توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد نقش تقاطعات دارای دوربرگردان در كاهش مصرف سوخت و آلاینده با word دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد نقش تقاطعات دارای دوربرگردان در كاهش مصرف سوخت و آلاینده با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد نقش تقاطعات دارای دوربرگردان در كاهش مصرف سوخت و آلاینده با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد نقش تقاطعات دارای دوربرگردان در كاهش مصرف سوخت و آلاینده با word :

نقش تقاطعات دارای دوربرگردان
در كاهش مصرف سوخت و آلاینده

نقش تقاطعات دارای دوربرگردان در كاهش مصرف سوخت و آلاینده
مقدمه
در جوامع امروز بشری همراه با رشد جمعیت، افزایش وسایل نقلیه و نیاز به جابجایی افراد و تبادل كالا، اهمیت و نقش كلیدی فراهم نمودن تسهیلات سریع و ایمن حمل و نقل بیش از پیش احساس می‌شود. طراحی مناسب شبكه معابر شهری و جاده‌ها می‌تواند نقش مهمی در رفع این نیاز ایفا كند. در دستیابی به یك سیستم حمل و نقل سریع و ایمن، سه عامل مهم استفاده كننده از سیستم، وسیله نقلیه و جاده دخیل هستند كه شناخت نقش و تاثیر هر كدام به تنهایی و ارتباط آنها با یكدیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طراحی راه به عنوان یكی از پارامترهای اصلی سیستم حمل و نقل، علاوه بر تامین خصوصیاتی نظیر ایمنی و سرعت باید در كاهش مصرف سوخت، كاستن آلودگی زیست محیطی و كاهش هزینه‌های ساخت و اجرا مخصوصاً در مناطق شهری نیز موثر باشد.
در كشور با توجه به عدم گستردگی خدمات و یكسان نبودن توزیع خدمات عمومی در سراسر كشور، ‌روند مهاجرت از مناطق دورافتاده به سمت شهرهای بزرگ همیشه در حال رشد بوده است. امروزه رشد سریع و روزافزون جمعیت در شهرهای بزرگ كشور و رشد حاشیه‌نشینی كه هیچ تناسبی با امكانات شهری، خدمات عمومی و رفاهی و حتی معابر شهر ندارد، مشكلات فراوانی را برای شهرهای بزرگ پدید آورده است.

گسترش بی‌رویه شهرهای بزرگ و هجوم جمعیت جویای كار به این شهرها بعد دیگری از مشكلات فرهنگی ـ اجتماعی، یعنی مشكلات ترافیك و عبور و مرور در خیابان‌ها را پدیدار ساخته است.
گسترش بی‌رویه جمعیت در شهرهای بزرگ یك فرصت طلایی برای كارخانجات و صاحبان صنایع خودروسازی است كه سیل تولید بی‌رویه خودرو را برای سود بیشتر به شهرهای بزرگ سرازیر می‌كند، غافل از این كه این تولید و فروش بی‌رویه خودرو، معابر شهرها را تبدیل به یك كلاف

سردرگم می‌نماید. علاوه بر این میلیون‌ها لیتر بنزین كه جزو ثروت ملی است و باید برای نسل آینده در كارهای زیربنایی مصرف شود، بعضی از مواقع در خیابان‌ها فقط و فقط برای گردش‌های خیابانی مصرف می‌گردد. مبارزه‌ای كه زندگی روزمره اجتماعی و فرهنگی شهروندان را درگیر خود نموده است و حتی بهداشت روانی و آرامش اعصاب شهروندان را نیز با مشكل مواجه نموده است.

مشكلات ترافیكی در شهرهای بزرگ روزانه هزاران ساعت از عمر شهروندان را می‌بلعند. منشاء این مشكلات، عوامل متعدیدی هستند. این عوامل قادرند كه به تنهایی مرتب‌ترین شهرهای دنیا را به ضعیف‌ترین و بی‌نظم‌ترین شهرها تبدیل نماید. تعدادی از این عوامل كه بر روی بسیاری از مسائل اچتماعی و فرهنگی و بهداشت روانی و حتی ترافیك اثر می‌گذارند، عبارتند از: رشد بی‌رویه و قارچ‌گونه شهرهای بزرگ، مهاجرت بی‌رویه و گسترش حاشیه‌نشینی، متمركز بودن خدمات مورد نیاز مردم، تولید، فروش و استفاده بی‌رویه خودرو، عدم خروج خودروهای فرسوده.

وضعیت نامناسب رشد شهرها و عدم رشد خدمات عمومی و امكانات رفاهی،‌ باعث بروز ناهنجاری‌های اجتماعی بسیاری می‌گردد. این ناهنجاری‌ها در چند دهه اخیر مسوولان شهرهای بزرگ را وادار ساخته است تا در مورد توسعه اصولی و شكل‌دهی و برنامه‌ریزی توام با آینده‌نگری برای شهرها چاره‌ای بیاندیشند و از این رو طراحی و برنامه‌ریزی اصولی احداث شهرهای جدید در اطراف شهرهای بزرگ تبدیل به اصلی‌ترین تفكر مدیران شهری شده است.
طراحی و برنامه‌ریزی این شهرها، دو ركن مهم و اساسی داشت كه عبارت بودند از: كاربری و ارتباطات.

ابتدایی‌ترین اصل احداث این شهرها از خدمات مهندسان مشاور شهرساز و مهندسان مشاور حمل و نقل و ترافیك آغاز می‌شد، كه اثرات بسیار ارزنده‌ای را بجای می‌گذاشت. این مهم به مرور به فراموشی سپرده شد و تنها استفاده از یكی از مهندسان مشاور ـ مهندسان مشاور شهرساز‌ ـ در احداث شهرهای جدید مدنظر قرار گرفت و در بعضی از موارد از یك كارشناس معمولی ترافیكی

هم برای خالی نبودن عریضه استفاده می‌گردید. با بروز چنین مساله‌ای از این پس باید منتظر نتایج پر از مشكل و رویدادهای معضل‌آفرین در آْینده آن شهرهای جدید، همانند شهرهای موجود باشیم كه تمام كارهای توسعه و هدایت آنها فقط توسط یك گروه مشاور معمار و شهرساز صورت گرفته است.
پیشتر نیز بیان شد كه مشكلات ترافیكی و معضلات رفت و آمد در شهرهای بزرگ، تمام جنبه‌های زندگی روزمره شهروندان را تحت‌الشعاع قرار داده است، ایجاد اضطراب و استرس در صف‌های طولانی خودروها پشت چراغ قرمز و وقت‌گیر بودن آن از جمله مسائلی است كه حتی بر روی بهداشت روان و شرایط روحی شهروندان اثر منفی می‌گذارد كه این فقط یكی از اثرات منفی

معضلات ترافیكی است.
عمده مشكلات شهرهای بزرگ در مقوله رفت و آمد و ترافیك عبارتند از:
الف) تقاطع‌ها: وجود تقاطع‌ها در طول مسیر و شریان‌های ترافیكی یكی از عمده معضلات ترافبیكی است. بهترین تشبیهی كه می‌توان در مورد این تقاطع‌ها بكار برد، این است كه این تقاطع‌ها مانند شیرهای آبی هستند كه در مقابل جریان آب قرار گرفته شود و آب به صورت منقطع عبور كند. وجود این تقاطع‌ها كه در شریان‌ها و مسیرهای اصلی حكم مزاحم را دارند، باعث كاهش حجم عبور و مرور وسائل نقلیه عبوری می‌گردند.

از ویژگی‌های مهم و خطرساز تقاطع‌ها، برخورد وسایل نقلیه Traffic conflict می‌باشد. در این زمینه حتی روش‌هایی در علم ترافیك به نام Conflict technique توسعه یافته است كه برخوردها را بوسیله ایجاد رفوژهای متعدد به حداقل می‌رساند.
ب) چراغ راهنمایی: استفاده از چراغ راهنمایی در تقاطع‌ها نیز برای ساماندهی حركات وسایل نقلیه در جهت‌های مختلف می‌باشد و به همان اندازه كه در حركات نظم بوجود می‌آورد، ظرفیت تقاطع‌ها را برای عبور و مرور كاهش می‌دهد، زیرا چراغ راهنمایی نیز همانند همان شیر كنترل سر راه جریان آزاد آب قرار گرفته و آن را به جریان منقطع تبدیل می‌كند.

طرح روان‌سازی ترافیك در شبكه معابر شهری با توجه به مشكلات فراوان ترافیكی، مبتنی بر طرح‌ها و فعالیت‌های متخصصان در كوتاه، میان و بلندمدت می‌باشد. در این میان ساخت دوربرگردان‌ها به جهت مزیت‌های فراوان آن در مقابل استفاده از تقاطع چراغدار و تقاطع غیرهمسطح از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

كاهش زمان تاخیر از طریق افزایش ظرفیت عبوری خودروها تا میزان 30درصد، رعایت طول تداخلی، حذف چراغ راهنمایی و در نتیجه كاهش هزینه نگهداری این چراغ‌ها، فراهم آوردن امكان دسترسی آسان به تمامی جهات حركتی برای خودروهای عبوری، افزایش سطح سرویس، افزایش سرعت عملی، جلوگیری از اجرای پروژه‌های پرهزینه مانند تقاطعات غیرهمسطح، اجرای سریع این پروژه در كوتاهترنی مدت زمان، كاهش مصرف سوخت و كاستن آلودگی‌های زیست‌محیطی به سبب حذف چراغ‌های قرمز از مزیت‌های ساخت دوربرگردان می‌باشد.

در این مقوله مزیت استفاده از دوربرگردان در كاهش مصرف سوخت و كاستن آلودگی زیست محیطی و در حالت كلی صرفه‌جویی اقتصادی در این زمینه به سبب حذف چراغ‌های قرمز با ارائه اطلاعات، آمار و جداول از وسایل نقلیه تیپ (پراید نسیم i، پژو 20

6 160 و سمند LX) و دوربرگردان‌های اجرا شده، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وسایل نقلیه تیپ به عنوان نمونه آماری از وسایل نقلیه موجود در كشور با مصرف سوخت تقریباً برابر، برای ارائه بهتر مطالب و مقایسه درنظر گرفته شده است. با توجه به تحقیقات به عمل آمده در مصرف سوخت برای وسایل نقلیه در هنگام استفاده از دوربرگردان به طور میانگین در حدود 7درصد صرفه‌جویی می‌شود. همچنین از مقدار انتشار آلاینده Co2 (مهترین گاز گلخانه‌ای) نیز به طور میانگین برای وسایل نقلیه به میزان 6درصد كاسته خواهد شد. با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه موجود در شبكه معابر به میزان قابل توجهی از مصرف بنزین كه از عمده‌ترین مواد وارداتی كشور می‌باشد، كاسته می‌شود.

برای اولین بار در دنیا از المان ساده ترافیكی،‌ یعنی دور برگردان برای حل بزرگترین معضل ترافیكی،‌ یعنی برخوردهای مستقیم وسایل نقله با یكدیگر به هنگام عبور از تقاطعاتی كه جهات حركت بوسیله چراغ راهنمایی كنترل می‌شود، استفاده شود. با این روش كه بوسیله شهرداری تهران ابداع گردیده است، با صرف هزینه بسیار ناچیز می‌توان چراغ تقاطع را حذف و جریان ترافیك را كه

قبلاً در تقاطع به صورت منقطع انجام می‌گرفت، به صورت پیوسته انجام داد. مدل‌های ارائه شده در این مقاله بر اساس تئوری‌های ترافیكی و همچنین اندازه‌گیری‌های میدانی كالیبراسیون شده‌اند. هم‌اكنون تعداد زیادی از این طراحی‌ها در بزرگراه‌ها و شریان‌های درجه 1 ایجاد شده كه روانی خوبی را به ترافیك عبوری داده است.

كلمات كلیدی:
دوبرگردان ـ كالیبراسیون ـ چراغ راهنمایی ـ‌ مصرف سوخت
ایده حذف چراغ راهنمایی و تقاطع‌
سال‌هاست كه متخصصان در مورد حذف تقاطع‌ها و چراغ‌های راهنمایی در شبكه معابر شهری بحث می‌كنند. شهرداری تهران برای اولین بار در دنیا از یك المان ساده ترافیكی در یك كار بزرگ، یعنی حذف تقاطع استفاده نمود و این عمل در بزرگراه بسیج (بزرگراه افسریه)‌ در محل تقاطع افسریه انجام گرفت و از یك دوربرگردان (U-TURN) طبق اشكال زیر استفاده شد و با بكارگیری آن تقاطع مسدود شد.

ملاحظات بعد از اجرای طرح
مشاهدات عینی و اندازه‌گیری‌های حجمی ترافیك در قبل و بعد از اجرای پروژه حاكی از افزایش حجم ترافیك عبوری به مقدار 40درصد، روان‌سازی ترافیك، كاهش زمان سفر، كاهش مصرف سوخت، افزایش ضریب بهداشت روانی و آرامش روحی شهروندان بود.

توسعه طرح حذف تقاطع و چراغ راهنمایی
موفقیت‌آمیز بودن اجرای طرح اول و نظرخواهی از مردم و اندازه‌گیری فاكتورهای ترافیكی باعث گردید كه شهرداری تهران طرح را گسترش داده و در محل‌های دیگر نیز آن را توسعه دهد. دومین طرح اجرا شده، حذف تقاطع 16 متری دوم در بزرگراه رسالت بود.
این طرح نیز با مطالعه و كارشناسی دقیق قبل و بعد از اجرای طرح صورت گرفت كه پس از اجرا از محاسن آن مانند قبل می‌توان به كاهش زمان سفر و افزایش بهداشت روانی و آرامش روحی شهروندان اشاره نمود.

كاهش زمان سفر
كاهش زمان سفر را می‌توان با توجه به دو وضعیت تقاطع و دوربرگردان از رابطه زیر بدست آورد:
(1)
C: زمان بزرگترین سبز از یك چرخه چراغ راهنمایی بر حسب ثانیه در جهتی كه تقاطع بسته می‌شود.

سب كیلومتر؛
S: سرعت بر حسب كیلومتر بر ساعت.
محاسبه طول ضربدری
محاسبه طول ضربدری دوربرگردان را از رابطه‌ای كه بر اساس فرصت مناسب برای رانندگان كه بتوانند تغییر خط بدهند، به دست می‌آورند. این طول بستگی به حجم وسایل نقلیه كه عمل ضربدری را انجام می‌دهند، سرعت وسایل نقلیه، حجم وسایل نقلیه كه حركت مستقیم انجام می‌دهند و تعداد خط بهبود مستقیم دارد. این طول از رابطه زیر بدست می‌آید:
(2)

كه در آن:
L: طول تغییر خط بر حسب متر؛
K: ضریب ثابت برابر با 2؛
V1: حجم وسایل نقلیه در ساعت كه تغییر خط می‌دهند؛
V2: حجم وسایل نقلیه در ساعت كه مستقیم عبور می‌كنند.

N1: تعداد خط در قسمت تغییر خط؛
N2: تعداد خط مستقیم؛
S: سرعت بر حسب كیلومتر بر ساعت.
و طول دوربرگردان احداثی نیز از فرمول زیر محاسبه می‌شود.
كه V1, N1, S در فرمول فوق توضیح داده شد.
(3)
L1: طول خط دوربرگردان بر حسب متر.

صرفه‌جویی در سوخت
استفاده از دوربرگردان به جای تقاطع موجب می‌گردد كه وسایل نقلیه سوخت كمتری را مصرف كنند كه این مقدار سوخت مصرفی را می‌توان از رابطه زیر بدست آورد:
(4)
: مقدار صرفه‌جویی بنزینن بر حسب لیتر؛
A: مصرف متوسط سوخت در 100 كیلومتر وسایل نقلیه بر حسب لیتر؛
C: زمان قرمز شدن از طول چرخه چراغ راهنمایی بر حسب ثانیه؛
L: طول تغییر خط بر حسب كیلومتر؛
V1: حجم وسایل نقلیه كه از دوربرگردان استفاده می‌كنند.
چرا كه توقف طولانی مدت در پشت چراغ قرمز با زمان معین مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.
بررسی زیست‌ محیطی

از نقطه‌نظر زیست‌ محیطی، آلاینده‌هایی كه وسایل نقلیه ایستاده در پشت چراغ قرمز از خود خارج می‌كنند، در یك نقطه تخلیه می‌شود، چرا كه حجم هوا در اطراف وسایل نقلیه ساكن پشت چراغ قرمز محدود است. بنابراین غلظت آلاینده در محیط زیاد می‌شود. این در حالی است كه از احداث دوربرگردان همین مقدار آلاینده، در یك طول نسبتاً زیاد منتشر می‌شود و غلظت آن به مراتب كمتر از وضعیت سكون می‌باشد.

الزامات طراحی
طراحی این دوربرگردان‌ها بر اساس طول L1, L2, N1, N2, R1, R2 استوار است.
طراحی شهرهای جدید، بدون تقاطع و چراغ راهنمایی
با توجه به آنچه در مورد دوربرگردان‌ها گفته شد، به راحتی می‌توان آنها را در تقاطع‌های شهرهای جدید مورد استفاده قرار داد و از برخورد وسایل نقلیه در تقاطع‌ها و همینطور از اتلاف زمان سفر هم جلوگیری نمود. در ضمن احداث دوربرگردان از نقطه‌نظر بالابردن ضریب بهداشت روانی با حذف چراغ قرمز و كاهش زمان انتظار بسیار سودبخش خواهد بود.

نحوه طراحی و حذف تقاطع و چراغ قرمز
نحوه طراحی و حذف چراغ راهنمایی در دو شكل زیر نمایش داده شده است. بررسی علمی نشان می‌دهند چند حسن بزرگ در احداث دوربرگردان‌ها كاملاً نمایان است كه عبارتند از جلوگیری از اتلاف وقت، كاهش زمان سفر، جلوگیری از اضطراب ناشی از ترافیك و بالابردن امنیت روحی و بهداشت روانی در تقاطع‌ها، پایین بودن هزینه احداث دوربرگردان‌ها نسبت به تقاطع‌های غیرهمسطح و از بین رفتن چراغ‌های راهنمایی و بالا رفتن ضریب امنیت جانی و جلوگیری از بروز خطر حاصل از برخورد وسایل نقلیه و پایین آمدن مصرف سوخت و آلودگی كم‌تر هوا و ; .
در احداث شهرهای جدید كارشناسی ترافیك و استفاده از نظریه‌های مهندسان حمل و نقل و ترافیك می‌تواند از بروز مشكلاتی كه در آینده برای شهرها بوجود می‌آید و علاوه بر صرف هزینه موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیر زیست محیطی می‌گردد، جلوگیری نمود.
موفقیت بهینه روش
بهترین وضعیت بهینه این روش، هنگامی است كه ترافیك منطقه یا محل در سطح سرویس حدود A, B, C باشد. در سه وضعیت اول، حذف تقاطع و چراغ، هیچگونه وضعیت نامناسبی را بوجود نخواهد آورد. در مورد وضعیت سطح سرویس D هم قابل اجرا است، ولی نتایجی كه از سه وضعیت فوق عاید می‌شود را شاید نتوان به راحتی دریافت كرد و ترافیك از روانی با سرعت كم برخوردار خواهد شد.
در شهرهای ج

ید، این روش می‌تواند كمك بسیار بزرگی به تقاطعاتی كه به صورت روگذر وجود دارند و از كندی حركت و وجود چراغ راهنمایی رنج می‌برند، استفاده كرد. بهترین نمونه بارز این روش در تقاطع غیرهمسطح اشباع شده پل نصر می‌باشد كه با حذف تقاطع و چراغ راهنمایی در زیر پل از وضعیت مطلوبی برخوردار شده است.

برای تقاطعات اشباع در مركز شهرهای بزرگ، روش مكمل همانند فوق، بهترین بازده را خواهد شد، ‌یعنی می‌توان تقاطع را به صورت یك روگذر ساده با دو عدد دوربرگردان حل نمود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir