توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش كارآموزی ثبت اسناد و املاك دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش كارآموزی ثبت اسناد و املاك  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش كارآموزی ثبت اسناد و املاك،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش كارآموزی ثبت اسناد و املاك :

چكیده :
نظر به اینكه اینجانب در اداره ثبت اسناد و املاك استان كردستان مشغول فعالیت كارآموزی بوده ام و در این اداره بخشهای مختلفی از فعالیتهای مربوط به حسابداری وجود دارد و من نیز در قسمت حسابداری مشغول فعالیت بوده ام به صورت كلی و چكیده در حسابداری ثبت اسناد وهزینه های زیر محاسبه می گردد .
1 حق ثبت ملك .

2 هزینه تفكیك ماده 150 اصلاحی قانون تجارت .
3 هزینه های مربوط به اجرای مواد 147 و 148 اصلاحی قانون ثبت مصوب سال 1365 و اصلاحی آن مصوب شهریور ماه 1370 .
4 هزینه مربوط به اسناد مالكیت موضوع ماده 104 مكرر آئین نامه قانون ثبت .
5 هزینه مربوط به اسناد فسق های زراعتی قانون اصلاحات ارضی .
6 هزینه رو نوشت نقشه املاك و گواهی مالكیت .
7 هزینه فروش اوراق بهادار .

مقدمه :
كار كلی قسمت حسابداری در ثبت اسناد رسیدگی به حسابهای ارسال شده توسط اداره های ثبت اسناد توابع و زیر مجموعه استان و همچنین دفتر های ثبت اسناد و املاك در سطح شهر سنندج می باشد و از كارهای دیگر این قسمت محاسبه حقوق ودستمزد كاركنان ثبت اسناد و همچنین محاسبه هزینه ثبت شركتها برای مراجعین و دریافت وجه آن یا تهیه كردن فیش بانكی برای بانك جهت پرداخت وجه مراجعین حساب ثبت اسناد می باشد و همچنین با توجه تقاضای

افراد در این قسمت اوراقهای بهادار ( نیم برگی و دفترها ویك برگی و;) صادر و در اختیار دفتهای ثبت ازدواجها نیز قرار می گیرد و همچنین در این قسمت برای زمین و خانه های مسكونی سند مالكیت تهیه و تسلیم مراجعین می گردد و همچنین اوراقی مانند شركتنامه شركتهای سهامی خاص وسهامی عام و تقاضانامه ثبت شركت و اظهار نامه مالیاتی و چك و;..نیز صادر می شود و در سیستم كامپیوتر دریافتها و پرداختها در قسمت حسابداری ثبت می شود .

توجه به اینكه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور كه به اقتضای طبع كارش با مجموعه ای از قوانین و مقررات و آئین نامه و بخشنامه های مربوط به خود در زمینه های مختلف از قبیل امور املاك و اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و ثبت شركتها و مالكیت صنعتی و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق همچنین به لحاظ گستردگی طیف وظایفش با قوانین و مقررات جاریه و مصوبه سایر دستگاه های اجرایی و قضائی كشور سر و كار مدام و مستمر دارد لزوم بازنگری در قوانین ومقررات آن كه اغلب مصوب سالهای 1310 و بعد از آن می باشد از هر دستگاه دیگری ضروری تر به نظر می رسد. ولی به علت كمبود نیروی انسانی كارشناس و متخصص در این دستگاه و با باز نشسته شدن تعدادقابل توجهی از كاركنان با تجربه و متبحر آن در سالهای اخیر و افزایش حجم كارها در سازمان و عدم استخدام پرسنل جدید نه تنها توان تخصصی این سازمان كاهش یافته بلكه توفیق چندانی هم برای انجام كارهای حاصل نگردیده است .
اكنون بعد از گذشت 12 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی كه بپاس و حرمت خون شهیدان و ایثار و مجاهدات رزمندگان و صبر آزادگان و دعای خیر امام راحل و شب زنده داران صالح روز به روز بر اعتلا و عظمت آن افزوده می شود بر آن شدیم تا بحول و قوه الهی با برداشتن گامهائی مؤثر درصدد ایجاد تحولی اساسی در ساختار نظام اداری و تشكی

لاتی ثبت برآمده و ضمن تهیه كتاب و نمودار مراحل عملی كارهای تخصصی ثبت كه در ان از روشهای انجام بعنوان مكمل ان به حاصل تلاش و زحمات عده ای از مدیران و كارشناسان متعهد و متخصص دستگاه می باشد در فرصت زمانی كوتاه با هدف آموزش مقدماتی روشهای عملی كار در مشاغل تخصصی ثبت برای استفاده كاركنان جدیدالاستخدام و سایرین تدوین گردیده ارئه می شود تا با مطالعه دقیق آن آشنایی های اولیه را فرا گرفته و با كار عملی تجربه لازم را تحصیل نمایند.

از آنجائیكه طبع كار ثبت اسناد و املاك فنی و حقوقی و تخصصی و امور مختلف آن دارای ابعاد و حالات و اشكال متفاوتی می باشد طبیعی است كتاب حاضر با عنایت به اینكه اولین تجربه تحقیقی عده ای از دست اندركاران ثبت است كه با استفاده از تجربیات سالهای طولانی خدمت و اندوخته های علمی وتجارب عملی خود آن را تدوین نموده اند وجود نقایص و نارسایی در آن دور از انتظار نیست. لذا از عموم كاركنان ثبت و صاحبنظران دعوت می شود پیشنهادات و نظرات خود را به دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش و آمار سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ارسال دارند.

قبل از مشاهده اطلاعات این بخش اطلاع از موارد زیر ضروری است:

1-گرچه در موردهر یك از صورتمجلس های مختلفی كه طی عملیات اجرایی نیاز به تنظیم آن است شرح كافی داده شده ولی بمنظور آشنایی بیشتر همكاران جوان نمونه ای از صورتمجلس های یاد شده و نمونه فرمهای چاپی و دفاتری كه عملیات اجرایی در آنها منعكس می شود در پایان این جزوه آمده است.

2-در این جزوه هر جا كه عبارت “آئین نامه اجرا” اشاره شده منظور ” آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا مصوب سال 1300 می باشد.”

3-برای جلوگیری از طول كلام و تكرار مطالب و همچنین عدم نیاز به آن از تكرار عملیاتی كه در هر یك از عملیات اجرایی اسناد رسمی لازم الاجرا مشترك بوده خودداری گردیده است

فصل اول :

((‌ كارهائی كه بر اساس پرس و جو و استفاده از اطلاعات كاركنان به دست آمده است . ))
حسابداری :
حسابداری ثبت املاك شامل حقوق ثبتی وصولی ذیل میباشد :
حق الثبت ملك _ تا قبل از سال 74 حق الثبت ملك به دو قسمت تقسیم و وصول می گردد كه شامل حق الثبت و هزینه مقدماتی بود ( پس از تصویب قانون وصول برخی در آمدهای دولت و مصرف آن در مواردمعین ) در سال 76 با تصویب ماده واحده ای حذف گردید. هزینه مقدماتی در حق الثبت ادغام وتنها یك قلم به عنوان حق الثبت و به میزان معین بر اساس تعرفه وصول می گردد .
هزینه تفكیك ( ماده 150 اصلاحی قانون تجارت )
هزینه های مربوط به اجرای مواد 147 و 148 اصلاحی قانون ثبت مصوب سال 65 و اصلاحی آن مصوب شهریور ماه سال 70 .
هزینه مربوط به اسناد فسق های زراعتی (قانون اصلاحات ارضی )
هزینه مربوط به اسناد وام مالكیت مربوط به ماده 104 مكرر آئین نامه قانون ثبت و هزینه كارشناسی وخبرگان ثبتی .
هزینه رونوشت نقشه املاك و گواهی مالكیت .
هزینه فروش اوراق بهادار .

حسابداری ثبت اسناد :
حق الثبت اسناد رسمی اعم از قطعی منقول ، قطعی غیر منقول ، رهنی ، شرطی ، صلح نامه ، شركت نامه ، اجاره نامه (انتقال منافع ) واسناد متفرقه از قبیل وكالتنامه ، اقرارنامه ، تقسیم نامه ، هبه نامه ، وقف نامه ، وصیت نامه و;..( موضوع ماده 123 ق.ت )
حق الاجرا ( نیم عشر اجرائی ، حق حراج ، حق الحفاظه و سایر هزینه های اجرایی – هزینه موضوع ماده 34 اصلاحی و 34 مكرر ق . ت .
بهای اوراق بهادار .
حق الثبت شركتها و موئسسات دولتی .

1 _ شرح حق الثبت ملك :
نظر به اینكه بها و ارزش املاك برواتی ودر موقع تنظیم اظهار نامه ثبتی و پذیرش درخواست ثبت و متعاقب آن بعد از ادغام عملیات ثبتی و صدور سند مالكیت وصول می شود به عنوان حقوق دولتی ( حق الثبت ملك وصول و ایصال می گردد ) لذادر موقع تنظیم اظهارنامه یك نفر ارزیاب ثبت در معین نماینده به محل اعزام و قیمت ملك را تعیین می نماید لكن با توجه به اینكه طبق ماده 18 آئین نامه ق . ت ارزیابی املاك برای وصول حق الثبت طبق قیمت منطقه بندی ارزش معاملاتی كه در قانون بر اساس ماده 64 قانون مالیاتها مصوب 1367 معین خواهد شد نماینده ثبت نیز می تواند با توجه به جداول مندرج در دفترچه ارزش معاملاتی هر سال خود نسبت به تعیین ارزش ملك اقدام نماید و در نقاطی كه قیمت منطقه بندی تعیین نگردیده است طبق شرایط محل وقوع ملك تعیین و مشخص می نماید همچنین سابق بر این برای تشویق و ترغیب مردم و مالكین در خصوص تقاضای ثبت املاك

نماینده ثبت به اظهار متقاضی قیمت ملك را در اظهار نامه قید می نمود و حق الثبت بر همان میزان وصول می گردید سپس در موقع تنظیم سند رسمی در دفتر اسناد رسمی و نهایتا در موقع صدور سند مالكیت نسبت به ارزیابی بر اساس ارزش معاملاتی اقلام و حق الثبت وصول می گردد .
پس از ثبت ملك در دفتراملاك و تا موقع تسلیم سند مالكیت ممكن است بنا به عمل سالهای

متوالی برای اخذ سند مالكیت مراجعه كنند . چنانچه بعد از سالها مراجعه نمودند بر اساس آخرین قیمت منطقه بندی حق الثبت ملك وصول خواهد شد . و همچنین ممكن است قبل از ثبت ملك در دفتر املاك این نوع املاك مورد نقل و انتقال واقع گردد . لذا ثبت محل مكلف است در موقع پاسخ استعلام میزان حق الثبت وصول را اعلام و در دفتر اسناد رسمی نیز موظف است بر اساس ار

همانگونه كه قبلا بیان شد تا سال 1373 به ازای هر 10000ریال ارزش ملك 554 ریال وصول می گردید كه این مبلغ شامل حق الثبت و هزینه مقدماتی بود و پس از تصویب قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف آن در مواقع مین مصوب اسفند ماه 73 مبلغ حق الثبت به میزان هر10000 ریال 1000 ریال تعیین گردیده به عنوان مثال چنانچه ارزش ملكی در زمان درخواست ثبت و تنظیم اظهارنامه ثبتی 5000000 ریال در اظهارنامه قید شده باشد نحوه وصول حق الثبت بدین شرح است :

1000 * 5000000
————————————- = 500000
10000
حال چنانچه ملك مورد درخواست پس از مدتی مثلا 5 سال بعد مورد معامله قرار گیرد دفتر اسناد رسمی تنظیم كننده سند بر اساس قیمت تقویمی اداری ( منطقه بندی ) ملك را مورد معامله قرار می دهد . مثلا اگر در مقع معامله اخیر ملك مذبور 120 میلیون ریال تقویم شده باشد دفر اسناد رسمی بر اساس ما به تفاوت قیمت اعلام شده حق الثبت را وصول و به اداره ثبت ارسال می دارد 5 سال بعد :
1000 * 115000000
11500000 = ——————————-
10000
115000000 = 5000000 – 120000000
به همین ترتیب تا زمان خاتمه جریان مقدماتی ثبت ملك وصدور سند مالكیت هر بار ملك مذبورمورد معامله واقع شود نسبت به ما به تفاوت ارزش ملك حق الثبت وصول می گردد . و چنانچه ارزش ملك تغییر نیابد بیش از حق الثبت وصولی حقوق دیگری به ملك تعلق نمی گیرد .
– چنانچه ملكی دوبار از تحدیدحدود به عللی خارج شود مشمول دو بار حق الثبت خواهد بود .

2 _‌ هزینه تفكیك :
براساس ماده 150 اصلاحی قانون ثبت در موقع تفكیك هر ملكی حقوق دولتی وصول خواهد شد این هزینه نیز مانند حق الثبت ملك بر مبنای ارزش معاملاتی زمان تفكیك تعیین می گردد .
چنانچه مسئول اداره ثبت اقدامات انجام شده نسبت به تفكیك را كافی تشخیص دهد صورتجلسه تفكیك جهت گواهی عدم بازداشت و اخذ هزینه تفكیك به ترتیب به دفتر بازداشتی و حساب

داری ارجاع میدهد پس ازگواهی دفتربازداشتی مبنی برعدم باز داشت پرونده به حسابداری ارسال و مسئول حسابداری هزینه های تفكیك را طبق بهای مندرج در برگ ارزیابی كه به وسیله ارزیاب تعیین گردیده محاسبه می گردد و قبض مربوطه را صادر و جهت واریز به حساب مربوط به متقاضی تسلیم می دارد . متقاضی پس از واریز هزینه تفكیك فسخ لازم را به ثبت مربوط اعاده تا ضمیمه پرونده شود . مسئول حسابداری پس از ضمیمه نمودن قبض گواهی وصول آن قبض پرونده را جهت ادامه عملیات تفكیك نزد مسئول اداره ارسال و هزینه تفكیك بر اساس هر 10000 ریال 200 ریال وصول می گردد.
200 * 500000000
10000000 = ————————–
10000
هزینه افراض :
مانند وصول هزینه تفكیك به همان طریقی كه در ماده 150 اصلاحی قانون ثبت آمده و بر اساس ماده 3 قانون افراض املاك مشاع و پس از صدور تصمیم رئیس ثبت برابر برگ ارزیابی و به میزان مقرر در تفكیك وصول خواهد شد . در اینجا تفاوت زمان وصول هزینه تفكیك و هزینه افراض مشخص می گردد بدین ترتیب كه هزینه تفكیك قبل از امضاء در تخمین تفكیك و تصمیم رئیس ثبت وصول می گردد.
تفكیك یعنی جدا كردن یك قسمت از ملك می باشد در تفكیك ممكن است یك نفر مالك شش دانگ بوده و آن را به قطعاتی تفكیك نماید و یا چند نفر مالك مشاعی سهام خود راجدا نمایند اما افراد هم جداكردن سهم مشاعی شریك یا شركا درملك معین است یعنی اگر چند نفر و هر كدام مقدار مشاعی از ملك را مالك باشند بخواهند سهم خود را جدا نمایند تا مستقیمااز ملك خود بهره برداری نمایند در تفكیك لزوم مشاغی بودن در ملك نیست ام در افراض الزاماملك باید مشاع باشد .
هزینه افراض بوسیله چه كسی پرداخت می شود ؟ در این خصوص در واحدهای ثبتی اختلاف نظر وجود دارد كه چنانچه فقط متقاضی افراض برای اجرای حكم در مورد قطعه افرازی خود به اداره ثبت

مراجعه كند مسئول پرداخت هزینه افراز كل ملك مورد افراز بوده یا نسبت به قطعه ( حصه )‌ خودباید هزینه پرداخت كند . در اینجا باید گفت متقاضی مسئول پرداخت هزینه افراز سهم خود می باشد ودیگران هر زمان برای اجرای حكم یا تصمیم افراز نسبت به سهم خود مراجعه نمایند . هزینه افراز سهم آنها وصول خواهد شد .

معافیت ها از حق الثبت املاك :
ماده 109 قانون شهرداریها مصوب سال 1345 . شهرداریها از پرداخت حق الثبت املاك و مالیات معاف می باشند .
ماده 1 قانون معافیت دستگاههای دولتی : دولت از پرداخت حق الثبت املاك معاف هستند .
ماده 30 قانون ثبت : مخارج ثبت موقوفات از عایدات آن پرداخت خواهد شد : – مساجد ، اماكن متبركه ، مدارس قدیمه ، تكایا و آب انبارهای عمومی ، كاروانسراهای عباسی و رباط ها از پرداخت حق الثبت معاف می باشند . چنانچه موضوعات وجوهی بابت عایدات نداشته باشند مانند مجهول المصرف از پرداخت حق الثبت معاف اند .
ماده 29 ق . ت املاكی كه درآمد نداشته باشند از پرداخت حق الثبت معاف اند مانند كلیساها ، معابد و اموال غیر مسلم .
بنیاد علوی : ( پهلوی سابق ) از كلیه هزینه های ثبتی معاف می باشند منظور از هزینه های ثبتی كلیه حقوق ثبتی است مانند حق الثبت ، هزینه تفكیك ، حق الثبت تنظیم اسناد ، حق الاجرا و هزینه های دولتی موضوع مواد 147و148
به موجب تبصره 3 ماده یك قانون الحاق 8 ماده به آئین نامه قانون اصلاحات ارضی سازمان امور اراضی بابت ثبت اراضی ازپرداخت حق الثبت معاف اند.
ماده 29 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع كشور و سازمان جنگلبانی از پردخت حق الثبت معاف اند .
ماده 20 سازمان مسكن : زمینهای انتقالی به سازمان مسكن از پرداخت حق الثبت معاف اند . همچنین به موجب مصوبه سال 58 شورای اسلامی جمهوری اسلامی بنیاد مسكن و بنیاد جانبازان از پرداخت هر گونه حق الثبت نقل و انتقال معاف اند .

به موجب قانون مصوب 38 نمایندگی های سیاسی و كنسولی دولت بیگانه در مورد محلهای مسكونی نمایندگی های سیاسی و كنسولی و یا اقامت رئیس ماموریت از پرداخت حق الثبت معاف اند .
سازمان بیمه های اجتماعی روستائیان كه از پرداخت نیم عشر اجرایی معاف اند .
سازمان برق ( وزارت نیرو )از حق الثبت شركتها معاف اند .
كلیه دانشجویان بورسیه واعضای هیات علمی كه جهت تحصیلات عالی به خارج از كشور اعزام می شوند از از پرداخت حق الثبت تنظیم سند تعهد معاف می شوند .
سازمان هلال احمر از پزداخت حق الثبت معاف می باشد .
سازمان حج و اوقاف و امور خیریه و موقوفات عالم ، بقاع متبركه ، اماكن مذهبی اسلامی ، مدارس علوم دینی ، موئسسات و بنیادهای خیریه از پرداخت مخارج و هزینه های دادرسی و ثبتی و اجرائی معاف می باشند ( تبصره ماده 9 قانون اوقاف ) نسبت به وجه التزام ، وجه الضمان ، خواه راسا موضوع سند باشد و یا در ضمن معامله و عقد دیگری شرط شده باشد و برای تامین آن هم مالی به وثیقه گرفته نشده باشد حق الثبت وصول نخواهد شد همچنین هر نوع انتقال بلاعوض

، وقف ، حبس و وصیت كه به نفع موئسسات مذهبی و خیریه و سازمانهای فرهنگی و بهداشتی مطرح در مواد مربوط به قانون مالیاتها صورت می گیرد از پرداخت حق الثبت معاف اند .

3 _ اجرای قانون اصلاح مواد و حذف بعضی مواد دیگر :
در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون ثبت مواد 1و2و3 و قانون حذف و اصلاح موادی از قانون ثبت مواد 147 و 148 هزینه هایی از جمله هزینه تشكیلا پرونده ثبت وصول خواهد شد . طبق آخرین اصلاح كه در تاریخ 22/8/81 به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسیده بابت هر پرونده به شرح ذیل وصول كه بر عهده متقاضی می باشد :
الف_ مبنای وصول هزینه های این ماده بابت هر پرونده 2% ارزش منطقه ای ملك می باشد كه در هر صورت از 150000 ریال كمتر نخواهد بود .
ب_ از متقاضیان مقرر در ماده 10 قانون و متقاضیانی كه برابر گواهی صادره زیر پوشش كمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی می باشند به میزان هزینه های مندرج در ماده 39 آئین نامه اخذ می گردد.
حق الحضور و حق الزحمه هریك از اعضای هیات های حل اختلاف برای هر پرونده12000 ریال می باشد .
حق الحضور و حق الزحمه هریك از اعضای هیات های حل اختلاف برای پرونده های موضوع ماده 21 آئین نامه 10 ریال می باشد .
حق الزحمه دبیر هیات حل اختلاف برای هر پرونده 6000 ریال می باشد و برای هر پرونده موضوع قسمت اخیر ماده ماده 21 آئین نامه 500 ریال می باشد .
حق الزحمه سایر كاركنان و مستخدمین كه تا صدور سند مالكیت متقاضیان مشمول وظایفی را عهده دار هستند مبلغ 30000 ریال می باشد كه مطابق دستورالعمل موضوع تبصره ماده 39 تقسیم و پرداخت می گردد .
حق الزحمه كاركنان اداره كل امور املاك و سایر ادارات ستادی كه در ارتباط با اجرای این قانون و آئین نامه آن وظایفی را عهده دار هستند مطابق دستورالعمل سازمان ثبت اسناد و املاك كشور پرداخت می گردد.

4_ هزینه كارشناسی یا هیات كارشناسی و خبرنگاران ثبتی :
بر عهده متقاضیان است كه باید قبل از انجام كارشناسی و پس از محاسبه آن بر مبنای
زیر به حساب سپرده ثبت محل واریز و قبض آن تحویل اداره ثبت گردد تا ضمیمه پرونده شود .
الف_ دستمزد كارشناسی ساختمانها و تاسیسات مربوط مطابق ارزش معاملاتی نسبت به عرصه و اعیان به شرح ذیل وصول می گردد :
تا 5000000 ریال ارزش معاملاتی مقطوع 60000 ریال .
نسبت به مازاد هر 5000000 ریال بر اساس ارزش معاملاتی 002/0
ب_ دستمزد كارشناسی اراضی كشاورزی و نسق های زراعتی اعم از شهری و غیر شهری :
تا یك هكتار به طور مقطوع 75000 ریال .

از یك هكتار و یك متر تا 5 هكتار كلا به طور مقطوع 85000 ریال .
از5 هكتار و یك متر تا 10 هكتار كلا به طور مقطوع 95000 ریال .
از هر 10 هكتاربه بالا به ازای هر هكتار 10000 ریال اضافه گردد .
ج_ دستمزد كارشناسی باغات اعم از شهری و غیر شهری به میزان 20% مبالغ بند ب و ردیفهای ذیل آن اضافه می گردد
دستمزدهای مذكور به سویه بین كارشناسان تقسیم می گردد .

15% از دستمزد كارشناسی موضوع بندهای الف وب در اختیار رئیس ثبت قرار می گیرد تا به تشخیص وی به سایر كاركنان درهمان واحد ثبتی درامر تسهیل كارشناسی .
از هر یك از متقاضیان استفاده از مقررات این قانون به هنگام صدور و تسلیم سند
مالكیت علاوه بر بهای دفترچه و هزینه های مر بوط به هیات ها و كارشناسی معادل 50 در 1000 بر مبنای ارزش منطقه ای و در نقاطی كه ارزش منطقه ای معین نشده بر مبنای برگه ارزیابی اخذ و به حساب دولت واریز می شود .

5_ حق الثبت اعیانی ( موضوع ماده 104 مكرر آئین نامه قانون ثبت ):
چنانچه پس از ثبت ملك در دفتر املاك مالك آن به موجب سند رسمی قراردادی نماید كه در نتیجه اعیان احداثی در آن ملك به ملكت های قرار داد مجازدر احداث اعیانی بوده مستقر گردد خلاصه سند قراردادی او را باید در ستون انتقالات سند مالكیت و ذیل ثبت ملك قید و مالك اعیانی پس از انجام عمل می تواند سند مالكیت آن را از اداره ثبت بخواهد كه صدور سند مالكیت پس از انجام تجدید خواهد بود كه صدور پس از دریافت حق الثبت چنانچه كمتر از 40000000 ریال باشد( 30 تقسیم بر 1000) و از 40000000 ریال به بالا ( 50 تقسیم بر 1000 ) می باشد .
حق الثبت انتقال ( 50% حق الثبت – 42% هلال احمر – 8% شهرداری ) .
بر اساس ماده 123 ق . ت حق الثبت اسناد به ترتیب ذیل وصول می شود . برای اسناد در دفاتر اسناد رسمی تا مبلغ 40000000 ریال 3% (30 تقسیم بر 1000 ) ثبت اسنادی كه تعیین قیمت موضوع آنها ممكن نباشد حق الثبت هر سند به ماخذ 50000 ریال وصول خواهد شد .
از جمله وكالتنامه ، اقرارنامه ، صلحنامه ، وصیتنامه ، هبه نامه ، تعهدنامه ، رضایت نامه
توضیح‌ : وكالتنامه های مربوط به انواع اتومبیل ها موضوع بند الف تبصره 32 قانون بودجه سالهای 79 و 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب اسفندماه 80بر اساس جداول اعلام شده از طرف وزارت دارائی حق الثبت بر مبنای مبالغ مندرج در جداول وصول خواهد شد .
به اسنادی با میزان مبلغ معین حق الثبت تعلق می گیرد كه موضوع آن قبض و اقباض بین طرفین انجام بگیرد .
• حق الثبت فسخ یا اقامه یا اقرار به وصول قسمتی از وجه المعامله 200 ریال خواهد بود .
• برای تصدیقاتی كه از اداره ثبت گرفته می شود هر تصدیقی 1000 ریال .
• برای المثنی سند مالكیت علاوه بر بهای دفترچه 500000 ریال اضافه اخذ خواهد شد.
• برای تصدیق صحت هر امضاء در دفتر اسناد رسمی 500 ریال خواهد بود .
• حق الاجرای اسناد لازم الاجرا موضوع ماده 131 ق . ت 5% ( نیم عشر ) می باشد .

حق حراج :
حق حراج در اموال منقول 6% از مبلغ فروخته شده ( بالاترین مبلغ ) .
حق حراج در اموال غیر منقول از یك ریال تا 10000 ریال 6% از 10000 ریال به بالا 4% .از100000 ریال و یك ریال به بالا ثبت به مازاد 100000 ریال 1%

6_ حق الثبت رو نوشت اسناد :
اسناد ثبت شده : اسنادی كه در اسناد مالكیت آنها در اجرای مواد 21و 22و147و148و140 قانون برنامه سوم توسعه صادر گردیده است (250 ریال حق الثبت ) .
اسناد ثبت نشده : اسنادی كه در جریان مقدمات ثبتی هستند (150ریال حق الثبت ) .
حسابداری دفاتر رسمی : وجوهی كه برای تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی وصول می گردد به شرح ذیل است :
حق الثبت موضوع ماده 123ق.ت (3% و 5% و نیم درصد و3دهم درصد ) .
مالیات و حق التمبر برابر مقررات و قوانین مالیاتی (این وجوه مستقیما بوسیله دفاتر اسناد رسمی وصول نمی شود ) .
سایر وجوهی كه طبق قوانین قبل از تنظیم سند در دفترخانه بایستی اصحاب معامله پرداخت نمایند و به عبارتی وصول آنها به دفترخانه محمل شده است . مانند عوارض شهرداری و حق بیمه كه این وجوه نیز مستقیما بوسیله دفتر اسناد رسمی وصول نمی شود .
بهای اوراق مصرفی دفتر خانه مانند اسنادی یك برگی ، نیم برگی ، استعلام ، خلاصه معامله ، اختیاریه قبوض اقساطی و در مواردی بهای دفترچه سند مالكیت .
حق التحریر : طبق تعرفه مقرر موضوع ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی كه هر 4 سال یك بار بوسیله سازمان ثبت تعیین می گردد .
تبصره : نسبت به اجورو بهره مند جزء قید شده در سند هم حق الثبت تعلق می گیرد :
از حق الثبت وصولی در دفاتر اسناد رسمی به میزان 8 % به حساب شهرداری محل
وقوع ملك واریز خواهد شد و 92% به حساب تعیین شده در بانك ملی به ذیحسابی ثبت استان واریز خواهد شد سپس در پایان ماه و تا پنجم ماه بعد 92% وصولی همراه با سایر حقوقات ثبتی وصولی به خزانه منتقل می گردد . سپس در خزانه 42% از حق الثبت اسناد به حساب هلال احمر جمهوری اسلامی واریز خواهد شد. نتیجه می گیریم كه از كل حق الثبت وصولی از دفاتر اسناد رسمی فقط 50% سهم سازمان ثبت محسوب خواهد شد .
حق الثبت وصیت نامه :
حق الثبت وصیت نامه ها اعم از تملیكی و عهدی به میزان همان مبلغی كه مورد وصیت قرار می گیرد باید دریافت كرد .
در مواردی كه اسناد مالكیت رقبات موقوفه به علت تقسیط بدهی ثبتی و عدم تصفیه آن تسلیم نگردیده است . چنانچه اداره اوقاف بخواهد نسبت به آن معامله اجاری نماید كه مدت بیش از سه سال و انجام معامله محتاج به ملاحظه سند مالكیت صادره باشد هرگاه مبلغ مال الاجاره كمتر از مبلغ ثبتی باشد مانعی ندارد كه با وصول مبلغ متناسبی بابت بدهی سند مالكیت صادره برای ملاحظه به دفتر اسناد رسمی مربوطه ارسال شود كه پس ازانجام معامله اجاری عینا به اداره ثبت اعاده و در پرونده نگهداری گردد تا تمامبدهی مستهلك و با انجام تشریفات مقرره و وصول تمام حق الثبت اسناد مالكیت به نماینده اوقاف تسلیم گردد. این موافقت منحصر به اجاره است وسایر معاملات را شامل نخواهد شد .

سپرده :

اصطلاحا به وجهی گفته می شود كه نزد یك مقام مسئول یا ارگان دولتی یا بانك تودیع یا یه ودیعه گذاشته می شود تا زمان مراجعه گیرنده وجه در آن حساب باقی بماند .
سپرده در اداره ثبت 3 نوع است : 1 سپرده اشخاص 2 اجرائی 3 درعرف ثبتی .
سپرده اشخاص : سپرده مربوط به كارشناسی مواد 147 و 148 و سپرده موضو

ع ماده 149 ق.ت با سپرده مربوط به فروش املاك مشاع و ثمن اعیانی
سپرده اجرائی : مطالبات بستانكار و سایر وجوهی كه درخواست تودیع آن را دارند مربوط به پرونده اجرائی .
سپرده در عرف ثبتی : وجوهی است كه به صورت ودیعه و امانت از اشخاص وصول و در حسابهای مخصوصی كه توسط خزانه دار در بانكی كهحسابهای مربوط به درآمدهای وصولی واح ثبتی قرار دارد افتتاح و این وجوه به آن حساب واریز می شود و در موقع مقتضی طی ضوابط خاص به ذینفع پرداخت می شود .
نحوه افتتاح حساب به موجب آئین نامه تمركز وجوه درآمد وشپرده موضوع ماده 43 قانون محاسبت عمومی كشور و دستورالعمل اجرائی آن در بانكهای خاص افتتاح خواهد شد این حسابها در ادارت كل ثبت استانها از ابواب جمعی ذیحساب استان خواهد بود .
ماده149 :
نسبت به ملكی كه با مساحت معین مورد معامله قرار گرفته باشد و بعدا معلوم شود اضافه مساحت دارد ذینفع می تواند قیمت اضافی را بر اساس ارزش مندرج در اولین سند انتقال و سایر هزینه های قانونی معامله به صندوق ثبت تودیع و تقاضای اصلاح سند خود را بنمایند و در صورتیكه اضافه سند در محدوده سند مالكیت بوده و به مجاورین تجاوزی نشده و در عین حال بین مالك و خریدار نسبت به اضافه مذكور قراری داده نشده باشد اداره ثبت سند را اصلاح و به ذینفع اخطار می نماید تا وجه تودیعی را از صندوق ثبت دریافت دارد. عدم مراجعه فروشنده برای دریافت وجه در مدتی زائد برده سال از تاریخ اصلاح سند اعراض محسوب و وجه مربوط به حساب درآمد واریز می شود .

7_اوراق های موجود در واحدهای ثبتی :
اوراق بی بها : اوراق بی بها مانند نامه های اداری ، پیش نویس سند مالكیت ، برگهای اجرائیه ، صورتمجلس تحدید حدود ، اظهارنامه های ثبتی ، اظهارهای اداری ، رونوشت اداری و اوراق بهادار كه به وسیله چاپخانه دولتی چاپ و مانند اسكناس از اوراق استفاده می شود و از طریق اداره كل اوراق بهادار از طریق وزارت دارائی در اختیار ذیحساب گذاشته و به اشخاص حقیقی و حقوقی فروخته می شود. آخرین تعرفه در خصوص اوراق بهادار به موجب قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب سال 73 و اصلاحات بعدی آن تعیین گردیده ، همچنین در ادارات ثبت علاوه بر اوراق دفاتری مورد استفاده قرار می گیرند كه این دفاتر نیز دو نوع می باشند :

الف_‌ دفاتر بی بها كه به وسیله سازمان ثبت چاپ و تهیه می شود مانند دفتر اندیكتاتور ، دفتر آمار و توزیع اظهارنامه ، دفتر ثبت آراء ، دفتر تقاضانامه و دفتر بهادار كه این دفاتر نیز به وسیلهسازمان ثبت چاپ و تهیه می شود لكن برای هر جلد دفتر مثل دفتر املاك ، دفتر اسناد رسمی ، دفتر ازدواج ، دفتر طلاق ، دفتر گواهی امضاء ، دفتر درآمد دفاتر ، كه تمامی صفحات

آن ممضی به امضاء نماینده دادگستری و ممهور می گردد و اغلب این دفاتر تمام صفحات آن امضاء و مهر میگردد . مثل دفتر املاك ، دفتر ازدواج و طلاق .
دفاتری كه در ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی استفاده می شود در ماده یك آئین نامه قانون ثبت احصار شده است .
مواردی كه نیم عشر تعلق نمی گیرد :
1 قبل از ابلاغ اجرائیه .
2 در مواردی كه اجرائیه ابلاغ شده پرونده اجرائی به دستور دادگاه توقیف شود مادام كه رفع توقف نشده باشد حق الاجرا تعلق نمی گیرد .
3 هرگاه سند معامله معارض اشتباه منتهی به صور اجرائیه و ابلاغ شده باشد مادام كه حكم براعتبار سند صادر نشده باشد حق الاجرا تعلق نمی گیرد .
4 چنانچه اجرائیه ابلاغ شده باشد پس به علت احراز ورشكستگی و به اداره تصفیه ارجاع شده باشد حق الاجرا تعلق نمی گیرد مگر‌ آنكه هم ورشكستگی نقص و عملیات اجرائی ادامه یابد .
5 چنانچه محرز شود كه متعهد در تاریخ ابلاغ اجرائیه محجور یا ورشكسته بوده حق الاجرا تعلق نمی گیرد .
6 در خصوص تخلیه مورد اجاره به همه مال الاجاره نیم عشر تعلق نمی گیرد بلكه به میزان 3 ماه تعلق می گیرد .
7 در موردی كه حراج صحیحا واقع نشده باشد حق الاجرا تعلق نمی گیرد .
8 چنانچه رای رئیس ثبت یا قائم مقام بر عدم تعلق نیم عشر باشد به مسئول حسابداری ابلاغ و مسئول حسابداری مكلف است اعتراض نماید و این در هیات نظارت قابل رسیدگی است .
9 چنانچه پرونده اجرائی منجر به انتقال اجرائیه شود مبلغ لازم الاجرا به اضافه وجوه عقب افتاده خسارت تاخیر تادیه تا روز حراج حداكثر تا 8 ماه مقرر در ماده 34 اصلاحی ق.ت به عنوان مبلغ سند انتقال قید و نیم عشر بر همان اساس وصول خواهد شد .

8_‌ ثبتهای لازم دراداره ثبت :

الف_ حسابهای درآمد :
• حسابهای مربوط به درآمد عمومی شامل حساب حق الثبت املاك و هزینه تفكیك و حق الثبت شركت و حق الاجرای اسناد رسمی .
• حساب مربوط به اصلاحات ارضی .
• حساب مربوط به فروش اوراق .
• حساب مربوط به درآمد ماده 147و148 موضوع ماده37 آئین نامه آن قانون .
• حساب ماده 140 ق.ت برنامه سوم توسعه .

ب_ حسابهای اداری :
• حساب های مربوط به هزینه های پرسنل و اداری .
• حساب دستمزد مربوط به حقوق كاركنان .
• حساب تنخواه گردان حسابداری : درخصوص هزینه های اداری فصول چهارگانه بودجه جاری و چنانچه در واحدهای ثبتی اعتباری در خصوص پروژه های ساختمانی یا تعمیرات افتتاح شده باشد حسابی مربوط به اعتبارات عمرانی در آن واحد ثبتی مفتوح خواهد شد .

ج_ حسابهای سپرده :
• سپرده اجرائی كه غیر قابل برداشت می باشد .
• سپرده اشخاص غیر قابل برداشت كه به حساب رد وجوه سپرده در استان منتقل می شود .
• حسابهای مذكور غیر قابل برداشت بوده و پایان هر ماه به خزانه واریز می شود.
• حساب دریافت سپرده غیرقابل برداشت و حساب سپرده پرداختی قابل برداشت است .

اوراق بها دار مربوط به دفاتر ازدواج و طلاق :
1 طلاق نامه .
2 صداقت نامه .
3 قبض حق التحریر .
4 قبض اقساطی .

اوراق مورد استفاده ثبت شركتها :
1 شركتنامه رسمی .
2 تقاضانامه ثبت شركت داخلی .
3 اظهار نامه ثبت شركت سهامی عام و خاص .
4 اظهار نامه ثبت شركت خارجی .
5 تصدیق ثبت شركت خارجی .
6 اظهار نامه ثبت نام در دفتر بازرگانی .
7 اظهار نامه پلمپ دفاتر تجارتی .
8 گواهی پلمپ دفاتر .
9 اظهار نامه ثبت اختراع .
10 گواهینامه ثبت اختراع .
11 اظهار نامه ثبت علامت .
12 تصدیق ثبت علامت .
13 اظهار نامه تمدید علامت .
14 گواهینامه تجدید ثبت علامت .

فصل دوم :
كارهای انجام شده در طول دوره كارآموزی :

1_ در مراحل اولیه دوره كارآموزی با قبض ها و فیش ها و شماره حسابها

یی مانند 17933 و 17934 و90603 و;; كه هر كدام مربوط به حسابهای خاص می شدند را یاد گرفتم و طبق لیست هزینه هایی كه در اختیار من قرار گرفت وجه هر نوع هزینه ها را در فیش ها و شماره حسابهای مربوطه جهت پرداخت مراجعه كنندگان می نوشتم مثلا اگر شخصی می خواست هزینه در یافت شركتنامه و تقاضا نامه را پرداخت كند باید در فیش مر بوط به استعلام در به شماره حساب 17933 می نوشتم و همچنین در مراحل اولیه با دفاتر و نحوه ثبت اطلاعات درآنها آشنا شدم . در ضمن در قسمت حسابداری هزینه هائی را كه از مبلغ 5

0000 ریال به پایین بود را همان جا دریافت می كردیم و فیش مربوطه را صادر می كردیم و مبالغ بالاتر از 50000 ریال را در فیشهای مربوط به بانك جهت پرداخت در بانك می نوشتم .
2_ مراحل صادر فیش استعلام : برخی از مراجعین با توجه به نامه ای كه یكی از بانكها به آنهه داده بود تا در ثبت اسناد استعلام برای كار مربوطه را انجام دهند باید مبلغی را جهت استعلام پرداخت می كردند اغلب این مبالغ زیر 50000 ریال بود و من در قسمت حسابداری مبلغ را دریافت می كردم و فیش مربوطه را با توجه به بانك مربوطه با درج مبلغ و نام پرداخت كننده و موضوع كه استعلام بود و شماره حساب مربوطه استعلام را در فیش می نوشتم و فیش را به مراجعه كننده نامه بانكی را برای تائید پرداخت وجه مهرواطلاعات مربوط به استعلام را در مهرمی نوشتم .
3_ صدور سند مالكیت : تقاضا كنندگان سند مالكیت برای زمین و خانه های مسكونی و تجاری بعد از انجام مراحل اداری و تائید صلاحیت برای دریافت سند توسط كارشناسان اداره ثبت اسناد به بخش حسابداری مراجعه می كردند تا هم مبلغ را پرداخت كنند و هم سند را نیز در این قسمت دریافت كنند و به این گونه كه حق تمبر را در فیش مربوط و حق الثبت را در فیش مربوط می نوشتم و مبلغ سند را كه روی سند درج شده است ( 1000 ریال و2000 ریال ) را از مراجعین دریافت می كردم و مهرهای لازم را برروی اسناد و پیش نویس تقاضای سند آنها می نوشتم و بعد از این مراحل در دفتر تسلیم اسناد شماره سند را همراه با بخشهای مربوطه می نوشتم و باید متقاضی دفتر را به قسمت بازداشتی می برد و بعد از امضاء شخص مربوط به سندها دفتر را به قسمت حسابداری باز می گرداند و بعد از امضای حسابدار سند به متقاضی تحویل داده می شود. در ضمن بعضی از مراجعین زمینهایی را تفكیك كرده بودند و می خواستند كه برای هر كدام از قسمتها سند جداگانه ای را دریافت كنند كه در این قسمت سند قبلی باطل و سند های جدیدی صادر و هزینه تفكیك بیز دریافت می شد .
4_ در قسمت حسابداری صورتحساب مربوط به اصلاحات ارضی كه از بانك دریافت شده بررسی می گردد به این صورت كه من اول صورتحساب را با فیش هایی كه مراجعین از بانك دریافت و به قسمت حسابداری تحویل داده بودند را با هم تطابق می دادم و همچنین جمع فیش

ها و حسابها را با هم تطبیق می دادم و در صورت عدم انحراف این مبالغ را به فرم ریز درآمد ثبت اسناد انتقال می دادم كه درآمدهای مربوط به ماده 147 و 148 و بدهكار و بستانكار بودن حسابها را با قید نام پرداخت كنندگان می نوشتم و بعد از آن فرمها را در پوشه ای قرار می دادم و نامه مربوط به ماه مربوط را همراه با جمع مبلغ می نوشتم و بعد از امضای مربوطه آن را به قسمت ذیحسابی می فرستادم .
5_ در قسمت اجرائیات كه متشكل از چند كارشناس اجرائی می شد مراجعین را بای پرداخت مبلغ نیم عشری به حسابداری می فرستادند و مبلغ اجرائی را باید جمع میداد یم و 5% آن را برای دریافت نیم عشر محاسبه می كردم و مبلغ را در فیش می نوشتم و بعد از پرداخت به بانك توسط ارباب رجوع فیش بانكی را دریافت می كردم و فیش مربوطه به پرداخت كننده را پیوست پرونده می كردم و پرونده را برای ادامه مراحل به قسمت اجرا می فرستادم .
6_ پلمپ دفاتر : شركتهای تعاونی و برخی از شركتهای دیگر دفترهای روزنامه و كل را یا در ابتدای فعالیت و یا اینكه دفتر قبلی به پایان رسیده باشد دفاتری را تهیه می كردند كه این دفاتر در قسمت ثبت شركتها پلمپ می شد و در قسمت حسابداری با توجه به صفحات دفتر (100 و 200 ) هزینه پلمپ دریافت و فیش مربوطه ثبت می گردید و با مهر دفاتر كل و روزنامه و نوشتن شماره های آن در دفاتر و تائید پرداخت وجه مربوطه دفاتر را برای پلمپ به قسمت پلمپ دفاتر می فرستادیم .
7_ اشخاصی كه برای نوشتن اظهارنامه شركت به ثبت اسناد مراجعه می كردند بعد از دستور قسمت ثبت شركتها به قسمت حسابداری برای تهیه اظهارنامه مراجعه می كردند و من هم بعد از نوشتن فیش هزنه تمبر اظهارنامه بسته به نوع شركتها اظهارنامه ها را تحویل می دادم . مثلا شركتهای سهامی خاص باید دو عدد اظهارنامه را تهیه كنند كه یكی از آنها نزد ثبت شركتها گذاشته می شود و دیگری نیز در شركت نگهداری می گردد.
8_ دریافت صورت گردش : در دوره های نا معینی مسئول صورت گردش وجه نقد در بانك صورت گردش را به حسابداری تحویل می داد و من هم آن را با فیشهای دریافتی از مراجعین تطبیق می دادم و ثبتهای مربوط را طبق صورتحساب گردش وجه نقد در دفتر روزنامه پیش نویس می كردم و بعد از تائید مسئول حسابداری آنها را ثبت می كردم .
9_ شركتنامه و تقاضانامه : بعضی از شركتها قبل از احاث شركت باید فرمهای شركتنامه و تقاضانامه را تكمیل نمایند . برای این كار باید به قسمت حسابداری مراجعه كنند و مبلغ مربوط به فرمهای شركتنامه و تقاضانامه راپرداخت كنند و فرمها را پس از مهر كردن دریافت می كنند كه من این كارها را انجام می دادم و آنها پس از تكمیل فرمها به ثبت شركتها مراجعه می كردند .
10_ حق الثبت : شركتها پس از مراحل قانونی ثبت نام شركت و تادیه نام شركت توسط ثبت اسناد با دستور رئیس ثبت یا معاون او به قسمت حسابداری مراجعه می كردند و من هم با توجه به فرمهای تكمیل شده توسط مراجعه كننده فرم تائید نام باید هزینه حق الثبت را با توجه به میزان

سرمایه اولیه شركت محاسبه می كردم و در فیشهای مربوطه نوشته و مراجعه كننده نیز مبلغ را اگر زیر 50000 ریال بود در قسمت حسابداری پرداخت می كرد و اگر بیشتر بود نزد بانك ملی پرداخت می كرد .
11_ سیستم كامپیوتری : در روزهای آخر دوره كارآموزی بعد از مهارت یافتن در كارهای ذكر شده و نحوه كار كردن با سیستم كامپیوتری قسمت حسابداری آموزش داده اند . در این دوره آموزشییر اطلاعات سایر بخشها به صورت شبكه و نحوه مشاهده دفاتر كل و روزنامه و معین را یاد گرفتم .

فصل سوم :

نتیجه گیری :
هدف رئیس ثبت پس از در یافت اعلام كتبی مبنی بر پیدا شدن سند مالكیت اولیه كه به ضمیمه سند باید باشد دستور ثبت آن را در دفتر اندیكاتور می دهد و برای اقدام لازم به دفتر املاك ارجاع می نماید. متصدی دفتر اندیكاتور آن را ثبت و جهت ضمیمه نمودن پرونده به بایگانی ارسال می دارد. در بایگانی پرونده از ردیف مربوطه خارج و همراه با تقاضا جهت اقدام به دفتر املاك فرستاده می شود. مسئول دفتر املاك پرونده را از نظر اینكه با سند المثنی معامله ای انجام شده یا خیر بررسی و مراتب را به مسئول اداره گزارش می نماید.رئیس ثبت گزارش مسئول دفتر املاك را بررسی و با ملاحظه محتویات پرونده چنانچه با سند المثنی معامله ای انجام شده باشد دستور ابطال سند مالكیت اولیه را صادر می نماید سپس متصدی دفتر املاك حسب دستور مسئول اداره مراتب ابطال سند اولیه را در ستون ملاحظات ثبت دفتر املاك و پیش نویس سند مذكور قید و سند را باطل و ضمیمه می نماید.
بدیهی چنانچه با سند مالكیت المثنی معامله ای انجام نشده باشد المثنی باطل و مراتب ابطال آن در ستون ملاحظات ثبت دفتر املاك و پیش نویس مربوطه قید می گردد.
سپس مراتب پیدا شدن سند مالكیت اولیه و ابطال سند المثنی طی بخشنامه ای به دفاتر اسناد رسمی حوزه ثبتی تابعه اعلام می گردد.
بخشنامه را مسئول ادراه امضاء و پس از درج شماره بر آن وسیله متصدی دفتر اندیكاتور به دفاتر اسناد رسمی تابعه ارسال می نمایند سپس پرونده در ردیف مربوطه در بایگانی ضبط می شود.

در موا قعی که شرکتها ی خدماتی قرارداد آن ها تمام می شود و یا در منا قصه سال بعد انتخاب نشود تقا ضای استرداد سپرده سال قبل را می نماید که برای این کار خود شرکت تقا ضا نا مه ای نوشته و به خدمات ارائه می دهد . خدمات طی درخواستی از سازمان می خواهد که سپرده شر

کت فوق را باز پرداخت نمایند .
نامه ی خدمات توسط ریاست سازمان برای ذیحسابی دستور و در دبیر خانه شماره می گردد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir