توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تقسیم بندی یك سیستم قدرت الكتریكی با pdf دارای 52 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تقسیم بندی یك سیستم قدرت الكتریكی با pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تقسیم بندی یك سیستم قدرت الكتریكی با pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تقسیم بندی یك سیستم قدرت الكتریكی با pdf :

بخش های اساسی هر سیستم قدرت الكتریكی :
هر سیستم قدرت الكتریكی از سه بخش اساسی به شرح زیر تكمیل می شود.
1- مراكز تولید نیروگاه ها: این مراكز انرژی الكتریكی را تولید كرده و از طریق خطوط انتقال آن را به مراكز تولید منتقل می كنند .
2- سیستم های انتقال : جهت انتقال انرژی الكتریكی از مراكز تولید كه اغلب در فواصل دور از مراكز تولید كه اغلب در فواصل دور از مراكز بار قرار گرفته اند و به منظور انتقال قدرت های بزرگ ، از سیستم های انتقال استفاده می شود .
3- سیستم های توزیع انرژی الكتریكی مورد نیاز مشتركین را با ولتاژ اولیه توزیع یا ولتاژ ثانویه توزیع تامین می كنند .
در شكل زیرشمای كلی و تك خطی یك سیستم قدرت نشان داده شده است.

فشار ضعیف ترانس كاهنده ترانس كاهنده ف.توزیع ترانس كاهنده انتقال ترانس افزاینده ژنراتور
6-11-20 KV 132,230 400KV ,63,66 KV 20 KV 400 3 220 1 20 /400
20KV/132KV 132KV 66/20 KV
20KV /230 KV 230 /66 ,63 KV 63/20 KV
20 KV/ 400 KV 400 /66 ,63 KV
ولتارژهای مورد استفاده در مملكت ما و تقسیم بندی آن ها از نظر انتقال و توزیع و فوق توزیع .
ولتاژهای مورد استفاده در مملكت ما به شرح ذیل است .
400V,6V,11KV,20KV,33KV.63KV,66 KV,132KV,230KV,400KV
توضیح 1) ولتاژهای تا 1000 ولت را فشار ضعیف واز 1KV تا 50KV را فشار متوسط و از 50KV با بالا را فشار قوی می نامند .
توضیج 2) ولتاژهای 6KV و 11KV در برخی از كارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند.
توضیح 3) ولتاژهای 20KV . 33KV ولتاژهای اولیه توزیع می شوند .
نكته: وزارت نیرو 20KV را به عنوان ولتاژ اولیه توزیع استاندارد نموده است ولی در برخی از نقاط ایران 33KV نیز وجود دارد .
توضیح 4) ولتاژهای 132kv,66kv, 63kv ولتاژهای فوق توزیع محسوب می شوند.
توضیح 5) ولتاژهای 132kv گاهی نیز به عنوان ولتاژ انتقال ولی 230kv و 400kv ولتاژهای انتقال محسوب می شوند .

انواع پست (از نظر قرار گرفتن تجهیزات در داخل یا خارج پست )
پست های سر پوشیده : (بسته) كه قسمت سوئیچ یا در آن در داخل محفظه شیشه ای قرار دارند كه داخل آن محفظه گاز sf6 قرار دارد كه این گاز به عنوان عایق مورد استفاده قرار می گیرد – مانند پست 400 بندرعباس و پست 400 فولاد مباركه .
از این پست ها در محل هایی استفاده می شود كه فضا كم باشد یا هوای اطراف پست بنا به دلیلی آلوده باشد . طبیعاً در پست های سر پوشیده كه داخل محفظه شیشه ای قرار دارد فاصله بین تجهیزات كمتری می باشد .
پست های باز : پست هایی هستند كه قسمت سوئیچ یارد فضای آزاد قرار می گیرد كه در این پست ها عایق هوای اطراف می باشد .
قسمت سوئیچ یارد : منطقه ای از پست كه تجهیزات كلید زنی تابش بارها و كلید های قدرت و وسایل اندازه گیری در آن قمست قرار دارد.

شناسنامه ایستگاه
1) سال احداث : 1361
2) مجری ساختمانی : شركت امانی ساختمانی توانیر
3) شركت سارنده تجهیزات : اكسپورت – ایمپورت
4) كشور : آلمان شرقی
5) مونتاژ : شركت پیمانیر
6) سال بهره برداری : طرح موقت : 1365 – طرح دائم : 1367
7) ظرفیت بار : 250 مگا وات آمپر
8) مساحت كل پست : 90000 متر مربع
9) مساحت اتاق فرمان : 400 متر
10) تعداد فندانسیون : 624 قطعه
11) تعداد ترانس قدرت : 2 دستگاه
12) تعداد خط ورودی : دو خط 230 كیلو ولت
13) تعداد خط خروجی : 14 خط 63 كیلو ولت

حد اكثر بار 140 مگا وات ساعت (اسفند 1373) – نسبت تبدیل:20/63/230 kv
نوع ترانس قدرت : كاهنده V,E,M – نوع كلید فشار قوی : اسپرن شو Minoil و sf6 اینرگوین وست – تعداد كلید قدرت 230 KV : (4 دستگاه سه فاز ) جمعاً 12 عدد – تعداد كلید قدرت 63 : 18 دستگاه (سه فاز) جمعاً 54 كلید – تعداد سكسیونر 63 : 81 عدد (سه فاز ) جمعاً 243 عدد – تعداد ترانس جریان 230 : 6 مجموعه (سه فاز ) جمعاً 18 عدد – تعداد ترانس جریان 63 : 22 مجموعه (سه فاز) جمعاً 66 عدد – تعداد ترانس ولتاژ 230: 4 مجموعه (سه فاز ) جمعاً 12 عدد – تعداد ترانس ولتاژ 63 : 18 مجموعه (سه فاز ) بعلاوه یك دستگاله تك فاز جمعاً 55 عدد – تعداد C.V.T 230 : 4 دستگاه – برق اضطراری مصرف داخلی : دیزل ژنراتور یا قدرت 250 كیلو وات ساعت – نوع رله : G.E.G – تعداد برقگیر 230 : 12 دستگاه – طرح توسعه خطوط 63: 4 خط (بی) 63KV – سال اجرای طرح توسعه : 1370 – سال بهره برداری طرح توسعه : 1372 – تست تانژانت دلتا : 1368- 1373- تست ترموویژن : 1373- تحویل موقت ترانس ك 1370 – تحویل دائم ترانس : 1373 – عایق بندی طرف 20 كیلو ولت ترانس ها : 1373 – عایق بندی داخل پانل 380ولت : 1371 – تعویض اینترلاك خط خروجی : 1371 – نصب تلفن D.T.S : 1373 – تعویض سیستم بوشلینگ نوترال ترانس : 1374 – در مدار قرار گرفتن ریكلزر خط خروجی : 1372- احداث فنداسیون ترانس های توسعه : 1372 – نصب تجهیزات مركز تلفن E.M.S : 1370 – تنظیم پت ترانس های كمكی روی پست 1 : 1368-

وسایل ارتباطی
1) بی سیم S.T.C : یك دستگاه تماس یا دیس پانپیگ مركزی توزیع و تعدادی ازپستها .
2) تلفن D.T.S : یك دستگاه تماس مستقیم با دیسپانپیگ مركزی .
3) تلفن P.L.C : اتاق فرمان 2 دستگاه ، نگهبانی 1 دستگاه ، دفتر 1 دستگاه
وسایل اطفاء حریق تجهیزات
جهت ترانس ها : سیستم اطفاء حریق اتوماتیك از نوع گاز نیتروژن
جهت دیزل خانه : سیستم اطقاء حریق اتوماتیك از نوع گاز CO2
جهت كابل و وسایل برقی : كپسول گاز CO2
وسایل گرمایی و خنك كننده :
اتاق فرمان : یك دستگاه ایركاندیشن 8 تن
اتاق رله : یك دستگاه ایركاندیشن 5 تن

دیزل خانه : هیتر برقی
پند تعریف
ظرفیت بار : مقدار باری كه ما مجحاز هستیم با در نظر گرفتن تلفات پایین از یك دستگاه بگیریم .
فونداسیون : محلی كه دستگاهها و سایه ها و … روی آن قرار می گیرند كه تمام آن از جنس سیمان می باشد و به طور كلی از كارهای ساختمانی یك ایستگاه به شمار می رود .
خط خروجی : خط هایی كه از پست برای تغذیه واحدهای در نظر گرفته شده خارج می شود .
خط ورودی : خط هایی هستند كه برای تغذیه پست به پست وارد می شود .

قسمت های اساسی پست در یك نگاه
رله بورد – قسمت LV AC – قسمت PLC – باطری خانه – دیزل خانه
رله بورد : قسمتی كه كلید پانل های مربوط به رله ها در آن جا نصب می شود .
قسمت LVAC : قسمتی از پست كه كلیدهای 380 ولت مصرف داخلی و شارژر 125 ولت در آن قرار دارد .
باطری خانه : قسمتی كه باطری های P.L.C و 125 ولت و مركز تلفن و R.T.V در آن جا قرار دارد .(POWER LINE CARIER : P.L.C)
دیزل خانه : در این قسمت دیزل خانه و قطعات مربوط به آن قرار دارد كه در بحث دیزل خانه به طور مفصل شرح داده خواهد شد .
اتاق فرمان : شامل قسمتهای زیراست :
پانل های مربوط به پست های 63 KV
پانل های مربوط به پست های 230 KV و بی ها
تپ چنجر ترانسفورماتور –
دستگاههای ثبات –
دستگاه ایركاندیشن-

حال به شرح قسمت های گفته شده می پردازیم :
پانل های مربوط به پست های 63 KV :
پانل 63 كیلو ولت شهرضا یك : شماره خط این پست 616 و شماره تابلوی آن F21 است (F21 LINE NO ,MR 616) این پانل پانل پست های 63 كیلو ولت است كه دارای صفحه های نمایشگر و كلیدهایی به شرح زیراست .

در قسمت بالای پانل دو ردیف سه تایی سه تایی صفحه نمایشگر وجود دارد كه سه تا ردیف اول به نام ترانسدیوستر و نمایشگر رقعی (TRM- DS) كه برای جریان و برحسب آمپر است و سه تای ردیف دوم به ترتیب ترانسدیوستر و نمایشگر رقمی (TRM-2D052) برای توان راكتیو و برحسبMVAR و ترانسدیوستر و نمایشگر رقمی (TRM D 100) برای ولتاژ و بر حسب KV و ترانسدیوستر و نمایشگر رقعی (TRM- 2DO51) برای توان اكتیو و بر حسب MW است .

سه نمایشگر ردیف اول آمپر سه فاز را نشان می دهد كه در طی روز هر ساعت 1 بار برای آمار بار خط یاداشت می شود و این سه رقم تقریباً با هم مساوی هستند برای همین یكی از این سه رقم یاداشت می شود مساوی نبودن یكی از سه رقم یاداشت می شود . مساوی نبودن یكی از این سه رقم به دلیل خطراتی دستگاه و تنظیم نبودن آن است و سه نمایشگر ردیف دوم نیز در طول روز هر ساعت 1 بار یاداشت می شود بعد از این دو ردیف دو پنجره آلارم وجود دارد كه هر كدام از این پنجره به هشت قسمت تقسیم می شود (دو قسمت اول به رنگ قرمز و 6 قمست بعدی به رنگ زرد است ).

این پنجره ها از نوع طرح توسعه ایندگوین وست (ENERGoinvest) است كه ساخت كشور یوگسلاوی می باشد .
نكته : به طور كلی قسمت قرمز نشانگر قطع و قسمت های زرد خبر دهنده می باشد .
لكاس بندی آلارم ثبت شده بر روی پنچره آلارم یك فیدر 63 كیلو ولت از نوع طرح ایندگوین وست ست 230 مباركه.

قطع P.T.N، دیستانس قطع P.T.N ، E/F یا 0/C
Distance p.T.N
Trip 0/c & E/F P.T.N
Trip
عقب ماندن رله همراهی كننده عقب ماندن N1 ، مدار قطع بریكر (دژنكتور)
Flofew REL -Fail COB Trip ciro n fail
كمبود گاز یا هوا 1 بریكر (دژنگتور) كنترل كننده P.T.N دیستانس
COB- LOW
GAS & AIR 1 DIST P.T.N
INORERATIVE
فیوز معیوب P.T.N ، دیستانس قطع V.T.M.C.B
DIST P.T.N
FUSE Failure V.T.M.C.B
TRIP

قطع P.T.N جهت E/F كمبود گاز یا هوای بریكر (دژنكتور)
DIR . E/F
P.T.N. TRIP C.B -LOW
GAS&AIRZ 0
قطع مدار بریكر (دژنكتور) عقب ماندن منبع تغذیه AC ،سكسیونر و بریكر (دژنكتور)
C.B TRIP
CIRC .N-2-FAIL C.B.& ISOL – A0C
Supply Fail
اتو ریكلوزر در حال پیشرفت قفل شده بوسیله هوا
AIR
Inrrogrs AIR
LOCK OUT
كمبود گاز CT عقب ماندن منبع DC ، كنتور یا P.T.N
C.T LOW
GAS CONT& P.T.N
DOCSAPPLY FAIL

این پانل شامل كلیدهایی برای تست لامپ (TEST LAMP) و پاك كردن آلارم (RESET) و كلیدی به نام (ACCept) است .
تذكر : پانل پست 63 كیلو ولت شهرضای دو نیز مانند شهرضای یك از نوع طرح اینرگوین- وست می باشد شماره خط این پست 615 و شماره تابلو F20 است .
پانل پست 63 كیلو ولت صنایع فولاد 2و1 :

این پانل از نوع طرح كلیدهای اسپرن شو Mir oil است كه دارای دو ردیف 6 تایی صفحه نمایشگر برای اندازه گیری جریان و توان اكتیو و راكتیو و ولتاژ می باشد كه در هر ساعت یك بارتوسط اپراتور ثبت می شود قسمت آلارم دو قسمتی است كه شامل دو قسمت زیر است پنجره آلارم هشت قسمتی و 16 كلید در چهار دریف چهار تایی

نبود سیگنال DC در حفاظت كنترل خرابی مدار كلید بریكر منبع تغذیه AC گرمای سیم پیچ فنر
DC- AB SENCE
PROTETION CONTROL
SIGNALLING CIRCUITTBREACKER
DISTURBED
SRRING WINDING
HEATING AC SUPPLLY
تعویض كلید خراب (Q1-Q3-Q10) قطع رله آندر ولتاژ
SWITCH REPLICA
DIS TURBED
(Q1-Q3-Q10) UNDER VOLTAGE
TRIP
خرابی فیوز PT خرابی قطعی مدار
PT FUSe FAILURE
قطع حفاظت اصلی
PROTEG TION TRIP

پانل فرادمبه 2و1، پانل صفا شهر 1 و با ما 2، پانل صفا شهر 2 و با ما 1 ، پانل نفس نقش جهان 2و1 و پانل هفت تیر 2و 1 مانند صنایع پست فولاد است .
پانل مربوط به پست های 230 كیلو ولت و بی ها :

پانل پست 230 كیلو ولت نقش جهان و پانل پست 230 كیلو ولت نشاط اصفهانی نیز دارای صفحه های نمایشگر ولتاژ و جریان و توان اكتیو و راكتیو است و دارای سه ردیف 8 تایی پنجره آلارم مانند پست های 63 كیلو ولت است . پانل مربوط به بی اوبی 2 دارای یك صفحه اندازه گیری فركانس است كه فركانس بی ها را بر حسب هرتز می دهد این صفحه به اندازه صفحه نمایشگر پانل های یاد شده است این دو پاتل دارای سخه ردیف پنجره آلارم هشت قسمتی كه شرح آن ها داده می شود .
آلارم قطع منبع تغذیه كننده كنترل DC (Q1-Q2) رله مضاعف همراه كننده عقب مانده (Q1-Q2)
LOSS OF DC
CONTROL ALARM
SUPPLY (Q1-Q2) FOLLOWER
DOUPLICOT Relay
Fail (Q1-Q2)

قطع منبع تغذیه AC موتور گرمایی (Q1-Q2)
Loss of A.C
Motor Heating Supply (Q1-Q2)
آلارم های نا هماهنگ (Q1-Q2)
Polediser pancy
(q1-q2) Alarm

تپ چنجر ترانسفورماتور :
برای تغییر ولتاژ خروجی به كار می رود .
دستگاههای ثبات كننده : برای ثبت كردن حوادث و … به كار می رود كلیه اشكال ها و خط هایی كه در پست اتفاق می افتد با واسطه كدهای مشخص شده ثبت می كند كه با بررسی این كدها نحوه خطا ، علت خطا و مكان خطا مشخص می گردد . چند دسته از آنان را در زیر به صورت مختصر شرح می دهیم .

1- ثبات Fauit . locator . and .Fault. recorder :
مشخص كننده نوع فالت و محل فالت در طول خط است . این دستگاه به دستگاه ثبت اشكالات و محل اشكالات معروف است .
2- وقایع نگار : ماشین تحریری كه به یك مینی كامپیوتر مجهز است كه كلیه اشكالات و آلارم هایی را كه بر روی تابلوی كنترل ظاهر می شود با زمان دقیق ثبت می نماید .
3- دستگاه ثبت اطلاعات : این دستگاه اطلاعات مختلف را به وسیله ترانسدیوستر به سیگنال الكتریكی تبدیل و به اتاق فرمان ارسال می نماید .
4- ماشین تحریر كامپیوتری : مانند وقایع نگار عمل كرده و اغلب در مراحل كنترل (مراكز دیسپا پنیگ) و در ارتباط با كامپیوتر ها كار می كند .
5- دستگاه ثبات تجهیزات : دستگاهی كه برای ثبت كمبودهای هر سیستم پست به كار می رود مانند ثبت كردن روغن ترانس
دستگاه ایركاندیشن : این دستگاه كه بر دو نوع پنچ تن و هشت تن است برای گرم و سرد كردن اتاق فرمان به كار می رود .

ترانس ها TRANS
ترانس قدرت : ترانس قدرت جهت افزایش و یا كاهش ولتاژ به كار برده می شود به عبارت دیگر ولتاژ تولید شده توسط مبدل ها را به منظور و انتقال انرژی الكتریكی از محل تولید به مصرف افزایش می دهد و در محل مصرف توسط ترانس دیگری كاهش داده می شود .

ترانس قدرت كاهنده ولتاژ پست :
قدرت : 125 M VA
نسبت تبدیل : 230/63/20KV
گروه برداری : gngnod 11
تپ چنجر : ON load
اتصالات : اولیه y ، ثانویه y ، ثالثیه
سیستم خنك كنندگی : OFAF
تپ نرمال : 13 (230KV)
وزن روغن : تن 59
وزن كل ترانس : 218 تن
تعداد فن : 75 عدد
تعداد تپ: 25 عدد
تغییر ولتاژ به ازای هر ولت : 2300ولت
امپدانس در صد :
H-V/T.V H. V/T.N A. V /T.V
17/8 تپ تپ تپ 1 13 25
31/5 30/6 301 12/1 11/3 10/7
‌این ترانس ساخت كشور آلمان شرقی بر طبق استاندارد V.E.M می باشد .

فن ها
فن ها به این گونه عمل می كنند كه اگر درجه حرارت 55 درجه سانتیگراد باشد فن ها وارد مدال می شوند و شروع به كاركردن می كنند و اگر هوا گرمتر شود مثلاً 75 درجه سانتیگراد برسد پمپ روغنی نیز به كمك آن می آید و در 100 درجه سانتیگراد ترانس آلارم می دهد اگر این درجه حرارات از 100 درجه سانتیگراد بیشتر شود به 110 درجه سانتیگراد برسد تریپ رخ می دهد اگر از 60 درجه سانتیگراد یا همان 55 درجه سانتیگراد پایین تر باشد فن 4 از مدار خارج می شود .

كونسرواتور
یك منبع از روغن است كه بالای ترانس قرار دارد كه این منبع كونسرواتور نام دارد . گرما موجب انبساط روغن می شود كه این انبساط حجم روغن را افزایش می دهد . با افزایش یافتن روغن (حجم روغن ) ، روغن به كونسر واتور وارد می شود (در اثر سرما درست بر عكس این حالت رخ می دهد یعنی روغن دیگر به كونسرواتور وارد نمی شود و در ترانس وظیفه معمول خود را انجام می دهد .)

سیلیكاژل یا سیلیكاژن
سیلیكاژل یك نوع رطوبت گیر می باشد كه وظیفه آن گرفتن رطوبت روغن است این رطوبت در اثر انقباض یا انبساط روغن حاصل می شود .
تذكر : جنس بدنه این ترانس از فولاد می باشد.

گروه برداری yn yn 0 D 11
یعنی سیم پیچ اولیه آن Y كه از زمین شده ، ثانویه آن Y كه زمین شده (زاویه سیم پیچ های اولیه و ثانویه صفر است ) و ثالیثه آن است كه اختلاف فاز 11 درجه دارد البته به تعداد 30 تا 11 درجه كه حمعاً می شود 330 درجه
بوشینگ ها
بوشینگ های ترانس از یك سری بوشینگ های ورودی 230KV و خروجی 63 كیلوولت و 0 كیلو ولت تشكیل شده است .
تذكر : سر راه كوسرولاتور به ترانس رله بوخكلز قرار دارد .
سیستم خنك كنندگی OFAF
O : OIL روغن F: Force نیرو A : Air هوا

نیرو F:Force
این عبارت به این معنی است كه پمپ روغن را موتور می چرخاند و فن ها نیز توسط موتور كار می كنند .
تذكر : تپ یا همان تپ چنجر با ولتاژ نسبت عكس دارد اگر تپ بالا باشد ولتاژ پایین است و بالعكس اگر تپ پایین باشد ولتاژ بالا است .
چند مثال عددی :
تپ 1 ولتاژ حدوداً 252 كیلو ولت (بالا)
تپ 13 ولتاژ حدوداً 230 كیلو ولت (نرمال)
تپ 25 ولتاژ حدوداً 252 كیلو ولت (پایین)
دیوار ضد آتش : این دو دیوار بین دو ترانس قرار دارد و دارای مزایای زیراست .
اگر یكی از ترانس ها به دلیلی دچار آتش سوزی شد این دیوار مانع از آن می شود كه آتش به ترانس دیگر آسیب برساند و دیگر این كه در شرایط عادی از تاثیر حرارت یكی از ترانس ها به ترانس دیگر جلوگیری می كند .
تابلوی فرمان آتش نشانی : در این تابلو كپسول آتش نشانی و گاز N2 قرار دارد اگر سیم پیچ های داخلی ترانس به دلیلی آتش گرفت این سیستم وارد عمل می شود و روغن را از ترانس خارج می كند .

این روغن ها به داخل یك حوضچه سر پوشیده مخصوصی كه در اطراف ترانس تعبیه شده است می ریزد كه برای باید تصفیه شود .
تابلوی مصرف داخلی ترانس : این تابلو در كنار ترانس قرار دارد . برق ترانس و فن ها و … را تهیه می كند .
بوشیلینگ نوترال : مركز صفر سیم ستاره ترانس را به زمین وصل می كند تا اگر اضافه جریانی در اثر صائقه و كلید زنی رخ داد به ترانس آسیب نرسد . بوشلینگ نوترال خط ورودی معمولاً بزرگتر از بوشلینگ نوترال خط خروجی است .

اجزایی از ترانس قدرت كه جهت كنترل و بهره برداری بهینه باید مورد بررسی مداوم قرار گیرد :
سطح روغن : بوسیله نشان دهنده سطح (LEVEL in dicator) كه به صورت شیشه ای یا عقربه ای مغناطیسی در محل می باشد مشخص می گردد حدود تغییرات مجاز (كم یا زیاد شدن سطح روغن ) بستگی به درجه حرارت محیط و میزان بار عبوری از ترانس دارد .
فشار روغن : توسط رله فشاری اندازه گیری و در صورتی كه فشار از حد مجاز بیشتر باشد این رله عمل كرده ، باعث ایزولاسیون ترانس می شود .
حرارت سنج : به منظور اندازه گیری درجه حرارت روغن و سیم پیچ استفاده می گردد .

تپ چنجر ترانس : تپ چنجر ترانس بر دو نوع است تپ چنجرهای آنلود (onload) ، تپ چنجرهای آفلود (of load)
تپ چنجرهای Onload : تپ چنجرهایی هستند كه قابل تغییر زیر بار می باشند .
مثال : اگر در مواقعی ولتاژ تثبیت شده بیش از حد سست تنظیم شده باشد رگولاتور ولتاژ آن را مقایسه كرده و دستور به تغییر تپ به منظور كاهش ، اتومات صادر می شود و با لعكس اگر ولتاژ خروجی از حد ست تنظیمی نرمال باشد به همین سبك عمل می كند .
تپ چنچرهای of load : تپ چنجرهایی هستند كه غیر قابل زیر بار می باشند و اگر نیاز به تغییرات تپ باشد باید بار زا روی ترانس برداشته شده ، قطع و ایزوله (ارت) گردد و در این صورت تغییرتپ صادر می شود (در ترانس های توزیع و بعضی از ترانس های 400 كیلو ولت این گونه است ) ترانس های توزیع پنچ تپ دارد كه به ازای هر تپ 500 ولت كاهش یا افزایش ولتاژ در خروجی داریم .
تذكر : تپ چنجر بیشتر روی سیم پیچ اولیه قرار می گیرد به دو دلیل مهم : 1- در سیم پیچ اولیه آمپر دور پایین می باشد . 2- به منظور دسترسی به تعمیرات آسان تر و تعمیر و سربندی راحت تر .

ترانس های اندازه گیری
بر دو نوع هستند : ترانس جریان (cT) و ترانس ولتاژ (C.V.T -V.T -P.T)
ترانس جریان یا CT : ترانس جریان برای اندازه گیری جریان مورد استفاده قرار می گیرد و طرز اتصال آن در مدار به صورت سری است . مدار ترانس جریان فاقد فیوز و كلید است .

محل نصب ترانس جریان : ترانس جریان كنار دیژنكتور نصب می گردد یا روی ترانس قدرت كه به نام CT بوشینگی نام گذاری می شود از لحاظ ساخت بر سه نوع است كه بالا، كد وسط ، كد پایین ، طبق استاندارد جریان ثانویه ترانس جریان یك یا دو یا پنچ آمپر می باشد كه برحسب نیاز و شرایط یكی از آن ها استفاده می شود . ثانویه جریان در هنگام كار هیچ گاه نباید باز است چون باعث سوختن CT می شود تعدادی از وسایل كه از CT تغذیه می شود عبارتند از : رله اوركارنت OC ، نشان دهنده آمپرمتر ، نشان دهنده وات و وار ، كنتورهای اكتیو و راكتیو ، رله دیستانس ، رله دیفرانسل .
CT ها را معمولاً به شكل زیر نشان می دهند :

كلاس دقت CT :
این عدد میزان خطای هر CT را بیان می كند و به صورت یا نمایش داده می شود . آلفا درصد خطای CT به ازای برابر شدن جریان و بیانگر نوع جریان CT است .
P : برای CTهای حفاظت (Protection)
M :برای ct های اندازه گیری (measuring)
N : چند برابر شدن جریان
روی بدنه ترانس جریان نوشته هایی است كه آنها را شرح می دهیم :
IN : جریان نامی ترانس جریان .
I1N : جریان نامی اولیه.
I2N : جریان نامی ثانویه .
نسبت جریان حرارتی دائمی : مثلاً 1/2IN را یعنی 20% اضافه بار دائمی كه CT می تواند تحمل كند و براساس سفارش می توان 5/1 تا 2 برابر اضافه بار گرفت (تذكر : توصیه می شود كه از نسبت CT آمپر بیشتری كشیده نشود ) .

مشخصات CT
1) یك ترانس جریان كاهنده جریان می باشد .
2) دارای قدرت كم می باشد
3) سیم پیچ اولیه به مدار قدرت وصل است یا در مسیر عبور جریان متصل است .
4) سمت ثانویه آنها از طریق تجهیزات اندازه گیری مناسب اتصال كوتاه می باشد .(نظیر كنتورها و روله ها ، كنترلها) .
5) عایق بندی مناسب مدارهای اندازه گیری و حفاظتی از ولتاژ
6) حفاظت وسایل از اضافه بار

ترانس جریا ن 230 كیلو ولت پست : ترانس جریان 230 این پست ساخت كشور آلمان شرقی (طبق استانداردV.E.M) و در شش مجموعه سه فاز (مجموعاً 18 عدد ) مورد بهره برداری قرار گرفت . نسبت تبدیل و كلاس دقت این ترانس به شرح زیر است .
400-800-1200/5 45VA CL : /5
600-1200 / 5 45VA CL : 5P56

CTهای پست از زبان اپراتور
تذكر 1 : VA ها برای مصرف خود CT است
تذكر 2 : منظور از CL كلاس دقت CT است
تذكر 3 : منظور از عبارت 5P56 این است كه اگر جریان نامی ای برابر 56 از CT عبور می كند خطای آن 5 می باشد (در صد خطا ).

توضیح اینكه 230Ct پست از نوع كد پائین است كه در آن جهت خنك كردن و عیاق بندی سیم پیچ ها از روغن استفاده شده و دارای 5 كد می باشد كه از یك كد برای اندازه گیری و از كدهای دیگر جهت حفاظت (تغذیه رله ها) استفاده می شود . جنس بدنه CT از سرامیك مخصوص می باشد . شكل ظاهری آن یه صورت دوقلو می باشد(چون كه پایین است) و سیم پسچ از یك طرف وارد و از طرف دیگر خارج می شود . جهت خطوط 230 كیلو وات فقط از كدهای 5/800 استفاده می شود .
ترانس جریان 63 كیلو وات پست : این ترانس نیز ساخت كشور آلمان شرقی (طبق استاندارد V.E.M ) است . نسبت تبدیل و كلاس دقت این CT به شرح زیر است :
150-300-600 /5A 45 VA CL : /5
150-300-600 /5A 45 VA CL : 5P32
1200-1600-2000 /5A 45 VA CL : 5P32
1200-1600-2000 /5A 45 VA CL : /5
1200-1000-2000 /5A 45 VA CL : 5P40
1200-1600-2000 /5A 45 VA CL : 5P64

از نظر عملكرد با CTهای 230 یكی است و فقط از نظر قدرت و عایق بندی با هم فرق دارند جنس بدنه آن نیز از سرامیك مخصوص است برای خطوط 63 كیلو ولت در خروجی ترانس و CTهای مربوط به كوپلینگ فقط از كد 5/2000 استفاده شده و در CT های خروجی فقط از كد 5/600 استفاده می شود . CTهای 63 نیز دو قلو هستند چون كد پایین هستند . در طرح توسعه 63 كیلو لت ،نوعی CT وجود دارد كه به صورت كه بالا است و از گاز SF6 به عنوان عایق و خنك كننده سیم پیچ استفاده شده كه فشار این گاز حدوداً در شرایط عادی 6/1 بار باشد این CTها ساخت كشور یوگسلاوی و شركت ایندگوین وست است .

چگونگی كاهش خطا در CT : برای كاهش و به حداق رساندن خطای یك CT بایستی دارای یك منحنی مغناطیسی به صورت خط مستقیم بوده باشد و این شرایط وقتی امكان پذیر است كه :
1- هسته CT از جنس مخصوصی طرح شده و ساخته شود .
2- ظرفیت متناسب با CT در نظر گرفته شود .
تذكر : خاطی CTدر هنگام اتصال كوتاه در پری ویدهای (پریودهای) اول زیادی بوده و ممكن است Ct به زودی اشباع شود بنابراین در طراحی Ct برای رله های عمل كننده سریع این مسئله باید مد نظر باشد .
منحنی های زیرچگونگی منحنی مغناطیسی را با توجه به جنس هسته نشان می دهد :

AT/Cm
Ampper -turne percon length At/cm
A: old -rolled non- orientsilicin steel.
B : old -rolled – orientsili con steel.
C: nickel -iron (80 percent nicket)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir