توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد اداب و رسوم خراسان دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد اداب و رسوم خراسان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد اداب و رسوم خراسان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد اداب و رسوم خراسان :

اداب و رسوم خراسان

نهبندان پارچه بافی
پارچه بافی در تمام نقاط استان خراسان انجام میشود. بافت پارچه هایی برای تهیه و دوخت انواع البسه مردانه و زنانه ، بافت حوله- جابندو;از وظایف سنگینی است كه برعهده زنان می باشد. فرتی farati و كرباس دو اصطلاح عمومی است كه به محصولات أین كارگاهها اطلاق میشود امروزه با رواج استفاده از پارچه های ارزان قیمت و رنگارنگ كارگاهها ی پارچه بافی نیز از كار افتاده اند. كارگاههای كوچك چوبی كه در گوشه اتاق نشیمن همه خانه های روستایی هنوز جای خالی اش بچشم می خورد و با در مناطق دور افتاده هنوز برای بافت حوله مورد استفاده قرار می گیرد

شمال خراسان بافت نوارهای تزیینی
به عمل بافت نوارهای تزئینی در شمال خراسان مداخل بافی با جهره بافی میگویند كارگاه بافت مداخل از جنس چوب ساخته میشود. هریك از نخهای تار به یك صفحه چهار گوش از جنس پوست و یا امروزه نگاتیو عكسهای رادیولوژی وصل شده استو بافنده تا تغییر وضعیت هریك از صفحه ها به نقش پردازی بر روی نوار مبادرت می ورزد.

قوچان پوستین دوزی
زندگی دامداری و کوچ نشینی همراه با سردی هوا در شمال خراسان سبب رواج استفاده از پوستین و در نتیجه پوستین دوزی شده است.
قوچان پوستین دوزی

هوای سرد و دام فراوان قوچان أین صنعت دستی را بوجود آورده است، پوستین دوزی یك صنعت سنتی و قدیمی است. پوستین های قوچان در میان دامداران شمال خراسان معروف است. پوستین دوزی از مشاغلی است كه افراد خاصی به آن مبادرت می ورزند كه اجدادشان برای آنها به ارث گذاشته اند ، مركز اصلی و مهم آن قوچان است. استفاده از پوستین در اكثر شهرهای شمالی خراسان در فصول سرد رایج است. در حال حاضر در قوچان یك نفر به أین حرفه اشتغالف دارد كه اجدادش یكی دو نسل قبل از او از أین راه امرار معاش می كردند. كار تهیه پوست كه جزو مراحل اولیه می باشد بر عهده خود پوستین دوز است.
گناباد نمد مالی

یكی از صنایع دستی است كه در حال حاضر در روستای بیمورق كه بطور اجمال مورد پژوهش قرار گرفته تهیه می گردد. عمده كار نمد مال این روستا تهیه و مالیدن نمد چوپانی است كه در زمستان از آن استفاده می كنند. مواد اولیه نمد مالی پشم گوسفندان می باشد كه آنرا از دامداران می خرند پس از تهیه پشم آنرا با كما ن حلاجی كه خود نمد مالان در اختیار دارند حلاجی می كنند تا آماده كار شود .
سبد بافی

از صنایع دستی دیگر سبد بافی است كه در یكی از روستاهای دیگری كه بطور اجمال مورد پژوهش قرار كرفته معمول می باشد خانیك از روستا های مناطق سردسیر و ییلاقی گناباد می باشد كه در طول این تحقیق برآن نگاهی انداخته شده است. سبد بافی در این روستا بعنوان یك منبع درآمد برای برخی از اهالی میباشد كه در حال حاضر بندرت دیده می شود. مواد اولیه سبد بافی چوبهای نازك و طویل درخت بید می باشد كه از آن وسایل زیر را بدست می آورند .
سرخس نجاری

یكی از فنون و صنایعی كه در گذشته در بعضی از روستاها و شهر سرخس رایج بوده است. نجاری سنتی با روش و وسایل ابتدایی بوده است كه در حال حاضر در روستاها بجز بزنگان و شهر سرخس و آن هم با فنون و روشهای جدید، در سایر روستاهای مورد پژوهش ازبین رفته و اثری از آن دیده نمی شود. نجاران سنتی ، ساختن در بهای خانه، پنجره ها ، كمد ، صندوقچه جهت لباسها ، دسته بیل و كلنگ ، میخ زدن و تراشیدن چوب جهت سقف خانه ها را در گذشته برعهده داشته اند، كه در بعضی از روستاها مثل قره قیطان ، اسلام قلعه بخاری محلی وجود نداشته و كارهای نجاریشان را نجاران دوره گرد انجام می داده اند.
نیشابو قالی بافی

یكی از معمولترین صنایع دستی كه در گذشته به وفور در كلیه مناطق بررسی شده رایج بوده قالی بافی است. قالی بافی كه در گذشته رایج بوده با قالی بافی امروزی تفاوت داشته است . در زمانهای قبل دستگاههای قالی بافی بصورت افقی و بر روی زمین دایر می شده كه متشكل از دو تیر چوب بوده و در فاصله ای

معین به چهار میخ آهنی بلندكه در چهار نقطه متقابل به زمین كوبیده می شد می بستند. مواد اولیه : در كلیه مناطق مواد اولیه این نوع قالی بافی را از پشم گوسفندان تهیه می نمودند پشم را بعد از چیدن از بدن حیوانات شستشو می دادند و بعد با رنگهای گیاهی آنرا رنگ می زدند و بوسیله جلك و چرخ به نخ تبدیل می كردند و بدون اینكه نقشه ای بكار ببرند می بافتند. ابزاری كه در قالی بافی گذشته و حال مورد استفاده قرار می گیرد پاكی وسیله ای جهت بریدن

رنگ یا نخ در موقع بافتن – افه یا به اصطلاح استاد استوك جهت ضربه زدن بر لبه قالی – قیچی یا مقراض. امروزه قالی بافی در تمام مناطق بوسیله دستگاههای آهنی عمودی انجام می گیرد كه بر اساس نقشه ای از قبل در بازار شهر تهیه می كنند می بافند.

فردوس آهنگری
این حرفه كه در گذشته وظیفه تامین ابزار فلزی را برعهده داشت اكنون نیز به دلیل كاربرد برخی صنایع سنتی در شهرستان به حیات خویش ادامه می دهد . كارگاههای آهنگری سنتی در شهر فردس بصورت محدود وجود دارد. جوانان به این حرفه علاقه چندانی ندارند اما به لحاظ اینكه كوبیدن پتك بر روی آهن گداخته به نیروی فراوانی محتاج است هر استاد كار از نیروی یك جوان در این عمل بهره می گیرد . ابزار مورد نیاز آهنگر عبارتند از: دم آهنگری یا دستگاه : از دوصفح چوبی با پرده های پوستی ویك محل بعنوان كوره تشكیل یافته ااست. این سیستم كه در گذشته ( تا حدود 30 سال پیش ) كاربد داشته است. جهت دم دادن نیاز به یك نیروی انسانی دارد. با حركت دم ، بادبه محل كوره هدایت می شود و زغال سنگ را می گذارد تا حرارت كافی جهت گداختن آهن تامین شود. امروزه اهنگرها از دم برقی استفاده می كنند

بیرجند قالیبافی
قالی شهرستان بیرجند نیز از شهرت جهانی برخورداغر است و نقشهای ، زیبای قالی آن زبانزد خاص و عام است ولی متاسفانه نقشهای زیبا و مشكل قبلی از رونق افتاده و جز معدود افرادی كه اكثراً كارهای سفارشی انجام می دهند، بقیه نقشهای جدید و ساده را به سفارش تجار قالی انجام میدهند
پارچه بافی

برای درست كردن دار و بافتن پارچه ابتدا كلاف نخ تار را می جوشانند تا سفت شود و نان خشك در آب جوش می ریزند و نخها را مشت می كنند تا ضخیم شود. نخ كلاف را داخل نورد می گذارند تا خشك شود. بعد بوسیله چرخ دوك ریسی نخها را بدور ماسوره می پیچانند و بعد چهار تا چوب در یك زمین بزرگ می كوبند و نخها را بصورت مستطیل بدور این چهار چوب می پیچانند، سپس نخها را یك تار ، یك تار از داخل تیغ و گله تیغ عبور می دهند و دستگاه را وصل می كنند و بعد نخ را بوسیله ماسوره كه در داخل سبچ است از داخل تارها عبور می دهند و با شانه هر ردیف نخ را می كوبند سپس بوسیله پوشال تارها را بصورت زیگزاگ بالا و پایین می برند تا تارها بدور نخها بپیچند .

پلاس بافی
پلاس بافی اكثراً با موی بز انجام می گیرد ولی در روستای خور نوع دیگر پلاس بافی با روگ (تكه پارچه) انجام می گیرد. برای بافت پلاس ابتدا دار پلاس را بوسیله میخ سر پا می كنند، سپس شتها را از دور سر كار و كون كار می گذرانند و بعد بخاطر اینكه تارها به همدیگر نرسد و بهم نخورد روی چوب كار را گل می كنند. سپس به وسیله ماسوره و نخ پلاس را می بافند. برای بافت پلاس با روگ ابتدا چند ردیف شتها را می چینند كه به آن ساده گویند بعد به وسیله تكه های پارچه كه به آن روگ گویند شروع به بافتن پلاس می نمایند .

ریسندگی با جلگ
جلك یك چوب چهار پر است كه نخها را بدور پره ها می پیچند و با چرخاندن جلك پشم را تبدیل به نخ می نمایند. جلك ریسی را بیشتر چوپانان بدنبال گله خود و پیرمردان از كار افتاده در میدان ده انجام می دهند .
حصیر بافی

برای بافت حصیر ابتدا نخها را به لنگر وصل می نمایند، سپس یك نی در روی دستگاه می گذارند ولنگرها را به صورت زیگزاگ از روی نی عبور می دهند سپس نی دیگری در روی دستگاه می گذارند و دوباره لنگرها را از دور آن عبور می دهند كه با عبور نخ لنگر از دور ، نیها بهم متصل شده و حصیر درست می شود. نی های اضافی و بلند را با چاقو می برند و وقتی حصیر بافته می شود با قیچی كناره حصیر را راست می برند و بعد با پارچه و نخ وسوزن كنارهای حصیر را می دوزند .

نمدمالی
نمد مالی از جمله فنونی است كه سابق در بیرجند و بعضی از روستاها رایج بوده است ولی در حال حاضر فقط در بعضی از روستا ها كم وبیش به این كار می پردازند. از جمله این روستاها روستای سلم آباد در نزدیكی سر بیشه است. اكثر مردم این روستا در گذشته نمد مال بوده اند و در حال حاضر هم چندین دستگاه نمد مالی در این روستا فعال است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir