توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی با word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی با word :

خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی

عنوان صفحه
مقدمه
خانواده بستر شكفتن
همسران برتر كانون محبت و آرامشگر یكدیگرند
همسران برتر زیباترین لباس همدیگرند

همسران برتر و گیراترین جاذبه ها
عشق و محبت و عواطف انسانی
همسران برتر و روابط آنها با فرزندان در خانواده
منابع و مآخذ

مقدمه
خانواده كانونی است كه باید برای حفظ حرمت و كرامت انسان و تأمین سلامت جسمانی و روانی و رشد معنوی او استحكام یابد. قوام خانواده به منظور تداوم انسجام جامعه و تأمین محیطی سالم برای زیستن انسانها، ضرورتی انكارناپذیر است. در كانون خانواده، همسران نسبت به یكدیگر وظایفی بر عهده دارند كه از حقوق آنان سرچشمه می گیرد. این وظایف باید به شكل متقابل مورد توجه قرار گیرد تا در سایه ایفای نقش همسران، این كانون بنیادین تقویت و تعالی یابد.

حفظ كیان خانواده، اشاعه فرهنگ صحیح زندگی زناشویی و آموزش خانواده ها متناسب با آرمانها و ارزشهای جامعه اسلامی، از جمله سیاست های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
انسان، اصالتاً موجودی است اجتماعی و نخستین بستر فعلیت یافتن این ویژگی برترین مخلوق الهی، به طور قطع كانون مقدس خانواده است.
خانواده اولین مهم ترین و پر بركت ترین نهاد اجتماعی در تاریخ فرهنگ تمدن انسانی است.
در فرهنگ اسلامی، خانواده به مثابه استوار و نهادی مقدس بیشترین مسئولیت را در رشد و تحول تربیت و تعالی و سعادت وجود انسان بر عهده دارد.

خانواده كانونی است كه در آن ارزشهای اخلاقی باورهای دینی و معیارهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد و زمینه رشد عاطفی و تربیت اخلاقی واجتماعی ا عضای خانواده فراهم می گردد خانواده در انتقال فرهنگ و پاسداری از ارزشهای فرهنگی جامعه نیز اساسی ترین نقش را عهده دار است.

و در یك كلام، همسران برتر رحمت و مودت را تضمین كننده در عشق به كانون خانواده و آسایش خاطر را ضامن «دوام كانون خانواده» می دانند.
بنابراین در كشور ما كه خانواده از مقدس ترین اركان جامعه به شمار می آید شایسته است كه در جهت تحكیم و استحكام این نهاد سرمایه گذاری گردد.
خانواده بستر شكفتن
خانواده ها به مثابه اصلی ترین پایگاههای رشد و شكوفایی شخصیت وپرورش مهارتهای اجتماعی كودكان و نوجوانان، همانند حلقه های زنجیر اجتماع انسانهاف اساسی ترین سهم را در سلامت و اعتلای جوامع بشری بر عهده داریند و بخش قابل توجهی از شكل گیری شخصیت تبلور رفتارهای اجتماعی تعاملات بین فردی و مسئولیت پذیری انسان ها حاصل چگونگی بازخوردها، بینش ها و تجارب آنان در زندگی خانوادگی است.

خانواده با پیمان ا زدواج و پیوند همسری زن و مردی هوشمند و آگاه و ب رخوردار از بلوغ فكری و قابلیتهای اجتماعی پایه گذاری می شود و این زوج ستون اصلی حیاتی ترین نهاد اجتماعی، یعنی «خانواده» وابسته است و سلامت و تعادل و تعالی نظام خانواده نیز به كیفیت روابط بین زن و شوهر والدین و فرزندان بستگی دارد.
هر قدر روابط فی ما بین همسران بهتر سالمتر و پر جاذبه تر باشد زندگی شیرین تر با صفاتر می گرددو فرزندان پر نشاط و موفقی تربیت می شوند.
بدون تردید برای كودكی كه پای به عرصه وجود می گذارد، پیكره پدر و مادر، كامل ترین و خوشایند ترین پیكره هستی و شخصیت و منش آنان كامل ترین الگو برای همانند سازی است. كودكان، اولین تجربه ارتباط اجتماعی شان را از پدر و مادر خویش می آموزند، اما پدران و مادران نیك می دانند كه سالها قبل از آنكه كودكشان از طریق تقلید بصری از رفتار آنان الگو بگیرند در دوران جنینی تحت تاثیر ویژگیهای شخصیتی و كلام و گفت و گوی ایشان قرار گرفته اند.

چگونگی ارتباط والدین با كودك، الگوی تمام عیار ارتباطات اجتماعی برای وی به شمار می آید به طوری كه آن را به سادگی تعمیم داده پیش فرضیهای برای خود ایجاد می كند و به داوری درباره شخصیت بزرگسالان می نشیند. یعنی اگر خدای ناكرده پدرخشن وپرخاشگر و یا مادر گوشه گیر و منفعل باشد تصور می كند كه همه مردان و زنان چنین هستند. بنابراین تمایلات كودكان برای برقراری ارتباط با معلمان و همسالان در مدرسه و دیگر بزرگسالان جامعه بر مبنای همین پنداشتهای اولیه تشكیل می گردد.
به طور كلی كودكانی كه از ارتباط با پدر و مادر خود در محیط خانواده، طرفی بسته باشند. با عقده های ناشی از ناكامی دارد مدرسه می شوند و احساس می كنند معلمان هم مانند پدر و مادرشان هستند و لذا رفتاری گوشه گیرانه پرخاشگرانه و غضب آلود پیدا می كنند به عكس آن دسته از كودكان ونوجوانانی كه نیازهایشان در خانواده مورد توجه جدی پدر ومادر بوده و از ارتباط باایشان لذت برده اند و هرگز از پدر ومادر خویش كلامی تند، تحقیر كلامی تند، تحقیر كننده، تهدید آمیز و پرخاشگرانه نشینده و رابطه ای زیبا و دوست داشتنی با آنان داشته اند به سادگی وارد مدرسه می شوند و علاقه مندند چنین تجربه ای را بار دیگر در مدرسه نیز تكرار كنند.

كودكان بیش از انكه نیاز داشته باشند برای پرسشهای ذهنی خود پاسخی بیابند، تشنه ارضای نیازهای عاطفی و اجتماعی خویشند. به همین جهت وقتی كه كودكان با تجربیات خوشایندی از ارتباط باوالدین خود وارد مدرسه می شوند ارتباطات سالمتری با دیگران برقرار می كنند كه این امر به خصوص در روزهای نخستین و ماههای اولیه ورود به مدرسه ، فوق العاده حساس و تعیین كننده است چرا كه سازش یافتگی های اجتماعی بیشترین تاثیر را در پیشرفت تحصیلی كودكان مستعد دارد.

بچه هایی كه تجربه ناكام و ناخوشایندی از ارتباط با پدر و مادر و سایر بزرگسالان دارند، وقتی كه وارد مدرسه می شوند با سوء ظن و شك و تردید به معلمان و مسئولان مدرسه می نگرند و منتظر كوچكترین بهانه ویا نشانه ای هستند كه پیش فرضهای خود را تایید می كنند در این رهگذر اگر فدای ناكرده، معلم، مربی، ناظم یا مدیر مدرسه رفتاری شهر آلود داشته باشند. با بی مهری به كودكان بنگرند ، به نگاههای نیازمند بچه ها توجهی نكنند و ارتباط بصری و كلامی شیرین و درست داشتنی با آنان داشته باشند فرض نخستین كودكانی كه تجربه ناموفق در زندگی داشته اند ثابت می شود و پایه های كمرویی اجتماعی و رشد بیمارگونه شخصیت نهاده می شود.

بنابراین معلمان و مربیان می بایست توجه خاص نسبت به این واقعیت داشته باشند با ثبات شخصیت و استمرار رفتار عاطفی و منطقی خویش اعماد بچه ها رانسبت به خود جلب كنند. همچنانكه گفته شد كودكانی كه نیاز عاطفی و كلامی آنان به وسیله پدر و مادرشان تامین نگردد وبا آنان پرخاشگرانه رفتار شود. در صورت مشاهده كوچكترین رفتار شهر آلود از سوی معلمان خود، محیط مدرسه را نیز ناخوشایند و آزار دهنده می یابند و در این شرایط است كه بچه هایی با هوش سرشار و استعدادهای فوق العاده دچار بی اشتهایی تحصیلی، بی اشتهایی روانی و تهوع فكری می شوند.

وقتی كودك با بی میلی و بی رغبتی به كلاس و معلم بنگرد، برای گریز از محیط ناخوشایند مدرسه و به دنبال جویی شخصیت سعی می كند و به خود بر می گردد و تعادل خویش را حفظ كند.
كودكی كه نیازهای اصلی او را ارضا نمی شود. شخصیتش به گونه ای است كه نمی تواند یاد بگیرد و بیشتر دچار فراموشی می شود. زیرا آن گاه كه اضطرابی فراگیر شخصیت انسان را در بر می گیرد، بیش از آنكه بخواهید یاد بگیرد و یاد بدهد درصدد تعادل جویی، حل تعارضها و تضادهای درونی و گریز از شرایط موجود و زندان وجود است و بس.

بچه ها وقتی چیزی را درست نداشته باشند. آن را دیرتر یاد می گیرند و زودتر فراموش می كنند. همچنین اگر خدای ناكرده كودكان علمی را دوست نداشته باشند، درس آن معلم را به خوبی یاد نمی گیرند. تحقیقات در این زمینه نشان داده است كه هرگاه بچه ها معلمی را بیش از دیگران درست بدارند، درس آن معلم را هم آسانتر و زودتر فرا می گیرند و دیرتر فراموش می كنند چه بسا بهترین خاطرات زندگی چندین دانش آموزانی مربوط به معلم محبوبشان باشد.

به طور كلی سلامت و استحكام و اقتدار عاطفی و منطقی خانواده و برخورداری پدران و مادران از بصیرت و بینش اجتماعی و نیز آگاهیهای مستمر ایشان ضامن رشد مطلوب شخصیت اجتماعی كودكان و نوجوانان می باشند و پیشگیری از تعارضات، تضادها، كمروییها و اختلالات روانی – اجتماعی ایشان نیز درگرون سلامت خانواده است به عبارت دیگر زمینه ساز پذیرش مسئولیت اجتماعی در كودكان و نوجوانان و نیز تبلور نو آوریها و خلاقیتهای ذهنی آنان، خانواده است و بس.
خانه مدرسه در كانون مقدس تربیتی هستند كه اركان اصلی یك جامعه سالم، پویا و متعالی را تشكیل می دهند. پس اگر جامعه ای سالم و بالنده را طالبیم كه در آن افراد و قشرهای گوناگون به فراخور استعدادها و قابلیتهای خود سهمی شایسته داشته، از آسیب پذیریهای اجتماعی و اختلالات رفتاری مصون باشند، باید بیشترین توجه را به خانه و مدرسه معطوف كنیم.
بدون تردید خانواده های لجام گسیخته و متزلزل، جامعه متزلزل را پدید می آورند. جامعه ای كه در آن نشانی از خانواده های سالم یافت نشود. میزان طلاق روز به روز بالا برود و ازدواجهای مطلوب و برنامه ریزی شده كمتر صورت گیرد. به زودی متلاشی خواهد شد و به طور كلی اساس كجرویهای اجتماعی را باید در خانواده جستجو كرد.

بنابراین در كشور ما كه خانواده از مقدس ترین اركان جامعه به شمار می آید. شایسته است كه بیشترین توجه به نهاد خانواده معطوف شود و در جهت تحكیم و استحكام آن سرمایه گذاری گردد. بدیهی است كه هر قدر پایه های خانواده استوار و مستحكم شود، از آموزش و پرورش قوی تر و غنی تر نیز بهره مند خواهیم بود.

همسران برتر كانون محبت و آرامشگر یكدیگرند:
در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن طریق رشد، نیل به كمالات انسانی و تقرب به ذات حق است، تردیدی نیست كه از تنهایی به درآمدن، همسر و همراه شدن، خانواده مستقل تشكیل دادن، ارضای كششهای نفسانی و غرایز طبیعی و فرزند آوری از نتایج قهری ازدواج و بالطبع از مهم ترین عوامل موثر در آرامش روان، آسایش فكر و جان و احساس رضامندی درونی است.
در برهه ای از دوران رشد آن گاه كه انسان قابلیت زیستی، فكری، روانی و اجتماعی لازم برای ایفای نقش همسری را می یابد، هر گونه احساس و رفتار ازدواج گریزی بی دلیل و به تعویق انداختن غیر منطقی این امر مهم، آرامش فكری و بهداشت روانی وی را آسیب پذیر می نماید و به تدریج احساس ناامنی و نگرانی و اضطراب فراگیر بر شالكه وجودش مستولی می گردد. چرا كه اساس ازدواج، رسیدن به آرامش روان و هموار شدن بستر رشد و شكوفایی وجود است و در این فرایند بسیار مهم و حیاتی، به تعبیر قرآن، زن منبع و سرچشمه اصلی آرامش روان و آسایش جان است.
خالق حكیم و جان آفرین در قرآن كریم كه كتاب حیات و منشور جاودان است می فرماید: «هو الذی خلقكم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیكن الیها ;» او خدایی است كه همه شما را از یك نفس واحد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در كنار وی آرام گیرد و بیاساید.

بنابراین والاترین هدف ازدواج، به عنوان یك نیاز، برخوردار شدن از آرامش روان و آسودگی خاطری است كه خود لازمه اعتلای وجود، شكفتن همه قابلیت ها، همگامی و همراهی در مسیر رشد و كمال و نیل به اخلاص و فلاح است و همه اندیشه ها و برداشتهای دیگر در قلمرو ازدواج و تشكیل خانواده فروعی است بر این اصل. از این رو توجه به همین اصل بنیادی یعنی «آرامش روان» و «آرامش بخشیدن و آرامش گرفتن» زن و مرد می بایست در انتخاب همسر و ازدواج مدنظر قرار گیرد. پرواضح است كه رسیدن به ساحل آرام زندگی و بهره مند شدن از سرچشمه آرامش روان، انتخاب همسری است همراه، همراهی است هم اندیشه، هم اندیشه ای است خداجو، خداجویی است حقیقت گو و صبور، و صبوری است كه وجود آرامش بخشش آمیزه ای است از مهر و محبت، عطوفت و منطق و استواری.

پس اولین و برترین معیار و نشانه برتری و سعادتمندی همسران احساسی است كه از آرامش روان و شكوفایی وجود دارند. خانه ای كه آرامشگاه است، مناسبترین سكوی اعتلای وجود است و همسری كه آرامش بخش است، مطلوب ترین همدل و همسفر راه.

آرامش خاطر و آسایش روان همسری زمانی به شایستگی فراهم می گردد كه ارتباط متقابل ایشان بر پایه محبت و عطوفت و مهربانی و گذشت استوار باشد. به سخن دیگر، آرامش روان در سایه محبت حاصل می شود و لازمه تبلور و فراوانی رفتارهای محبت آمیز نیز برخورداری از آرامش روان و سكینه خاطر است. خداوند رحمان و رحیم كه نامش آرامش بخش دلها و یادش پیوند دهنده قلبها است، در قرآن كریم می فرماید: «و من آیاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا الیها و جعل بینكم مودهً و رحمهً انّ فی ذلك لآیات لقوم یتفكرون» از جمله نشانه های او این است كه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریده تا در كنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این، نشانه هایی است برای گروهی كه تفكر می كنند. و خداوند همسران را به تفكر در پدیده های هستی و خویشتن دعوت می نماید.

بنابراین، محكم ترین اركان یك خانواده سعادتمند، وجود ذی جود و حضور پایه و متعالی همسرانی است كه پایدارترین گرایش و قوی ترین كشش بین ایشان همان جاذبه الهی، یعنی مودت و محبت، رحمت و شفقت و بهره مندی از آرامش روانی است.

بدون شك از دیگر معیارهای سعادتمندی و موفقیت در همسری و نشانه های همسران برتر میزان مودت و رحمت و محبت و عطوفتی است كه بین آنها وجود دارد.
تفكر درباره پدیده های الهی، غور و تفحص در نظام هستی و اندیشیدن در مورد مهم ترین نیازها و مسائل انسانها در عصری، این حقیقت را آشكار می نماید كه «آرامش روان» از بزرگترین موهبتهای الهی است و بسیاری از انسانها به رغم برخورداری از بیشترین قدرت اقتصادی و خیل خدم و حشم، در حسرت نعمت آرامش روان، سكینه خاطر و شبی آرام خفتن در تقلا هستند.

لذا با عنایت به این حقیقت می توان اذعان نمود كه همسران برتر كسانی هستند كه در زندگی خانوادگی از بیشترین آرامش روانی برخوردار هستند و وجودشان ارزشمندترین منبع محبت و رحمت است. و در این رهگذر بیشترین نقش و والاترین ارج متوجه وجود پرمهر و شخصیت آرامش بخش «زن» است. بنابراین زن موفق زنی است كه كانون خانواده را بستر آرامش همسر، بوستان رویش جوانه های وجود و شكوفایی همه استعدادهای برتر می سازد. چرا كه «آرامش روان» احساس امنیت خاطر و محبت و عطوفت متقابل، خمیر مایه تفكر پویا و خلاق و لازمه هر نوع نوآوری و خلاقیت ذهنی و رشد و كمال آدمی است. «و جعل بینكم موده و رحمه».
اما از برترین برتریهای همسران برتر، توان ایشان در «ابراز محبت» این ودیعه گرانقدر الهی است. در حقیقت، «محبوب» مطلق خداست و خالق «محبت» و عامل و اهداگر آن نیز خداوند متعال است.
پس «محبت» هر محبوب، آیتی از رحمت و مرحمت خداوندی، جلوه ای از جمال احدی و قطره ای از اقیانوس بیكران كمال و فضل اوست و بالاترین درجه ایمان نیز محبت ذات حق و محبت راه حق است.

«محبت» در قاموس روان شناسی و واقعیت زندگی مشترك، عمیق ترین، پایدارترین، جدی ترین و در عین حال زیباترین معانی را دارد. «محبت» فقط یك احساس محض و یا كلام تنها نیست. «محبت» صرفاً یك واكنش احساسی و هیجانی نیست. «محبت» تنها در تقدیم یك هدیه، گفتن یك جمله زیبا و نگاهی پرمعنا خلاصه نمی شود. همه اینها می تواند نشانه هایی از رفتار محبت آمیز باشد، اما «محبت» مرام تربیتی و شیوه زندگی است. «محبت» متعالی ترین رفتارهاست. «محبت» زیباترین جلوه ایمان و با شكوه ترین رفتار مذهبی است، «محبت» پاسخی به گرانقدرترین نیاز فطری انسان است و در یك كلام. «محبت» آمیزه ای از گذشت و ایثار، شجاعت و صداقت، حق شناسی و عدالت، صبوری و همدلی و احسان است.

رفتار محبت آمیز رفتاری است توام با گذشت و اغماض از كاستی ها، نارساییها، غفلتها، ضعفها و جهالت ها.

رفتار محبت آمیز، رفتاری است همراه با ایثار، قربانی كردن هوسها و كشش های نفسانی فدا كردن میلها و منفعت ها، تحمل سختیها و لب فرو بستن ها، سوختن و روشنی بخشیدن، تشنه ماندن و در اندیشه سیراب كردن دیگران سوختن

.
رفتار محبت آمیز، رفتاری است با تبلور زیباترین جلوه های شجاعت اخلاقی و به دور از هر گونه تحقیر و استهزاء بدزبانی و ناسزاگویی، تهمت و افترا، دروغ، دورویی و نفاق، غیبت. احساس قدردانی و حق شناسی و تشكر از زحمات و رفتارهای مطلوب دیگران، به ویژه برخورداری از زبان سپاس در برابر همسر، نشانی از جلوه های رفتار محبت آمیز است. عدالت در رفتارهای فردی و اجتماعی، عدالت در نگاه كردن، عدالت در نگاه كردن، عدالت در سخن گفتن و عدالت در حق شناسی، از دیگر شاخص های محبت است. از دیگر مفاهیم گل واژه «محبت»، صبوری است. به فرموده پیامبر بزرگوار صلی الله علیه و آله در صبر گنجی از گنجهای بهشت است.

رفتار صبورانه از زیباترین منشها و رفتارهای همسران با محبت است و هر یك از جلوه های مختلف صبر و اتصاف بدان صفت ها از عمیق ترین معانی محبت و رفتار محبت آمیز است. صبوری در انجام عباداتی همچون نماز و روزه، دادن خمس و زكات

، صبوری در فرو بردن خشم، مقابله با كششهای هوای نفس و اجتناب از گناه، صبوری در خسرانها و مصیبتها، صبوری در بیماریها و حوادث و; همه از نشانه های رفتار محبت آمیز انسان خدا باور در برابر محبوب است. همسران با محبت و همدلان پاك طینت، آنانی هستند كه با قربانی كردن هوسها، سدگژرویها و با اندیشه ای متعالی، همدل و هم زبان، سرود وارستگی و آزادگی: «انا الله و انا الیه راجعون». را سر داده، همواره در انتخاب راه و مشی زندگی، والاترین معیارهای عرشی را ملاك قرار می دهند و از هواهای شیطانی، خودمداری و خودكامگی آزادند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir