توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله صنعت برق دارای 80 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله صنعت برق  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله صنعت برق

مقدمه 
پایه ها و انواع آن 
مقره ها و انواع آن  ;
تابلوها
انواع تابلو ها ;
المنت ها
برقگیر
انواع برقگیر ;
کابل ها و انواع آن
سیم ها و انواع آن 
مهار و انواع آن 
انواع چراغ ها
سکسیونر
انواع سکسیونر
دژنکتور
ریکلوزر 
ترانس
انواع ترانسفورماتورها
CTوPT 
کات اوت های فشار قوی ;
فالت دتکتور
انواع پست های فشار قوی
اجزائ تشکیل دهنده پست ها ;
شینه بندی و انواع آن 
علت وقوع فالت 

مقدمه

صنعت برق شامل سه قسمت کلی است:

1- تولید ؛

2- انتقال ؛

3- توزیع

در اینجا سعی می شود به توضیح قسمت سوم که در چارچوب شرکت توزیع برق می باشد پرداخته شود. به منظور تأمین انرژی مورد نیاز مصرف کنندگان تأسیسات توزیع، طراحی و احداث مورد              بهره برداری قرار می گیرند که در طراحی اینگونه شبکه ها جنبه های فنی، ایمنی و اقتصادی مورد توجه قرار می گیرند. شبکه های توزیع و متعلقات آن بایستی از نظر شرایط مکانیکی، الکتریکی و شرایط آب وهوایی منطقه انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرند. در انتخاب سیم ها و پایه ها نیز باید نیروهای کششی و نیروهای وارد بر پایه ها و شرایط جوی لحاظ گردد و نیروی وارد بر سیم ها نباید از حد متعارف خارج شده و باعث پارگی سیم ها و یا شکسته شدن پایه ها گردد

در احداث شبکه های توزیع بایستی چند چیز نیز مورد توجه قرار گیرد تا میزان انرژی مورد نیاز مشترکین انتقال یابد

الف) از نظر فنی :

1- این شبکه ها بایست میزان انرژی مورد نیاز را انتقال دهند

2- دراین شبکه ها بایست افت ولتاژ تا حداقل ممکن باشد

3- لوازم وتجهیزاتی که درشبکه استفاده می شود باید با ولتاژی که انتقال می یابدمتناسب باشد

4- فاصله بین سیم های هر فاز بایست با ولتاژ شبکه متناسب بوده واز حدمعینی کمتر نباشد

 ب: از لحاظ جغرافیایی :

1- طول مسیر؛

2- تراکم جمعیت و زیبایی؛

3- محدودیت های عرضی در مسیر؛

4- نوع مسیر؛

از اهمیت زیادی برخوردارند

پایه ها :

وسایلی هستند که سیم های هوایی را از دسترس دور نگه می دارند. طول پایه ها با در نظرگرفتن فاصله آزاد سیم ها از زمین انتخاب می شوند که می بایست این خواص از میزان استاندارد کمتر نباشد. پایه ها نیز باید میزان کشش معینی را تحمل کند، که قدرت کششی پایه ها به محل و وضعیت قرارگرفتن    پایه ها بستگی دارد. در شبکه های هوایی پایه ها در ابتدا، انتها و یا در زوایای مسیر نصب می شوند یا در طول مسیر به صورت راست رو قرار می گیرند. این پایه ها باید بتوانند وزن سیم، کرایس ارم، مقره ها و کلیه تجهیزاتی که روی آن بسته می شود را تحمل کنند

پایه ها بصورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند

انواع پایه ها :

1- پایه های بتونی ؛

2- پایه های چوبی ؛

3- پایه های فولادی

این پایه ها بسته به شرایط فیزیکی منطقه و میزان کششی که باید تحمل کنندو طول اسپانها مورد استفاده قرار می گیرند

پایه های بتونی از نظر مکانیکی بسیار محکم بوده و طول عمر مفید بیشتری دارند،گرچه شاید حمل و نقل آنها گران تر تمام شود. پایه های بتونی از نظر کاربردی شبکه و دسترسی به شبکه جهت صعود و فرود و بهره برداری راحت تر می باشند و زمان کمتری برای نصب آن ها صرف می شود

الف) پایه های بتونی از نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند

انواع پایه های بتونی :

1- پایه های بتونی نوع H ؛

2- پایه های گرد

گاهی اوقات دیده می شود که در شبکه های قدیمی از پایه های بتونی لانه زنبوری استفاده شده است

پایه های بتونی از لحاظ طول به پایه های 9متری و 12متری و 15متری تقسیم می شوند

ازنظر میزان تحمل قدرت مکانیکی، پایه های بتونی نوع H به پایه های 200، 400، 600، 800 کیلوگرمی و پایه های بتونی نوع گرد از همین نظر به 400، 600، 800، و1000 کیلوگرمی تقسیم می شوند.       ب) پایه های چوبی در شبکه های 20 کیلو ولت هوایی در جاهایی که دسترسی به منطقه دشوار یا غیر ممکن می باشد و یا راهسازی صرف هزینه زیادی را می طلبد مورد استفاده قرار می گیرند

پایه های چوبی بصورت کلی به دودسته تقسیم می شوند

انواع پایه های چوبی :

1- پایه های چوبی ساده ؛

2-  پایه های چوبی اشباع شده

طریقه نصب پایه ها :

جهت نصب پایه ها ابتدا لازم است گودهایی متناسب با نوع پایه ای که می خواهیم نصب کنیم حفر نموده و پس از حفر گود اقدام به نصب پایه می نمائیم حال فرض می کنیم گود آماده است

ابتدا پایه بتونی را با استفاده از زنجیر (متناسب با وزن) به قلاب  جرثقیل به گونه ای می بندیم که در 3/1 تیر از رأس قرار بگیرد و آن را به آرامی توسط جرثقیل بلند کرده و در درون گود بصورتی قرار  می دهیم که کاملاً عمود بر زمین باشد تا برآیند نیروهای وارد بر پایه صفر شود. سپس دور تیر مقداری سنگ لاشه می ریزیم تا 40 سانتی متر گود را فرا گیرد، سپس تا 10 سانتی متر مقداری خاک یا شفته آهک ریخته و این کار را ادامه می دهیم تا گودپرشود. (مطابق شکل زیر)

در این بین نکات زیر مورد توجه قرار می گیرند

* ابعاد گودها متناسب با نوع پایه هایی که می خواهیم نصب کنیم حفر می شوند؛

* ابعاد گودها برای پایه های 9متری cm150×80×80 می باشد؛

* ابعاد گود برای نصب پایه های 12متری 180×180×100 می باشد

گاهی دیده می شود که ابعاد گودها متناسب با نوع زمین از نظر صنعتی بایستی با سنگلاخی تغییر کنند. نصب پایه ها بنابر نوع مسیر شبکه به گونه ای است که در مسیرهای راست رو پایه های عبوری        به گونه ای نصب می شوند که ماده گی پایه ها در امتداد شبکه قرار گیرند

اگر دداند در مسیر راست رو باشد نری پایه در امتداد شبکه قرار می گیرد. اگر پایه در زاویه قرار بگیرد، نری پایه بنابر زاویه ای که در شبکه دارد به سمت بیرون قرار می گیرد به گونه ای که زاویه را نصف کند. در زوایایی که شبکه به صورت 90 درجه است نری نیز در امتداد شبکه ای قرار  می گیرد که طول مسیر بیشتری دارد

 مقره ها

مقره ها عایق هایی هستند که از آن ها برای جدا کردن سیم حامل جریان از پایه به کراس آرم استفاده می شود. مقره ها نیز برای ولتاژ هایی معینی ساخته می شوند و باید حداکثر ولتاژی که ازسیم ها عبور  می کند و ولتاژ اضافی را تحمل نمایند

انواع مقره :

1- مقره سوزنی ؛

2- مقره بشقابی ؛

3- مقره سیلیکونی (پلیمری) ؛

4- مقره چرخی ؛

5- مقره مهار ؛

6- انواع مقره های  KV20 

توضیحات :

1- مقره سوزنی: دارای اسکلت عایق چینی یا شیشه ای است که توسط یک میله کراس آرم بصورت قائم بسته می شود

2- مقره بشقابی: این نوع مقره ها عموما به صورت کششی یا آویزی مورد استفاده قرار می گیرند.    مقره های بشقابی از نظر تحمل مکانیکی به دو نوع 7000 و 12000 کیلوگرم نیرو تقسیم بندی می شوند

3- الف) مقره بشقابی سیلیکونی رابر: این مقره ها عموما به رنگ خاکستری اند و میله مرکزی آنها از جنس کامپوزیت بوده و دارای قدرت کشش 70 کیلو نیوتن می باشد. این نوع مقره ها در مناطق آلوده و صعب العبور و همچنین مناطق کوچ عشایری به جای مقره های چینی یا شیشه ای استفاده می شود

4- ب) مقره سیلیکونی سوزنی رابر: عموما به رنگ خاکستری اند و به جای مقره سوزنی مورد استفاده قرار می گیرد

5- مقره مهار: جهت ایمنی سازی مهار در بین قسمت ابتدایی و انتهایی مهار مورد استفاده قرار می گیردو معمولا مقره های مهار نسبت به طول پایه در ارتفاع 8 الی 12 متری از سطح زمین روی سیم مهار قرار می گیرد

انواع مقره از لحاظ جنس :

1- شیشه ای ؛

2- چینی

مقایسه مقره ها از لحاظ جنس :

1- شیشه نسبت به چینی در مقابل لب پریدگی و قوس الکتریکی مقاوم تر است ؛

2- استقامت عایق شیشه بهتر از چینی است ؛

3- شیشه ی تحت فشار مقاوم تر از چینی است ؛

4- شیشه در مقابل ضربه مکانیکی شکننده تر است ؛

5- جذب آلودگی در مقره های شیشه ای بیشتر از چینی است ؛

6- شیشه ارزانتر از چینی است

تابلوها :

برای انتقال انرژی الکتریکی از مرحله تولید تا مصرف احتیاج به وسایلی است که این انرژی را برای مصرف کننده ها قابل تقسیم و تنظیم و کنترل نماید. این مجموعه ها در محفظه هایی به نام تابلو برق قرار می گیرند. تابلوهای برق شامل اسکلت فلزی، تجهیزات الکتریکی، تجهیزات حفاظتی و ; می باشند
به طور کلی لازم به ذکر است که جهت فراگیری فنون مربوط به تابلوهای برق نیاز به فراگیری چندین آیتم اصلی می باشد که در زیر به اختصار عنوان می شود

1- اصول کلی و استانداردهای مربوط به تابلو های برق و محفظه های الکتریکی مانند درجه حفاظتی IP و درجه بندی جداسازی محفظه ها Segregation و مقابله با عوامل جوی و… ؛

2- اصول تخصصی در مورد تابلو های برق ، مقادیر نامی مانند ولتاژ و جریان نامی و ; ؛
3- آشنایی با تجهیزات الکتریکی و عملکرد آنها و نحوه انتخاب صحیح آنها ؛

4- آشنایی با تاسیسات الکتریکی وآشنایی با محاسبات مربوطه؛

5- آشنایی با دروسی مانند رله و حفاظت سیستم ها ، طرح پست الکتریکی و …

6- آشنایی با طراحی مدارات فرمان و کنترل و لاجیک

به صورت کلی در مورد تابلو های برق اصول کلی و استاندارد و همچنین تعاریف کلی وجود دارد و بسیار حائز اهمیت است، به عنوان مثال نوع تابلو از لحاظ ساختمان آنها : تابلوهای ایستاده ، دیواری ، میزی ، راک و … و هر یک از آنها ساختمان منحصر به فردی دارند و کاربرد آنها نیز متفاوت است

انواع تابلوها :

تابلوی ایستاده : قابل دسترسی از جلو، سلولی، تمام بسته دیواری؛ که خود این تابلو ها می توانند اصلی، نیمه اصلی و فرعی باشند

تابلوی اصلی : در پست برق و به طرف فشار ضعیف ترانس متصل است

تابلوی نیمه اصلی : اینگونه تابلو های برق بلوک ساختمانی یا قسمت مستقلی از مجموعه را توزیع و از تابلوی اصلی تغذیه می شود

تابلوی فرعی : برای توزیع و کنترل سیستم برق خاصی مانند موتور خانه، روشنایی و ; به کار می رود و از تابلوی اصلی تغذیه می شود

معمولا تابلو های موتور خانه از نوع ایستاده و بقیه تابلوها از نوع توکار تمام بسته می باشد

* انواع تابلوهای مورد مصرف در شبکه های توزیع به شرح زیر می باشند

الف- تابلوهای فشار ضعیف (l.v) ؛

ب-تابلو های فشار متوسط (m.v)؛

انواع تابلوهای فشار ضعیف :

1-تابلوهای توزیع خیابانی و آپارتمانی که هر کدام بستگی به نوع مصرف دارای تعداد کلید و آمپراژ مشخص می باشد

2- تابلو های توزیع و توزیع اندازه گیری که داخل پست های زمینی نصب می گردند

3- شالتر (تابلو مانور) که نوعی تابو توزیع عمومی می باشد و به منظور افزایش قابلیت مانور (فیدر گیری) مورد استفاده قرار می گیرد

4- جعبه انشعاب که عموما در سایز های مختلف 3-6-9-12 فیوزی در توزیع کاربرد دارد

تابلو روشنایی معابر که عموما در توزیع 1 کنتاکتوره و 2 کنتاکتوره می باشد

7- تابلو کنتوری که بستگی به تعداد کنتور مورد استفاده در آنها ابعاد متفاوتی دارد

8- تابلو خازنی که در پست های زمینی نصب می شود

انواع تابلو های فشار متوسط: همان کوبیکل های فشار متوس هستند. با توجه به نوع مصرف (عمومی، خصوصی، عمومی خصوصی )

المنت

 به منظور تست ترانس در داخل ریکلوزر قرار داده می شود که اگر  اضافه ولتاژ روی آن فرار بگیرد المنت می سوزد

انواع المنت ها: 1و  2و 3و6 و10 و 12و 15و20 و25 و30 و 40و60 و 65و 80و 100 آمپری بوده که  به منظور تست ترانس از  المنت های 1و 2 آمپری استفاده می شود

برقگیر :

جهت حفاظت ترانسفورماتورها دربرابر اضافه ولتاژ ناشی از رعدوبرق و سوییچینگ مورد استفاده قرارمیگیرد

 انواع برقگیر ها :

1-  برقگیر میله ای ( جرقه گیر با فواصل هوایی ) ؛

2-  برقگیر لوله ای ؛

3-  برقگیر سیلیکون کاربید ؛

4- برقگیرهای نوع اکسید فلزی ( MOV ) ؛

5- برقگیر قوس طولانی ( LFA )

جرقه گیرها یا شاخک ها ساده ترین شکل برقگیر ها می باشند که از آنها بیشتر برای حفاظت زنجیره مقره ها ، بوشینگ ترانسفورماتورها و خازن ها استفاده می شود . مشکل اصلی این نوع برقگیرها ایجاد خطای اتصال کوتاه به زمین پس از تولید جرقه می باشد که باعث عملکرد تجهیزات حفاظتی شبکه قدرت ( رله های جریانی ) و در نتیجه ایجاد وقفه می شوند . برای پرهیز از این مشکل ، از برقگیرهای شامل یک نوع مقاومت غیر خطی ( به صورت مجزا و یا سری با جرقه گیر ) استفاده می شود . اخیرا استفاده از نیمه هادی ها با مقاومت غیر خطی و از جنس اکسید فلزی ( MOV ) در برقگیرها ، باعث شده که فاصله هوایی برقگیرها حذف شود و برقگیرهای جدید از کارائی بهتری درکنترل اضافه ولتاژ ها برخوردار شوند

الف) برقگیر میله ای ( جرقه گیر با فواصل هوایی ) :

این نوع برقگیر به صورت دو الکترود یا دو شاخک هستند که متناسب با ولتاژ ، در فاصله معین بین هادی و زمین قرار می گیرد و در صورت بروز اضافه ولتاژ ، بین آنها قوس الکتریکی برقرار می شود . این قوس باعث اتصال کوتاه گردیده از اضافه ولتاژ جلوگیری می کند؛ البته باعث اختلال در امر برق رسانی نیز می گردد . در شبکه با قدرت کم ، با شکل دادن به این شاخک ها ، پس از مدت نسبتا کوتاهی قوس خاموش می شود و چون جریان اتصال کوتاه کم بوده ، خسارات ناشی از اتصال کوتاه وجود ندارد . در صورت بروز اضافه ولتاژ ، در فاصله هوایی بین الکترودها قوس الکتریکی برقرار می شود و به این ترتیب از اعمال اضافه ولتاژ به تجهیزات جلوگیری می شود

از معایب اصلی برقگیر میله ای ، عدم توانایی در خاموش نمودن  جرقه است و هنگامی که بر اثر صاعقه جرقه زده شد ، این جرقه باقی خواهد ماند تا زمانی که دستگاه بدون برق گردد . در نتیجه پس از هر بار جرقه ، بایستی شبکه بی برق شده مجددا برقدار گردد . به طور کلی معایب این نوع برقگیرها در برابر تنها مزیت آنها یعنی ارزان بودنشان بخاطر سادگی ساختار آن ، خیلی زیاد بوده و شامل موارد زیر        می باشد

1- تداوم عبور جریان به زمین حتی پس از حذف اضافه ولتاژ؛ ( در نتیجه باعث عمل کردن وسایل حفاظتی و وقفه در سیستم می شود.)

2- ایجاد موج بریده شده که می تواند سیم پیچی دستگاه ها ( ترانسفورماتورها ) را تهدید کند؛

3- افت شدید ولتاژ به خاطر اتصال کوتاه شدن فاز در لحظه عبور جریان از جرقه گیر؛

4- تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد آن با شکل موج اضافه ولتاژ و همچنین شرایط محیطی؛ ( فشار ، آلودگی ، رطوبت و ; )

5- دارای تاخیر زمانی متناسب با اضافه ولتاژ؛ ( عملکرد نا مناسب در برابر اضافه ولتاژهای با پیشانی تند مثل صاعقه.)

6- پراکندگی زیاد ولتاژ جرقه ( بیش از 40 درصد)

جرقه گیرها فقط دو شرط اول یک برقگیر خوب را دارا می باشند

ب) برقگیر لوله ای :

این نوع برقگیر شامل یک فاصله هوایی برای جرقه زدن در فضا و یک فاصله دیگر در درون یک محفظه مخصوص می باشد که با هم به طور سری قرار دارند . این نوع برقگیر ها به منظور کوتاه کردن زمان عبور جریان هدایت شونده (پرهیز از وقوع اتصال کوتاه ) تهیه شده اند. در برقگیر لوله ای جریان هدایت شونده پس از یک یا چند دوره در اثر گازی که خود برقگیر تولید می کند از بین می رود و از این جهت می توان آن را برقگیر” جرقه خاموش کن ” نیز نامید

برقگیر لوله ای از یک لوله عایقی ( R ) از جنس مواد مصنوعی ( PVC  ، فیبر لاستیک سخت ) تشکیل شده است و در داخل آن دو الکترود فلزی تو پر ( E ) و توخالی ( G ) قرار دارد . الکترود G مستقیما به دکل یا سیم زمین متصل می شود ولی بین الکترود E و فاز شبکه، یک فاصله هوایی وجود دارد .     هر گاه اضافه ولتاژی بین فاز و برقگیر قرار بگیرد ، فاصله هوایی L و فاصله بین دو الکترود توسط جرقه اتصال کوتاه می شود و در اثر این جرقه ، شبکه اتصال زمین می شود و جریان زیادی از برقگیر می گذرد که سبب بخار شدن قسمتی از سطح داخلی لوله R می شود . این گاز فشار داخلی لوله را با وجود این که سوراخ لوله الکترود انتهایی به خارج راه دارد ، به حدی بالا می برد که با سرعت زیادی از سوراخ G خارج می شود . جریان سریع گاز الکترونهای موجود بین دو الکترود را با خود به خارج حمل کرده ، جرقه را خنک می کند و در ضمن طول قوس را به حدی زیاد می کند که پیوستگی قوس از بین می رود و قوس می شکند و به این ترتیب پس از یک یا چند دوره ، به علت این که حامل های بارهای الکتریکی در مسیر قوس موجود نیستند جرقه خاموش شده مجددا روشن نمی شود و برای همیشه خاموش       می ماند و جریان اتصال کوتاه قطع می گردد

از برقگیرهای لوله ای بیشتر در شبکه های با ولتاژ  استفاده می شود . این نوع برقگیرها قادر نیستند به نحو مطلوب دامنه جریان هدایت شده را  قبل از قطع محدود کنند . قابلیت قطع جریان هدایت کننده با فرکانس قدرت ، بستگی به ظرفیت اتصال کوتاه سیستم در نقطه خطا دارد . همچنین ولتاژ جرقه این نوع برقگیرها بالاتر از برقگیرها با مقاومت غیر خطی است

پ) برقگیر سیلیکون کاربید :

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir