عنوان : مقاله در مورد پروژه مالي انبارداري
قیمت : 29,400 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد مالي انبارداري دارای 107 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مالي انبارداري  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله در مورد مالي انبارداري،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مالي انبارداري :

پیشگفتار
منظور از طرح سیستم اطلاعاتی انبار در كارخانه ، بطور كلی ایجاد روشی سیستماتیك و منطقی است برای اجرای عملیات مربوط به كالاهای موجود در انبار و همچنین اعمال كنترلهای لازم روی مراحل مختلف این عملیات .
جزئیات سیستمهای طرح شده در واحدهای مختلف صنعتی با توجه به نوع فعالیت و سازمان داخلی آنها ممكن است با یكدیگر تفاوت داشته باشد ولی نتایج زیر از طرح هر سیتم اطلاعاتی انبار عاید می گردد :

1) ایجاد رابطه های بهتر و منطقی تر در داخل كارخانه برای تبادل اطلاعات .
2) تسریع عملكرد قسمتهای مختلف به كمك طرح فرمهای مناسب .
3) انجاد كنترلهای بهتر در كارخانه .
4) كمك به شناسائی بهتر كالاهای موجود در انبار با توجه با تنوع آنها .
5) طرح فرمهای مناسبتر برای نگهداری حساب موجودیهای انبار ( مثل كـارت انبـار و… ) .
6) طرح فرمهای بهتر برای نقل و انتقالات كالاهای موجود انبار ( مثل برگ درخواست جنس از انبار و …. ) .
7) نگهداری اطلاعات بروز درآمده از وضع موجودیهای انبار كه در مقاطع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد ( مثلاً برای محاسبه قیمت تمام شده و …. ) .
8) سفارش به موقع كالا و به میزان مورد نیاز به آن .
9) افزایش اطلاعات مدیریت از میزان كالاهای موجود در انبار ، مصرف آنها و مسائل مشابه .
10) ایجاد اطمینان در مدیریت از عدم وجود سوءاستفاده در موجودیهای انبار .
11) كاهش اشكالات احتمالی ناشی از غیبت افراد شاغل در سیستم ، بخصوص انباردار .
12) كاهش هزینه ها و كارهای زائد اداری از طریق حذف فرمها و یا عملیات غیرضروری.
13) شناسائی كالاهائی كه بعلل مختلف به صورت بلااستفاده در انبار باقیمانده اند و سبب اتلاف فضای انبار و راكد نگهداشتن قسمتی از سرمایه كارخانه میشوند.

فصل اول کلیات

انبارها
این شركت دارای هشت انبار میباشد كه عبارتند از :
1- انبار مواد اولیه 2- انبار ضایعات 3- انبار لوازم یدكی 4- انبار كالای تجاری 5- انبار محصول 6- انبار ابزار مصرفی 7- انبار سوخت 8- انبار متفرقه .
نقشه هوائی و موقعیت فیزیكی این انبارها پیوست میباشد .

كدینگ در شركت
كدینگ اقلام انبارها در این شركت ، شامل 10 رقم می باشد كه رقم اول و دوم از سمت چپ كد كالا ، بیانگر نوع انبار میباشد ، یعنی انبار مواد اولیه با پیش شماره 11 انبار ضایعات با پیش شماره 12 ، انبار لوازم یدكی با پیش شماره 21 ، انبار كالاهای تجاری با پیش شماره 41 ، انبار محصول با پیش شماره 51 و انبار ابزار مصرفی با پیش شماره 62 ، انبار سوخت با پیش شماره 81 و انبار متفرقه با پیش شماره 91 شروع می شوند .

پس از دو رقم اول از سمت چپ چهار رقم بعدی صرفاً برای گسترش انبار برای آینده پیش بینی شده است و به اصطلاح باز می باشد و پس از آن رقم هفتم و هشتم نشانگر نوع جنس كالا می باشد و در آخر دو رقم پایانی بیانگر واحد شمارش یا اندازه گیری كالا میباشد . یعنی اگر دو رقم آخر كد كالایی 01 باشد واحد اندازه گیری آن كالا كیلوگرم است و همچنین 02 نشانگر عدد ، 03 متر ، 07 لیتر ، 08 قوطی ، 09 یارد ، 10 دست ، 12 جلد ، 13 اصله ، 14 جین ، 15 شاخه و 16 رول میباشد .

بعنوان مثال اگر كد كالایی 6202400402 باشد از رقم 62 مشخص می شود كه این كالا در انبار ابزار مصرفی میباشد و اعداد 0240 باز میباشد و اعداد 04 نشانگر نوع ابزار مثلاً سنگ برش میباشد و اعداد 02 نشانگر این است كه واحد شمارش این كالا عدد میباشد .

نحوه ورود و خروج كالا از انبار
نحوه ورود جنس به انبار
در شركت ورود كالا به انبار بدین صورت است كه استفاده كننده از جنس مورد نظر با توجه به نوع جنس مانند مصرفی بودن ، ملزومات ، مواد اولیه و … فرمی به نام درخواست كالا تنظیم مینماید و با ذكر نام خود و نام واحد درخواست كننده ، شرح و تعداد جنس مورد نیاز خود را اعلام می نماید و پس از استعلام از انبار مبنی بر نبود این جنس در انبار ، جهت خرید به واحد تداركات ارجاع می گردد . واحد تداركات نیز پس از طی مراحل قانونی ( دریافت استعلام بها ، پیش فاكتور و … )

نسبت به خرید جنس مورد نظر اقدام می نماید و جنس خریداری شده وارد انبار شده و برای آن رسید انبار صادر می شود . رسید انبار در سه نسخه ( یك نسخه 3 برگی ) تنظیم می گردد كه یك نسخه از این برگها نزد آورنده جنس ( تحویل دهنده ) ، یك نسخه نزد تحویل گیرنده ( انبار ) و نسخه دیگر هم به همراه فاكتور ، درخواست خرید ، استعلام بها و غیره جهت ثبت و تنظیم سند خرید تحویل امور مالی می گردد .
نحوه خروج جنس از انبار
همچنین در این شركت برای خروج جنس از انبار ، ابتدا تكمیل فرم درخواست كالا توسط واحد متقاضی جنس صورت می گیرد و در صورت وجود جنس مورد نظر در انبار ، حواله صادر می گردد و پس از تكمیل و تأئید حواله مربوطه جنس مذكور به تعداد ( یا مقدار ) حواله شده از انبار خارج می گردد . در صورت لزوم برگ خروج از انبار نیز توسط انباردار یا مسئول انبار صادر می گردد .
فرمهای مورد استفاده در انبارها

1- حواله : جهت خروج كالا از انبار مجوزی بنام حواله صادر می گردد . حواله انبار شامل : ردیف ، كد كالا ، شرح جنس ، واحد ، مقدار ، شماره سفارش و مبلغ میباشد كه در سه نسخه تنظیم می گردد . نسخه اول برای حسابداری ، نسخه دوم برای انبار و نسخه سوم برای تحویل گیرنده میباشد ، همچنین حواله انبار دارای كد انبار ، شماره سریال حواله ، نام واحد درخواست كننده و تاریخ میباشد كه توسط رئیس اداره انبارها (مسئول ابنارها ) و انباردار و تحویل گیرنده امضاء می گردد . نمونه این فرم ضمیمه پیوست میباشد .

2- رسید : جهت ورود كالا به انبار مجوزی بنام رسید انبار صادر می گردد ، قسمتهای اصلی رسید انبار عبارتند از : ردیف ، كد جنس ، نام جنس ، واحد ، مقدار ، شماره سفارش و مبلغ میباشد كه در سه نسخه تنظیم می گردد ، نسخه اول برای حسابداری ، نسخه دوم برای انبار و نسخه سوم هم برای تحویل دهنده جنس ( واحد تداركات ) است . نمونه این فرم ضمیمه پیوست میباشد .
3- برگشت رسید : گاهی اوقات اتفاق كه كالایی در اثر عوامل مختلف باید به فروشنده و یا سازند

ه آن عودت گردد ، در این صورت كالای رسید شده در انبار را باید برگشت رسید كرد ، و یا به عبارتی با عودت آن به فروشنده یا سازنده آن ، برگشت از خرید تنظیم می گردد این سند شبیه حواله انبار میباشد ، با این تفاوت كه در آن علت برگشت نیز ذكر میشود . نمونه این فرم ضمیمه پیوست میباشد .
4- فرم برگشت كالا : گاهی اتفاق می افتد كه كالایی از انبار درخواست می گردد اما پس از صدور حواله و خروج كالا ، این كالا به انبار عودت می شود . ثبت ورود كالا به انبار در سندی بنام برگشت كالا به انبار انجام می شود . این فرم شبیه رسید انبار است ، با این تفاوت كه در این فرم علت برگشت كالا به انبار نیز قید می گردد . نمونه این فرم ضمیمه پیوست میباشد .

انبارگردانی
همانگونه كه میدانید موجودی مواد و كالا یكی از اقلام دارایی های جاری و همچنین یكی از مهمترین اقلام ترازنامه است ، در پایان هر دوره مالی جهت اثبات مقدار ( مبلغ ) واقعی موجودیهای مواد و كالا و همچنین جهت دستیابی به مقدار و مبلغ اجناس انبار عمل انبارگردانی انجام می گیرد .

در شركت این عمل در سال مالی منتهی به 1300 با حضور نمایندگان سازمان حسابرسی صورت گرفت . بدین صورت كه كمیته ای تشكیل گردید كه كمیته انبارگردانی نام دارد . برای این كمیته مسئولی انتخاب شد كه وظیفه این كمیته اجرای دقیق دستورالعمل انبارگردانی بود و شخصی بعنوان هماهنگ كننده تعیین گردید كه مسئولیت هماهنگی بین انبارها ، مسئولین انبارها و شمارشگران و نمایندگان سازمان حسابرسی بود .
انبارگردانی در این شركت به مدت 30 روز طبق دستورالعمل و اجرای موارد زیر انجام گردید :
1- كنترل اجناس : از آغاز انبارگردانی موجودی انبارها چك گردید . برای اطمینان از اینكه جنسهای مشابه در چند جای مختلف قرار نگیرند و یكجا جمع شوند و مواردی بود كه رفع شد .

2- تگ گذاری : برگه های شمارش شامل سه قسمت مشابه كه در آن شماره سریال برگه ، كد كالا ، شرح كالا ، تعداد شمارش شده ، واحد و نیز دو محل امضاء برای شمارش كنندگان وجود داشت . این تگهای شمارش قبل از آغاز انبارگردانی بصورت كامپیوتری پرینت شده و هر كدام روی جنس مربوطه قرار گرفته بود .

3- شمارش اول : شمارش كنندگان در چند تیم دو نفری تقسیم شده كه یك نفر مسئول شمارش و دیگری مسئول ثبت مقادیر بود . شمارش از یك طرف انبار و در جهت خاصی شروع شد . شمارش كنندگان به ترتیب قفسه ها و ردیفهای انبار را طی كردند و به هر جنس كه رسیدند قسمت اول تگ را جدا كرده و پس از شمارش دقیق مقادیر شمارش شده در آن ثبت كردند  سپس قسمتهای مربوط به شمارش دوم و سوم را در جای قبلی خود ( روی جنسها ) قرار می دادند . طبق استانداردها این عمل ( شمارش اول ) توسط گروه دیگری نیز انجام می گیرد و در قسمت مربوط به شمارش دوم ثبت و توسط شمارش كنندگان ( تیم دوم ) امضاء می گردد .
جمع آوری برگه های شمارش

در پایان هر روز برگه های شمارش به تفكیك شمارش اول و دوم توسط ناظرین انبارگردانی ( حسابرسان ) جمع آوری و نگهداری می شد . پس از آنكه كلیه موجودیهای انبار شمارش گردید با حضور بازرسان قانونی شركت ( حسابرسان ) پاكت حاوی برگه های شمارش باز شده و موجودیهای شمارش شده وارد كامپیوتر گردید .
لیستهای مغایرت
اگر بین شمارش اول و شمارش دوم گروههای شمارش اختلافی وجود داشته باشد ، این موارد در لیستی به عنوان مغایرت اولیه چاپ ( تهیه ) می شود و شمارش مجدد این اقلام انجام می گیرد . سپس این شمارشها وارد كامپیوتر گردیده ( پاسخ ) و با موجودی كالاها طبق كاردكس مقایسه می گردد . در صورت وجود هرگونه اختلاف بین آنها لیست مغایرت ثانویه تهیه می گردد و اینبار با حضور مسئول انبار یا انباردار و یا كمك انباردارهایی كه مورد اطمینان مسئولین انبار هستند شمارش سوم انجام می گیرد و نتیجه این شمارش در قسمت سوم برگ شمارش ( تگ ) ثبت می شود . سپس برای آخرین بار این شمارشها وارد كامپیوتر ( پاسخ ) شده و لیست مغایرت نهایی گرفته ( چاپ ) می شود . لازم به ذكر است كلیه این فعالیتها باحضور حسابرس انجام می گیرد و برگه های شمـارش سوم بـه تـأیید و امضـاء انبـاردار می رسد .
كه در این شركت مواردی مغایرت وجود داشت كه پس از طی این مراحل رفع گردید .
پس از اتمام انبارگردانی صورتجلسه انبارگردانی و همچنین تأییدیه انباردار نیز تهیه گردید . كلیه لیستهای فوق به امضاء مسئول هماهنگ كننده انبارگردانی ، مسئول انبار و انباردار رسیدند . جهت شروع اعمال انبارداری در سال جدید مالی لیست كسری و اضافی انبار مورد استفاده قرار گرفت . بدین ترتیب كه كلیه كسری انبار به حساب هزینه ها و كلیه اضافات انبار به حساب سایر درآمدها یا درآمدهای متفرقه منظور گردید
فصل دوم – شناسائی انبار

مقدمه :
انبارداری یك خدمت اقتصادی است و عبارت از نگهداشتن كالا به منظور عرضه بموقع آن یا گسترش دادن مدت عرضه آن است به نحوی كه كالا برای مدتی بیشتر قابل دسترس و مصرف باشد . در اقتصاد هر كشوری انبارها حلقه هایی از زنجیر تولید ، انتقال ، توزیع و مصرف اند و نقش اتصال و واسطه را در انتقال كالا از مناطق تولید به بازارهای مصرف و سپس توزیع محلی بر عهده دارند . بهایی كه مصرف كننده برای هر كالایی می پردازد ، برابر مجموع قیمت خرید كالا ،هزینه حمل و نقل ، هزینه انبارداری و سود فروشنده است . هزینه های حمل و نقل و انبارداری اغلب اوقات در مقایسه با قیمت تمام شده كالا ، مبلغ قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص می دهد . بنابراین استفاده از شیوه های صحیح انبارداری موجب كاهش چنین هزینه هایی می شود كه در نهایت به تقلیل بهای پرداختی از طرف مصرف كننده خواهد انجامید ، ضمن این كه برای مصرف كننده ، انبار نقش عمده خود را از نظر قابلیت كاربرد و سهولت دسترسی به كالا نشان می دهد .

تلاش كارخانه های مختلف مصروف تهیه مواد اولیه و ساخت كالاهای مورد مصرف مردم می شود . بنابراین در هر سازمان صنعتی و تولیدی ، انبارهای مختلفی بر حسب نیازهای آن سازمان همچون : انبار مواد اولیه ، انبار كالاهای نیم ساخته ، انبار ابزارآلات ، انبار قطعات یدكی دستگاهها ، انبار قالبها ، انبار ملزومات ، انبار ضایعات مواد و … وجود دارد .
درصد زیادی از سرمایه اكثر سازمانهای بازرگانی را مواد اولیه ، لوازم و قطعات یدكی ، كالاهای ساخته شده و نیم ساخته و نظایر اینها تشكیل می دهنـد . بدیـهی است كـه بخـش عمده ای از سرمایه در گردش سازمان مصروف تهیه آنها می شود . لذا نگهداری و مراقبت دقیق از آنها و برقراری یك نظام صحیح اطلاعاتی برای كنترل موجودیهای انبار بسیار ضروری است . چه ثروتهایی

كه در انبارها به سبب فقدان دقت و مراقبت و انبارداری ناصحیح از بین می روند و بنابراین با بهبود وضع انبارداری می توان جلو این زیانها را گرفت و بر میزان سود سازمان افزود . عوامل مختلفی در میزان موجودی و انواع و تعداد انبارهای سازمانهای بازرگانی مؤثرند. از قبیل : روش تولید ، میزان به كارگیری ماشین آلات ، نوع محصول ساخته شده ، بازار مصرف ، نوع مواد اولیه مورد نیاز ، نوسانات ارزی و قیمت در بازارهای جهانی ، وضعیت واحد تولیدی در صحنه صنعت و اقتصاد كشور بلكه در سطح جهانی و بالاخره نظام تدارك و سفارش كالاها در سازمان مربوطه .
در نظام انبارداری و نگهداری كالاها با سه روش سروكار است :
1- ورود كالاها به انبار ( وارده )
2-صدور و خروج كالاها از انبار ( صادره )
3- ذخیره كردن یا موجودی كالاها در انبار .
در مواردی كه انبار ، كالاهای نیم ساخته در میان خط تولید را ذخیره و نگهداری می كند ، چون جریان ورود این كالاها و صدور آنها در خارج انبار تعیین و اجرا می شود ، این روشها مشكلتر و پیچیده تر است .
هدف و اهمیت انبارداری صحیح

درصد زیادی از سرمایه اكثر موسسات صنعتی را مواد اولیه ، لوازم ، وسائل یدكی كالای ساخته و نیم ساخته و نظایر آنها تشكیل میدهند كه قسمت عمده سرمایه در گردش صرف تهیه اجناس و وسائل مذكور میگردد ، لذا نگهداری و حفاظت دقیق از آنها و برقراری یك سیستم صحیح اطلاعاتی برای موجودی بسیار ضروریست .
ارزش ریالی مجودیهای انبار در صنایع مختلف متفاوت است . جهت در ك اهمیت این موجودیها در واحدهای صنعتی مختلف میتوان از نسبت موجودیهای انبار به كل دارائیها و ارزش ویژه آن صنعت استفاده كرد .

عوامل مختلفی در میزان موجودی انبار واحدهای صنعتی موثر هستند . بطور مثال روش تولید ، دوره تولید ، میزان بكارگیری ماشین آلات ، نوع محصول ساخته شده ، بازار مصرف ، نوع مواد اولیه مورداحتیاج ، نوسانات ارزی و قیمت در بازارهای جهانی ، وضعیت واحد صنعتی در كل صنعت كشور و دنیا ، … و بالاخره سیستم های تداركاتی و سفارش واحد تولیدی .
ایجاد یك نظام صحیح انبارداری در سازمانها ( به ویژه سازمانهای بازرگانی و صنعتی ) باعث سودآوری و متضمن مزایای زیادی است كه در زیر به پاره ای از آنها اشاره می شود .
1- دریافت ، استقرار ، حفاطت و در دسترس قرار دادن كالاها در انبار به طرز درست و به سرعت و آسانی انجام می پذیرد و نیازهای واحدها بموقع تامین می شود
2- با نظارت دقیق بر موجودیهای انبار ، از افزایش بیش از اندازه و حد تعیین شده كالاها در انبار جلوگیری می شود و در نتیجه از ضرر و زیانهای ناشی از تغییر قیمتها یا خرابی و فساد كالاها در اثر گذشت زمان جلوگیری می شود .
3- از سفارشات مضاعف و تكراری كه بر اثر بی توجهی به كالاهای سفارش شده قبلی و در بین راهی رخ می دهد ، جلوگیری می شود .
4- تعیین میزان موجودی كالاها در انبار و میزان مصرف و در نتیجه نوع و مقدار خرید آنها در زمانهای مختلف به نحو صحیح محاسبه و در نتیجه در بودجه خرید صرفه جویی می شود . ا

ین امر عملیات حسابداری صنعتی را نیز تسهیل می كند .
5- اطلاعات مورد نیاز مدیران در زمینه میزان موجودیها و مصارف كالاها در هر زمان به نحو احسن تأمین می شود .
6- باعث تسهیل عملیات شمارش ، موجودی گیری و صورت برداری عملی از موجودیها ( انبار گردانی ) ، همچنین تعیین ارزش موجودی جنسی در پایان سال كه كار پر زحمت و پر خرجی است می گردد .
7- با خرید به مقدار مقرون به صرفه ، از راكد شدن سرمایه در گردش به سبب نگهداری بیش از حد موجودی جلوگیری و در نتیجه باعث تسریع جریان نقدینگی سازمان می شود .
8- صدور بموقع قبض انبار سبب تسهیل پرداخت مبلغ كالا به فروشنده و عملیات حسابداری می شود .
9- كالاها به میزان واقعی و صحیح بیمه می شوند و از پرداخت هزینه اضافی بیمه برای كالاها جلوگیری می شود .
10- چون میزان موجودیهای انبار معمولا به قیمت تمام شده ارزیابی می شود ، لذا در صورتی بروز خسارات ناشی از آتش سوزی و مواردی كه باعث ایجاد خسارت می شود ، خسارات وارده با استناد به آمار موجودیها ، از طرف شركتهای بیمه به سهولت تعیین می شود و احتیاج به ادعاهای واهی ، غیر حقیقی و تسویه حساب از طریق مصالحه نمی باشد
11 – اموال و دارائیهای سازمان به نحو صحیحی نگهداری و حفاظت می شود و در نتیجه اتلاف و ضایعات و سرقت به حداقل می رسد . به علاوه بدیهی است كه با بودن نظم و امكان رسیدگی دقیق بر موجودیها ، از سوء استفاده های احتمالی در انبار جلوگیری می شود .
انبار و انواع آن
1- تعریف

به محل و فضایی كه یك یا چند نوع كالای تجاری ، صنعتی ، مصرفی ، مواد اولیه یا فراورده های مختلف نگهداری می شود ، انبار اطلاق می كنند . از تركیب چند انبار یك مخزن (دپو) بوجود می آید . تعداد انبارها و مخازن هر سازمان به نوع و كیفیت كالاها و نیازهای سازمان و نیز حدود تأثیر آنها در دستیابی به هدفهای مورد نظر سازمان بستگی دارد .
2- انواع انبارها
انبارها را به طرق مختلف تقسیم بندی می كنند : از نظر نوع كالاهای نگهداری شده از نظر چگونگی و ماهیت عمل ، از نظر فیزیكی یا شكل ساختمانی .

1-2- از نظر نوع كالاهایی كه درانبار نگهداری می شود
كالاها در بدو امر به شكل جامد ، مایع و گاز هستند و انبارداری هر یك به شیوه خاصی انجام می گیرد . علاوه بر شكل و حالت مواد ، شرایط و خصوصیات كالا در نوع انباری كه برای نگهداری آن مورد نیاز است و تدابیری كه به كار می رود ، در آن شیوه تأثیر دارد . از این نظر، انبارها به صورت زیر تقسیم بندی می شوند :
1- انبار كالاهای معمولی
2- انبار مواد قابل اشتعال و انفجار
3- انبار كالاهای فاسد شدنی
4- انبار مواد شیمیایی و سموم
5- انبار مواد فله ای .
2-2- انواع انبار از نظر چگونگی نقش و ماهیت عمل
با توجه به محل و موقعیت انبار ، نحوه ساختن انبار ، تأسیسات مورد نیاز ، تنوع كالاهایی كه وارد انبار می شود ، میزان حجم یا وزن موادی كه در طی زمان معینی به انبار داخل یا از آن خارج می شود ، همچنین موقعیت انبار در ارتباط با فعالیتهای اقتصادی جامعه ، انبارها را به صورت زیر تقسیم بندی كرده اند :
1- انبارهای گمركی و ترانزیت
2- انبارهای توزیع كلی و محلی ( سراها )
3- انبارهای سازمانها و كارخانه ها .

3-2- انبار از نظر فیزیكی یا شكل ساختمانی
انبار از نظر فیزیكی یا شكل ظاهری به سه صورت زیر است :
1-انبارهای پوشیده : چنین مكانی از چهار طرف بسته و دارای سقف ، دیوارها ، در و وسایل ایمنی و اطفای حریق كامل و ساختمان آن عمدتا به صورت سوله است.
2- انبارهای سر پوشیده : این انبار به صورت بارانداز است و فقط سقف و عمدتاً سكو دارد . بدین ترتیب كه اطراف آن باز و فاقد دیوار و حفاظ جانبی است و كالاها را فقط از بارندگی و تابش مستقیم نور خورشید محافظت می كند . معمولاً كالاهایی كه از كامیون یا قطار تخلیه می شوند در این انبارها به طور موقت نگهداری وسپس به محلهای دیگر حمل می كردند .
3- انبارهای باز یا انبار فضای باز : این انبار به شكل محوطه باز است و معمولاً برای نگاهداری ماشین آلات و لوازم سنگین و نیز مواد و مصالح ساختمانی ( زیر بارندگی و تابش آفتاب آسیب نمی بینند ) مورد استفاده قرار می گیرد .

3- نقش انبار
نقش اصلی انبار حفاظت از كالاهاست . در پاره ای موارد در انبار عملیات ساده بسته بندی و عدل بندی ، یا باز

كردن كالاها و تقسیم و توزین آنها و آماده كردن برای توزیع بین واحدهای مختلف سازمانی ، نیز انجام می پذیرد . در واقع انبار حالت بارانداز را دارد و محل استقرار موقت یا دریافت و پخش كالاهاست و عمدتاً هیچگونه ارزش افزوده ایجادنمی كند بلكه كانون ایجاد هزینه است .

نگهداری كالا
خروج كالا از انبار انبار ورود كالا به انبار

شكل 1/1 عملیات انبار

گفتنی است كه انبار ، حالت مسافرخانه یا هتل را برای كالا دارد . برای مدتی در آن اقامت می كند و سپس برای استفاده و مصرف همیشگی به واحد اصلی و مصرف كننده تحویل داده می شود .
در انبار اعمال فیزیكی از قبیل تحویل گرفتن كالاها ، حمل و نقل ، جایگزینی ، توزیع و تحویل كالاها ، همچنین اعمال اداری و دفتری برای كنترلهای موجودی و مالی از قبیل ثبت در دفاتر و كارتها انجام می شود . در واقع نگهداری و تحویل مواد و كالاها شامل كنترل اقلام (كنترل جنسی) و نیز كنترل مالی و تحویل و تحولات فیزیكی كالا در انبار می شود . بیشتر سوءاستفاده ها و فساد اداری و مالی در انبارها رخ می دهد كه با ایجاد سیستم صحیح انبارداری می توان از بروز آن پیشگیری كرد .
4- منابع ورود كالا به انبار
كالاهای یك سازمان از مجاری ، منابع و ورودیهای مختلف به شرح زیر راهی انبارهای سازمان می شود و بر موجودی می افزاید :
1-كالاهای خریداری شده توسط مامورین خرید ( از فروشندگان ، تولید كنندگان ، دلالها یا مازاد مواد اولیه و مصرفی كارخانه ها ) ؛
2-كالاهای تحویل شده توسط برندگان مناقصه ؛
3- كالاهای خریداری شده از خارج از كشور ؛
4- كالاهای برگشتی یا مرجوعی به انبار ( برگشتی از فروش با برگشتی از واحدهای سازمان ) ؛
5- كالاهای انتقالی از سایر انبارهای سازمان ؛
6- كالاهایی كه به عنوان نمونه یه مستوره و معمولا مجانی و بلاعوض توسط تولیدكنندگان و فروشندگان داخلی یا خارجی یا مردم به سازمانی اهدا می 

7- كالاهایی كه در همان سازمان تولیدی ( كارخانه ) ساخته و رهسپار انبار محصولات ، یا انبارقطعات نیم ساخته و یا انبار مواد اولیه می شود ؛
8- كالاهای امانی نظیر انبارهای گمركی ، انبارهای عمومی و سردخانه ها ، انبارهای شركتهای حمل و نقل ، انبارهای برخی چاپخانه ها و برنج كوبیها و ریخته گریها ، انبارهای برخی پارچه بافیها ، انبارهای پست و بانك كارگشایی ؛
9- كالاهای مصادره ای و تملیكی برای بعضی سازمانهای دولتی یا كالاهایی كه بر اثر تغییرات سازمانی به انباری تحویل داده می شوند .
انبارهای سازمانهای تولیدی و صنعتی
1-انبارهای تولید
معمولا در سازمانهای صنعتی _ بازرگانی ، هر انبار به رفع نیازهای یك بخش یا واحد سازمانی اختصاص دارد . معمولاً انبار مواد اولیه و قطعات زیر نظر مدیر فنی كارخانه قرار دارد. همچنین در بعضی كارخانه ها انبار مواد خام و قطعات ، لوازم یدكی ، قطعات نیم ساخته و ابزارآلات جملگی مستقیماً زیر نظر مدیر فنی كارخانه اداره می شود . انبار محصولات ساخته شده زیر نظر بخش بازاریابی و فروش قرار دارد . انبار ملزومات اداری و دفتری زیر نظر بخش امور اداری و كارگزینی فعالیت می كند .
مواد و قطعات مختلف مورد نیاز سازمان صنعتی حداقل در سه مكان جمع و انباشته می شود :
1- معمولاً در انبار مركزی یا انبار مادر ، مواد خام و اولیه و اقلام در انتظار توزیع با شرایط زیر ذخیره و نگهداری می شود :
الف- اقلام بزرگ و حجیم ،
ب- اقلام به تعداد زیاد ،
ج- قطعاتی كه در بخشهای زیادی مورد استفاده است ،
د- مواد اولیه و قطعات خریداری شده آماده ورود به فرایند تولید .
2-در انبارهای واقع دربخشهای مختلف كارخانه معمولاً چنین اقلامی ذخیره و نگهداری می شود :
الف- در صورت امكان همه نوع اقلام ،

ب- كالاها و قطعاتی كه پیوسته مورد استفاده آن بخش قرار می گیرد ،
ج- مواد در جریان تولید كه به صورت موقت در كنار ماشینها انبار می شود ( كالاهای نیم ساخته در بین مراحل تولید یا در انتظار مونتاژ نهایی ) .
3-در نقطه انجام عملیات یا ایستگاه كار یا محل عملیات ( كه به آن انبار پای كـار گفتـه می شود ) ، معمولاً چنین اقلامی ذخیره و نگهداری می شود :
الف- اقلام مورد استفاده فوری ،
ب- اقلام كوچك با مقادیر زیاد ،
ج- مواد در جریان ساخت .
2- انبار محصول
این انبار با نگهداری و توزیع كالاهای ساخته شده ( محصول ) ارتباط دارد و وظایف آن بدین شرح است :
1- تحویل گرفتن كالاهای ساخته شده ( محصول ) ازبخش تولید
2- انبار كردن منظم و حفاظت صحیح فرآورده ها
3- تفكیك محصولات سفارشی از سایر محصولات موجود در انبار
4- توزین و بسته بندی صحیح محصولات برای ارسال به مراكز و بازارهای فروش .
3- انبار مركزی و انبار پای كار
تشكیلات و سازمان داخلی انبارها در همه سازمانهای صنعتی و بازرگانی یكنواخت نیست و با توجه به موقعیت ، اوضاع و احوال ، مصالح سازمان و مساله تمركز و عدم تمركز متفاوت است . در برخی سازمانهای تولیدی ، یك انبار مركزی ( مادر ) مواد اولیه و یك انبار مركزی كالای ساخته شده وجود دارد . در برخی دیگر از سازمانهای تولیدی علاوه بر این دو انبار ، برای مواد اولیه و كالاهای نیم ساخته نیز انبارهای فرعی یا به اصطلاح انبارهای دستی و پای كار در هر پست كار ( واحد تولید ) وجود دارد . اهمیت ایجاد انبارهای پای كار بیشتر از لحاظ كنترل مصرف است .

در عین حال انبارداری و طراحی و ساختمان فیزیكی تأسیسات انبار ، لازمست مسایلی چون كسری و كمبود انبار بر اثر تبخیر ، نقایص و شكستگی و نشت و تراوش و امثالهم كه برای كالاها پیش می آید ، در نظر گرفته شود .
موجودیهای انبار ( انواع انبار )
برای به كارگیری سیستم صحیح انبار داری كالاها ، در بدو امر لازمست شناسایی دقیقی از اقلام انبارها داشت . هر قلم كالایی كه در انبارها نگهداری می شود ، جزء یكی از موارد زیر است و هر سازمان بسته به نوع وظایف ، هدفهاو تولیدات خود یك یا چند نوع از انبارهای زیر را داراست :
1- مواد تولیدی ( مواد خام اولیه )
مواد خریداری شده برای تولید كالا را مواد تولیدی یا مواد اولیه می نامند . این مواد در فرایند تولیدی ، برای ساخت محصولات و مصنوعات كارخانه مورد استفاده قرار می گیرد و روی آنها عملیات مختلف شیمیایی ، فیزیكی و مكانیكی انجام می شود ؛ پس از طی مراحل تولید به صورت كالای قابل مصرف و استفاده ، یعنی كالای قابل عرضه به بازار برای فروش به مشتریان و مصرف كنندگان ، درمی آید . مواد تولیدی اشیایی هستند مانند مفتول آهن و ورقه آهن در یك كارخانه سازنده وسایل و لوازم خانه ( مثل بخاری ، كولر و … )، یا نظیر چرم و پارچه های خاص در كارخانه كفش سازی ، یا سنگ آهن برای كارخانه فولادسازی . مواد اولیه تنها به صورت مواد خام و به حالت طبیعی نیست ، بلكه ممكن است محصول ساخته شده در یك كارخانه ، به عنوان مادهم اولیه در كارخانه دیگر مورد استفاده قرار گیرد .
مواد اولیه در یك كارخانه به آن دسته از مواد و مصالحی اطلاق می شود كه در آن كارخانه ساخته نشده و محصول كارخانه های دیگر است و در آن كارخانه به عنوان عوامل تولید بشمار می آید و از آن پس در آن كارخانه روی آنها كار انجام می شود ، نظیر آرد ، چرم و پارچه .

2- كالای نیم ساخته ( كالای در جریان ساخت )مواد یا كالاهایی را كه بخشی از عملیات تولیدی در آن كارخانه روی آنها انجام گرفته لكن هنوز به صورت كالای آماده برای فروش در نیامده و در محل كارخانه در مراحل مختلف تولیدی یا در دست ساخت است ، كالای نیم ساخته یا در جریان ساخت گویند ؛ مانند بدنه كولر یا اتاق اتومبیل ، بهای كالای نیم ساخته تنها قیمت مواد اولیه آن نیست . بلكه هزینه هایی از قبیل كار مستقیم ، كار غیر مستقیم و دیگر هزینه های ساخت نیز شامل آن می شود . نگهداری كالاهای نیم ساخته و قطعاتی كه به سرعت مونتاژ می شود و به صورت محصول نهایی مورد نظر در می آید ، در پاره ای مواقع فضای كمتری نسبت به نگهداری محصولات اشغال می كنند و گاه به صلاح است كالاها بدین شكل در انبار نگهداری شود .

3- محصول یا كالای ساخته شده
كالاها یا موادی كه كلیه عملیات تولیدی را در كارخانه پشت سر گذارده و تكمیل شده و كاملاً آماده فروش یا توزیع است ، كالای تمام شده یا نهایی می نامند . در واقع كالاهایی كه محصول تولیدی یك سازمان تلقی می شود و هدف آن سازمان ، تولید آنهاست و برای حمل به بازار و توزیع و فروش آماده است ، كالای ساخته شده یا محصـولات كـارخانـه خـوانده می شود . درسازمانهای تولیدی ، كالاها و لوازم تولید شده در كارگاه های آن سازمان ، معمولاً از مواد اولیه ای ساخته شده است كه از انبار مواد اولیه می گیرند یا مستقیماً از خازج سازمان خریداری می كنند و سپس به شكل و در قالب یك كالای جدید به انبار كالاهای ساخته شده سازمان تحویل داده می شود . یك سازمان ممكن است یك محصول تولید كند (تك محصوله) مانند اتومبیل ، یا محصولات متعدد ، مانند لوازم خانگی كه برای هر كدام یك انبار در نظر گرفته می شود .

4- اجناس خریداری شده برای فروش
اجناس خریداری شده برای فروش آن دسته از موجودیهای انبار است كه صرفاً به منظور فروش خریداری می شود و هیچ نوع عمل تولیدی روی آنها انجام نمی گیرد . به بیان دیگر ، عبارتند از كالاهایی كه به هر شكل كه خریداری شده اند به همان صورت نیز فروخته می شوند و تنها احیاناً از هیأت كلی به شكل خرد در آمده و به صورت كوچك تقسیم و بسته بندی می شوند . عموماً موجودی انبارهای سازمانهای تجاری و توزیع كننده كالاها در این زمره است . البته برخی از سازمانهای تولیدی كه به موجب مجوّز قرارداد خاص با یك شركت خارجی به مونتاژ یا تولید محصولات می پردازند، مقداری از همان محصول ساخته شده را با توجه به تقاضای بازار و تولید داخلی به منظور فروش ، از خارج می خرند . اضافات لوازم یدكی ماشین آلات نیز از این دسته است .
5- مواد غیر تولیدی ( مواد و لوازم مصرفی و ملزومات اداری )
مواد غیر تولیدی ، به انواع و اقسام مواد ، وسایل ، لـوازم و اشیـا مصـرف شدنـی گفتـه می شود كه در سازمان تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند و به امر تولید به طور غیر مستقیم كمك می كنند . به عبارت دیگر ، مستقیماً در امر تولید دخالت ندارند و در ساخت كالا بكار نمی روند و دیده نمی شوند ؛ بلكه برای تولید محصول ضروری هستند ، نظیر : انواع مواد حرارت زا مانند زغال سنگ و … ؛ همچنین لوازم و ملزومات دفتری و اداری مورد نیاز مانند لوازم التحریرو … از این كالاها برای تامین امكانات و اجرای عملیات تولیدی و غیـر تولیـدی ( اداری ) استفاده می شود .

مواد غیر تولیدی خود به دو دسته : 1- مواد كمكی ، 2- مواد و ملزومات مصرفی ، قابل تقسیم اند . مواد كمكی یا مكمل چیز هایی هستند كه در جریان تولید بكارمی روند ولی در اصل محصول دیده نمی شوند مانند لوازم بسته بندی .

مواد و ملزومات مصرفی هم خود به دو دسته : 1- مواد مصرفی و ملزومات اداری ، 2- مواد مصرفی و ملزومات صنعتی تقسیم می شوند .
منظور از مواد مصرفی و ملزومات اداری ، مواد و ملزوماتی است كه در امور دفتری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند مانند لوازم التحریر و مركب چاپ . مواد و ملزومات صنعتی ، مواد و ملزوماتی است كه در عملیات تولیدی و ساخت كـالا مـورد استفـاده قـرار می گیرند و جز‌ء اقلام مصرفی بشمار می آیند مانند : مواد شوینده و پاك كننده ها و …
6- لوازم و قطعات یدكی ماشین آلات
منظور لوازم و قطعاتی است كه در تعمیر ماشین آلات و تجهیزات كارخانه و نیز وسائط حمل و نقل سازمان مورداستفاده قرار می گیرند و جایگزین قطعات و لوازم از كار افتاده و مستعمل می شوند .
به بیان دیگر ، قطعاتی است كه برای بازسازی و تعمیرات ماشین آلات كارخانه یا تأسیسات واحدهای تولیدی و غیر تولیدی به كار می آیند .
7- ابزار آلات و قالبها منظور از ابزار آلات یا افزارآلات عبارتست از انواع ادوات ، لوازم و وسایلی كه توسط كارگران در عملیات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و با آنها كار انجام می شود ، نظیر انواع آچارها ، بیلها ، اهرمها و … انباردار ابزارآلات مسئول هر نوع تحویل و تحول در ابزار است .
به طور دقیقتر ، ابزار و ادوات خود به دو نوع تقسیم می شود:
الف- دستی ب- ماشینی .
ابزارآلات دستی چیزهایی است مانند انبردست، آچار ، بیل و … كه نیروی انسانی آنها را بكار می گیرد .
ابزارآلات ماشینی ابزارهایی است كه روی ماشین آلات ثابت مـی شـوند و بكـار گرفتـه می

شوند ، مانند انواع تیغچه ها ، مته ها ، مرغكها كه روی ماشین تراش یا ماشین مته بستـه می شوند و در كارها مختلف مورد استفاده قرار می گیرند . گاهی اوقات قالبهای مورد استفاده ماشین آلات كارخانه را نیز در این انبار نگهداری می كنند ، یا ممكن است به طور جداگانه در جایی به عنوان انبار قالبها نگهداری شوند .
در سازمانهای غیر تولیدی ، ابزارآلات حكم اموال اداری را پیدا می كنند مانند میز ، مبل، صندلی ، و … كه در انبار اموال نگهداری می شوند .
8- اجناس و لوازم اسقاطی و ضایعات مواد
منظور از اجناس اسقاطی اجناسی است كه دیگر بكار نمی آیند و مستهلك شده اند . معمولاً این اجناس را در موقعیت مناسب ، به مزایده می گذارند و انبار را از وجود آنها پاك می كنند ؛ یا احتمالاً آنهایی را كه قابل مرمّت اند ، تعمیر می كنند و مورد استفاده دوباره قرار می دهند . ضایعات غیر قابل استفاده مواد را هم عموماً در این انبار جای می دهند . در برخی موارد هم برای آن انبار جداگانه ای در نظر می گیرند .
ضایعات مواد خود به دو بخش : الف- پرت تولید ، ب- ضایعات تولید ، تقسیم می شوند. منظور از پرت تولید ، قسمتی از مواد اولیه است كـه از باقیمـانده قطعـات تولیـدی حـاصل می شود و پذیرفته شدنی و طبیعی است . منظور از ضایعات تولیدی ، مواد و قطعات تولیدشده خراب و ناقصی است كه در مراحل مختلف تولیدی به دلایل مختلف انسانی یا مادی ایجاد می شود و با روشهای گوناگون می توان این ضایعات تولیدی را به كمترین حدّ ممكن كاهش داد. به علاوه باید توجه داشت كه همـواره وقتـی از ضایعـات مـواد صحبـت می شود ، چیزهایی مورد نظر است كه دارای ارزش اند ؛ ولی چیزهای كلاً به دردنخور كه دیگر اصلاً قابل استفاده نیست به عنوان زباله مطرح می شود .
محل سازمانی و تشكیلات داخلی انبار

1- نقش و وظیفه انبار
همانطور كه ذكر شد ، وظیفه انبار نگهداری صحیح و تحویل به موقع كالاهای مورد مصرف سازمان است . معمولاً در واحدهای تولید ، هر انبار به رفع نیازهای یك یا چند واحد تولیدی مشابه اختصاص دارد .
از تركیب چند انبار یك مخزن یا دپو بوجود می آید . تعداد انبارهای هر یك از مخازن به نوع وكمیت كالاها و نیز حدود فعالیت آنها بستگی دارد .
شكل 2/1 نمودار سازمانی یك سازمان را نشان می دهد .

شكل شماره2/1- نمودار سازمانی انبارهای یك سازمان
2- موقعیت سازمانی انبار در سازمانهای بازرگانی و سازمانهای دولتی
در برخی سازمانهای صنعتی و تولیدی ، انبارهای قطعات ، مواد اولیه و لوازم یدكی زیر نظر مدیر فنی كارخانه ( مدیر تولید ) قرار دارد ؛ انبار محصولات زیر نظر مدیر فروش و بازاریابی ( ماركتینگ ) است .
در بعضی سازمانهای بزرگ بازرگانی ، واحد انبار به عنوان یك شاخه مدیریت زیر نظر معاونت تداركات یا بازرگانی است كه زیر نظر مستقیم مدیر عامل قرار دارد . مدیر انبار ، انبارهای مختلفی مانند انبار مواد ، انبار قطعات ، انبار ابزارآلات ، انبار اموال را كه هر یك از آنها دارای یك مسئول است ، زیر نظر دارد .
در سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی ، واحد انبار زیر نظر اداره تداركات یا كارپردازی اداره می شود ، كه این اداره نیز ممكن است یكی از واحدهای تابعه مدیریت كل امور اداری یا مدیریت كل امور مالی باشد . ممكن است واحد كارپردازی نیز به سبب وسعت و گسترش با نام اداره كل كارپردازی زیر شاخه معاونت اداری و مالی سازمان و در ردیف سایر ادارات كل این معاونت قرار داشته باشد .
3- مشاغل موجود انبار

درانبارهای بزرگ معمولاً مشاغل متعددی هست كه باید افراد واجد شرایط عهده دار تصدی آنها شوند . برای اینكه این افراد به خوبی از عهده وظسایف محوله برآیند ، لازمست آموزشهای لازم ببینند و در كار خود اطلاعات و تجربیات كافی و لازم داشته باشند . این مشاغل عبارتند از : مدیر مخزن ، رئیس امور انبارها ، معاون ، انباردار كل ، سرانباردار ، كمك انباردار ، مسئول انبار كارگاه ( انبار دستی یا انبار پای كار ) ، كارت نویس ( حسابدار انبار ) ، مسئول سفارشها ، بازرس ، قطعه شناس ، نگهبان ، كارگر تخلیه و بارگیری و راننده .

مشخصات انباردار
انبار داری حرفه ای بسیار فنی ، تخصصی ، پرمسئولیت و چند بعدی است . متأسفانه بسیاری از مدیران ، انبارداری را معادل سرایداری می پندارند و برای آنها تفاوتی قائل نیستند و به انبارداری التفاتی ندارند . این رفتار به سبب استنباط نادرست آنها از حرفه انبارداری است .
انباردار واقعی به كسی گفته می شود كه دارای مشخصات زیر باشد :
1- داشتن اطلاعات علمی و عملی كافی از مواد ، لوازم و اجناس مورد مصرف یا كالاهای مورد مصرف یا مورد عرضه و فروش سازمان كه لازمست در محلی به نام انبار محافظت شود.
2- داشتن توانایی اداره و نگهداری انبار به نحو موثر و سودمند .
3- داشتن توانایی مباشرت و نظارت قابل توجه نسبت به درخواستهای رسیده و صدور كالا و بالأخره اطلاعات كافی از میزان موجودیها و محل مصرف آنها .
4- داشتن حسن سلیقه در ترتیبت دادن و چیدن كالاها و همچنین درنقل و انتقال داخلی آنها و نیز در استفاده از مهمترین ، مناسبترین و با صرفه ترین وسیله مكانیكی یا هر نوع وسیله دیگر در انتقال داخلی اجناس .
5- داشتن مهارت كافی در طبقه بندی كالاها ، كدگذاری و نگهداری آنها و نیز ترتیب محل انبارها با درنظر گرفتن و دسترسی به محلهای مصرف ، به نحوی كه بتوان با كمترین هزینه و آسانترین وسیله و شیوه حمل و نیز رعایت ایمنی و حفاظتی ، آن مواد و لوازم را به محل مصرف رسانید .
6- داشتن دقت در تشخیص زمان سفارش هر كالا و مقدار اقتصادی سفارش ، به نحوی كه وقفه ای در عملیات پیش نیاید و موجودی غیر ضروری هم هرگز گردآوری و نگهداری نشود .
7- داشتن آمادگی پذیرش مسئولیت مالی .
8- خود را به رعایت اصول امانتداری و حفظ منافع سازمان مربوطه موظف بداند.
9- گزارشهای هر دوره عملكرد انبارها را برای مدیریت سازمان تنظیم و ارائه كند.
10- از روشها و فنون جدید انبارداری اطلاع كافی داشته باشد و در طرز استفاده از روشها و تسهیل امور از خود ابتكار شخصی نشان دهد .
11- از تدابیر ایمنی و بهداشت صنعتی آگاهی كافی داشته باشد .

اهم وظایف انباردار
انباردار كسی است كه دارای وظایف مشروحه زیر باشد :
1- تحویل گرفتن كالاهای خریداری شده طبق اسناد و مدارك لازم ،
2- كنترل دقیق كالاهای وارده به انبار وتطبیق آنها با مشخصات فنی و استانداردهای تأیید شده در سازمان ،
3- صدور برگ قبض انبار ( برگ رسید كالا به انبار ) پس از دریاقت وكنترل و مطابق بودن كالا با مشخصات مربوطه ،
4- تحویل دادن كالاهای درخواستی به متقاضی با رعایت ضوابط لازم و صدور برگ حواله انبار هنگام تحویل كالا به متقاضی ،
5- صدور برگهای مرجوعی ، برگشتی از خرید و سایر فرمهای لازم ،
6- صدور برگ درخواست خرید به هنگام لزوم ،
7- ثبت مشخصات اقلام وارده و صادره در دفاتر و كارتهای انبار ،
8- استقرار و چیدن صحیح كالاها در انبار طبق اصول و ضوابط مربوطه ،
9- طبقه بندی ، تتنظیم و كدگذاری كالاها ،
10- بایگانی و حفاظت صحیح از اسناد و مدارك مربوطه در انبار ،
11- نگهداری آمار موجودیهای انبار و تهیه و ارائه گزارشها و بیلانهای عملكرد ادواری و دوره ای به مسئولین مربوطه ،
12- رسیدگی و بازرسی مداوم موجودیها و آگاهی داشتن دقیق از مقدار موجودیهای انبار و انجام اقدامات لازم برای نگهداشتن مقدار لازم كالاها در انبار ،

13- ایجاد هماهنگی و ارتباط صحیح با واحد كنترل انبار و اجرای دستورات صادره از طرف واحد مركزی كنترل انبار و سایر مقامات ذیصلاح ،
14- نگهداری صحیح كالاها و رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در انبار و اقدامات و تدابیر لازم برای حفظ و سلامت كالاها و جلوگیری از فساد و خطرات احتمالی برای آنها .
رعایت اصول ایمنی و حفاظت در انبار
یكی از وظایف مهم انباردار ، علاوه بر تنظیم ، نگهداری و در دسترس قراردادن كالاها طبق ضوابط تعیین شده ، رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی در انبار برای نیروی انسانی و نیز رعایت اصول ایمنی برای اجناس است . با توجه و به تناسب میزان سرمایه مصروفه برای موجودیهای انبار لازم است برای امور حفاظتی سرمایه گذاری شود . در بدو امر لازم است محیط انبار از نظر بهداشت

صنعتی وسایلی از قبیل گردوغبار ، نور و روشنایی ، میزان دما و رطوبت ، نظافت ، سروصدا ، بوهای نامطبوع ، گرمایش و سرمایش و … ، بررسی شود و اقدامات لازم برای بهبود آنها و حفظ سلامت كاركنان انبار صورت گیرد ، باید وسایل حفاظت انفرادی از قبیل دستكش ، لباس ، كلاه ، ماسك و … بر حسب ضرورت تهیه و در اختیار كاركنان انبار قرار گیرد . آموزش نكات ایمنی در محل صحیح بار ، با توجه به اصول مهندسی انسانی به كاركنان انبار اهمیت ویژه ای دارد .
در خصوص كالاها باید نكات زیر مورد توجه قرار گیرد :
1- علایم ایمنی بسته های كالاها ، 2- رعایت عوامل موثر برای جلوگیری از فاسد شدن كالاها و در نظر داشتن تاریخ مصرف كالاها ، 3- سرقت كالاها .
انبار اسقاط یا انبار لوازم فرسوده
بسیاری از سازمانهای دولتی و نیز سازمانهای بخش خصوصی برای نگهداری و كنترل كالاها و اموال و ماشین آلات فرسوده و از رده خارج شده خود ، انباری به نام انبار اسقاط تشكیل می دهند . چگونگی عمل و شیوه نگهداری كالاها و ماشین آلات فرسوده درچنین انباری تقریباً شبیه انبارهای معمولی است ، با این تفاوت كه باید در حد امكان سعی شود كه نگهداری چنین كالاهایی هزینه های زیادی برای سازمان در بر نداشته باشد . معمولاً اموال و ماشین آلات فرسوده را كه مستعمل بودن و غیر قابل استفاده بودنشان به تأیید كارشناسان مربوطه رسیده است و نگهداری آنها مقرون به صرفه نیست ، به انبار اسقاط سازمان تحـویل می دهند و توسط انباردار انبار فرسوده برای این كالاها قبض انبار اسقاط صادر می گردد .
بخش اداره امور اموال سازمان ، با دریافت قبض انبار اسقاط ، پس از خارج كردن كالای مربوطه از فهرست اموال سازمان ، آن را در حسابی به نام حساب انتظامی ، كالای اسقاط شده را به بهای یك ریال ثبت می كند . كالاهای فرسوده هر چند وقت یكبار از طریق مزایده به فروش می رسد و عواید حاصل از فروش این كالاها به حساب درآمد عمومی سازمان منظور می شود . البته در بخش دولتی به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی و خزانه داری كل منظور خواهد شد .

كالاهای فرسوده ای را كه به انبار اسقاط تحویل می دهند ، در دفتـر انبـار اسقـاط ثـبت می كنند و چنانچه به این نوع كالاها یا قسمتی از آنها قبل از مزایده نیاز پیدا شود ، بهتر است با دستور مقامات مجاز سازمان و با تنظیم صورتجلسه ، آنهارا مجدداً از انبار اسقاط خارج كنند.

واحد كنترل انبار یا كنترل اقلام
همچنان كه در امور مالی برای بهبود عملیات ، وظیفه حسابرسی از حسابداری جدا شده است ، امروزه در انبارداری مدرن ، امور كنترل انباز كه با آمار و اطلاعات و حسابها سروكار دارد ، از وظایف فیزیكی انبارداری كه مربوط به تحویل و تحول كالاها در انبار است ، جدا شده است .
این واحد برای اجرای وظایف خود به نحو مناسب و شایسته ، دارای یك سیستم اطلاعاتی به نام كاردكس مركزی است .
اگر عملیات واحد كنترل انبار به نحو مطلوب انجام شود ، دستاوردهای زیر را خواهدداشت :
1- تعیین موجودی هر قلم از كالاها در هر یك از انبارهای سازمان و نیز در كل سازمان درهر لحظه زمان ،
2- ثبت نقل و انتقالات و دادوستدهای بین انبارهای سازمان ،
3- تهیه و تنظیم صورت وضعیت موجودیها و حساب ماهانه كل انبارها و تهیه گزارشات لازم به منظور اخذ تصمیمات صحیح توسط مدیران ،
4- اداره كالاها در انبارهای سازمان در نهایت كارایی و ثمربخشی .
وظایف واحد كنترل انبار
وظایف واحد كنترل انبار را می توان به شرح زیر خلاصه كرد :
1-ثبت موجودی كلیه انبارهای سازمان دركاردكس ؛
2- تعیین میزان و نوع كالاهای مورد نیاز واحدها و توصیه برای خرید كردن به بخش خرید ؛
3-موافقت و صدور دستور برای انتقال كالا بین انبارها ؛
4-مراقبت برای قابل استفاده شدن كالاهای فرسوده یا ناقص پس از تعمیر و بازسازی؛
5- طبقه بندی و كدگذاری كالاها با رعایت اصول علمی و سیستماتیك و متناسب با نیازهای سازمان ؛
6- بررسی پیرامون شیوه های جدید انبارداری ، نگهداری و استقرار كالاها در انبار و تجهیزات و وسایل انبارداری و پیشنهاد برای اجرا درانبارها به منظور ایجاد هماهنگی بین انبارهای سازمان ؛
7- مراقبت و پیش بینی برای تأمین نیازها و تكمیل به موقع ذخیره كالاها و تعیین حداقل و حداكثر موجودی ، نقطه سفارش و زمان سفارش ، به نحوی كه كالاهای مورد نیاز و درخواست شده همیشه به اندازه كافی در انبارها موجود و جوابگو باشد به این وظیفه كنترل موجودی گفته می شود .

فصل سوم –طبقه بندی کالاها

مفهوم طبقه بندی و ضرورت آن
اصولاً طبقه بندی یعنی دسته بندی ، تقسیم ، تفكیك و جدا كردن كالاها به گروههایی كـه دارای وجوه مشترك یا كاربرد مشخصی هستند . در هر روش طبقه بندی ، نخستین نكتــه ای كه لازمست همواره مورد توجه قرار گیرد آن است كه ترتیبی داده شود كه طبقات و گروههای اقلام كالاها به آسانی قابل تشخیص باشند . به علاوه طبقه بندی باید با توجه به اصل جامـع و مانع بودن صورت گیرد یعنی دارای تمام نیازها و ضروریات و فاقد هر گونه زواید و اضافـات باشد . بدیهی است كه طبقه بندی كالاها وقتی اجرا می شود كه تعداد و تنوع اقلام كالاها زیـاد باشد . ابتـدا لازم است كـالاها را بـر اساس تشابهشان گـروه سازی و گـروه بنـدی و سپـس كدگذاری كرد . در مواردی كه تعداد اقلام كالاها و تنوع آنها زیاد نیست و انباردار از این جهـت مشكلی ندارد ، نیازی به طبقه بندی نیست و كدگذاری مستقیماً اجرا می شود .
كار طبقه بندی در اصل یعنی تعمیم و كلیت دادن ویژگی یا صفتی كه باعث مفهوم كلی برای پدیده ها می شود .
محاسن طبقه بندی كالاها
معمولاً هر سازمانی نظام طبقه بندی خود را داراست كه بر اساس خصوصیات آن سازمان طراحی شده است . پس از طبقه بندی و كدگذاری كالاها مزایای زیر عاید سازمان می شود :
1) یك زبان ساده و مشترك برای كلیه واحدهایی كه با كالا سروكار دارند ایجاد می شود.
2) در زمان نگارش شرح و تفصیلات كالاها صرفه جویی می گردد .
3) اشتباهات احتمالی ناشی از نوشتن شرحهای مختـلف برای اقـلام موجـودی از بـین می رود و امر مكاتبات آسان می گردد ، زیرا شرح كالاها استاندارد می گردد و كالا با یك نام و عنوان شناخته می شود .
4) در امر استفاده از دستگاههای كامپیوتری جهت ثبت آمار ، در نتیجه پی

ریزی یك بنیان مطلوب و مناسب برای امر سفارش و نگهداری منطقی كالاها در انبار تسهیل ایجاد می شود .
خصوصیات طبقه بندی صحیح
بطور كلی یك طبقه بندی صحیح باید ویژگیهای زیر را داشته باشد :
1 شالوده منطقی دارا باشد ، بدین ترتیب كه انعطاف پذیر باشد و مشخصات فنی كالاها در آن در نظر گرفته شود و ترتیب الفبایی آن نیز رعایت گردد .
2 پیش بینی ردیف اقلام مناسب باشد .
3 شرح اقلام كاملاً دقیق و واضح باشد . در این ارتباط لازم است برای هر یك از گروه اقلام مقدمه و شرحی تهیه شود و نحوه زیرگروه بندی آن اقلام بیان گردد .
و در بیان دیگر می توان گفت طبقه بندی صحیح دارای خصوصیات زیر است :
اطمینان : طبقه بندی كالا باید طوری انجام پذیرد كه محل دقیق كالا مشخص باشد و تمام كالاها در جایی قرار گیرد كه باید باشد .
سرعت : طبقه بندی باید دسترسی و دستیابی به كالا را در كمترین زمان ممكن فراهم سازد.
سهولت : نحوه طبقه بندی باید به خوبی قابل درك و اجرای آن به آسانی امكانپذیر باشد .
قابلیت انعطاف : طبقه بندی باید طوری طرحریزی شود كه با تغییرات احتمالی آینده هماهنگ بوده و قابلیت اجرا و انعطاف پذیری داشته باشد .
مبانی طبقه بندی كالا
كالاها را می توان بر حسب موارد زیر طبقه بندی كرد :
1) بر حسب نوع و مشخصات كالا : این شیوه كه از متداولترین شیوه های طبقه بندی است لازم است ماهیت ، نوع و جنس كالاها در بدو امر شناسایی و سپس پایه طبقه بندی ، تفكیك و تنظیم قرار گیرد .
2) برحسب تاریخ : در این شیوه پایه طبقه بندی تا ریخ ورود كالا به انبار یا تاریخ مصرف كالاست . این شیوه برای برخی كالاهایی كه دارای تاریخ مصرف اند مانند داروها ، موادغذایی و … استفاده می شود .
3) بر حسب حروف الفبا و نام : در این شیوه كالاها برمبنای نامشان یا كارخانه تولیدكنندشان و بر حسب حروف الفبا طبقه بندی و تفكیك می شوند . در این شیوه هیچ گونه توجهی به ماهیت ، جنس و خصوصیات كالا نمی شود و صرفاً بر حسب حروف الفبا است .
4) بر حسب واحد سازمانی مصرف كننده یا مراحل تولید : در این روش كه بیشتر درباره مواد ولوازم مصرفی و یدكی در كارخانه های تولیدی مرسوم و معمول است كلیه مواد و لوازم مصرفی و یدكی بر حسب تقسیم بندی مراحل تولید و كارگاهها یا واحدهای سازمانی كه آن مواد و لوازم را مورد مصرف قرار می دهند طبقه بندی و در هر طبقه كدگذاری و شماره بندیهای لازم اجرا می شود . حسن این روش در آن است كه واحد حسابداری صنعتی براحتی می تواند مواد و لوازم یدكی مصرفی هر مرحله یا واحد را تشخیص دهد و قیمت تمام شده مواد و لوازم بكار رفته را در هر مرحله یا واحد از تولید محاسبه كند .
5) بر حسب منطقه جغرافیایی : در این شیوه مبنای طبقه بندی كشور ، شهر ، ناحیه كارخ

انه و شركت سازنده یا مصرف كننده محصول است و كالاهای هر كشور ، شهر یا … در محل مخصوص خود نگهداری می شوند .
كدگذاری كالاها
تعریف و اهمیت كدگذاری
كد یا رمز یعنی علامت یا نشانه معنادار ، و كدگذاری مكمل طبقه بندی كالاهاست . كدگذاری عبارت است از اختصاص یك علامت یا نشانه قراردادی به صورت حرف یا عدد یا تركیبی از آنها به كالای مورد نظر . در عین حال عمل كدگذاری را می توان با استفاده از عوامل متعددی همچون رنگها ، اصوات ، اشكال و … انجام داد .
هدف از كدگذاری كالاها در انبار ، تشخیص و تفكیك اجناس مختلف از یكدیگر و ایجاد تسهیلات لازم درامر مراجعه ، نگهداری اطلاعات و ارائه آمارهای مختلف و در نتیجه صرفه جویی در وقت ، هزینه و نیرو برای نوشتن شرح اجناس از طریق ایجاد علامت و شماره شناسایی برای كالاها می باشد و نهایتاً استفاده از آن در كار با سیستمهای الكترونیكی و مكانیكی است .
در واقع منظور از كدگذاری ایجاد روشی است كه از طریق آن اطلاعات بصورتی فشرده ، معین و مختصر از یك نقطه یا شخص به نقطه یا شخص دیگر به نحو صحیح منتقل می شود . این عمل معمولا برای سهولت و سرعت كار از طریق تقلیل حجم اطلاعات و ره كمك علایم و نشانه ها انجام می گیرد .
در انبار با بكارگیری نظام كدگذاری كلیه اقلام موجودیها با كد مشخص می شود و متضمن مزایای زیر است :
1- صرفه جویی در وقت برای نوشتن شرح و تفصیلات اجناس .
2- از بین بردن اشتباهات احتمالی از نظر نگارش شرحهای مختلف برای یك كالا .
3- ساده تر شدن شناسایی و تشخیص اجناس .
4- جلوگیری از تكرار و تداخل در امور ثبت و نگهداری صورتهای موجودی .
5- تسهیل در كار ثبت ، نگهداری و یا بایگانی صورتهای موجودی .
6- كمك به استاندارد كردن كالاها .
7- ایجاد مبنا برای طبقه بندی و جمع آوری آمارهای لازم .
8- ثبت بهتر آمارها توسط دستگاههای مكانیزه و الكترونیكی .
ضرورت و شرایط كدگذاری

درجه نیاز سازمانهای مختلف به سیستم كدگذاری متفاوت است . ممكن است سازمانهای كوچك عملا نیازی به كدگذاری مفصل اقلام خود نداشته باشند اما اگر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد ، حتی در این مورد هم وجود نظام كدگذاری اثر بسیار مثبتی خواهد داشت . بدون وجود نظام كدگذاری مناسب ، نظم عملیاتی و در نتیجه بازده اقتصادی سازمانها لطمه خواهد دید . برای كدگذاری روش واحدی وجود ندارد و سازمانهای مختلف می توانند بر اساس شرایط و نیاز موجود خویش ، نظامی متناسب با فعالیتهای خود طرح كنند . با این همه از نظر منطق و اساس كدگذاری باید موارد زیر را در نظر گرفت كـه به پاره ای از آنها اشاره می كنیم :
1- نظام كدگذاری باید از منطقی روشن ، روان ، ساده و طبیعی پیروی كند .
2- نظام كدگذاری باید با نیازها و شرایط سازمان وفق دهد .

3- نظام كدگذاری باید توان پوشش كلیه كالاهای موجود و آتی را داشته باشد .
4- كدگذاری باید بر اساس مشخصات اساسی كالاها صورت پذیرد .
5- واحد شمارش كالا باید مشخص باشد .
6- هر قلم كالا باید تنها دارای یك شماره كد باشد نه چند شماره .
7- هر كد تنها باید نشان دهنده یكم قلم كالا باشد .
8- تعداد ارقام كد برای همه كالاها باید مساوی باشد .
9- تعداد ارقام نباید بیش از حد طولانی باشد .
خصوصیات یك نظام كدگذاری مناسب
یك نظام كدگذاری مناسب دارای خصوصیات زیر می باشد :
1- قابلیت بسط و گسترش : نظام كدگذاری باید به گونه ای باشد كه جای خالی برای ثبت اقلام جدید در هـر طبقـه در آن پیـش بـینی شده باشد ، همچنین بـاید امكـان بسـط و توسعـه طبقه ها موجود بوده باشد .
2- دقیق بودن : نظام كدگذاری باید به گونه ای باشد كه تنها بتواند یك كد برای یك كالا تعیین كند .
3- مختصر و كوتاه بودن : كد انتخابی باید با بكارگیری حداقل اعداد ، نام و مشخصات كالا را بیان كند .
4- مناسب و راحت بودن : كد انتخابی باید از نقطه نظر تعیین كالا و پی بردن به مفهوم آن آسان باشد .
5- مفهوم داشتن : در صورت امكان كد انتخابی باید بیانگر برخی ویژگیهای اقلام كالا باشد .
6- عملی بودن : كد انتخابی باید از نظر بكارگیری در نظامهای ماشینی و پردازش اطلاعات در نظامهای دستی ، مناسب و عملی باشد .
علل استفاده از نظام كدگذاری
در هر سازمان یا كارخانه ای مقدار زیادی كالاها ، قطعات یدكی ، ماشین آلات ، مواد اولیه و ملزومات وجود دارد كه هر كدام در انبارهای مربوطی به خود نگهداری می شوند تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار گیرد یا در صورت رسیدن به نقطه سفارش مجدد ، درخواست خریدشان صادر شود . یا زمانی كه قلم جدیدی وارد انبار می شود بتواند جای خود را در میان اجناس موجود پیدا كند . به این منظور و برای راحتی كسانی كه با كالاها سروكار دارند و تشخیص به موقع و سریع از محل انبار شدن كالا و موجودی آن و مشكلات اسمهای مشابه برای اقلام ، به نظام كدگذاری نیاز است ، در زیر به برخی از فواید یك نظام كدگذاری مناسب اشاره می كنیم :

1- تسریع ارتباطات سازمانی : بدون تردید استفاده از شماره های كد در مكاتبات یا ارتباطات مخابراتی ساده تر از شرحهای نامنظم و طولانی خواهد بود .
2- ایجاد سهولت در تنظیم فرمها : معمولاً در عملیات تدارك كالا از فرمهای متعددی همچون برگ درخواست خرید ، حواله انبار و … استفاده می شود . استفاده از نظام كدگذاری تنظیم و نگارش فرمهای یاد شده را آسانتر می كند .
3- كاهش اشتباهات : نوشتن شرحهای نامنظم و طولانی برای تشریح كالاهای مورد درخواست توسط هر بخش از سازمان ، غالبا سبب بروز اشتباهاتی می شود . لذا تخصیص شماره های هماهنگ به هر یك از اقلام كالا به منظور طبقـه بندی احتمال اشتبـاه را كاهـش می دهد .
4- كمك به استاندارد كردن كالاها : به طبقه بندی كالاها وتمركز اقلام هم خانواده و متجانس در یكجا ، تصویر روشنی از تعداد و تنوع اقلام به دست می آید و در نتیجه می توان از تعداد اقلام مشابه كاست و همان تعداد محدود را نیز استـاندارد كرد .
5- تسهیل عملیات انبارداری : كدگذاری عملیات انبارداری را از قبیل دریافت ، نگهداری و توزیع كالا را آسانتر می كند .
6- كمك به عملیات خرید : با طبقه بندی كالاها و كدگذاری آنها علاوه بر ایجاد سهولت بیشتر در مكاتبات این امكان پدید می آید كه واحد خرید را برحسب گروههای مختلف كالا سازماندهی كرد به گونه ای كه هر قسمت آن واحد مسئول گروه معینی از كالا باشد .
7- كمك به امور مالی : ثبت سریع و دقیق اطلاعات حسابداری و كنترل امور مالی ، بدون داشتن نظام كدگذاری بسیار مشكل و در اكثر موارد تقریباً غیرممكن است .
8- كمك به مكانیزه كردن نظامها : بدون استفاده از نظام كدگذاری استقرار نظامهای مكانیزه كنترل موجودی عملاً امكانپذیر نمی باشد .

شكل زیر فلوچارت طراحی یك نظام كدگذاری را نشان می دهد .

روشهای كدگذاری
برای كدگذاری كالاها از حروف الفبا یا اعداد یا تركیب آنها استفاده می شود . بدینگونه روشهای كدگذاری عبارتند از:
1 الفبایی : این روش یكی از ابتدایی ترین روشهای تنظیم كالا می باشد و طبق آن كالاها بر اساس حروف متشكله نام كالا و رعایت نظم حروف الفباء به ترتیب در قفسه ها و محلهای تعیین شده قرار داده می شوند و با حروف اوّل نام كالا نیز شناسایی می گردند . در روش الفبایی برای اطلاع از محل كالا و دسترسی به آن نیاز به تنظیم دفتر راهنما نمی باشد ، زیرا با در دست داشتن نام كالا و با مراجعه به قفسه حروف مربوظ به آن كالا به راحتی می توان به كالای مورد نظر دست پیدا كرد .

2 شماره گذاری ساده : در روش شماره گذاری ساده یا مسلسل به كالاهای موجود در انبار به ترتیب ورود به انبار شماره ردیفی اختصاص داده می شود . سپس كالاها به ترتیب شماره شان درقفسه ها و محلهای تعیین شده در انبار جای می گیرند . در این روش هیچگونه طبقه بندی اجرا نمی شود و شماره های بالاتر متعلق به آخرین انواع كالاهای وارده به انبار است . بدیهی است در این روش برای دسترسی به كالای مورد نظر استفاده از دفتر یا كارت راهنما كه بر حسب حروف متشكله نام كالا تنظیم می شود الزامی است . این روش در سازمانهایی كه تنوع اقلامشان زیاد نمی باشد مورد استفاده قرار می گیرد .
3 شماره گذاری مركب : این روش مرحله تكامل یافته شماره گذاری ساده و متداولترین و مناسبترین روشی است كه امروزیه در اكثر انبارهای بزرگ و با كالاهای متنوع و مختلف از آن استفاده می شود . با افزایش اقلام كالاها و ورود كالاهای جدید به انبار بخوبی حالت انعطاف پذیری و جوابگویی را طبق نیازها پیدا می كند زیرا در این روش برای كدگذاری كالاهای جدید جای خالی وجود دارد . در این روش از شماره ها یا گروههایی از اعداد برای طبقه بندی استفاده می شود و به منظور تقسیم بندیهای فرعی شماره های فرعی برای آن گروه اعداد بكار می رود و لازم است ابتدا كالاها بر مبنای یكی از موارد ذكر شده طبقه بندی و سپس كدگذاری می شوند .
4 الفبا – شماره : در این روش حرف اول نام كالا و شماره ردیفی كه بطور مسلسل به هر یك از كالاهای مربوظ به آن حرف اختصاص داده می شود ، ملاك تنظیم است . كالاها ابتدا به ترتیب حروف الفبا تفكیك می شوند و سپس حرف اول نام كالا و شماره ردیف به عنوان كد كالا شناخته شده و ملاك تنظیم كالاها در انبار قرار می گیرد .

5 نیمونیك : در این روش از خلاصه اسـم یا اسامـی كـالا بعنـوان كـد آن كـالا استفـاده می شود بطوریكه با داشتن سابقه ذهنی از نام یك كالا ، در صورت شنیدن یا خواندن خلاصه آن ، اسم كامل آن كالا به خاطـر آید . به روش نیـمونیك حروف اول نـام كـالاها هم گفتـه می شود و معمولاً برای انبارهای با موجودی كم بكار می رود و نام كالا یا مشخصات چیزی را به اختصار به یاد می آورد . این روش نیاز به حضور ذهن خوب كاركنان انبار دارد . بدیهی است كه این روش كدگذاری قراردادی

است و هر سازمان می تواند در این مورد با توجه به ویژگیهای خاص كالاهای خود از علایم و خلاصه های ابداعی خود استفاده كند .معمولاً وقتی از این روش استفاده می شود كه تعداد اقلام كالاها متنوع و متعدد و مشابه نباشد . از این روش در طبقه بندی ، نگهداری و شناخت انواع داروها ، مواد و عناصر شیمیایی نیز استفاده می شود .
كدگذاری بر اساس طبقه بندی كالاها

شیوه های الفبایی ، شماره گذاری ساده و الفبا- شماره روشهایی است كه عموماً در بایگانیها و كتابخانه ها برای نگهداری پرونده ها و كتابها بكار می رود و در پاره ای انبارها نیز مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع امروزه دیگر در انبارداری منسوخ شده اند . منطقی ترین و رایجترین شیوه كدگذاری كالاها ، طبقه بندی آنها و اختصاص شماره به هر یك از طبقات تعیین شده است .
كد میله ای ( خط نما )

خط نما یا كد میله ای از جمله سازوكارهای ورود و خروج اطلاعات هستند كه امروزه در جهان به كمك نظامهای كامپیوتری كاربردهای فراوانی یافته اند . یكی از مهمترین زمینه های استفاده از كدهای میله ای ، شناسایی كالاها و حسابداری آنها در صنایع ، انبارها ، فروشگاهها یا امور مربوط به كتابخانه ها و آرشیوها ، امنیت ورود و خروج پرسنل و … است .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله در مورد پروژه مالي انبارداري
قیمت : 29,400 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 icbc.ir