توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله طرحی نو در اندازیم دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طرحی نو در اندازیم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طرحی نو در اندازیم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طرحی نو در اندازیم :

مقدمه
تحقیق و پژوهش یك معلم از مسائل كلاس و دغدغه‌هایش در سر كلاس درس ناشی می‌شود و در این راستا مسائل و مشكلاتی همواره در سر راهش وجود دارد كه تمام ذهن و وجود و حتی زندگی‌اش را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. چون با انسان، با فكر و اندیشه و مغزها سروكار دارد بنابراین هر تحولی در جامعه پیش آید و هر چه جهان صنعتی‌تر شود مشكلات او هم متغیر می‌شود.
و من نیز، كه از سال 58 بعنوان معلم دینی و قرآن در منطقه 20 سعادت خدمت به جامعه و نسل جوان پیدا نمودم، با این عنوان بیش از حد احساس مسئولیت و سنگینی این بار عظیم را بر دوش خود حس می‌كردم، كه چگونه می‌توانم این كتاب وحی، و این هدایت‌گر بشر را آنگونه كه شایسته و بایسته است با شیوه‌ای درخور سن و ذهن و استعداد این نونهالان عزیز تدریس كنم.
ابتدا از خدای خود و ائمه معصومین كمك خواستم تا مرا در این راه پر خطیر یاری بفرمایند تا شاید بتوانم ذره‌ای از اقیانوس بی‌كران را در وحله اول خود و بعد به عزیزانم بچشانم.
مسائل و مشكلات
من نیز با مسائل و مشكلاتی روبرو بودم. از جمله ظاهر كتاب قرآن: كه بسیار ساده و بدون هیچ نقش و نگار و بدون رنگ‌آمیزی كه بتواند قدری دانش‌آموزان را به خود جلب كند. با آیات طولانی كه به نظر می‌رسید برای نوجوانان غیر قابل تحمل وخسته كننده است، و كلاس نیز ظاهری خشك و بی‌روح، در صورتیكه قرآن سراسر زیبائیست، همه آیاتش از زیبایی و محتوی و ریتم و خاصی برخوردار است. و بسیار جذاب و شیرین است. در فكر این بودم پس چرا به ظاهر آن توجه نمی‌شود كه در دانش‌آموزان ایجاد شوق و انگیزه و رغبت كند، تا آنان با عشق و علاقه‌ای خاص به این كتاب آسمانی و راه‌گشای زندگی بشر رو می‌آورند تا خود راه حق و باطل را تشخیص دهند.
راهكار
در وحله اول دیدم كاری از من ساخته نیست كه بتوانم تغییراتی در ظاهر قرآن ایجاد كنم چون مسئول و مولف كتاب نیستم و پیشنهاد و انتقادها هم به این زودی جواب نخواهد داد. سعی و تلاشم را بر این نهادم از راههای مختلف، و آنچه در توان دارم بكار گیرم، تا ایجاد انگیزه و شوق و شور و اشتیاق را در دانش‌آموزان، این فطرتهای پاك بوجود آورم. شاید از این طریق بهتر به سخنان خدای خود و استعدادهای خداداده و پاك خود پی‌برده و چراغ هدایتی در فراسوی راهشان باشد و همواره با قرآن انس و الفت خاص پیدا كنند و سرشار از عشق و معنویت شوند و بذری باشد كه انشاءالله روزی ببار نشیند.
با این اندیشه هر لحظه در فكری، خلاقیتی و تحولی برای كلاس درس خود بودم.
اولین گام
اولین قدم این بود كه احادیث ائمه معصومین (احادیث كوتاه) را با ریتمی كه در خور سلیقه و شوق دانش‌آموزان بود آماده می‌كردم و هنگام شروع كلاس برایشان می‌خواندم و آنها تكرار می‌كردند و چون آهنگین بود لب‌خند و شوق و علاقه را در آنها لمس می‌كردم و این باعث شد كه هر هفته كاری جدید ارائه دهم، هر موقع احساس می‌كردم خسته شدند از آنها می‌خواستم حدیث را بخوانند. و با اشتیاق زیادی شروع به خواندن می‌كردند و گاهی می‌گفتند: خانم دوباره دوباره.و یا بعضی از قسمتهای كتاب قرآن را با ریتمی خاص تلاوت می‌كردم و تحولی در كلاس ایجاد می‌شد، و باعث شادی و شوق در ورحیه آنان می‌شد. گاهی از خود آنان می‌خواستم حدیثی، یا آیه‌ای را اینگونه تهیه و برای دوستانشان بخوانند. با این كار هم دانش‌آموز یك حدیث را آموخته و كلاس هم شاد و پر شور و شوق می‌شد و بعد سعی می‌كردم كه بتوانند در عمل پیاده كنند . (مثلاً حدیث امام علی (ع): می‌گفتم قال علی (ع) (2) فكّر فكّر ثُمّ تَكّلُم (2) فكر كن، فكر كن، بعد صحبت كن (2).
كه حضرت فرمودند دوبار فكر كن و بیندیش، و بعد از اندیشیدن صحبت كن.
تا اینكه در سال 60 از طرف اداره منطقه 20 تهران به سمیناری برای بررسی كتب دینی دعوت شدیم و در آنجا ساعتها مشغول شنیدن بودم. فقط مستمع بودیم! و خیلی خسته شدیم در بین این ساعات وقتی برای استراحت و پذیرائی مختصر انجام شد من كه گرسنه و خسته شده بودم این پذیرائی برایم دلچسب و لذیذ بود و به جانم نشست. این خود جرقه‌ای در ذهنم ایجاد نمود كه من هم می‌توانم طرحی برای بهتر شدن كلاس قرآن داشته باشم. با دانش‌آموزان مشورت كردم و آنها نیز نظرشان مثبت بود. بفكر كاری هدفمند و خداپسندانه شدم از جمله:

 
طرح- 1
1- نام كلاس: جشن قرآن
2- گروه‌بندی دانش‌آموزان
3- روسری سفید
4- پذیرایی
5- اجرای برنامه‌ی ده دقیقه‌ای
6- تهیه جوایز
7- تغییر ظاهری شكل كلاس
8- انتخاب نام برای گروه‌ها
كه بعنوان نمونه یك ورقه از كار دانش‌آموزی ضمیمه می‌شود.
اهداف طرح
برای هر طرح هدفی را بیان نمودم.
1- جشن قرآن: احساس كردم كلمه جشن در ذهن دانش‌آموزان شادی و ذوق و هنر و علاقه ایجاد می‌كند واین واژه باعث می‌شود نسبت به كلاس قرآن ذهنیت مثبت پیدا كنند و كلاس از خشك بودن و بی‌روح بودن خارج شود و با آن انس و الفتی زیبا پیدا كنند و همیشه عاشق قرآن و معارف آن شوند.
2- گروه‌بندی: دانش‌آموزان دوست دارند در مدرسه یا در كلاس مسئولیتی به آنها ;.
 
بسم الله الرحمن الرحیم
گروه شمس

اجرای برنامه
1- سوره شمس، 1 آیه توسط خانم رویا یاری
2- سئوالاتی از سوره بقره آل عمران
3- جوایز
4- پذیرایی
5- نمایش
6- سرود
7- دعای ختم قرآن
اعضای گروه: سحر پیر براقی، رویا یاری، معصومه شریفی، هیوا غضنفری
كلاس: 5/3
دبیر محترم : سركار خانم ساغری
منطقه 5
مدرسه راهنمایی حضرت فاطمه (س)
 
محول شود و از این عمل بسیار لذت می‌برند و احساس غرور و شایستگی می‌كنند. ذوق و انگیزه در آنان ایجاد و فعال‌تر می‌شوند و حتی خّلاق می‌شوند در ضمن كلاس از معلم محوری خارج می‌شود و دیگر معلم سخنگو و متكلم وحده نیست و دانش‌آموز خودش را بهتر می‌شناسد و فرصتی است تا حركتی، جنبشی و ابتكاری از خود بروز دهد.
3- روسری سفید: نشانه‌ای از روح و قلب پاك و بدون آلودگی است. كه خداوند سبحان ما را اینگونه پاك كرده همانطور كه مراقب هستید روسریهایتان لك و كثیف نشود باید مراقب روحتان هم باشید كه خدایی نكرده آلوده نشود و همیشه سفید و پاك و شفاف بماند همانگونه كه خداوند سبحان خلق كرده مطهر و دور از گناه نگه داریم.
4- پذیرائی: به دانش‌آموزان می‌آموزم كه با تلاوت قرآن زبان و گوش و تمام وجود و روحمان و حتی در و دیوار قرآنی می‌شود یعنی متبرك می‌شود و چیزهایی كه در كلاس به عنوان پذیرایی آورده می‌شود با تلاوت قرآن همه آنها متبرك می‌شوند و با خوردن آن جسممان و حتی تك تك سلولهای ما قرآنی می‌شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir