عنوان : مقاله بررسي بازار فولاد در جهان و ايران
قیمت : 29,400 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسي بازار فولاد در جهان و ايران دارای 52 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسي بازار فولاد در جهان و ايران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله بررسي بازار فولاد در جهان و ايران،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسي بازار فولاد در جهان و ايران :

مقدمه
فولاد تركیب بسیار متنوعی از آهن، كربن و عناصر آلیاژی است به طوری¬كه می‌توان با تغییر مقدار و نوع این عناصر، تركیبات مختلف فولادی با خواص بسیار جالب و متفاوت را تولید نمود. اگرچه تاریخچه تولید فولاد به حدود 3000 سال قبل برمی‌گردد، ولی روش¬های جدید جهت تولید محصولات فولادی در قرن 19 میلادی به كارگرفته شدند. توسعه تكنولوژی تولید فولاد در آن زمان، باعث تولید مقادیر بسیار زیاد این محصول گردید و در نتیجه كاربردهای جدیدی جهت

استفاده از آن مثلاً در راه‌آهن و صنایع اتومبیل‌سازی به وجود آمد که از آن زمان تا به حال، دامنه کاربرد و تولید این محصول روزبه‌روز گسترش بیشتری یافته است.
علاوه بر ارزانتربودن فلز فولاد كه سبب مصرف فوق العاده آن می شود،

می توان به ویژگی های قابلیت آلیاژسازی و امكان انجام عملیات حرارتی و دیگر عملیاتی كه سبب ایجاد خصوصیات بسیار متنوعی در فولاد می شود اشاره كرد. ویژگی های مذكور تنوع عظیمی دركاربرد فولاد ایجاد كرده است. دامنه این تنوع از سوزن و سنجاق تا كشتی های عظیم الجثه اقیانوس پیما و آسمان خراشها گسترش دارد. ماشین آلات ساخته شده از فولاد، همه آنچه كه موردنیاز روزانه بشر است را می سازند. چنین گستره وسیعی از تنوع كاربرد كه امكان پایه گذاری و راهبری صنایع گوناگون را میسر ساخته ، مقدار مصرف آهن و فولاد را به معیاری برای داوری درمورد گستردگی صنعت دركشورها مبدل كرده است. صنعت فولاد به عنوان یکی از پایه‌های مهم اقتصادی هر کشور تلقی می شود و در برخی مطالعات مصرف سرانه فولاد را به عنوان شاخصی برای ارزیابی صنعتی بودن یک کشور برشمرده‌اند.

در بیش از 61 كشور فولاد تولید می شود و آهن و فولاد سهمی 25 درصدی از تجارت جهانی كالا را در برداشته و سهم آن از صادرات كالاهای كارخانه ای نیز بالغ بر 33 درصد است. در ایران نیز فولاد با حضور در بخش¬های مهم تولیدی و صنعتی کشور، نقش بسیار مهمی را ایفا می-کند. این گزارش به شناخت بازار جهانی فولاد پرداخته و جایگاه ایران در این بازار تبیین می شود.

این گزارش در دو فصل تنظیم شده است، در فصل اول وضعیت فولاد در بازار جهانی مورد بررسی و در آن تولید ، تكنولوژی ، ساختار بازار فولاد و تجارت جهانی فولاد و محصولات آن مورد مطالعه قرار می گیرد. در فصل دوم نیز وضعیت تولید ، مصرف، ساختار بازار و تجارت فولاد و محصولات فولادی در كشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت، در نهایت جمع بندی و نتیجه گیری خواهد شد.

فصل اول- بازار جهانی فولاد و محصولات فولادی
1-1)مقدمه
در این فصل به بررسی تولید، تكنولوژی ، رشد تولید فولاد در مناطق مختلف جهان و نیز دلایل کاهش رشد تولید فولاد در کشورهای صنعتی پرداخته می شود و در ادامه رابطه تولید فولاد با میزان درآمد کشورها مورد بررسی قرار خواهد گرفت، در نهایت با ارایه آمارهای تولید بزرگترین شركت¬های تولید‌كننده فولاد در جهان به بررسی ساختار بازار جهانی آن پرداخته خواهد شد و نیز وضعیت تجارت جهانی فولاد و نحوه قیمت گذاری فولاد و بورس مورد بررسی قرار می گیرد.
1-2) تولید فولاد و محصولات فولادی در جهان
امروزه در 61 كشور، 98 درصد فولاد و محصولات فولادی جهان تولید می شود . بر اساس آمارهای منتشره از سوی IISI میزان تولید فولاد جهان در سال 2005 میلادی بالغ بر 129/1 میلیارد تن بوده است. این میزان تولید نسبت به تولید سال 2004 بالغ بر 59 درصد رشد نشان می دهد. در این سال كشورهای چین ،ژاپن و آمریكا ، تولید كنندگان عمده فولاد بودند. رشد تولید جهانی فولاد در سال 2005 ، ادامه روندی است كه در دهه اخیر به صورت مستمر ادامه داشته است. در نمودار (1) روند تولید جهانی فولاد خام طی 15 ساله اخیر ترسیم شده است.

نمودار(1)- تولید فولاد خام در جهان طی سال های 2004-1989

قاره آسیا از عمده ترین نواحی تولید فولاد تلقی می شود به نحوی كه در سال 2005 بیش از نیمی از فولاد جهان در این قاره تولید شد . در این میان چین سهم عمده را داشت. چین با تولید قریب به 340 میلیون تن فولاد ، 31 درصد فولاد جهان را تولید كرد. افزایش تولید چین باعث شده است که رشد تولید فولاد در جهان، بین سال‌های 2000 تا 2004 ، به بیش از 5 درصد برسد، در حالیکه در همین مدت، رشد تولید فولاد جهان، بدون در نظر گرفتن سهم چین، 168 درصد برآورد شده است. ژاپن نیز با تولید 1125 میلیون تن فولاد از دیگر كشورهای عمده تولید كننده فولاد در آسیا محسوب می شود. ‍

از دیگر نواحی عمده تولید فولاد جهان اروپا است كه 294 درصد تولید جهانی در سال مذكور در این قاره صورت گرفت. نیمی از تولید فولاد اروپا در میان كشورهای عضو اتحادیه اروپا و مابقی در سایر كشورهای اروپایی صورت می گیرد. در میان كشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین میزان تولید فولاد به ترتیب مربوط به كشورهای آلمان( 445 میلیون تن) ، ایتالیا(291 میلیون تن) و فرانسه (195 میلیون تن )بوده است.

در امریكای شمالی نیز 112 درصد فولاد جهان تولید شده كه بیشتر آن در ایالات متحده (74 درصد) بوده است، در امریكای جنوبی 4درصد و در افریقا 16 درصد و در خاورمیانه 14 درصد و سرانجام در اقیانوسیه 08درصد فولاد جهان تولید شده است.

انتظار می رود كه تا سال 2010 تولید سالیانه چین به حدود 400 میلیون تن و تولید سالیانه جهان بدون چین به حدود 900 میلیون تن برسد.
جدول (1)- آمار تولید فولاد در مناطق مختلف جهان طی سالهای 2004 -2005 واحد: میلیون تن
نام منطقه 2004 2005

اتحادیه اروپا 3/168 164
سایر كشورهای اروپایی 1/57 5/54
آمریكای جنوبی 8/45 3/45
آمریكای شمالی 134 127

خاورمیانه 2/14 3/15
آسیا 508 584
اقیانوسیه 3/8 6/8

كشورهای مشترك المنافع 1/113 8/112
جهان 1066 1129
http://www.worldsteel.org/wsif.php ماخذ:

همانطور كه در جدول فوق ملاحظه می شود، در برخی مناطق جهان تولید فولاد روندی نزولی و در برخی دیگر افزایش بسیار اندكی داشته است و تنها در منطقه آسیا شاهد رشد حدود 15 درصد تولید فولاد می باشیم كه آن هم مربوط به تولید كشور چین می باشد كه از حدود 280 میلیون تن در سال 2004 به حدود 340 میلیون تن در سال 2005 (رشدی حدود 25 درصد) رسیده است.

كشور ایران با تولید حدود 6/9 میلیون تن فولاد در سال 2005، بالاترین سهم را در منطقه خاورمیانه داشته و سهم آن از تولید جهانی فولاد حدود 08 درصد می‌باشد.
1-2-1)رشد تولید فولاد و محصولات فولادی در مناطق مختلف جهان
رشد تولید فولاد در کشورهای مختلف صنعتی، در سال‌های بین 2000 تا 2004 قابل تامل است؛ تولید فولاد و محصولات فولادی ژاپن در این مدت حدود 12 درصد افزایش داشته است. در همین مدت، رشد تولید در آمریکا منفی بوده است؛ البته این رشد منفی را باید به بحران‌های اقتصادی آمریکا نسبت داد که حتی سبب ورشکستگی بعضی از تولیدکنندگان آمریکایی نیز شده است. به طور کلی، تولید فولاد و محصولات فولادی در آمریکای شمالی به سبب تاثیرپذیری از بحران‌های اقتصادی آمریکا، رشد منفی داشته است.

رشد تولید فولاد و محصولات فولادی در اروپا، در سال‌های بین 2000 تا 2004 حدود 09 درصد بوده، كه یكی از دلایل رشد كم آن واردات فولاد و محصولات فولادی با قیمت پایین از سایر كشورها می‌باشد. در مقابل، تولید فولاد و محصولات فولادی در کشورهای اروپای شرقی، هنوز جای رشد دارد. میزان رشدی که طی ده سال آینده برای تولید فولاد و محصولات فولادی جهان پیش‌بینی می‌شود، بین 17 تا 25 درصد است که بیشترین رشد مربوط به کشورهای در حال توسعه نظیر چین و هند خواهد بود. با در نظر داشتن جایگاه این دو کشور پرجمعیت در دسته‌بندی

 

ارایه شده برای کشورهای مختلف، و در جهت رشد و توسعه آنها می‌توان گفت این کشورها در آینده نیاز به تولید فولاد و محصولات فولادی بسیار زیادی خواهند داشت.

نمودار(2)-تغییرات تولید فولاد در برخی از نواحی عمده تولید در سال 2005 نسبت به سال 2004
1-2-2)دلایل کاهش رشد تولید فولاد در کشورهای صنعتی
یکی از مسایلی که در زمینه تولید فولاد قابل توجه است، سعی کشورهای پیشرفته به انتقال تولید فولاد و محصولات آن به کشورهای در حال توسعه است كه یكی از دلایل مهم آن را می‌توان آلاینده بودن صنعت فولاد ، ذکر كرد. شایان ذكر است كه، استانداردهای محیط زیست در کشورهای پیشرفته بسیار سخت‌گیرانه‌اند در حالی كه در کشورهای در حال توسعه توجه چندانی به استانداردها در این زمینه نمی‌شود. همچنین، ارزان بودن نیروی انسانی و فراوانی مواد اولیه در برخی کشورهای در حال توسعه، زمینه های لازم برای انتقال فولاد به این كشورها را فراهم نموده است . لذا تولید بالا و قیمت پایین تولید در كشورهای در حال توسعه نظیر برخی كشورهای آمریكای جنوبی، تهدیدی جدی برای صنایع فولاد کشورهای پیشرفته به حساب می‌آید.

عوامل مذكور سبب شده است که كشور آمریکا برای بقای صنایع فولاد خود مجبور به وضع قوانین تعرفه‌ای برای واردات فولاد شود. همچنین با توجه به این عوامل، کشورهای پیشرفته به سمت سرمایه‌گذاری در بخشهایی از صنعت فولاد با آلایندگی کمتر و ارزش افزوده بیشتر مانند نورد، فولادهای آلیاژی و كیفی و محصولات نهایی جدیدحركت می نمایند.

1-3)رابطه تولید فولاد با میزان درآمد کشورها
بر اساس آمارهای سال2004 بانک جهانی، می‌توان کشورهای جهان را از نظر مصرف فولاد به چهار دسته تقسیم نمود:
• کشورهای با حداکثر درآمد سرانه 735 دلار كه متوسط مصرف سرانه فولاد در آنها حدود 15 کیلوگرم است. کشورهایی چون هند، اندونزی، بنگلادش، آذربایجان، پاكستان، سودان و کنیا در این دسته‌ هستند.

• کشورهای با درآمد سرانه بین 736 تا 2935 دلار كه متوسط مصرف سرانه فولاد آنها حدود 115 کیلوگرم است. الجزایر، بلغارستان، چین ، ترکیه و روسیه در این دسته هستند. ایران از نظر درآمد متوسط در این دسته قرار دارد اما مصرف سرانه فولاد آن حدود 160 کیلوگرم است.
• کشورهای با درآمد سرانه بین 2936 دلار تا 9075 دلار؛ کشورهای زیادی چون آرژانتین، مجارستان، مکزیک، ونزوئلا، عربستان، لبنان و مالزی در این دسته هستند. متوسط مصرف سرانه فولاد در این کشورها حدود 254 کیلوگرم است.

• کشورهای با درآمد سرانه بیش از 9075 دلار كه مصرف سرانه فولاد در آنها حدود 514 کیلوگرم است. کشورهای صنعتی و پیشرفته در این دسته قرار دارند.
این دسته‌بندی نشان دهنده نقش فولاد در رشد و پیشرفت کشورهای مختلف است؛ مشاهده می‌شود که مصرف سرانه فولاد و محصولات فولادی در کشورهای صنعتی بسیار بیشتر از سایر کشورهاست.
1-4) بزرگترین شركت¬های تولید‌كننده فولاد در جهان

در رده‌بندی سالانه برترین فولاد سازان جهان در سال 2005 مشخص شده كه در این رده‌بندی متال استیل، در صدر جدول قرار دارد. کارخانه‌های متال استیل که مقر آن در هلند قرار دارد، در سال 2005 در کشورهای مختلف جهان حدود 492میلیون تن فولاد تولید کردند. با توجه به آنکه متال استیل در سال 2005 از ادغام شرکت‌های ال.ان.ام، آی.اس.جی، کریونستال و والین تشکیل شد، تولید آن نسبت به مجموع تولید شرکت‌های یاد شده در سال 2004 با 46/16درصد رشد همراه بوده است.آرسلور (از كشور لوكزامبورگ) که در سال 2004 بزرگترین فولاد‌ساز جهان محسوب می‌شد، در سال 2005 در رده دوم قرار گرفته است. همچنین تولید آرسلور در سال 2005 حدود 47میلیون تن بوده که البته نسبت به سال 2004 با 53/0درصد کاهش همراه بوده است.

در سال 2005 ، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با تولید 4/9 میلیون تن ، با چهار پله سقوط نسبت به سال 2004 در رده بیست‌وهشتم جهان قرار گرفته است. ایمیدرو عنوان بزرگترین فولاد ‌ساز خاورمیانه را از آن خود کرده است. پس از ایمیدرو، اردمیر ترکیه با تولید 5میلیون و 150هزار تن فولاد در جایگاه دوم قرار دارد. الحدید عربستان سعودی با تولید 4میلیون و 190هزار تن، سوم است و گروه عز از مصر با تولید 4میلیون و 160هزار تن در مکان چهارم قرار دارد

جدول (2)- بزرگترین شركتهای تولیدكننده فولاد در سال 2005 واحد: میلیون تن

http://www.worldsteel.org/wsif.php ماخذ:

از سوی دیگر در حالی كه کشور چین بزرگترین فولاد ساز جهان است با این وجود بزرگترین فولاد ساز چینی، شرکت بائواستیل شانگهای، در رده ششم قرار گرفته است و میزان تولید آن در سال 2005 بالغ با 22میلیون و 730هزار تن بوده است. بنابر‌این با توجه به کوچک بودن حجم تولید فولاد ‌سازان چینی در مقیاس جهانی به صورت منفرد، تعداد آنها باید زیاد باشد. از میان 120 فولاد ‌ساز برتر جهان، 37 شرکت چینی هستند و از این لحاظ چین در جایگاه اول جهانی قرار گرفته است.
1-5)بررسی تكنولوژی های تولید فولاد
تولید انبوه فولاد در جهان با ابداع فرآیند بُسمر در سال 1856 در انگلستان آغاز شد. پس از ابداع این روش، فرآیندهای تولید فولاد دیگری نظیر توماس، زیمنس مارتین، كوره قوس الكتریكی و درنهایت در سال 1952 روش كُنوِرتُر اكسیژنی در صنعت فولاد به كار گرفته شد. امروزه تكنولوژی فولاد سازی به دو بخش عمده تولید مواد خام و تولید محصولات نهایی (نورد) تقسیم می شوند. تولید فولاد خام به دو روش عمده صورت می گیرد. روش اول، تهیه چدن مذاب در كوره بلند و ساخت فولاد در كنورترهای اكسیژنی و ریخته گری مداوم فولاد مذاب است. روش دیگر، ذوب قراضه یا آهن اسفنجی در كوره های قوس الكتریكی و ریخته گری

مداوم می باشد. هم اكنون روش های قدیمی توماس و زیمنس مارتین تنها در برخی كشورها نظیر روسیه و اُكراین مورد استفاده قرار می گیرند. عمده كشورهای صاحب فولاد به روش كوره بلند و كنورتر اكسیژنی تولید می كنند. در روش كوره بلند كه حدود 3/63 درصد فرآیندهای تولید فولاد جهان به این روش صورت می گیرد، سنگ آهن پس از فرآوری (دانه بندی و گندله سازی)، در كوره بلند و طی فرآیند احیای غیرمستقیم با استفاده از كُك، به چدن مذاب و سپس در كُنورتُر اكسیژنی به فولاد مذاب تبدیل می شود. اما در روش كوره قوس الكتریكی، مستقیما آهن قراضه را به فولاد مذاب تبدیل می نمایند.

امروزه سهم كوره بلند، كوره قوس الكتریكی و كوره روباز(زیمنس مارتین) در تولید فولاد جهان، به ترتیب 633 ، 331 و 6/3 درصد است. همچنین 88 درصد فولاد خام جهان به روش ریخته گری مداوم به دست می آیند. به گزارش واحد تحقیقات ماهنامه اقتصاد ایران، 8/28 درصد فرآیند تولید فولاد خام كشورمان به روش تكنولوژی كوره بلند و كنورتر اكسیژنی و 2/71 درصد به روش كوره قوس الكتریكی می باشد. با توجه به وجود گاز طبیعی فراوان و ارزان در ایران و مشكلات ناشی از كمبود كك متالورژیكی، به نظر می رسد باید فرآیند تولید فولاد سازی در ایران در راستای آهن اسفنجی و كوره قوس الكتریكی رشد كند. از سوی دیگر، در

حال حاضر در كشورمان در حدود 47 درصد محصولات به صورت مقاطع و 53 درصد به صورت تخت تولید می شوند. در حالی كه ساختار كشور نیاز به 80 درصد محصولات مقاطع و 20 درصد محصولات تخت دارد. لذا تغییر روش و نوع محصولات و فرآورده های فولاد تولید شده با توجه به نیاز بازار داخلی ضروری است.
جدول(3)- تكنولوژی های مرسوم در جهان جهت تولید فولاد

1-6)ساختار بازار جهانی فولاد
بررسی ساختار بازار و درجه تمركز در تولید فولاد جهان نشان می دهد كه نسبت تمركز (سهم دو بنگاه برتر)، 48 درصد در سال 2005 می باشد كه بیانگر درجه تمركز بالا در این صنعت است.

همچنین مقدار عددی شاخص هرفیندال ـ هیرشیمن در سال 2005 معادل 1932 واحد است كه این شاخص نیز بیانگر تمركز نسبتاٌ بالای بنگاه ها در این صنعت در سطح جهان می باشد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد كه در سطح كشورها نیز تمركز تولید فولاد و محصولات فولادی بیشتر شده است . برای نمونه در سال 1993 سهم 10 كشور تولید كننده عمده از تولید جهانی فولاد و محصولات فولادی 22 درصد بود اما در سال 2005 این سهم به 40 درصد افزایش یافته است .
نمودار (3)- سهم تولید كنندگان عمده از تولید جهانی فولاد در طی سال های 2005-1993 به غیر از چین

 

1-7)تجارت جهانی فولاد و محصولات فولادی
1-7-1) صادرات و واردات جهانی
تجارت جهانی فولاد و محصولات فولادی سالیانه حدود 30 الی35 درصد کل تولید جهانی آن می‌باشد. دلیل عمده کم ‌بودن حجم این تجارت، مشکل حمل و نقل و هزینه‌بر بودن آن است. به همین دلیل، تولیدکنندگان سعی می‌کنند كه عمده تولیداتشان را در داخل کشور خود عرضه نمایند و اگر بخواهند صادرات هم داشته باشند، به دنبال بازارهای نزدیک و محلی هستند. کشورهایی مثل ژاپن و ترکیه در دسته صادرکنندگان بزرگ فولاد و محصولات فولادی هستند. آمریکا نیز با وجود صادراتی که دارد، جزو بزرگترین واردکنندگان فولاد و محصولات فولادی می باشد.
در سال 2004 تجارت جهانی فولاد و محصولات فولادی با 8 درصد رشد نسبت به سال قبل به 262 میلیون تن رسید(این میزان به غیر از تجارتی است كه میان اعضای اتحادیه اروپا صورت می گیرد ).بزرگترین صادركنندگان فولاد و محصولات فولادی در این سال ژاپن (348 میلیون تن)، اتحادیه اروپا(318 )، روسیه(304)، اوكراین(282) و چین (20) بودند.در این سال بزرگترین واردكنندگان نیز چین(332 میلیون تن)، امریكا(328)، اتحادیه اروپا(304) و كره جنوبی(177) بودند.

نمودار(4)- تجارت جهانی فولاد و محصولات فولادی به صورت فصلی طی سال های 2005-1999
نمودار(5)-صادرات و واردات ماهیانه چین طی سال های 2005-2000

1-7-2) تعرفه فولاد و محصولات فولادی در جهان
تعرفه فولاد و محصولات فولادی نظیر بسیاری از محصولات صنعتی در كشورهای عضو WTO روندی كاهشی داشته و عمدتا در كشورهای صنعتی حذف شده است. در جدول (4) آخرین نرخ تعرفه فولاد و محصولات فولادی در كشورهای عمده تولید كننده و واردكننده و صادركننده ارایه شده است.
جدول (4) ـ تعرفه فولاد و محصولات فولادی در كشورهای منتخب در سال 2004
720610 720839 720851 17/7209 49/7210
رومانی 10 20 20 10 0
ژاپن 0 0 0 0 0
كره جنوبی 2 2 4 4 4
چین 2 3 6 3 4
هند 40 40 40 40 40
اتحادیه اروپا 0 0 0 0 0
آمریكا 0 0 0 0 0
مكزیك 13 18 7/14 18 14
كانادا 0 0 0 0 0
برزیل 5/7 8/11 5/13 12 8/12
ایران 4 10 10 10 10
مصر 5 20 20 20 23
روسیه 5 5 5 5 5
ماخذ:www.UNCTAD.com و قانون مقررات صادرات و واردات سال 1385
– 720610 شمش آهن و فولاد و غیرممزوج
– 720839 آهن یا فولاد به صورت طومار
– 720851 آهن یا فولاد به صورت طومار به ضخامت بیش از ده میلیمتر
– 17/7209 آهن یا فولاد تخت یا سرد نورد شده
– 49/7210 آهن یا فولاد تخت نورد شده
1-8)قیمت گذاری و بورس
اصولاٌ بورس‌های كالایی دو نقش مهم كشف قیمت و پوشش ریسك را دارا هستند. ولی باید توجه داشت كه سازوكار بورس تنها در بازارهایی كه شرایط رقابتی دارند به هدف اصلی خود یعنی كشف قیمت نایل خواهند شد و در بازارهایی كه درجه تمركز بالا است و شرایط انحصاری برقراراست، سازوكار بورس به جعل یا دستكاری قیمت (و نه كشف قیمت) منجر خواهد شد. براین اساس و با توجه به درجه تمركز بالای فولاد در جهان، قیمت‌گذاری فولاد و محصولات فولادی در هیچ كشوری از طریق سازوكار بورس انجام نمی‌شود. در جدول (3) فهرست برخی از بورس‌های جهان و كالاهای مورد معامله در آن ارایه شده، كه مشاهده می‌شود فولاد و محصولات فولادی در هیچیك از بورسهای كالایی دنیا ارایه نمی‌شود.
جدول (5) : بورس‌های عمده و كالاهای مورد معامله در آن

كشور بورس كالائی
آمریكا بازار معاملات قهوه، شكر و كاكائو نیویورك، بازار معاملات پنبه و سلف نیویورك و ;
انگلستان بازار معاملات سلف سیب زمینی لندن، انجمن پایانه بازار لاستیك لندن، پایانه بازار شكر لندن و ;
ژاپن بازار غلات هوكایدو، بازار غلات كوبه، بازار ابریشم خام كوبه، بازار مبادلات لاستیك كوبه و ;.
آلمان بازار كالائی برلین، بازار گندم و مواد خام روین و ;
آرژانتین بازار مبادلات گندم

اتریش بازار مبادلات كالائی وین
استرالیا بازار معاملات سلف سیدنی، اتاق پایاپای بورس آتی سیدنی
هنگ كنگ بازار كالائی هنگ‌كنگ و انجمن مبادلات طلا و نقره چین
كنیا دفتر قهوه كنیا، دفتر معاملات قهوه، انجمن تجارت چای شرق آفریقا و اداره چای كنیا
مالزی دفتر مبادلات و پروانه‌های تجاری لاستیك مالزی، بازار مواد خام كوالالامپور و بازار قلع
سنگاپور انجمن لاستیك سنگاپور و بازار معاملات طلای سنگاپور
مأخذ: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی (1384).

براساس آموزه‌های اقتصادی هر بازار دارای سه ویژگی ساختار، رفتار و عملكرد می‌باشد. ساختار آن‌دسته از خصوصیات سازمانی بازار می‌باشند كه با شناسائی آنها می‌توان نظام قیمت‌گذاری و رقابت در بازار را مشخص نمود. از مهم‌ترین جنبه‌ها و خصوصیات سازمانی بازار می‌توان به تمركز فروشندگان، تمركز خریداران و ; اشاره كرد. درجه تمركز فروشندگان به‌عنوان یكی از مهمترین خصوصیات ساختار بازار، توسط تعداد فروشندگان و چگونگی توزیع اندازه آنها تعیین می‌شود. بازارها را براساس شاخص تمركز می‌توان از رقابت تا انحصار طبقه‌بندی كرد. در بازارهائی كه درجه تمركز بالاست، به‌دلیل آنكه بازار در دست تعداد معدودی بنگاه متمركز شده است ائتلاف و همكاری و بروز رفتار غیررقابتی محتمل است.

همانطوركه بیان شد درجه تمركز در بازار جهانی فولاد بالاست و بخش عمده‌ای از توان تولیدی فولاد جهان در دست تعداد معدودی از شركتهای بزرگ قرار دارد(بنگاه میتال استیل هلند حدود 44 درصد بازار تولید فولاد و محصولات فولادی جهان را در اختیار دارد). وجود چنین ساختاری منجر شده تا در بازار جهانی فولاد، شرایط رقابتی حكمفرما نباشد. بنابراین باید متناسب با این ساختار، نظام قیمت‌گذاری را مشخص كرد. مسلم آنست‌كه نمی‌توان در چنین ساختار انحصاری، از سازوكار بورس برای تعیین قیمت و قیمت‌گذاری استفاده كرد. بدان دلیل كه سازوكار بورس برای بازارهای با شرایط رقابتی عمل می‌كند.
از عوامل دیگری كه می توان دلیلی بر عدم ورود فولاد و محصولات فولادی به بورس های كالایی جهان نام برد تنوع بیش از حد محصولات فولاد و همچنین عدم وجود استاندارد می باشد. این امر نیز یكی از شرایط وجود بازار رقابت (همگنی محصول) را نقض می كند.

این موضوع اخیراٌ در بورس فلزات لندن(LME) آنهم به صورت قراردادهای معاملات آتی مورد بررسی قرار گرفته كه با توجه به خصوصیت های این كالا از قبیل نیمه ساخت بودن آن و عدم تناسب با سیستم انبارداری LME و اینكه فولاد و محصولات فولادی به مرور زمان خاصیت خود را از دست داده و به راحتی در حمل و نقل آسیب می بیند و نیز بدلیل تنوع و مشخصات وسیع این كالا هنوز وضعیت روشنی برای رورد این كالا به بورس فلزات لندن متصور نمی باشد.
1-9) قیمت فولاد و محصولات فولادی:

در سال های اخیر قیمت جهانی فولاد و محصولات فولادی روندی افزایشی را از سال 2002 آغاز نمود در سال 2005 قیمت جهانی كاهش یافت اما از ماههای پایانی آن سال روند افزایشی قیمت های جهانی فولاد و محصولات فولادی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.روند شاخص قیمت فولاد و محصولات فولادی در سال های اخیر در نمودار 7 ترسیم شده است.
نمودار (6)- شاخص قیمت های جهانی فولاد و محصولات فولادی

نمودار(7)- روند قیمت جهانی فولاد و محصولات فولادی طی سال های 2006-2000

فصل دوم -بازار فولاد درایران
2-1)مقدمه
در این فصل به بررسی بازار فولاد ایران پرداخته می شود. در ابتدا تولید در در دو بخش فولاد خام و محصولات فولادی مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه ساختار بازار فولاد و محصولات فولادی تبیین می شود، پس از آن آمار پیش بینی تولید فولاد كشور در پایان برنامه چهارم توسعه و نیز مصرف فولاد و محصولات فولادی در كشور ارایه خواهد شد، همچنین وضعیت صادرات و واردات و نیز نحوه قیمت گذاری فولاد در كشور و عملكرد فولاد در بورس فلزات تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله بررسي بازار فولاد در جهان و ايران
قیمت : 29,400 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 icbc.ir