توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مقایسه خمیردهی پخت كرافت سه گونه با pdf دارای 62 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مقایسه خمیردهی پخت كرافت سه گونه با pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مقایسه خمیردهی پخت كرافت سه گونه با pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مقایسه خمیردهی پخت كرافت سه گونه با pdf :

– كلیات
مقدمه
صنعت كاغذسازی با تلفیق هنر، تجربه و تكنولوژی نوین از ماده‌ای همچون چوب یا دیگر مواد لیگنو سلولزی، ماده‌ای با خواص متفاوت به نام كاغذ كه یكی از كالاهای مهم و استراتژیك موردنیاز انسان‌هاست را تولید می‌كند.

اهمیت كاغذ و فرآورده‌های كاغذی در زندگی نوین بر همگان آشكار است. هیچ فرآورده صنعتی دیگری نقشی این چنین برجسته در زندگی انسان ندارد. به طوری كه امروزه مصرف كاغذ به عنوان شاخصی از میزان پیشرفت فرهنگی و اجتماعی جوامع مختلف مطرح می‌گردد.

از نقطه نظر تاریخی اولین بار كاغذ با استفاده از الیاف غیرچوبی ساخته شده، ولی با توسعه سریع و رشد روزافزون این صنعت بر استفاده از ماده اولیه ‌چوبی تمركز یافت. در حال حاضر حجم گسترده ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و تبادل اطلاعات سبب افزایش مصرف كاغذ و محصولات كاغذی نیز خواهد شد. لذا در چند دهه‌ اخیر اغلب كشورها سعی در كاشت درختان پهن برگ و سوزنی برگ سریع‌الرشد داشته‌اند. زیرا از رشد بیشتری برخوردار بوده و نتیجتاً سن بهره‌برداری آنها كوتاهتر خواهد بود.

همچنین كشورهایی وجود دارند كه به علت نداشتن منابع طبیعی و جنگل كافی برای استفاده از آنها سعی و كوشش خود را بر استفاده از منابع الیاف سلولز غیرچوبی و سایر منابع، مانند كاغذ باطله متمركز كرده‌اند. البته هم در كشورهای توسعه یافته و هم در كشورهای در حال توسعه، فشار فزاینده‌ای در جهت استفاده از مواد خام جایگزین و مشابه برای تهیه خمیر و كاغذ هم به لحاظ زیست محیطی و هم به لحاظ موجودی مواد اولیه وجود دارد.
اگر چه منابع سلولزی غیرچوبی سهم اندكی در كل تولید دارند، ولی نرخ رشد قابل توجه 93/3% آنها در مقایسه با 73/2% برای منابع چوبی در سالهای 1971 تا 1986 نشان دهنده‌ علاقمندی زیاد به استفاده از منابع غیرچوبی می‌باشد.

جدول شماره 1- سهم منابع مختلف سلولزی در سال 1986 و نرخ رشد منابع غیرچوبی در سالهای 86-1971
نوع ماده اولیه درصد تولید از كل تولید درصد نرخ رشد
غیرچوبی 38/5 93/3
چوب 9/68 37/2
كاغذ باطله 53/2
Atchison (1987)

تاریخچه كاغذسازی در جهان
در مورد تاریخ پیدایش كاغذ، نویسندگانی چند نوشته‌اند كه دو قرن پیش از میلاد مسیح برای نخستین بار توسط چینی‌ها ساخته شده است، هر چند كه در بعضی از منابع مصریها را در این امر پیشگام می‌دانند كه از نوعی نی، كاغذی بنام پاپیروس تهیه می‌كردند.

نخستین كاغذسازی واقعی در حدود سال 100 میلادی در چین و با استفاده از سوسپانسیونی از الیاف خیزران یاتوت عملی شد.
در سال 750 میلادی اعراب كه سمرقند را در میان گرفته بودند مورد حمله چینی‌ها قرار گرفتند كه پس از شكست خوردن از اعراب توسط اسرای آنها، رموز ساخت كاغذ بدست اعراب افتاد و بدین ترتیب به كشورهای وابسته و زیر نفوذ اعراب راه یافت. در این باب گفته شده است كه كاغذ را ابتدا از آسیا به یونان برده‌اند.

از نوشته‌های تاریخی چنین بر می‌آید كه ابتدا از كتان جهت كاغذسازی استفاده میشد. رفته رفته تكه پارچه و كهنه جای كتان را گرفته و بر اثر افزایش روزافزون مصرف كاغذ، هر گونه گیاه غیرچوبی نیز مورد استفاده قرار گرفت، تا آنجایی كه از خود پنبه نیز در این صنعت استفاده گردید.

كاغذسازی در اروپا ابتدا در شهر «مور» واقع در اسپانیا مصادف با نیمه سده دوازدهم آغاز گردید و توسط این كشور به فرانسه و انگلستان نیز راه پیدا كرد. در ایتالیا نیز صنعت كاغذسازی با پیروزی اعراب در جزیره سیسیل رواج یافت و در سال 1276 این كشور به ساخت بهترین نوع كاغذ معروف شد و بین سالهای 1294- 1293 نخستین كارخانه در شهر فابریانو (Faberiano) شروع به كار كرد و پیشرفت كاغذسازی در سده پانزدهم به جنوب آلمان نیز كشیده شد.
در آمریكا نخستین بار كارخانه كاغذسازی به سال 1690 با همكاری یك چاپخانه دار آمریكایی و یك كاغذ ساز آلمانی بنیانگذاری شد.

روند مصرف خمیر كاغذ
روند مصرف خمیر كاغذ مانند روند مصرف سایر محصولات چوبی و كاغذی در طی دوره 80-1970 رو به افزایش بوده و تنها در طول بحران اقتصادی سال 1975 نسبت به سال قبل كاهش یافته است. طی این دوره مصرف خمیر كاغذ با 24 درصد افزایش از 102 میلیون تن در سال 1970 به 126 میلیون تن در سال 1980 افزایش یافت.

از آنجا كه خمیر كاغذ ماده اصلی و اولیه تهیه كاغذ و كارتن در جهان است كه آنها نیز به نوبه خود توسط عواملی نظیر وضعیت اقتصادی كشورهای مصرف‌كننده عمده و كارتن، كمیت و كیفیت جمعیت در این كشورها و استفاده از سایر خمیرهای غیرچوبی در تولید كاغذ و كارتن تعیین می‌گردند، لذا میزان مصرف و تولیدكاغذ می‌تواند معرف تكنولوژی وضعیت اقتصادی و كلاً پیشرفت یك كشور باشد.

روند مصرف كاغذ و كارتن در جهان
مصرف كاغذ و كارتن در جهان نیز روندی رو به افزایش داشته و در طی دوره 80-1970 مصرف این گروه از محصولات كاغذ با 35 درصد افزایش از 127 میلیون تن در سال 1970 به 170 میلیون تن در سال 1980 بالغ گردیده است. بعبارت دیگر متوسط رشد مصرف كاغذ و كارتن در جهان طی این مدت 5/3% در سال بوده است كه علیرغم این رشد چشمگیر، نسبت به نرخ رشد مصرف در دهه‌های گذشته كاهش یافته است.

از آنجا كه مصرف كاغذ علاوه بر سطح تولید و درآمد نسبت به عواملی از قبیل جمعیت، درصد افراد باسواد در جمعیت جهان و فرهنگ كشورها حساسیت دارد عواملی اجتماعی و فرهنگی نیز همراه با عوامل اقتصادی در مصرف این گروه از محصولات كاغذی نقش مهمی ایفا می‌نماید. از این رو مصرف كاغذ و كارتن تنها بر اثر بحران شدید اقتصادی در سال 1975 مشابه خمیر كاغذ كاهش یافته است.
مصرف سرانه كاغذ و كارتن نیز از 35 كیلوگرم برای هر نفر در سال 1970 به 39 كیلوگرم در سال 1979 و 2/42 كیلوگرم در سال 1986 افزایش یافته است. البته این مقدار بطور متوسط بیان شده، چرا كه در بعضی از كشورها مثل آمریكا مصرف سرانه حتی به 6/282 كیلوگرم در سال 1986 می‌رسد، در صورتی كه در افغانستان به 3/0 كیلوگرم برای هر نفر بالغ می‌شود.

تاریخچه تولید كاغذ در ایران
احداث یك كارخانه كاغذسازی در ایران پیش از آغاز جنگ دوم جهانی موردنظر بوده است. در سال 1317 شركتی در اصفهان برای برآوردن این مهم، سرمایه‌گذاری كرده ولی چون بررسی و مطالعه كافی نداشت و این كار مصادف با جنگ جهانی دوم بوده لذا به نتیجه نرسید. پس از جنگ با همكاری بانك ملی ایران و یك سرمایه‌دار آمریكایی سعی شد كارخانه‌ای در ورامین احداث شود كه در 26 بهمن 1326 آنرا به ثبت رسانیدند ولی بدنبال ملی شدن نفت، انگلستان كه یك طرف قرارداد بود از فرستادن تجهیزات لازم خودداری كرد و ماشین‌آلاتی را هم كه قبلاً فرستاده بود بعلت فرسودگی غیرقابل استفاده بود، لذا دوباره این صنعت در ایران با شكست مواجه شد. سرانجام بدنبال بررسیها و تلاشهای بعضی از ارگانها و اشخاص، دستور ساخت اولین كارخانه مدرن تولید خمیر كاغذ و كارتن در سال 1343 توسط مقامات وقت صادر و در سال 1349 كارخانه مذبور تحت عنوان كارخانه كاغذ پارس نامگذاری و افتتاح شد. این كارخانه با استفاده از تفاله نیشكر كار می‌كرد و ظرفیت نهایی آن صد هزار تن در سال پیش‌بینی گردید.

كارخانه چوكا، كارخانه دیگری است كه جهت استفاده از چوب پهن برگان شمال با ظرفیت اسمی صدو پنجاه هزار تن در سال افتتاح شد. در این راستا می‌توان از كارخانجات كاغذسازی نوظهور، شركت نوعدوست كه به تولید پوشك بچه و نواربهداشتی با خمیر حاصل از لینتر پنبه می‌پردازد و كارخانه ایران پاپیروس كه به تولید كاغذ ضخیم و دوبلكس با استفاده از كاغذ باطله مشغول است نام برد.
در حال حاضر نیز كارخانه‌جاتی چند در شرف بهره‌برداری و تأسیس در ایران دارد كه از ذكر آنها صرفنظر می‌شود.

صنوبر
– خواص عمومی چوب
صنوبر از جمله درختان سریع‌الرشدی است كه در گروه پهن برگان پراكنده آوند می‌باشد. چوب صنوبر سبك بوده و با داشتن جرم ویژه كمتر از 5/0 گرم بر سانتیمتر مكعب در گروه پهن برگان خیلی سبك طبقه‌بندی می‌شود و الیاف آن كم و بیش طویل می‌باشد. از نظر درجه سختی نیز در گروه چوبهای خیلی نرم قرار می‌گیرد و همین امر باعث می‌شود كه كار كردن با آن راحت بوده و خوب پرداخت شود. از نظر تحمل در برابر نیروها (كیفیت مكانیكی) در حد متوسط است. چوب فاقد بو و طعم بوده ودارای رنگ روشن است. برون چوب كرم رنگ و درون چوب قهوه‌ای كمرنگ خاكستری است كه اختلاط آنها تدریجی است.
– خواص اكولوژیك
این درختان نورپسند بوده و حتی تحمل سایه‌های ملایم جانبی را هم ندارند. خاكهای خوب و مرطوب و عمیق را دوست دارند. خاك مخلوط با كمی رس برای آنها مناسب است. طغیانهای موقت زمستانی را تحمل می‌كنند. اما به طور كلی به خاك اسیدی و آب راكد حساسیت زیادی نشان می‌دهند. این درختان در دره‌ها و بستر رودخانه‌ها می‌روید. به طور خودرو با بیدها زندگی می‌كنند و با بذرهای سبك و رشد زیادی كه دارند می‌توانند به نقاط دوری پراكنده شده و به آسانی در زمین‌های جدید مستقر گردند.
با این اوصاف چون به نور آفتاب احتیاج زیادی دارند در رقابت با سایر درختان مقاومت نموده، به آسانی از بین می‌روند.
– خواص آناتومیكی

حفرات آوندی در چوب تبریزی به طور مجزا و یا به هم چسبیده به تعداد 2، 3 و 4 در جهت شعاعی دیده می‌شوند، بسیار فراوان و به طور منظم با قطر یكسان در پهنای دایره سالیانه پراكنده‌اند. اشعه چوبی هم شكل و متعدد، تقریبا 14 شعاع در هر میلی‌متر دیده می‌شود.
پارانشیم‌ها پراكنده و در پایان دایره وجود دارند. عناصر آوندی در مقطع شعاعی دارای دریچه منفرد هستند و منافذ بین آوندی فراوان و درشت است و بافت فیبری منحصرا از فیبر تراكئید تشكیل شده است. فیبرها دارای غشایی نازك به قطر 25 تا 20 میكرون هستند. متوسط طول پره‌های چوبی 220 میكرون و متوسط پهنای پره‌های چوبی 15 میكرون و تعداد متوسط پره‌های چوبی در میلی‌متر مربع 12 است.
– خواص شیمیایی و خمیردهی

برای به دست آوردن یك كیلوگرم خمیر كاغذ 2/2 كیلوگرم چوب صنوبر با پوست لازم است. معمولا برای تهیه خمیر كاغذ از چوب صنوبر به صورت سفید و براق و بالا بردن نیروی كششی آن، آن را با خمیر كاغذ سوزنی برگان مخلوط می‌كنند. چوب صنوبر دارای فیبرهای بلند و سفید است و نیاز زیادی به مواد سفیدكننده ندارد. مقدار سلولز در برخی از صنوبرها از 50% نیز متجاوز است.

جدول شماره 2- میانگین میزان تركیبات شیمیایی چوب صنوبر دلتوئیدس
سن سلولز لیگنین مواد استخراجی خاكستر
4 32/51 46/23 41/2 6/0
6 84/52 03/22 53/2 55/0
12 78/52 35/23 85/2 27/0

فخریان، عباس و همكاران (1377)
– امتیازات استفاده از صنوبر در صنایع كاغذسازی:
الف- چوب صنوبر سفید است و نیازی به مواد سفیدكننده ندارد و مقدار سلولز در بعضی از آنها از 50% تجاوز می‌كند.
ب- چوب صنوبر دارای فیبرهای نسبتاً بلند است و ابعاد الیاف به ویژه طول الیاف و ضخامت دیواره سلولی از خصوصیات مهم الیاف در فرآیندهای تهیه خمیر كاغذ می‌باشد. به طور كلی زیاد شدن طول الیاف درپهن برگان باعث بهبود خواص مقاومتی كاغذ حاصله می‌گردد. طول الیاف از لحاظ مقاومت كاغذ در مقابل پاره شدن تأثیر بسیار زیادی دارد. وجود الیاف طویل‌تر سبب تشكیل پیوندهای بیشتری در خمیر شده و باعث می‌شود كه نیروهای كششی در الیاف به مقاومت به پاره شدن برسد و طول الیاف روی تشكیل كاغذ نیز تأثیر می‌گذارد. الیاف صنوبر با طولی در حدود 6/950 در رده الیاف با طول متوسط طبقه‌بندی می‌شود با توجه به این كه در محدوده 1600-900 میكرون واقع است پس نتیجه‌گیری می‌شود چوب صنوبر جهت كاغذسازی از طول مناسب برخوردار است.

ج- با توجه به كمبودی كه در كشورمان در صنعت چوب داریم استفاده از این گونه‌های سریع‌الرشد در صنعت باعث می‌شود كه ما تا حدی مشكل كمبود چوب را برطرف كنیم.
د- گونه صنوبر دلتوئیدس از امریكا وارد ایران شده است كه نسبت به گونه‌های دیگر صنوبر برای كاغذسازی مناسب‌تر است.
ذ- افزایش تعداد اتصالات الیاف، پخش نور و كاغذ را افزایش می‌دهد.

ر- خواص فیزیكی كاغذ مانند دانسیته، شفافیت، ماتی، انعكاس نور و خواص مكانیكی آن مانند مقاومت كششی مقاومت به تركیدن و مقاومت به پاره شدن كه در موارد زیادی نقش تعیین كننده‌ای در كاربرد كاغذ دارند عمدتا تحت تأثیر ساختمان شبكه الیاف قرار دارند. الیاف صنوبر دارای طول بلند و قدرت درهم رفتگی خوبی می‌باشد.
ز- با افزایش انتقال بین الیاف، مقاومتهای مكانیكی كاغذ افزایش یافته و ماتی كاغذ كاهش می‌یابد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir