توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word دارای 38 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word :

گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word

آشنایی با مکان کار آموزی
محل كارورزی استان غواض دلان عاشق یزدان شهرستان سرسبز ایجرود واقع در غرب استان كیلومتر 35 به مركزیت زرین آباد ابتدای جاده ترانزیت ستادفرماندهی انتظامی ایجرود ـ فرماندهی عقیدتی سیاسی ایجرود طبقه چهارم دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی كه در این دفتر اجرای مراسمات از قبیل جشنها ، سوگواری ها ، همایشها ، سخنرانی ها ، برگزاری كلاسهای توجیهی و آگاهی سازی ، پرسنل كادر و وظیفه و برخورد با افراد جامعه یا روستا یا شهرهای كه آداب رسوم متفاوتی با دیگر نقاط كشور دارند و یا اینكه فرهنگهای مختلفی در جامعه وجود دارد .

عملكرد
تكریم ارباب رجوع ها باید از عوامل و پلیس كه تخصص در زمینه جامعه شناسی و فرهنگ شناسی و روانشناسی استفاده نمود برگزاری كلاسهای مخصوص و تغییر آنها روح و روان پرنس جوان و هدایت آنها به سمت سوی تقوا و چگونگی حل مشكلاتشان در زندگی و توكل به خداوند تبارك و تعالی آموزش نفس و جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب دوری جستن افراد از افراد شرور و تباه كار ایجاد احساس مسئولیت بوجود آوردن روحیه شجاعت فداكاری و هدف از برگزاری مراسمات عبارتست از جلب نظر مردم مسئولان ، كارشناسان دست اندركاران

فعالیتهای خاص به مهمات امور مرتبط با آن سازمان یا موضوع . یقیناً ناجا از تأثیرگزارترین بخش های و نیروی مسلح در جمهوری اسلامی است در تاریخ یك كشور معمولاً بخش اندكی به جنگ و دفاع اختصاص می یابد و لذا نیروهای مسلح كشور ضمن اینكه اهمیت و جایگاه خویش را ـ حتی در زمان صلح ـ دارا می باشند و همگان بر این اهمیت واقف هستند ، معذلك بطور طبیعی فاقد ارتباط مستمر و تنگ تنگ با بدنه جامعه می باشند . لیكن آن بخش از نیروهای مسلح كه تعامل پیوسته را جامعه دارند همیشه مدنظر بوده ، مورد سؤال اند و

 

مسئولیت ها و وظایف شان همواره مورد بحث ، نقد و تحلیل است ناجا و پلیس كشور كه بخشی از نیروهای مسلح كشور است ، مسئولیت در ناجا متنوع می باشد ، از تشخیص هویت افراد گرفته تا پیگیری و كشف جرائم كنترل ترافیك ، كنترل هویت میلیونها خودرو سبك و سنگین در سطح كشور كنترل و شناسائی اتباع خارجی ، كنترل و برخورد باقاچاق كالا و مواد مخدر و غیره تا عملكرد قوه قضائیه با حجم و ابعاد گسترده و نامتناهی ـ و این در حالی است كه در هر جای كشور ناهنجاری و امرنابایستی از دو نوع كه مشاهده شود اولین سؤالی

كه به ذهن مردم می رسد اینست كه نقش و وظیفه نیروی انتظامی در قبال این امر غیر متعارف و خراف چیست ؟ تنوع فرهنگ ها و تكثیر آن در سرزمین پهناور ایران كار را همچنان بر ناجا پر مسئولیت و حساس تر می سازد زیرا یك سلسله اصول كلی و مبنایی در ارتباط با امنیت كشور باید در زمینه ها و بسترهای متفاوت همسان سازی شده و در هر منطقه از كشور ـ به رغم تفاوتهای قومی و بومی و فرهنگی جغرافیایی اقتضائات رنگارنگ محیطی و اجتماعی ـ رعایت و تثبیت كردند .

 

یكی از نهادهایی كه با شكل گرفتن اجتماعات و تولد جوامع شهری ضرورت وجودی پیدا می كند پلیس است زندگی جوامع و تشكیل اجتماع مستلزم برقراری ضوابط مقرراتی است كه ضامن بقای سلامت و امنیت و برقراری آرامش باشد و یكی از فعالیتهای مستمر و اساسی پلیس در زندگی روزمره مبارزه جرائم است جامعه و پلیس به یكدیگر وابسته هستند ، شعار معمول پلیس ـ خدمت و محافظت برای مردم و افرادیكه نیاز به خدمت و محافظت دارند یك هدف را توصیه می كند پلیس كارآمد ، مشاركت عمومی ، امنیت اجتماعی باعث آرامش و حفظنظم جامعه می گردد پلیس مردمی تقریباً به 2300 قبل از میلاد برمی گردد یعنی زمانیكه حكمرانان سومر برای آنچه كه خراف اجتماع محسوب می شد ، معیار های را اعلام

نمودند در حوزه كاری تبلیغات عقدتی سیاسی باعث می شود كه تقویت كننده های ارتباط رفتاری عبارتند از : توصیف برابری آزاد اندیش ، تشخیص مشكل ، نیت و هدف مثبت ، گوش كردن جدی به مردم و مخصوصاً درك جوانان تشویق و دلگرمی جوانان به كارهای مثبت از نژاد پرستی دوری كرد قوم پرستی و فرهنگ پرستی دوری كرد همگون سازی و نگاه همگون به تمام جامع و همگون سازی فرهنگها فعالیتهای است كه با همایشها و سخنرانی و آگاهی سازی توسط معاونت تبلیغات عقیدتی سیاسی انجام می پذیرد .

تبلیغات و آموزش در عقیدتی و سیاسی مشكل گشائی ـ نحوه برخورد با معلولان جسمی و ذهنی ـ جمع اوری معتادان ـ ارازل و اوباش ـ مفاسدهای فرهنگی افراد نابینا و كرو لال ـ برقراری قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی در یك موارد و عكس العمل پلیس مورد آموزش و بازنگری و طی شود و هر روز اصلاح تر می گردد . و عقیدتی سیاسی از طریق ارتباطات ذكر شده اعم از رادیوی نوشتاری تصاویری سعی نموده است به مفهوم همبستگی و مشاركت عمومی در چارچوب وظایف سازمانی خود تحقق عملی ببخشد و در حد مقررات موفق بوده است سازمان عقیدتی سیاسی از انفاس قدسی امام راحل بوده است و با محور قرار دادن اهداف عالیه ای دینی ، مكتبی كردن كاركنان و پرورش نیروی انسانی جهت خدمت

شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به كار گرفته است برگزاری آموزش های عقیدتی سیاسی از احكام شرعی و اسلامی ترویج فرهنگ قرآن كریم تدوین جزوات و كتب دینی مناسب با وظایف محموله به كاركنان احكام ثانویه شغلی و ده ها محور برجسته دیگر از محورهای اقدامات این سازمان می باشد انجام امور تبلیغی در ایام و مناسبت های اعم از اعیاد و وفیات ، چاپ پوستر ، شراكت اعم از تبلیغی و هشداری برگزاری مراسم ادعیه و زیارات در سراسر كشور با محوریت توجه به اسلام ناب محمدی (ص) و توجه ویژه به اصل دین مبین اسلام و شریعتی نبوی ، همچنین حضور گسترده نظارتی در تمامی صحنه هایی كه ناجا حضور دارند و یكی دیگر از اقدامات عقیدتی سیاسی در جهت صیانت كاركنان برگزاری جلسات ارشادی كاركنان است كه در دو شكل عمومی و خصوصی از طریق معاونت نظارت و ارزیابی انجام می شود . وتاكنون بیش از 88 % در این زمینه موفقیت داشته است .

اگر برنامه های آموزشی ، نظارتی و فرهنگی ، در مقابله با تهدیدات و آسیب ها نبود باید منتظر شكست ها انتظامی امنیتی و فرهنگی پلیس می شدیم ولی بعلت اثرگذاری در پلیس افق های روشی از مشاركت مردمی افزایش خدمت رسانی ، انضباط اجتماعی و قانونمداری ، خدمتگزاری و فردمداری ، پاسخگویی ، به پلیس امنیت جامعه ، محور ، توسعه امنیت اخلاقی و ارزش های معنوی در سطوح مختلف ناجا به چشم می خورد كه همگی بیانگر موفقیت سازمان عقیدتی سیاسی در انجام رسالت معنوی و صیانت پلیس جامعه محور و

پاسخگو می باشد مهمترین عملكرد تبلیغات عقیدتی سیاسی فرهنگی كه مرتبط با رشته امور فرهنگی می شود نحوی اجرای مراسمات ـ مدیریت و سرپرستی در آنها تبادل اطلاعات ارتباطات كلی با مردم و پرسنل آموزش نماز چهره به چهره برای وظیفه ها تلاوت قرآن در بین الصلاتین توجیه سیاسی خصوصی برای كلیه كاركنان پلیس هر ماه یك محور كلی چاپ كتب سیاسی بروشورهای حقوقی ویژه نامه ها به مناسبت ایام مختلف ، تدریس مباحث دین و اعتقادی در دوره های طولی متشكله ، تهیه كتب و متون آموزشی لازم بر مبنای سطح بندی

علم كاركنان ـ انجام مصاحبه ، ارشاد ، راهنمایی ، برگزاری نماز جماعت شركت در راهپیمایهای تظاهرات اعزام مبلغ در ایام ماه محرم و ماه رمضان به واحدها ـ تهیه برنامه های تلویزیونی رادیوئی ، انتشار مجله برای كلیه كاركنان ناجا انتشار پیك پلیس جمله ویژه سرباز ـ تكثیر فیلم نوارهای كاست كتابخانه ها پوشش خبری برنامه های ناجا موارد ذكر شده همگی به سبك خود مدیریت اجرای و برنامه ریزی می خواهد كه مرتبط با رشته امور فرهنگی می باشد از جمله یكی از مهمترین عملكرد سازمان عقیدتی سیاسی پلیس ایران اولین اجلاس فرماندهان پلیس كشورهای اسلامی به میزبانی ایران در اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام همه موارد ذكر شده حركتهای فرهنگی پلیس روز ایران میباشد سازمان عقیدتی سیاسی ناجا

اجرای مسابقات بزرگ مقاله نویس با گرایش به محوریت پلیس محمدی با عناوین و موضوعات مختلف 1ـ پلیس و و اخلاق محمدی 2ـ پلیس و سیره محمدی 3ـ پلیس و فرهنگ محمدی 4ـ پلیس و عدالت محمدی 5ـ پلیس و جامعه محمدی 6ـ پلیس و عبادت محمدی در این فراخوانی كه از كاركنان و خانواده های ناجا و آحاد جامعه ـ اعم از دانشگاهی ، حوزوی ـ پژوهشگران نویسندگان كه یك حركت فرهنگی ادبی در سطح كشور می باشد و باعث ارتقاع آگاهی دانش پرسنل ناجا و مردم می شود سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با تربیت

پرسنل فداكار با مسئولیت و با تخصص و سپردن كلان شهرها به افراد مجرب و پایدار نمودن امنیت و آرامش در جامعه بزرگترین فعالیتهای فرهنگی ادبی را نموده است .
پویایی و شادابی ناجا كه در میان این مفاهیم و یكی از واژه های راهبردی می توان اشاره كرد :

1ـ انضباط اجتماعی و قانون مداری 2ـ مشاركت مردمی برای امنیت جامعه محور ـ جامعه ای كه از برقراری امنیت برای همگان بطور مساوی و بدون توجه به رانت خواری های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی مطمئن باشد و جامعه محور بودن امنیت را با همه وجود احساس كند خود اولین مدافع و همكار برای برقراری و استقرار امنیت است و بعكس چنانچه در اجتماعی احساس شود امنیت برای خواص و اقلیت است ، حمایت از امنیت رو به كاهش نهاده و مقوله امنیت و جلب و مشاركت عمومی برای سیستم انتظامی كشور به یك چالش تبدیل می

شود انضباط اجتماعی و قانون مداری معمولاً توسط آحاد عمومی جامعه و اكثریت هم مورد حمایت و عنایت است ـ اقلیتی از مردم اند كه بدلیل برخورداری از روحیه تكاثر و زیاده خواهی به انضباط اجتماعی و قانون مداری تنه می زنند و حاضر به تابیدن قانون و مقررات نیستند . حمایت عمومی از قانون زمینه مناسبی برای اجرای قانون و برخورد با متخلفان است . به بیان دیگر قانون مداری در جامعه ای كه فرهنگ و تعالی فكری بر آن حاكم است نهادینه و فطری شده گریز از قانون فاقد مشروعیت عمومی و مقبولیت همگانی ست این وظیفه نهادها و دستگاه های فرهنگی و رسانه هاست كه فرهنگ قانون مداری را به عنوان یك ضرورت برای انضباط اجتماعی زنده و پویا نگاه دارند و در تولیدات خویش قانون گریزی را مستقیم و

غیرمستقیم تشویق ننمایند به هر تقدیر پویایی سازمان عقیدتی سیاسی و تبلیغات مرهون خودباوری و در عین نقد مستمر خویش و قبول شجاعانه نقاط ضعف در موازات برنامه ریزی واقع بینانه برای آینده است ، بدین امید كه ناجا و عقیدتی سیاسی با بهره گیری از دستاوردهای ارزشمند گذشته و زمان شناسی و ارتباط علمی و سازنده با آحاد جامعه و بهره گیری از توان لایزال مشاركت عمومی فرضی برای ارتقاء فرهنگ و ایجاد امنیت بیشتر و دستیابی به نقطه آرمانی كارآمدی در سایه همكاری مشترك تبدیل نماید . یقیناً مجموعه رهنمودها و

تدابیر نورانی مقام معظم فرماندهی كل قوا فرمانده عقیدتی سیاسی كل منشور و هرام نامه كاری فرزندان معنوی آن بزرگوار در ناجا بوده و از یك سو موجبات دلگرمی و تشویق آنان از سوی دیگر زمینه ساز مسئولیت پذیری و احساس تكلیف بیشتر را در آحاد جامعه فراهم ساخته است سرمایه جاویدان و گرانسنگی كه به بركت خون شهیدان و استقرار و ماندگاری نظام مقدس و اسامی جمهوری اسلامی ایران تحصیل گشته است و باعث مباهات و افتخار ، نسبت به نیروهای مسلح دیگر كشورهای جهان است نعمتی هدایت معنوی و رابطه و

پیوند عاطفی با جانشین حضرت مهدی صاحب الامر ( عج ) در عصر غیبت .
با مشاركت مردم و آشنائی با عملكردهای پلیس ایجاد همایش ها و كنفرانس ها ارائه راهكارهای مشخص باعث ایجاد همبستگی و ارتباط متقابل ـ امنیت و آرامش در جامعه ـ تبادل افكار و عقاید من ، بین پلیس و مردم و ارگانها با پلیس ـ در نهایت روزی كه بدون جرم و جامعه سالم از هر نوع جرم و كشوری ایدال و پیشرفت فرهنگی ، صنعتی …

پلیس و احساس امنیت در مردم
« شكی نیست كه مقوله امنیت و نظم اجتماعی كه به عهده نیروی انتظامی است یكی از اساسی ترین نیازهای مردم است . »
مقام معظم رهبری و فرمانده كل قوا
الف ـ مقدمه
هدف اساسی از تشكیل سازمان گسترده ای همچون نیروی انتظامی با حجم بالای مأموریت های مختلف آن در درجه اول استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی است .
تجربه همیشگی ثابت كرده است ، هنگامی كه پلیس در این بُعد موفق باشد در ابعاد دیگر و سایر ماموریت ها نیز به سهولت موفق خواهد شد .
مقوله امنیت قدمتی به وسعت تاریخ شروع زندگی بشر دارد و در تاریخ ، هیچ جامعه ای را سراغ نداریم كه فارغ از دغدغه های امنیتی روزگار را سپری كرده باشد .
در جوامع سازمان یافته وجود نظم و امنیت اجتماعی ، اساسی ترین عامل توسعه و رشد فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی به شمار می رود ، كه بدون رعایت آزادی های فردی تحقق آن امكان پذیر نمی باشد .

توسعه در هر كشوری مبتنی بر وجود امنیت اجتماعی است و وجود امنیت اجتماعی نیز به وجود امنیت در ابعاد دیگر وابسته می باشد كه اساس آن امنیت حقوق فردی و اجتماعی است . امنیت و نظم لازم و ملزوم یكدیگر می باشند به طوری كه جامعه بدون نظم اجتماعی فاقد امنیت خواهد بود و فقدان امنیت نیز حاكی از عدم وجود نظام اجتماعی مقتدر است و بدین گونه است كه احساس امنیت به تدریج از میان یك ملت رخت برمی بندد .

امنیت علی رغم آنكه یك پدیده اجتماعی است یك احساس درونی نیز می باشد كه توجه انسان را به آینده و شرایطی كه برای او به وجود خواهد آمد و نیز استفاده از آنچه هست جهت دسترسی به آینده مطلوب جلب می كند .

ب ـ امنیت چیست ؟
در فرهنگ لغت لاروس امنیت را چنان بیان می كند ؛ « اعتماد ـ آرامش روحی و روانی » .
تفكری كه براساس آن خطر ـ ترس ـ وحشت و خسران بی معنا می شود و در فرهنگ لغت معین امنیت چنین تعریف شده است : « ایمن شدن ـ در امان بودن ـ نداشتن بیم » و در فرهنگ لغات و اصطلاحات سیاسی نیز امنیت این گونه بیان شده است « بی خطر كردن ، امن كردن ، در امان نگاه داشتن ، با اطمینان كردن » .
اما به طور كلی امنیت مفهومی چندوجهی و همزاد با مفاهیمی مانند قدرت ، تهدید و آسیب است . در تعاریف موجود در فرهنگ ها ، امنیت را احساس آزادی از ترس با احساس ایمنی كه ناظر بر امنیت مادی و روانی اند نیز تعریف می كنند .

مفهوم امنیت در شرایط گوناگون سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و … دستخوش تحول می گردد و به طور كلی می توان بیان كرد كه امنیت مفهومی ذهنی و ادراكی است و تعبیر و تفسیری است كه افراد درگیر با آن ارائه می كنند و نعمتی است كه متعلق به تمام ملت بوده و وجود آن باعث رفاه و آسایش معنوی و مادی مردم می گردد و نیازی است ضروری برای آزادگی ـ برابری و برادری .

ج ـ پلیس مقتدر و برقراری امنیت ( پلیس و توسعه امنیت )
یكی از اصلی ترین مطالبات مردم از حكومت برقراری امنیت است ، حكومت نیز به وسیله دستگاه ها و سازمان های مختلف سعی در برقراری امنیت بین آحاد جامعه دارد . یكی از آن سازمان ها ، نیروی انتظامی می باشد كه خادمین مردم در نیروی انتظامی بر تأمین مطالبه به حق مردم در بحث امنیت تلاش شبانه روزی را ایفا می كنند .
مقم معظم رهبری در بحث تأمین امنیت چنین فرموده اند ؛ « امنیت در زندگی اجتماعی مردم نقش بسیار مهمی را داراست ، زیرا مردم باید بتوانند در سایه آن با آرامش و آسودگی خاطر به كسب و كار و فعالیت اجتماعی و انجام امور زندگی خصوصی اهتمام ورزند . »

نقش نیروهای پلیس در تأمین امنیت و برقراری احساس امنیت در بین مردم نقش بسیار مهم و انكارناپذیری می باشد . محافظت از اجتماع ، كمك به مردم و ایجاد اطمینان قلبی در مردم و نیز اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم و از همه مهم تر اجرای صحیح قانون از وظایف عمومی این نیرو می باشد .
نیروی انتظامی فقط یك نهاد و سازمان سركوبگر نیست بلكه نهاد حفظ امنیت و آرامش مردم است ، اگر نهاد حاكمیت در یك طرف و مردم در طرف دیگر باشند ، نیروی انتظامی ما بین این دو می باشد و می تواند با یك برنامه ریزی دقیق و مشاركت مردمی به راحتی در تأمین امنیت موفق باشد .

 

مقام معظم رهبری نیز درخصوص پلیس چنین فرموده اند كه : « پلیس نماد اقتدار حكومت است » و پلیسی مقتدر است كه در بین قلوب مردم جای داشته باشد و در بین مردم از اطمینان و اعتماد بالایی برخورد باشد و این مهم به دست نمی آید به شرطی كه ایمان و عمل صالح بین كاركنان زحمتكش نیروی انتظامی رشد بیشتری بیابد .
باتوجه به آیه قرآن « ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمان ودا » یعنی اگر شما محبوبیت می خواهید و می خواهید در بین قلوب مردم جای داشته باشید راهش ایمان و عمل صالح است .

پلیس با ایمان و عمل صالح خود را به راحتی اعتماد مردم را به سوی خود جلب كرده و وظیفه ای كه به او محول شده است كه همانا ایجاد امنیت می باشد را با برنامه ریزی قوی به شایستگی به انجام می رساند .

پلیس مقتدر ، نماد اقتدار نظام حاكمیت كشور است و بین اقتدار نظام و امنیت بین مردم رابطه ای مستقیم وجود دارد . پلیس مقتدر به سه طریق می تواند امنیت و احساس آن را بین مردم محقق سازد ؛

1- توانایی مقابله مجرمان و هنجارشكنان را با اجرای طرح های مختلف به نمایش بگذارد .
2- فرصت را از قانون شكنان و مهاجمان در تعرض به جان و مال ناموس مردم گرفته و به آنان اجازه طمع نمودن و رغبت كردن برای انجام رفتارهای مجرمانه را ندهد .

پلیس مقتدر برای برقراری امنیت سازوكارهای مختلف را مدنظر دارد ، یكی از این روش ها برقراری ارتباط منطقی و مشاركت عمومی با شهروندان می باشد .
در این روش پلیس علاوه بر تجهیزات و امكانات خود از همه افراد جامعه برای حفظ نظم و امنیت استعداد می طلبد و با توزیع وظایف بین آحاد جامعه و سازمان ها و تشكل ها و … خود مدیریت امنیت جامعه را عهده دار می شود .

امنیت مشاركتی و سهیم كردن شهروندان در حفظ امنیت ، انگیزه های رفتار قانونمند و منطبق بر هنجارها و ارزش ها را در افراد تقویت كرده و امنیت پایدار را به عنوان بزرگترین موهبت الهی به جامعه ارزانی می دارد .

و این بدان معناست كه اساس و محور فلسفه وجودی پلیس برقراری امنیت و نظم عمومی است و همه بخش های نیروی انتظامی و اداره ها و مدیریت های آن می بایست طوری عمل نمایند كه خروجی فعالیت های آنها بر امنیت تأثیرگذار باشد .

د ـ مردم و امنیت
یكی از زمینه های برقراری امنیت برای آحاد جامعه علاوه بر وجود پلیس مقتدر و مورد اعتماد مردم ، برقراری عدالت اجتماعی است . یعنی اگر ما در جامعه ای باشیم كه نیروی پلیس قوی و دستگاه های نظارتی سازمان یافته جهت برقراری امنیت در جامعه داشته باشیم ، اما عدالت اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد ، عملاً همه موارد فوق به صورت فورمالیته و ظاهری خواهد بود .
عدالت اجتماعی یعنی وجود قانون ـ برابری در روابط اعضای جامعه ـ به طوری كه همه افراد جامعه از حق خود در زمینه مسكن ، كار ، تحصیل ، پوشاك ، درمان و … برخوردار باشند .
بدون عدالت اجتماعی سخن گفتن از امنیت ، بی معنا می باشد و عدالت اجتماعی است كه ملت را در زندگی اجتماعی و رفتار فردی به سوی ارزش های بالای انسانی سوق می دهد .

وجود روح عدالت اجتماعی در جامعه همچون وجود تعادل در یك قایق داخل دریاست ، قایق تا هنگامی كه دارای تعادل است و می تواند این وضعیت را در خود حفظ كند ، سرشار از امنیت و آرامش می باشد و سرنشینان آن با آسودگی به سفر خود ادامه می دهند ولی هنگامی كه این تعادل از بین رود ، سایه وحشتناك ترس و ناامنی وجود همه سرنشینان آن كشتی را فرا می گیرد .

عدم وجود عدالت اجتمای نیز در جامعه همچون بی تعادلی قایق است و نبود عدالت اجتماعی امنیت و آرامش را از اعضای جامعه سلب می كند .
جامعه ای كه از عدالت اجتماعی برخورداراست فقر ، فحشا ، سرقت و … چهره پلید خود را هویدا نخواهد كرد ، زیرا بر اثر آمار موجود اكثر جرائم در یك جامعه ناشی از فقر می باشد و فقر ریشه در بروز جرائم و ناامنی در یك جامعه دارد . امام علی (ع) در این زمینه می فرمایند « هرگز نعمت فراوانی در جایی انباشته نمی شود مگر آنك در كنار آن حقی ضایع شود . » فقر نه تنها امنیت اجتماعی را از بین می برد و وحشت و اضطراب را بر جامعه حكمفرما می سازد بلكه از نظر فردی هم موجب تزلزل دین می شود و عقل را از كار می اندازد ، چنانچه حضرت علی (ع) در این باره به فرزند خویش محمدبن حنیفه فرموده اند: « ای پسرم ، من از فقر بر تو می ترسم و ازآن به خدا پناه می برم زیرا برای دین نقص و عیب است و متحیركننده عقل است و انگیزه ای برای تنفر و انتقام است . »

 

ح ـ مردم و احساس امنیت
خود امنیت و احساس امنیت دو مقوله جدا از هم اما وابسته به یكدیگر می باشند . برخی مواقع امنیت به طور كامل در جامعه وجود دارد و با نگاه به آمارها و شاخص های موجود امنیت قابل قبول است ولیكن با مراجعه به مردم به اندازه ای كه امنیت عینیت یافته ، احساس امنیت وجود ندارد ، در حالی كه چه بسا خود احساس امنیت در جامعه ، در روند افزایش امنیت مؤثر بوده و به آن كمك می كند ، احساس امنیت در بستر امنیت مؤثر بوده و به آن كمك می كند و در بستر آن است كه می توان یك عملیات روانی خوب انجام داد و قابلیت آن را به درستی به مردم انتقال داد .

امنیت از حیث نگرش فرد به خود و جامعه به دو قسمت امنیت ذهنی و امنیت عینی قابل تقسیم است . امنیت ذهنی عبارت است از اینكه اشخاص در ارائه افكار و اندیشه های خود احساس امنیت كنند . به عنوان مثال خودسانسوری ، خود ناشی از یك نوع نا امنی ذهنی است ، امنیت آبرویی را نیز می توان یك نوع دیگر امنیت ذهنی نامید .

منظور امنیت عینی این است كه افراد در جان و مال خود از امنیت برخوردار باشند ، بنابراین احتمال هر نوع آسیب دیدگی جانی و مالی یك نوع عدم امنیت است . براساس تمایز بین مرز احساس و واقعیت می توان احساس امنیت را از امنیت واقعی تفكیك كرد ، گاهی ممكن است ناامنی هایی در جامعه وجود داشته باشد ولی مردم احساس امنیت كنند زمانی نیز موارد و مصادیق ایجاد ناامنی كم است اما مردم احساس ناامنی می كنند ، در این مواقع نقش رسانه های جمعی و روزنامه های مختلف بسیار برجسته است . رسانه ها می توانند جامعه را امن و یا ناامن جلوه دهند و احساس ناامنی یا امنیت را در جامعه گسترش دهند .

مقام معظم رهبری نیز درخصوص وظیفه نیروی انتظامی و احساس امنیت برای مردم جامعه چنین بیان داشته اند : « در این نیروی انتظامی است كه از سوی نظام و دولت اسلامی باید فضای زندگی مردم را امن نگاه دارد تا مردم احساس امنیت و آرامش كنند » . با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری از وظایف دیگر نیروی انتظامی آن است كه با انجام برنامه ریزی و عملیات روانی ، با كمك رسانه های عمومی و جمعی احساس امنیت را در جامعه القا نماید كه این مهم نیز می بایست در دستور كار یگان های ذیربط در نیروی انتظامی قرار گیرد تا طرح های در حال اجرای نیروی انتظامی با كمك رسانه های عمومی به سمع و نظر آحاد جامعه برسد و بدین وسیله مردم در سایه انجام آن طرح ها احساس امنیت نمایند .

 

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir