توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله سیری در طلاق دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سیری در طلاق  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سیری در طلاق،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سیری در طلاق :

سیری در طلاق

مقدمه
طلاق و پی آمدهای آن از مشكلات بزرگ جوامع كنونی به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری زنان ایران (ایونا)گسستن رابطه ی زناشویی و رها ساختن زندگی مشترك ، زن و مردی را كه به هم پیوسته بودند به راه های گوناگون می كشاند هر چند امكان دارد چنین زن و مردی هر یك خوشبختی نا یا فته یا از دست رفته را در كنار همسری دیگر بیابد اما در بیشتر موارد كار اینگونه نیك فرجام نیست. مشكل تر از سرنوشت آن دو نابسمانی فرزندانی است كه ناچارند به جهت یكی از پدر و مادر بسنده كنند و یا در زیر سایه ناپدری و نامادری بگذارنند. مسلما اصل

این مشكل زاییده جوامع امروزی است و در گذشته وجود داشته است اما آگاهی از آن و ابعاد آن به اندازه حالا نبوده است. درگذشته بار سنت های اجتماعی چنان بود كه بسیاری از ناسازگاریهای زندگی زناشویی كمتر مجال ظهور می یافت .از سویی سلطه مردان به زنان و كودكان كمتر امكان می داد تا آوای حق جویی سر دهند ، شاید به همین دلیل بوده است كه داستانهای عامیانه ما كه سینه به سینه از مادران به فرزندان انتقال می یابد ، پر است از درد و رنج های فرزندان رها شده از سوی پدر یا بزرگ شده در دامان نا مادری ، داستان هایی كه در آنها عوامل فوق طبیعی به كمك این محرومان می شتابند و آرزوهای برآورده نشده آنان را جامه عمل می پوشانند و از سویی دیگر نا آشنایی مردم به حقوق خود سبب می شد ك

ه نابسمانی ها را حق پنداشته تحمل كنند .در دنیای كنونی به هم ریختن بافت سنتی جوامع دگرگونی های اقتصادی و اجتماعی بی تردید در بالا بردن میزان طلاق و گاه در قانونی شناختن طلاق موثر بوده است اما علاوه بر این عوامل ، توجه بیشتر به حقوق زنان و كودكان موجب آن شده است كه در مورد مقررات طلاق تحولی پدید آید كه در برخی كشورها عمیق تر و در پاره ای موارد كم اهمیت تر است .در مطالعه مسائل مربوط به طلاق می توان از زاویه های مختلفی به بررسی پرداخت ، تحقیق درباره انگیزه ها و علل اجتماعی ، عوامل اقتصادی و مانند آن. اما در این تحقیق که توسط یکی از خبرنگاران خبرگزاری زنان ایران “ایونا”تهیه شده است تكیه اصلی به مقررات حاكم بر طلاق در قوانین حقوقی ایران عنوان شده است .

تعریف طلاق

طلاق در لغت به معنی گشودن گره و رها كردن است .در فقه اسلامی در تعریف طلاق گفته اند طلاق عبارت است از زائل كردن قید ازدواج با لفظ مخصوص .

بعضی از استادان فرانسه طلاق(ِِِdivorce )را چنین تعریف كرده اند :

((طلاق قطع رابطه ی زناشویی به حكم دادگاه ، در زمان حیات زوجین ، به درخواست یكی از آنان یا هر دو است )) .در حقوق امروز ایران ممكن است به حكم دادگاه یا بدون قطع آن واقع شود و در تعریف آن می توان گفت: طلاق عبارت است از انحلال نكاح دائم با شرایط و تشریفات خاص از جانب مرد یا نماینده او .بنابراین طلاق ویژه نكاح دائم است و انحلال نكاح منقطع (متعه) از طریق بذل یا انقضاء مدت صورت می گیرد .ماده 1139 قانون مدنی، در این باره می گوید طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه با انقضاء مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می شود .

 

از نظر ماهیت در فقه اسلامی و قانون مدنی ، طلاق ایقاعی است که از سوی مرد یا نماینده او واقع می شود حتی در مواردی كه طلاق بر اساس توافق زوجین و به صورت خلع یا مبارات صورت می گیرد باید آن را یك عمل حقوقی یك جانبه (ایقاع ) به شمار آورد زیرا توافق زوجین كه شرط یا انگیزه طلاق می باشد غیر از خود آنست و طلاق یعنی آخرین عملی كه با اجرای صیغه تحقق می پذیرد و رابطه ی نكاح را منحل می كند ،در هر حال یك عمل حقوقی یك جانبه (ایقاع ) است و ناشی از اراده ی طرفین نمی باشد .

 

طلاق :عبارت است از انحلال عقد نكاح در حیات زن و شوهر به اراده مرد یا به تقاضای زن یا شرایط معین .

به طبق ماده واحد قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 21/12/70 مجلس شورای اسلامی، 28/8/71 مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاریخ تصویب این قانون زوج هایی كه قصد طلاق و جدایی از یكدیگر را دارند باید جهت رسیدگی به اختلاف خود به دادگاه مدنی خاص مراجعه و اقامه دعوی نمایند چنانچه اختلاف فیمابین از طریق دادگاه و حكمین ،از دو طرف كه برگزیده دادگاهند (آن طور كه قرآن فرموده ) حل و فصل نگردید، دادگاه با صدور گواهی عدم امكان سازش آن را به دفاتر رسمی طلاق خواهد فرستاد دفاتر رسمی طلاق حق ثبت طلاق هایی را كه گواهی عدم امكان سازش برای آنها صادر نگردیده است ندارند. در غیر این صورت از سر دفتر خاطی سلب صلاحیت به عمل خواهد آمد.

 

تبصره 1- نحوه دعوت از حكمین و بررسی صلاحیت آنان به عهده دادگاه مدنی خاص است كه آیین نامه اجرایی آن ظرف مدت 2 ماه توسط وزیر دادگستری تهیه و به تصویب رییس قوه قضائیه خواهد رسید .

تبصره 2- گزارش كتبی مبنی بر عدم امكان سازش با توجه به كلیه شروط ضمن عقد و مطالب مندرج در اسناد ازدواج جمهوری اسلامی ایران و نیز تعیین تكلیف و صلاحیت سرپرستی فرزندان و حل و فصل مسائل مالی با امضای حكمین شوهر و زن مطلقه و همچنین گواهی كتبی سلامت روانی زوجین در صورتی كه برای دادگاه مدنی خاص مشكوك باشد به دادگاه تحویل گردد.

تبصره 3 -اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر موكول، به تادیه حقوقی شرعی و قانونی زوجه (اعم از مهریه ، نفقه ،جهیزیه و غیرآن ) به صورت نقد می باشد ،مگر در طلاق خلع یا مبارات درحد آنچه بذل شده و یا رضایت زوجه و یا صدور حكم قطعی اعسار شوهر از پرداخت حقوق فوق الذكر .

تبصره 4 -در طلاق رجعی گواهی كتبی اسكان زوجه مطلقه درمنزل مشترك تا پایان عده الزامی است. و در صورت تحقق، رجوع ، صورتجلسه طلاق ابطال و در صورت عدم رجوع در مهلت مقرر صورتجلسه ی طلاق تكمیل و ثبت می گردد .صورتجلسه ی تكمیلی طلاق با امضاء زوجین و حكمین و عدلین و سر دفتر و مهر دفتر خانه معتبر است .

تبصره 5 دادگاه مدنی خاص در مواقع لزوم می تواند از بین بانوان واجد شرایط انتخاب قضات مشاورزن داشته باشد .

تبصره 6 مصوبه 28/8/71 مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از طلاق درصورت درخواست زوجه مبنی بر مطالبه حق الزحمه كارهایی كه شرعا به عهده وی نبوده است ، دادگاه بدوا از طریق تصالح نسبت به تامین خواسته زوجه اقدام می نماید و در صورت امكان تصالح ، چنانچه ضمن عقد یا عقد خارج لازم ،در خصوص امور مالی ، شرط شده باشد ، طبق آن عمل می شود در غیر این صورت، هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و نیز تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد بنا به درخواست زوجه نباشد و نیز تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار نباشد به ترتیب زیر عمل می شود .

الف- چنانچه وجه كارهایی را كه شرعا به عهده وی نبوده به دستور زوج و با عدم تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود ، دادگاه اجرت المثل كارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حكم نماید .

ب- در غیر مورد{ الف }با توجه به سنوات زندگی مشترك و نوع كارهایی كه زوجه در خانه شوهر انجام داده است و وسع مالی زوج ، دادگاه مبلغی را از باب بخشش (نحله)برای زوجه تعیین می نماید

تبصره 7- گواهی وجود یا عدم وجود جنین توسط پزشك ذیصلاح و آزمایشگاه مربوط تحویل گردد ((آیین نامه ی اجرایی تبصره ی یك ماده واحده ی قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق )) مصوب 28/8/70 مجلس شورای اسلامی و 28/8/71 مجمع تشخیص مصلحت ماده بک نسبت به درخواست طلاق که از طرفین زوجین یا یکی از انها به دادگاه مدنی تسلیم می شود چنانچه اختلاف فیمابین از طریق دادگاه حل و فصل نگردد .رسیدگی به موضوع با صدور قرار به داوری ارجاع می گردد. تبصره: داوری در این قانون تابع شرایط مندرج در آیین دادرسی مدنی نمی باشد .

ماده 2 -پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری هر یك از زوجین مكلفند ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ یك نفر از اقارب خود را كه واجد شرایط مقرر در آیین نامه هستند را به عنوان داور به دادگاه معرفی نماید .

ماده 3 -درصورتی كه در بین اقارب ،فرد واجد شرایط نبوده یا دسترسی به آنان مقدور نباشد و یا اقارب از پذیرش داوری استنكاف نماید هر یك از زوجین می تواند داور خود را در بین افراد دیگر كه واجد صلاحیت هستند تعیین و معرفی نماید و در صورت امتناع یا عدم توانایی در معرفی داور دادگاه راسا از بین افراد واجد شرایط ، مبادرت به تعیین داور یا داوران خواهد كرد .

ماده 4- داوران منتخب و یا منصوب باید واجد شرایط زیر باشند : 1- مسلمان 2- آشنایی نسبی با مسائل شرعی ، خانوادگی و اجتماعی 3- حداقل دارای 4 سال تمام 4- متاهل 5- معتمد 6- عدم اشتهار به فسق وفساد

ماده 5- پس از معرفی و انتخاب داوران دادگاه بلافاصله در وقت فوق العاده جلسه توجیهی تشكیل داده و وظایف آنان گوشزد و ارشادات لازم را خواهد نمود.

ماده 6 مهلت اعلام نظر داوران از سوی دادگاه تعیین می گردد ، داوران می توانند از دادگاه تقاضای تجدید مهلت نمایند و در صورتی كه دادگاه درخواست را ضروری تشخیص داد مهلت را تمدید می نماید .

ماده 7- داوران منتخب یا منصوب ، مكلفند با تشكیل حداقل 2 جلسه با حضور زوجین سعی و اهتمام در رفع اختلاف و اصلاح ذات البین نمایند و در صورتی كه رفع اختلاف به عمل نیامد یا یكی از زوجین از حضور در جلسات مقرر خودداری نموده با تشكیل جلسات دیگر با حضور زوجین یا یكی از آنان و یا بدون حضور آنان نسبت به موارد اختلاف ، بررسی نموده و نظیر خود بر امكان یا عدم امكان سازش ، در مهلت تعیین شده به دادگاه تسلیم نمایند .

ماده 8- در هر مورد كه داوران یا یكی از آنان ، درخواست حق الزحمه ی داوری نمایند، دادگاه حق الزحمه ی متناسبی برای وی تعیین و دستور قرآن و پرداخت به داوررا خواهد داد .حق الزحمه ی مقرر در وهله ی اول از شخص كه داور از سوی وی انتخاب و یا برای وی نصب شده است دریافت خواهد شد ، و چنانچه دادگاه مقتضی بداند دستور وصول آن را بالمناصفه از طرفین و یا از متقاضی طلاق خواهد داد.

ماده 9- این آیین نامه در 9 ماده و یك تبصره توسط وزیر دادگستری تهیه و در تاریخ 2/12/71 به تصویب رییس قوه قضاییه رسید .

B-تشریفات طلاق

این تشریفات را می توان تحت 4 عنوان ذكر كرد : 1- اسنادی كه برای طلاق باید نشان داد برای اجرای طلاق شناسنامه و اجازه یا حكم را باید به صاحب دفتر نشان داد 2و3- به موجب ماده 1134 قانون مدنی ((طلاق)) باید به صیغه ی طلاق و در حضور لا اقل 2 نفر عادل كه طلاق را بشنوند، واقع گردد. 4 دارندگان دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مكلفند منابع ازدواج و طلاق و رجوع را كه دردفاتر مربوط ثبت می كنند در شناسنامه ی زوجین نیز درج و امضا و مهر نمایند و حداكثر هر پانزده روز یكبار ، وقایع ازدواج و طلاق و رجوعی راكه در دفاتر به ثبت می رسد ، روی نمونه های مربوط تهیه كنند و به ثبت احوال تحویل دهند و رسید دریافت دارند .

عقاید مختلف درباره طلاق

مخالفین طلاق می گویند طلاق مخالف طبیعت ازدواج است ، چه ازدواج پیمان همكاری و زندگی مشترك مادام الحیات می باشد و پیوند زناشویی كه یك پیوند دائمی است نباید با طلاق گسسته شود طلاق برای اطفال زیان آور است و آنان را دچار سرنوشت اسف باری خواهد كرد ، آمار نشان می دهد كه بسیاری از اطفال بزهكار كسانی هستند كه پدر و مادرشان بر اثر طلاق از هم جدا شده اند ، طلاق روابط نامشروع زن یا شوهر را ترویج می كند، چه زن یا شوهری كه با دیگری رابطه ی نامشروع دارد با ادامه و گسترش این رابطه امیدوار است كه روزی بتواند از همسرش جدا شود و با عاشق یا معشوق خود خانواده دیگری تشكیل دهد. موافقین طلاق به ضرورت آن درباره ای موارد استناد می كنند ،گاهی اتفاق می افتد كه بین زن و شوهر هیچ گونه هماهنگی و توافق اخلاقی وجود ندارد ممكن است كه یكی از زوجین بدكار یا جانی و شریر باشد ، ممكن است بر اثر پاره ای امراض صعب العلاج یا بعضی اعتیادات مضر یا در نتیجه سوء معاشرت زن یا مرد ، ادامه ی زندگی زناشویی ممكن نباشد آیا در این گونه مواردزن و مرد باید یك عمر در رنج و سختی بسر ببرند و به زندگی رنج افزاری، زناشویی ادامه دهند به جنون یا عقیم بودن زن یا شوهر نیز به اعتقاد بعضی میتواند طلاق را توجیه كند.

طلاق از نظر آثار اجتماعی

درباره آثار اجتماعی طلاق و اصولا بودن یا نبودن آن اختلاف نظر فراوان است به عقاید كسانی كار نداریم كه اساسا با ازدواج میانه خوشی ندارند وآن را مخالف آزادی انسان می دانند ، از دیدگاه كسانی كه به ازدواج و مصلحت خانواده و كودكان می اندیشند ، طلاق در مواردی به عنوان یك ضرورت باید پذیرفته شود اینان می گویند گاه هست كه زندگی زناشویی دستخوش چنان نابسمانی می شود كه ادامه زندگی مشترك زن و شوهر نه فقط كانون خانواده را به محیطی غیر قابل تحمل تبدیل می سازد بلكه فرزندانی كه در چنین فضای مسمومی بزرگ می شوند به جای آنكه از تربیت صحیح و محبت لازم برخوردار شوند دچار عقده های روانی و ناراحتی های روحی خواهند شد .دسته ای از مخالفان طلاق این مشكلات را قبول دارند اما می گویند مجاز ساختن طلاق راه را برای سوء استفاده باز می كند امروزه در بیشتر كشور ها اصل قابل انحلال بودن ازدواج از راه طلاق پذیرفته شده است اما كو شش می شود تا جایی كه ممكن است از سوء استفاده ها جلوگیری به عمل آید در واقع انتقادهای اساسی مربوط به آزادی بی قید و بند طلاق است این نوع آزادی در امر طلاق در دوران های خاصی دیده شده و آثار نامطلوب آن قانون گذار را به چاره اندیشی وا داشته است .

طلاق از دیدگاه ادیان و مذاهب

ادیان بزرگ توحیدی یعنی یهود و مسیحیت و اسلام درباره مسئله طلاق مقررات یكسانی ندارند .در آیین یهود، طلاق ، دست كم به صورت طلاق از جانب شوهر ، مجاز شناخته شده است اما پیامبران بنی اسرائیل از لحاظ معنوی و اخلاقی آنرا مكروه و ناپسند دانسته اند ، یكی از پیامبران یهود می گوید من از طلاق نفرت دارم هیچ كس نباید نسبت به زن دوران جوانی خود بی وفایی و خیانت كند به دیگر سخن از نظر ایشان مردنباید از اختیار طلاق سوء استفاده كند از جمله نباید این وسیله را برای جد ایی از زن روزگار جوانی كه اینك پیر شده است به كار برد .

درمسیحیت مطلب به گونه ای دیگر است نخست این نكته شایسته توجه است كه در انجیل رویهمرفته طلاق محكوم شده است با این تفاوت كه گاه محكومیت جنبه مطلق دارد همانند آنچه در انجیل لوقا و مرقس آمده است وگاه به طور ضمنی درصورت زنا ، طلاق مجاز شمرده شده است (انجیل متی ) این تفاوت سبب شده است كه مسیحیان مشرق زمین طلاق را یكسره محكوم نكنند و به انجیل متی استناد نمایند و كاتولیك های وابسته به كلیسای رم به طور كلی طلاق را نادرست دانسته ازدواج را غیر قابل انحلال اعلام كنند.

در اسلام طلاق از جانب شوهر مجاز دانسته شده است اما روایات متعددی از پیامبر اكرم (ص) است كه طلاق را مكروه و ناپسند می شمارد از جمله روایتی كه مولوی در شعر خود منعكس نموده است

تاتوانی پا منه اندر فراق ابغض الاشیاء عندی الطلاق

این روایت كه با عبارت دیگر هم نقل شده می رساند كه طلاق هر چند مجاز است اما مورد نفرت خدا و پیامبر است علاوه بر آن آیات قرآنی و روایات دیگری هم در تشویق به سازگاری و جلوگیری از طلاق وجود دارد .

آزادی مطلق طلاق و آثار شوم آن

از دیر باز تا امروز به مواردی بر می خوریم كه به دلایلی آزادی زیادی در امر طلاق پدید آمده و این موضوع آثار نامطلوبی به همراه داشته است به عنوان مثال از رم قدیم می توان نام برد درحقوق رم دو نوع طلاق را به رسمیت می شناختند طلاق به توافق زن و شوهر و طلاق به درخواست یكی از آن دو اندك اندک طلاق دادن و گرفتن آنچنان در بین مردم رواج یافت كه شاعر ولته گوی ژوونال می گفت برخی زنان می توانند سالها را براساس نام شوهرانی كه داشته اند بشمارند .

كلیسای كاتولیك به عنوان واكنشی در برابر این زیاده روی اساساً طلاق را مردود دانست و از افراط به تفریط گراییدند.

درگذشته نزدیكتر به زمان ما می توان از آزادی طلاق در فرانسه بعداز انقلاب كه دیگر برای ازدواج جنبه مذهبی و تقدس دینی قائل نبودند و آن را قرار دادی می شمردند و توافق زن و شوهر را برای طلاق كافی می دانستند و حتی دو سه سال پس از انقلاب به مامور ثبت احوال اجازه دادند كه بدون دخالت دادگاه طلاق را ثبت كند فقط می بایستی ثابت شود كه زن و شوهر شش ماه از یكدیگر جدا می زیسته اند نتیجه آن شد كه در آستانه دهمین سال بعد از انقلاب آمار طلاق بر ازدواج فزونی گرفت پس از آن قانون اصلاح گردید و با دخالت دادگاه از طلاق های بی مورد كاسته شد.

طلاق در اسلام

پیش از اسلام

آتنی ها كه از قدیمی ترین ملل متمدن می باشند زن را متاع بی ارزش بحساب آورده در بازارها خرید و فروش می نمودند .

در مذاهب هند آمده است كه «و با و مرگ وسم افعی و آتش از زن بهتر است »

تورات نیز مقامی بالاتر از این مقام برای زن در نظر نگرفت.

در رم برای بحث درباره زن مجمعی تشكیل شد و نظر داد كه زن موجودی است كه روح ندارد و به این علت دارای زندگی اخروی نیست .زن در نظر رومیان پلید بود و به همین جهت نمی بایست گوشت بخورد ، بخندد و حتی نبایست سخن بگوید و برای جلوگیری از حرف زدن او به دهانش قفل آهنین می زدند علاوه بر این اعتقاد به اینكه زن وسیله اغوایی است كه شیطان برای فاسد كردن قلبها به كار می برد او را آزار جسمانی می دادند اما در فرانسه در سال 586 میلادی مجمعی تشكیل شد و در آن مذاكره گردید كه آیا زن انسان است یا غیر انسان ؟ و بالاخره نتیجه گرفتند كه زن انسان است ولی برای خدمتگذاری مرد خلق شده است در انگلیس هنری هشتم فرمانی صادر كرد و زنان را از مطالعه كتاب مقدس ممنوع داشت و طبق قانون كه درحوالی سال 1850 در آن كشور وضع شدن زن جز و اتباع كشور محسوب نمی گردید و حقوق شخصیه نداشت و همچنین مالك لباس های خود و اموالی كه شخصا با عرق جبین به دست می آورد نمی شد وضع زن در میان اعراب جاهلیت ناگوارتر از زنان ملل دیگر بود زیرا در عرف آن زن اساسا حق حیات نداشت به همین جهت دختران را زنده به گور می كردند زنان ارث نمی بردند ولی مانند اموال ، فرزند و شوهر آنها را به ارث می برد .

زن در اسلام

مقام زن در جهان چنین بود تا اسلام پدیدار شد اسلام به آزادی زن و رفع ظلم از او همت گماشت و مقام او را بالا برد در آن هنگام كه زن در نزد اروپائیان و غیر آنها حیوانی گنگ و از نوعی شیطان به حساب می آمد اسلام او را در مقام ارجمندی كه مدنیت جدید هم تا كنون آن را شناخته است و شایسته آن بود ترقی داد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir