.
تیرها ( تنش مجاز خمشی 4

مطالب گفته شده تا كنون در مورد تیر با مقطع I شكل بود.اگر مقطع تیر ما به صورت قوطی شكل بود باید شرط فشرده بودن ان توسط جدول كنترل فشردگی مقاطع كنترل گردد.اگر مقطع فشرده بود تنش مجاز خمشی حول هر 2 محور به مقدار 066*FY و اگر مقطع فشرده نبود تنش مجاز خمشی حول هر 2 محور به مقدار 06*FY خواهد بود.

اگر مقطع شما از 2 ناودانی به هم جوش شده {بدون فاصله} به صورت پیوسته تشكیل شده بود می توانید این مقطع را به صورت قوطی كنترل نمایید.

اصولا سعی كنید دهانه ها را حداكثر به 7 متر محدود كنید.اگر مقطع تیری برای دهانه ای ضعیف بود حتما بررسی كنید كه با پلیت تقویتی در محل های مورد نیاز{با توجه به دیاگرام ممان تیر} به چه هزینه ای خواهید رسید وبا افزایش نمره تیر اهن به چه هزینه ای;چونكه تفاوت یك مهندس سازه با یك معمار تجربی در عملكرد اقتصادی انهاست.

حداكثر خیز مجاز تیرها را به 240/1 دهانه {بار مرده و زنده} محدود كنید.

اصولا در تیر ها برش حاكم بر طراحی نیست ولی با این حال با رابط

ه 04*FY كنترل می گردد وفقط جان تیر اهن در مقابله با برش كار می كند . بای تیر اهن نیز به تحمل خمش می پرذازد.
تیرها ( حل مثال)

سوال) تیری از یك قاب مفصلی مهاربندی شده ساختمانی با سیستم باربری كف تیرچه بلوك جهت طراحی بیرون اورده شده است.
طول تیر 6 متر و طول دیگر پانل 5 متر است.
مقدار بار مرده با توجه به سقف تیرچه و بلوك به میزان kg/m^2 550
مقدار بار زنده برای كاربری مسكونی با توجه به مبحث ششم از مقررات ملی ساختمان kg/m^2 200
تكیه گاه های جانبی در محل تكیه گاه های اصلی واقع شده اند.
این تیر را از نیمرخ IPE طرح نمایید.
FY = 2400 Kg/cm^2
حل) در ابتدا مقدار بار خطی وارد بر تیر را محاسبه می كنیم :
q = (550 * 2.2) + ( 550 * 2.5 ) + ( 200 * 2.5 ) + (200 * 2.5 ) = 3250 Kg/cm^2
محاسبه ممان ماكزیمم وارد بر تیر مذكور :
M max = (q * l^2)/8
Mmax= (3.25*6^2) /8= 14.625 Ton .m
به عنوان یك حدس اولیه از تنش مجاز 1440 Kg/cm^2 استفاده می كنیم
انتخاب مقطع با توجه به تنش مجاز انتخابی : Kg/cm^2 14

40 ( M max / Wx )
( 14.625 * 100000 / Wx ) 1440 Kg/cm^2 Wx = 1015.625 cm^3
با توجه به اساس مقطع به دست امده از IPE 400 با اساس مقطع 1160 CM^3 استفاده می گردد.

كنترل فشردگی مقطع :
Bf / ( 2 * tf ) (545 / Fy )
18 / ( 2 * 1.35 ) = 6.66 545/ 2400 = 1112
مقطع فشرده است
كنترل فاصله تكیه گاه های جانبی :
Lc 1 = ( 635 * bf ) / 2400
Lc1 = ( 635 * 18 ) / 2400 = 23331 m
Lc2 = 14*10^5 / ((d / Af)*Fy)
Lc2 = 14 * 10^5 / ((40 /( 1.35 * 18))*2400) = 354.37 m
Lc = min { 233.31 , 354 .37}
Lc = 233.31 m
Lb = 600 m 23331 m
تیر دچار كمانش كلی می گردد
تعیین تنش مجاز تیر :
تعیین cb :
ممان در 2 انتها بزرگتر است پس cb =1
محاسبه Fb2 :
Fb2 = (84*100000 * Cb ) / ( L * d )/Af
Fb2 = ( 84 * 100000* 1) / ( 600 * 40) / ( 1.35 * 18 ) = 8505 Kg/cm^2
مقدار تنش مجاز خمشی 1440 Kg/cm^2 انتخاب میشود و فرض اولیه صحیح بوده است .
كنترل مقطع انتخابی :
M max / Wx 1440 Kg/cm^2
14.625 * 100000 / 1160 = 1260.77 Kg/cm^2
مقطع انتخابی خوب است و از نظر اقتصادی نیز مناسب است.
كنترل برش مقطع :
محاسبه حداكثر برش وارده در تكیه گاه تیر :
V max = (3.25 * 6 ) /2 = 9.75 ton
تنش مجاز برشی به مقدار 960 Kg/cm^2 است
Fv / (d*tw) 960Kg/cm^2
9.75 * 1000 / ( 40 * .86) = 283.4 kg/cm^2 960 kG/cm^2
تیر از نظر برش نیز فاقد مشكل است
یر ها (تنش مجاز خمشی 2)

مسئله تكیه گاه جانبی در تیرها به عنوان عاملی اثرگذار در بدست اوردن تنش مجاز تیرها به شمار می اید. اگر كه تیر برای تامین تكیه گاه جانبی خود 2 مورد گفته شده را نداشت باید فاصله بین 2 تكیه گاه اصلی را بعنوان فاصله تكیه گاه های جانبی برداشت زیرا تكیه گاه اصلی می تواند كار تكیه گاه جانبی را نیز انجام دهد. بحث ما در اینجا در مورد مقاطع I شكل است. حالا كه با شرط فشردگی در تیرها {نسبت بال ازاد به ضخامت با ل كوچكتر از 2400 / 575 واتصال پیوسته بین بال ها و جان } و تكیه گاه جانبی در تیرها اشنا شدیم اقدام به معرفی تنش های مجاز می كنم. {دوستان توجه داشته باشند كه 3 مورد گفته شده درز

یر مربوط به خمش حول محور قوی تیرهاست}
1-اگر كه در تیر موجود ما شرط فشردگی صادق بود و تكیه گاه جانبی تیر نیز تامین بود مقدار تنش مجاز خمشی را 066*FY در نظر می گیریم.
2-اگرتیر شرط فشردگی را ارضاء نكرد ولی از لحاظ تكیه

گاه جانبی تامین بود انگاه مقدار تنش مجاز خمشی را 06*FY را میگیریم.
3-اگر تیر هر دو شرط فشردگی و داشتن تكیه گاه جانبی را ناقض بود انگاه تنش مجاز خمشی تیر را باید طبق روابط زیر بدست اورد:
ابتدا به معرفی پارامترها می پردازم
L b = فاصله بین 2 تكیه گاه جانبی
r t =شعاع ژیراسیون حول محور y {شامل بال فشاری و قسمتی از جان متصل به بال فشاری}
Ix و = I y به ترتیب ممان اینرسی حول محور X و y هستند
t f = ضخامت بال
t w = ضخامت جان
d ارتفاء كل مقطع
C b = ضریب تغییرات لنگر در طول ازاد بال است
= M 1 لنگر كوچكتر در انتهای تیر
= M 2 لنگر بزرگتر در انتهای دیگر تیر
و1 و 2 = ضرایب لاغری هستند
= Fy تنش تسلیم فولاد مصرفی
Fb 1 و = F b 2 تنش های مجاز خمشی هستند
=W x اساس مقطع تیر اهن

=fbx تنش محاسباتی ناشی از بار وارده بر تیر اهن موجود
رون كار بدین شكل است كه برای یك تیری كه در طول خود دارای تعدادی تكیه گاه جانبی است مقدار تنش مجاز را باید برای هر فاصله بین دو تكیه گاه مجاز بدست اورد و سپس مقدار مینیمم تنش مجاز را انتخاب كرد. البته برای هر دهانه{فاصله بین دو تكیه گاه جانبی} باید هر دو مقدار Fb1 و Fb2 را حساب كرد و مقدار ماكزیمم انها را برای تنش مجاز دهانه انتخاب كرد. ذكر این نكته را لازم می دانم كه برای جلوگیری از انجام محاسبات طولانی و زمان گیر ابتدا مقدار تنش مجاز Fb2 را حساب كرده و اگر این مقدار از 06*fY بیشتر شد همین مقدار 06*fY را به عنوان تنش مجاز خمشی دهانه انتخاب كرده و دیگر نیازی به محاسبه fb1 نمی باشد.
مزایا و معایب ساختمانهای فلزی

احداث ساختمان بمنظور رفع احتیاج انسانها صورت گرفته و مهندسین، معماران مسئولیت تهیه اشکال و اجراء مناسب بنا را برعهده دارند؛ محور اصلی مسئولیت عبارت است از:
الف ) ایمنی ب ) زیبائی ج) اقتصاد

با توجه به اینکه ساختمان های احداثی در کشور ما اکثرا” بصورت فلزی یا بتنی بوده و ساختمانهای بنایی غیر مسلح با محدودیت خاص طبق آئین نامه 2800 زلزله ایران ساخته میشود، آشنایی با مزایا و معایب ساختمانها می تواند درتصمیم گیری مالکین ، مهندسین نقش اساسی داشته باشد.
مزایای ساختمان فلزی:
مقاومت زیاد: مقاومت قطعات فلزی زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است ، به این علت در دهانه های بزرگ سوله ها و ساختمان های مرتفع ، ساختمانهائی که برزمینهای سست قرارمیگیرند ، حائز اهمیت فراوان میباشد .
خواص یکنواخت : فلز در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقیق ته

یه میشود ، یکنواخت بودن خواص آن میتوان اطمینان کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نمی گیرد ، اطمینان در یکنواختی خواص مصالح در انتخاب ضریب اطمینان کوچک مؤثر است که خود صرفه جو یی در مصرف مصالح را باعث میشود .

دوام : دوام فولاد بسیار خوب است ، ساختمانهای فلزی که در نگهداری آنها دقت گردد . برای مدت طولانی قابل بهره برداری خواهند بود – خواص ارتجاعی : خواص مفروض ارتجاعی فولاد با تقریبی بسیار خوبی مصداق عملی دارد . فولاد تا تنشهای بزرگی از قانون هوک بخوبی پیروی مینماید . مثلآ ممان اینرسی یک مقطع فولادی را میتوان با اطمینان در محاسبه وارد نمود . حال اینکه در مورد مقطع بتنی ارقام مربوطه چندان معین و قابل اطمینان نمی باشد .

شکل پذیری : از خاصیت مثبت مصالح فلزی شکل پذیری ان است که قادرند تمرکز تنش را که در واقع علت شروع خرابی است ونیروی دینامیکی و ضربه ای را تحمل نماید ،در حالیکه مصالح بتن ترد و شکننده در مقابل این نیروها فوق العاده ضعیف اند. یکی از عواملی که در هنگام خرابی ،عضو خود خبر داده و ازخرابی ناگهانی وخطرات ان جلوگیری میکند.

پیوستگی مصالح : قطعات فلزی با توجه به مواد متشکه آن پیوسته و همگن می باشد و ولی در قطعات بتنی صدمات وارده در هر زلزله به پوشش بتنی روی سلاح میلگرد وارد میگردد ، ترکهائی که در پوشش بتن پدید می آید ، قابل کنترل نبوده و احتمالا” ساختمان در پس لرزه یا زلزله بعدی ضعف بیشتر داشته و تخریب شود .

مقاومت متعادل مصالح،مقاومت : مصالح فلزی

در کشش و فشار یکسان ودر برش نیز خوب و نزدیک به کشش وفشار است .در تغییر وضع بارها، نیروی وارده فشاری ، کششی قابل تعویض بوده و همچنین مقاطعی که در بار گذاری عادی تنش برشی در انها کوچک است ، در بارهای پیش بینی شده ،تحت اثر پیچش و در نتیجه برش ناشی از ان قرار میگیرند. در ساختمانهای بتنی مسلح

مقاومت بتن در فشار خوب ، ولی در کشش و یا برش کم است. پس در صورتی که مناطقی احتمالآتحت نیروی کششی قرار گرفته و مسلح نشده باشد تولید ترک و خرابی مینماید.

انفجار : در ساختمانهای بارهای وارده توسط اسکلت ساختمان تحمل شده ، از قطعات پرکننده مانند تیغه ها و دیواره ها استفاده نمی شود . نیروی تخریبی انفجار سطوح حائل را از اسکلت جدا می کند و انرژی مخرب آشکار میشود ، ولی ساختمان کلا” ویران نخواهد گردید . در ساختمانهایی بتن مسلح خرابی دیوارها باعث ویرانی ساختمان خواهد شد .

تقویت پذیری و امکان مقاوم سازی : اعضاء ضعیف ساختمان فلزی را در اثر محاسبات اشتباه ، تغییر مقررات و ضوابط ، اجراء و ;. میتوان با جوش یا پرچ یا پیچ کردن قطعات جدید ، تقویت نمود و یا قسمت یا دهانه هائی اضافه کرد .

شرایط آسان ساخت و نصب : تهیه قطعات فلزی در کارخانجات و نصب آن در موقعیت ، شرایط جوی متفاوت با تهمیدات لازم قابل اجراء است .
سرعت نصب : سرعت نصب قطعات فلزی نسبت به اجراء قطعات بتنی مدت زمان کمتری می طلبد .

پرت مصالح : با توجه به تهیه قطعات از کارخانجات ، پرت مصالح نسبت به تهیه و بکارگیری بتن کمتر است .
وزن کم : ‌میانگین وزن ساختمان فولادی را می توان بین 245 تا 390 کیلوگرم بر مترمربع و یا بین 80 تا 128 کیلوگرم بر مترمکعب تخکین زد ، درحالی که در ساختمانهای بتن مسلح این ارقام به ترتیب بین 480 تا 780 کیلوگرم برمترمربع یا 160 تا 250 کیلوگرم برمترمکعب می باشد .

اشغال فضا :‌ در دو ساختمان مساوی از نظر ارتفاع و ابعاد ، ستون و تیرهای ساختمانهای فلزی از نظر ابعاد کوچکتر از ساختمانهای بتنی میباشد ، سطح اشغال یا فضا مرده در ساختمانهای بتنی بیشتر ایجاد میشود .
ضریب نیروی لرزه ای : حرکت زمین در اثر زلزله موجب اعمال نیروهای درونی در اجزاء ساختمان میشود ، بعبارت دیگر ساختمان برر

وی زمینی که بصورت تصادفی و غیر همگن در حال ارتعاش است ، بایستی ایستایی داشته و ارتعاش زمین را تحمل کند . در قابهای بتن مسلح که وزن بیشتر دارد ، ضریب نیروی لرزه ای بیشتر از قابهای فلزی است . تجربه نشان میدهد که خسارت وارده برساختمانهای کوتاه و صلب که در زمینهای محکم ساخته شده اند ، زیاد است . درحالیکه در ساختمانهای بلند و انعطاف پذیر ، آنهائی که در زمینهائی نرم ساخته شده اند ، صدمات بیشتری از زلزله دیده اند . بعبارت دیگر در زمینهای نرم که پریود ارتعاش زمین نسبتا” بزرگ است ، ساختمان های کوتاه نتایج بهتری داده اند و برعکس در زمینهای سفت با پ

ریود کوچک ، ساختمان بلند احتمال خرابی کمتر دارند.
عکس العمل ساختمانها در مقابل حرکت زلزله بستگی به مشخصات خود ساختمان از نظر صلبیت و یا انعطاف پذیری آن دارد و مهمترین مشخصه ساختمان در رفتار آن در مقابل زلزله ، پریود طبیعی ارتعاش ساختمان است.

معایب ساختمانهای فلزی:

ضعف در دمای زیاد : مقاومت ساختمان فلزی با افزایش دما نقصان می یابد . اگر دکای اسکلت فلزی از 500 تا 600 درجه سانتی گراد برسد ، تعادل ساختمان به خطر می افتد

خوردگی و فساد فلز در مقابل عوامل خارجی : قطعات مصرفی در ساختمان فلزی در مقابل عوامل جوی خورده شده و از ابعاد آن کاسته میشود و مخارج نگهداری و محافظت زیاد است .

تمایل قطعات فشاری به کمانش : با توجه به اینکه قطعات فلزی زیاد و ابعاد مصرفی معمولا” کوچک است ، تمایل به کمانش در این قطعات یک نقطه ضعف بحساب می رسد .

جوش نامناسب : در ساختمانهای فلزی اتصال قطعات به همدیگر با جوش ، پرچ ، پیچ صورت میگیرد . استفاده از پیچ و مهره وتهیه ، ساخت قطعات در کارخانجات اقتصادی ترین ، فنی ترین کار می باشد که در کشور ما برای ساختمانهای متداول چنین امکاناتی مهیا نیست . اتصال با جوش بعلت عدم مهارت جوشکاران ، استفاده از ماشین آلات قدیمی ، عدم کنترل دقیق توسط مهندسین ناظر ، گران بودن هزینه آزمایش جوش و ;; برزگترین ضعف میباشد.

تجربه ثابت کرده است که سو

له های ساخته شده در کارخانجات درصورت رعایت مشخصات فنی و استاندارد ، این عیب را نداشته و دارای مقاومت سازه ایی بهتر در برابر بارهای وارده و نیروی زلزله است.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله تحليل سازه‌ها
قیمت : 29,400 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 icbc.ir