توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله سیر و سیاحت در قرآن با pdf دارای 170 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سیر و سیاحت در قرآن با pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سیر و سیاحت در قرآن با pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سیر و سیاحت در قرآن با pdf :

« فسیروا فِی الارضِ فَانظُروا كیفَ كانَ عاقبهُ المُكذِّبینَ»
ستایش خداوندی را كه بندگانش را به وسیله كتاب هدایت از ضلالت و گمراهی به روشنی و سعادت رهنمون شد، و پیوسته او را به سیر در آفاق و انفس دعوت كرد تا شاید از این رهگذر با اندیشه و تدبر در احوال اقوام گذشته راه شایسته خویش را به درستی دریابد.
و سلام و صلوات بر محمد مصطفی خاتم النبیین آن خورشید هدایت گر و تبیین كننده آیات وحی. آن بزرگ مرد عالم بشریت، كه جهان تا ابد مدیون تلاشهای بی دریغ اوست.

سیر و سیاحت می تواند یكی از بهترین عوامل شناخت خداوند در زمین به شمار آید زیرا كه در پرتو سیر و سیاحت شگفتیهای بدیع آفرینش در نظر انسان ظهور و بروز پیدا كرده و حقایقی بر او آشكار می شود كه ماحصل آن تدبر و تفكر در جهان خلقت و آفرینش است. و در این مرحله است كه انسان لب به ستایش خداوند سبحان گشوده به یگانگی او اعتراف می كند.
و چه چیز برای انسان موحّد از رسیدن به الی الله بالاتر و ارجمندتر می تواند باشد؟

تعریف موضوع
در این تحقیق سعی شده است مساله سیر وسیاحت از منظر قرآن كریم مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد و به مسایل جانبی از جمله اهداف، مخاطبان و مصادیق آن با توجه به كتب تفسیری و روایی و دیگر كتابهایی كه در این زمینه نگارش یافته اند ، بپردازد.اهمیت موضوع
راجع به اهمیت موضوع همین بس كه قرآن كریم در سور مختلف به طور مكرر انسانها را به سیر فرا می خواند وایشانرا به مشاهده صنع وخلقت الهی در آفاق و انفس و همچنین عبرت گرفتن از عاقبت انسانهای سركش دعوت می كند.

پیشینه موضوع
در مورد موضوع مورد بحث به طور پراكنده در كتب تفسیری و نیز كتب روایی ازجمله میزان الحكمه، وسایل الشیعه، من لایحضره الفقیه و … مطالبی بیان شده است. اما كتاب یا پایان نامه ای كه اختصاصاً به این موضوع پرداخته باشد وجود ندارد.
سوال اصلی
سیر و سیاحت (آنگونه كه در قرآن كریم مطرح شده) تا چه حد در رشد و كمال معنوی انسان موثر است؟
فرضیه : سیر و سیاحت در قرآن كریم به عنوان یكی از عوامل شناخت خداوند، حفظ ایمان و تقوا و عبرت گرفتن از پدیده های طبیعی معرفی شده است.
سوال های فرعی:
1- اهداف اساسی و مهمی كه قرآن كریم در مورد سیر وسیاحت ذكر نموده چیست؟
2- منظور از سیر وسیاحت از دیدگاه قرآن كریم و روایات چیست؟
3- مصادیق سیر و سیاحت از دیدگاه قرآن كریم و روایات چیست؟
4- در قرآن كریم چه نوع سیاحتی مورد توجه قرار گرفته است؟

روش تحقیق
با توجه به موضوع، روش این تحقیق كتابخانه‌ای است.
محدودیت های تحقیق
با توجه به عدم وجود كتب مختص به موضوع تحقیق این پروژه با محدودیت منابع روبه رو بوده است و علاوه بر آن این تحقیق با محدودیت زمانی به نگارش درآمده است.
پیشنهادات
با توجه به تحقیقات انجام شده، موضوعات بحث شده در این پروژه هر كدام می تواند به تنهایی موضوع یك پروژه یا پایان نامه قرار گیرد و به طور موشكافانه مورد بررسی قرار گیرند.

به نظر می رسد برای نوآوری در این تحقیق باید پا را از تفاسیر فراتر گذاشت و به مطالعه كتب دیگری كه به صورت علمی و كاربردی به این موضوع پرداخته اند همت گماشت، تا از تكرار مكررات بدر آمده، گامی فراتر از آنها برداریم.

چكیده
در خصوص آیات سیر موضوعات مختلفی قابل تحقیق و بررسی هستند كه از میان موضوعات مطرح شده به دلیل گسترده بودن مباحث، سعی شده است موضوعاتی در رابطه با سیر مورد توجه قرار گیرند، كه از نظر قرآن كریم حائز اهمیت هستند. از جمله مخاطبان سیر، اهداف سیر، لزوم عبرت گرفتن از اقوام و ملل گذشته، عوامل سقوط و تعالی حكومتها و …
لذا فصل اول حاوی دو بخش است: بخش نخست، اهمیت و ضرورتهای سیر در قرآن كریم را بحث می كند كه هدف از این بخش پاسخ به چرایی و لزوم سیر می باشد.
و بخش دوم مخاطبان آیات سیر در قرآن كریم را مورد توجه قرار داده و با استفاده از تفاسیر نمونه المیزان و مجمع البیان بدان پرداخته است.

فصل دوم شامل بررسی اهداف و مصادیق سیر و سیاحت می باشد كه از جمله زیر مجموعه های آن را مشاهده آیات و نشانه های الهی در مخلوقات و مصنوعات، عبرت گرفتن از اقوام و ملل پیشین، تحصیل علم ومعرفت، جهاد و هجرت تشكیل می دهند.

در فصل سوم به آداب و باسته های اخلاقی سیر و سیاحت از دیدگاه قرآن كریم و روایات معصومین علیهم السلام پرداخته شده است. در این فصل سعی شده آداب قبل از سفر، زمان خروج و حین سفر و رسیدن به مقصد با استفاده از آیات و روایات مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

تعریف مفاهیم
در این فصل برآنیم تا با بررسی دقیق تر معانی لغت، با استفاده از كتب مرجع موجبات آشنایی بیشتر خواننده را با مفاهیم مطرح شده در تحقیق فراهم نمائیم.
1- سفر : برداشتن پرده
راغب اصفهانی در رابطه با این واژه می گوید: السفر كشف الغطاء و یختص ذلك بالأعیان نحو سفر العمامه عن الرأس و الخمار عن الوجه

سفر برداشتن پرده است كه به اجسام و اعیان مخصوص می شود مثل سفر العمامه عن الراس
دستار و عمامه از سربرداشت و نیز سفر الرجل فهو سافر یعنی آن مرد سفر كرد و مسافر است.
وجه تسمیه سفر براین معنی را بدین گونه می توان برداشت كرد كه در سفر حقایق بر انسان

آشكار می شود. همچنین در معجم الوسیط آمده : ( سُفَرُ : وضح و انكشف) كه همان واضح شدن و برداشتن پرده معنی می دهد. كلمه سٍفْر نیز به كتاب اطلاق می شود، چون هر نوشته ای در واقع از حقیقتی پرده بر می دارد و جمع آن اسفار است. اطلاق سفر بر فرستاده نیز از همین جهت است چرا كه او هم عامل برداشتن نگرانیها یا آشكارشدن حقایق بین دوكس یا دو قوم است

. همچنین میانجیگری كردن و بین دو گروه یا دو نفر را صلح دادن نیز به همین معنا آمده است و سفاره بین القوم یعنی میان آن گروه برای صلح میانجیگری كرد.
السفر همچنین به معنی عزیمت و كوچ كردن آمده است. و دهخدا آن را در مقابل حضر و پریدن مسافت می داند.

2- سیر (سار) : گردش و سیر كردن در زمین
واژه سیر در كتب لغوی به معنی گذشتن و سیركردن در زمین و گردش كردن آمده است. همانطور كه راغب می گوید : السیر المضیُّ فی الأرضِ و رَجلٌ سائُرٌ و یسار
و نیز در مورد آیه : « قُل سیروا فی الأرضِ ثمَّ انظُروا كیفَ كانَ عاقبهُ المُكذِّبینَ»
گفته شده تشویقی است بر سیر و سیاحت در زمین با جسم و بدن و نیز گفته شده تشویقی است بر جولان و حركت فكری و دریافت حالات گوناگون شده اقوام و زمین چنانكه در خبری در وصف اولیاء روایت شده است « اَبْدانَهُم فی الأرضِ سائرهٌ و قلوبهم فی الملكوتِ جائلَهٌ»

بدنهای اولیاء در زندگی و زمین سیركننده است ولی دلهاشان در ملكوت در حال طواف است.
این واژه در كتاب فرهنگ لاروس به معنی روان ساختن آمده است به طوریكه در معنای جمله (سیَّرَ یَسییراً) می نویسد: آنرا به راه انداخت، روان ساخت. كه البته این معنی با گردش و سیركردن مناسبت دارد.
در قاموس سیر به معنی راه رفتن آمده مانند : « و تَسیرُ الجبالُ سَیراً »

این كلمه در باب تفعیل و نیز به وسیله باء متعدی می شود : « وَ یَوْمَ نُسَیِّرُ الجبالَ و تَرَی الارضَ بارِزهً» و «فلمّا قَضی موسیَ الْاَجَلَ و سارَ بِأهلِهِ» و
3- سیح : جریان – سیر

راغب درباره واژه ساح می گوید : ساح فلانٌ فی الارض: او مثل گذشتن و جریان آب در زمین شتافت و معنی آیه (فسیحوا فی الارضِ اربعهَ أشهُرٍ) را چنین بیان می كند:
چهار ماه در این سرزمین بگردید.
و نزدیك به همین معنی را ابن منظور در لسان العرب بیان می كند.
واژه سَیّاح صیغه مبالغه این فعل و به معنی بسیار سفر كننده است و نیز سیاحت به معنی جهان گردی و جهان پیمایی به كار می رود.
در فرهنگ لاروس در معنی السیح آمده است : آب روان بر روی زمین، كه البته این معنی با دیگر معانی مناسبت دارد.
معنی سیح در قاموس اینگونه بیان شده : سیح جریان و سیر و همچنین از صحاح نقل می كند كه : « ساحَ الماء : جری علی وجه الارض – ساح فی الارض: ذهب» و در ادامه از طبرسی نقل می كند كه (سیح) سیر با مهلت است.

4- نَفَرُ
نَفَرُ به معانی مختلف آمده از جمله ترسیدن و رم كردن، روی گرداندن ، پراكنده شدن، سرعت گرفتن و برگشتن و حركت كردن.
قاموس می گوید : نفر اگر با «من » و «عن» آید به معنی دوری و تفرق باشد و اگر با «الی» باشد به معنی خروج ور فتن است. و به عبارت دیگر اگر بگوییم : « نفر منه و عنه» یعنی از آن دور شد واگر بگوییم « نفر الیه » یعنی به سوی آن رفت و همچنین به نقل از مجمع بیان می كند : «نفر» رفتن است به سوی آنچه برآن تهییج شده.

قاموس درباره معنی كلمه «نفر» در آیه : « فَلولا نَفَرَ مِن كلِّ فِرقهٍ مِنْهُمْ طائفهٌ لِیَتفَقَّهوا فی الّدین …» بیان می كند كه « فلولا نفر الی طلب العلم» بوده به این معنی كه : چرا از هر گروه دسته ای به طلب علم خارج نمی شوند تا در دین عالم باشند.
و همچنین «نفر» در آیه : « یا اَیُّها الذین امنوا خُذُوا حِذرَكُم فَانفِروا ثُباتٍ اَوِ انْفِروا جمیعاً » را به معنی خارج شدن می گیرد و چنین معنی می كند كه : ای اهل ایمان احتیاط ( و اسلحه) خویش را برگیرید و گروه گروه یا همگی به جهاد خارج شوید.
و نیز كلمه استنفار در قاموس به معنی رم دادن و رم كردن و طلب خروج و حركت است.
5- هجرت : ترك كردن – جدا شدن – كوچ كردن

الهجره و الهُجْره : هجرت كردن از جایی و شهری به شهر دیگر رفتن.
قاموس می گوید : اصل مهاجرت به معنی متاركه غیر است و در عرف هجرت از محلی است به محل دیگر و در عرف قرآن هجرت از دار كفر است به دار ایمان مثل هجرت از مكه به مدینه در اوایل اسلام.

و از قول طبرسی می گوید: مهاجران را به جهت قطع مواصلت و ترك قوم و محلشان مهاجر نامیده اند و علت آمدن با مفاعله آنست كه هر یك از مهاجران مانند نظیر خویش از وطن و قوم خود بریده و مصاحبت رسول خدا (ص) را اختیار می كردند.
راغب در این باره می گوید: «هجر» و «هجران» دور شدن انسان از دیگریست با بدن یا با زبان و یا با دل و قلب مانند ( واهجُروهُنَّ فِی المَضاجع)

و در جای دیگر اشاره می كند: مهاجرت در اصل ترك كردن دیگری است از آیه :
« والّذینَ هاجَروا و جاهَدوا»

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir