عنوان : مقاله بررسى علل گرايش جوانان به مواد مخدر شامل كرك ، شيشه ، LSD ، اكستاسى و … در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامى
قیمت : 29,400 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسى علل گرايش جوانان به مواد مخدر شامل كرك ، شيشه ، LSD ، اكستاسى و … در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامى دارای 91 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسى علل گرايش جوانان به مواد مخدر شامل كرك ، شيشه ، LSD ، اكستاسى و … در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامى  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله بررسى علل گرايش جوانان به مواد مخدر شامل كرك ، شيشه ، LSD ، اكستاسى و … در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامى،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسى علل گرايش جوانان به مواد مخدر شامل كرك ، شيشه ، LSD ، اكستاسى و … در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامى :

چكیده :
هدف پژوهش بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر كرك، شیشه، اكستاسی،LSDو; می باشد. جامعه آماری در این تحقیق عبارتند از دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره ورودی 83 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.
نمونه آماری تحقیق عبارت بود از 100 نفر از دانشجویان پسر این دانشگاه.
در تحقیق حاضر برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از پرسشنامه استفاده شده است كه پس از تجزیه و تحلیل داده ها به این نتیجه می رسیدیم كه بین دختر و پسر رشته مشاوره تفاوت معنی داری وجود ندارد و در فصل پنجم به بحث و نتیجه گیری پرداخته و پیشنهادات و انتقادات ارائه شده را بررسی كردیم.

فصل اول

مقدمه
بیان مسئله
هدف تحقیق
ضرورت و اهمیت تحقیق
فرضیه تحقیق
تعاریف نظری اصطلاحات
تعاریف عملیاتی اصطلاحات

« مقدمه »
انسانها در فراز و نشیبهای تاریخ همیشه از دردها و آسیب های اجتماعی بسیار رنج برده اند و همواره در جستجوی یافتن علت و انگیزه های آنها بوده اند تا راه ها و روشهای پیشگیری و درمان آنها را بیابند از جمله این آسیب های اجتماعی می توان اعتیاد را نام برد.

بشر از سالها پیش، خواص درمانی برخی از گیاهان مخدر آگاه بوده ودر مراسم و جشنها یا درمان از آنها استفاده می كرد ومصرف گیاهان مخدر از مسائل مهم اجتماع محسوب نمی شود. اما با افزایش قدرت كشورهای سلطه طلب، اتباع آنها برای كشف مناطق مناسب جهت گسترش مستعمرات، به اقصی نقاط جهان سفر نمودند. و با آشنایی با ملل مختلف، برگ، گل، ریشه وساقه گیاهان مخدر را شناسایی وبرای پیشبرد استثمار در مناطق مورد نظر، كشت ومصرف مواد مخدر، مخصوصاٌ تریاك را متداول كردند. زیرا اعتیاد به مواد مخدر بهترین حربه برای منحرف نمودن افكار عمومی از مسائل سیاسی ومنافع ملی و به زانو درآوردن جوانان بود.

با گذشت زمان استعمارگران خود از این بلای خانمان سوز در امان نماندند. سوداگران و سازمان تبه كاری مافیا برای كسب درآمد سرشار از تهیه و توزیع مواد مخدر، تجارت غیر قانونی آن را در كشورهای پیشرفته و صنعتی سرمایه دار رواج داد و حال امروزه اعتیاد به مرز نگران كننده ای رسیده است.
همه ساله در كلیه كشورهای جهان، افراد زیادی به علت مصرف نابجا یا ناخواسته مواد مخدر از بین می روند و در همان حال عده دیگری به علت اعتیاد به این مواد شغل خود را از دست داده و خانواده خود را به مرزهایی از نابودی می كشانند.

در واقع اعتیاد شرایطی است كه فرد به ماده خاصی به گونه ای وابسطه شود تا در صورتی كه ماده را مصرف نكند دچار علائم محرومیت از آنها شود. عده ای می گویند، افراد سیگاری، شرایط اعتیاد را ندارند. اما باید بگوییم هر چیزی كه از آن مصرف سوء بشود و از آن به صورت اصولی استفاده نگردد، اعتیاد آور است. در درجه اول معمولا” فرد با سیگار یا مواد مخدر آشنا می شود. اما نسبت به عمق عوارض ناشی از مصرف توجه ندارد و به این فكر نمی كند كه چه گرفتاری بزرگی گریبان گیرش خواهد شد. درست است كه همه می گویند اعتیاد بد است، اما در عمق تفكر افراد، این بد بودن به درست جا نیافتاده است. همین مسئله گرایش به مواد را زیاد می كند.
اعتیاد یك مسئله چند فاكتوری است و عوامل متعددی چون مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بنیانهای سست خانوادگی و ; می توانند مجموعه عوامل روی آوری افراد به اعتیاد باشد و در بین همه اینها بنیان مستحكم خانواده در پیشگیری از مصرف مواد تعیین كننده است.

قشر خاصی در معرض ابتلا به اعتیاد معرفی نمی كنند اما در بین بیماران اقشار پایین جامعه تا اقشار بسیار مرفه و عده ای هم از قشر متوسط گرفتار دام اعتیاد شده اند.
اعتیاد یعنی خو گرفتن و وابسته شدن جسمی، روانی، عصبی فرد به مواد مخدركه ترك یا فرار از آن ناممكن و یا بسیار مشكل است.

عادت و اعتیاد دو اصطلاح و عنوانی هستند كه در افكار عمومی به غلط مشابه و معادل هم در نظر گرفته می شوند در صورتی كه اختلاف كلی و اساسی با هم دارند. ترك اعتیاد غیر ممكن نیست و چون عنوان اعتیاد از طرفی اكثرا” با عادت قابل اشتباه بوده و در تمامی موارد نمی تواند مطابق با واقعیت امر در استعمال طولانی داروهای مختلف و مواد ، صدق و تطابق نماید از این رواست كه در سالهای اخیر از طرف محافل علمی تعاریف گوناگونی در خصوص اعتیاد ارائه گردیده است .

شایسته است كه از نظر اطلاع و شناخت و آگاهی به صورت واقعی محاسن و معایب اعتیاد را برای نسل جوان امروز بشكافیم تا بدانند آنچه را كه نمی دانند.
در تحقیق حاضر قصد بر آن است كه علاوه بر تعریف اعتیاد، به سایر روان گردانهایی كه از آنها به عنوان مخدرهای جدید یاد می شود اشاره شود، یك یك آنها تعریف گردد، نحوه استفاده ، اثرات آنی خطرات، عوارض و نشانگان هر یك مطرح گردد و راهكارهای لازم جهت پیشگیری و یا درمان ارائه شود.

بیان مسئله (سؤال تحقیق)
اعتیاد یك بیماری اجتماعی است كه عوارض جسمی و روانی دارد و تا زمانی كه به علل گرایش توجه نشود، درمان جسمی و روانی فقط مدتی نتیجه بخش خواهد بود. قرنهاست كه انسان به دلایل مختلف مواد مخدر مصرف كرده است. چون اولین بار در سال 1804 مرفین در طب برای رهایی از درد عملیات جراحی و دردهای بعد از عمل مورد استفاده قرار گرفته است و لذتی كه بعد از تزریق و مصرف مرفین به بیمار دست می دهد به خارج از بیمارستان نیز انتقال پیدا نمود و مورد استفاده قرار گرفته است.

هروئین نیزدر سال 1898 برای اولین بار به صورت گرد سفید رنگ مورد استفاده قرار گرفت و متاسفانه به علت اثرات روحی كه در آغاز مصرف به آنها دست می دهد ممكن است لذت ببرند و كم كم به وابستگی جسمی و روانی معتاد پایان می پذیرد، چون كاربرد و مصرف داروهای مخدر و روان گردان ابتدا برای لذت روحی و شادمانی زاید الوصف و همچنین شدید و طولانی كردن لذت جسمی و تاخیر در ارضای جسمی و شهوت در موقع مقاربت می باشد.

بقراط نیز از شیره خشخاش به عنوان داروی خواب آور و مسكن سخن گفته است. ابن سینا نیز از مصرف دارویی تریاك سخن گفته و به همین دلیل است كه مصرف تریاك قرنها پیش از مصرف مرفین و هروئین در جوامع مختلف رواج داشته است. مسئله اعتیاد در جهان امروز از مسائل مهم اجتماعی است كه در بیشتر كشورها به صورت مشكل عمده ای مطرح شده و كشور ما نیز از این آسیب اجتماعی در امان نمانده است و هر روز در هر گوشه و كنار این مملكت نیز شاهد قربانی افرادی در دام مواد اعتیاد آور هستیم كه با مشاهده این وضع هر انسان دور اندیش را به مطالعه وا می دارد تا از قربانی شدن بیشتر افراد جامعه جلوگیری نماید به همین جهت قصد بر آن است كه بر میزان گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر جدید (كرك، شیشه، اكستاسی و ;)

به سؤالات زیر در تحقیق حاضر پاسخ داده شود.
1- آیا عوامل اجتماعی و محیط نامساعد خانوادگی در گرایش افراد به مواد مخدر تأثیر دارد؟
2- آیا عوامل روانی در گرایش افراد به مواد مخدر تأثیر دارد؟
3- آیا عوامل اقتصادی در گرایش افراد به مواد مخدر تأثیر دارد؟
4- آیا عوامل فرهنگی (مثل ورزش) در گرایش افراد به اعتیاد تأثیر دارد؟
هدف تحقیق:
هدف كلی تحقیق حاضر عبارت است از ایجاد توجه بیشتر به مسئله اعتیاد.
به طور كلی اهداف زیر را می توان در تحقیق زیر دنبال كرد:
1- شناخت تاریخچه مواد مخدر در ایران وجهان
2- شناخت انواع مواد مخدر همچون(كرك، شیشه،LSD، اكستاسی) و عوارض آن
3- شناخت علل اعتیاد به مواد مخدر

4- شناخت راههای مختلف پیشگیری از اعتیاد
با توجه به اهداف فوق شناخت لازم نسبت به مسئله اعتیاد ایجاد خواهد شد كه در سایه آن خواهیم توانست درمان صحیح، از معتاد شدن افراد دیگر پیشگیری به عمل آید.
ضرورت واهمیت تحقیق:

خطر اعتیاد سنین مختلف افراد جامعه را تهدید می كند. اعتیاد بلایی است كه پیر و جوان، فقیر وغنی و باسواد و بی سواد نمی شناسد وهمه را به دام خود می اندازد. آنچه باعث شد این موضوع مورد تحقیق قرار بگیرد، این است كه در جامعه ای كه امروز ما در آن زندگی می كنیم، استفاده از اینگونه مواد مخدر درمیان دختران وپسران روز به روز افزایش چشمگیری پیدا می كند وهر سال برشمار قربانیان خود می افزاید.
به دام افتادگان بیشتر جوانانی هستند كه در گذر از گردنه بلوغ وهفتخوان پر رمز و راز شباب جوانی به سوی صحرای افسونگر پر می كشند وذره ذره از جان خود می كاهند تا به مرگی خاموش تن در دهند.

وقتی نظارت گروههای نخستین چون خانواده كاهش می یابد، وابستگی های اجتماعی سست می گردد، فرهنگ حزن و اندوه به جای آن حاكم می شود و زمینه به دام افتادن را فراهم می آورد.

ضرورت ایجاب می كند كه همگی ، دست در دست یكدیگر دهیم و در جهت نابود سازی این بلای خانمان سوز گام برداریم. لذا پژوهش در باب این معضل در هر كجای عالم به ارتقای شناخت موجود از این مسئله یاری می رساند ، كه در این تحقیق برآنیم تا با شناخت اعتیاد به عنوان یك پدیده اجتماعی كه منجر به ارتقای دانش بشری می گردد.
با شناخت موادی همچون كرك ، شیشه ، قرص های اكستاسی و ; كه از آن به عنوان مواد مخدر جدید یاد می شود به رفع این معضل اجتماعی تا حدودی یاری رسانیم. لذا مطالعه علل گرایش جوانان به مواد مخدر الزامی به نظر می رسد.
(محمد برفی – ص 28 )

فرضیه تحقیق
1- عوامل اجتماعی و محیط نامساعد خانوادگی در گرایش افراد به مواد مخدر تاثیر دارد.
2- عوامل روانی در گرایش افراد به مواد مخدر تاثیر دارد.
3- عوامل اقتصادی در گرایش افراد به مواد مخدر تاثیر دارد.
4- عوامل فرهنگی (مثل ورزش) در گرایش افراد به اعتیاد تاثیر دارد.
تعریف نظری اصطلاحات :
مواد مخدر :
مواد مخدر موادی هستند كه مصرف آنها اعم از شیمیایی و صنعتی و طبیعی در فرد عارضه اعتیاد را به دنبال داشته باشد . مواد مخدر به تمامی موادی گفته می شود كه بر انسان اثر گذاشته و وابستگی جسمی و روانی به وجود می آورد. مواد مخدر به موادی اطلاق می شود كه باعث خواب آلودگی، تسكین درد، و ایجاد نقص در حركات ارادی می گردد، و در احساس ، ادراك، تفكر و قضاوت و اراده تداخل ایجاد می كند. (سید احمد احمدی ص 98)
اعتیاد:
در روان شناسی اعتیاد به مواد مخدر، نیاز به مصرف یك ماده مخدر است كه در صورت عدم مصرف آن، حالت خاصی به وجود می آید كه گاهی برای معتاد غیرقابل تحمل است.
اعتیاد، افزایش مصرف ماده مخدر برای ایجاد همان حالت و كیفیتی كه در اولین بار استعمال ماده مخدر میسر شده است اطلاق می گردد.
(رضا صارمی ص 90)
تعریف عملیاتی :
تعاریف عملیاتی باید بر اساس متغیرهای مورد بحث در فرضیه ها صورت گیرد .
خانواده عبارت است از افراد و اعضایی كه زیر یك سقف با همدیگر زندگی می كنند و شامل پدر و مادر و فرزندان می باشد.
وضعیت اقتصادی یعنی اینكه فرد شغل مناسبی داشته باشد و توان تامین مایحتاج زندگی خویش را بر حسب درآمد خود داشته باشد.
محیط اجتماعی، منطقه یا محل یا جامعه ای است كه فرد در آن رشد می كند به تكامل می رسد و شخصیت می یابد.
عوامل فرهنگی عواملی هستند كه فرد را از لحاظ روحی تامین می كنند و باعث آرامش فرد در زندگی شخصی و اجتماعی می شود.

فصل دوم

عنوان ها
تاریخچه مواد مخدر در ایران (قبل از انقلاب و بعد از انقلاب)
تاریخچه مواد مخدر در جهان شامل اروپا، آمریكا، آفریقا، آسیا، استرالیا
تعریف تریاك و عوارض آن
تعریف هروئین و عوارض آن
تعریف حشیش و عوارض آن
تعریف كوكانین و عوارض آن
تعریف كرك و عوارض آن
مخدر های صنعتی شاملCHB , MAGIG(گرَس) ،INHALANTS(حلالها) KETAMIN (كتامین) METHADON(متادون)، AMPHETAMINES(آمفتامین) ،LSD(ال،اس،دی) اكستاسی(X)،MDMA، شیشه یا كریستال (به همراه شكل ظاهری، نحوه استعمال، اثرات آنی و خطرات)
تعریف نظریه ها
عوامل زمینه ساز و مستعد كننده اعتیاد

تاریخچه
بشر از هفت هزار سال قبل از وجود یك ماده مخدر قوی در خشخاش آگاه بوده و در لوحه های گلی متعلق به پنج هزار سال قبل از میلاد كه از سومریان باقی ماده از تریاك نام برده شده است.
در حدود چهار هزار سال قبل از میلاد تریاك در چین رایج بوده است.
1500 سال قبل از میلاد، تخم خشخاش از مصر به یونان برده شد، یونانی ها تریاك را اپیوم نامیدند.
پزشكان تركیباتی از تریاك را برای بیماریهای مختلف جسمی و روانی تجویز می كردند.
جلینسون دانشمند رومی، تركیبی از تریاك را (نوش دارو) نامید و برای مداوای بیماریهای مختلف از قبیل صرع، یرقان، سنگ كلیه، بی خوابی،‌سرفه، تب ، و جزام از آن استفاده می كرد.
تاریخچه مواد مخدر درایران
در ایران باستان، در كتاب اوستا از گیاه كانابیز (شاه دانه) به عنوان یك ماده بی حس كننده نام برده شده است. كلا” ایرانیان دوران قدیم به مواد مخدر معتاد نبودند . در گذشته استفاده از مواد مخدر صرفا” به بزرگسالان محدود بود و جوانان و نوجوانان به آن روی نمی آوردند. مصرف مواد مخدر به طور پراكنده در مراسم اعتقادی و مذهبی منحصرا” توسط گروه های خاصی در شرایط معینی صورت می گرفت.
الف: مواد مخدر در ایران قبل از انقلاب اسلامی
در قرن 17 كشتی های تجاری انگلیس این متاع مضر را از خاور دور به ایران آوردند و به درباریان هدیه كردند و اكثر آنان را معتاد ساختند، به تدریج به علت ازدیاد معتادین و كمبود تریاك، كشت خشخاش در ایران در حوالی یزد آغاز شد و سپس كشت آن در قسمتهای مركزی و جنوبی كشور به حدی توسعه یافت كه در كشت غلات كمبود ایجاد شد.
روستاییان و كشاورزان بی خبر از عواقب وخیم آفت مذكور، به تریاك معتاد شدند. تریاك به عنوان داروی مسكن حتی به اطفال نوزاد نیز تجویز می گردید.
در سال 929 هجری وقمری، شاه طهماسب اول (از سلسله صفویه) به مبارزه با اعتیاد تریاك اقدام و مقدار زیادی از تریاك های موجود در دربار سلطنتی را از بین برد و بعد از او شاه عباس هم مبارزه با اعتیاد تریاك را ادامه داد و مردم را از مضرات آن آگاه نمود و برای معتادینی كه ترك اعتیاد نمی كردند، كیفر تعیین و متخلفین را مجازات می نمود ولی مبارزه مذكور در پیشگیری از اعتیاد چندان ثمربخش نبود معتادین در قسمت اعظم ایران، به خصوص در كرمان، خراسان و شهرها و روستاها وضع رقت باری داشتند.
در زمان سلطنت قاجاریه، كشیدن تریاك جزوء تجملات دربار محسوب می شد و خرید و فروش تریاك در انحصار دولت و یكی از منابع درآمد كشور بود و استثمارگران انگلیسی نیز مردم را به كشیدن این ماده خانمان سوز تشویق می كردند. (حسین مكی – جلد اول – ص 56)
ب : پس ازپیروزی انقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم سلطنتی و برقراری جمهوری اسلامی ایران، شورای انقلاب اسلامی ایران لایحه قانونی تشدید مجازات مرتكبین جرایم مواد مخدر و اقدامات تامینی و درباری را در 19 خرداد 1359 تصویب كرد و طبق ماده 2 لایحه مذكور كلیه قوانین و مقررات مربوط به منع كشت خشخاش و استعمال مواد مخدر و مجازات مرتكبین جرایم راجع به مواد مذكور به استثنای تصویب نامه مورخ مرداد ماه 1338 راجع به فهرست مواد مخدر ملغی گردید و برای كشت خشخاش، وارد كننده، فروشنده، مخفی كننده، دایر كننده محل در صورت تكرار جرم و حامل بیش از یك كیلو تریاك و پنج گرم مواد مخدر شامل هروئین، مرفین، كوكائین، مواد مخدر شیمیایی و صنعتی مجازات اعدام پیشبینی شد البته در تاریخ 17/8/1386 مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی قانون مذكور را تصویب كرد.
(ایرج گلدوزیان ص 46)
تاریخچه مواد مخدر در جهان
در قرن بیستم، قاچاق غیرقانونی مواد مخدرو اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روان گردان به خصوص جوانان، یكی از مسائل حاد اجتماعی محسوب و گسترش فعالیت سازمان بزه كاری چند ملیتی مافیا یك بحران در جهان به وجود آورده است.
در سال 1970 شاخص رشد اقتصادی در جهان بر مبنای درآمد نفت پترودلارPetrodollar بوده ولی از 1998 به ناركودلار Narcodollar تبدیل شده است. درآمد خالص از قاچاق غیرقانونی مواد مخدر در جهان بین 300 تا 500 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله بررسى علل گرايش جوانان به مواد مخدر شامل كرك ، شيشه ، LSD ، اكستاسى و … در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامى
قیمت : 29,400 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 icbc.ir