توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله روانشناسی کودکان استثنایی با pdf دارای 51 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روانشناسی کودکان استثنایی با pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله روانشناسی کودکان استثنایی با pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله روانشناسی کودکان استثنایی با pdf :

فهرست صفحه

مقدمه و تاریخچه 2
معرفی گرایشهای روانشناسی 8
دروس عمومی و تخصصی روانشناسی كودكان استتثنائی 12
بررسی كودكان استثنائی 13
در مدرسه چه كسی از من حمایت می كند؟ 18
وضعیت مشاوره در گذشته و حال 27
دیدگاه شرع در مورد معلولیت 30
پژوهش در مورد كودكان استثنائی 35
ضمیمه 37
منابع و مآخذ 40

مقدمه و تاریخچه
عقب ماندگی ذهنی یا باصطلاحخ دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه و جدیدی نیست بلكه در هرد دوره و زمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند كه از نظر فعالیت های ذهنی در حد طبیعی نبوده اند. بخصوص از روزی كه بشر زندگی اجتماعی را شروع كرده موضوع كسانی كه به عللی قادر نبودند خود را با اجتماع هماهنگ سازند مطرح بوده است.

اجتماع برای مصلحت، تعصب یا سالم سازی بعضی از این افراد را تحمل كرده، عده ای را محبوس می ساخت یا به مرگ محكوم می نمود.
از مجموعه مدارك به دست آمده چنین استنباط می شود كه تا قرن 18 این افراد مورد توجه و لطف نبوده و حتی پزشكان از پذیرفتن و درمان آنان خودداری می كردند. اصطلاح بیگانه یا خارجی كه به فرانسه ((آدینه)) و به انگلیسی (( ایلین)) گفته می شود برای مجانین و ((الینیست)) برای روان پزشكان و پزشكان معالج این بیماران از قدیم الایام به كاررفته و این كلمات از ((آلینوس)) لغت یونانی مشتق شده است و علت آن این بوده است كه عقب ماندگان ذهنی را مانند مجانین ، بیگانه از اجتماع می دانستند. اگرچه بعداً متوجه شدند كه این بیماران با محیط و اجتماع بیگانه نیستند بلكه به عمل ضایعات مغزی تماس آنها با عالم خارج تغییر كرده است. بقراط حكیم یونانی نیز به ضایعات مغزی این افراد اشاره كرده و اختلالات رفتاری و كمبودهای هوشی آنها را مربوط به این نوع ضایعات دانسته است.

در قوانین روم قدیم، اسپارت ها وحتی رژیم نازی كشتن و از بین بردن افراد عقب مانده ذهنی را مجاز می دانستند . برعكس بعضی مذاهب آسیایی مانند كنفوسیوس در چین كه پیروان آن معتقدند ((آنچه برای خود نمی پسندی به دیگران روا مدار)) و زرتشت در ایران مردم را تشویق می كردند كه با بیماران روانی و عقب مانده ذهنی رفتاری انسانی داشته باشند و تا آن جا كه ممكن است به آن ها كمك كنند. تا اوایل قرن نوزدهم كتاب یا رساله علمی قابل قبولی در زمینه ی عقب مانده ها و افراد مبتلا به اختلالات رفتاری یا باصطلاح ((ناسازگار)) نوشته نشده بود و به طوری كه قبلاً نیز اشاره شد به این نوع بیماری ها جنون یا دیوانگی می گفتند.

در اواخر قرن 18 (1794) روان پزشك معروف فرانسوی كه به حق او را باید بنیان گذار روان پزشكی جدید نامید به نام ((فیلیپ ئینیل)) به سرپرستی بیمارستان روانی ((بی ستد)) در پاریس كه مخصوص بیماری های روانی مردان بود انتخاب شد. اولین اقدام او بازكردن زنجیر از پا و گردن بیماران بود و برخلاف تنبیه و شكنجه، كه درمان بیماران روانی و عقب ماندگان ذهنی آن زمان بود، به د لجویی آنان پرداخت و برای آنان برنامه های تفریحی و گردشی در نظر گرفت.
این روش بعدها به درمان اخلاقی مشهور شد زیرا پنیل بود كه زندان را تبدیل به بیمارستان كرد. انگیزه و علت تمایل پنیل برای خدمت به بیمارستان روانی این بود كه یكی از دوستانش دچار كسالت روانی شد و او را به زنجیر بسته و به دارالمجانین انداختند.

فیلیپ پنیل از دیدن این منظره سخت متاثر شد و به فكر افتاد كه به نحوی به این بیچارگان كمك كرده و آنها را از قید و بند رها سازد. بعداً ((اسكیدول)) برنامه های فیلیپ پنیل را در بیمارستان روانی ((زنان پاریس)) به مورد اجرا گذاشت. اولین بار در سال (1801) فیلیپ پنیل در كتابی به نام (( رساله ی پزشكی فلسفی درباره جنون شوق و شور)) كه نتیجه 10 سال مطالعات او بوده به چهار گروه بیماریهای روانی اشاره كرد و عقب ماندگی ذهنی را گروهی از بیماریهای روانی دانست.

فیلیپ پنیل بیماری های روانی را به 4 گروه تقسیم كرد:

1ـ ملانكویی یا مالیخولیا 2ـ مانی یا جنون شور و شوق (شیدائی) 3ـ جنون 4ـ عقب ماندگی های ذهنی .
در حقیقت اولین دوره توجه به مسائل بیماران روانی و عقب ماندگی های ذهنی انقلاب كبیر فرانسه و برابری حقوق بشر بود و در همین برنامه های انقلابی بود كه مراقبت، درمان و آموزش كلیه افرادی كه به سن تحصیل رسیده بودند مطرح شد و انقلاب صنعتی دولتها را به تعلیم و تربیت كلیه افراد كشور موظف كرد و از همین جا مسئله كودكان استثنائی مورد توجه قرار گرفت.

روش پنیل در كشورهای دیگرطرفداری پیدا كرد به طوری كه ((ویلیام تیوك)) روش پنیل را در سال (1796) در انگلستان به مورد اجرا گذاشت. در اوایل قرن نوزدهم پزشك فرانسوی به نام ((ایتارد)) به تربیت كودكی وحشی پرداخت این كودك توسط دوشكارچی در جنگل های ((آویرون)) فرانسه پیدا شده بود. كودك عقب ماندگی بسیار عمیق داشت. تكلم را به صورت صداهای حلقی انجام می داد و از نظر عاطفی و اجتماعید محدودیتهای كامل داشت.

ایتارد تربیت این كودك را در موسسه كرولالهای پاریس كه خود رئیس آن بود به عهده گرفت. اگرچه معالجات وی موثر واقع نشد ولی راه جدیدی برای پیشرفت در نحوه آموزش و پرورش افراد عادی، عقب مانده های ذهنی و حتی معلولین كه امروزه آن را روشهای آموزش رسمی و بصری می گویند گردید. شاگرد و همكار ایتارد دكتر ((سگن)) در سال (1837) موسسه ای برای عقب مانده های ذهنی در پاریس ایجاد كرد و در سال (1846) یعنی ده سال بعد كتابی به نام درمان اخلاقی بهداشت و آموزش كودكان عقب مانده نوشت و روش ((حواس حركتی)) را در آموزش كرو لال ها به كار برد. در سال (1848) به امریكا رفت و در سال (1881) یك سال قبل از مرگش كتابی به نام ابلهی و درمان آن با روش فیزیولوژیك نوشت.

یكی از اقدامات مهم ((سگن)) تهیه دستگاه ساده ای بود كه به نام آزمون مهره ای معروف است. این دستگاه برای آزمایش استعداد كودكان و پرورش ادراكات حسی مانند بینایی و شنوایی به كار می رود. در این آزمون كودك باید مهره های چوبی را كه به شكلها و اندازه های مختلف بریده شده اند در محل خودشان كه به همان شكل و اندازه در تخته ی چوبی كنده شده است بگذارد و به همین جهت بعضی به این آزمون نام آزمون تخته ی چوبی نیز داده اند. لازمه ی اجرای این آزمون تشبیه شكل و اندازه ی مهره ها با جاهای خالی در تخته است كه گاه خوبی برای رشد عقلی كودكان می باشد. این آزمون را كه جنبه ی عملی دارد در كودكان خردسال، نابینایان و ناشنوایان می توان به كار برد و از آن جا كه انجام آن احتیاجی به تكلم ندارد و شخص فقط می تواند با مهارت خود مهره ها را در تخته ی چوبی جای دهد لذا در همه ی كشورها قابل اجرا است.

نمره ی آزمودنی بستگی دارد به سرعتی كه كار را انجام می داده و تعداد اشتباه هایی كه مرتكب شده است. روش فیزیولوژیك سگن از نظام خاصی برخوردار است. سگن معتقد بود كه رشد عمومی بدن را اعم از قسمتهای جسمانی یا روانی می توان با روش های خاص تربیتی بهبود بخشید . همان طوری كه با فعالیت های ورزشی و انجام دادن حركات بدنی می توان به تربیت عضلات اقدام كرد.همان طورهم می توان با تمرین های خاص دقت ، اراده، ادراك و حافظه را تقویت كرد اگرچه كودكان عقب مانده در تمام فعالیتها با كودكان عادی فرق دارند.

كارهای سنگین باعث شد كه خانم ماریا مونتسوری از ایتالیا به آموزش و پرورش عقب ماندگان ذهنی و كودكان كودكستانی پرداخت. در اوایل قرن بیستم توجه به اصلاح نژاد بشر در دستور كار قرار گرفت و تاكید شد كه 90 درصد عقب ماندگیها به علت عوامل ارثی است لذا موضوع نازا كردن عقب مانده ها به سر زبان ها افتاد و تا سال (1995) در 28 ایالت امریكا به توصیه كمیته ی پژوهشی بخش اصلاح نژاد انجمن زادو ولد امریكا نازاكردن عقب مانده ها به صورت قانون درآمد كه به موجب آن هزاران عقب مانده نازا شدند. بالاخره در قرن بیستم بود كه عقب ماندگیهایی كه به علل اختلالات متابولیكی، نقصهای كروموزومی ، بیماری های مادر در دوران بارداری و عوارض زایمانها و هزاران علل دیگر كه باعث بروز این عوارض در كودكان می شوند كشف شد و راه را برای پژوهش و درمان این افراد هموار ساخت. در امریكا اگرچه تا سال (1950 ) برای كودكان عقب مانده ذهنی از طرف عده ای از اولیای این كودكان انجمن هایی افتتاح شده بود ولی از سال (1960) به بعد د ستور ((جان اف كندی)) رئیس جمهور وقت برنامه مفصل و دقیقی تهیه و عقب ماندگی ذهنی از نظر پزشكی، آموزشی ، روان شناسی، اجتماعی، قضایی توسط متخصصان و كارشناسان مورد مطالعه قرار گرفت و جزء برنامه های رسمی دولت شد.

عواملی كه تقریباً باعث شده توجه همه ی كشورها و طبقات مختلف به طرف افراد مبتلا به نارسایی عقلی معطوف شود در سه قسمت : 1ـ میزان شیوع كودكان عقب مانده 2ـ پیشرفت علوم پزشكی
3ـ اهمیت موضوع از نظر اقتصادی و بهداشت روانی مورد بررسی قرار می گیرد.

مقدمه و تاریخچه
امروزه كمتر كسی را می توان سراغ داشت كه از دانش روانشناسی بی نیاز باشد. این علم با همه ی جوانب زندگی ما در ارتباط است. مثلاً می پرسیم: شیوه ی فرزند پروری والدین شما چه اثری در شیوه ی فرزند پروری خود شما دارد؟ بهترین شیوه برای ترك وابستگی دارویی كدام است؟ آیا مردها هم می توانند به خوبی زنان از نوزادان مراقبت كنند؟ آیا در خواب هیپنوتیسمی می توان تجربه های دوران كودكی را با جزئیات بیشتری به خاطر آورد؟ ابزارهای مورد استفاده در كارخانه های برق هسته یی چگونه باید طراحی شوند تا اشتباههای آدمیان به حداقل ممكن برسد؟ فشار روانی دراز مدت چه تاثیری بر دستگاه ایمنی بدن آدمی دارد؟ آیا در درمان افسردگی ، روان درمانی موثرتر از دارو درمانی است؟ آیا با استفاده از داروهایی كه انتقال عصبی را تسهیل می كنند می توان یادگیری را بهبود بخشید؟ روانشناسان با این پرسشها و پرسشهای بسیاری از ا ین گونه سروكار دارند. روانشناسی در عین حال از طریق تاثیری كه بر قوانین و سیاست دولت دارد بر زندگی ما اثر می گذارد.

قوانین مربوط به تبعیض نژادی، مجازات اعدام، هرزه نگاری، رفتار جنسی، و مسئولیت پذیری افراد در برابر اعمال خود، همه از نظریه ها و پژوهشهای روانشناختی اثر می پذیرند. برای مثال، قوانین مربوط به انحراف جنسی طی چهل و پنج سال اخیر دستخوش تغییرات چشم گیری شده اند، زیرا كه بسیاری از اعمال جنسی كه در گذشته انحراف به حساب می آمدند اینك اعمالی ((بهنجار)) به شمار می آیند، به این معنی كه انبوه كثیری از مردم به آنها دست می زنند. به عنوان نمونه یی دیگر، می توان تاثیر صحنه های خشونت بار تلویزیون را بر كودكان در نظر گرفت. تنها پس از آن كه پژوهشها شواهدی در مورد زیان بار بودن این برنامه ها به دست داد، مردم خواستار تغییراتی در برنامه های تلویزیون شدند به نحوی كه از میزان برنامه های پر خشونت در اوائل شب كاسته شود. با توجه به این كه روانشناسی به تمام وجوه زندگی ما اثر می گذارد، شایسته است حتی كسانی كه در پی كسب تخصص در این رشته نیستند آگاهی مختصری از واقعیتهای بنیادی و روشهای پژوهش در این علم داشته باشند.{روانشناسی} تا 80 سال پیش روانشناسی را مطالعه ی روح و روان و روانشناس را فردی می دانستند كه رویدادهای درونی، ذهنی و مغزی را مثل تصورات ، خاطرات، افكار و احساسات مطالعه می كند. طبق این تعریف روانشناسی شاخه ای از ذهنی ترین بخش دانش انسان، یعنی فلسفه بود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir