توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد روش تحقیق در حقوق در word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد روش تحقیق در حقوق در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد روش تحقیق در حقوق در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد روش تحقیق در حقوق در word :

روش تحقیق در حقوق

منبع: كتاب درآمدی برروش تحقیق در حقوق ،نورمحمد صبری، نشر یزدان ،چاپ 1382

لغوی : تبیین ،معرفت ، دانش
مفهوم علم :
اصطلاحی :در معانی مختلفت توسط دانشمندان تعریف شده است كه براساس نقش علم
و وظیفه وهدف آن تعاریف متعدد ارائه شده است.

لونی یا حضوری ، نظری (ریاضیات و فلسفه …)، حافظه ای مرتبط با حافظه
تقسیمات علوم عملی (اخلاق و سیاست و اقتصاد) تخیلی مرتبط با تخیل
اكتسابی یا حصولی ، شعری(شعر و خطبه و جدل) عقلی مرتبط با عقل

انتزاعی (ریاضی و منطق)
نیمه انتزاعی و نیمه عینی (مكاتب فیزیك و شیمی )
عینی (ستاره شناسی یا نجوم و زیست شناسی و حقوق)
و آخرین تقسیم بندی براساس موضوع
علوم انسانی
علوم تجربی زیست شناسی – عمران
علوم ریاضی و هندسی – رایانه
علم حقوق غالبا در شاخه های علوم انسانی (عام) – علوم اجتماعی (خاص) قرار دارد.
نظریه
جایگاه نظریه در تحقیق : هدف از تحقیق علمی جبری جز ایجاد وانشای نظریه و اصولی آن نیست.
مفهوم نظریه : مجموعه ای از تعریف ها یا پیشنهادات درباره تعدادی متغیر به هم پیوسته كه بعد منظم و موونی از وقایع و پدیده هایی كه در اثر این همبستگی به وجود می آیند ارائه می دهد
1- موضوع آن پیشنهاد درباره تعدادی متغیر به هم پیوسته است اگر حسن درس
بخواند در كنكور قبول می شود.
اركان تعریف 2- بعدی منظم از به هم پیوستگی متغیرها نشان می دهد.
3- نحوه وقوع پدیده ها و وقایع را توضیح می دهد آب در 1000 جوش بگیرید.

1- بیانگر ماهیت یا رابطه علت و معلولی پدیده ها ومتغیرها است.
2- از تركیب یك سری قضایا و قوانین و مفاهیم به هم پیوسته حاصل می شود.
3- قدرت آینده نگری دارد.
اوصاف نظریه علمی 4- توانایی آزمون سخت و ارزیابی لازم را داشته باشند تا ارزش خود را حفظ كنند.
5- نظریه باید چهارچوب مناسبی را برای تحقیق ارائه دهد (انتخاب مسئله و پردازش وتدوین و…)
6- نظریه نباید با سایر نظریه های مورد تائید و شناخته شده تعارض داشته باشد.

مفهوم = آنچه پژوهشگر به دنبال آن می رود- یك بیانیه – پیشنهاد آزمایش واقعی درباره نحوه روابط متغیرها
تعریف علمی : فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشه مندانه درباره ماهیت،چگونگی وروابط بین پدیده ها،اشیاء و متغیرها و پژوهشگر را در تشخیص نزدیك ترین ومحتمل ترین راه برای كشف مجهول كمك می نماید.
1- مفهوم : یك تصور ذهنی یا حدسی یا احتمالی كه محقق موقتاً آنرا می پذیرد.
فرضیه تحقیق
انواع جهت دار: (كارآیی دانشجوی محقق بهتر از دانشجوی غیرمحقق است )
2-اقسام
بدون جهت : (بین كارایی دانشجوی محقق و غیرمحقق تفاوت یا رابطه وجود دارد
فرضیه صفر – وجود هرگونه رابطه را رد می كند كارآیی دانشجوی محقق و غیرمحقق مساوی است.

1- فرهنگ وآداب و عرف
2- علم وآگاهی از موضوع
منابع تهیه فرضیات :
3- تجربه شخصی
4- خیال وحدس و گمان

 

فرق فرضیه و نظریه :
1- نظریه مشتمل برقضایای كلی وعمومی است .
2- فرضیه مبنی برموضوع ومسئله تحقیق است .

نقشه فرضیه در تحقیق :

1- به یافتن نظم و ترتیب در بین وقایع واستنتاج كمك می كند.
2- جهت كلی را به پژوهشگر مشخص می كند.
3- مطالعه منابع جهت دار می شود.
4- ایجاد حساسیت در مسایل مهم تحقیق .
5- باعث درك بهتر مسئله وكشف ابزار و تغییر اطلاعات می شود.

 

1- روشن ومشخص و ساده و قابل فهم
2- تعریف شده
3- جمله خبری (نه انشایی) و در قالب به نظر می رسد.
4- قدرت تبیین حقایق را داشته باشد.
5- جهت پژوهش را مشخص كند.
6- قابلیت آموزش را داشته باشد تا بتوان صحت وستم آنرا از طریق علم كشف كرد.
7- قابلیت حذف حقایق غیرمرتبط با موضوع تحقیق را داشته باشد.
8- بیانگر پاسخ مسئله تحقیق باشد.

9- با قوانین مسلم عملی تعارض نداشته باشد.
10- از مفاهیم ارزشی مثل ایده آل است یا بسیار عالی است استفاده نشود.

تحقیق
مفهوم : مصدر از باب تفعیل – حقیقت امری را كشف كردن- بازجوی – رسیدگی و حقیقت یابی . فعالیت منظم ومدون با هدف كشف وگسترش علم و حقیقت یا كشف حقیقی مجهول یا مجمل كه به روش خاصی از طریق جستجو به دست می آید.

خصوصیات یك تحقیق علمی :
1- برخورداری از تشریفات خاصی – ارزیابی مسئله طرح تحقیق مناسب (تعریف مسئله فرضیه ها – روش گردآوری اطلاعات وتجزیه وتحلیل آنها) تدوین گزارش تحقیق انتشار

2- توسعه قلمرو معرفت مطلب تازه ای را كشف و ارائه كند یا مطالب قبلی را تجزیه وتحلیل و نقد و بررسی كند.
3- وجود واقعیت خارجی از عالم خارج مساله تحقیق وجود داشته باشد.

تعریف تحقیق علمی تلاش منظم و قوام با تشریفات خاص با هدف كشف مجهول به منظور گسترش حوزه معرفت بشر كه در عالم خارج موجوداست.
فلسفه یا مبنای تحقیق علمی : نیاز فطری انسانی كه ذاتاً جستجوگر است برای پاسخگوی به نیازهای حیاتی خود
هدف از تحقیق علمی : بررسی نظریه ها به منظور ارائه نظریه برای حل مشكل

 

1- مفهوم : در این نوع از تحقیقات به علوم پایه محض (فیزیك – ستاره شناسی) ویژه توجه می¬شود كه كاربرد علمی فوری نداشته و پایه تحقیقات دیگر كاربردی است.
بنیادی : 2- اقسام :(تجربی : داده های اولیه با استفاده از روش های آزمایش ،مشاهده و
مصاحبه و غیره گردآوری می شود. نظری: اطلاعات اولیه به روش كتابخانه-ای
انجام می شود.
3- مشخصات : وقت گیر- هزینه بر توسط دانشگاهها و مراكز علمی صورت می گیرد.
1- مفهوم : برای نیل به هدف خاصی كه مربوط به بهبود كیفیت شرایط
زندگی انسانها در مسایل مختلف اقتصادی و سیاسی وحقوق ویژه است.
كاربردی :
2- مشخصات : حصوص نتایج سریعتر – در آموزا- دارای طرفداران زیاد-
عمدتاً توسط سازمانهای دولتی و خصوصی صورت می گیرد.
توسعه ای : هدف بهبود روش ها و ابزارهاست كه از نوع كاربردی منشعب شده است.
تولیدی : در برخی رشته ها.

قواعد تحقیق علمی :
1- افزایش و توسعه دانش: جمع آوری اطلاعات از منابع دست آوردن و برای رسیدن به نتایج نو
2- قابلیت ارزیابی : امكان آزمایش علمی
3- نظم وترتیب : رعایت سیر منطقی مطالب+ مدت زمان مشخص+ هزینه ها و …
4- قابلیت تعمیم به كل جامعه : نمونه ها طوری طراحی شوند قابلیت تعمیم به كل مردم را دارا باشند.
5- تخصصی: آگاهی از تمامی جوانب موضوع

6- دقت :در طراحی و برآوردها و تعریف مسئله ومطالب سوابق ، حجم نمونه ،گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل ها وتعاریف واژه ها ، تنظیم گزارش ، كنترل
7- صبر و تحمل: مداومت و مقاومت و تلاش مستمر – عجله نكردن – شكستن مشكلات
8- جرات- شجاعت در برخورد با مشكلات و اظهار نتایج

9- واقعی بودن –اطلاعات و داده ها باید واقعی و حقیقی باشند نه انتزاعی و خیالی و احساساتی و نعصبی
10- حذف پیش داوری ذهنی – از دخالت دادن تمامی اطلاعات و قضاوتهای قبلی خود اجتناب كند.
11- مدیریت در امور تحقیقات گروهی : در هر امر گروهی و اجتماعی مدیریت واحد لازم است.
12- رعایت اصل بی طرفی: دخالت ندادن ارزشها و باورهای خود

13- اجتهادی عمل كردن – پژوهشگر قدرت توضیح و تشریح و ارائه نظریه خود را داشته باشد یا از رساله خود دفاع كند.

مقدمات یا پیش نیاز تحقیق
1-فرهنگ تحقیق
2-پژوهشگر
3-بودجه لازم
4-سازمان لازم
5-ابزار تحقیقاتی
6-فراغت لازم
7-برنامه و نظم

فرآیند تحقیق علمی
1-طرح مسئله تحقیق و انتخاب و تعیین حدود آن
2-مطالعه ادبیات و سوابق مسئله (کتاب – سایت ها – مجلات- مقالات-
1-انتخاب و تعریف و تبیین پایان نامه ها – تحقیقات قبلی
3-شناسایی و تحلیل مسئله
4- تعیین متغیرها و تدوین نمونه های عملی مربوط به صورت نظری
5- تشریح مساله تحقیق و نگارش آن

2-گزینش ، طراحی و تشریح روش های کار
3- جمع آوری اطلاعات و داده ها
4-طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل و تغییر داده ها
5-تدوین گزارش تحقیق

طرح تحقیق
1-تعریف طرح تحقیق – طرح تحقیق سندی است که برنامه اجرایی و جزئیات فعالیت ها و امور مربوط به موضوع تحقیق را در بردارد

2-اهمیت طرح تحقیق
الف) تسهیل برنامه ریزی اجرایی تحقیق
1-ترتیب زمانی و مکانی تحقیق را مشخص می کند.
2-فعالیت هایی که می بایست همزمان انجام شود.

3- تصویر کاملی از اقدامات تهیه می شود.
4- کلیه نیازها و ابزار و امکانات مشخص می شود.
5- از سرگردانی و بلاتکلیفی در می آید.
6-پیش بینی عوامل متغیر و قدرت مقابله با آنها
ب) کسب حمایت و پشتیبانی دیگران

ج) آگاه کردن مسئولین طرح

3-انواع طرح تحقیق
الف) تقسیم بر اساس ماهیت و اهمیت
1-کوچک بین 5 تا 15 صفحه
2-بزرگ بین 15 تا 100 صفحه
3- پایان نامه تحصیلی 10 الی 25 صفحه

ب) تقسیم براساس مراحل پیشرفت کار
1-طرح تحقیق مقدماتی
2-طرح تحقیقی تفضیلی
3-طرح تحقیق واقعی و نهایی

4-عناصر و ساختار طرح تحقیق:
پرسش اصلی تحقیق و بیان مساله- سوابق و ادبیات مساله تحقیق – فلسفه و اهداف تحقیق – فرضیه ها(بصورت مجله ی خبری و کامل) – نوع تحقیق (از لحاظ هدف (مبنایی یا عملی و کاربردی) و از حیث روش (توصیفی ، همبستگی؛ تاریخی و تجربی و;) – جامعه آماری (حدود و تعریف و حجم جامعه مربوط ) – حجم نمونه و روش نمونه گیری – روش گردآوری اطلاعات – ابزار گردآوری اطلاعات – روش استخراج و طبقه بندی اطلاعات – روش تجزیه و تحلیل اطلاعات – زمان و طول مدت بررسی تحقیق- مدیر و عوامل اجرایی تحقیق – هزینه های تحقیق- ابزار و وسایل و شرایط مورد نیاز – مشکلات احتمالی – تعریف واژگان اختصاصی – فهرست منابع و ماخذ تحقیق

روش های تحقیق
تعریف روش تحقیق: مجموعه ابزارها و راه هایی که وصول و رسیدن به نتیجه و غایتی را نسبت به موضوع خاص ممکن می سازد.
هدف از آموزش روش تحقیق

1-فراگیری روش وصول به حقایق و کشف مجهولات
2-کسب مهارت لازم برای اجرای برنامه های تحقیقاتی
3-کسب مهارت لازم برای انجام پایان نامه های تحصیلی

انواع روش های تحقیق
1-تاریخی: بر موضوعی معین که در گذشته و دریک مقطع زمانی مشخص اتفاق افتاده است صورت می گیرد.
2-توصیفی: بمنظور توضیح نظام مند، عینی و دقیق وقایع و خصوصیات جامعه مورد نظر یا موضوع مورد علاقه صورت می گیرد یعنی توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک واقعیت یا موضوع مانند اوصاف افراد بزهکار
3-تداومی یا مقطعی یا تکوینی که هدف پژوهشگر بر روی چگونگی مراحل و نمونه های رشد یا تغییرات آنها در نتیجه ی گذشت زمان است مانند مراحل رشد جسمی یا روحی کودک

4-موردی یا زمینه ای یا میدانی – توجه پژوهشگر به نکته ها و عوامل مهم و یا با معنی است که به صورت شناخت در گذشته و یا حال یا مطالعه میزان تغییرات یک مورد خاصی موثر است یعنی مطالعه متمرکز گذشته شرایط فعلی و روابط محیطی متقابل واحد اجتماعی از قبیل فرد، فامیل گروه و موسسه اجتماعی، نهاد یا جامعه صورت می گیرد مثلا مطالعه گروهی از نوجوانان بزهکار که به علت مواد مخدر زندانی شده اند .
5-همبستگی – بررسی یک یا چند دسته از اطلاعات مربوط به یک گروه یا یک دسته اطلاعات راجع به 2 یا چند گروه یا به عبارت دیگر بر روی میزان ارتباط تغییرات در یک یا چند عامل بر تغییرات یک یا چند عامل دیگر

همبستگی:
مثبت: جهت تغییرات گروه های همبسته – همسو باشد – افزایش یا کاهش هر 2 – مصرف مواد مخدر یا مشروب – افزایش جرم
منفی: جهت تغییرات گروه های همبسته – همسو نباشد – افزایش تورم – کاهش قدرت خرید مردم یا کاهش ازدواج
6-علی – یا قیاسی : کشف و بررسی روابط بین عوامل و شرایط خاص یا نوع رفتار از طریق مطالعه نتایج حاصل از آنها که قبلا رخ داده است یا مطالعه رابط علت و معلول برای یافتن علت وقوع پدیده ای است مانند علل وقوع جرم.

7-تجربی : حقیقی- بررسی روابط علی ممکن با قراردادن گروه تجربی در معرض عوامل تجربی و مقایسه نتایج آن با گروهی که تجربه شده است مانند بررسی تاثیرات مواد مخدر بر نحوه فراگیر دانش آموزان فعال

نیمه تجربی یا شبه تجربی: تامین شرایط نزدیک بر شرایط تجربیات حقیقی در مواردی که بر روی تمام آنها امکان ندارند.
عملی: منظور ایجاد و توسعه و تدوین مهارت ها و روش های جدید و حل مشکلاتی است که مستقیما با ما سر و کار دارد
کشف روش های صحیح مطالعه یا تدریس

روش های جمع آوری اطلاعات
تقسیم بندی کلی
میدانی : پژوهشگر ناگزیر است بر محیط بیرون رفته و با مراجعه به افراد در محیط و برقراری ارتباط مستقیم با واحد یا افراد مانند انسان و موسسه و غیره . اطلاعات را جمع آوری می کند مانند مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه ، آفریدن – صوتی و تصویری و یا ترکیبی

تقسیم بندی براساس روش های مرتبط با تقسیم بندی مزبور
مفهوم – روش تحقیق علمی برای شناخت رفتار واقعی و ابزار و اساس برای جمع آوری اطلاعات درباره رفتار غیر کلامی است که معمولا به جمع آوری اطلاعات از طریق ملاحظه صحیح و یادداشت برداری از پدیده ها آن طور که در طبیعت و روابط علت و معلولی یا روابط متقابل اتفاق می افتد اطلاق می شود.
ابزار
ابزار ویژه مشاهده کارت مشاهده است که حاوی تعدادی پرسش یا عبارت دوباره وقایع
عوامل موثر بر مشاهده :
1- تعصبات و تمایلات شخص

ی مشاهده گر – بطور خودآگاه یا ناخودآگاه
2- ویژگی های فردی پژوهشگر – میزان دقت و هوش و استعداد پژوهشگر
3- عوامل محیطی و فرهنگی – عوامل جغرافیایی و خانوادگی و تربیتی و …
4- حدود اطلاعات و فرضیه قبل پژوهشگر – داشتن اطلاعات وسیع تر و زمینه قبلی
5- داشتن هدف تحقیق – هرچه اهداف عالی و كامل باشد در رسیدن به مطلوب كمك می كند.
انواع :

1-سطحی یا آزاد- این نوع مشاهده كه آزاد یا ابتدایی یا كنترل نشده است بیشتر برای كسب اطلاعات مقدماتی كاربرد دارد.
2-دقیق یا منظم- این نوع مشاهده نظام مند و كنترل شده و مدون و برنامه ریزی شده با استفاده از امكانات و ابزار لازم می باشد.
محاسن این روش
واقعی و دقیق بودن اطلاعات،وسعت اطلاعات در زمان كوتاه، مناسب برای كودكان و بیماران روانی و غیره كه از روش دیگر نمی توان وضعیت آنان را درك نمود، اعتبار بیشتر اطلاعات، سهولت در جمع آوری مطالب و بررسی آنها، مقدمه برای روش های دیگر،‌ واقعی بودن مطالب جمع آوری شده، عدم نیاز به همكاری دیگران، تاثیرات ناچیز مشكلات زبانی و فرهنگی نبودن موانع مقاومت و ممانعت احتمالی ترجیح بر روش های دیگر، قابلیت انعطاف، طبیعی
معایب و محدودیت ها
برای مطالعات وسیع مناسب نیست، محدودیت حوزه فعالیت، عدم دسترسی همیشگی پژوهشگر به موقعیت واقعی، كیفی بودن اطلاعات، نامناسب برای تحقیقات تداومی و مقطعی، نقص در مشاهدات غیرعلنی و پنهانی، غیرعادی و غیرطبیعی بودن مشاهده در برخی موارد، امكان از دست دادن بی طرفی پژوهشگر، جنبه شخصی و انحصاری این روش، پیش داوری پژوهشگر، تغییرات رفتاری مخاطب بعلت حضور پژوهشگر، عدم امكان كنترل عوامل خارجی، محدودیت قلمرو دید پژوهشگر، محدودیت های مكانی و یا زمانی پژوهشگر، مشكل كسب اطلاعات محرمانه، مشكل گزارش نویسی دقیق مشاهدات.
نكات مورد توجه در روش مشاهده :

1- لزوم اخذ مجوز برای رفتن به برخی محل های مورد مشاهده
2- سازگاری با محیط و معرفی خود و اهداف از تحقیق
3- دقت و تمركز حواس در محیط مشاهده
4- یادداشت برداری از تمامی جزئیات محیط مشاهده

5- یادداشت مشاهده قبلی قبل از مشاهده محیط

6- عدم فاصله زمانی مشاهده و یادداشت برداری
7- جمع آوری اطلاعات لازم قبلی راجع به محیط یا موضوع مشاهده
8- عدم تاثیرگذاری نظریات و برداشت های شخصی مشاهده گر (بدون سبك نظر) و تعصبات وی
9- بازبینی و نقد و ارزیابی مشاهدات قبلی توسط پژوهشگر و اصلاح مشكلات و رفع موانع موجود
10- مطرح نمودن محدودیت های تحقیق در طرح پژوهشی

11- آموزش مجریان طرح
12- درج موارد پیش بینی نشده در كارت پژوهشگری
13- تحمل و صبر و سازگاری در مشاهدات جمعی و مشاركتی
14- ارائه گزارش های قبلی به افراد متخصص جهت اظهار نظر و رفع نقص

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir