توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد آموزش مجازی در مدارس با word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد آموزش مجازی در مدارس با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد آموزش مجازی در مدارس با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد آموزش مجازی در مدارس با word :

آموزش مجازی در مدارس

آموزش مجازی
در این مقاله در قالب چهار بخش به بررسی آموزش مجازی می پردازیم كه این چهار بخش به ترتیب عبارتند از:
كتابخانه دیجیتالی
مدارس هوشمند
مدارس مجازی

* كتابخانه دیجیتالی
به طور سنتی كتابخانه محلی است كه در آن كتابها، نسخه های خطی، CDهای سمعی و بصری، نوار ویدئو برای استفاده و نه برای فروش نگهداری می‌شود. در حالیكه یك كتابخانه دیجیتالی بر پایه سیستم كامپیوتری می‌باشد، كه به گردآوری، ذخیره سازی، سازماندهی، جستجو و توزیع مواد دیجیتالی برای دسترسی كاربر می پردازد. كتابخانه دیجیتالی فقط مجموعه‌ای از مواد الكترونیكی نمی باشد، بلكه شامل یك واسطه مرورگر و احتمالاً فضا و جامعه مجازی نیز می‌باشد. كتابخانه دیجیتالی به فضای كمی نیاز دارد و داده ها با جستجوی آسان از طریق شبكه های ارتباطی در دسترس هر كسی در هر كجای دنیا قرار می گیرند.
با وجود كتابخانه های دیجیتالی كه بر روی اینترنت هستند، ماهنوز نتوانسته ایم سیستم قابل اعتمادی برای جلوگیری از ضرر و زیان ویروس های كامپیوتری پیدا كنیم. بنابراین نگه داشتن كتابخانه های سنتی با وجود كتابهای دیجیتالی كاری عاقلانه می‌باشد. بخاطر این كه فعالیتهای كتابخانه ها بدون وقفه و مداوم انجام شود و امكانات بیشتری برای سیستم كتابخانه به وجود آید، لازم است از هر دو سیستم (كتابخانه های سنتی و كتابخانه های دیجیتالی) استفاده كنیم.
با ظهور كتابخانه های دیجیتالی، تخصص و حرفه كتابداری در حال تحول می‌باشد. كتابداران كتابخانه ها بایستی خود را برای انتقال از دوران مدیریت دانش به حوزه مدیریت سیستمها آماده كنند. برای تغییر سیستم ها از شكل سنتی به صورت كامپیوتری لازم است تدابیری اتخاذ شود.
بعضی از نكات كه بایستی مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
* پیش بینی ترافیك در شبكه ها
* تنظیم روشهایی (به منظور ادامه كار) چنانچه بخشی یا تمام شبكه از كار بیفتد.
البته باید توجه داشت كه غلبه بر مشكلات ناشی از تغییر شكل كتابخانه آسانتر از غلبه بر موانع روانشناختی است. ترس كاركنان از حذف خود از خدمات كتابخانه است. حل این مشكل از طریق آموزشهای داخل كتابخانه‌ای امكان پذیر است. دستور العمل تمامی مناسب و تعیین نقش های مشخص برای هر فرد نه تنها به ایجاد اعتماد به نفس در كتابداران كمك خواهد كرد، بلكه بر روی ایجاد نفش توسط كتابداران در كل فرایند توسعه و پیشرفت كتابخانه نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
نگهداری از كتابخانه دیجیتالی مشكلتر است:
آكرمن و فیلدینگ عقیده داشتند كه كتابخانه‌های دیجیتالی حاوی مواد غیر رسمی و پویایی هستند. از جمله ساختارهای نرم افزاری و بنابراین بامشكلات نگهداری بیشتری (نسبت به كتابخانه های سنتی) مواجهه هستند كه این مشكلات حتی ممكن است كارایی دراز مدت آنها را مورد تهدید قرار دهد. در كتباخانه های سنتی- كتابخانه ای كه بر مبنای كاغذ استوار است- روشهایی برای نگهداری مواد كتابخانه وجود دارد اما تاكنون ما روشهایی برای نگهداری مواد كتابخانه دیجیتالی- كه شامل مواد غیر رسمی و پویا می‌باشد- نداشته ایم. نگهداری مواد پویا و غیر رسمی در كتباخانه های دیجیتالی فقط از طریق راه حل های فنی جدید امكان پذیر می‌باشد.
در كتابخانه های سنتی قلمرو محدود است و مجموعه‌ها حد و مرز مشخصی دارند و كنترل مجموعه آسان است.در كتابخانه دیجیتالی قلمرو وسیع است و كاربر به مواد و منابع متنوعی دسترسی دارد. بنابراین كنترل و نگهداری منابع در دراز مدت مشكل می‌باشد. كتابخانه دیجیتالی نه تنها یك مجموعه فن آوری بلكه یك نهاد اجتماعی با نیازهای دراز مدت است و احتیاج به نگهداری و حفاظت دارد.
دسترسی به دانش جهانی
هدف اصلی تكنولوژی اطلاعات دسترسی به دانش جهانی است كه كتابخانه ها دیجیتالی برای رسیدن به هدف نقش اصلی را ایفا می‌كنند.
محدودیت های زبانی
لودوینگ استین می نویسد: محدودیت زبان من به معنای محدودیت دنیای من است. در حدود شش هزار زبان در دنیا وجود دارد و نزدیك به 90% آنها در حال از بین رفتن می‌باشد. برآورد می‌شود كه بیش از نیمی از جمعیت جهان به یكی از پنج زبان زیر صحبت می‌كنند. چینی، انگلیسی، هندی، روسی، اسپانیایی
مشاركت خصوصی
در گذشته كتابخانه ها تحت فرمان شاهان بودند و توسط اشراف حمایت می شدند. با تغییر شكل حكومتها به شكل حكومت های سیاسی و دموكراتیك مسئولیت كتابخانه ها برعهده دولت قرار گرفت.
اكنون بخش خصوصی- بخصوص در كشورهای توسعه یافته- هم از لحاظ پشتیبانی‌ مالی و هم از لحاظ تأمین مواد نقش مهمی را ایفا می‌كنند. كشورهای در حال توسعه می توانند برای جلب حمایت تهیه كنندگان تكنولوژی كامپیوتر، یكسری محرك هایی را ارائه نمایند، مانند كم كردن مالیات، كمكهای دولتی در سرمایه گذاری و; این امر باغث افزایش انگیزه برای مشاركت بخش تعاونی كشورهای در حال توسعه برای مشاركت در این امر می‌گردد.
كتابخانه ها در كشورهای در حال توسعه در وهله اول به كمك های دولتی متكی هستند. بیشترین مشكل به خاطر افزایش هزینه كتاب و مجله در كشورهای در حال توسعه و كاهش ارزش پول رایج این كشورها در بازار جهانی است. بیشتر كتابخانه های عمومی فاقد كارمند كافی هستند. واضح است كه تكیه بر منا بع دولتی نمی تواند موجب رشد گردد و در این جا نیازمند تدابیر به خصوصی هستیم.
جلوگیری از استفاده غیر مجاز
حمایت از حقوق معنوی و مطالب محرمانه دو حوزه ای هستند كه در كتابخانه های دیجیتالی شدیداً حائز اهمیت می‌باشند. دولت ها به منظور جلوگیری از سوء استفاده بایستی قوانین و روشهای مناسبی را وضع و اجرا كنند.

كم كردن شكاف تكنولوژیكی
قبول سریع تكنولوژی برای موفقیت امری حیاتی محسوب می‌شود. تغییر مواد چاپی به شكل دیجیتالی كار مشكلی خواهد بود. در این هزاره جدید ما بایستی فاصله بین مدارك چاپی با دیجیتالی، مدارك كتابخانه ها با دانش پایه، متخصصین IT با متخصصین اطلاع رسانی و جستجوگران را با تولید كنندگان اطلاعات را كم كنیم.
قبول تكنولوژی یك چیز است و رشد آن چیز دیگری می‌باشد. این دوگانگی از خود موضوع است. به منظور تشویق و تبلیغ كتابخانه های دیجیتالی، هر كشوری باید كمیته هماهنگ كننده ای را برای تاثیر گذاشتن بر موسسات مختلف تاسیس كند.
البته شكی نیست كه تكنولوژی تمام مردم جهان را در كنار هم قرار می‌دهد اما به طور اساسی بسیاری عوامل فرهنگی، مردم را تقسیم و جدا می‌كنند.
باید واقعیت های جهانی جدید در ارتباط با تكنولوژی ارتباطات را با توجه به نظم سیاسی و فرهنگ ها مورد توجه قرار داد. (1)
دانشگاههای مجازی
دانشگاه مجازی یكی از اشكال آموزش از راه دور است كه در تقابل با مفهوم سنتی آموز است. اگر تا دیروز آموزش تنها از معلمان و مربیان سود می برد و كتاب به عنوان اصلی‌ترین منبع اطلاعاتی در امر آموزش محسوب می گشت، امروزه آموزش با روش ها و ابزارها و محیط های جدید ارتباطی رو به رو شده است. نفوذ فن آوری های جدید اطلاعاتی به مراكز آموزشی (از مدارس تا دانشگاه ها) و حتی منازل روابط ساده معلمی و شاگردی را به طور كلی دگرگون ساخته است. به این ترتیب الگوهای سنتی یادگیری متحول شده‌اند و كاربران با حجم گسترده ای از اطلاعات ودانش مواجه هستند.
دانشگاه های مجازی مفهوم كلاس های سنتی درس را نیز تغییر داده‌اند. اگر چه بسیاری از فعالیت هایی كه در كلاس های مجازی صورت می گیرند مشابه آنهایی هستند كه در برنامه ها و كلاس های درس سنتی انجام می‌شوند، اما ماهیت و فضایی كه این فعالیت ها در آن انجام می‌شوند، متفاوت می‌باشند. در كلاس های درس مجازی دانشجویان در دوره‌هایی به صورت كنفرانس های رایانه ای شركت می‌كنند. این دوره ها از طریق اینترنت ارائه می‌شوند و از نرم افزارهایی استفاده می‌شود كه امكان برقراری ارتباط را برای دانشجویان فراهم می‌سازند.
در واقع دانشگاه مجازی، دانشجو محور، متعامل و پویا است. این دانشگاه ها دانشجویان را قادر به استفاده از آموزش در هر مكان و هر زمان و به صورت مادام العمر می‌كند.

ابزارهای آموزش از راه دور
1 ابزارهای صوتی: ابزارهای دو طرفه نظیر تلفن، ویدئو كنفرانس و ابزار های یك طرفه مانند رادیو، cd های آموزشی.
2 ابزارهای تصویری: شامل اسلاید، فیلم، نوارهای ویدیویی
3 رایانه
4 پرینتر
5 داده: رایانه ها اطالعات را به صورت الكترونی ارسال و دریافت می دارند كه مبنای آن همان سیستم دو دوئی (باینری) است.
اجزای دانشگاه های مجازی
– مسئول خدمات اجرایی و اداری مانند ثبت نام دروس، سمینارها، امتخانات و كارگاه‌ها
– دفاتر واحدهای آموزشی كه واحدهای درسی، آزمایشگاه ها، پایان نامه ها و برنامه امتحانات را ارائه می دهند.
– كتابخانه كه امكان دسترسی به فهرست های اطلاعات و كتابخانه‌ای را فراهم می‌كند.
– كافه تریا: امكان گفتگو و بحث را میان دانشجویان فراهم می‌كند.
– مركز تحقیقات: این مركز به دانشجویان درباره فعالیت های تحقیقاتی و انتشاراتی اطلاع می‌دهد.
– كتاب فروشی: از طریق این محل امكان خرید منابع درسی از طریق كارت اعتباری ممكن می‌شود.
¬مشكلات آموزش از راه دور
– نیاز مخاطبان به سواد رایانه ای (ICDL)
– لزوم وجود استانداردهای خاص برای ارزیابی و برنامه های آموزشی
– مسئله اعتبار گواهی نامه ها و مدارك
– حق كپی رایت و حق مولف
– نیاز به رایانه، پرینتر، اسكنر و تجهیزات خاص(2)
مدارس هوشمند
مدارس فیزیكی هستند كه كنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبكه می‌باشد و محتوای اكثر دروس آن الكترونیكی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.
خط مشی مدارس هوشمند
– ایجاد محیط یاددهی و یادگیری
– اطلاع دادن به والدین دانش آموزان در مورد فرزندانشان و مدرسه
– تأكید بر اندیشیدن و مهارت های تفكر
– فراهم نمودن انواع شیوه های آموزشی برای استعدادهای مختلف
اركان مدارس هوشمند
1- مدریت 2- فناوری IT 3- محیط یاددهی و یادگیری
4- معلمان 5- دانش آموزان
محیط یاددهی و یادگری خود چهار حوزه را دربر می گیرد.
الف) برنامه درسی ب) روش تدریس ج) ارزیابی د- محتوا

معلمان
معلمان در مدراس هوشمند نقش اصلی را برعهده دارند. آنان وظیفه هدایت دانش‌آموزان در استفاده از نرم افزارهای چند رسانه ای و بانك های اطلاعاتی را برعهده دارند. لذا آموزش آنها عاملی مهم و اساسی در مدرسه هوشمند است.
فناوری در این مدارس عبارت است از:
الف- شبكه رایانه‌ای: این شبكه بخش های مختلف مدرسه را تحت پوشش قرار می‌دهد. این بخش ها شامل دفتر مدیر، كاركنان اداری، معلمین و كلاسهای درس، كتابخانه و ; می‌باشد. امنیت در چنین شبكه ای مهم و حیاتی است.
ب- محتوای الكترونیكی: این محتوا باید از استانداردهای مشخصی برخوردار باشد. تولید محتوا باید از سوی آموزش و پرورش انجام پذیرد.
ج- بستر نرم افزاری بین اجزای مدرسه هوشمند برای برقراری ارتباط بین اجزاء مدرسه هوشمند. (6و5)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir