توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد ترویج کشاورزی در word دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد ترویج کشاورزی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد ترویج کشاورزی در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد ترویج کشاورزی در word :

ترویج کشاورزی

مقدمه:
امروزه با مطرح شدن مقوله پایداری در تمامی موضوعات مربوط به انسانها ، پایداری در بخش كشاورزی نیز مورد توجه بسیاری از اندیشمندان، سیاستگزاران و كشاورزان قرار گرفته است. كشاورزی پایدار در واقع سیستمی است كه به سطح دانش بالا و مدیریت تخصصی نیاز دارد و رهیافتی است كه در بلند مدت به كشاورزان كمك می كند تا تولید و سودمندی خود را

حفظ و یا افزایش دهند. تا به امروز راهكارهای مختلفی برای حصول به اهداف كشاورزی پایدار و مواجهه با چالشهای پیش روی آن بیان شده است، اما آنچه كه امروزه بیشتر كشورها و بخصوص كشورهای اروپایی مدنظر دارند مدیریت تلفیقی مزرعه می باشد كه نوید بخش غذای سالمتر، با كیفیت و ارزش غذایی بالاتر و مراقبتهای زیست محیطی بیشتر می باشد.

(Anonymous,2002) هم اكنون این رهیافت در بسیاری از كشورهای اروپایی پذیرفته شده و به نظر بسیاری از متخصصان، یك راه حل عملی برای مسائل و مشكلات كشاورزی در قرن 21 می باشد از طرفی با توجه به مشكلات پیش روی كشاورزان ایران از جمله مصرف نادرست كودهای شیمیایی، از بین رفتن مقادیر زیادی از محصولات در اثر آفات و بیماریها، كاهش منابع و نهاده های مورد نیاز و عدم توجه به مسائل زیست محیطی و همچنین لزوم توجه اولویتهای جهانی از جمله جهانی شدن بازار محصولات و توجه به خواسته های این بازارها

مبتنی برارگانیك بودن محصولات و پایداری در تولید و قابل تامین بودن آنها، اهمیت توجه به روشهای پیشنهادی در این رهیافت بیشتر نمایان می شود. این مقاله ضمن بیان مفهوم ، مزایا و اصول این رهیافت به معرفی برخی شیوه های كاربردی آن می پردازد.

 

كشاورزی پایدار
نورمن و همكاران به نقل از جامعه زراعی آمریكا در سال 1989 كشاورزی پایدار را چنین تعریف كردند: كشاورزی پایدار درتمام دوران باعث بهبود محیط زیست و استفاده بهینه از منابع موجود شده و در تامین نیازهای غذایی انسان و ارتقاء كیفیت زندگی كشاورزان و جوامع بشری نقش مهمی دارد و باعث پویایی اقتصادی می شود. دیبرتین و پاجولیز به نقل از شورای علمی كانادا كشاورزی پایدار رااین چنین تعریف كرده اند: كشاورزی پایدار سیستمی است كه تامین نیازهای جامعه را از لحاظ مواد غذایی مدنظر داشته و بر حفاظت منابع طبیعی و بهبود كیفیت محیط زیست برای نسلهای آتی تاكید دارد.

كشاورزی پایدار یك نظام سودمند، پایدار و متكی بر حفظ منابع طبیعی است و سودمندترین نحوه استفاده از انرژی خورشید و تبدیل آن به محصولات كشاورزی، بدون تخریب حاصلخیزی خاك و كیفیت محیط زیست را توصیه می كند. كشاورزی پایدار دیدگاهی ماورای اقتصاد تولید صرف را مدنظر داشته و در آن همبستگی بین اقتصاد تولید، ثبات اكولوژیكی و كیفیت محیط زیست به صورتی جامع نگریسته می شود (محبوبی، 1373).یك برنامه كشاورزی پایدار موفق در برگیرنده هفت هدف زیر می باشد:
1 فراهم كردن امنیت غذایی همراه با افزایش كمی و كیفی آن، ضمن در نظر گرفتن نیازهای نسلهای بعدی؛

2 حفاظت از منابع آب، خاك و منابع طبیعی؛
3 حفاظت از منابع انرژی در داخل و خارج مزرعه؛
4 حفظ و بهبود سودآوری كشاورزان؛
5 قابلیت پذیرش از سوی جامعه؛
6 حفظ نیروی حیات جامعه روستایی؛

7 حفظ تنوع زیستی (Mahler et al, 1997)

چالشهای پیش روی كشاورزان پایدار در جهان و ایران
مالرو و همكاران (1997) سه چالش اصلی پیش روی كشاورزان پایدار را رشد جمعیت، تولید موادغذایی و تقاضای انرژی می دانند و خاطرنشان می سازند كه تنها راه حصول به كشاورزی پایدار كنترل این سه عامل است.

1ـ رشد جمعیت: افزایش جمعیت انسانها باعث استفاده بیشتر آنها از محیط و منابع طبیعی می شود. جمعیت جهان هر یازده سال یك میلیارد نفر افزایش می یابد و هر 60 سال دو برابر می شود، تا سال 2070 میلادی جمعیت جهان به 12 میلیارد نفر می رسد.

2تولید موادغذایی: با افزایش جمعیت، نیاز به غذا نیز افزایش می یابد. همین امر باعث استفاده بی رویه از زمینهای زراعی و كودهای شیمیایی شده و مسائل زیست محیطی را بوجود می آورد. از طرفی آمار نشان می دهد كه مقدار زمین در جهان در سال 1950 از 5/0 ایكر برای هر شخص به 28/0 ایكر در سال 2000 كاهش می یابد. همچنین میزان رشد بازده محصولات در دهه های گذشته نیز كاهش یافته است. این عوامل باعث شده كه دستیابی به كشاورزی پایدار مشكل شود.
همانگونه كه ذكر شد مقدار رشد بازده محصولات نیز در حال كاهش است. بازده محصولات بین سالهای 1960 ـ 1950 حدود 40 درصد افزایش داشته در صورتیكه بین سالهای 2000 ـ 1990 بازده تنها 5 درصد افزایش داشته است.

 

3ـ تقاضای انرژی: با افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به موادغذایی، نیاز به انرژی نیز بیشتر می شود و برای تامین این انرژی عمدتاً از سوختهای فسیلی استفاده می شود و محدودیت این سوختها و استفاده بی رویه از آنها می تواند برای حصول اهداف توسعه پایدار كشاورزی مشكل ساز باشد (Mahler et al, 1997)

در ایران نیز علاوه بر افزایش جمعیت، نیاز به تولید موادغذایی بیشتر و افزایش تقاضای انرژی، به عنوان چالشهای پیش روی كشاورزی پایدار مطرح هستند. تحقیق چیذری و همكاران (2000) نشان داد كه دانش پایین كشاورزان درباره كشاورزی پایدار، مشكل فرسایش خاك, كمبود آب و نامناسب بودن وضعیت اقتصادی آنها، از مشكلات پیش روی كشاورزی پایدار در ایران است. كرمی (1995) نیز بیان می كند كه وضعیت بداقتصادی كشاورزان باعث شده كه مسائل زیست محیطی را در نظر نگیرند و آن را به عنوان چالشی برای حصول اهداف كشاورزی پایدار در ایران معرفی می كند.

 

رضوی (1379) مسأله جمعیت و روند افزایش آن را چالش عمده فراوری توسعه پایدار كشاورزی و روستایی در جهان می د اند و چالشهای ویژه پیش روی توسعه پایدار كشاورزی روستایی در كشور ایران را بدین شرح معرف می كند: تخریب كیفیت منابع آب، پوشش گیاهی و فرسایش شدید منابع آب و خاك, الگوی نادرست مصرف و مساله ضایعات، مطرح شدن تجارت آزاد و لزوم آمادگی برای حضور در بازارهای جهانی و منطقه ای، مساله امنیت سرمایه گذاری در بخش كشاورزی، بیكاری در مناطق روستایی و ضعف مدیریت توسعه روستایی.

مدیریت تلفیقی مزرعه
مدیریت تلفیقی مزرعه یك سیستم زراعی جامع نگراست كه ضمن حفظ محیط زیست و مسئولیت پذیری در قبال آن، باعث تولید سودآور محصول می شود. مدیریت تلفیقی مزرعه با تلفیق فرایندهای طبیعی سودمند و فنون مدرن كشاورزی كار می كند و نظارت و مراقبتهای زیست محیطی را به خوبی مدنظر قرار می دهد. هدف مدیریت تلفیقی مزرعه این است كه احتمال خطرات وارد بر محیط زیست را كاهش داده و در عین حال كیفیتهای مناسب و مهم زیست محیطی را ایجاد و از آنها مراقبت كند (LEAF, 2002a) . در واقع مدیریت تلفیقی مزرعه مترادف كشاورزی پایدار است بگونه ای كه كشاورزان با كمك مدیریت تلفیقی مزرعه, فعالیتهای خود را ارزیابی می كنند و احتمال خطرات وارد بر موادغذایی و محیط زیست را كاهش می دهند (LEAF, 2001).

اصول مدیریت تلفیقی مزرعه عبارتند از:
– تعهد به كشاورزی خوب و توجه به حیات وحش
– مدیریت كارآمد خاك و كاربرد فنون مناسب كشت
– استفاده از تناوبهای صحیح زراعی
– حداقل اتكا به موادشیمیایی و كودها

– انتخاب مناسب و دقیق نوع خاك
– نگهداری و حفظ فضاهای سبز و محیط روستایی
– افزایش سكونتگاههای حیات وحش
– تعهد به اخلاق گروهی برای ارتباطات، كارآموزی و مشاركت (LEAF, 2002a)

مزایای مدیریت تلفیقی مزرعه

1ـ سودآوری
مدیریت تلفیقی مزرعه شامل فعالیتهای می شود كه از هدررفتن منابع و محصولات جلوگیری و كارآیی انرژی را افزایش می دهد و در ضمن با تولید محصولات دارای كیفیت مناسب و در نظرگرفتن مسائل زیست محیطی كار كشاورزی، محصولات آن در مدت زمان كوتاهی موقعیت مناسبی در بازارهای محلی و جهانی پیدا خواهند كرد. مطالعات انجام شده در اروپا نشان داده است كه می توان ضمن كاهش نهاده ها و حفاظت از محیط زیست، سودآوری كار كشاورزی را حفظ و حتی در برخی شرایط آن را افزایش داد؛ مدیریت تلفیقی مزرعه نه فقط از طریق افزایش محصول بلكه با كاهش هزینه ها می تواند سودآوری را افزایش دهد (Anonymous. 2002)

 

2ـ حفظ محیط زیست
فعالیتهای مربوط به تولید و مصرف انسانها باعث تخریب محیط زیست شده است، برای مثال افزایش سطح بیابانها و كاهش حاصلخیزی خاك در نتیجه كشت بیش از حد در زمین است و یا آلوده شدن خاك و آبهای زیرزمینی در نتیجه بقایای كشاورزی، صنعتی و شهری می باشد. اما باید در نظر داشت كه تولید پایدار كشاورزی به حفظ كیفیت آب، خاك و هوا وابسته است.مدیریت تلفیقی مزرعه شرایطی را فراهم می كند كه در آن استفاده بی رویه از منابع طبیعی و فشار بر خاك جلوگیری شده و در عین حال موادمصنوعی و شیمیایی موردنیاز در حدی و به طریقی مورداستفاده قرار می گیرند كه كمترین اثرات نامطلوب زیست محیطی را به همراه داشته باشند. تحت این سبك مدیریتی، بین انسان و طبیعت هماهنگی و تعادل ایجاد می شود و در واقع از پیدایش و گسترش تضاد بین اهداف تامین غذای انسانها و حفظ منابع طبیعی جلوگیری شده و باعث می شود این دو همدیگر را تكمیل كنند.

3ـ ترجیح بازار
امروزه بازار، متقاضی محصولاتی است كه ضمن دارا بودن كیفیت، طعم و رنگ مناسب و مطبوع، از سلامتی برخوردار باشد و مراقبتهای زیست محیطی نیز در ضمن تولید آن در نظر گرفته شده باشد. مشتری خواهان محصولاتی است كه بتواند در موقع نیاز به آن دسترسی داشته باشد و از پایداری مناسب برخوردار باشد (Uk Agriculture., 2002).
كسب كیفیتهای بازارپسند و تولید پایدار تنها با استفاده از روشهای پایدار مقدور است و مدیریت تلفیقی مزرعه روشهایی را پیشنهاد می دهد كه پایدارند. در واقع مدیریت تلفیقی مزرعه اولویتهای بازار را مدنظر قرار داده و سعی می كند اهداف و روشهای خود را تا حد امكان مدنظر قرار داده و سعی می كند اهداف و روشهای خود را تا حد امكان مطابق آنها سازد.

4ـ توجه به اولویتهای جهانی
طی سالیان متمادی، فعالیتهای انسانی باعث بوجود آمدن مشكلاتی شده كه زندگی جهانیان را با تهدید مواجه كرده است و حل این مسائل مقدور نخواهد بود مگر با اتخاذ مدیریت صحیح برای استفاده از منابع و ارتباط صحیح انسانها با طبیعت در تمامی جوامع. مشكلاتی مانند گرم شدن هوای جهان وخطر انقراض برخی گونه های گیاهی و حیوانی، از این قبیل

مشكلات هستند كه ذهن جهانیان را مشغول ساخته و مدیریت تلفیقی مزرعه راه حلهایی برای آنها ارائه داده است. برای مثال مدیریت تلفیقی مزرعه نوعی سیستم گردش زراعی را پیشنهاد می دهد كه ضمن كاهش مصرف انرژی باعث ایجاد زیستگاه زمستانی برای پرندگان مزرعه و حفظ گونه های زیستی می شود. از اولویتهای دیگری كه می باید به آن پرداخته شود فقر و گرسنگی است كه بسیاری افراد و بخصوص روستائیان كشورهای در حال توسعه از آن رنج می برند و مدیریت تلفیقی مزرعه ضمن توجه به افزایش محصول، موضوع عدالت برخورداری از منابع را نیز برای كاهش فقر و گرسنگی ضروری می داند و برای حصول آن ، برنامه ریزی می كند.

دیدگاههای مدیریت تلفیقی مزرعه درباره كار در مزرعه

1ـ موادمغذی خاك
كاهش شدید موادمغذی خاك یكی از مهمترین تهدیداتی است كه تولید غذا را به مخاطره انداخته است. كاربرد موادمغذی نیز به علت قیمتهای بالای آنها برای برخی كشاورزان و بخصوص روستائیان كشورهای در حال توسعه كه برای تامین نیازهای غذای خود مجبورند فشار بیشتری بر خاك وارد كنند، مشكل است. از طرفی استفاده زیاد از مواد مغذی فقط هزینه بر و اسراف نیست بلكه می تواند منجر به حساس شدن گیاه به آفات و بیماریها شود. لذا یكی از راه حلهایی كه به نظر مفید می رسد استفاده از بقایای گیاهی و جانوری موجود در

خاك، خردكردن و ادغام آنها برای حفظ حاصلخیزی خاكی می باشد. همچنین تعادل فسفر و پتاسیم خاك را نیز می توان با تناوب زراعی محصولات مختلف حفظ كرد. از طرفی امروزه به خوبی مشخص شده كه استفاده از منابع غذایی گیاهی و ارگانیك موجود در محل هیچگاه نخواهد توانست غذای موردنیاز جهانیان را تامین كند. لذا بكارگیری روشهای سنتی و استفاده از موادمغذی ارگانیك ومواد خام گیاهی در مزارع تنها در صورتی می تواند تامین نیازهای غذای جمعیت روبه رشد جهان را تضمین كند كه با فناوریهای كودهای مغذی ادغام شود. اصلاح

كننده های خاك می بایست تحت یك مدیریت صحیح در محل و زمان مناسب و نیز همانند روشهای آبیاری و مصرف آفت كشها بر مبنای مدلهای چرخش موادغذایی بكار گرفته شوند.

2ـ تناوب صحیح زراعی
تناوب محصولات متنوع منافع زیادی دارد. كشت محصولات مختلف در یك تناوب صحیح به كاهش حشرات مضر، بخصوص حشراتی كه در خاك هستند از قبیل نماتدها و ریشه خوارها كمك می كند. تناوب صحیح همچنین مشكلات مربوط به علفهای هرز را كاهش و قابلیت مزرعه را برای بكارگیری روشهای مختلف كنترل علف هرز افزایش می دهد. یك تناوب خوب شامل كشت غلات، گیاهان پهن برگ و همچنین چمنها یا یك گیاه لگومینوز می شود. در انتخاب محصولات در تناوب همچنین می بایست حمل و نقل، نوع خاك و بازار را مدنظر قرار داد.

3ـ حاصلخیزی خاك
افزایش جمعیت و تلاش برای تغذیه آنها بخصوص درمناطق فقیرنشین، در نهایت باعث وارد آمدن فشار بر خاك می شود. لذا روش مدیریت خاك در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهده كرد. خاك ورزی باید متناسب با نوع خاك، نوع محصول، توپوگرافی، خطر فرسایش و جو باشد. فنون خاك ورزی حداقل مزایای زیادی نسبت به شخم و خاك ورزی مرسوم دارد كه عبارتند از:

• كاهش مصرف انرژی
• كاهش معدنی شدن و آبشویی نیتروژن
• بهبود خصوصیات فیزیكی خاك
• قابلیت استفاده از استراتژیهای مختلف كنترل علف هرز
• كاهش خطر فرسایش خاك
افزایش جمعیت فلور و فون مفید خاك

با توجه به آنچه در بالا اشاره شد، مدیریت تلفیقی مزرعه در پی آن است كه هر چه بیشتر فونی را بكار گیرد كه طی آن تخریب بافت خاك كمتر شده و حاصلخیزی و ساختار خاك برای مدت بیشتری حفظ شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir