توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نرم افزار اکسس با pdf دارای 111 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نرم افزار اکسس با pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نرم افزار اکسس با pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نرم افزار اکسس با pdf :

Access
مدیریت پایگاه داده ها (چه داده های متنی یا تصویری یا غیره) شاید مهمترین كاربردی بوده است كه همواره از كامپیوترهای تجاری خواسته شده است. به همین دلیل در چند سال گذشته قبل از ظهور محیطهای مبتنی بر رابط گرافیكی شاهد حكومت زبان cobol بر امپراطوری كامپیوتر بودیم. بعد از این امر ظهور برنامه dBase و فروش حیرت آور آن خبر از همین احتیاج مبرم به پایگاه داده ها می داد.باز در این عرصه نیز شركت مایكروسافت بیكار ننشست و Access كه كاستیها و اشكالات برنامه های قبلی را برطرف نموده و كار با داده ها را به صورت

فوق العاده ای راحت تر میکند عرضه کرد.این برنامه كه همراه با كار در محیط كاملا گرافیكی ویندوز حتی قابلیت نصب در شبكه و internet را نیز دارد بدون شك یك نیاز شركتهای تجاری, برنامه نویسان, طراحان صفحات وب و حتی برای اشخاص معمولی برای كنترل داده ها و اطلاعات خود بوده است.ما در این دوره آموزشی شما را با قابلیت access آشنا كرده و شاید اگر اغراق نكرده باشم شما را استاد این برنامه بی نظیر خواهیم كرد شما نیز لحظه به لحظه به آشنایی با قابلیتهای این برنامه مطمئنا مشتاق یادگیری هرچه سریع آن خواهید شد.
شناسایی اصول ابزارهای لازم برای اجرا نرم افزار ACCESS

– برای مطالعه این دوره آموزشی نیاز است كاربران محترم آشنایی با محیط ویندوز و SQL داشته باشند.
– جهت نصب و اجرای نرم افزار های Office كه اكسس نیز شامل آن می شود، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد:
– حداقل سیستم مورد نیاز كامپیوتری با پردازشگر PENTIUM 3 یا بالاتر
– میزان حافظه RAM بسته به سیستم عاملی كه از آن استفاده می كند دارد

– سیستم عامل WINDOWS98
24 مگابایت MBحافظه به اضافه 8 مگابایت حافظه RAM برای هر یك از برنامه های OFFICE كه بطور همزمان با برنامه Microsoft Access اجرا می شوند
– سیستم عامل Windows Me یا Windows Nt 32 مگابایت حافظه RAM به اضافه 8 مگابایت حافظه RAM برای هر یك از برنامه های OFFICE
– سیستم عامل WINDOWS 2000 professional 64 مگابایت حافظه به اضافه 8 مگابایت حافظه RAM برای هر یك از برنامه های OFFICE
– هارد دیسك

فضای حافظه هارد دیسك بسته به پیكر بندی انجام شده متفاوت خواهد بود و با نصب سفارشی برنامه OFFICE ممكن است فضای مورد نظر افزایش یا كاهش یابد
– 245 مگابایت از فضای آزاد موجود در هارد دیسك كه 115 مگابایت از آن در محلی قرار داشته باشد كه در سیستم عامل خود را در آن نصب نموده اید، 50 مگابایت فضا دیگر دیسك برای كاربرانی كه از سیستم هایی به غیر از Windows 2000 و windows me استفاده می كنند.
– سیستم عامل

برنامه Access 2003 قابل نصب روی سیستم عامل هایی چون Windows 2000 و WINDOWS98 و windows me و Windows 2002 و بالاتر می باشد
آشنایی با کاربرد Access
اكسس كه یكی از برنامه های موجود در بسته نرم افزاری آفیس( Microsoft Office ) است برای ساماندهی و كنترل و مدیریت پایگاه داده ایجاد شده است.
این برنامه دارای قابلیتهای بسیار است , مانند ایجاد صفحه ورود اطلاعات به شكل دلخواه.

به عنوان مثال وقتی شما می خواهید اطلاعات موجود در یك چك را در كامپیوتر خود ذخیره كنید شما با استفاده از برنامه اكسس می توانید صفحه ای درست همانند صفحه چك ایجاد كنید و اطلاعات را به صورت كاملا گرافیكی در آن وارد كنید. شما پس از ایجاد پایگاه داده هایتان حتی می توانید از آنها گزارش گرفته و یا در بین اطلاعات خود جستجو كرده البته تمامی این امكانات را شما با دستان قدرتمند خود ایجاد خواهیدكرد.از موارد استفاده برنامه اكسس به طور شهودی می توان به استفاده آن در قسمت حسابداری یك شركت و یا نگهداری اطلاعات اشخاص عضو در سایتتان و حتی نگهداری اطلاعات كارمندان (حتی عكس آنها) و موارد بسیار متنوع دیگر اشاره کرد.

شما پس از ایجاد این پایگاه داده حتی می توانید آن را در شبكه در اختیار دیگران قرار داده یا بر روی آن كلید رمز گذاشته یا حتی در سطح كاربران مختلف مقدار دسترسی هر كاربر را تعیین كنید.

آشنایی با روند تکاملی نگا رشهای ACCESS
برنامه های office ابتداعا روی win3.11 که تحت سیستم عامل Dos اجرا میشد به وجود امد با ورزن 1 و 2و ;..و سپس با ظهور نرم افزار windows9x ،نرم افزارها ی office تحت ورزن های 97،2000،2002،2003،و بالاتر بوجود امده است.
شناسایی اصول کار با Menu Bar
باید توجه داشت که همانگونه که ابزار ها متناسب با محیط اشیاء و نماها متفاوت است فرامین موجود در منو ها نیز متناسب با محیط و اشیاء و نماها مفاوت است.مثلا در محیط جدول و نمای ورود داده Data Sheet فرامین منو insert و سایر منوها ، فرامینش با نمای Design View متفاوت است.سایر محیط اشیاء و نماهای ان نیز شامل این قاعده میشود .این تفاوت را در شکل D6 و D7 می توانید ببینید.

شناسایی اصول کار با Toolbars
یکی از راحتترین کارها ، انتخاب دکمه های نوار ابزار می باشد که در دسترس کاربر قرار می گیرد.از قابلیت های برنامه Access این است که متناسب با هر object ایی ابزار ان در اختیار کاربر قرار می دهد.بنابراین در شی Table نوار ابزارهای نمای Data sheet ان(شکل ِD1 )

با نوارابزارهای نمای design view ان(شکل D2) تفاوت داردبه همین ترتیب سایر شی ها نیز از این مسئله مستثنی نیست.

در صورتی که بخواهید نوار ابزاری را فعال یا غیر فعال نمائید، کافیست از منو view گزینه Toolbar را انتخاب سپس گزینه customize را انتخاب کنید.شکل D3

سپس تیک نوارهای مورد نظر را فعال یا غیر فعال کنید.شکل D4

شناسایی اصول کار با StatusBar
قسمت پایین پنجره برنامه نوار خاکستری وجود دارد که به ان نوار وضعیت میگویند. نوار وضعیت ، اطلاعات نماها و جزئیات و توضیحات درباره فیلدها و غیره را نمایش میدهد .شکل D5

شناسایی اصول کار با اجزاء تشکیل دهندهء بانک اطلاعاتی در ACCESS
اكسس ابزاری برای تولید بانكهای اطلاعاتی رابطه ای است. بانكهای اطلاعاتی امكان گردآوری انواع اطلاعات را برای ذخیره ‌سازی ،جستجو و بازیابی فراهم می‌كند. ساختار Access بر چیزی موسوم به object (شی) بنا شده است. شی های اصلی: در محیط اكسس هر چیزی كه یك نام داشته باشد یك شی تلقی می شود.
1- Table (جدول)
2- QUERY (پرس وجوها
3-Form (فرم ها)
4- Report (گزارشها)
5- Page (صفحه های دسترسی به داده ها)
6- Macros (ماكروها)
7- Modules (مدول ها)
تشریح كلی بر اجزاء تشكیل دهنده DataBase Access (بانك اطلاعاتی اكسس)
Table : جدول یكی از اجزاء اصلی بانك اطلاعاتی Access می باشد كه با هدف اصلی هر جدول نگهداری اطلاعات می باشد و داده ها را شما در جدول وارد می كنید. چگونگی طراحی و سازماندهی داده ها به شكل ستون ها و سطرها جدول را تشكیل می دهد. بانك اطلاعاتی Access می تواند دارای یك یا چندین جدول باشد بگونه ای كه با هم در ارتباط و تقابل باشند.در شکل Table0 شما می توانید این شی را ببینید.

در صورت انتخاب گزینه open از پنجره شی table وارد محیط ورود داده(Data Sheet View) میشوید.شکل Table1.

و در صورت انتخاب گزینه Design از شی Table وارد محیط Design View میشوید. شکل Table2.

اجزاء تشكیل دهنده بانك اطلاعاتی اكسس
Query :Query اساسا یك سئوال است و هر پرس و جو برای استخراج اطلاعات مورد نظر از یك بانك اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد و هر پرس و جو می تواند گروهی از ركوردها را كه شرایط خاصی را دارا هستند انتخاب كند، پرس و جوها را می توان بر اساس جداول یا پرس و جوهای دیگر آماده نمود. با استفاده از پرس و جوها می توان ركودهای بانك اطلاعاتی را انتخاب كرد و تغییر داد یا حذف كرد. همچنین می توان برای پی ریزی فرمها، گزارشات و صفحات دسترسی به اطلاعات از نتایج پرس و جوها استفاده نمود. زبان قابل برنامه نویسی در پرس و جو،SQL می باشد.در شکل query0 شما میتوانید این شی و نماهای ان را ببینید.

در صورت انتخاب گزینه open از پنجره شی Query وارد محیط ورود داده(Data Sheet View) میشوید.شکل Query1.

و در صورت انتخاب گزینه Design از شی Query وارد محیط Design View میشوید. شکل Query2.

اجزاء تشكیل دهنده بانك اطلاعاتی اكسس
Form: متداولترین روش استفاده از فرمها، ورود داده ها و نمایش داده ها می باشد. فرمها برای سفارشی كردن نمایش داده هایی كه برنامه شما از پرس و جو ها یا جداول ها استخراج می كند می باشد به عبارتی فرم شامل پنجره ایی است كه امكان اطلاع رسانی به كاربران و یا دریافت اطلاعات از آنها را در اختیار قرار می دهد.
با انتخاب گزینه open از پنجره شی Form وارد نمای ورود داده (Form View) فرم میشوید .شکل form1 .

و در صورت انتخاب گزینه Design از شی Form وارد محیط Design View میشوید. شکل Form2.

Report: گزارش شی است برای قالب بندی. محاسبه و چاپ و خلاصه كردن اطلاعات انتخاب گزارشها می توانند براساس جداول، پرس و جوها باشند قابلیت گزارش چاپ داده هاست. همچنین گزارشها را می توان براساس چند جدول و یا پرس و جو تهیه نمود تا رابطه بین داده ها را نشان دهد.در شکل Report0 شما پنجره شی Report و نماهای آن را می توانید مشاهده کنید.

اجزاء تشكیل دهنده بانك اطلاعاتی
Data Access page: این صفحه شی است كه نمایش و ویرایش را تحت internet explorer ماكروسافت تسهیل می بخشد. این صفحه كاربران را قادر می سازد كه از طریق اینترنت با اینترانت اطلاعات موجود در پایگاه داده ها را مشاهده و ویرایش نمایند. كار با این صفحات بسیار شبیه كار بر روی یك جدول یا فرم در Access می باشد.
با انتخاب نمای Open از پنجره شی Page شما وارد نمای ورود داده page میشوید .شکل page1.

و در صورت انتخاب گزینه Design از شی Page وارد محیط Design View میشوید. شکل page2.

Macros: ماكروها به خود كار(Automatic)كردن كارها تكراری، بدون نوشتن برنامه های پیچیده یا فراگیری یك زمان برنامه نویسی كمك می كند در واقع ماكروها یكسری عملیات هایی هستند كه در واكنش به یك رویداد مشخص اجرا می شوند. مانند كلیك بر روی یك دكمه برای بسته شدن یك فرم و غیره، واكنش نشان می دهد. نمای ها و پنجره شی Macro را می توانید مشاهده کنید.شکل Macro 0 .

در صورت انتخاب Run از پنجره شی Macro به نمای اجرا ماکرو میروید . و در صورت انتخاب گزینه Design از شی Macro وارد محیط Design View میشوید. شکل Macro2.

Modules: محیط بسیار قوی و با كیفیت برای برنامه نویسی، محاسبات و عملیات پیچیده روی سیستم بانك اطلاعاتی است در این شی از زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیك استفاده می شود. مدول حاوی روال هایی سفارشی می باشد و به شما اجازه به دام انداختن خطا را می دهد در صورتی كه این قابلیت در ماكروها موجود نبود هر مدول حاوی توابعی می باشد كه از هر جای برنامه قابل فراخوانی است و می تواند نسبت به رویدادهای موجود روی یك فرم و یا گزارش وابسته واكنش نشان دهد.همچنین برای انجام فعالیتهای پیچیده ای چون بازكردن یك صفحه گسترده برنامه exell وغیره;;. ،استفاده نمود.پنجره شی Module و نماهای آن در شکلModul0 قابل مشاهده است.

و در صورت انتخاب گزینه Design از شی Modules وارد محیط Design View میشوید. شکل Modul2.

شناسایی اصول کار با محیط ACCESS
تعریف پایگاه داده‌ای ارتباطی:
پایگاه داده‌های ارتباطی، مجموعه‌ای از جدول‌های داده است كه یك فیلد مشترك در هر یك از جدولهای موجود دارد و از طریق آن می‌توان داده‌ها را بهم ربط داد.به این مدل از پایگاه داده‌ها ، پایگاه داده‌های ارتباطی RelationShip می‌گویند.
به دو صورت زیر می‌توان یك پایگاه داده رابطه‌ای(Database) ایجاد نمود:

1 Blank Database
2. Database Wizard
ابتدا create a new file را انتخاب كرده و سپس می توان از blank data base ،از قسمت new فایل access را با طراحی تمام اجزاء توسط كاربر انجام داد و یا اینكه با انتخاب on my computer از الگوهای طراحی شده به صورت wizard استفاده نمود. در Wizardها بخشی از object ها طراحی شده و كاربر كافی است با تغییراتی آن را برای كار خود استفاده نماید.
Blank DataBase

در صورت انتخاب Blankكلیه اشیائ اكسس شاملTable و غیره قابل طراحی توسط كاربر می‌باشد. برای ایجاد پایگاه داده ابتدا باید نام ومسیر Data Base را تعیین نمود.
گزینه‌های زیر در اجزا Table, Query,Form مشترك میباشد

1 Open(نمای ورود داده)
2 Design(نمای طراحی)
3 New(ایجاد شئ جدید)
Macros ,modules دارای گزینه‌های زیر می‌باش

ند:
1 Run(اجرا)
2 Design
3. New
Report شامل:
1 Preview(پیش نمایش)

2 Design
3. New
با انتخاب blank data base مرحله file new data base فعال می گردد كه در این قسمت نام فایل و مسیر فایل را می توان مشخص نمود. پیش فرض برنامه برای نام db1 و یا db…… می باشد. و مسیرپیش فرض آن my document که خود برنامه فایل ساخته شده را در این مسیر شما با کاربرد نرم افزار Access آشنا شدید و با اجزاء تشکیلتوانایی ایجاد یک بانک اطلاعاتی در این فصل می اموزید چگونه می توان جدول ایجاد نمود با تعریف داده ،فیلد و رکورد آشنا میشویدو با خصوصیات محیط طراحی و محیط ورود داده آشنا میشوید.
برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی همانگونه که در قسمت شناسایی اصول کار با محیط ACCESS گفته شد ابتدا یک فایل با نام مورد نظر می سازید .حال برای تکمیل این بانک اطلاعاتی باید یکی یکی اشیا موجود برای ایجاد بانک اطلاعاتی را بسازیم که اولین و مهمترین انها جدول می باشد ،قبل از آشنایی و ساختن جداول باید با تعاریف و اصطلاحات لازم اشنا شد .
تعریف داده (Data):
هرگونه اطلاعات لازم و كاربردی درباره یك موجودیت را یك داده می‌گویند.
تعریف فیلد(Field) :
به هر ستون یك جدول كه در بر گیرنده كلیه اطلاعات مربوط به آن ستون می‌باشد و بخشی از یك موجودیت را تشگیل میدهد فیلد گفته می‌شود.
تعریف Rcord :
به هر سطر یك جدول كه اطلاعات مربوط به یك موجودیت را نشان می‌دهد ، ركورد گویند.
به شکل زیر توجه کنید ما در این جدول 4 ستون داریم که فیلدهای ما را تشکیل میدهد،کد پرسنلی یکی از فیلدها میباشد و اطلاعات در سطر که مشخصات یک فرد میباشد رکورد را تشکیل می دهد.

.
اشنایی با خواص مربوط به جداول و فیلدها
برای ساخت جدول روی گزینه New مطابق شکل زیر کلیک کرده تا گزینه های زیر ظاهر شود.هر کدام از گزینه های زیر یک روش برای ساخت جدول می باشد ،که با توجه به نوع اطلاعات و راحتی و سرعت کارتان یکی از اینها را می توانید انتخاب کنید.مراحل زیر را دنبال کنید تا با هر یک از این شیوه های ساخت جدول اشنا شوید.

1 DataSheet View
2. Design View
3. Table Wizard
4. Import Table
5. Link Table
DataSheet View :

در این روش محیط را به شكل یك صفحه گسترده یا با فرمت جدولی نمایش می‌دهد.ستونها نماینگر فیلدهای موجود در جدول هستند. كه از Field 1 تا Field 10 در آن موجود می‌باشد .شما در این روش با Rename Column کردن نام این فیلدها و وارد کردن نام فیلدهای مربوطه می توانید جدول خود را بسازید.برای اینکار ابتدا فیلد را انتخاب سپس از منو Format گزینهRename Column را انتخاب کنید و یا اینکه روی فیلد مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه Rename Column را انتخاب کنید .
مزیت این روش این است که شما میتوانید هم فیلدها را بسازید هم رکورد ایجاد کنید .از معایب ان نیز این است که شما در این روش نوع دادها و خصوصیات فیلدها را نمی توانید تغییر دهید.

دراین روش شما می توانید از جداول از پیش طراحی شده برای ساخت جدول خود استفاده نمایید.با انتخاب این Table Wizard از قسمت New پنجرهء محاوره ای ان ظاهر می گردد که شامل گزینه‌های زیر موجود است:
1 Sample Tabales :نمونه جدول توسط این گزینه انتخاب می‌شود.كه بر اساس دو مورد
A. Business

B. Personal
قابل انتخاب می‌باشد.بعبارتی دیگر چون جداول از قبل ساخته شده است و شما می خواهید جدول یا جداول خود را انتخاب کنید انها را در دو گروه دسته بندی کرده اند که شما به راحتی انها را جستجو کرده و فیلدها و جداول مورد نطرتان را انتخاب کنید.انتخاب اول جداول مربوط به مشاغل و دسته دوم جداول موارد شخصی و عمومی می باشد.
2 Sample Fields :با انتخاب هر جدول فیلدهای ان در قسمت Sample Field ظاهر میشود ،که به شما این اجازه را می دهد که توسط دکمه های راهنما انها را به قسمت Field In My New Table انتقال دهید.

3 Fields In My New Table : فیلدهای منتقل شده به این قسمت ،فیلدهایی هستند که جدول شما را می سازند.
4 NEXT
5. در این مرحله نام برای جدول خود انتخاب کنید و از شما می پرسد که فیلد كلید اصلی برای جدولتان در نظر بگیرم ،در صورتی كه پیش فرض را بپذیرید خود برنامه كلید اصلی ایجاد می‌كند در غیر این صورت خود باید تعیین نمایید. برای درک اینکه فیلد کلید اصلی چیست مراجعه کنید به قسمت شناسایی اصول کار با رابطه ها و فیلدهای کلیدی .
6 NEXT
7. در این مرحله می‌توان نحوه اجرا جدول را تعیین نمود:
أ‌. اجرا در نمای ورود داده
Enter date directly into design
ب‌. اجرا در نمای طراحی
the table design Modify

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir