توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره عمومی دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره عمومی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره عمومی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره عمومی :

مقدمه :
پیشرفت تحصیلی یكی از متغیرهای اصلی آموزش و پروش است ولی می‌توان از آن به عنوان شاخص عمده سنجش كیفیت آموزش و پرورش یاد كرد . معمولاً پیشرفت تحصیلی بر اساس نتایج آزمون ها مورد سنجش قرار می گیرد و نمراتی كه دانش آموزان در دروس مختلف كسب می نمایند نشانی از میزان پیشرفت تحصیلی آنان تلقی می كنند .

یك مرحله از طراحی آموزش ، تعیین نظام ارزشیابی است . ارزشیابی صحیح اطلاعاتی از قبیل نقاط قوت و ضعف موجود در طرح ، صحت و دقت نحوه ارزشیابی و میزان آمادگی شاگردان برای قبول آموزشهای بعدی را در اختیار معلم قرار می دهد .

نتایج ارزشیابی تشخیص و مقایسه آن با ارزشیابی پایان تدریس می تواند معیار موثری باشد زیرا تا اطلاعات بدست آمده ، از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار شود . نتیجه ارزشیابی و سنجش میزان یادگیری شاگردان می تواند نمایانگر موفقیت یا عدم موفقیت برنامه آموزشی باشد . اگر نتایج ارزشیابی چندان رضایت بخش نباشد می تواند دلایل زیر را برای توجیه آن بكار برد .

1-بیان نشدن هدف آموزش به طور صریح و روشن .
2-خوب نبودن كیفیت محتوا
3-عدم تناسب روش تدریس با هدف تدریس
4-فراهم نشدن شرایط لازم برای یادگیری

5-ناتوانی دانش آموزان به دلایل مختلف (وجود مشكلات شخصی)
6-عدم تناسب نحوه ارزشیابی با هدف به این صورت كه سئوالها گنگ بیان شده باشند یا آنقدر طولانی باشند كه تمام وقت شاگرد برای خواندن متن صرف شود یا سوالات متناسب با زمان پاسخگویی نباشند .

بهرحال معلم باید از تجارب حاصل از طرح و برنامه برای طراحی بعدی و پیشبرد هدفهای آموزشی استفاده كند . در واقع ارزشیابی جهت اصلاح مستمر برنامه است كه می‌تواند معلم را نسبت به فعالیت های رو به رشد خود امیدوار سازد .

متاسفانه وقتی سخن از امتحان به میان می آید نوعی غرور در شخصیت معلم و نگرانی و اضطراب در چهره شاگردان بوضوح مشاهده می شود . مفاهیم مختلف ارزشیابی برای شاگردان همراه با تدریس است زیرا در آنها معنای شكست یا موفقیت را تداعی می كند . معلم همواره از امتحان به عنوان یك ابزار قدرت استفاده می كند و با ایجاد زمینه های نامطلوب آموزشی نوعی وحشت از امتحان ایجاد می كند در حالیكه امتحان مشخص می سازد كه معلم و فراگیر تا چه حدی به هدفهای آموزشی نایل شده اند .

هدفهای ارزشیابی و امتحان
امتحان و ارزشیابی اگر به صورت صحیح و علمی انجام گیرد امكان دستیابی به هدفهای بسیاری را فراهم می كند كه مهمترین آنها عبارتند از :
1-كشف نقط قوت و ضعف دانش آموزان در هر یك از زمینه های یادگیری به منظور برنامه ریزی برای اصلاح نارسایی ها .
2-ایجاد انگیزه و رغبت در دانش آموزان در جهت یادگیری و مطالعه صحیح .
3-كشف نقاط مثبت و منفی روش تدریس معلم و كوشش برای اصلاح كیفیت .

4-بررسی نارسائی های احتمالی برنامه درسی به منظور ارائه پیشنهاد به مسئولان برنامه ریزی .
5-تعیین نمره دانش آموز به منظور
الف : پیش بینی امكانات آموزش جبرانی برای دانش آموزان ضعیف

ب : پیش بینی امكانات آموزش جبرانی فشرده برای دانش آموزان قوی

تهیه بانك سوالات استاندارد :
برای اینكه اشكالات و محدودیت های موجود در سوالهای امتحانی ریاضی متوسطه مشخص شود باید بررسی در روی سئوالات امتحانی سالهای مختلف به عمل آمد نتایج حاصل از این بررسی نشان داد كه اولاً بسیاری از طراحان سوالهای امتحانی به جنبه ای سطحی یادگیری توجه دارند و گنجاندن مطالب اساسی در سوالهای امتحانی غفلت می ورزند . ثانیاً بین سوالهای طرح شده در استانهای مختلف كشور موازین مورد ارزشیابی تفاوت فراوانی وجود دارد بطوریكه نمی توان گفت ارزشیابی در مناطق كشور یكسان است . بانك سوالات می تواند به عنوان یك وسیله یا ابزار آموزشی و ارزشیابی مورد استفاده معلمان قرار گیرد .

بانك سوالات می تواند شامل سوالاتی با سطح دشواری آسان ، متوسط و دشوار باشد كه با یك علامت خاص معرفی شود . سئوالاتی كه اكثریت دانش آموزان پاسخ دهند جزء سوالات‌آسان و سئوالاتی بین 40 تا 70% دانش آموزان پاسخ دهند سئوالات متوسط و سوالاتی كه كمتر از 40% پاسخ دهند سوالات دشوار نام برده شود با استفاده از دبیران مجرب و كارآزموده كه تدریس درس خاصی را به عهده داشته باشند و به صورت یك كار گروهی بانك سوالات را تهیه و در اختیار معلمین قرار دهند . هر معلم بسته به نوع ارزشیابی كه مایل است در فصلی خاص انجام دهد سئوالات را آسان را متوسط و را دشوار انتخاب كند و در تهیه

سوالات از آسان به دشوار تنظیم شود .
ارزشیابی در سه مرحله انجام گیرد :

1-ارزشیابی از آموخته های قبلی دانش آموزان :
مطالب درسی و یا فنی با یكدیگر پیوستگی عمومی دارند . چنانچه دانش‌آموزان مطالب سطوح پایین تر را به خوبی درك نكرده باشند نمی توانند مطالب سطوح بالاتر را بیاموزند . در مواردی كه معلم می خواهد تدریس مطالب تازه ای را شروع كند باید از میزان معلومات و آموخته های قبلی و پایه دانش آموزان اطلاع داشته باشد برای اندازه گیری این معلومات می تواند از سئوالات بانك استاندارد با توجه به مطالب درسی استفاده كند این نوع ارزشیابی را ارزشیابی ورودی می نامند .

 

2-ارزشیابی مرحله ای از آموخته های دانش آموزان :
معلم باید پس از تدریس بر مطلب از كتاب از آموخته های دانش آموزان به عنوان امتحان كلاسی ارزشیابی كند و از نتایج ارزشیابی می تواند میزان یادگیری دانش آموزان و نقاط قوت و ضعف آنها را نام برد . در بعضی موارد ممكن است لزوم آموزشهای جبرانی و كمكهای فردی به بعضی از دانش‌آموزان احساس شود معلم می تواند از نتایج ارزشیابی مرحله ای تشخیص دهد كه دانش آموزان كدامیك از مطالب تدریس شده را یاد نگرفته اند و تا چه حد تكرار یا مرور مجدد آنها ضرورت دارد . معلمان می تواننند با توجه به هدف ارزشیابی به تناسب محتوا و سطح دشواری از بانك سوالات ، سوالات مناسب انتخاب كنند.

3-ارزشیابی پایانی :
معمولاً در زمان خاصی مثلاً پایان ترم اول یا ترم دوم انجام می گیرد و هدف تعیین نمراتی برای دانش آموزان است كه بر اساس آنها تشخیص دهند كدام یك می توانند به مرحله بالاتری ارتقاء پیداكنند . كه ازكل مطالب كتاب و با رعایت بودجه بندی و انتخاب سوال از ساده به مشكل انجام گیرد .
بارم بندی سوالها :

بارم سوالات مطابق جداول اعلام شده باشد و پس از آزمون معلم شخصاً پاسخ سوالها و حل مسائل را برای خود بنویسد . اجزاء هر سوال را مشخص نماید و برای هر سوال بطور جداگانه در قسمتهای مختلف بارم منظور نماید .
تجزیه و تحلیل نتایج امتحان :

تجزیه و تحلیل نتایج امتحان برای هدفهای زیر انجام می گیرد :
1-كشف نقاط قوت و ضعف شاگردان به منظور هدایت یادگیری آنان .

2-ارزشیابی سطح كارآیی روش تدریس معلم و كوشش برای اصلاح نارساییهای احتمالی و افزایش مهارت معلم در تدریس .
آگاهی معلم و شاگرد از جنبه های مثبت فرایند تدریس ، یادگیری فعالیت بیشتر آنان در این راه را تداوم می بخشد . آگاه شدن از جنبه های منفی و نقاط ضعف تدریس و یادگیری ، راه را برای اصلاح نارسایی های موجود هموار می كند .

برای دستیابی به این هدفها ، لازم است نتایج امتحان از روی پاسخهایی كه دانش آموزان به هر یك از پرسشهای امتحان می دهند ، بر اساس روشهای ساده آماری تجزیه و تحلیل شود . نتایج امتحان معمولاً به صورت نمره های عددی از صفر تا 20 تعیین می شود . گرچه تا اندازه ای می توان از روی نمره امتحانی هر دانش آموز سطح پیشرفت او را ارزشیابی كرد اما تنها با در دست داشتن نمره امتحانی معلوم نمی شود كه دانش آموز مورد نظر ، به كدام یك از هدفهای آموزشی رسیده و به كدام یك دست نیافته است . همچنین از روی نمره های امتحانی دانش آموزان یك كلاس ، به درستی نمی توان معلوم كرد نارسایی های احتمالی موجود در مواد و وسایل آموزشی و یا روشهای تدریس معلم به كدام بخش و یا كدام هدف آموزشی مربوط می شود بنابراین، اینكار را می توان با تجزیه و تحلیل آماری نتایج امتحان و با روش نظامدار انجام داد . در اینجا روش تجزیه و تحلیل امتحان به شیوه ای بسیار ساده و مقدماتی برای اطلاع معلمان بیان می گردد . تجزیه و تحلیل نتایج امتحان برای پاسخ دادن به پرسشهای زیر انجام می گیرد :

1-هر یك از دانش آموزان به كدام یك از هدفهای آموزشی رسیده و به یك نرسیده است ؟
پاسخ این پرسش را می توان از روی پاسخ هر دانش آموز به هر یك از پرسشهای امتحان بدست آورد نتیجه این كار را در اصطلاح ، عملكرد هر دانش آموز در هر یك از فرایندهای یادگیری می نامند . زیرا هر پرسش امتحانی یك فرایند یادگیری را اندازه می گیرد .
2-بطور كلی هر یك از دانش آموزان تا چه اندازه به هدفهای آموزشی رسیده است ؟

برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است سطح عملكرد هر دانش آموز در كل آزمون تعیین شود عملكرد دانش آموز در كل آزمون ، نشان می دهد كه او به چند درصد از هدفهای آموزشی رسیده است .

3-بطور متوسط دانش آموزان كلاس تا چه اندازه به هدفهای آموزشی رسیده اند ؟
پاسخ این پرسش نشان خواهد داد كه چند درصد دانش آموزان كلاس ، به هر پرسش امتحانی پاسخ درست داده اند . نتیجه حاصل از این بررسی را عملكرد كلاس در هر یك از فرایندهای یادگیری می نامند .

4-بطور كلی دانش آموزن كلاس تا چه اندازه به هدفهای آموزشی رسیده‌اند ؟
برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است تعیین شود كه چند درصد دانش‌آموزان كلاس به هدفهای مورد انتظار معلم دست یافته اند . نتیجه ای را كه از این بررسی بدست می آید ، می توان با چهار شاخص مشخص كرد .
این چهار شاخص عبارتند از :

1-عملكرد هر دانش آموز در هر یك از فرایندهای یادگیری
2-درصد عملكرد هر دانش آموز در كل آزمون (همه فرایندهای یادگیری)
3-درصد عملكرد كلاس در هر یك از فرایندهای یادگیری
4-درصد عملكرد كلاس در آزمون

بر اساس شاخصهای شماره 1 و 2 ، نقاط ضعف هر شاگرد در رابطه با هر یك از فرایندهای یادگیری و فرایند كلی تدریس – یادگیری (انتظارات معلم) مشخص می شود . اطلاعات دقیقی كه معلم از این راه بدست می آورد و به وی امكان می دهد تا با آموزش مجدد ، آموزش جبرانی و ارائه تمرینهای لازم‌، یادگیری فرد فرد دانش آموزان را بهبود بخشد .

هر گاه از روی شاخص شماره 3 معلوم شود كه تعداد زیادی از دانش‌آموزان به یك یا چند مورد از هدفهای درس نرسیده اند معلم باید مطالب مربوط به این هدفها را مجدداً تدریس كند .

گاهی عدم تحقق هدفهای درس نشانگر نارسایی های احتمالی در مواد و وسایل آموزشی ، روش تدریس معلم و یا حتی كیفیت پرسشهای امتحانی است . معلم می تواند با بررسی دقیق این عوامل ، برای رفع نارساییها و بهبود شرایط موجود اقدام نماید .
سطح كلی موفقیت كلاس در تحقق هدفهای درس بر اساس شاخص شماره 4 سنجیده می شود . این شاخص در عین حال مبین سطح كارآیی معلم در امر تدریس نیز هست . چنانچه این شاخص از حد مورد انتظار پایین تر باشد معلم باید در روش تدریس خود تجدیدنظر كند .

روش تجزیه و تحلیل نتایج امتحان
برای تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات باید ابتداء یك جدول كار مطابق جدول زیر تهیه شود . در این جدول اسامی شاگردان در یك ستون عمودی وشماره قسمت های مختلف پرسش های آزمون در ردیف افقی نشان داده می شود . پس از تهیه جدول كار ، با مراجعه به ورقه امتحانی هر دانش آموز ، در مقابل نام او و در ستون مربوط به شماره هر قسمت سئوال بر حسب اینكه به آن سئوال پاسخ درست یا غلط داده باشد عدد (1) و یا (0) نوشته می شود (یك برای پاسخ درست و صفر برای پاسخ غلط و بدون پاسخ) .

پس از كامل شدن ستونهای مربوط به پرسشهای آزمون ، مجموع اعداد نوشته شده در زیر هر پرسش به صورت ستونی و افقی محاسبه و حاصل جمعها به ترتیب در جمع ستونها و جمع ردیفها نوشته می شود . بدیهی است مجموع اعداد نوشته شده در جمع ستونها باید با مجموعه اعداد نوشته شده در جمع ردیفها برابر باشد . در جدول كار بالا ،این مجموع برابر 73 است كه دور آن دایره ای كشیده شده است . اعداد مندرج در جمع ردیفها نشان می‌دهند كه هر دانش آموز به چند پرسش پاسخ درست داده است . به عنوان مثال دانش آموزان (الف) و (س) به ترتیب به 6 و 2 پرسش از 8 پرسش آزمون پاسخ درست داده اند .

همچنین اعداد مندرج در جمع ستونها نشان می‌دهد كه چند نفر از دانش آموزان كلاس به هر پرسش پاسخ داده اند . چنانكه در این جدول ملاحظه می شود به پرسش شماره 1 یازده نفر و به پرسش شماره 8 دو نفر از 16 نفر پاسخ درست داده اند . به علاوه با بررسی هر ردیف معلوم می شود كه هر دانش آموز ، به كدام پرسش پاسخ درست نداده است . چنانكه ملاحظه می شود ، دانش آموز (ب) به پرسشهای شماره 5 ، 7 و 8 پاسخ درست نداده است.

در آخرین ستون این جدول از سمت چپ ، درصد عملكرد هر دانش آموز در كل آزمون نوشته می شود . برای محاسبه این شاخص كافی است تعداد پاسخهای درست هر شاگرد ، كه در ستون مربوط به جمع ردیفهای نوشته شده است به تعداد پرسشهای آزمون (در این جدول 8 پرسش) تقسیم و خارج قسمت درعدد 100 ضرب شود . به عنوان مثال دانش آموزان (الف) به 6 پرسش از 8 پرسش پاسخ درست داده است كه درصد عملكرد او در این آزمون برابر است با ، این عدد نشان می دهد كه دانش آموز مورد نظر به 75 درصد هدفهای آموزشی رسیده است . در همین جدول ملاحظه می شود كه دانش آموزان (ش) فقط به 5/12 درصد هدفهای تدریس دست یافته و به 5/87 درصد هدفهای (5/87=5/12-100) نرسیده است .

 

جدول كار برای تجزیه و تحلیل یك آزمون 8 سوالی در مورد 16 دانش آموز فرضی

نام
دانش‌آموز شماره قسمت های مختلف پرسشهای آزمون جمع ردیفها درصد عملكرد هر دانش آموز در كل
1 2 3 4 5 6 7 8
الف 1 0 1 1 1 1 1 0 6 75
ب 1 1 1 1 0 1 0 0 5 5/62
پ 0 1 1 1 1 1 1 1 7 5/87
ت 0 1 1 1 0 01 0 0 3 5/37

ث 1 0 1 1 0 0 0 0 4 50
ج 1 1 1 1 0 1 0 0 4 50
چ 1 1 1 1 1 1 0 1 7 5/87
ح 1 1 1 1 1 1 0 0 6 75
خ 1 1 1 1 1 0 1 0 6 75
د 1 1 1 1 0 1 1 0 5 5/62
ذ 0 0 1 1 1 0 0 0 4 50
ر 1 1 1 1 0 0 0 0 5 5/62
ز 1 1 1 1 0 0 0 0 5 5/62
ژ 1 0 1 1 0 0 0 0 3 5/37
س 0 0 1 1 0 0 0 0 2 25
ش 0 0 1 1 0 0 0 0 1 5/12
جمع 11 10 16 15 7 8 4 4 73 5/912
ستونها
درصد 5/68 5/62 /100 75/93 5/43 50 25 5/12 57

در آخرین ردیف جدول از پائین ، درصد عملكرد كلاس در هر پرسش نشان داده است ، چنانكه م

لاحظه می شود 7/68 درصد شاگردان كلاس ، یعنی حدود آنان به پرسش شماره 1 درست پاسخ داده اند ، اما تنها 25 درصد توانسته اند به پرسش شماره 7 پاسخ درست بدهند . محاسبه درصد كلاس عملكرد كلاس در هر پرسش نیز بر مبنای همان فرمول بالا انجام می‌گیرد . به این معنا كافی است تعداد كسانی را كه به هر پرسش پاسخ درست داده اند . (اعداد مندرج در جمع ستونها) به تعداد شاگردان كلاس (در این مثال 16 نفر) تقسیم و خارج قسمت را در عدد ثابت 100 ضرب كنیم .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir