توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد بیماری نرمی استخوان در word دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بیماری نرمی استخوان در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بیماری نرمی استخوان در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بیماری نرمی استخوان در word :

مقدمه
استئوپروزیس یك بیماری است كه توده استخوان كاهش می یابد و در نتیجه شكنندگی آن افزایش یافته و خطر شكستگی زیاد می گردد . اگر چه این بیماری در مردان وزنان دیده
می شود ولی در زنان شایعتر است درآمریكای شما لی از هر سه زن بالای 70سال یك زن دچار شكستگی مهره بعلت پوكی استخوان هستند. به همین ترتیب از هر سه زبان بالای 85 سال یك زن دچار شكستگی مفصل هیپ می گردد در صورتیكه در مورد مردان كمتر است . یعنی از هر

شش مرد یك مرد گرفتار می باشد . احتمال شكستگی در این افراد به شدت پوكی استخوان تعداد و شدت افتادن ها و توده بافت نرم اطراف استخوان بستگی دارد . بنابراین برای جلوگیری از شكستگی باید توده استخوانی را افزایش داد. از افتادن جلوگیری كرده وتوده استخوانی عضلانی اسكلت را تقویت كرد . نیروی عضلات و نیروی جاذبه زمین جهت تقویت استخوانها لازم است .

برای تشخیص بیماری از شرح حال بیمار و رادیوگرافی میتوان كمك گرفت از اندازه گیری تراكم مواد معدنی استخوان هم برای ارزیابی میزان خطر شكستگی می توان استفاده كرد . مثلا كاهش 10 % از تراكم مواد معدنی استخوان سبب دو برابر شدن خطر شكستگی می شود.
درمان
بسیاری از بیماریها و داروها می توانند سبب پوكی استخوان بشوند با اینحال در بیشتر موارد علت پوكی استخوان نامشخص می باشد . شكستگی ها بیشتر در مناطقی از بدن اتفاق می افتد كه استخوانهای اسفنجی دارند . مثل مهره ها ؛ دنده ها ، دیستال ساعد و پرگزیمال استخوان ران ، توده استخوان در یك فرد مسن بستگی به میزان جذب استخوان ومیزان توده استخوانی در دهه

سوم زندگی د ارد زیرا حداكثر توده استخوانی در هر فرد در این دهه می باشد واین شرایط بستگی به عوامل ژنتیكی مادرزادی ، تغذیه ، هورمون ها ؛ فعالیت های فیزیكی ، روش زندگی ؛ داروها و بیماریها دارد كسانی كه كمبود استروژن دارند لازم است كه تحت درمان قرار گیرند . میزان كلسیم مورد نیاز بدن در طی 24 ساعت 1500-100 میلی گرم می باشد و بیش از این میزان تاثیر مثبت ندارد. فعالیت ورزشی در قسمتهایی از سیستم اسكلتی موثر است كه تحت تاثیر نیروی مكانیكی قرار می گیرند .

ورزش وتغذیه مناسب باعث می شود كه افراد در سنین پیری با شدت كمتر دچار پوكی استخوان شوند . خانمهای حامله و شیرده وهمچنین خانمهای نوجوان تا سن بیست سالگی نیزا به كلسیم در حدود 1200 میلی گرم در روز دارند . برای خانمهای بین سن 20 سالگی تا قبل از یائسگی نیاز به 1000 میلی گرم و خانمهای بعد از سن یائسگی كه هورمون تراپی نمی كنند نیاز به 1500 میلی گرم كلسیم در روز دارند . منابع غذایی كلسیم دار شامل لبنیات ، برگ سبز سبزیجات ، گردو و غذاهای دریایی می باشد . یك فنجان شیر بدون چربی حدود 300 میلی گرم كلسیم دارد .

كسانی كه نمی توانند از شیر ولبنیات استفاده كنند باید از دارو استفاده نمایند . استروژن سبب كاهش جذب استخوان ، افزایش جذب كلسیم از روده ها و بهبود اثر بخشی ورزش روی استخوانها می شود. بنابراین بعد از سن یائسگی توده استخوانی خانمها شدیدا كاهش می یابد .
پوكی استخوان احتمالا مهمترین مسئله سلامتی در خانمهای مسن سالم یائسه می باشد . استروژن تراپی در خانمهای یائسه سبب جلوگیری از پوكی استخوان و بیماری عروق كرونر می شود ولی خطر سرطان اندومتر برابر در كسانی كه 5 سال استروژن می گیرند و 15 برابر در

كسانی كه طولانی مدت استروژن می گیرند وجود دارد . استروژن همچنین خطر سرطان پستان را افزایش می دهد . خانمهایی كه بیش از 10 سال استروژن دریافت كرده اند احتمال مرگ به علت سرطان پستان در آنها 42% افزایش می یابد . از آنجاییكه خطر بیماری عروق كرونر دارند ولی سابقه قلبیت و آمبولی ریه وسابقه فامیلی سرطان سینه دارند .توصیه استفاده آن خطر هیپرپلازی و سرطان رحم را می كاهد .
توجه زیادی بهدارو درمانی به جز استروژن برای جلوگیری از پوكی استخوان و بیماری عروق كرونر شده است وداروهایی كه تجویز می شود شامل ralosxifen , tamoxilen می باشد كه اساسا داروهای ضد سرطان می باشند . تاموكسی فن سبب جلوگیری از استئوپروزیس و سرطان پستان می گردد ولی از ناراحتی عروق كرونر پیشگیری نمی كند . والوكسی فن سبب جلوگیری از هر سه نوع بیماری می شود . alendronate بدون افزایش خطر سرطان پستان سبب كاهش جذب

استخوان می شود ولی اثر جلوگیری كننده از بیماری عروق كرونر ندارد . 10 میلی گرم در روز پیشنهاد می شود و باید با مقدار فراوانی آّ مصرف شود تا خطر ازوفاژیت كاهش یابد .
با توجه به مطالب گفته شده بهترین راه جلوگیری از پوكی استخوان ورزش مداوم و منظم و رژیم غذایی حاوی 100 میلی گرم كلسیم و 800-500 واحد ویتامین D می باشد .
موضوعات ورزشی
مطالعات مختلف روی انسان و حیوانات اثرات مثبت ورزش روی خصوصیات مكانیكی وتركیب استخوان را ثابت كرده و آن بستگی به سن ، وضعیت هورمونی فرد . تغذیه و نوع و شدت ورزش دارد .

ورزشكاران توده استخوانی بیشتر وقوی تری از افراد غیر ورزشكار دارند . دونده ها و وزنه برداران استخوان قوی تر از شناگران دارند . زیرا وزن انسان در آب كاهش می یابد و نیروی كمتری به اسكلت بدن وارد می شود. بنابراین كار كردن با وزنه جهت تقویت استخوانها لازم است .
ورزشهای مقاومتی دو جلسه در هفته برای مدت 6 ماه با 70% 1 RAM سبب حفظ تراكم استخوان در مهره ها و گردن استخوان ران می شود.

آرتریت ها Artherits
آرتریت یعنی التهاب بافت مفصل كه شایعترین فرم آن آرترین دژنراتیو و آرتریت و روماتوئید می باشد . آرتریت روماتوئید التهاب اتوامین غشا سینویرم می باشد . ولی نوع دژنواتیو تخریب پیشرونده و غیر قابل برگشت در غضروف مفصل ایجاد می كند. در هر دو نوع آرتریت ، تورم و محدودیت حركتی مفصل وجوددارد. درمان شامل داروهای ضد درد NSAID و گاهی كورتون و داروهای ضد سرطان برای افراد RA می باشد . ورزش سبب بهبود آرتریت می شود البته بطور صحیح و مناسب انجام شود. در هنگام التهاب و درد در مفصل ورزش ممكن است درد را تشدید كند .
دستورالعملهای تمرین با وزنه برای پوكی استخوان و آرتریت
برای انجام ورزشهای مقاومتی و كار با وزنه همان اصول گفته شده در بیماران ریوی باید رعایت شود كسانیكه بیماری آرترین روماتوئید دارند شدت درد و ناراحتی آنها ممكن است روز به روز تغییر كند بنابراین شدت ورزش هم بر آن اساس باید تنظیم شود.
نسخه ورزشی برای پوكی اسخوان و آرتریت
تعدادجلسات
حداقل سه جلسه در هفته در زمانی كه درد حاد و التهاب در مفصل وجود دارد نباید ورزش كرد .
نوع ورزش
ورزشهای مقاومتی و ورزشهایی كه تحمل وزن در آنها وجود دارد برای افراد استئوپروتیك توصیه می شود . راه رفتن – شنا و دوچرخه سواری هم برای این بیماران توصیه می شود.
مدت جلسات
با ده دقیقه شروع می شود وهر هفته 4-2 دقیقه افزایش می یابد تا به 60-20 دقیقه بدون توقف برسد .
شدت ورزش
شدت ورزش بر اساس چارت RPE بین 11 تا 16 برای نسخه ورزشی تعیین می گردد .

بیماری نرمی استخوان
بیماری نرمی استخوان به نام کندرو مالاسی پاتلا یا نرمی استخوان کشکک مشهور است .
درد قسمت قدامی زانو( بنام کندرو مالاسی استخوان کشکک)
درد قسمت قدامی زانو,اصطلاحی است کلی که بطور یقین بیش از یک اختلال بالینی را شامل میشود. ماهیت غیر اختصاصی این اصطلاح, نشان دهنده این مطلب است که علت درد همیشه مشخص نمیشود.این حالتهای بالینی, بطور اختصاصی در نوجوانان, و مخصوصا دختران رخ میدهد.توضیحات زیر مربوط به یکی از ضایعات بخوبی شناحته شده بنام کندرو مالاسی استخوان کشکک هستند. علایم مشابهی نیز ممکن است در غیاب تغییرات مشخص استخوان کشکک رخ بدهد که عامل مسبب آنها نامشحص است.

کند رومالاسی استخوان کشکک
در این بیماری , غضروف مفصلی ( مخصوصا قسمت داخلی آن) به دلایلی که مشخص نیست خشن و رشته رشته میشود. تصور میگردد که سایش ایجاد شده بین ناحیه آسیب دیده وقسمت داخلی زائده انتهای پائینی استخوان ران , مسول بروز درد است. این بیماری با آرتروز تفاوت دارد ولی ممکن است آرتروز سالهای بعد اضافه گردد.

بالینی:
بیمار اغلب دختر 15-18 سالهای است که درد آزار دهنده ای در عمق زانو و پشت استخوان کشکک خود احساس میکند . درد بیمار با با لارفتن از پله ها یا پاین آمدن از پله ها تشدید میگردد.
اغلب تجمع مایعی در درون مفصل وجود دارد و ممکن است پس از جابجا کردن استخوان کشکک به یک طرف در لمس عمقی آن حساسیت موضعی یافت گردد. همچنین ممکن است نقطه ای از

حساسیت موضعی شدید بر روی قسمت قدامی زایده استخوان ران وجود داشته باشد. حرکات مفصل ممکن است همراه با کریپیتاسیون(صدا) باشند که از روی استخوان کشکک به دست فرد معاینه کننده متقل میشود.( مخصوصا وقتی که بیمار از حالت ایستاده زانوهای خود را خم میکند و مینشیند)
فیلمهای رادیوگرافیک طبیعی هستند . آرتروسکپی( مشاهده ویدئویی) ضایعات پاتلا را در صورت وجود نشان میدهد.
درمان:
درمان بیماری تقریبا در همه موارد باید از توع انتظاری باشد. معمولا از بانداژ سفت crepe استفاده میشود. و فعالیتهای شدید محدود میگردد.

این گونه احتیاطات معمولا علایم بیمار را تاحد زیادی کاهش میدهد . از درمان جراحی باید اجتناب شود زیرا اگر چه روشهای مختلفی توصیه میشوند نتایج آنها تقریبا در همه موارد نامید کننده هستند.
نرمى استخوان در بزرگسالان
نرمى استخوان در اثر کمبود ویتامین D ایجاد مى‌شود. شما ویتامین D را از دو منبع به‌دست مى‌آورید:
1. از غذاها مثل ماهى و لبنیات
2. از تأثیر آفتاب بر پوست.
در افرادى که از رژیم غذائى معمولى استفاده مى‌کنند، کمبود ویتامین D نادر است. اگرچه این عارضه در افراد محبوس در خانه که از رژیم غذائى بسیار محدود نیز استفاده مى‌کنند ممکن است بروز کند. این عارضه در افراد مبتلا به سوءجذب (به مبحث نشانگان‌هاى سوءجذب مراجعه کنید). یا نارسائى مزمن کلیه نیز مى‌تواند ایجاد شود.

علائم
علامت اصلى نرمى استخوان درد و خشکى استخوان است. این درد اغلب با التهاب مفصل اشتباه مى‌شود. در موارد بسیار شدید استخوان‌ها ممکن است به ‌راحتى بشکنند و یا تغییر شکل دهند، پاها خمیده شوند و به‌دلیل کوتاه شدن مهره‌ها اندازه قامت کاهش یابد.
پیشگیرى و درمان
نرمى استخوان در این کشور نادر است زیرا رژیم غذائى عادى تأمین‌کننده مقادیر زیادى ویتامین D است. اگر پزشک از طریق آزمایش‌ها و پرتونگارى دریابد که مبتلا به نرمى استخوان هستید، ویتامین D را به‌صورت مکمل تجویز خواهد کرد. سعى نکنید خودتان بیمارى را تشخیص دهید و بدون صلاحدید پزشک ویتامین D مصرف نکنید. مصرف زیاد ویتامین D مى‌تواند باعث مسمومیت با این ویتامین شود که به‌صورت تهوع، ضعف، عصبانیت، خارش و تشنگى مزمن تظاهر مى‌کند.

پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت
با استفاده از ویتامین « D» اسكلت سالم داشته باشیم

برای آنكه انسان بتواند با اسكلت سالم حركت كند از تولد تا آخر عمر نیاز مبرم به ویتامین D دارد.
این ویتامین ضمن اینكه سوخت و ساز كلسیم و فسفر را تنظیم می كند نقش مهمی در ساختمان استخوان نیز دارد.

نرمی استخوان كه با تغییر شكل اسكلت شروع می شود مثل راشیتیسم در اطفال واستئوپالاسی در بزرگسالان از زمانی كه اهمیت ویتامین ها روشن شد بندرت دیده می شود.
ویتامین D به وفور در ماهی یافت می شود و در بعضی از مواد غذایی اساسی بطور مصنوعی اضافه می گردد و در اثر تابش اشعه ماوراء بنفش روی پوست، این ویتامین ساخته می شود.
همچنین كمبود ویتامین D در سالهای یائسگی می تواند به بروز پوكی استخوان كمك كند.
براساس تحقیقاتی كه در این زمینه انجام شد، مشخص گردید كه ویتامین D نه تنها موجب توقف بیماری پوكی استخوان می شود بلكه حتی باعث تشكیل سلولهای استخوانی
می گردد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir