توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله تاثیر تشویق در یادگیری در word دارای 115 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاثیر تشویق در یادگیری در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاثیر تشویق در یادگیری در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاثیر تشویق در یادگیری در word :

مقدمه :
شاید برای عده ای تصور اینكه بتوان در مدرسه ای از تشویق استفاده كرد كمی دشواراست اما واقعیت این است كه می توان در سنگر مدارس شاهد حضور با شكوه معلمان وشاگردانی بود كه با سرمایه از محبت وچهره های متبسم ومصصم در تلاش هستند كه در كارهای خود موفق بوده اند. پس باید رنگ مدرسه ای یادآور زیبائیها ونیكوئیها باشد. چرا كه هم انسانها بالاخص نوجوانان محبت پذیر می باشند. ولذا نیاز به محبت از اساسی ترین نیازهای هر انسان می باشد. تشویق نیروها واستعدادهای دانش آموزان را به كار می اندازد

واستقامت آنها را در كارها زیاد می كند وموجبات سرعت در كارهای بدنی را فراهم می كند ودر كارهای فكری موجب سعی وكوشش بیشتری می گردد . تشویق وتقویت رفتار مثبت كودكان سبب شكل گیری عادات مطلوب در آنان می شود. به عبارت دیگر از آنجا كه از طریق رفتارهای تشویق آمیز كلامی وغیر كلامی مادی وعنوی فردی وگروهی مستقیم وغیر مستقیم مربی بیش از هر چیز به یك نیاز هم نوجوانان یعنی نیاز به محبت متعلق وتوجه پاسخ داده می شود.

ما شاهد بیشترین مؤثرترین وپایدارترین اثر در رفتار آنان هستیم در حالی كه وقتی دانش آموزی را تنبیه می كنیمن نه تنها به هیچ یك از نیازهای خطری واساسی او پاسخ نمی دهیم بلكه تعادل حیاتی اش را برهم زده او را با تجربه ناخوش آیندی كه همواره ازآن گریز دارد مواجه می كنیم ولو اینكه بطور موقت رفتار مطلوب آن را كنترل كرده باشیم .
رسول خدا پایه رفتار با كودكان و نوجوانان را بر محبت استوار كرده وسفارش می كند كه آنان را گرامی بداریم وبا جایزه ای كه امكان وفایش هست انان را تشویق نمائیم.

استفاده ازروش تشویق ومحبت یكی از روشهای تربیتی بسیار مؤثر ونشانه صدر ونقش مطمئنه داشتن فرد است. خدای تعالی رمز پیروزی پیامبر اكرم (ص) رادر همین شرح صدور محبت ورزی پیامبر به امت خود می داند : به موجب لطف ورحمت الهی برایشان اموزشی نجواه وبا انان مشورت كن ( وبه آنان شخصیت بده )

كودك اگر از لحاظ درسی واخلاقی در سطح غیر قابل قبولی باشد باید نقطه مثبتی در وضع رفتار وظاهر او یافت وازآن بعنوان جای پای برای تشویق وی استفاده كرده مثلا ممكن است دستهایش لطیف واز آن بعنوان جای پای برای تشویق وی استفاده كرده مثلا ممكن است دستهایش لطیف ویا موی سرش اصلاح شده ومرتب باشد همچنین ممكن است به تمیزی كفشهایش اهمیت بده ویا دفتر وكتاب خودرا خوب نگه داری كند. به هر حال باید از همان نقطه مثبت و روزنه كوچك نوری به زندگی تحصیلی كودك تابیده شخصیت قابل قبولی از او ساخت وزندگی جدیدی را برایش پی ریزی كرد. سرگرمیها وعلائق كودك نیز نباید از نظر معلم دور نماید .

مقداری توجه وتحسین برای هر كسی مفید است چون انسان نیاز به تایید واحترام دیگران دارد ومی خواهد در هر كاری كه فعالیت می كند دیگران كوشش او را قدر بدانند و برایش ارزش قائل شوند. منتها برای سرآمد شدن یا برجسته شدن ودریافت تحسین باید كوشش بیش از حد متعارف داشته والبته به موازات كوشش آمادگی واستعداد آن فعالیت ویژه هم باید در انسان باشد .

كودك باید عمل خوب را بر پایه عمل به وظیفه شخصی واجتماعی وبدون توقع داشتن پاداش انجام دهد ولی والدین به این عنوان كه او فردی وظیفه شناس است او را تشویق كنند. تشویق بهتر است صورت مالی پیدا نكند بلكه اولا كودك باید خواندن نماز را مانند دیگران وظیفه خود بداند و ثانیا تشویق ما از او بهعنوان ابزار رضایت از انجام وظیفه اش باشد. یعنی نشان دهیم كه از عملش خشنودیم وبعد در بستن بالاتر به او بفهمانیم كه خدا هم ازاین عمل او راضی است.
تشویق باید واحد ضوابط وحدود باشد یعنی اینكه نباید فرد برای عمل تشویق شود.

بلكه شایسته است كه رفتارهای خاص وبرجسته او مورد ستایش قرار گیرد. اما به جهت گستردگی موضوع فوق دراین پایان نامه فقط به موضوع تشویق می پردازیم كه البته از اهمیت خاصی ( ویژه ای ) نسبت به تنبیه در مواردی نیاز است ولی باید باشد كه شاعر عالی مقام سعدی می فرماید :
جمعه به مكتب آورد طفل گریز پای را درس معلم اربود زمزمه محبتی

بیان مسئله :
با توجه به مسائلی كه گذشت می خواهیم بدانیم كه چه نوع تشویق اثر مثبت داد و چه نوع آن اثر منفی وآیا تشویق تنها راه موفقیت یك دانش آموزاست ؟ تشویق باید چگونه باشد آیا به نوع واندازه كاری كه انجام داده می شود بستگی دارد ؟ آیا واقعا تشویق بیش از روشهای دیگر مانند تنبیه بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان تاثیر دارد؟ تشویق در منزل واز طرف والدین موثرتر است یا از طرف اولیاء مدرسه ؟ آیا از طریق تشویق می توان از نروی یك فرد حداكثر فایده را برد و تمام خواسته خود را بدست آنها (دانش آموازان) برآورده ساخت ؟ و آیا تشویق فردی موثرتر یا تشویق گروهی ؟

اسكینر روانشناس رفتارگرا چنین عقدیده دارد كه تنبیه شدید كودكان ونوجوانان در قبال انجام رفتار نا مطلوب ممكن است موقتا به حذف آن رفتار در كودك بینجامد ولی در بیشتر مواقع به بروز رفتارهای جبرانی انتقام جویانه وضد اجتماعی می گردد ویا مشكلات هیجانی دیگری را به بار می آورد تنبیه هایی كه معلمان بر كودكان روا می دارند از یك طرف مشكلات عاطفی وا ختلافات رفتاری را موجب می گردد واز طرف دیگر رابطه معلم شاگرد آشفتگی ایجاد كرده وامكان بازسازی وترمیم آن را مشكل ودر مواقعی دور از دسترس می سازد. در چنین شرایطی كودك تصور منفی را كه از معلم تنبیه گر دارد ممكن است به معلمان دیگر محیط آموزش وحتی فضای فیزیكی مدرسه ;. دهد. معلمان پرخاشگر وهیجانی كه از عهده كنترل رفتار خودشان بر نمی آیند با تنبیه های شدید ومكرر آثار سوء در سازگاری شاگردان خود خواهند گذاشت ومقاومت آنها را در یادگیری دروس برخواهند انگیخت .

 

هدفهای تحقیق
بطور كلی انجام یك تحقیق مستلزم هدفهای است كه این هدفها از پیش در نظر هر محققی نقش بسته است چون تشویق در مدارس راهنمائی بطور تمامی مستقیم وغیر مستقیم صورت می گیرد وباد اهداف تحقیق نیز در برگیرنده روشها باشد لازم به ذكر است كه تشویق آموز قادر به انجام آن خواهد بود تا فرآیندهای یاد گیری او تقویت
شده وعلاقه به حل مسائل پیدا نماید در این صورت هدفهای این تحقیق عبارتند از :
1- انواع تشویق مستقیم عملكرد ومستقیم دانش آموز را تقویت می نماید.
2- روشهای غیر مستقیم تشویق نیز باعث افزایش كارایی دانش آموزان می گردد.

ضرورت تحقیق ( اهمیت موضوع تحقیق )
از آنجائیكه خانواده ها ومدارس ابتدایی ترین ومهمترین كانون پرورش وتربیت كودكان ونوجوانان هستند وگردانندگان آنها والدین و آموزگاران هستند واصلی ترین نقش را دراین زمینه به عهده دارند باید با اصول وقوانین تربیت آشنایی كامل داشته باشند وآن را به عنوان احسن بكار گیرند. چرا كه اگر این اصول وقوانین بكار برده نشوند نباید درانتظار موفقیت آموزش و پرورش باشیم. بنابراین فساد وتزلزل جبران ناپذیر آینده مان دور از انتظار نخواهد بود دراین مصداق شاعر معروف سعدی شیرازی گفت :
تا ثریا می رود دیوار كج خشت اول گر نهد مهار كج
خداوند عزیز نیكوكاران را مورد تشویق قرار داده ونیكی های آنان را ده برابر پاداش می دهد.

فرضیه های تحقیق
1) به نظر معلمان ومربیان در شهرستان كرج تا چه اندازه تشویق در امر یادگیری دانش اموزان موثر است
2) به‌نظر‌معلمان‌ومربیان در شهرستان كرج در چه شرایطی تشویق اثر بیشتری‌دارد؟
3) به نظر معلمان ومربیان در شهرستان كرج تشویق توسط چه كسانی صورت بگیرد واثر بیشتری دارد ؟
4) به نظر معلمان ومربیان در شهرستان كرج كدامیك از روشهای تشویق مستقیم یا تشویق غیر مستقیم موثرتر است ؟
5) به نظر معلمان ومربیان در شهرستان كرج با توجه به روحیات دانش آموازن اندازه ونوع تشویق باید چقدر باشد تا موثرتر واقع شود.

تعریف واژه ها واصطلاحات
1) تشویق :
فرایند یا روش یا وسیله ای است كه ملی آن حالتی مطلوب وخوشایند برای دانش آموزان ایجاد می شود كه سبب افزایش عمل مطلوب ویا تكرار آن می شود .
2 ) تشویق غیر مادی :
تایید دانش آموزان در قبال انجام مورد قبول كه با دادن چیزی كه ارزش پولی نداشته باشد این نوع تشویق به دو صورت كلامی وغیركلامی انجام می پذیرد تشویق غیر مادی كلامی اغلب رفتارها حركات واعمالی كه بدون استفاده زبان وصرفا با ایما واشاره وحالات ظاهری بدن صورت می گیرد. مانند لبخند زدن، تكان دادن سر به منظور تایید دست زدن روی شانه دانش آموزان ودادن نمره واما تشویق به تشویقی گوئیم كه در قبال انجام كار مورد قبول از طرف دانش آموزان توسط معلم با گفتن كلامی مانند : بله خوب است . آفرین ، بارك اله خوشم آمد ;. صورت می گیرد .
3 ) تشویق مادی :
به دادن چیزی كه دارای ارزش یا كیفیت تجاری یا پولی باشد كه معلم به منظور تایید وتمجید رفتار مزایایی مانند كتاب، خودكار، تابلو، ویا حتی پول به دانش آموز می‌دهد .
4) یادگیری :
ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه یادگیرنده مشروط بر آنكه این تغییر بر اثر
اخذ تجربه رخ دهد. جامع ترین تعریفی كه تا كنون از یادگیری به دست آمده تعریف

هیلگارد (Hilgard) وماركیز (Marquis) می باشد .
5 ) پیشرفت تحصیلی :
پیشرفت تحصیلی اصطلاحی به معنای موفقیت است وبرابر تعیین پیشرفت آموزش بصورتی كه از تستهای از قبیل حساب ودیكته وغیره حاصل می شود .

موانع ومحدودیت های تحقیق
بهترین وقطعی ترین نتایج از تحقیقی به دست می آید كه دارای مشكلات ومحدودیت‌های كمی باشد و چنانچه این مشكلات زیاد باشد درنتیجه تحقیق تاثیر گذاشته ونتایج كاملاً بدست نخواهد آمد.

موانع این تحقیق عبارتند از :
1- عدم دسترسی كافی به منابع كتابخانه ای جهت مطالعات گسترده درباره موضوع.
2- عدم دسترسی به امكانات تایپ وتكثیر و وسایل نقلیه جهت توزیع و جمع‌آوری مقیاس های درجه بندی مناسب ومعتبر
3- همزمان بودن درس پروژه با سایر دروس دریك ترم.
4- انفرادی بودن تحقیق وعدم وجود دستیاران متخصص دراین پژوهش.

فصل دوم

ادبیات تحقیق
پیشینه تحقیق
نقد وبررسی تحقیقات انجام شده

پیشینه تحقیق
ایجاد شوق ودلبستگی به علم دانش شاگردان :
معلم باید شاگردان خود را به علم ودانش تشویق نماید وفضائل ومزایای علم وعلما را به آنان تذكر دهد ویادآور گردد كه علما ودانشمندان وارثان انبیاء وپیمبران ودر پایگاههائی بلند وفرازنده ودرخشان جای دارند پایگاههای كه مورد شك انبیاء وشهدا وجانبازان راه خدا می باشد. باید معلم اینگونه سخنان شوق آفرین را كه در ملی آیات واخبار و آثار اشعار وامثال بچشم می خورد وبازگو كننده فضائل ومنازل ومقامات والای علم است بگوش آنها برسانند معلم باید از عواملی كه او را در تشویق شاگردان به علم و دانش مدد می كند استفاده نماید و به آنها گوشزد كند باید نسبت به مسائل دنیوی به امكانات وبا اندازه كفایت قناعت وسنبده كنند تا ازاین طریق بتواند آنها را از انگیزه دنیا ثرانی كه موجب دل مشغولی و پریشانی خاطر آنها می گردد ; مدارد .

 

مواسات ودلسوزی معلم نسبت به شاگردان
باید درباره شاگردان خواهان اموری باشد كه نسبت به آنها در خور احساس علاقه ودوستی می نماید، واز هر گونه شر وبدی كه برای خویش نمی پسند برای شاگردان نیز نپسندد زیرا اینگونه مواسات و برابر اندیشی به شاگردان خلی از كمال ایمان معلم وحسن رفتار وبرداری و نمایانگر روح تعاون و همبستگی معلم نسبت به آنان باشد.
در احادیث صحیح ومعتبر چنین امده است : هیچیك از شما نمی تواند عنوان مومن را ( بمفهوم واقعی آن ) احراز كند مكر آنگاه كه نسبت به برادر ایمانی خود همان چیزی را بخواهد كه درباره خود نیز بدان احسان علاقه ومحبت كند .

 

عامل لطف ومحبت ، موثرترین عوامل تعلیم وتربیت است :
بر معلم لازم وضروری است ( اهتمام خویش را در جهت اخلاقی شاگردان بكار گیرد، وآن را از اخلاق زشت وخوبیهایی ناستوده وارتكاب می سازد ویا موجب ترك اشتغالات علمی ویا اهانه ادب به دیگران می گردد جلوگیری كند. معلم باید مراقب باشد كه سخنان بیهوده از شاگردان او سرنزند واز معاشرت آنان با اشخاص نا مناسب وامثال اینگونه اعمال ناروا جلوگیری و ممانعت نماید.

برای پیشگیری از سوء رفتار شاگردان وجلوگیری از ارتكاب خلاف لازم است معلم با ایجاد تعریض وكتاب راه گشای تربیت اخلاقی شاگردان بوده وا زتخلف آنها جلوگیری كند در صورتی كه ضرورت ایجاد نكند باید از آشكار گوئی وتصریح به تخلف شاگرد خود داری نماید وهواره از عامل لطف ومحبت ومهر ومودت برای ارشاد شاگردان استفاده كند و آنرا بخاطر تخلف وسوء رفتار توبیخ ننماید. چون اولا تصریح و آشكارگویی پرده هیبت وابهت استاد را ار هم دردیده و موجب جرات وجسارت شاگردان در ارتكاب خلاف وسوء رفتار وتخلفهای اخلاقی امروزند راستی باید درباره مراتب مهر ومحبت پیامبر عزیز گرامی اسلام (ص) نسبت به آن مرد اعرابی وبیابانگر اندیشید – كه مسجد رابا بول وپیشاب خود آلوده كرد – ( وپیامبر مهربان بجای توبیخ

ودرشتخویی از در لطف ودلسوزی وارد شد وازراه محبت این مرد صحراگرد را متوجه زشتی ونادرستی رفتارش نمود آری باید دید كه رسول اكرم (ص) با معاویه بن حكم آنگاه كه در اثناء غار سخن گفت – چه نوع رفتاری را پیش گرفت ( آنحضرت در ارشاد واز لطف ومحبت استفاده كرد وازاین رهگذر او را به نقص واشكال كارش آشنا ساخت).

 

فروتنی ونرمش نسبت به دانش آموزان :
نباید معلم با شاگردان خویش رفتاری شكوهمندانه وبزرگ مابانه ای را در بیش گیرد بلكه باید فروتنی ونزمش را در برخورد با شاگردانش بكار برد خداوند متعادل به پیامبر خود می گوید : « واخض جناحك ، سمن اتمبك من المومنین »

پروبال خونین را برای پیروان خود( كه با پیرمرد خویش در ایمان به تواظهار علاقه می‌كند) فروهشته ساز ( ونسبت به آنان متواضع وفروتن باش) رسول خدا (ص) فرمود:
« خداوند متعال به من وحی نمود ( كه به شما اعلام كنم تا ) تواضع فروتنی را پیشه خود سازید » تواضع وفروتنی نسبت به تمام طبقات مردم در خور وظیفه اخلاقی هر انسان مومن ومسلمان است علیهذا باید در نظر گرفت كه وظیفه معلم نسبت به شاگردان ازاین دیدگاه چگونه است – شاگردانی كه همواره در معیت معلم بسر می‌برند وبه منزله فرزندان او هستند با توجه به این حقیقت كه میان شاگردان ومعلم و ملازمت وهمبستگی جالبی برقرار است و شاگردان در پی جوئی از دانشها ومعارف سودمند بدوتكیه می كنند ورای نظر او را ملاك

ومعیار ارزیابی علوم ودانشها می دانند وعلاوه براین میان معلم وشاگردان حقوق متقابل دیگری از قبیل : حقوق مصاحبت وهمنشینی صیانت واحترام در رفت وآمد و برخوردها وبشرافت محبت در سیستمهای راستین وعاری از هر شائبه كینه توزی ( وامثال آنها وجود دارد كه این حقوق ومعیارها می تواند رابطه معلم وشاگردانش را بطرز جالب ودلنشین سازمان بخشیدن در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است كه فرمود : معلم و آموزگار باشید ( ودرس عشا زمزمه محبت باشد ). در تعلیم خود دشوار وسختگیر نباشید زیرا معلم و آموزگار
از انسان دشوار و سختگیر بهتر وبا ارزش تر است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir