توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد مدیریت اطلاعات در word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد مدیریت اطلاعات در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد مدیریت اطلاعات در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد مدیریت اطلاعات در word :

مدیریت اطلاعات

قضیـه تشریـح
حساب روزهای تحصیل شما را دارند
شاید متوجه نباشید ، ولی استادان ، مدیران و سایر مقام ها در دانشكده یا دانشگاه شما را زیر نظر دارند. آنها می خواهند بدانند ، روزها و هفته ها و نیم سال تحصیلی را چگونه می گذرانید. اطلاعات زیر از جمله چیزهایی است كه همواره مورد توجه آنها می باشد :
1 واحدهای درسی را كه گرفته اید ، عملكرد شما در این واحدهای درسی و الگوی گزینش درسها (بدیهی است كه برخی از این واحدها الزامی است و برخی اختیاری)

2 مطالبی را كه شما در كتابخانه به دنبال آنها می گردید ، كتاب هایی را كه از كتابخانه می گیرید و یا حتی كتاب هایی را كه از قفسه كتابخانه بر می دارید و در همانجا مطالعه می نمایید.

3 مدت زمان و دفعاتی كه شما در دانشگاه از كامپیوتر استفاده می كنید.
4 چیزهایی را كه از كتاب فروشی دانشگاه می خرید و میزان خرید شما.
5 دفعاتی را كه در دانشگاه و تالار پذیرایی آنجا غـذا می خورید.

6 مقدار برق یا سوخت مصرفی شما در اتاق یا خوابگاه دانشگاه و میزان تعمیراتی كه باید دانشگاه در اتاق یا خوابگاه شما انجام دهد.
7 نوع ورزشی را كه انجام می دهید و از وسایل ورزشی استفاده می كنید.
8 نوع خودروی شما ، محلی كه آن را متوقف می نمایید و جریمه ها و تخلف های رانندگی و تكرار این تخلفها.
9 تاریخچه بهداشتی و درمانی شما و داروهایی را كه مصرف می كنید.

10 وضع مالی خانواده و كمك های مالی كه از دانشكده یا دانشگاه می گیرید.

11 تعداد ساعتی را كه در محیط دانشكده یا دانشگاه كار می كنید.
12 محل تحصیل شما در دبیرستان و نام سایر دانشكده ها و دانشكده هایی كه به شما پذیرش داده اند.
13 زمان فارغ التحصیلی و اینكه آیا شما به تمام تعهدات مالی و تحصیلی خود پایبند بوده اید یا خیر.

آیا هرگز چنین فكر كرده اید یا حتی از این بابت نگران بوده اید كه در محیط دانشگاه عده بسیار انگشت شماری شما را می شناسند ، شاید آگاهی از این مطالب موجب شگفتی شما شود. كسانی كه در عملیات دانشكده ها و دانشگاه ها مشاركت می كنند عطش زیادی برای اطلاعات درباره دانشجویان كنونی ،
فارغ التحصیلان و دانشجویان آینده دارند.

همه وظایف مدیریت ( برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت كردن امور و كنترل ) به اطلاعاتی بستگی دارد كه در درون و بیرون سازمان در جریان است. مدیران تنها در سایه اطلاعات دقیق و بهنگام می توانند ، از میزان پیشرفت امور در جهت تامین هدف ها و جامه عمل پوشانیدن به برنامه ها آگاه شوند. اگر مدیر نتواند « در مسیر » باقی بماند و ادامه فعالیت دهد ، ناگزیر باشد پیوسته در انتظار مسائل و مشكلات بالقوه باشد یا مهارتهایی را بیاموزد كه تنها هنگام ضرورت اصلاحاتی را انجام دهد و سرانجام اینكه در فرایند پیشرفت امور پیوسته تعدیلاتی صورت گیرد ،كار وی بیهوده و پر هزینه خواهد شد.

سیستم های اطلاعاتی مدیران را قادر می سازد كه شیوه انجام دادن كارها را كنترل كنند. اگر كسی وارد یك نمایشگاه خودروی تویوتا شود ، می بیند كه یك برگ كامپیوتری بر روی شیشه جلوی خودرو زده شده كه در آن قیمت و اطلاعاتی از « سازمان حمایت محیط زیست » نوشته شده است. مسئول نمایشگاه با استفاده از یك سیستم كامپیوتری می تواند به مشتری بگوید كه آیا خودروی مورد نظر وی (حتی رنگ رویائی خاص وی ) در نمایشگاه موجود است یا خیر. اگر نیاز به گرفتن وام دارد ، سیستم كامپیوتری بانك می تواند به فروشنده كمك نماید كه وضع اعتباری خریدار را بررسی كند و قرارداد فروش بسته شود. از بزرگترین شركت ها تا بنگاه های كوچك مركز شهر ، كامپیوتر در كنترل عملیات تجاری نقش مهمی ایفا می كند.

در دانشكده یا دانشگاه محل تحصیل ، اطلاعاتی درباره شما و آنچه ( از نظر دیگران) مورد علاقه شماست ، وجود دارد. اگر به قضیه تشریحی كه در آغاز فصل ارائه كردیم ، مراجعه نمایید اطلاعات گنجانده شده در شماره یك فهرست مزبور (واحدهایی را كه گرفته اید )مورد توجه استادان و مسئولان آموزشی است ، اطلاعات گنجانده شده در شماره 2 از این فهرست مورد توجه دست اندر كاران كتابخانه است و اگر فهرست را بررسی نماییم خواهیم دیدی كه چه افرادی به

چه نوع اطلاعاتی علاقه مند هستند : (3) استادان ، مسئولان امور مالی و كاركنان مركز كامپیوتر ؛ (4) مسئولان فروشگاه كتاب دانشگاه ؛ (5) مسئولان امور دانشجویی در تالار پذیرایی دانشگاه ؛(6) دست اندركاران امور مالی و مسئولان تعمیرات و نگهداری ساختمان ؛ (7) مسئولان واحد ورزش ؛ (8) مسئولان نگهبانی و حراست دانشگاه ؛ (9) كاركنان مركز پزشكی و بهداشت دانشگاه ؛ (10) دست اندركارانی كه به دانشجویان كمك های مالی می كنند ؛ (11) مسئولان آموزشی و دست اندركاران كمك های مالی ؛ (12) برنامه ریزان و كاركنان اداره آموزش ؛ (13) مسئولان مالی و آموزشی.

در این مقطع شما متوجه شده اید كه برخی از فعالیت ها مورد توجه چندین گروه است. در واقع ، ما آگاهانه مطالبی را بر شمرده ایم كه به صورت همزمان مورد توجه چندین گروه است تا شما بدانید اطلاعات مربوط به شما مورد توجه چه گروه ها و افرادی می باشد.

مدیران در همه سطوح سازمانی دریافته اند كه سیستم اطلاعات كامپیوتری می تواند برای عملیات اثر بخش اطلاعات لازم را ارائه نماید. برای برنامه ریزی ، تصمیم گیری و كنترل ، سیستم اطلاعات مدیریت روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می كند. میزان موفق بودن سیستم كنترل به این امر بستگی دارد كه مدیران به چه سرعتی بتوانند اطلاعات دقیقی كه درباره آنچه طبق برنامه انجام می شود و آنچه از مسیر خود منحرف شده است به دست آورند. با توجه به اینكه سیستم اطلاعات در مدیریت سازمان چنین نقش مهمی را ایفا می كند ، بنابراین ، درك این سیستم ، شیوه طرح ریزی ، اجرا و مدیریت بر سیستم مزبور از اهمیت زیادی برخوردار است. در دهه 1990 دانشكده ها و دانشگاه ها ، از نظر اقتصادی و داوطلب تحصیل در دانشگاه تحت فشار زیادی قرار گرفتند و اگر كسی بر روی این موضوع تحقیق كند به اهمیت سیستم اطلاعات مدیریت (در محیط دانشگاه ) پی خواهد برد.

اطلاعات و كنترل
برای پی بردن به نقشی كه اطلاعات در صحنه كنترل ایفا می كند یك شركت تولیدی را در نظر آورید كه قطعات و لوازم یدكی اتومبیل تولید می كند و فروش سالانه آن در سال به بیش از ده میلیون دلار نمی رسد. این شركت 350 كارگر و كارمند دارد ، در سال 20000 سفارش از مشتریان دریافت می كند. این سفارش ها باید مورد اقدام قرار گیرند ، صورت حساب ها تهیه ، قطعات بسته بندی و حمل شوند كه در مجموع باید 400000 عمل صورت گیرد و همه آنها هم كنترل گردد.

این تنها آغاز كار است. شركت در سال 25هزار برگ چك می نویسد ، نیمی از آنها مربوط به پرداخت دستمزد و حقوق كاركنان است و برخی هم برای 5000 دستور خریدی است كه در سال صادر می شود. هزینه های مربوط به 17000 كارت كاركنان ، 6000 سفارش كار و 20000 درخواست مواد باید محاسبه شود. هر سال این شركت نسباً كوچك 10 میلیون دلاری ، باید در رابطه با فعالیت هایش چندین میلیون داده پردازش كند. در این مجموعه عملیات ، اقلام مربوط به

موجودی كالا و كنترل گنجانده نشدند. همچنین تجزیه و تحلیل بازار و سایر اطلاعات كه باید در مورد برنامه ریزی استراتژیك جمع آوری شوند ، به حساب نیامد. در حال حاضر اطلاعات به صورت یك عامل اصلی درآمده است كه مدیران را یاری می دهد تا بتوانند در برابر محیط بسیار پیچیده و عوامل تشنج زا واكنش مناسب و به موقع نشان دهند.

هیچ جای تعجب نیست كه مدیران اطلاعات را به عنوان یك قلم دارایی ارزشمند به حساب می آورند ، یعنی آن قلم دارایی كه باید به صورتی دقیق تحت نظارت و حمایت قرار گیرد. برای پی بردن به اهمیت این قلم دارایی ، ما باید به ماهیت اطلاعات و انواع مختلف آن توجه نماییم.
ماهیت اطلاعات
معمولاً دو واژه «داده ها» و «اطلاعات» را به جای یكدیگر به كار می برند ، ولی این دو واژه تفاوت زیادی باهم دارند. داده ها اعداد و ارقام خام ، تجزیه و تحلیل نشده و واقعیت هایی درباره رویدادها هستند ، مثل دیسكتی كه در هفته تولید می شود یا تعداد دیسكتی كه در یكی از مراكز محلی موجود است. بر عكس ، اطلاعات زمانی به دست می آید كه این داده ها تنظیم یا به شیوه ای معنی دار تجزیه و تحلیل شوند. از این رو ، امكان دارد مدیر عملیات كه مسئول تولید دیسكت است میزان تولید یك هفته را با هفته پیش یا با سهمیه أی كه می بایست تولید می كرد مقایسه كند و بدین وسیله عملكرد را كنترل نماید. به همین شیوه مدیرانی كه در فروشگاه نرم افزار كار می كنند میزان موجودی خود را (از نظر دیسكت) با استاندارد صنعت مقایسه می كنند ن و این یكی از راه هایی است كه عملكرد خود را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می دهند.

مدیر بخش تولید دیسكت و مسئول فروش كه دیسكت را می فروشد (این دو) دارای عملیات و هدف های متفاوتی هستند و اطلاعاتی را كه دریافت می كنند ، در رابطه با چهار عامل زیر ، مورد ارزیابی قرار می دهند. آن عامل ها عبارتند از : كیفیت اطلاعات ، بهنگام یا به موقع بودن آنها ،

مقدار اطلاعات و ذی ربط بودن اطلاعات از نظر مدیریت كیفیت اطلاعات.
هر قدر اطلاعات دقیق تر باشد كیفیت آن بیشتر است و مدیر می تواند به هنگام تصمیم گیری بیشتر به آن تكیه كند ( با اطمینان بیشتر از آن استفاده نماید) . ولی ، به طور كلی ، هزینه كسب اطلاعاتی كه دارای كیفیت بالایی باشند ، نسبتاً زیاد است. اگر وضع به گونه ای باشد كه اطلاعات با كیفیت بالا نتواند در شیوه تصمیم گیری مدیریت نقش مهمی ایفا كند ، بهتر است از به مصرف رسانیدن هزینه اضافی خودداری كرد (به بیان دیگر ، ارزش چنان هزینه اضافی را نخواهد داشت ) هنگامی كه رئیس آموزش به پیشنهادهای سایر دانشگاه ها ( برای دادن پذیرش جهت ادامه تحصیل شما) توجه كند یا از خبر مربوط به مراجعه شما به سایر دانشگاه ها آگاه گردد ، به اهمیت مقایسه هزینه و منفعت پی خواهد برد.

بهنگام بودن اطلاعات : بهنگام بودن اطلاعات برای اینكه به شیوه ای اثر بخش انجام شود باید قبل از اینكه عملیات مورد نظر با برنامه از پیش تعیین شده یا استاندارد انحراف زیادی پیدا كند ، اقدامات اصلاحی انجام گیرد. از این رو ، اطلاعاتی كه به وسیله یك سیستم اطلاعاتی ارائه می شود باید در زمان مناسب ، به فرد مناسب (در مورد كار مربوطه) داده شود. اگر شما نتوانید در دوره تحصیل تعداد واحدهای لازم را بگذرانید (مدت تحصیل شما از زمان پیش بینی شده بیشتر شده باشد ) از دست استاد مشاور هیچ كاری بر

نخواهد آمد.
مقدار اطلاعات : اگر مدیران به مقدار كافی اطلاعات در دست نداشته باشند احتمالاً نمی توانند تصمیماتی بهنگام بگیرند. ولی اغلب ، مدیران با اطلاعات بی ربط و بی فایده (بیهوده) روبرو می شوند (یعنی مجموعه أی از اطلاعات بر سر آنها آوار می شود) . اگر مقدار اطلاعاتی كه به آنها داده میشود بیش از چیزی باشد كه مورد نیاز است ، شاید نتوانند در رابطه با مسائل جدی از اطلاعات مربوطه استفاده نمایند. حتی دفترهای حضور و غیاب هم بر حجم كار دفتر آموزش می افزاید و هیچ فایده ای ندارد.
ذی ربط بودن اطلاعات : اطلاعاتی كه مدیران دریافت می كنند باید با مسئولیت ها و كارهایی كه باید انجام دهند ارتباط معقول داشته باشد. مدیر بخش كاركنان (رئیس كارگزینی) نباید اطلاعاتی درباره میزان موجودی ها دریافت كند ، و از سوی دیگر كسی كه مسئول ثبت موجودی هاست الزامی ندارد و نباید درباره وضع اعضای سازمان كه در بخش ها و واحدهای دیگر مشغول به كار هستند اطلاعاتی دریافت كند. به همین شیوه مسئول كتابخانه نیازی ندارد كه بداند در هر نیم سال تحصیلی چه تعداد ثبت نام كرده اند (ولی شاید به كسب اینگونه اطلاعات علاقه مند باشد)

تاكید بر رضایت مشتری در بنك وان
در « بنك وان» به این واقعیت پی بردند كه كلید رمز موفقیت سازمان در دست ارائه خدماتی با كیفیت بالا و تامین رضایت مشتری است. در 1985 ، این بانك كه در كولامبوس ، اوهایو قرار داشت دست به اقداماتی زد كه كیفیت خدماتی كه به مشتریان ارائه می شود و شیوه پردازش داده ها با كیفیت بهتری انجام گیرد. بانك به این نتیجه رسد كه كیفیت خدمات ارائه شده یك عامل تعیین كننده است و مشتری برای بازكردن حساب به بانكی مراجعه خواهد كرد كه از این ویژگی برخوردار باشد.
بانك برای بهبود كیفیت خدماتی كه به مشتریان ارائه می نمود یك طرح هشت مرحله ای به اجرا در آورد :
1ـ تحقیق پیمایشی بر روی مشتریان برای تعیین عواملی كه در رابطه با صحت ، دقت ن كامل بودن و بهنگام بودن خدمات باید مورد توجه قرار گیرد و نیز تحقیق بر روی نگرش و رفتار كارمندی كه خدمات مزبور را
ارائه می نماید .
2ـ تبدیل خواسته های مشتری به معیارهای كمی.
3ـ تفهیم این معیارها ( از طریق مدیریت) به كاركنان و حصول اطمینان از اینكه مدیران توانسته اند اهمیت و دلیل ارائه چنین خدماتی را به كاركنان تفهیم نمایند.
4ـ ایجاد انگیزه در مدیران و آموزش دادن به آنها ، با این هدف كه هر مدیر (برای ارائه خدمت به مشتری) به صورت یك قهرمان درآید و معیارها و رویه هایی را كه سازمان ارائه می كند به صورتی دقیق به اجرا درآورد و در رابطه خود با مشتری رعایت نماید.
5ـ ایجاد انگیزه در كاركنان و دادن آموزش های لازم به آنان .
6ـ تشكیل تیمهایی از كاركنان جهت طرح ها و اجرای آنها.
7ـ مقایسه آنچه برنامه ریزی شده با نتایج واقعی برای تعیین انحراف ها و اقدامات اصلاحی جهت
بهبود عملكرد آینده.
8ـ دادن پاداش به كاركنان و آگاه ساختن آنها از این كه سازمان به كار آنها توجه می كند و دادن لوح تقدیر به كسانی كه در سطحی بیش از حد انتظار انجام داده اند و نیز دادن لوح تقدیر به شعبه ای كه بهترین خدمات را ارائه كرده بود.
تاكید بر كیفیت باعث شد كه در چهارمین سال اجرای برنامه ، بانك ، از نظر صرفه جویی در هزینه ها و درآمد ، 6میلیون دلار عاید خود گرداند و میزان رضایت مشتریان بسیار افزایش یافت ، به گونه ای كه حدود 75 تا 80% ابراز رضایت كردند.
سیستم اطلاعاتی مدیریت
ما سیستم اطلاعات مدیریت را به این صورت تعریف می كنیم :
یك روش رسمی برای تهیه و دادن اطلاعات لازم ، دقیق و بهنگام به مدیریت تا بدان وسیله فرایند تصمیم گیری ساده شود و سازمان بتواند كار برنامه ریزی ، كنترل و وظایف عملیاتی را به شیوه ای اثر بخش انجام دهد . این سیستم درباره گذشته ، حال و آینده ، پیش بینی شده و درباره رویدادهای ذی ربط (داخلی و خارجی) اطلاعاتی را ارائه می كند.
سازمان ها همیشه دارای نوعی سیستم اطلاعات مدیریت بوده یا از آن استفاده كرده اند (حتی اگر چنین چیزی ابراز نگردد ) در گذشته شیوه راه اندازی و استفاده كردن از این سیستم بسیار غیر رسمی بود. پس از پیدایش رایانه (یعنی وسیله ای كه می تواند انبوهی از داده ها را جمع آوری و پردازش نماید ) ، طرح ریزی سیستم اطلاعات مدیریت به صورت یك فرایند رسمی و یك رشته علمی و تحقیقاتی درآمد.
پردازش الكترونیكی دادها
هنگامی كه برای نخستین بار رایانه وارد سازمانها شد ، بیشتر برای داده پردازی و انجام دادن كارهایی چون حسابداری و تهیه صورت حساب مورد استفاده قرار می گرفت . از آنجا كه كار با رایانه به مهارت های خاصی نیاز داشت و نسبتاً پر هزینه و پیچیده بود آنها را در واحدهایی از سازمان مستقر كردند كه واحد پردازش الكترونیكی دادها خوانده می شد. چون سرعت و سهولت داده پردازی افزایش یافت ، كارهای دیگری هم برای پردازش اطلاعات به این دستگاه ها داده شد. واحدهای پردازش الكترونیك داده بسط و گسترش یافتند و برای مدیران عملیاتی گزارش های استاندارد تهیه و ارائه می نمودند .
سیستم اطلاعات مدیریت
رشد فزاینده واحدهای پردازش الكترونیكی ‌داده ها مدیران را واداشت كه سیستم اطلاعاتی سازمان را برنامه ریزی نمایند. تلاش هایی كه در این زمینه انجام شد باعث گردید تا پدیده ای به نام سیستم اطلاعاتی مبتنی بر رایانه پدید آید ، كه بعدها آن را سیستم اطلاعات مدیریت مبتنی بر رایانه ، و سپس حالت خلاصه شده آن را سیستم اطلاعات مدیریت نامیدند . با افزایش دامنه فعالیت های واحدهای پردازش الكترونیكی داده ها و انجام دادن كارهایی كه از مرز پردازش انبوهی از داده ها استاندارد فراتر می رفت ، این واحدها را واحدهای سیستم اطلاعات مدیریت نامیدند.
ارتش آمریكا برای كاهش دادن نیرو پس از جنگ سرد به شیوه أی اثر بخش و بسیار انسانی از سیستم اطلاعات مدیریت استفاده كرد. برای مثال در 1992 ، بیش از 170 هزار نفر ارتش را ترك كردند. پیش از اینكه فرایند كاهش دادن نیروی ارتش از یك برنامه یك سوم نیروی « توفان صحرا» به ناگزیر از ارتش اخراج شدند. ارتش از یك برنامه جایگزینی بسیار گسترده استفاده كرد( كه تا آن زمان بی سابقه بود) تا بتواند این كار را به شیوه أی بسیار آرام و بدون دردسر انجام دهد . در اجرای برنامه مزبور 55 مركز در سراسر دنیا ایجاد شد تا در امر كاریابی به داوطلبان كمك كند و حدود 286 نفر از مشاوران با تجربه را به استخدام در آورد ، همچنین از یك پایگاه اطلاعات رایانه ای استفاده كرد كه در سراسر كشور با بیش از 11 هزار شركت ، سازمان و كارفرما در تماس بود. مركز كاریابی یك بانك مشاغل و یك سیستم بسیار پیشرفته رایانه أی است. این سیستم بسیار پیشرفته كه بنا به خواست مشتری طرح ریزی شده است به گونه ای كار می كند كه در آن خدمات مشتری حمایت های مشاوره ای ، جدول های برنامه ریزی شده و مدیریت در هم ادغام و تلفیق
شده اند. در این برنامه كه افراد می توانند از آن استفاده كنند برای كاركنان ارتش یك خلاصه پرونده شخص تهیه می شود.
سیستم پشتیبان تصمیم گیری
سیستم پشتیبان تصمیم گیری یك سیستم رایانه ای است كه افراد غیر متخصص (در رایانه) هم به آن دسترسی دارند و می توانند با آن كار كنند. افراد غیر متخصص با استفاده از سیستم پشتیبان تصمیم گیری می توانند برنامه ریزی كنند و تصمیماتی را بگیرند ( در واقع بسیاری از سیستم های پشتیبان تصمیم گیری می باشند ) . با پیشرفت های پشتیبان تصمیم گیری بسط و گسترش یافته است و مدیران می توانند در هر زمان از پایگاه دادها ، از سیستم اطلاعات مبتنی بر رایانه استفاده كنند . كاربرد ریز پردازها باعث شده است تا مدیران بتوانند خودشان پایگاه داده ها را به وجود آورند و بدان گونه كه نیاز دارند از اطلاعات (الكترونیكی) استفاده كنند و نباید منتظر گزارش هایی باشند كه واحدها سیستم اطلاعات مدیریت (پردازش الكترونیكی داده ها) برای آنها تهیه نمایند. با وجود اینكه ادامه عملیات در گرو گزارش هایی است كه واحد سیستم اطلاعات مدیریت ارائه می كند ولی سیستم پشتیبان تصمیم گیری این امر را میسر ساخته است تا مدیران با استفاده از پایگاه داده ها بتواند به هنگام ضرورت تصمیمات لازم را بگیرند. امكان دارد رئیس آموزش از سیستم پشتیبان تصمیم گیری استفاده كند و بدون نیاز به مطالعه و تحقیق رسمی از امور اداره آموزش روند نمره ها را تجزیه و تحلیل كند .
اطلاعات گوناگون برای مدیران سطوح مختلف
آنتونی گاری و اسكات مورتون به این نكته اشاره می كنند كه سیستم اطلاعات مدیریت باید بتواند به مدیران سطوح مختلف سازمان ، كه مسئولیت های كنترل عملیاتی ، كنترل مدیریت و برنامه ریزی استراتژیك را بر عهده دارند ، اطلاعات لازم را ارائه نماید. ما این سه سطح از مدیریت را بر حسب سلسله مراتب سازمانی ( رده پایین ، رده میانی و رده بالای سازمان ) مورد توجه قرار می دهیم. در طرح ریزی « سیستم اطلاعات مدیریت» باید به نیازهای سطوح مختلف سازمانی توجه نمود ، همچنین باید به نیازهای مربوط به عملیات و داد و ستدهای سازمان هم توجه كرد. برای مثال ، همانگونه كه جدول 1-22 نشان میدهد ، در رابطه با كنترل عملیاتی ، منابع اطلاعاتی در درون سازمان قراردارند ،در حالی كه برای برنامه ریزی استراتژیك باید اطلاعات لازم را از منابع خارجی تامین نمود.
كنترل عملیات : یك سیستم اطلاعات مدیریت كه برای كنترل عملیات طراحی شده باشد باید به گونه ای عمل كند كه بتواند اطلاعاتی دقیق و مفصل درباره فعالیت های روزانه و هفتگی ارائه نماید. سرپرست تولید باید از امور زیر آگاه گردد :
آیا مواد به مقدار زیادی ضایع می شود ؟ آیا در مواردی هزینه ها از حد معمول فراتر رفته اند ؟ آیا زمانی را كه باید به یك دستگاه (برای انجام كاری مشخص) استفاده كرد پایان یافته است ؟ سیستم اطلاعات مدیریت باید مقدار زیادی اطلاعات دقیق و بهنگام (بر اساس عملیات روزانه ) به وی ارائه نماید.
ویژگی ها یا نوع اطلاعات كنترل عملیاتی (مدیران رده پایین ) كنترل مدیریت (مدیران رده بالا و رده میانی سازمان )
برنامه ریزی استراتژیك (مدیران رده بالا )
منبع تا حد زیادی داخلی تا حد زیادی خارجی
دامنه یا میزان بسیار مشخص و روشن بسیار وسیع
مقدار جزیی ترین كل اطلاعات
از نظر زمانی تـاریخ آینده
جریان شدید ضعیف
دقت لازم زیاد زیاد
چند بار بارها نه چندان زیاد
مدیران میانی : مدیران میانی مسئولیت عملكرد حال و آینده واحد خود را بر عهده دارند. از این رو باید درباره امور مهمی كه بر ان واحدها اثرات شگرف یا شدید می گذارند ، اطلاعات كامل و دقیق به دست آورند. (برای مثال ، درباره عرضه كنندگان مواد اولیه ، كاهش فروش ، افزایش تقاضای مشتری برای یك یا چند نوع محصل باید اطلاعات كافی در دست داشته باشند. ) بنابراین اطلاعاتی كه مدیران میانی به آنان نیاز دارند از درون ، و نیز از منابع خارجی سازمان به دست می آید . نمونه هایی از نیازهای مدیران میانی اطلاعاتی است كه (مثلاً) مدیر بازاریابی یك شركت هواپیمایی باید درباره تعداد مسافران ماهانه كه آن را «عامل بار» می نامند به دست آورد. او می تواند این اعداد را با اطلاعات متعلق به شركت های اصلی مقایسه كند.
مدیران رده بالای سازمان : سیستم اطلاعات مدیریت باید اطلاعاتی را كه مدیران ارشد یا عالی سازمان ، برای برنامه ریزی استراتژیك و كنترل مدیریت لازم دارند ، به آنها ارائه نماید. درباره برنامه ریزی استراتژیك ، شرایط اقتصادی ، پیشرفت فناوری و اقدامات شركت های رقیب باید از منابع خارجی اطلاعات لازم را به دست آورد. برای مدیران رده بالای سازمان ، آگاهی یافتن از این عوامل خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً تهیه این اطلاعات و دادن آنها به كامپیوتر چندان ساده نیست ، زیرا به دست آوردن داده هایی كه آن اطلاعات را تایید نمایند خارج از كنترل سازمان است. برای مثال ، رئیس دانشكده و رئیس آموزش علاقه شدیدی دارند كه تعداد یا درصد دانشجویان فارغ التحصیل از دبیرستان را كه احتمالاً به دانشگاه خواهند رفت ، بدانند. برنامه های استراتژیك و عملیاتی حول محور این اطلاعات و اطلاعات ذی ربطی می چرخد كه درباره داوطلبان تحصیل در دانشگاه می باشد. در حالی كه سازمان ها نیروی كار خود را كاهش می دهند بر تعداد كسانی كه دوباره به تحصیل خواهند پرداخت افزوده می شود. به طور كلی ، 79 میلیون آمریكایی كه پس از 1964 به دنیا آمدند و آنها را نسل بی نام و نشان می خوانند باعث شده است كه موضوع تقاضا برای تحصیلات دانشگاهی و اطلاعات مربوط به این پدیده مورد توجه زیادی قرار گیرد. گذشته از این ، زنان ، گروه های اقلیت و مهاجران برای ادامه تحصیل به دانشكده ها و دانشگاه ها می روند و این روند ( متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه ها ) نیز بسیار مورد توجه است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir