توضیحات

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن با pdf دارای 37 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن با pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن با pdf

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن با pdf

قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت رباطها و بررسی نمونه های آن با pdf :

اسلاید 1 :

سابقه تاریخی رباطها

از جمله یادگارهای پر ارزش معماری ایران رباطهاست كه از روزگار كهن به دلایل  گوناگون و ارتباطی  چون جریانات  اقتصادی ، نظامی  ، جغرافیایی  و مذهبی  بنیاد گردیده  و در ادوار مختلف  بتدریج توسعه و گسترش  یافته است. عملكرد های گوناگونی كه  رباطها در گذشته بعهده  داشته اند  باعث شده است نامهائی ما نند كاربات – ساباط – خان و این در فرهنگ لغات داده شود كه  در اصل دارای  وظایف  مشابهی مانند رباطها  بوده  ولی از نظر  خصوصیات  و معماری  هر یك دارای  ویژگی های  متفاوت  بوده اند . با  توجه  به  كار برد ‎ وتوسعه گسترش رباطها درایران می توان علل پیدایش رباطها را  نیازاساسی و حمایت  كاروانیان دانست ، بنابراین بناهای مشابهی كه با نامهای مختلف احداث گردیده به احتمال زیاد  بهمین منظور و هدف بوده  است. بر طبق تاریخ ، بنیاد كاروانسراها در ایران از زمان هخامنشی آغاز می شود.

اسلاید 2 :

هر دوت مورخ یونانی دركتاب پنجم خود ازساختمانهایی گفتگو میكند كه توسط هخامنشیان  بین شوش و سارد ساخته شده بود ، هردوت ازیكصد و یازده  بنای  شبیه  كاروانسرا ( چاپارخانه) نام  می برد  كه  در   فاصله حدود  دو هزار و پانصد  كیلومتر بین پایتخت هخامنشی و سارد بنا  گردیده  بود و كاروانیان  این فاصله را در طی سه ماه طی می كردند .ازدیاد توقفگاه ها یا  رباطها در گذشته برای  راههای  ارتباطی  و جریانات  اقتصادی  كشور كه مورد  توجه و علاقه حكومت  بوده  ،  می باشد  . مطالعه راههای ارتباطی و جاده های بازرگانی و نظامی  و نتایج تحقیقات  وكاوشهای باستان شناسی معلوم می دارد كه از گذشته دور نیاز  وافری  به ایستگاه های  بین راهی و امنیت و رفاه كاروانیان احساس می شده است.  گرچه ساختمان یا بنای ساخته شده ای از این گونه كاروانیان از عهد هخامنشی بجای نمانده ، ولی كاوشهای علمی  در آینده  اینگونه  مراكز  و ایستگاه های ارتباطی را شناخته و نحوه معماری آن را روشن خواهد ساخت.       

اسلاید 3 :

دردوره طولانی سلسله اشكانیان درایران و  حوزه   نفوذ  و اقتدارشان  یعنی  از شرق (استپ آسیای مركزی) تا منطقه تحت نفوذ آنان  در غرب یعنی  بین النهرین  ایستگاه های  ارتباطی  و رباطهائی  وجود  داشته است . همانطوریكه میدانیم هنر و معماری عهد  اشكانیان    كاملا شناسائی  و  تحقیق نگردیده  وبخصوص ویژگی های معماری و تزئینات معماری   آن ناشناخته مانده پس بنابراین نمی توان در حال حاضر ازنحوه معماری یا توسعه رباط عهد پارتی نظریه ای را ارئه داد .

اسلاید 4 :

ولی با مقایسه قلاع و شهرهای اشكانی كه اخیرا در دشت گرگان شناخته شده ‎میتوان  گفت  احتمالا  رباطهای  آن  زمان  از خشت و آجر بوده و بصورت مربع و مستطیل  بنا  گردیده و بر طبق شیوه معماری آن زمان دارای ایوانی بوده كه محور اصلی بنا است و از پشت ایوان فضای باز حیاطی شكل وجود داشته و اطاقها واطراق گاه  در اطراف حیاط ساخته می شده است . در دوره ساسانی  اهمیت  زیادی به ایجاد راهها و همچنین امنیت جاده ها داده شده ، از جمله این رباطها می توان رباط دروازه گچ ، كنار سیاه در استان فارس ، دیر گچین و رباط انوشیروانی را در امتداد جاده ابریشم نام برد. در دوره اسلامی تحولات چشمگیری در احداث كاروانسراها به وجود آمد و همانطور یكه قبلا گفته شد در ارتباط با مسائل اقتصادی ، مذهبی و نظامی احداث اینگونه بناها وارد مرحله جدیدی شد و شكل تازه ای بخود گرفت .   

اسلاید 5 :

متاسفانه اطلاعات ما درباره رباطهای اوایل اسلام چندان زیاد نیست چون رباطی از  این زمان  بجای  نمانده تا بتوان خصوصیات معماری آن را توصیف كرد . منابع  تاریخی  و سفر نامه ها  آگاهی مختصری در مورد رباطهای اوایل اسلام بدست می دهد . از جمله  درسفر نامه  ناصر خسرومی خوانیم  به هنگام اقامت او  در  اصفهان  در یك كوی شهر 200 صرافی و 50 كاروانسرا  بوده است . ابن حوقل  درباره  نیشابور  می نویسد  :  در این  شهر كاروانسرا های  زیادی وجود  دارد  كه در  آن همه گونه مال التجاره یافت می شود. اهمیت رباطها در آن زمان  بسیار زیاد بوده  تا جائیكه  ناصرخسرو  بهنگام مسافرت از  نائین به طبس  می نویسد : ما به  رباط زبیده رسیدیم كه دارای آب انبار بود . بدون این كاروانسرا و آب هیچكدام قادر به گذشتن از بیابان نبودیم .

اسلاید 6 :

به این ترتیب با مطالعه سفر نامه هااهمیت فراوانی كه رباطها بویژه رباطهای بیابانی در گذشته داشته اند به خوبی روشن می شود .  در دوره سامانیان ، آل بویه  ،  آل زیاد  و  غزنویان  احداث بناهای عام المنفعه منجمله رباطها رونق زیادی  گرفت  .  از  یادگارهای آن زمان رباط چاهه یا ماهی است كه ویرانه هایش دركنارجاده خراسان هنوز به چشم می خورد . این رباط به احتمال زیاد به  یاد بود  شاعر  بزرگ  ایران  فردوسی  ،  توسط  دخترش  برای  كاروان و كاروانیان  احداث گردیده است . در زمان حكومت سلجوقیان بویژه در دوره ملكشاه  ، آلپ ارسلان ، سلطان سنجر ، و صدارت خواجه  نظام الملك احداث بناهای  مذهبی  و غیر مذهبی  توسعه  فراوان  یافت  .  ایجاد  راههای جدید و همچنین  تامین  امنیت  جاده ها  باعث روز افزونی تجارت و اقتصاد شد و در نتیجه  در مسیر جاده های  كاروانی  برای آسایش كاروانیان رباطهای متعددی احداث گردید .

اسلاید 7 :

شیوه وسبك معماری بناهای مذهبی این دوره مانند مساجد ومدارس الگوی جالبی برای  بنیاد  دیگر  بناهای  سلجوقیان  شد و رباط ها و كاروانسراهای این دوره عموما  همانند مساجد  با  پلان 4 ایوانی   احداث   گردیده   است  .   رباط   یا كاروانسرای  شرف  یكی  از  زیباترین یادگارهای آن دوره است كه پس از یك هزار  سال  از زمان بنیاد آن در بیابانی تقریبا خشك محل آسایش و استراحتگاه موقتی  برای  مسافران  است . با حملات مغول مدتی فعالیت ساختمانی در كلیه شهر ها  متوقف  گردید  ولی  با  تاسیس  سلسله ایلخانیان بتدریج احداث بناهای مذهبی و غیر مذهبی رونق گرفت . در این زمان برای توسعه تجارت و اقتصاد به راه  و  راهداری  توجه  زیادی  مبذول  گردید  .  در زمان ایلخانیان فعالیت معماری  ،  توسعه  راهها  و  رونق تجارت و اقتصاد مرهون زحمات و تلاش فراوان خواجه رشیدالدین فضل الله می باشد .

اسلاید 8 :

ماركوپلو به هنگام مسافرت یزد – كرمان مینویسد : ” یزد شهر بزرگی است;.. ساكنین  آن مسلمانند در صورتیكه بخواهند از شهر خارج شوند باید هشت روز تمام  از  صحرائی  بگذرند  كه  در  آن  سه  محل  برای اطراق مسافران بوده است.“ عصر  طلایی  و  شكوفائی  احداث رباطهای زیبا از زمان صفوی آغاز می شود  .  رونق تجارت داخلی و خارجی و اهمیت دادن به راهها و شهرهای زیارتی باعث این گردید كه بنیاد رباطها ومعماری و تزئینات معماری تحولات جدیدی  را آغاز نماید . حكمرانان صفوی در پایتخت و والیان در شهرستان ها كوشش فراوانی در ایجاد وتوسعه این بنای عام المنفعه انجام دادند و ایجاد جاده های بزرگ  و  دریایی  منجر  به صدور كالاهای تجارتی ایران به كشور های اروپائی  درغرب و چین و هندوستان در شرق گردید .

اسلاید 9 :

در مسیر جاده های زمینی ، رباطهای زیادی احداث شد . این جاده ها با سنگ مفروش و در بعضی نقاط با پله های زیبا ساخته شد .آثار این جاده ها در نقاط شمالی كشور و راهنمای كویری هنوز بچشم می خورد . انساب احداث   999 رباط به شاه عباس گرچه  به نظر اغراق آمیز می نماید ولی از طرفی اهمیت بنیاد رباطها را در آن دوره باز گو می كند .

اسلاید 10 :

معماری رباطها

از بررسی رباطهای سراسر ایران چنین بر می آید كه اساس معماری رباطهای ایران ، مانند سایربناها ، تابع شیوه ، سنت و سبك رایج زمان بوده است . با این ترتیب می توان پنداشت كه رباطهای پیش ازاسلام نیز تابع شیوه معماری زمان بوده و معماری خاصی نداشته است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir