توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله دانشگاه كارآفرین، مدیریت دانش و توسعه صنعتی با word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله دانشگاه كارآفرین، مدیریت دانش و توسعه صنعتی با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دانشگاه كارآفرین، مدیریت دانش و توسعه صنعتی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله دانشگاه كارآفرین، مدیریت دانش و توسعه صنعتی با word :

دانشگاه كارآفرین، مدیریت دانش و توسعه صنعتی

چكیده
اگر نگاهی بر سیر تاریخی نظریات توسعه صنعتی داشته باشیم درمی یابیم كه جدیدترین این نظریات تاكید دارند كه توسعه صنعت مبتنی بر علم و نوآوری است و بدون قرار گرفتن در صف پیشروان علم و نوآوری ، هیچ كشوری در پیمودن سریع مسیر توسعه صنعتی موفق نخواهد بود و این موضوعی است كه می تواند از طریق تحقیق نیز بررسی و شواهد لازم ارائه شود . طبیعی است كه بارزترین چیزی كه می تواند ما را به این مقصود برساند دانشگاهها و مراكز كارآفرینی و تحقیقاتی است و این مراكز كه دانشگاههای كارآفرین هستند این را به عرصه ی ظهور رسانده اند و با مدیریت دانش در دانشگاهها كه افزایش همكاری و بهبود بهره

وری و تشویق و قادر ساختن نوآوری و كارآفرینی را شامل می شود به این مهم دست یابیم كه در این مقاله تأكید زیادی روی آنها و نوع ارتباطشان با توسعه صنعتی وجود دارد همچنین تلاش شده است تا نقش دولت در ایجاد و اصلاح این ارتباط نیز تعیین گردد . در پایان مقاله نیز نتیجه گیری هایی شده و بر مبنای آن پیشنهادهای كلی نیز پیشنهاد خاصی برای كشور در راستای ایجاد «فرهنگی كارآفرینانه» در بالا بردن كارآفرینی دانشگاهها و چگونگی مدیریت دانش در توسعه و ارتباط توسعه صنعتی با آنها ارائه گشته است .

كلیدواژه : دانشگاه كارآفرین ؛ كارآفرینی ؛ مدیریت دانش ؛ توسعه صنعتی
1- مقدمه
امروز این اعتقاد كه موتور رشد و توسعه فراگیر جوامع و كشورهای مختلف، پیشرفتهای صنعتی و تولیدی آنها و به عبارت دیگر توسعه صنعتی آنها در راستای نوآوری می باشد مورد تأكید اكثر صاحبنظران توسعه قرار دارد. تجربه ی كشورهای توسعه یافته نشان داده است كه صنعت محور توسعه بوده و به ندرت می توان كشوری یافت كه به گونه ای دیگر توسعه یافته باشد. اما امروزه توسعه صنعتی خود مرهون وجود عوامل دیگری است كه ما را به آن هدایت می كند. برای توسعه صنعت باید از علم و تكنولوژی خود استفاده كرد به طوری كه در آن نوآوری و كارآفرینی و افزایش همكاری وجود داشته باشد. ما در این مقاله، بر آن هستیم كه بتوانیم نتیجه گیری درستی در راستای پیشبرد اهدافی كه یك كشور برای توسعه یافتن نیاز دارد انجام دهیم.

برای داشتن تسلط روی سرمایه های فكری كه در جامعه به خصوص در دانشگاهها وجود دارد باید از مدیریت دانش استفاده كرد. در 80% از بزرگترین شركت های صنعتی دنیا مانند فورد، ایستمن و كداك از مدیریت دانش سود می برند كه این امر دسترسی به اطلاعات وسیع شركت را تسهیل می كند. با تعریفی از مدیریت دانش رابطه ی آن را برای توسعه ی نوآوری و سازماندهی بهتر در دانشگاهها بیان می كنیم.

2- مدیریت دانش

تعاریف مدیریت دانش بسیار است اما به زبان ساده، مدیریت دانش سازمان دادن برای دانستن است. كوششی هماهنگ برای تصرف دانش حیاتی سازمان و اشتراك دانش میان یك سازمان و برجسته كردن در حافظه جمعی سازمانی برای بهبود تصمیم گیری، افزایش بهره وری و نوآوری است. مدیریت دانش كوششی برای تبدیل دانش موجود (سرمایه انسانی) به دارایی مشترك سازمانی (سرمایه ی فكری ساختاری) است.
بیشتر افراد و سازمانها مدیریت دانش را به دلایل ذیل به كار می گیرند:

افزایش همكاری
بهبود بهره وری
تشویق و قادر ساختن نوآوری
غلبه بر اطلاعات زیادی و تحول فقط آنچه كه مورد نیاز است
بهبود خدمت رسانی

مدیریت دانش دو قسمت دارد: اول مدیریت داده و اطلاعات و دوم مدیریت افرادی كه واجد نظر، دانش و توانایی های خاص هستند. این دو قسمت – محتوا و افراد – برای تسهیل مدیریت دانش با كمك فرآیندها و نوآوری های خاصی به هم متصل شده اند.

2-1- نقش دانش در مدیریت دانش
دانش، علمی است كه در تجربیات، مهارت ها، قابلیت ها، توانایی ها، نوآوری ها، استعدادها افكار، طرزكارهای، الهامات و تصورات افراد موجود است و به شكل مصنوعات ملموس، فرآیندهای كاری و امور روزمره خود را آشكار می سازد. دانش دو نوع است: عیان و نهان. دانش صریح دانشی است كه مدون شده و یا به فرمت های خاصی ارائه شده است. مثلاًتوضیح داده شده یا ثبت و یا مستند شده است بنابراین به آسانی می توان دیگران را در آن سهیم نمود. دانش نهان، دانش شخصی و ابراز نشدنی است كه یك فرد دارد. دانشی كه در ذهن افراد وجود دارد و اساس مدیریت دانش بر كوشش تسخیر دانش عیان و نهان افراد است.

2-2- مدیریت دانش در دانشگاهها
ویچتونگ (2001) در مقاله اش اشاره می كند كه دانشگاه‌ها باید چهار نوع دانش زیر را مدیریت كنند:
دانش نهان (ضمنی) داخلی: شامل دانش ثبت نشده اساتید و كارمندان با تجربه ی دانشگاهها و دانشجویان برجسته.
دانش عیان (صریح) داخلی: شامل گزارشها، دستورالعملها، راهنماها و پایان نامه ها بانكهای اطلاعاتی و دیگر انواع دانش تولید شده در داخل دانشگاه

دانش عیان خارجی: شامل منابع مضبوط شده در قالب كتاب ها، مجلات گزارشها و موارد دیداری و شنیداری و ; كه خارج از دانشگاه تولید شده اند. این نوع دانش معمولاً در كتابخانه دانشگاها موجود است.
دانش نهان خارجی: شامل دانش پرسنل مجرب خارج از دانشگاه مثل پرسنل خدمات، متخصصان موضوعی و دیگر اشخاصی كه دانش و تجربه شان به كار دانشگاه می آید.
امروزه به كارگیری مدیریت دانش در تمامی دانشگاهها و موسسات ضروری به نظر می رسد. دانشگاهها و موسسات به منظور به كارگیری مطلوب مدیریت دانش بایستی ضرورت ایجاد فرهنگ اشتراك دانش میان كاركنان را از طریق فرایندی تحت عنوان «نهادینه سازی مدیریت دانش» درك نمایند و ما با نهادینه سازی مدیریت دانش در دانشگاهها می توانیم توسعه و نوآوری را در دانشگاهها به وجود آوریم .
3- توسعه ی صنعتی

صنعت را اینگونه تعریف می كنیم؛ صنعت، توانایی تولید مناسب محصولات مورد نیاز با مشخصات مطلوب و به مقدار مناسب می باشند. نتیجه ی فرآیند ساخت و تولید، محصول است كه به دو شكل كالا و خدمات (فیزیكی و غیرفیزیكی) عرضه می شود. ما در نهایت امر می خواهیم به توسعه ی اقتصادی برسیم. از این رو توسعه اقتصادی در گرو توسعه صنعتی شناخته می شود و اقتصادی كه محوریت آن حول یكی از زیربخشهای تولید، كالا و خدمات مانند كشاورزی، معدن، تولید كالاهای مصرفی، حمل و نقل یا تجارت است، فقط اگر دارای رویكرد صنعتی باشد امكان توسعه خواهد داشت.

3-1- نگرش راهبردی صنعتی
تصمیم توسعه صنعتی و موفقیت در اجرا و حصول آن، ریشه در سه مقوله ی زیر دارد:
علائق و منافع ملی و چشم انداز مطلوب و مقاصد آینده ی كشور

شناخت مفاهیم رشد و كارهای توسعه و صنعت و روندهای آتی آن
وضعیت و امكانات و قابلیت های موجود و روش استفاده از آنها برای دستیابی به مقاصد
جمهوری اسلامی ایران در افق چشم انداز 20 ساله، كشوری پیشرفته و در جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه است. با توجه به محوریت رویكرد صنعتی در توسعه ی اقتصادی و فناوری، تدبیر كلان و راهبرد ملی برای توسعه صنعتی كشور نقش كلیدی و بنیادی در حصول به چشم انداز فوق دارد. براساس این نگرش و نیز مفهوم، ساختار و محدوده ی نظام صنعت، نقاط قوت و ضعف درونی صنعت كشور را از یك سو و نواحی فرصت و تهدید بیرونی آن از دیگر سو، قابل تبیین خواهد بود. مجموعه قوتها و فرصتهای موجود، تصویری از مزیتها و مجموعه ی ضعفها، بازتابی از چالش ها را نشان خواهد داد.

عمده ترین مزایای صنعت كشور عبارتند از: پیشینه ی صنعتی، منابع انسانی و منابع طبیعی، دسترسی به بازار وسیع، موقعیت منحصر به فرد، هوش و استعداد برجسته هنری است و در مقابل عمده ترین چالشهای صنعتی كشور، رویكرد اقتصادی نامطلوب، ناهمسویی و عدم به كارگیری ظرفیتها است. یكی از بیشترین مشكلات ما در توسعه صنعت در ضعف زیربنای صنعت است كمبود یا ناكارآمدی در ایجاد و اكتساب ساز و كارها و عوامل بنیادی صنعت مانند مدیریت، سرمایه، فناوری، نوآوری و مهارت درنتیجه فقر محیط صنعتی و ضعف انگیزه ی درونی مناسب توسعه صنعتی است.
برای توسعه ی صنعتی پایدار باید با تدابیر مناسب مزیت های رقابتی مورد نیازی چشم انداز مطلوب، خلق و یا از مزیتهای نسبی بدست می آیند، تلاش شود با غنی سازی مزیتهای رقابتی مزیتهای انحصاری (استراتژیك یا مطلق) ایجاد شوند، چالش ها به دقت تحلیل شده و تخفیف یافته و بالاخره حذف شوند.

 

فرآیند مدیریت دانش توسعه صنعتی در كشور، با بیان چشم انداز مطلوب آینده صنعت، اهداف و راهبردها را تبیین و طراحی نموده و پس از برنامه ریزی آنها به مرحله ی اجرا درمی آورد. متعاقباً با پایش مستمر محیط و عوامل درون و بیرون حوزه ی صنعت در یك فرآیند نظارت و ارزیابی، ضمن اصلاح سیاست ها و برنامه ها یا راهبردها، از حصول به اهداف و مقاصد بلندمدت توسعه صنعتی اطمینان یابد.

3-2- حوزه ی محیط صنعت
توسعه صنعتی كشور با پشتوانه ی اراده ملی ناشی از عزم سیاسی، شعور اجتماعی و باور فرهنگی حاصل می‌گردد. این عوامل زمینه ی ایجاد محیط مناسب توسعه صنعت را در یك دوره‌ی گذار فراهم می آورند. در این دوره ی گذار سخت و ناهموار، باید رسوبات محكم ناشی از ساختار اقتصاد تبادلی كه بصورت سنتی رویكرد حاكم بر اقتصاد كشور بوده است، متلاشی شده و بستر برای ایجاد و رشد اقتصاد تولیدی فراهم گردد بگونه ای كه در پایان این دوره تعادل و هم وزنی اقتصاد تولید و اقتصاد تبادل برقرار شده و تبادل به عنوان كارگزار تولید و مصرف و نه حاكم بر آنها عمل نماید.

اصلاح فرهنگ ملی یعنی مجموعه ی بافت فكری و نظام باورهای جامعه به عنوان شرط لازم برای توفیق هر حركت در سطح كشور (یا هر سازمان) است. ترویج و توسعه فرهنگ تولید و كارآفرینی و تشویق اقتصاد مولد و رویكرد توسعه صنعتی باید از ابتدای كودكی تا رسیدن به مرحله بلوغ و اشتغال و متعاقباً در محیط عمل اقتصادی جاری گردیده و نفوذ یابد. بنابراین خانواده، نظام آموزش و نظام رسانه ای كه سه ركن اساسی ساختار فرهنگی كشور هستند باید در فرآیندی هماهنگ در جهت ترویج این فرهنگ فعال شوند.

حصول به اهداف و مقاصد راهبرد توسعه ی صنعتی نیاز به پشتیبانی و حمایت همه جانبه ی حاكمیت و دولت دارد. در واقع نقش حكومت در بین منافع و علائق ملی و هدایت گر و هماهنگ كننده ی كلیه ی امور و عناصر در سطح سیاست گذاری، نظارت و ارزیابی و درنهایت الزام مجریان به انجام اصلاحات یا رعایت استانداردها می باشد.
3-3- حوزه ی زیرساخت توسعه صنعتی

در فرایند صنعتی شدن باید سرمایه انسانی با توسعه مهارت، بهره وری و كارآفرینی، فزونی یابد برای این منظور نیروهای انسانی كشور كه از مزیت استعداد بالا برخوردارند، باید در یك نظام ملی ارتقاء شایستگی و رشد سرمایه انسانی، پس از طی فرآیندهای آموزشی و پرورشی مناسب تبدیل به نیروهای خلاق و دانا و باتوانایی تبدیل دانش و اطلاعات به فناوری، جهت ایجاد ارزش افزوده ی بیشتر مورد نیاز صنعت گردند. در یك نظام ملی ارتقاء شایستگی و توسعه ی سرمایه انسانی، از آموزش كاربردی و حرفه ای مرتبط با نیاز صنعت حمایت شده و بخش خصوصی و دانشگاهها در زمینه توسعه ی توان طراحی و مهندسی و قابلیت انجام فعالیتهای صنعتی و تولیدی، تشویق و حمایت می شوند. در همین راستا تأمین نیازهای مدیریتی صنعت و ارتقاء توان و قابلیتهای مدیریتی موجود، حائز اهمیت و مورد حمایت خواهد بود.

به هر حال توسعه ی صنعتی نیازمند بسترهای خاص خود از جمله نظام ملی نوآوری، پذیرش مالكیت فكری، حمایت از تولید و تبادل فناوری، حمایت از كارآفرینی و ایجاد دانشگاههای كارآفرین و ایجاد نوآوری و تأمین نیازهای صنعت را به فناوری فراهم می آورد. برای بدست آوردن فناوری در صنایع پیشرفته، قراردادهای همكاری مشترك بین مراكز تحقیق و توسعه و كارآفرینی و نوآوری با مراكز تحقیقاتی و شركت های صنعتی كشورهای پیشرفته منعقد شود و در متن قراردادهای همكاری و مشاركت رو در روی محققان و مهندسان ایرانی با طرف خارجی به نحوی مناسب، مدنظر قرار گیرد و باید قبول كنیم كه محققان و مهندسان ما برای این تعامل و همكاری، مشكلی جز محدودیت تجربه ندارند كه این مشكل با استمرار همكاری برطرف خواهد شد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir