توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد مراحل حسابداری پیمانكاری دارای 154 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مراحل حسابداری پیمانكاری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مراحل حسابداری پیمانكاری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مراحل حسابداری پیمانكاری :

فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : عملیات پیمانكاری :
– اركان اصلی عملیات پیمانكاری
– انواع قرارداد های پیمانكاری
– مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانكاری
– مطالعات مقدماتی یا اولیه طرح
– ارجاع كار به پیمانكار
– انعقاد قرار داد با پیمانكار
– اجرای كار ( شروع عملیات )
– خاتمه كار
– سازمان بر اساس وظایف ( سازمان كار كروی )

فصل دوم : حساب های شركت پیمانكاری ایران بتون ساز
دارائی های جاری
– بانك و صندوق
– تخواه گردان ها
– حساب های دریافتنی
– حساب ذخیره مطالبات مشكوك الوصول
– اسناد دریافتنی
– پیش پرداخت ها
– سپرده حسن انجام كار
درارئیهای ثابت :
– دارائیهای ثابت مشهود
– داراییهای ثابت نا مشهود
بدهی های جاری :
– حسابهای پرداختنی
– اسناد پرداختنی
– پیش دریافت ها
بدهی های بلند مدت
– سرمایه
– در آمدها
– هزینه ها
– حساب پیمان
– حساب كار گواهی شده

فصل سوم : روش های تداول حسابداری پیمانكاری
– روش كار تكمیل شده
– روش درصد پیشرفت كار
– ذخیره لازم برای زیان های قابل پیش بینی
– دعاوی و تغیرات ناشی از قراردادهای پیمانكاری
– تعیین سود پیمان تكمیل شده
– انتقال سود و بستن حساب پیمان تكمیل شده
– محاسبه صود پیمان نا تمام
– نحوه محاسبه و پرداخت دستمزد كارگران و سرپرستان كارگاه
– نحوه محاسبات استحلاك تموال ، ماشین آلات و تجهیزات .

فصل چهارم : مالیات پیمانكاری
– مالیات مقملوع
– مالیات بر در آمد پیمانكاری
– در آ‚د مشحول مالیات پیمانكاری
– مالیات موسسات پیمانكاری
– شركت های سهامی
– نحوه نگهدای حساب های مالیاتی
– پیش پرداخت مالیات
– مالیات قطعی پیمان ها
– ذخیره مالیات بر در آمد

فصل پنجم : گزارش های مالی
– ترازنامه
– جدول بهای تمام شده‌كار در جریان ساخت
– گزارش های عملیاتی
– گزارش پیشرفت كار
– صورت حساب صودو زیان
– تراز آزمایشی

خلاصه ای از نكات مهم پروژه به شرح زیر می باشد
1- مراحل انجام عملیات پیمانكاری
2- حسابهای شركت پیمانكاری
3- روش های متداول حسابداری پیمانكاری
4- مالیات پیمانكاری
5- گزارش های مالی
6- صورت مسئله پیمانكاری

پیشگفتار :
تدوین مطالبی درباره نحوه حسابداری انواع فعالیت های اقتصادی از یك سو ، بر دانش پیشرفته و امروزین حسابداری متكی و از سوی دیگر ، با شرایط خاص ، عرف تجاری و قوانین حاكم بر فعالیت های اقتصادی در ایران منطبق باشد یكی از زمینه های ضروری پژوهشی است كه می تواند كاربرد روش های پیچیده حسابداری را آسان ساخته و در عین حال خدمات حسابداری در سطوح مختلف را كارآمدتر نماید علاوه بر این ، پژوهش هایی از این دست ، امكانات گسترش ، رواج و فراگیری ، اصول و ضوابط حرفه ای را افزایش داده و كار حسابداری واحدهای تجاری را در مجموع بهبود می بخشد امروزه مؤسسات عمومی و خصوصی اجرای عملیاتی نظیر : راه سازی – سد سازی – احداث ساختمان – تاسیسات – كشتی سازی – هواپیما سازی و ساخت قطعات پیچیده وسایل و تجهیزات را با انعقاد پیمان به مؤسسات پیمانكاری واگذار می كنند .

اركان اصلی عملیات پیمانكاری :
در هر نوع عملیات پیمانكاری اركان اصلی زیر وجود دارد :
كارفرما : شخص حقیقی یا حقوقی است كه به عنوان یك طرف قرارداد ، عملیات اجرایی معینی را به پیمانكار ارجاع می كند .
پیمانكار : شخصی حقیقی یا حقوقی است كه به عنوان طرف دیگر قرارداد ، عملیات اجرایی پیمان را به عهده می گیرد .
قرارداد : رابطه حقوقی بین طرفین است كه منشا تعهد و التزام می باشد و شامل موضوع كار ، مدت انجام كار ، مبلغ قرارداد و تعهدات كارفرما و پیمانكار است .
موضوع قراردادهای پیمانكاری معمولا ساختن یك دارایی یا دارایی های است كه در مجموع طرح واحدی را تشكیل می دهد .

انواع قراردادهای پیمانكاری :‌
قرارداهای پیمانكاری به حالت های مختلف تنظیم می شود اما معمولا یكی از دو حالت كلی زیر را دارا است .
الف) قراردادهای مقطوع :
در این نوع قراردادها ، پیمانكار با مبلغ مقطوعی به عنوان بهای كل پیمان و یا مبلغی یعنی برای واحد هر كار ( مثلا یك متر خاكبرداری ) توافق می كرد در برخی از موارد ، طبق ماده خاصی بهای واحد هر كار یا مبلغ كل پیمان بر اساس تغییرات شاخص قیمت ها تعدیل می شود در این نوع قرارداد هزینه های مواد ، مصالح ، ویتامین D سایر هزینه ها با پیمانكار است كه اگر كمتر از مبلغی كه از كارفرما دریافت می كند خرج نماید برایش سود محسوب می شود .
ب) قراردادهای اسانسی :
در این وع پیمان ها ، مخارج مجاز یا تعیین شده در قرارداد به پیمانكار تادیه و در ازاء خدمات انجام شده درصد معینی از مخارج یا حق الرحمه ثابتی به پیمانكار پرداخت می شود .
یكی از خصوصیات قراردادهای پیمانكاری این است كه مدت اجرای قرارداد معمولا به بیش از یك دوره مالی تسری می یابد لكن تول مدت اجرای قرارداد نباید ملاك شناخت قراردادهای پیمانكاری قرار می گیرد .

ج) قرار داد مدیریت اجرائی علاوه بر دو نوع قراردادهای ذكر شده از قرارداد زیر نیز می توان استفاده نمود :
در این نوع قراردادها بهای مواد و مصالح در مقابل ارائه صورت تحساب به پیمانكار پرداخت می شود و هر مبلغ معین و مشخص كه در ابتدای قرارداد توافق شده و در پایان كار به عنوان حق الزحمه به پیمانكار پرداخت می شود . در قرارداد نوع دوم كه قرارداد اسانسی می باشد حق الزحمه درصدی از هزینه هاست اما در قرارداد نوع سوم حق الزحمه مبلغ مشخصی است و به هزینه ها مربوط نمی شود .

مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانكاركار :
مراحل اجرای طرح در موسسات خصوصی و عمومی تفاوت ماهوی ندارند ، و موسسات خصوصی كمابیش در اجرای عملیات پیمانكاری از تشریفات دولتی تبعیت می كنند اجرای طرحهای عمرانی در موسسات خصوصی همانند موسسات بخش عمومی تابع تشریفات خاصی است كه ذیلا در 5 مرحله جداگانه آورده شده است :

مرحله مطالعات مقدماتی یا اولیه طرح :
موسسات بخش خصوصی معمولا طرح های ساختمانی ، تاسیسات و تجهیزاتی خود را بادر نظر گرفتن منابع مالی ، پیش بینی و سپس نقشه ها و اسناد و مشخصات اجرایی ار راسا یا با كمك موسسان مشاور تهیه می كنند مطالعات مقدماتی طرح شامل اقدامات زیر است :

1-1- خدمات تحقیقاتی و بنیادی :
مطالعات این مرحله شامل : مطالعات منطقی ، اجتماعی و اقتصادی است كه بر مبنای نتایج حاصل از آنها ، تصمیم گیری كلی در مورد برنمه ها و شناخت طرح ها به عمل می آید .

2-1- مطالعات شنالهایی طرح :
مطالعات این مرحله شامل : تحقیقات و بررسی های لازم به منظور تعیین هدف طرح ، شناخت اجراء قشكله ، داده ها و تهماده ها و همچنین امكانات فنی و اجرایی با توجه به مصالح ساختمانی ، تجهیزات ، نیروی انسانی ، سایر امكانات و محدودیت ها و بالاخره حدود سرمایه گذاری ، زمان اجراء ، كاسبات اقتصادی ، تعیین بهره وری و تعیین اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از اجرای طرح است . حاصل این مطالعات به شكل گزارشی تدوین می گردد كه مبنای اتخاذ تصمیم در مورد اقدامات بعدی خواهد بود .

3-1- تهیه طرح مقدماتی :
بعد از شناخت طرح ئو تعیین مشخصات كلی آن برمبنای بررسی ها و یا مطالعات توجیهی حتی و اقتصادی خاص ، مطالعات مقدماتی طرح انجام می شود . خدمات مربوط به مطالعات مقدماتی شامل مطالعات تحقیقاتی و آزمایش های لازم به منظور طراحی و تهیه نقشه های مقدماتی و مشخصات كلی ، تعیین محل های مناسب و بر آورد كلی ابعاد و حجم كار و مخارج هریك از راحل های پیشنهادی و همچنین مقایسه و تعیین نكات مثبت و منفی هر راه حل و بازده اقتصادی و اثرات اجتماعی هر یك از آنها می باشد . تهیه كننده طرح مقدماتی مناسب ترین راه حل را با ذكر دلیل لازم توجیه می كند مطالعات و تحقیقات ، نقشه بر داری ها و بر رسی ها و آزمایش های این مرحله باید به اندازه ای كامل باشد كه امكان بر آورد مخارج دوره‌مطرح و هزینه های بهره برداری را به منظور اتخاذ تصمیم منطقی فراهم سازد و نتیجه این مطالعات و روش انجام مراحل بعد به شكل گزارشی تدوین می شود .

4-1- تهیه نقشه ها و مشخصات اجرائی طرح :
تصویب طرح مقدماتی توسط دستگاه اجرایی ( مجری طرح )‌مبنای تهیه نقشه ها و مشخصات اجرایی طرح قرار خواهد گرفت . خدمات این مرحله شامل انجام مطالعات ، بررسی ها ، تحقیقات و نقشه برداری ها و آزمایش های لازم به منظور تهیه كلید اسناد عملیات اجرائی طرح از جمله : نقشه های اجرایی و مشخصات فنی اختصاصی ، نقشه محل نتیج آزمایش ها ، برنامه زمانی اجرای كار ، صنایع تهیه مصالح ، بر آورد مقادیر كار و پیش بینی دقیق مخارج اجرای طرح می باشد .

مرحله 2 : ارجاع كار به پیمانكار
در ارجاع كار به پیمان كار مراحل زیر باید طی شود :
1-2- تكثیر اسناد و مدارك مناقصه :
بعد از تصویب گزارش ها ، نقشه ها و سایر اسناد و عملیات اجرایی ( موضوع بند 4-1 UL ) و حصول اطمینان از مهیا بودن زمین یا محل اجرای طرح ، اسناد و مدارك مناقصه تكثیر و در اختیار شركت كنندگان در مناقصه قرار می گیرد .

2-2- دعوت از پیمانكاران برای انجام طرح :
بعد از آماده شدن اسناد و مدارك مناقصه ، مپیمانكاران به طریق زیر از نوع و مشخصات طرح مطلع می شوند و در صورتی كه مایل به اجرای رح باشند ، اسناد و مدارك مناقصه را از كارفرما یا مهندسین مشاور خریداری و برای بررسی و مطالعه در اختیار كادر فنی خود قرار می دهند .

الف) مناقصه عمومی –
در این روش مبلغ و مشخصات طرح و شرایط شركت در مناقصه از طریق درج آگهی در جراید به اطلاع داوطلبان شركت در مناقصه می رسد .

ب) مناقصه محدود –
در این روش دعوتنامه شركت در مناقصه برای شركت هایی ارسال می شود كه صلاحیت آنها برای شركت در مناقصه قبلا تعیین و نام آنها در لیست واجدین رایط شركت های پیمانكاری ( لیست خاص ) درج شده باشد پس به دلیل تخصصی بودن یا ویژگی خاص كار از تعداد محدودی پیمانكار دعوت به عمل می آید .

ج) ترك مناقصه :
در مواردی كه تحت شرایط خاص و بنا به شخصیت مقامات اجرایی انجام مناقصه ممكن و یا به صرفه و صلاح نباشد .
پیمانكار از طریق ترك مناقصه مستقیما انتخاب می شود .

د) توافق تیهت :
در این روش در مواردی كه انجام ناقصه میسر و یا به مصلحت نباشد می توان طرح را با توافق قیمت به پیمانكار ارجاع داد .

3-2- تسلیم قیمت پیشنهادی و ضحانت نامه شركت در مناقصه :
چنانچه كادر فنی پیمانكار انجام پیمان را با توجه به امكانات پیمانكار عملی تشخیص می دهد ،‌قیمت كل كار را از روی نقشه ها محاسبه و پیشنهاد می كند قیمت پیشنهادی پیمانكار برای اجرای طرح همراه با سایر اسناد و مدارك فدبور در آگاهی ، ، نظیر ضحانت نامه بانكی در دو پاكت جداگانه – پاكت الف حاكی ضحانت نامه بانكی وكلید اسناد و مناقصه و پاكت « ب » فقط شامل برگ پیشنهاد مبلغ كل – به مناقصه گزار (‌ كارفرما ) تسلیم می شود .

4-2- انتخاب پیمانكار :
كمیسیون مناقصه برای تعیین بدنه مناقصه ، پیشنهادهای واصله را با رعایت آئین نامه معاملات دولتی افتتاح و قرائت می كند . كمیسیون مزبور ابتدا پاكت الف را باز می كند و در صورتی كه پیمانكار تمامی شرایط مزبور در مناقصه را رعایت و كلید مدارك را ارسال كرده باشد . مبادرت به افتتاح پاكت ب ( برگ یشنهاد مبلغ ) می كند . مناقصه گزار پس از ارزیابی پیشنهاد ها و تهیه جدول مقایسه ، از بین پیشنهادهایی كه تمامی شرایط مناقصه را دارا باشد و از قیمت خارج از اعتدالل نباشد . مناسبترین پیشنهاد از نظر مالی و سایر شرایط انتخاب و به عنوان رنده مناقصه معرفی می كند . ضحانت نامه شركت در مفاصهدر صورتی كه برنده مفاصه از انعقاد قرارداد امتناع ورود به نفع كارفرما صبط خواهد و از نفر دوم برای عقد قرارداد دعوت می شود .

مرحله 3 : انعقاد قراردادبا پیمانكار :
بعد از اینكه برنده مناقصه تعیین شد قراردادی بین پیمانكار و كارفرما منعقد و ضمانت نامه های شركت در مناقصه آزاد می شود هم مواردی كه در قرارداد ( پیمان ) پیش بینی می شود ، شامل نكات زیر است :
1-3- نام طرفین قرارداد ( كارفرما – پیمانكار )
2-3- موضوع پیمان :
اجرای عملیات كارهای اصلی ، كارهای فرعی و كارهای جدید احتمالی است . كارهای فرعی عملیاتی را شامل می شود كه به منظور اجرا و نگهداریعملیات موضوع پیمان ضروری است ، اما جزء كارهای اصلی پیمان محسوب نمی شود به طور كلی منظور از موضوع قرارداد مال یا عملی است كه هر یك از قتعاملین تسلیم یا انجام آن را به عهده می گیرند .

3-3- مبلغ پیمان :
مبلغی كه پیمان بر اساس آن منعقد می شود و با توجه به شرایط عمومی پیمان مبلغی به آن اضافه یا كسر می گردد .
دستگاه ای اجرائی موظفند در ارحاع كارهای اضافی به پیمانكار یا تغییر در مقادیر كار مفاد بخشنامه امحاقید به شرایط عمومی پیمان را رعایت كنند .

4-3- مدت پنهان :
مدتی است كه پیمانكار تعهد می كند در طی آن كارگاه را تجهیزات و عملیا مورد پیمان را اجرا كند .

5-3- تاییدات و تعهدات پیمانكار :
به طور خلاصه پیمانكار تایید می كند كه هنگام تسلیم پیشنهاد ، مطالعات كافی به عمل آورده و هیچ نكته ای باقی نمانده است كه بعدا بتواند در مورد آن به جهل خود استناد نماید .

6-3- تعهدات و اختیارات كارفرما :
كارفرما متهعد است كلید زمین های را كه برای تاسیس و ایجاد كارگاه و انجام عملیات موضوع پیمان مورد نیاز است در تاریخ هایی كه در برنامه تفصیلی اجرائی منضم به پیمان پیش بینی شده است طبق صورت جلسه به پیمانكار تحویل دهد .همچنین كارفرما در مدت اجرای پیمان می تواند توسط دستگاه نظارت ، مهندس مقیم و یا مامورین دیگری عملیات پیمانكار را بازرسی كند .

7-3- ضمانت نامه انجام تعهدات :
در موقع امضاء قرارداد پیمانكار باید ضمانت نامه ای ( در حال حاضر 50% مبلغ اولیه پیمان ) از بانك مورد قبول كارفرما طبق نمونه ای كه معمولا ضمیمه اسناد مفاقصه است اخذ و تسلیم كارفرما كند ضمانت نامه مذكور باید تاریخ تصویب صورت مجلس تحویل موقت موضوع پیمان معتبر توبه دستور كارفرما قابل تمدید باشد .

8-3- پیش پرداخت و ترتیب واریز آن :
كارفرما موافقت می كند به منظور تقویت بنیه مالی پیمانكار و تكمیل تجهیزات وی درصدی از مبلغ اولیه پیمان را به عنوان پیش پرداخت در مقابل ضمانت نامه بانكی پرداخت كند .

9-3- جریمه تاخیر :
اگر كسی تعهد به امری كند یا تعهد نماید از انجام امری خودداری كند ، در صورت تخلف مسئول خسارت طرف مقابل است ، مشروط بر اینكه جبران خسارت تصیوع شده باشد و یا بر حسب قانون موجب زمان باشد ضرر شامل كلیه زیان هایی است كه بر اساس عدم انجام تعهد بژیا تاخیر در آن به متعهدكه وارد شده است . توافق طرفین درباره میزان خسارت ممكن است به این شكل باشد كه میزان خسارترا قبلا ارزیابی نمایند و در قرارداد مبلق مفطوعی را معن كنند كه در صورت اجراء یا عدم اجراء یا در صورت تاخیر ( مثلا : هر روز یا هر ماه تاخیر ) قابل پرداخت باشد جریمه تاخیر معمولا در موارد جداگانه ای در قراردادهای پیمانكاری پیش بینی می شود و خسارتو جرائم قابل پرداخت توسط پیمانكار كه ناشی از تاخیر و تكمیل كارها یا سایر علل باشد ، تمامابه عنوان هزینه پیمان تلقی می گردد .

مرحله 4 : اجراء كار ( شروع عملیات ) :
1-4- تحویل ، تاسیس و تجهیزكارگاه :
بعد از اینكه پیمان منعقد شد ، كارفرما كلیه زمینهایی را كه برای تاسیس و ایجاد كارگاه و انجام عملیات موضوع پیمان مورد نیاز است به پیمانكار تحویل و شخص یا مؤسسه ای را به عنوان دستگاه نظارت به پیمانكار معرفی كند . همچین كارفرما یا دستگاه نظارت برای كنترل مستقیم عملیات كارگاه ، شخصی را به عنوان ناظر مقیم تعیینو كتبا به پیمانكار معرفی می نماید . پیمانكار نیز برای شروع كار و اجرای طرح ، شخصی را به عنوان رئیس كارگاه تعیین و كتبا با كارفرما یا دستگاه نظارت معرفی می كند . پیمانكار مسئولیت حسن اجرای تمامی كارهای موضوع پیمان را بر اساس مشخصاتو نقشه های تفصیلی و محاسبات فنی به عهده دارد و نظارتی كه از طرف كارفرما یا نمایندگان او ، در اجرای طرح می شود از میزان این مسئولیت نمی كاهد .

 پیمانكار دست اول می تواند به منظور تسهیل و تسریع در اجرای قسمت یا قسمت هایی از عملیات موضوع یمان موافقت نامه هایی با شخص یا اشخاص یا پیمانكاران جزء ( دست دوم ) منعقد كند، مشروط بر آنكه آنان را از واگزاری كار به غیر ممنوع دارد . بهرحال ارجاع كار به پیمانكاران جزء تحت هیچ عنوان از مسئولیت و تعهدات پیمانكار نخواهد كاست از این مرحله بخشی از مخارج اجرای طرح از محل تخواه گردانی كه به هر كارگاه اختصاص می یابد پرداخت می شود .

2-4- مخارج دوره اجرای طرح :
پیمانكاران دارای یك دفتر مركزی است كه عموما در تهران یا در مركز استان واقع است بعد از امضاء قرارداد معمولا كارگاه جداگانهای در محل اجرای هر طرح احداث می گردد دوره ای كههزینه های مربوط به یك قرارداد سناسهایی می شود با امضاء قرادا آغاز و تا تكمیل آن پایان می یابد . هزینه های قبل از انعقاد قرارداد در صورتی كه قابل تشخیص و شناسایی با شند به حساب پیمان انتقال می یابد در غیر این صورت جزئ هزینه های دوره وقوع محسوب خواهد شد مخارج دوره اجرای طرح ببل از تنظیم قرارداد صرفا به وسیله دفتر مركزی و بعد از آن توسط دفتر مركزی و كار گاهع پرداخت می شود .

3-4- تنظیم صورت وضعیت موقت كارها :
اگر قرار باشد كه جمع ها بی پیمان در خاتمه عملیات پرداخت شود پیمانكار باید مبلغ معتنابعی سرمایه گذاری كند . از این رو ، معمولا در فواصل موینی دستگاه نظارت ( مهندس ناظر ) با كمك نماینده پیمانكار بر مبنای پیشرفت فیزیكی كارها ، صورت وضعیت ( سیتواسیون ) تمامی كارهائی را كه پیمانكار را از شروع كار تا تاریخ تنظیم صورت وضعیت انجام داده است و همچنین وضعیت مصالح و تداركات لازمی كه در پای كار موجود می باشد تعیین و پس از تایید بر اسا نرخ های منظم به پیمان تقدیم و تسلیم كارفرما می كند .

4-4- پرداخت وجه صورت وضعیت موقت :
كارفرما پس از رسیدگی صورت وضعیت از جهت تطبیق ارقام با مبالغ مندرج در پیمان و اعمال تصحیحات لازم وضع كسور زیر تتحه قابل پرداخترا با تنظیم سندی از طریق صدور چاپ ه پیمانكار پرداخت می كند .
الف) جمع وجوهی كه بابت صورت وضعیت های قبلی پرداخت شده است .
ب) 10% بابت وجه الضمنن ( سپرده حسن انجام كارد )
ج) اقسام پیش پرداخت
د) مالیات موضوع ماده 76
ه) كسور متفرقه دیگری كه بر طبق شرایط عمومی پیمان به عهده پیمانكار است

توضیحات ( موارد بالا ) :
توضیح الف) هر صورت وضعیتی ، تمامی كارهای انجام شدهاز شروع كار تا تاریخ تهیه صورت وضعیت را نشان می دهد بنابراین برای تعیین مبلغ كاركرد هر صورت وضعیت باید كار كرد صورت وضعیت قبلی از كاركرد آخرین صورت ضعیت كسر می گردد .
توضیح ب) منظور از كسر و نگهداری سپرده حسن انجام كار این است كه اگر پیمانكار به علت بالا رفتن قیمت ها ، عدم توانایی یا به هر علت دیگری كار را نیمه تمام گذشت ، یا در دوره تضمین عب و نقصی از كارها مشاهده شد كارفرما بتواند خسارت وارده را از محل سپرده حسن انجام كار جبران نماید بنا به تقاضای پیمانكار ، كارفرما می تواند تضمین حسن انجام كارد را ر مقابل اخذ ضمانت نامه از بانك مورد قبول كارفرما مستر دارد .

توضیح ج ) بق تشخیص كلرفرما درصدی از مبلغ ناخالص هر صورت وضعیت بابت پیش پرداخت كسر خواهد شد به نحوی كه مبلغ پیش پرداخت با آخرین صورت وضعیت مستهلك شود مبلغ ضمانت نامه پیش پرداخت نیز بر ترتیبی كه اقساط ماهانه واریز می گردد و همزمان و متناسبا تقلیل می یابد .
توضیح د ) 5/5% علی الحساب مالیاتی كه توسط كارفرما در هر پرداخت به پیمانكار ، نسبت به قراردادهایی كه پیشنهاد آنها از اوایل سال 52 به بعد تسلیم گردیده كسر می گردد به دو جزء 4% و5/1% تقسیم می شود 4% اول به عنوان مالیات مقطوع به خزانه دولت واریز و 5/1% بقیه به عنوان پیش پرداخت مالیات پیمانكار محسوب و از مالیات متعلق به در آمد پیمانكار كسر می گردد.

توضیح ه ) مانند 2/3 درصد حق بیمه و بهداری ، 2/0 درصد سهم صندوق كار آموزی ، و عوارض معدن و آزمایشگاهی تماكی مبالغ مدرج در صورت وضعیت ها و همچنین پرداخت هایی كه بابت آن به عمل می آید جنبه موقت وغیر منطقی و علی الحساب دارد و هر نوع اشتباه اندازه گیری و محاسباتی در صورت وضعیت های بعدی و یا در صورت وضعیت قطعی اصلاح و رغع خواهد شد .

مرحله 5 – خاتمه كار :
1-5- تحویل موقت :
بعد از آنكه عملیات موضوع پیمان طبق مشخصات و نقشه ها وسایر اسناد و مدارك ضمیمه پیمان خاتمه یافت ، پیمانكار می تواند از طریق دستگاه نظارت تقاضای تح.یل موقت كند و نماینده خود را برای عضویت در كمیسیون تحویل موقت معرفی نماید و در عین حال انجام كارهای جزئی باقی مانده را نیز تقبل كند . دستگاه نظارت پس از بازدید عملیات ، تشكیل كمیسیون تحویل موقت را از كارفرما تقاضا می كند. بعد ااز آنكه اعضای كمیسیون فرنور تعیین شدند ، آزمایش های لازم با حضور اعضای كمیسیون توسط دستگاه نظارت انجام می شود و نتایج آن در صورت مجلس تحویل موقت قید می گردد .

كمیسیون تحویل موقت ، فهرستی ار نقائص و معایب و تكمیل كارهای ناتمام مهلتی برای پیمانكار تعیین و به دستگاه نظارت ماموریت می دهد كه درراس مهلت فدبور عملیات را مجددا بازدید كند و اگر بر اساس فهرست نقائص هیچ گونه عیب نقص و كار نا تمامی باقی نمانده باشد در صورت مجلس تحویل موقت و گواهی رفع منقائص و معایب را برای كارفرما ارسال كند تا سپس از تصویب او به پیمانكار ابلاغ شود . 

2-5- ابطال ضمانت نامه پیش پرداخت :
ضمانت نامه پیش پرداخت تا پایان مدت پیمان معتبر است و مبلغ آن با پرداخت صورت وضعیت‌ها به تدریج تقلیل می یابد به نحوی كه كل پیش پردذاخت با آخرین صورت وضعیت موقت مستهلك شود .

3-5- ابطال ضمانت نامه انجام تعهدات :
ضمانت نامه انجام تعهدات تاتاریخ تصویب ورت مجلس تحویل موقت معتبر می باشد كارفرما ضمانت منامه مذبور را به محض تصویب صورت مجلس تحویل موقت آزاد خواهد كرد .

4-5- تهیه صورت وضعیت قطعی :
به محض اینكه تحویل موقت تمامی كارها انجام گرفت ، دسنتگاه نظارت به معیت پیمانكار را اقدام به اندازه گیری و تهیه صورت وضعیت قطعی كارهای انجام شده خواهد كرد . مقادیر و ارقامی كه در صورت وضعیت قطعی منظور می شود به تنهایی قاطع و یكی از ماخذ تصفیه قطعی محاسبات خواهد بود و لوانیكه بین آنها و مقادیر و یا ارقامی كه در صورت وضعیت موقت منظور گردیده اختلافی باشد .

5-5- استرداد نصف وجه الضمان ( سپرده حسن انجام كار )‌:
معمولا نصف وجه الضمان پس از تصویب صورت وضعیت قطعی از طرف كارفرما به پیمان كار مسترد می شود
6-5- تحویل قطعی :
در پایان دوره تضمین ( فاصله زمان بین تحویل موقت و تحویل قطعی ) كارفرما به تقاضای پیمانكار اعضای كمیسیون تحویل قطعی را تعیین و به پیمانكار ابلاغ می كند پس از بازدید كارها توسط كمیسیون مزبور ، هرگاه عیب و نقصی كه ناشی از كار پیمانكار باشد مشاهده نكند ، تحویل قطعی انجام خواهد گرفت و بلافاصله صور تمجلس مربوط به آن را تنظیم و تصویب آن به پیمانكار را ابلاغ می شود .

7-5- استرداد نصف دیگر وجه الزمان ( سپرده حسن انجام كار ) :
معمولانصف دیگر وجه الزمان پس از تصویب صورت مجلس تحویل قطعی از طرف كارفرما به پیمانكار مسترد می شود .

8-5- هزینه نگهداری در دوره تضمین :‌
هزینه های بهرهبرداری و نگه داری عملیات موضوع پیمان در دوره تضمین به عهده كارفرما است و هزینه های ناشی از نقص عمل پیمانكار در دوره مزبور به عهده پیمانكار است .
9-5- انتقال دارایی مورد پیمان كه به دستگاه مسئول بهره برداری :
كلیه عوامل و دارائی هایی كه پس از اجرای طرح های عمرانی به وجود می آید جزء اموال عمومی به حساب می آید و حفظ و حراست آنها با دستگاه اجرایی یا دستگاه مسئول بهره وری است كه انبیه و تاسیسات را در اختیار دارد و این مورد چنانكه كارفرما موسه خصوصی باشد كلیه اموال و حقوق ناشی از پیمان به وی منتقل می شود .

سازمان بر اساس وظایف (سازمان كاركسردی) Fanctional organization
سازمان موسسات پیمانكاری حداقل باید سه قسمت اصلی زیر را داشته باشد.
1- قسمت بر آورده و مهندسین
فنرورها و مهندسین

2- قسمت اجرای عملیات ( قسمت ساخت )
سرپرست كل عملیات
(1) روسای كارگاهها
(2) وقت نگهداران ، انبار دانان ، نگهبانان
(3) كارگران

3- قسمت حسابداری
هترورها –
مبلغ پیشنهادی برای شركت در مناقصه را محاسبه و تعیین و برای تصویب به سرپرست كل عملیات تسلیم . می كنند تهیه صورت وضعیت ها و بررسی قیمت های پیشنهادی پیمانكاران دست دوم و اعلام نتیجه آن برای تصویب به سرپرست كل عملیات ، جزء وظایففنرورها است وقتی پیمانكار در مناقصه برنده شد مترورهالسیت مواد ، سفارشات خرید و سایر احتیاجات پیمان را تهیه و نسخ آن رابه قسمت حسابداری و رئیس كارگاه ارسال می كنند .

روسای كارگاهها :
كارگران و كاركنان لازم برای انجام عملیات موضوع پیمان را سازماندهی می كنند همچنین با برآورد میزان كار به تهیه صورت وضعیت های ماهانه كمك می نمایند .

وقت نگهداران :
دستمزد كارگران كارگاه را محاسبه و بر اساس طبقه بندی هزینه ها ، تجزیه و برای رسیدگی و پرداخت به قسمت حسابداری ارسال می كنند .

انبار داران :
مواد و مصالح ارسال شده به كارگاه را دریافت ، شمارش و گزارش مواد و مصالح تحویل شده را روزانه تظیم و برای قسمت حسابداری ارسال می كنند قسمت حسابداری با تطبیق برگ سفارش خرید و گزارش تحویل كالا ، فاكتور فروشندگان را پرداخت و سپس در اسناد و مدارك مالی ثبت می كند .

نگهبانان :
معمولا تردد افراد ، اموال ، ماشین آلات ، تجهیزات ، وسائط نقلیه و مواد و مصالح را به طور شبانه روزی كنترل و از ورود و خروج افراد و وسایل غیر مجاز جلوگیری می كنند بر حسب مورد وظایف دیگری نیز به آنها محمول می شود .

لیست حساب های ایران بتون ساز :
« دارائیهای جاری »
بانك و صندوق :
این حساب مخصوص ثبت وجه نقدی است كه در مؤسسات برای دریافت ها و پرداخت های نقدی جاری یا پرداخت های نقدی آتی نگهداری می شود در برخی موارد ، وصول وجه نقد از مشتریان اجتناب نا پذیر است و همچنین پرداخت های مؤسسه نیز در برخی موارد باید نقدی صورت پذیرد به همین جهت در برخی از مؤسسات ، شخصی به عنوان صندوق دارد استخدام می گردد و متناسب با حداكثر وجهی كه در اختیار او قرار خواهد شد از او تضمین های لازم اخذ خواهد شد لازم به یادآوری است كه علاوه بر حساب صندوق كه در دفتر كل افتتاح شده ، در صورت تعدد ، حسابهای معین نیز نگهداری می شود یك دفتر مخصوص به نام دفتر صندوق توسط صندوقدار نگهداری می شود كه جنبه آماری و اطلاعاتی دارد و از سیستم حسابداری دو طرفه پیروی نمی كند این دفتر دریافت ها و پرداخت های نقدی را بلافاصله ثبت خواهد نمود در پایان هر روز وجه موجود در صندوق شمارش شده ، با دفتر صندوق مطابقت داده می شود تا صحت انجام امور دریافت و پرداخت به اثبات برسد .

ج صندوق در دفاتر حسابداری بر اساس اسناد حسابداری تكمیل می گردد بدین صورت كه به ازای دریافت های نقدی ، حساب صندوق بدهكار و در مقابل پرداخت های نقدی حساب صندوق بستانكار می شود وجوه نقد ، ضمن آنكه برای معاملات نقدی بسیار اهمیت دارد و در دسترس بودن آن در اسرع وقت از امتیازات این دارایی می باشد به همان نسبت نیز می تواند در معرض سوء استفاده قرار گیرد وبنابر این مؤسسات كوچك مب توانن با اعلام آئین نامه های داخلی نسبت به صحت عمل صندوق اطمینان حاصل نمایند .

ح تخواه گردان :
در مؤسسات ، ممكن است حساب بانك به دلیل لمتیازات زیاد ، جانشین صندوق گردد و كلیه دریافت و پرداخت ها از طریق آن انجام ود البته پرداخت های جزئی را با صدور چاپ از حساب بانكی انجام نمی دهند و در برخی موارد دریافت كنندگان وجوه جزئی از دریافت چك خود داری می كند بنابراین برای تامین مالی پرداخت های جزئی ، مبلغی را تحت تخواه گودان در اختیار یكی از كاركنان مالی قرار می دهند تا با رعایت مقررات و آئین نامه های داخلی مؤسسه نسبت به پرداخت هزینه های جزیی یا خرید بعضی ملزومات ااقدام نمایند . مبلغ تخواه گردان متناسب با هزینه ها و یا پرداخت های جزئی مؤسسه است و از شخصی كه تخوان گردان در اختیار او است تضمین لازم دریافت می گردد در مؤسسات پیمانكاری نیز شخصی را به عنوان تخواه گروان معین می نماید و مبالغی رادر اختیار وی قرارمی دهند تا هزینه هایی مانند خرید مواد و مصالح ساختمانی ، دستمزد حمل و نقل و … را پرداخت نماید .

ح دریافتنی :
حسابهای دریافتنی از جمله حساب های دارایی جاری است و شامل كلیه مطالبی می شود كه مؤسسه باید در آینده دریافت نماید عمده ترین این مطالب تژناشی از فروش های نسیه كالا یا عرضه نسیه‌خدمات می باشد در مبادلات تجاری امروزه فعالت های تجاری نسیه بر مبادلات تجار ینقدی فزونی دارد و این مسئله حتی در زمینه تجارت خارجی غیر قابل مشاهده است .

حساب ذخیره مطالبات مشكوك الوصول :
همانطور كه گفته شد ، براثر انجام معاملات نسیه حسابهای دریافتنی ایجاد می شود و مسئله وصول این نوع مطالبات مطرح می گردد بنابراین شناخت مشتریان در اقدام به مبادلات تجاری از مسایل اساسی تجارت می باشد در صورتی كه شناخت كافی از مشتریان وجود نداشته باشد وصول مطالبات ممكن است با مشكلات مواجه گردد و چه بسا مطالعات وصول نشوند و عملا امكانات مالی مؤسسه به هدر برود چنانچه احتمال عدم وصول حسابهای دریافتنی وجود داشته باشد آن را به هزینه مطالبات مشكوك الوصول منظور و طرف مقابل آن را ذخیره مطالبات مشكوك الوصول می نامند .

اسناد دریافتنی :
امكان دارد در مقابل مطالبات ناشی از فروش نسیه كالا یا عرضه خدمات به طور نسیه از طرف خریدار یا دریاف كننده خدمات اسناد قانونی ، مانند سفته و برات دریافت گردد كه آن مطالبات در اصطلاح حسابداری اسناد دریافتنی می گویند .

ح پیش پرداخت :
در برخی موارد قبل از دریافت خدمات یا دارایی وجه ان به فروشنده پرداخت می گردد . مدارك ثبت هزینه ها وقوع یا تحمل آنهاست و بنابراین زمان پرداخت مبالغی بابت پیش پرداخت ها ، هزینه ای وقوع نیافته است و این مبالغ در یك حساب دارایی به نام پیش پرداخت ثبت می گردد . پرداخت بابت بیمه سال آینده ، اجاره 6 ماهه آینده ، آگهی های تجاری ماه آینده نمونه ای از پیش پرداخت ها هستند .

ح سپرده حسن انجام كار :
صناع سپرده حسن انجام كار كه ترد كارفرما نگهداری می شود باید به عنوان یك قلم دریافتنی در صورت های مالی نشان داده میشود یا از طریق یادداشت های همراه صورتای مالی افشاء می گردد.

« دارائیهای ثابت »
دارائیهای ثابت به دارائیهای گفته می شود كه به طور نسبی دارای عمر طولانی هستند و در جریان عملیات عادی مؤسسات مورد استفاده قرار می‌گیرد این دارایی صرفا برای مؤسسه تهیه‌شده وبه منظور سمایه گذاری یا فروش مجرد تحصیل نشده است دارایی ثابت هر موسسه ، معرف اعتبار بوده و میزان تجهیزات و ماشین آلات مؤسسه طبقه بندی و قدرت كارایی آن نقش سازنده ای دارد.

دارائیهای ثابت مشهود :
این دارائیها دارای موجودیت فیزیكی و عینی هستند و به علت داشتن عمر نسبتا طولانی ، در طی سالهای متمادی به طور مؤثر در عملیات واحد های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد از جمله این دارائیها می توان : زمین ، ساختمان ، ماشین آلات ، تاسیسات ، وسائط نقلیه و اثاثیه را نام برد .

دارائیهای ثابت نامشهود :
این دارائیها موجودیت فیزیكی و عینی ندارند مانند خط تلفن ، ارزش علائم تجری و …

« بدهی ها »
بدهی ها :
به حقوق مالی طلبكاران نسبت به دارائیهای یك واحد اقتصادی بدهی گفته می‌شود . به بیان دیگر تعهدات مالی یك واحد اقتصادی به اشخاص غیر از مالك « بدهی » نام دارد انواع بدهی های جاری عبارت است از :‌
1 – حسابهای پرداختنی ، 2 – اسناد پرداختنی ، 3 – پیش دریافت ها

حسابهای پرداختنی :
حسابهای پرداختنی یكی از انواع بدهی های جاری است و شامل كلیه بدهی هایی می شود كه مؤسسه باید در آینده پرداخت نماید عمده ترین این بدهی ها ناشی از خریدهای نسیه می باشند .

اسناد پرداختنی :
امكان دارد در مقابل بدهی های ناشی از خرید نسیه كالا و یا دریافت خدمات به طور نسیه مؤسسات به فروشنده و یا عرضه كننده خدمات اسناد قانونی مانند سفته ، برات و … صادر نمایند كه با آنها در اصطلاح حسابداری اسناد پرداختی می گویند .

پیش دریافت ها :
مؤسسه ممكن است قبل از ارائه خدمات مبالغی را از پیش دریافت نماید كه جزء بدهی مؤسسه محسوب می شود ، و تحت عنوان حساب پیش دریافت منظور می گردد . در مؤسسات پیمانكاری می توان به پیش دریافت بیمه و پیشین در یافت پیمان كار اشاره نمود .

بدهی های بلند مدت :‌
بهی هایی هستند كه مدت زمان آنها بیش از یك سال می باشد مثل وام بلن مدت . دیون رهنی .

سرمایه :
در حسابداری حق مالی مالك یا مالكین واحد اقتصادی نسبت به دارائیهای آن را اصطلاحا سرمایه می نامند اگر مؤسسه در طی فعالیت های مالی خود سود كسب نماید موجب افزایش سرمایه و اگر زیان نماید موجب كاهش سرمایه می‌گردد .

در آمدها :
مؤسسات بر حسب نوع كسب و كارخدماتی برای مشتریان خود ارائه می كنند ودر ازای آن خدمات ممكن است وجوهی را دریافت ننمایند یا مشتریان تعهد كنن وجوه فوق را در آینده دریافت نمایند در حسابداری به این مبالغ اصطلاحا در آمد گفته می شود و در مؤسسات پیمانكاری نیز در ازای خدماتی كه پیمانكار برای كارفرما ارائه می كند مبالغی را به عنوان در آود در یافت می نماید از انواه در آمد های موجود در یك مؤسسه پیمانكاران می توان به در آمدهای متفرقه و كار گواهی شده كه صورت و صنعتی است كه پیمانكار به كارفرما ارائه می دهد اشاره نمود .

هزینه ها :
مؤسسات خدماتی به منظور ارائه خدمات به مشتریان ناچارند مخارج گوناگونی را محتمل شوند كه این مخارج « هزینه » نامیده می شود در موسسات پیمانكاری نیز برای انجام پیمانكاری كه همان ارائه خدمات به كار فرمایان می باشد هزینه هایی را متحمل می شود از جمله هزینه اداری تشكیلاتی ، هزینه حقوق و …

ح پیمان :
در مؤسسات پیمانكاری یك حساب به نام حساب پیمان ها وجود دارد كه به عنوان یك حساب هزینه تلقی می شود مؤسسات پیمانكاری تماه هزینه هایی كه برای انجام قرارداد خود انجام می دهند مثلا خرید مصالح و پرداخت دستمزد و هزینه حمل و نقل و … را بستانكار و در مقابل آن حساب پیمان را بدهكار می كنند .

ح كارگواهی شده :
حساب دیگری كه در مؤسسات پیمانكاری وجود دارد ح كارگواهی شده می باشد كه به عنوان در آمد در این مؤسسات تلقی می شود و در آمد هایی كه به دست می آید را معمولا تحت عنوان ح‌كارگواهی شده منظور می نمایند .
× لازم به ذكر است كه از تفاوت بین حساب پیمان و ح كار گواهی شده سود ( زیان ) مؤسسه به دست می آید .

روشهای متداول حسابداری پیمانكاری :
مسئله‌اساسی در حسابداری پیمانكاری چگونگی تخصیص در آمدهاو هزینه های مرتبط با دوره‌های مالی ، در طول مدت قرار داد است برای تعیین سودی كه باید در هردوره مالی به حساب منظور شود مؤسسات پیمانكاری از دو روش متداول حسابداری پیروی می كند ، كه عبارتند از :
1- روش كار تكمیل شده ( با محاسبه سود هنگامی كه طرح كایانه میزان قابل توجهی تكمیل شده باشد )
2- روش درصد پیشرفت كار ( یا محاسبه سود به تناسب كادر جریان پیشرفت هر دوره )

الف ) روش كار تكمیل شده ( Completed – contrack method )
در این روش شناخت در آمد هنگامی صورت می گیرد كه كل پیمان یا بخش عمده ای از آن تشكیل شده و صرفا كارهای جزئی باقی مانده باشد .
در این روش مخارج پیمان و مبالغ دریافتی در ازاء پیشرفت كار ، در خلال مدت قرار دارد ، انباشته می شود و اما شناخت در آمد پیمان تا زمانی كه پیمان عمدتا تكمیل نگردیده باشد صورت نمی گیرد . مزیت اصلی روش كار تكمیل شده است كه سود پیمان زمانی تعیین می شود كه كار تمام شده یا به مراحل نهایی تكمیل رسیده باشد در این روش خطرشناخت یا شناسایی سودهایی كه ممكن است كسب نشوند به حداقل می رسد .

اشكال اساسی روش كار تكمیل شده این است كه در امدی كه در دوره مالی گزارش می شود میزان كار انجام شده در خلال دوره به روی پیمان ها را منعكس نمی كند .
برای مثال اگر چند پیمان بزرگ همگی در یك دوره مالی تكمیل شود اما در دوره های قبل ، پیمانی به اتمام نرسیده باشد و یا در بعد پیمانی تكمیل نشود ، با وجود ثبات نسبی فعالیت های انجام شده ظاهرا سطح فعالیت های جاری را منعكس می كند . اما همواره فاصله‌مداومی بین زمان انجام كار و زمان شناخت سود مربوط به آن وجود دارد .

ب) روش درصد پیشرفت كار :
در این روش در آمد تناسب پیشرفت عملیات پیمان شناسایی می شود . درآمد مذكور با هزینه های واقع شده برای رسیدن به همان مرحله از پیشرفت كار مقابله می شود و حاصل آن می تواند به عنوان سهم قابل تخصص‌آن قسمتی از كاری كه طی دوره های تكمیل شده ، گزارش می شود .
اعمال روش درصد پیشرفت كار خطر اشتباه در برآورد را به همرا دارد ، بدین جهت تا زمانی كه نصبت به سود آوری كل پیمان اطمینانی نباشد ، منظور داشتن سود در صورت های مالی مورد نخواهد داشت و كاربردروش درصد پیشرفت كار نادرست است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir