عنوان : پاورپوينت درس روستا – روستاي بالا جاده
قیمت : 29,400 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوينت درس روستا – روستاي بالا جاده دارای 43 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوينت درس روستا – روستاي بالا جاده  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوينت درس روستا – روستاي بالا جاده

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوينت درس روستا – روستاي بالا جاده

قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوينت درس روستا – روستاي بالا جاده :

اسلاید 1 :

موقعیت جغرافیایی

بالاجاده از آبادی‌های بسیار زیبای دامنه‌ی شمالی البرز است كه جنگل‌های انبوه و سر به فلك كشیده‌ی جنوبی آن، جلوه‌‌ی خاصی بدان بخشیده. این محل در تقسیمات كشوری از دهستان سدن رستاق غربی بخش مركزی شهرستان كردكوی از استان گلستان می‌باشد و 54 درجه و 7 دقیقه‌ی طول شرقی و 36 درجه و 48 دقیقه‌ی عرض شمالی و ارتفاع 165 متر از سطح دریا در حدود 7 كیلومتری جنوب شرقی كردكوی  واقع است.

این محل از شمال به روستاهای ایلوار، چهارده و النگ، از جنوب تا مرزهای شمالی شهرستان دامغان، از شرق به روستاهای خرم‌آباد (= خراب مسجد) و میان دره و از غرب و شمال‌غربی به شهر كردكوی محدود است. سیمای آن مستطیل شكل است و اضلاع بلند آن در شرق و غرب آن واقع می‌باشد. سببش نیز وجود دو رودخانه‌ی فصلی شرق و غرب محل است كه مانع توسعه آبادی گردید. در پس از انقلاب، آبادی به طرف جنوب و شمال توسعه پیدا كرده است.

اسلاید 2 :

شناخت و بررسی علل پیدایش روستا:

به طور كلی ارتباط مستقیمی بین استقرار یك سكونتگاه با عوامل طبیعی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد عواملی كه به بهبود اقتصادی روستائیان كمك می‌نماید نظیر وجود آب، اراضی زراعی حاصلخیز، مساعد بودن وضعیت مالكیت برای اراضی كشاورزی و همچنین امكان بهره‌برداری از آنها از جمله عوامل اصلی در پیدایش یك سكونتگاه محسوب می‌شوند. علاوه بر این، وجود عواملی چون روابط خویشاوندی، قدرت و نفوذ خوانین و مالكان، موقعیت طبیعی منطقه به لحاظ پستی و بلندی و دوری و نزدیكی به نهرها، رودخانه‌ها و غیره در پیداش سكونتگاهها مؤثر می‌باشند.

در پیدایش روستای بالاجاده عواملی چون خاك مستعد و حاصلخیز، آب مناسب و رودخانه مؤثر بوده است. در ارتباط با وجه تسمیه روستا می‌توان گفت: در زمان صفویه به دستور شاه عباس اول جاده‌ای در شمال محل (بالاجاده) به نام شاه عباسی كشیده شد از آنجائیكه احداث جاده شاه عباسی در شمال روستا قرار گرفته بود نام روستا به بالاجاده شهرت یافت.

اسلاید 3 :

شناخت عوامل مؤثر در شكل‌گیری روستا:

همانطوریكه در بحث شناخت و بررسی علل پیدایش روستا، بیان شد ارتباط مستقیمی بین استقرار یك سكونتگاه با عوامل طبیعی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد.

از جمله عوامل مؤثر در شكل‌گیری روستای بالاجاده را میتوان به وجود اراضی مساعد و حاصلخیز آب فراوان، وضعیت توپوگرافی مناسب، زمینه مناسب دامداری و دامپروری وجود رودخانه در دو قسمت شرقی و غربی روستا ذكر كرد.

اسلاید 4 :

تاریخچه روستا

آن چه از اسناد و منابع كتبی در رابطه با «بالاجاده» به دست آمده مربوط به دوران حكومت قاجارها و پس از آن است و از دوران پیش از قاجارها، سند كتبی و منبع و مآخذی كه درباره بالاجاده، آگاهی به دست داده باشد، به طور آشكار موجود نبوده تنها سنگ قبری از قرن هفتم ه‍.ق به دست آمده كه پیشینه این محل را تا حدی روشن می‌كند. به جز آن، تنها با آثار قلاع تخریب شده، تپه‌های تاریخی، سفالینهها، موقعیت جغرافیایی منطقه و دیگر آثار و بقایایی كه حاكی از سكونت انسان‌های پیشین در این منطقه بوده است می‌توان گوشه‌هایی از تاریخ پرفراز و نشیب مردمان این منطقه را دانست اما آیا در گذشته‌های دور،  سكونت‌گاه این مردم در جای كنونی بوده؟ یا بنا به عللی به مناطق مختلفی نقل مكان می‌كردند. گبران شهر بانكلاته (=بانوكلاته)، قصركشه، تارستان، كانه خل (=كهنه آبادی). سورم سرا، تاق بن، بالده و ; و بالاجاده سكونت‌گاه این مردم بوده است. آن چه روشن است این است كه جایگاه مردم بالاجاده كنونی در گذشته‌های دور در جای كنونی نبوده و هر از گاهی بنا به سببی خواه ستیزها و لشكركشی‌ها و یا شیوع بیماری‌های واگیر همانند: حصبه، وبا و ; اسباب انتقال مردم به مكان جدید فراهم می‌شده است، یك چند در آن جا مستقر گشته و باز عاملی آنان را از آن نقطه كوچانده به جای دیگر می‌كشاند.

اسلاید 5 :

آثار و علایم بالاجاده پیشین را در اطراف آن جستجو كرد ویرانه‌های آثاری كه در اطراف محل كنونی اعم از قبرستان‌های قدیم، راه‌ها، سفالینه‌ها، بقایای دژهای دفاعی، تپه‌های تاریخی، قصر، معبد و ; به چشم می‌خورد حاكی از زندگی پدران ما در این اماكن بوده است. و از روی شواهد و قراین، تا حدودی می‌توان تاریخ آن را بازگو كرد. از شیوه‌های دفاعی، نوع معیشت، هنر سفال‌گری، شیشه‌گری و ;

یكی از آثار بسیار قدیمی در شمال بالاجاده، قلعه مقدس (دین تپه) روستای چهارده (=چاردی) در پنج كیلومتری شرق كردكوی به وسعت تقریبی ده هكتار می‌باشد. اطراف قلعه، خندقی عمیق به عرض تقریبی 5 متر وجود داشت. به نظر می‌رسد این قلعه در چهار دوره متفاوت، محل سكونت بوده است. وجود سفالینه‌های قرمز و خاكستری و كاسه‌های نوك‌دار و پیه‌سوز قرمز رنگ و آب‌خوری و ظروف پایه‌دار و خنجرهای مفرغی و كاردهای برنزی در گورهای قبرستان كه در ضلع شمالی قلعه وجود داشت دیده شده است و به نظر می‌رسد با تورنگ تپه (=تپه قرقاول) گرگان و شاه تپه یساقی هم عصر باشد.

اسلاید 6 :

قبور نامنظم این قبرستان این گمان را تقویت می‌كند كه تدفین با جهت حركت خورشید ارتباط داشته است. یعنی خورشید در هر قسمت آسمان بوده، مرده را به همان سو دفن می‌كردند. به عبارتی زمان و ساعت تقریبی فوت مشخص می‌شود. این نشانگر احترام به ایزد مهر (خورشید) است. ممكن است این گونه گورها متعلق به موبدان و هیربدان باشد كه در مجاورت آتشكده‌ها در كوهستان‌های شرقی البرز دیده می‌شود. در ضلع جنوبی این تپه، قلعه‌های مثل انار تپه (تپه مزایش Mozayes) در بالاجاده به نظر می‌رسد نقش قراولخانه و دیده‌بانی برای قلعه مقدس داشته است یا نرگس تپه در شمال بالاجاده و در خطی راست یا آثار تپه نیز همین نقش را داشته است. به نظر می‌رسد آثار و نشانه‌هایی كه از حضور و زندگی آدمی در منطقه «كانه خل» Kanexel (= كهنه آبادی)، در جنوب (=بانوكلا) به دست آمده هم‌زمان با فرهنگ و تمدن قلعه مقدس چهارده باشد.

اسلاید 7 :

برخی از آثار باقی مانده از روزگار كهن، بقایای قراولخانه‌ها (پاسگاه‌ها) می‌باشد كه بر روی ارتفاعات بنا شده و امنیت منطقه را بر عهده  داشته است. اثار قراولخانه بر یال «سنگ‌نو»، یكی از این آثار می‌باشد كه از دوران ساسانی به جهت تامین امنیت و نظارت بر راه‌های كاروان‌رو دارای اهمیت بوده است. دورانی كه آثار شیشه‌ای، چوبی، سفالی و ; هنرمندان و صنعت‌گران منطقه شهرت جهانی پیدا كرد.

این پاسگاه‌ها كه امنیت و نگاهبانی راه‌ها را بر عهده داشته‌اند در واقع سبب تسهیل آمد و شد كاروان‌ها و در نتیجه رونق تجارت می‌شدند.

در پس از ورود اسلام به ایران، این قلاع نظامی مورد استفاده دلاور مردان منطقه قرار گرفته و به سبب پایمردی‌ها و مقاومت‌هایی كه در آن در برابر تهاجمات بیگانگان شده نام «پهلوان قلعه» به خود گرفته است.

اسلاید 8 :

از این دست قراولخانه، پاسگاه سر دروازه یا قصران در جنوب كردكوی كنونی و غرب بالاجاده بود این پاسگاه دیده‌بانی در ضلع جنوبی راه ارتباطی شرق و غرب كه مهمترین عامل پیشرفت منطقه محسوب می‌شده قرار داشته است. این راه ارتباطی از تمیشه (سركلاته خرابه شهر امروزی) به سر دروازه (كل بست kal bast) در جنوب كردكوی می‌رسید و از شمال گبران شهر (گوران شهر) و بانكلا (بانوكلا) از زیر حد یال سزدار Sozdar در منطقه‌ی لمبك و از شمال یال سنگ نو و تپه‌ی طبیعی سزه پوش در شرق بالاجاده و به كنار مزرعه‌ی غول‌سنگ در شرق می‌رسید و پس از دور زدن از بالای سیاه دره (شغال دره) (زیر حد «شاه‌نشین» در یال چمازكوه) و با گذر از یال شتركول به دره‌ی خرم دره در جنوب میان دره وارد می‌شد و از آن جا به شوریان و یالو (شصت كلا) و در نهایت به امانیه در جنوب غربی گرگان كنونی (= استرآباد قدیم) و سردروازه در جنوب گرگان می‌رسیده است.

اسلاید 9 :

یكی از مهمترین زیستگاه گذشتگان این روستا در شمال غربی محل و در جنوب شرقی كردكوی در جایی بود كه به گبران شهر شهرت پیدا كرد، این شهر كوچكتر از تمیشه و جمعیت آن نیز كمتر از آن بوده است. اما مجاورت با تمیشه بر رونق آن افزود.

قلعه‌ی حكومتی گبران شهر در 5 كیلومتری جنوب شهر بر قله‌ی یالی مشرف بر منطقه ساخته شده بود این قلعه دارای چندین قصر مستحكم و باشكوهی بود كه تعلق به شاهزادگان محلی داشت. وجود این قصرها بر بلندای یال جنوبی گبران شهر، سبب نامیده شدن آن مكان به «قصران» گردید.

اسلاید 10 :

اما برخی از پژوهشگران بر این باورند «بن كلاته» تغییر یافته‌ی «بانوكلاته» (آبادی بانو) است و منظور از بانو، فرشته‌ی ناهید (آناهیتا) است كه بر اساس اعتقاد مردم، فرشته‌ی باروری، آب و ; بوده است و در بسیاری از جای‌های تبرستان برای او معبدی درست كرده‌اند.

پس از حمله اعراب مردمی كه از این كشتار جان سالم به در برده بودند و در كوهستان‌های البرز پراكنده بودند و در حسرت اجتماع گذشته و اقوام در گذشته‌های خود افسوس می‌خوردند در انتظار یاری راهبران، موبدان و سپاهیان و در پی مكانی بودند تا در آن جا بیاسایند و با انتخاب دهنه‌ی جایی كه امروز به نام «بالاجاده» موسوم است (شرق زادگان خودشان) در صدد اهداف تلافی جویانه افتادند. عوامل جغرافیایی چون آب و خاك كه در این منطقه از اهمیت حیاتی برخوردار بود به لحاظ دفاعی مهم بود، در كوتاهترین زمان، مردم پراكنده، آشكار و نهان به سوی مكان جدید حركت كردند این منطقه‌ی جدید بین چمازكو و سزدار كوه بوده است. دهنه‌یی بسیار وسیع كه دور تا دور آن را كوه‌های بلند چون حصاری برگرفته و رودخانه‌یی این محوطه پهناور را به دو قسمت شرقی و غربی از هم جدا می‌كرد و فقط قسمت شمالی دهنه‌ی غربی باز و نیازمند نگاهبانی بود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود پاورپوينت درس روستا – روستاي بالا جاده
قیمت : 29,400 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 icbc.ir