توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  گزارش کاراموزی مبدلهای حرارتی نیروگاهی و تأسیسات حرارتی برودتی در word دارای 86 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کاراموزی مبدلهای حرارتی نیروگاهی و تأسیسات حرارتی برودتی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کاراموزی مبدلهای حرارتی نیروگاهی و تأسیسات حرارتی برودتی در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کاراموزی مبدلهای حرارتی نیروگاهی و تأسیسات حرارتی برودتی در word :

گزارش کاراموزی مبدلهای حرارتی نیروگاهی و تأسیسات حرارتی برودتی در word

نیروگاه منتظر قائم در زمینی به مساحت تقریبی یك كیلومتر مربع واقع در كیلومتر هفت جاده ملارد در ناحیه كرج بنا شده و در حال حاضر دارای چهار واحد بخار است كه هر یك به ظرفیت اسمی 25/156 مگاوات و 6 واحد گازی، سه واحد سیكل تركیبی می باشد. اولین واحد بخار نیروگاه در تاریخ 29/6/50 آماده بهره برداری شد و با شبكه پارالل گردید.
سوخت مصرفی نیروگاه گاز و سوخت سنگین از نوع مازوت و گازوئیل است كه مازوت مصرفی از پالایشگاه تهران توسط خط لوله مستقیم به نیروگاه فرستاده می شود. آب مصرفی نیروگاه نیز توسط 9 حلقه چاه عمیق كه در محوطه و در خارج محوطه نیروگاه حفر شده تأمین می گردد.

نیروگاه دارای قسمت های اصلی به شرح زیر می باشد:
1- قسمت شیمی و تصفیه آب: وظیفه این قسمت تولید آب بردن بدون سختی (تصفیه فیزیكی) و آب مقطر (بدون یون) مورد نیاز واحد را می باشد . همچنین مواد شیمیایی لازم را در سیكل های آب و بخار تزریق می كند و در فواصل معین آزمایشات لازم جهت تعیین وضعیت شیمیایی سیكل آب و بخار نیروگاه را انجام می دهد.
2- بویلر: بویلر هر واحد از نوع درام دار ری هیت دار، كوره آن تحت فشار و دارای فن گردش دهنده گاز می باشد. طبق طرح تولید 000/100/1 پوند بخار در ساعت با فشار psi 1875 و درجه حرارت 1005 در خروجی ری هیتر دارد. راندمان كل بویلر برابر 90 درصد می باشد.

3- سیكل آب تغذیه: در سیكل آب تغذیه واحد سه گرمكن فشار ضعیف از نوع بسته، یك دیراتور یا دی گارز از نوع باز یا تماس مستقیم و دو گرمكن فشار قوی از نوع بسته منظور شده است. این سیكل طبق طرح قادر است آب تغذیه را از 108 در كندانسور به 450 در ورود به بویلر برساند.
4)آب خام: سیستم آب خام فقط از چندین لوله و شیر تشكیل شده است و آب را به مقدار لازم به تمام نیروگاه كه به آن احتیاج است می فرستد. تأمین آب خام توسط چندین حلقه چاه عمیق می باشد بدین ترتیب كه آب چاه ها به تلمبه خانه و استخر دمنده آب فرستاده شده و از تلمبه خانه توسط پمپ ها به لوله اصلی آب خام فرستاده می شود. چون این سیستم به دیگر سیستم ها وابستگی ندارد می توان هر زمان كه لازم شد آنرا در مدار قرار داد و عملاً این سیستم همیشه در مدار است حتی اگر تمام قسمت ها متوقف باشند برای تأمین آب آتش نشانی باید مدار باز باشد.

در مورد بسته نگه داشتن اشنعاب هائی كه به آن احتیاج ندارند باید دقت فراوان شود چون هرگونه غفلت در این مورد سبب وارد آمدن خسارت می گردد مثلاً ممكن است كه كیفیت آب موجود در تانك های آب تصفیه شده را پائین آورد.

در شرایط نرمال بهره برداری، تأمین آب مخازن برای تهیه محلول های شیمیائی مورد نیاز دستگاه ها توسط آب مقطر (واقع در خروجی پمپ كندانسور هر واحد) می باشد ولی اگر سیستم آب كندانسه در مدار نباشد (در شروع راه اندازی) می توان از آب خام جهت تهیه محلول شیمیائی استفاده نمود. سیستم آب خام از یك لوله 16 اینچی تشكیل شده كه انشعاب های مشروحه زیر را تغذیه می كند:

الف: یك لوله 4 اینچ جهت آب آتش نشانی
ب: یك لوله 4 اینچ جهت تغذیه ورودی آب شستشو دهنده پیش گرم كن های هوای دوار بویلر
پ: یك لوله 2 ابنچ جهت تأمین آب آبكاری برای یاتاقان های رتور بهم زننده داخل كلاریفایر و آب معمولی جهت دوش های اضطراری و شستشو دهنده ها و شروع راه اندازی در صورت كمی آب فیلتر برای تهیه محلول شیمیایی

د: یك لوله یك اینچ جهت روان ساز بهم زننده كلاریفایر
ه‍ : دو لوله 2 اینچ جهت شستشوی كف كلاریفایرها
و: یك لوله 3اینچ برای تأمین آب سیستم كلرزنی

ز: دو لوله 10 اینچ برای تغذیه آب خام به كلاریفایر واحد یك و دو
د: دو لوله مستقیم آب خام برای تأمین سطح برج های خنك كن در حالت اضطراری
5)سیستم تصفیه آب: تصفیه خانه یا پیش تصفیه قسمتی كه آب را از خط اصلی آب خام گرفته و بعد از كلاریفایر و فیلتر كردن از نظر كیفی به حدی می رساند كه آماده تحویل سیستم یون گیرها باشد تا در یون گیرها كلید املاح محلول در آن گرفته شود. تصفیه خانه شامل تجهیزات زیر می باشد:
الف: كلاریفایر (دستگاه گیرنده سختی آب یا تصفیه فیزیكی آب) كه تا 2168 گالن در دقیقه آب خام جهت تصفیه به آن وارد می شود و خود نیز مجهز به تجهیزات زیر است.
1- شیر پروانه ای جهت كنترل ورود آب خام به كلاریفایر

2- جریان سنج FE13 كه جریان آب خام به كلاریفایر را اندازه گرفته و انتقال دهنده جریان 13FT كه سیگنال متناسب با جریان آب خام به 13 FTR می فرستد و همچنین میزان كلر تزریقی به كلاریفایر توسط سیگنال فوق كنترل می شود.
3- شیر كنترل سطح با شیرهای جداساز و شیر فرعی (by pass)

4- شیر بك فلاش كه با هوا عمل می كند و هوای آن از طریق شیر سلونوئیدی فرستاده می شود.
5- شیر هوائی تخلیه لجن كه هوای عمل كننده آن از طریق شیر سلونوئیدی فرستاده می شود.
6- چهار مسیر تغذیه شیمیایی كه عبارتند از: یك مسیر كلر به ورودی آب خام به كلاریفایر، یك مسیر تزریق كلرور فریك بداخل قیفی كلاریفایر و دو مسیر تغذیه آب آهك بداخل قیفی كلاریفایر

7- مسیر آب جهت آبكاری یا یاطاقان بالا و پائین محور یا رتور كلاریفایر
8- تعدادی مسیر نمونه گیر از قسمت های مختلف كلاریفایر و شیر پروانه ای خروجی كلاریفایر
سیستم تغذیه شیمیایی: تغذیه شیمیایی برای تصفیه اولیه آب در سیستم پیش تصفیه بكار می رود كه شامل: تزریق كلر به ورودی آب خام به كلاریفایر و تزریق كلر و اسید سولفوریك به ورودی آب تانك كلاریفایر شده. كلر به صورت گاز محلول در آب تزریق می شود و كلرورفریك، آهك، اسید سولفوریك بصورت محلول های نسبتاً ضعیف، یا رقیق بوسیله پمپ ها تزریق می گردد. تزریق مواد شیمیایی بطور اتوماتیك و متناسب با جریان آب خام ورودی به كلاریفایر انجام می گیرد. جریان ورودی بوسیله یك جریان سنج اندازه گیری شده و توسط انتقال دهنده سیگنال متناسب جریان جهت كنترل تزریق مواد شیمیایی فرستاده می شود. غلظت محلول ها و میزان كلر تزریقی بستگی به كیفیت آب خام دارد كه توسط واحد شیمی تعیین می گردد.

یون گیرها: یون گیرها یا بی یون كننده ها قسمت آخر تصفیه آب را جهت تأمین آب مقطر (بدون یون) مورد نیاز بویلر تشكیل می دهند.

بعلت بالا بردن فشار و درجه حرارت در بویلر آب مورد استفاده بویلر باید بهترین كیفیت ممكنه را دارا باشد به همین دلیل از دو دستگاه یون گیر به صورت سری و پشت سر هم استفاده می شود. نخستین دستگاه شامل كاتیون و آنیون (كاتیون گیرنده یون های مثبت و آنیون گیرنده یون های منفی می باشد) است كه آب خروجی آنها جهت تصفیه بیشتر از دستگاه دوم كه اصطلاحاً آن را میكس بد (گیرنده یون های ضعیف منفی و پالایش مجدد) می نامند گذرانده می شود. برای هر واحد یك سری كامل كاتیون و آنیون و میكس بد وجود دارد. در ابتدای تصفیه كلر در محل ورودی آب به كلاریفایر وارد شده و با آن مخلوط می گردد. آب آهك و كلرور فریك جهت كمك به عمل تصفیه و به قسمت وسط یا قیفی كلاریفایر وارد می شود و با آب كلر شده شده مخلوط می گردد.

در ابتدای راه اندازی سیستم پیش تصفیه 3 تا 7 روز وقت صرف ساختن لجن یا رسوبات در كف كلاریفایر می شود. این لجن عمل رسوب گیری را بهتر می سازد. زیرا به مقدار زیادی كیفیت آب خروجی از كلاریفایر بستگی به مقدار این لجن دارد و در طول راه اندازی می توان مقدار رسوب و لجن تشكیل شده در كف كلاریفایر را آزمایش كرد. جهت جلوگیری از زیاد شدن سطح لجن و ثابت نگه داشتن آن هرچند ساعت یكبار (حدود چهار ساعت) مقداری از لجن های اضافی از طریق تخلیه كلاریفایر خارج می گردد. آب خروجی از كلاریفایر وارد تانك

كلاریفایر می شود و در آن ذخیره می گردد. در محل ورودی تانك به آن كلر و اسید سولفوریك جهت تصفیه بیشتر اضافه می شود. آب كلاریفایر شده از تانك ذخیره توسط پمپ و از طریق یك شیر كنترل سطح، مخزن دو راهه و تانك فیلتر به تانك آب فیلتر شده فرستاده می‌شود، آب فیلتر شده بوسیله پمپ ها از تانك آب فیلتر شده به یون گیرها فرستاده می شود و بعد از عبور از كاتیون و آنیون و میكس بد به تانك ذخیره آب مقطر وارد می گردد. بعد از مدتی كه یون گیرها اشباع می شوند یا یون در آب خروجی مشاهده می شود بطور اتوماتیك از مدار خارج و در سیكل احیاء قرار می گیرند و پس از احیاء مجدداً آماده بهره برداری می شوند و تا زمانی كه یك سری یون گیر در حال احیاء است سری دوم یون گیر در حال بهره برداری است و آب مقطر مورد نیاز را تأمین می‌كند.

6)برج خنك كن: برج خنك كن واحد بخار از نوع تر یا تبخیری است و هر برج دارای شش عدد قیفی پنكه دار بمنظور كمتر شدن فشار منطقه ریزش آب از اتمسفر می باشد. ساختمان برج از چوب ساخته شده است. آب خنك شده از استخر كف برج توسط سه پمپ آب گردشی (c.w.p) كه دو عدد آنها در بهره برداری نرمال در حال كار می باشد به كندانسور فرستاده می شود. طبق طرح جریان آب در حال گردش از برج به كندانسور توسط پمپ ها GPM000/750 می باشد و هربار قادر است حدود Btu000/000/450 حرارت از كندانسور جذب كند.
همچنین نیروگاه دارای سه عدد برج از نوع برج طبیعی یا natural draught cooling tower می باشد. بدنه خارجی این برجها از بتون مسلح می باشد كه بروی پایه قرار دارند. آب

كندانسور توسط c.w pump به ارتفاع 15-10 متری بالای برج فرستاده می شود و از طریق رادیاتورهائی پائین می آید و حرارت گرفته شده توسط رادیاتورها بوسیله هوائی كه از قسمت زیرین به بالای برج كه به واسطه ارتفاع بلند و دمپرهای برج ایجاد می گردد از دهانه بالای برج خارج می شود.
سیستم كنترل: در واحدهای بخار نیروگاه بیشتر از سیستم های نئوماتیكی و الكتریكی جهت نشان دهنده ها، باز و بسته كردن شیرها و كنترل سطح مخازن و وضعیت دمپرها و شیرها استفاده شده است.

رنگ لوله ها: در این نیروگاه لوله ها و خطوط انتقال مواد به رنگ های مشخصی هستند برای مثال خطوط آب خام و آب خنك كن به رنگ سبز، لوله های روغن به رنگ زرد، لوله های آب آتش نشانی به رنگ قرمز و لوله های سوخت به رنگ سیاه می باشد.
توربوژنراتور: توربین هر واحد دارای سه قسمت IP. LP و HP پشت سرهم می باشد و شافت آن توسط كوپلینگ به شافت ژنراتور متصل است. ژنراتور كاملاً بسته و تحت فشار هیدروژن با ماكزیمم فشار psi30 می باشد. وجود هیدروژن باعث كاهش اصطكاك و فشار زیاد آن كمك در امر خنك كردن سریع سیم پچ های ژنراتور می كند.
گاز هیدروژن توسط چهار مبدل آبی واقع در چهارگوشه ژنراتور خنك می شود. جرقه گیر و خازن روی هر فاز ژنراتور جهت حفاظت ژنراتور از تغییرات ولتاژ، نزدیك ترمینال خروجی ژنراتور قرار دارد.

مولدهای حرارتی نیروگاه :
مولد بخار (بویلر): واحد مولد بخار از قسمت های زیر تشكیل شده است:
1- كوره ها و شعلها 2- قسمت هوای احتراق
3- قسمت دود یا گاز 4- قسمت بخار اصلی
5- باز گرمكن یا ری هیتر 6- تغذیه آب و مواد شیمیائی

كوره و مشعل ها Furnace and burners
سوخت از طریق دوازده مشعل به كوره یا اطاق احتراق تزریق می شود. این دوازده مشعل در چهار گوشه كوره و در سه طبقه بالا، وسط و پائین قرار گرفته اند. چهار مشعل طبقه پائین استفاده برای سوخت سنگین و همچنین سوخت سبك یا گازوئیل می باشد. در صورتی كه از گاز جهت احتراق استفاده شود مولد بخار دارای دوازده مشعل گازسوز می باشد.
دوازده شمعك سوخت سبك كه هریك برای یك مشعل بوده كه انرژی لازم را جهت روشن كردن مشعل ها دارا می باشند. عمل روشن كردن شمعك ها از راه دور و از اطاق فرمان صورت می گیرد. شمعك ها و مشعل های سوخت سبك برای پودر كردن سوخت مصرفی خود از هوای فشرده استفاده می كنند ولی مشعل های سوخت سنگین، سوخت را به طور مكانیكی پودر می كنند.

مسیر ورودی و خروجی سوخت به مشعل ها مجهز به بخار جهت شستشو می باشد كه با شیرهای دستی می توان در موقعیكه مشعل ها در مدار هستند مسیر بخار را قطع كرد. از شستشو قبل و بعد از هر بار در سرویس قرار دادن مشعل ها استفاده می شود.

سیستم احتراق در بویلر به طور مناسبی می باشد و شعله مشعل ها با یك حركت دورانی آتش در كوره ایجاد می كنند. ولی برای كنترل فشار و دمای بخار تولید شده انتهای داخلی مشعل ها را می توان به بالا و پائین حركت داد یا زاویه داد كه این عمل باعث هدایت شعله مشعل در جهت زاویه داده شده می گردد.
وقتی مشعل، پائین باشد فشار بخار افزایش می یابد. زیرا حرارت بیشتر به دیواره لوله ای بویلر مرسوم به دیواره آب وارد می آید و تولید بخار زیادتر می كند و وقتی شعله بطرف بالا باشد حرارت به لوله های قسمت سوپر هیتر و ری هیتر برخورد كرده و نتیجتاً تولید بخار كمتر ولی دمای بالاتر می گردد.

به غیر از هوائی كه برای پودر كردن سوخت در شمعك ها و مشعل های سوخت سبك مصرف می شود تمام هوای لازم جهت احتراق بوسیله دو فن یا دمنده هوا به نام F.D fan (Forced draft fan) تأمین می گردد. توسط این دمنده ها هوای كافی بداخل كوره كه توسط دمپرهای ورودی این دمنده ها تعیین وارد كوره می گردد.كنترل و باز و بسته كردن دمپرها از راه دور و از اطراق فرمان انجام می گیرد.

هوای خروجی از F.D Fan با گذشتن از لا به لای دوسر كویل بخاری گرم كننده هوا دمایش به حدی فزونی داده می شود تا اجازه ندهد كه در اثر تقطیر شدن تركیبات سولفوره بروی فلز در قسمت سرد پیش گرمكن های دوار خوردگی ایجاد شود و صدمه بخورد.

بعد از گرمكن های بخاری، هوای احتراق جهت گرم شدن بیشتر وارد پیش گرمكن های دمایی یا A.P.H می گردد. گازهای خروجی از اكنومایزر قبل از ورود به دودكش از طرف دیگر این پیش گرمكن دوار می گذرد و در حین عبور مقداری از حرارت خود را به فلز داخل APH می دهند، با چرخیدن APH فلزهای گرم شده به قسمت عبور هوا رفته و گرمای خود را به هوا می دهند. هوای احتراق بعد از خروج از پیش گرمكن های دوار به جعبه باد یا winbox رفته و از طریق دمپرهای هوای واقع در چهارگوشه بویلر وارد كوره جهت تأمین هوای مورد نیاز احتراق می شود.

به طور خلاصه مسیر هوای احتراق بویلر را دو F.D fan دو گرمكن بخاری، دو پیش گرمكن دوار هوا، دو جعبه باز در دو طرف بویلر و هفت سری دمپر در چهارگوشه بویلر تشكیل می دهند
از خروجی هر دو F.D Fan و قبل از ورود به گرمكن های بخاری یك كانال كوچك مشترك هوا گرفته شده كه هوای مورد نیاز مكش یك دمنده یا فن كمكی هوای آب بندی و یك فن هوای شمعك ها را تأمین می نماید. فن كمكی هوای آب بندی، هوا را با فشار بیشتر از فشار كوره جهت آب بندی دریچه های چشمی بویلر، یاطاقان دمپرها و غیره تهیه می كند. در عین حال این هوا از نشت كردن گازهای ذاغ كوره و جعبه باد به بیرون جلوگیری می كند كه این عمل به علت فشار مثبت كوره امری ضروری است.

از كانال های هوای خروجی از پیش گرمكن های هوا نیز یك كانال كوچك مشترك گرفته شده كه وظیفه اش رسانیدن هوا جهت جلوگیری از نفوذ گازهای داغ كوره به مسیر خروجی فن گردش دهنده گازهای كوره می باشد (G.R Fan) ارتباط این هوا با كانال خروجی G.R fan از طریق یك دمپر به نام دمپر هوای سیل است كه در مواقع متوقف بودن G.R fan این دمپر باز می شود. در صورت باز نشدن دمپر هوای سیل در موقع توقف G.R fan جریان گازهای داغ به سرعت به این فن خسارت وارد می آورد.

قسمت دود یا گازهای محترقه كوره: در هنگام عمل احتراق گازهای داغ حاصل از احتراق به ترتیب با جریان یافتن از لا به لای لوله های سوپر هیتر دمای بالا یا ثانویه، لوله های باز گرمكن بخار، سوپر هیتر دمای پائین یا اولیه، اكنومایزر، و گذشتن از طرف گاز پیش گرمكن های دوار به طرف دودكش هدایت می شود. قبل از ورود به پیش گرمكن های دوار دو كانال خروجی گاز از كوره به یكدیگر متصل شده است و یك انشعاب از این كانال مشترك به مكش G.R fan متصل است. كه از این طریق G.R fan بتواند مقداری از گازهای خروجی را گرفته و جهت كنترل احتراق و دمای بخار خروجی از بویلر مجدداً به قسمت پائین كوره بدمد. این فن مجهز به دمپر ورودی و خروجی است و در صورت در مدار بودن آن ضمن اینكه دمپرهای خروجی آن كاملاً باز می شوند، دمپر ورودی نیز آنقدر باید باز نمود كه فشار خروجی فن از فشار كوره بیشتر باشد و نتیجتاً ضمن كنترل احتراق توسط دمپر ورودی عمل دیگر آن جلوگیری از پس زدن گازهای داغ كوره به طرف فن مزبور می باشد.

قسمت بخار اصلی: بخاری كه در داخل دیواره لوله ای بویلر تولید می شود وارد دیگ یا درام آب و بخار می شود. در داخل دیگ بخار از سطح آب جدا شده و به طرف سوپر هیتر اولیه حركت می كند. به هنگام عبور بخار از فضای بالای دیگ رطوبت آن گرفته می شود. عبور بخار از سوپر هیتر اولیه دمای آن را به بالاتر از نقطه اشباع می‌رساند سپس از قسمت دی سوپر هیتر یا كاهنده داغی بخار گذشته و وارد سوپر هیتر دمای بالا یا ثانویه می شود.

در سوپر هیتر ثانویه دمای بخار به مقدار طرح شده می رسد و در این حالت بخار خروجی از سوپر هیتر ثانویه و ورودی به توربین دارای شرایط مناسبی می باشد. زاویه دادن به مشعل ها و گردش دادن دوباره گاز به كوره توسط G.R fan بروی دمای بخار اصلی مؤثر است ولی به طور كلی این عمل برای كنترل های بخار ری هیت می باشد.
تا زمانی كه دمای بخار اصلی ضمن اینكه از تیلیت مشعل ها و G.R fan جهت افزایش دمای بخاری ری هیتر استفاده می شود پائین تر از نقطه تنظیمی باشد كنترل دقیقی بروی آن وجود ندارد، و فقط متناسب با افزایش دمای ری هیت دمای بخار اصلی نیز افزایش می یابد در صورتی كه دمای بخار اصلی از نقطه تنظیمی طراحی شده بالاتر رود در این حالت از

قسمت كاهنده داغی بخار یا دی سوپر هیتر كه بین سوپر هیتر اولیه و ثانویه قرار دارد استفاده می شود و با اسپری آب دمای بخار بین دو سوپر هیتر پائین می آید و در نهایت دمای بخار اصلی كاهش می یابد تا به نقطه تنظیمی برسد و در آنجا ثابت نگهداری شود. نتیجتاً زمانی می توان از دی سوپر هیتر بعنوان كنترل دمای بخار اصلی استفاده نمود كه دمای بخار اصلی بالاتر از نقطه تنظیم باشد. درام یا دیگ بویلر و اجزاء سوپر هیتر مجهز به سیستم آلارم، وسایل اندازه گیری و همچنین شیرهای اطمینان است كه در مواقع بهره برداری غیر صحیح از بویلر حفاظت می كند.

بازگرمكن یا ری هیتر: با گذشتن بخار اصلی از قسمت فشار قوی توربین به نسبت قابل ملاحظه ای انرژی خودش را كه در رابطه مستقیم با فشار و درجه حرارت می باشد از دست می دهد. برای حصول اطمینان قبل از ورود بخار به قسمت فشار متوسط و فشار ضعیف انرژی حرارتی بیشتر به این بخار اضافه می شود. برای انجام این كار بخار خروجی از قسمت فشار قوی توربین به قسمت بازگرمكن بویلر هدایت شده و دوباره به توربین برگشت داده می شود. با گذشت بخار از ری هیتر دمای آن به دمای بخار اصلی رسانیده می شود و به این طریق به مقدار قابل ملاحظه ای انرژی حرارتی آن بالا می رود. مسیر خروجی بخار از قسمت فشار قوی توربین را ری هیت سرد می نامند این بخار قبل از ورود به قسمت ری هیتر بویلر از یك قسمت به نام كاهنده داغی بخار ری هیت می گذرد كه در آن با اسپری آب مقداری از داغی بخار گرفته می شود تا در نهایت بخار خروجی از ری هیتر بویلر دمای مطلوب را داشته باشد. مسیر برگشت بخار از ری هیتر به توربین را ری هیت گرم می نامند.

آب مولد بخار و تغذیه شیمیایی: آب تغذیه مولد بخار كه بخار مورد نیاز از آن تولید می شود از طریق اكنومایزر وارد مولد بخار می گردد. بهنگام عبور آب از لوله های اكنومایزر آب مقداری از انرژی حرارتی گازهائی را كه در اطراف لوله های اكنومایزر جریان دارد جذب نموده و در نتیجه دمایش افزایش می یابد. آب از اكنومایزر به درام جریان می یابد، درام نیز از دو قسمت آب و بخار تشكیل شده و سطح آب در آن بایستی در حد نرمال ثابت بماند. فضای بالای درام از بخاری كه توسط دیواره لوله ای كوره تولید شده تشكیل می شود.
اب مصرفی جهت تولید بخار تقریباً خالص است ولی شرایط اضافی دیگری برای حفاظت بهتر دیگ و لوله های بویلر لازم است یكی از این شرایط تزریق فسفات سدیم به آب داخل دیگ و لوله های بویلر است، این آب با آب دیگ مخلوط شده و با گردش آب در مولد بخار حركت می كند، اگر تغذیه فسفات به نحو صحیحی انجام گیرد حفاظت لازم فراهم می آید.
كندانسور

پس از اینكه بخار كارش را روی پره های توربین به پایان رسانید و حداكثر انرژی اش را به پره های توربین منتقل كرد، قبل از اینكه دوباره به بویلر برگردد باید آنرا به آب تبدیل كرد. این عمل به وسیله كندانسور انجام می شود و در این مورد كندانسور بزرگترین و مهمترین مبدل حرارتی نیروگاه می باشد حرارت موجود در بخار خروجی از توربین قابل تبدیل به انرژی مكانیكی نیست و آن را در مجاورت آب خنك كننده كندانسور منتقل می نمایند.

اصول كاركرد كندانسور و مراحل انجام آن به صورت زیر می باشد:
1- حجم بخار: با توجه به اینكه حجم بخار خیلی بیشتر از حجم آب است در نتیجه فشار در ظرف بالا می رود، بنابراین عمل حرارت نهان باعث بالا رفتن فشار می شود.
2- جذب حرارت: با سرد كردن ظرف از آن حرارت می گیریم، در این هنگام گرمای نهان از بخار گرفته می شود و به آب تبدیل می شود. و این عمل همراه با كم شدن فشار بخار در ظرف می باشد. این عمل در كندانسور با گرفتن گرمای نهان بخار انجام می شود.

3- فشار كندانسور: كندانسور ظرف بزرگی است كه در مقابل ورود هوا و گازهای متفرقه اب بندی شده است و بخار پس از خروج از توربین در آن خنك می شود و به آب تبدیل می شود، عمل كندانسه شدن به طور كامل انجام می شود و فشار داخل كندانسور تا پائین تر از فشار اتمسفر كاهش می یابد و بدین ترتیب در داخل كندانسور خلاء ایجاد می گردد. برای حفظ شرایط پائین بودن فشار (برای حفظ خلاء كندانسور) لازم است هوا یا سایر گازهای غیر قابل كندانسه شدن كه همراه بخار وارد كندانسور می شود به طور پیوسته جدا خارج شود، كندانسور علاوه بر كندانسه كردن بخار باید این گازها را از بخار جدا كند، این گازها بوسیله انژكتور یا پمپ مكش هوا از كندانسور خارج می‌شود.

وظائف كندانسور:
1- قسمت اصلی توربین: در توربین های كوچك می توان بخار را پس از خروج از توربین به اتمسفر رها كرد و یا اینكه جهت استفاده های دیگر مورد استعمال قرار داد اما در توربین های بزرگ اصلی ترین قسمت توربین را كندانسور تشكیل می دهد به این صورت كه با وارد شدن بخار خروجی از توربین به یك كندانسور كه فشار داخلی آن پائین تر از فشار اتمسفر می باشد سه نتیجه به دست می آید:

1- صرفه جوئی در بخار: با استفاده از كندانسور كاهش زیادی در مقدار بخار لازم تولید هر واحد برق بدست می آید: در توربین هائی كه كندانسور وجود ندارد حداقل فشاری كه بخار در قسمت انتهائی می تواند حالت انبساط یابد فشار اتمسفر می باشد. این فشار معادل با فشار ستونی از جیوه به طول 76 سانتی متر می باشدو در صورتی كه اگر توربین دارای كندانسور باشد فشار داخل آن به حدود cmHg5 كاهش می یابد. بنابراین بخار به جای اینكه در cmHg76 انبساط یابد در cmHg5 انبساط می یابد. با توجه به این انبساط بخار و تا این حد فشار نتیجه می شود كه هر واحد حجم بخار كار زیادتری انجام می دهد. بنابراین با استفاده از كندانسور در میزان مصرف بخار صرفه جوئی قابل ملاحظه ای به عمل می آید.

2- حفظ آب تغذیه به صورت خالص : حجم بخاری كه در داخل توربین عبور می كند خیلی زیاد است. اگر اجازه دهیم این مقدار زیاد بخار وارد اتمسفر شود كاری غیر اقتصادی انجام خواهیم داد در این شرایط با استفاده از كندانسور بخار خروجی از توربین به آب تبدیل می گردد و سپس این آب به بویلر وارد می شود و در سیكل حرارتی توربین مورد استفاده قرار می گیرد، از طرف دیگر آب مورد استفاده در سیكل حرارتی آب مقطر خالص است و تهیه دائمی آن گران است با این عمل از تهیه دائمی آب مقطر نیز جلوگیری به عمل می آید.

3- هواگیری از آب اضافی در هر سیكل توربین: به علت نشت آب در قسمت های مختلف و همچنین استفاده از آب برای تمیز كردن قسمت های داخلی بویلر دائماً مقداری آب مصرفی در سیكل حرارتی توربین از بین می رود و باید كمبود آب سیكل حرارتی را تأمین كرد. به همین علت معمولاً از تانك دمنده آب كه با هوا در تماس است و شامل گاز اكسیژن است استفاده می شود. در موقع استفاده از این آب اگر اكسیژن را از آب خارج نكنیم باعث خوردگی در بویلر و لوله های مربوط می شود. بهترین روش برای خارج كردن اكسیژن گرم كردن آب تا نقطه جوش می باشد و برای این منظور آن را مستقیماً وارد كندانسور می كنند با آب ورودی در كندانسور در فشار داخل آن به نقطه جوش گاز اكسیژن آزاد و همراه هوا و گازهای دیگر داخل كندانسور برای خارج شدن آماده می گردد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir