توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت بررسی روشهای متداول طرح روكش دارای 57 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت بررسی روشهای متداول طرح روكش کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
دانلود پاورپوینت بررسی روشهای متداول طرح روكش
توجه فرمایید.1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلود پاورپوینت بررسی روشهای متداول طرح روكش
قرار داده شده است2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
اسلاید 1 :
مقدمه
شبكه راههای آسفالته كشور به سرعت در حال گسترش است و توسعه سریع شبكه راههای آسفالته بالطبع وظیفه نگهداری راهها را سنگینتر مینماید. پرواضح است كه نگهداری راهها صرفاً با انجام لكهگیری و مرمتهای موضعی محدود نمیشود و شاید یكی از مهمترین وظایف در سیستم نگهداری راههای آسفالته، انجام روكش آسفالت در زمان مناسب و به موقع میباشد. اپتیم این زمان موقعی است كه هنوز صدمات و نواقص زیادی به آسفالت راه وارد نشده است.
انجام روكشهای آسفالت در زمان مناسب باعث میشود با كمترین هزینه راه را برای یك مدت طولانی دیگر قابل استفاده نمود بالعكس عدم انجام روكش راههای آسفالته به موقع خود هزینه روكش را گاهی تا 100% افزایش میدهد. از این مختصر چنین نتیجه میشود كه چنانچه روكش آسفالته به موقع انجام شود میلیونها تومان صرفهجوئی میگردد و رضایت مردم نیز جلب میشود و بالعكس چنانچه روكش آسفالت به موقع انجام نشود میلیونها تومان به بیتالمال زیان وارد میشود و مردم نیز همیشه از عملكرد راههای آسفالته رضایت نخواهند داشت.
اسلاید 2 :
روكشهای آسفالتی به منظور برآورده نمودن دو نیاز نامبرده زیر انجام میشود:
در بسیاری از راههای آسفالته به دلایل مختلف، نیاز به روكش با ضخامت كم نه تنها معایب و نواقص سطح راه برطرف میشود بلكه راه مجدداً احیا شده و عملكرد واقعی خود را باز خواهد یافت.
مواردی نیز مشاهده میشود كه راه نیاز به یك تقویت اساسی داشته تا پذیرای ترافیك این گونه راهها، با پخش قشرهای آسفالت تقویت نشوند. نواقص و معایب متعدد در سطح راه بروز كرده و عملكرد راه تا حد زیادی كاهش میدهد.
چنانكه ملاحظه میشود ممكن است روكشهای آسفالت در مواردی به منظور برآورده نمودن هر دو نیاز فوق الذكر به طور همزمان نیز انجام شوند. علی ایحال در این فصل اطلاعات لازم به منظور طرح روكشها ارائه خواهد شد.
ولی مقدمتاً شمهای از مفهوم عملكرد راه و دلایل انجام روكشهای با ضخامت كم برای احیای سطح راه آسفالته آورده.
اسلاید 3 :
مفهوم عملكرد راه
بسیاری از مردم كه از راهها استفاده میكنند در مواقع اطلاعات مختصری از چگونگی ساختمان راه دارند برای این دسته مردم راه خوب این مفهوم را دارد كه صاف و فاقد ناهمواری و دستانداز باشد این مفهوم اصطلاحاً عملكرد یا Serviceability نامیده میشو. بر همین منوال مهندسین AASHO روشی را ابداع كردهاند كه به كمك آن سطح راهها از نظر عملكرد، درجهبندی میشود كه روش مزبور را مفهوم عملكرد راه یا Present Servceability Concept نامیدهاند بر طبق این روش مفهوم عملكرد راه، به استنباطی كه شخصی از صافی سطح راه ضمن عبور از قطعهای مشخص با ترافیك معمولی پیدا مینماید اطلاق می نمایند.
این روش درجهبندی عملكرد راه از نظر مرغوبیت PSR یا Present Serviceability Rating مینامند این طریقه عبارتست از نظر و عقیده عدهای از متخصصان درجهبندی مرغوبیت راه، كه طولی مشخص از راه را طی مینمایند و نظرات خود را در مورد ناهمواری و صافی سطح راه یادداشت میكنند.
روش PSR اخیراً بسط داده شده است به نحوی كه به كمك دستگاههای مكانیكی عملكرد راه اندازهگیری میپشود ضمناً با استفاده از نتایج آزمایش ناهمواری Roughness و اطلاعات حاصله یكنوع رابطه ریاضی بسط داده شده است كه آن رابطه نیز PSI و یا Peresent Serviceability Index نامیده میشود كه مفهوم اخیرمان PSR 2است كه به طریقه مكانیكی تعین میشود و اندیس عملكرد راه نامیده میشود.
اسلاید 4 :
روش درجهبندی راه از نظر مرغوبیت PSR
روش PSR اطلاعاتی در این زمینه كه آیا راه احتیاج به اصلاح و مرمت دارد یا خیر به دست میدهد..
ناگفته نماند كه این روش نمی تواند برای طرح روكشهای آسفالت مورد استفاده واقع شود ولی روش خوبی برای درجهبندی راه از نظر مرغوبیت میباشد،
در روش PSR راه از نظر مرغوبیت از 1 الی 5 درجهبندی كردهاند كه درجه 5 بالاترین درجه مرغوبیت سطح راه و درجه یك كمترین درجه مرغوبت سطح راه را نشان میدهد. با استفاده از نتایج PSR مهندسین میتوانند تشخیص دهند كه آیا روی راه میبایستی بررسی بیشتر انجام شود و این روش به عنوان شروع مطالعات روش مناسبی است تجارب اخیر نشان داده است كه چنانچه PSR بین 2 الی 5/2 باشد راه احتیاج به مرمت و اصلاحاتی دارد.
اسلاید 5 :
تجارب اخیر نشان داده است كه می تواند به جای PSR از نتایج آزمایش اندازه گیری ناهمواری سطح راه Roughness در تعیین مرغوبیت راه استفاده نمود. در طریقه اخیر تغییرات میانگین PSRنسبت به نتایج آزمایش ناهمواری رسم میشود. در نتیجه از روی معادله زیر یا گراف شكل 82 میتوان درجه مرغوبیت راه كه به طریقه مكانیكی تعیین شده است به دست آورد كه PSI (اندیس عملكرد راه) نامیده میشود.
PSI=5.00-0.015R-0.14 Log R یا PSR
R= ناهمواری سطح راه مورد مطالعه بر حسب اینچ در مایل.
اسلاید 6 :
روش غیرمستقیم طرح روكش آسفالتی
در روش انستیتو آسفالت كه توسط كینگهم ارائه شده است، ابتدا ضخامت كل روسازی بر اساس میزان آمد و شد وسائل نقلیه و مقاومت خاك بستر بدون آنكه سیستم روسازی موجود درنظر گرفته شود، تعیین شده و سپس با استفاده از رابطه زیر، ضخامت روكش آسفالتی بدست میآید.
در این رابطه، T ضخامت روكش بتن آسفالتی، TA ضخامت روسازی بتن آسفالتی جدید، Ti, i به ترتیب ضخامت و ضریب تبدیل لایه iام روسازی موجود و n تعداد لایههای روسازی موجود است. طبق تعریف ضریب تبدیل () مصالح یك لایه روسازی عبارتند از: مقدار ضخامت بتن آسفالتی نو كه از نظر طرح روكش معادل ضخامت یك سانتیمتر مصالح مورد نظر است. ضریب تبدیل یك مصالح تابعی از جنس و میزان فرسودگی آن مصالح است و مقدار آن بین صفر و یك متغیر میباشد. در جدول زیر، مقادیر ضریب تبدیل مصالح لایههای مختلف روسازی داده شده است. مقادیر ضریب تبدیل مصالح لایههای مختلف روسازی داده شده است. مقادیر ضریب تبدیل نشان داده شده در این جدول توسط انستیتو آسفالت پیشنهاد شده كه مبنای تجربی داشته و بر اساس نتایج آزمایشات كارگاهی استوار است.
اسلاید 7 :
روش مستقیم طرح روكش آسفالتی
در این روش ضخامت روكش آسفالتی بر اساس میزان آمد و شد پیشبینی شده و قدرت باربری سیستم روسازی موجود تعیین میشود. برای تعیین قدرت باربری روسازی از آزمایش تعیین افت و خیز روسازی تحت یك محور با وزن مشخص استفاده میشود، زیرا هر اندازه افت و خیز روسازی تحت اثر بار معین بیشتر باشد، قدرت باربری روسازی كمتر است.
برای اندازهگیری افت و خیز روسازی معمولاً از وسیلهای به نام تیر بنكلمن استفاده شده و مقدار افت و خیر تحت اثر یك محور ساده به وزن 2/8 تن با چرخهای زوج اندازهگیری میشود. اندازهگیری افت و خیز روسازی ممكن است تحت اثر هر نوع محور دیگری و با هر وزنی (مثلاً محور ساده 13 تنی) نیز انجام شود، لیكن در هر مورد باید وزن و نوع محور بكار رفته برای اندازهگیری افت و خیز به همراه نتایج آزمایش گزارش شود.
از مقایسه افت و خیز اندازهگیریشده با افت و خیز مجاز روسازی برای شرایط موردنظر، اختلاف قدرت باربری روسازی موجود با روسازی كه برای شرایط محل و آمد و شد پیشبینی شده لازم است، میتوان ضخامت روكش آسفالتی را تعیین كرد. ضخامت روكش باید به اندازهای باشد كه میزان افت و خیز روسازی موجود به علاوه روكش آن از مقدار افت و خیز مجاز بیشتر نشود.
اسلاید 8 :
روكش اصلاحی
در بسیاری از حالات یك روكش با ضخامت كم عملكرد راه را افزایش داده و ایمنی راه آسفالته را نیز اضافه می نماید.
در مواردی نیز به خاطر یكنواخت نمودن سطح راهها آسفالتهای كه تعریض یا اصلاح مسیر روی آن انجام شده است نیز ضروری است.
چنانچه در سطح راه لكهگیریهای متعدد انجام شده باشد انجام یك روكش با ضخامت كم كه اصطلاحاً آن را روكش اصلاحی مینامیم ضرورت دارد. از آن جمله مهمترین دلایل برای انجام روكش اصلاحی موارد زیر را میتوان نام برد:
اسلاید 9 :
1. اصلاح فرسایش قشر آسفالت راه
قشر آسفالت سطح راه ممكن است به دلایل مختلف از جمله این كه قشر آسفالت دارای بافت درشتدانه و یا قیر آن از حد نصاب لازم كمتر باشد دچار عارضه فرسودگی (پریدن دانههای آسفالت) میگردد.
اگرچه این عارضه ممكن است در مقاومت روسازی راه نیز مؤثر باشد ولی چنانچه در سطح راه تغییر شكل، یا ترك ملاحظه نشود و تنها با بخش یك قشر آسفالت با ضخامت كم (حدود 4 تا 5 سانتیمتر) می توان از فرسایش بیشتر راه جلوگیری و راه را مجدداً احیا نمود.
اسلاید 10 :
2. اصلاح ناهمواری سطح راه آسفالته
ناهمواری سطح راه آسفالته امكان دارد ناشی از نشستهای قسمتی در طولهای مختلف راه و یا فرسایش (پریدن دانهها) غیریكنواخت و یا موجهای عرضی ایجاد گردد.
در اینگونه موارد چنانچه راه به تقویت اساسی نیاز نداشته باشد كافی است با مرمت محلهای نشست و سپس پخش یك قشر آسفالت با ضخامت كم ناهمواری سطح راه را برطرف و راه را به این ترتیب احیا نمود.
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0