توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  بهره وری و بررسی روش های افزایش آن در اماكن و تاسیسات در فایل ورد (word) دارای 113 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بهره وری و بررسی روش های افزایش آن در اماكن و تاسیسات در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

بیان موضوع پژوهش

   بهره‌وری و كاربرد وسیع این مفهوم در عرصه‌های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی انسان روندی فزاینده داشته است. سوابق تاریخی نشان می‌دهد كه برای اولین بار در سال 1766 میلادی در یك سند رسمی (Productiuity) با مفهوم بهره‌وری، مورد استفاده قرار گرفته است. به طور كلی، بهره‌وری را همان خارج قسمت ستاده به نهاده تعریف كرده‌اند. بهره‌وری فقط در نسبت ستاده به داده خلاصه می‌شود و در صورتی رقمی و عددی به خود می‌گیرد كه درك و مقایسه میزان رشد آن نسبت به قبل به مراتب ساده‌تر از وجوه دیگر است و از آنجا خود این نگرش هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به بیان ساده بهره‌وری می ‌شود، “ نسبت ستاده به داده”  به میزان تحقق اهداف تعریف شده، تغییر می یابد و مفهومی عمیق تر پیدا می‌كند. تلاش برای افزایش بهره‌وری جدی ترین مبارزه‌ای است كه مدیریت در آستانه قرن بیست و یكم با آن روبروست و به نظر می‌رسد در عصر ما، كارآیی و بهره‌وری بالاترین هدف و ارزشمندترین مقصد همه مدیران است. بهره‌‌وری به طور معجزه آسایی موجب بالا رفتن شگرفت معیارها و كیفیت زندگی در كشورهای پیشرفته شده است و این حركت از یك قرن پیش تا به حال همچنان ادامه دارد.
بكارگیری دانش و شیوه‌های ارتقا بهره‌وری در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی و در موارد گوناگون به منظور دست یابی به كیفیت های مورد نظر توصیه می شود. ورزش كه یكی از پدیده‌های محبوب عصر ما تلقی می‌شود نیز یكی از موضوعاتی است كه در دانش بهره‌وری مورد توجه می‌باشد. یكی از این دیدگاهها كه زاویه تازه‌ای از موضوع بهره‌وری را مورد ارزیابی قرار می دهد، اندازه گیری بهره‌وری در اماكن ورزشی است كه كاری است تازه و بدیع.
ارتقا بهره وری اماكن ورزشی و بخش های خدماتی از این دست، نه تنها در كشور ما بلكه در سطح بین‌المللی نیز در ابتدای راه خود می‌باشد و احتمالاً بزرگترین و دشوارترین چالشی است كه مدیریت ورزشی در كشورمان در حال حاضر و در دهه‌های آینده باآن روبرو خواهد بود.
مستندات مربوط به تحلیل عملیات عمرانی بخش تربیت بدنی و ورزش طی ده سال 67-1376 نشان می‌دهد كه 104 درصد بیش از اعتبارات مصوبهای برنامه های پنجساله اول و دوم در اختیار این بخش قرار داده شده است. این امر نشان دهنده توجه بیشتر به ایجاد و توسعه اماكن و تاسیسات ورزشی می‌باشد. در حالیكه همین مستندات پائین بودن استفاده از تاسیسات ورزشی در مقایسه با ظرفیتهای موجود را تاكید كرده‌اند. بنا به دلایل مختلف از جمله فقدان اطلاعات و آمار صحیح و دقیق ساعات بهره‌برداری و استفاده از تاسیسات ورزشی موجود در نوبت كاری مختلف در كلیه روزهای هفته و ماههای سال، نداشتن سیستم های مناسب مالی و كمبود نیروی متخصص، تاكنون تعیین و محاسبه شاخص های بهره‌وری بخش ورزش در حوزه اماكن ورزشی امكان پذیر نشده است.
تعیین میزان بهره‌وری اماكن، تاسیسات و تجهیزات ورزشی به شناخت و به كارگیری شاخص‌های متقن و گوناگونی بستگی دارد. از این رو شناسایی و بررسی عاملها و پارامترهای موثر در بهره‌وری، اولویت‌بندی آنها و تعیین شاخص‌های بهره‌وری از جمله مواردی هستند كه در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ضرورت و اهمیت پژوهش
اندازه‌گیری ، جزء لاینفك و به تعبیر برخی نقطه آغاز فرایند علمی مدیریت بهره‌وری است اگر بخواهیم بهره‌وری را در فرهنگ سازمانی جلوه‌گر سازیم، شرط اساسی آن، وجود ابزاری برای كنترل و نظارت بر پیشرفت، فراهم آوردن بازخورد، تعیین هدفهای قابل اندازه گیری و ارزیابی عملكرد مدیریت است. به عبارتی دیگر، اندازه‌گیری بهره‌وری، فراهم آورنده اطلاعاتی است كه امكان ارزیابی و قضاوت را پیرامون چگونگی حركت به سوی هدف (وضع موعود) را از نقطه عزیمت و شرایط قبلی‌ (وضع موجود) ایجاد می‌كند.
شاخص‌های بهره‌وری در بخش اماكن ورزشی به برقراری هدفهای واقعی و شناخت مراحل كنترل كمك كرده و تنگناها و محدودیتهای انجام كار را به روشنی نشان می‌دهد و به مدیران ورزشی كمك می‌كند كه فعالیت های گذشته را تجزیه و تحلیل نموده و برای فعالیتهای جدید برنامه‌ریزی كنند. بعلاوه بدون یك سیستم مناسب اندازه‌گیری بهره‌وری در بخش اماكن ورزشی نمی توان انگیزه ها و روابط كاری را بهبود بخشید. این شاخص ها همچنین برای مقایسه بین امكان ورزشی مختلف یا بخشهای مختلف اماكن ورزشی ایجاد رقابت بین آنها بسیار مفیدند و به این علت است كه اندازه‌گیری بهره‌وری باید جز اولویتهای نخست مدیرتی اماكن ورزشی قرار گیرد. یك سیستم اندازه‌گیری بهره‌وری جز لاینفكی از سیستم اطلاعات مدیرتی است كه می تواند برای رسیدن به موازنه بین هزینه‌ها و ارائه خدمات به كار آید. اندازه‌گیری بهره‌وری در بخش اماكن ورزشی نشان می دهد كه منابع چگونه مصرف شده‌اند و توجه به كدام بخشها می تواند در افزایش بهره‌وری فضای ورزشی تاثیر بیشتری داشته باشد. با اندازه‌گیری بهره‌وری، مدیریت می‌تواند دریابد كه آیا استراتژی‌های انتخابی وی به درستی انجام می‌شوند یا نه؟ و یا نتایج حاصل از آنها همان نتایج مورد انتظار است یا خیر؟
اندازه‌گیری بهره‌وری جدای از منافع استراتژیك آن كاركردهای تقویت كننده سودمند دیگری را نیز برای اماكن ورزشی در بر دارد. به طور خلاصه برخی از كاركردهای مفید اندازه گیری بهره‌وری اماكن و تجهیزات ورزشی در پژوهش حاضر عبارتند از:
•    اطلاع از میزان بهره وری اماكن ورزشی
•     شناسایی فرصتها، تهدیدات و نقاط ضعف
•     فراهم كردن اطلاعات لازم جهت تصمیم گیری

اهداف پژوهش
هدف كلی:
بررسی شیوه‌های افزایش بهره‌وری اماكن، تاسیسات و تجهیزات ورزشی

اهداف اختصاصی:
1-    تعیین عوامل اصلی موثر در بهره‌وری اماكن ورزشی سازمان تربیت بدنی ا زدیدگاه مدیران اماكن ورزشی
2-    تعیین اجزای هریك از عوامل اصلی موثر در بهره‌وری اماكن ورزشی از دیدگاه مدیران اماكن‌ورزشی
3-    تعیین داده‌های سیستم (اماكن ورزشی)
4-    تعیین ستانده‌های سیستم (اماكن ورزشی)
5-    تعیین شاخص‌های بهره‌وری اماكن ورزشی

جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش در بخش اماكن ورزشی شامل كلیه فضاهای ورزشی است كه در سال 1381 در مالكیت سازمان تربیت بدنی می‌باشد. اطلاعات جمع آوری شده از استانها در خصوص تعداد فضای ورزشی در سال 1381 نشان می دهد كه 5129 فضای ورزشی شامل 2754 فضای سرپوشیده و 2375 فضاهای روباز در 28 استان كشور توزیع شده است.
جامعه آماری پژوهش در بخش مدیران اماكن ورزشی شامل كلیه مدیران فضاهای ورزشی سازمان تربیت‌بدنی می‌باشد كه در سال 1382 با سازمان تربیت بدنی رابطه استخدامی دارند.

نمونه آماری
نمونه آماری پژوهش در بخش مدیران و اماكن ورزشی از روش نمونه‌گیری? قشربندی نسبی  به دست می‌آید. نمونه آماری با احتساب 10 درصد جامعه آماری برای مدیران اماكن ورزشی خواهد بود.
 

روش اجرای پژوهش
پس از تمهید مقدمات اجرایی طرح برای تعیین ورودیها و خروجیهای سیستم (اماكن ورزشی) فعالیتهایی به شرح ذیل انجام خواهد شد.
1-    پرسشنامه ویژه‌ای برای تعیین عوامل موثر در بهره‌وری از دیدگاه مدیران توسط گروه تحقیق تهیه و تدوین خواهد شد و پس از تعیین اعتبار صوری توسط متخصصان مدیریت ورزشی و بهره‌وری و اجرای آزمایشی آن در یكی از شهرستان ها كه دارای همه امكانات ورزشی می باشد، نسبت به استخراج داده‌ها و رفع اشكالات احتمالی، برای انجام عملیات گسترده در كلیه اماكن ورزشی مشمول طرح آماده خواهد شد.
2-    نقشه برداری سازمانی شامل تحلیل مدارك و پیشینه‌ها، ملاحظه و بازبینی مستقیم، تحلیل گزارش‌های شخصی، یادداشت شرح كار، تعیین عناونی اهداف سازمانی و ترسیم چشم انداز سازمانی
3-    براساس اطلاعات به دست آمده در بخش های یك و دو اقدام به تشكیل جداول ماتریسی ورودیها و خروجیهای سیستم خواهد شد. در این جدول ورودیهای سیستم در سر سطرها و خروجیهای سیستم در سرستون ها قرار خواهند گرفت. عناصر این جدول كه محل تقاطع ورودیها و خروجیها است شاخص‌های مختلف بهره وری سیستم اماكن ورزشی را نشان خواهند داد.
4-    براساس معیارهای تعریف شده برای هر یك از عناصر جدول فوق و بررسی ارتباط میان ورودیها و خروجیها در فرایند سیستم، وزن هر یك از معیارهای مناسب بودن شاخص‌های بهره‌وری تعیین و با مشخص كردن هر یك از شاخص‌ها از نظر معیارهای منتخب و سپس جمعبندی آنها شاخص‌های نهایی انتخاب می‌شوند.
5-    طراحی نظام اطلاعاتی و پایگاه داده‌های مورد نیاز اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری اماكن ورزشی.

روشهای آماری پژوهش
در این پژوهش توصیفی- پیمایشی اطلاعات حاصل با برنامه‌های رایانه‌ای  مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
از آمار توصیفی برای تعیین عوامل اصلی موثر در بهره‌وری اماكن ورزشی از دیدگاه مدیران اماكن ورزشی استفاده خواهد شد. برای دسته‌بندی اجزای هر یك از عوامل موثر از طریق روش
(Q-Analysis) و اولویت‌بندی و وزن گذاری شاخصها از روش تحلیل عاملی و تعیین ضرایب حساسیت شاخص‌ها از طریق AHP صورت خواهد گرفت. نرم افزارهای آماری MatnPro , SPSS در تحلیل و توصیف اطلاعات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

محدودیت‌های پژوهش
محدودیتهای این پژوهش شامل دو بخش زیر است:

الف: محدودیتهای خارج از كنترل پژوهشگر
1-    كمبود تحقیقات مشابه در داخل و خارج از كشور در این زمینه
2-    مختلف بودن سطوح مختلف تحصیلی و سنی مدیران اماكن ورزشی
3-    بدلیل توصیفی بودن پژوهش و عدم در دسترس بودن یك الگوی مدرن بهر‌ه‌وری در بخش اماكن ورزشی در جهان و عدم وجود پرسشنامه های استاندارد، محدودیتهایی در روش اجرا و تفسیر یافته ها وجود دارد.
4-    میزان صراحت و دقت آزمودنیها در پاسخ به سوالات پرسشنامه
5-    كمبود اطلاعات و آمار به روز و دقیق در بخش اماكن ورزشی

ب: محدودیتهای تحت كنترل پژوهشگر
1-    پاسخهای دریافتی در این نوع پژوهش عمدتاً، واكنشی  می‌باشند كه با آموزش پرسشگران و دقت در طراحی و تدوین پرسشنامه تا حدودی از این محدودیتها كاسته می‌شود.

تعاریف و واژه های پژوهش

مدیر فضای ورزشی:
مدیر اماكن ورزشی به فردی گفته می شود كه مسؤلیت اداره اماكن ورزشی تحت مالكیت سازمان تربیت بدنی با به عهده داشته باشد و در سال 1382 با سازمان تربیت بدنی رابطه استخدامی داشته باشد.

كارشناس ورزشی:
كارشناس ورزشی به فردی گفته می شود كه در مقاطع كارشناسی و بالاتر در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی مدرك اخذ كرده باشد.

كارشناس بهره وری:
كارشناس بهره وری به فردی گفته می شود كه در مقاطع كارشناسی و یا بالاتر در رشته های مرتبط با بهره‌وری مدرك اخذ كرده باشد.

فضاهای ورزشی: به مكان هایی گفته می شود كه برای انجام فعالیت های ورزشی مختلف احداث می‌شوند. این فضاها شامل مكان های ورزشی سرپوشیده و روباز است.

فضاهای سرپوشیده : به مكانهایی مسقفی گفته می شود كه از ضوابط فنی معین برای اجرای فعالیت های ورزشی برخوردارند. این فضاها شامل سالن ها، پیست ها و استخرهای ورزشی سرپوشیده است.

سالن ورزشی : به مكان های سرپوشیده ای گفته می شود كه برابر ضوابط فنی و استانداردهای معین برای انجام فعالیت های ورزشی خاص احداث شده اند. این مكان ها شامل سالن های ورزشی اختصاصی (تك منظوره)، چند منظوره، مجتمع ورزشی، سالن های تمرینی و مسابقاتی و مستقل است.

سالن ورزشی اختصاصی : به سالن های ورزشی گفته می شود كه برابر ضوابط فنی و استانداردهای معین برای انجام فعالیت های ورزشی خاص احداث شده اند.

سالن ورزشی چند منظوره : به سالن های ورزشی گفته می شود كه برابر ضوابط فنی و استانداردهای معین برای انجام چند رشته ورزشی احداث شده اند.

سالن مستقل: به سالن های ورزشی گفته می شود كه خارج از مجموعه ها یا استادیوم های ورزشی به صورت منفرد و مجزا ساخته می شود.

مجتمع ورزشی : به مكان ورزشی گفته می شود كه امكانات مورد نیاز برای انجام چند رشته ورزشی، بخصوص ژیمناستیك، والیبال، بسكتبال و حركات موزون (ریتمیك)، را داشته باشد.

سالن تمرینی : به سالن های ورزشی گفته می شود كه مطابق استانداردهای رشته های ورزشی مختلف می باشد. همچنین دارای سكوی تماشاچی كافی برای برگزاری مسابقات یك رشته ورزشی است. در این سالن ها امكان انجام فعالیت های تمرینی و آموزشی نیز وجود دارد.

سالن مسابقاتی : به سالن های ورزشی گفته می شود كه مطابق استانداردهای رسمی رشته های ورزشی مختلف می باشد. همچنین دارای سكوی تماشاچی كافی برای برگزاری مسابقات یك رشته ورزشی است. در این سالن ها امكان انجام فعالیت های تمرینی و آموزشی نیز وجود دارد.

فضای روباز : به مكان های ورزشی غیر مسقف اطلاق می شود كه دارای كاربری ورزشی باشد و از ضوابط فنی معین برای انجام فعالیت های ورزشی برخوردار باشد. فضاهای روباز شامل زمین ها، پیست ها، استخرهای ورزشی روباز و مكان های طبیعی برای انجام فعالیت های ورزشی است.

زمین ورزشی : به قطعه زمینی گفته می شود كه برابر نقشه جامع تفصیلی مصوب هر منطقه برای انجام فعالیت های ورزشی اختصاص یافته است و از ضوابط فنی معین برای اجرای فعالیت های ورزشی برخوردار باشد.

زمین اختصاصی: به زمین های ورزشی گفته می شود كه برای انجام یك رشته ورزشی خاص به كار گرفته می شوند.

زمین چند منظوره: به زمین های ورزشی گفته می شود كه برای انجام چند رشته ورزشی احداث شده‌اند.

استخر ورزشی (سرپوشیده و روباز) : به مكان های ورزشی (سرپوشیده و روباز) گفته می شوند كه در آن امكان اجرای برخی از ورزش های آبی مانند شنا، شیرجه، واترپلو، كانوپلو و حركات موزون وجود داشته باشد.
ژ

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه پژوهش
 
بخش اول: مبانی نظری پژوهش

تاریخچه بهره وری
واژه بهره وری برای نخستین بار به وسیله فرانسواكنه  ریاضیدان و اقتصاددان طرفدار مكتب فیزیوكراسی (حكومت طبیعت) به كار برده شد. «كنه» با طرح جدول اقتصادی ، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره وری در بخش كشاورزی می داند.
در سال 1883 فرانسوی دیگری به نام «لیتره»  بهره وری را دانش و فن تولید تعریف كرد. با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای 1900، فردریك وینسلوتیلور  و فرانك و لیلیان گیلبرث  به منظور افزایش كارایی كارگران، درباره تفسیم، كار بهبود، روش ها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند. بعدها كارایی را دوباره هر یك از عوامل تولید استفاده كردند. اما واژه ای كه به تدریج جنبه عمومی تر و كلی تر پیدا كرد و در ادبیات مدیریت رایج گردید، «بهره وری» بود. در سال 1950 سازمان همكاری اقتصادی اروپا  به طور علمی بهره وری را چنین تعریف كرد‍: «بهره وری حاصل كسری است كه از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یكی از عوامل تولید به دست می آید. بدین لحاظ می توان از بهره وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی كار صحبت كرد.
سازمان بین المللی كار  بهره وری را چنین تعریف كرده است:
«بهره وری» عبارت است از نسبت ستاده به یكی از عوامل تولید (زمین، سرمایه، نیروی كار و مدیریت). در این تعریف «مدیریت» به طور ویژه یكی از عوامل تولید در نظر گرفته شده است. نسبت تولید به هر كدام از این عوامل معیاری برای سنجش بهره وری محسوب می شود.
در سال 1958 آژانس بهره وری اروپا  بهره وری را درجه و شدت استفاده موثر از هر یك از عوامل تولید تعریف كرد. همچنین این سازمان اعلام داشت كه «بهره وری» یك نوع طرز تفكر و دیدگاهی است بر این پایه كه هر فرد می‌تواند كارها و وظایفش را هر روز بهتر از روز قبل انجام دهد. اعتقاد به بهبود بهره وری یعنی داشتن ایمان راسخ به پیشرفت انسانها.
در اطلاعیه تشكیل مركز بهره وری ژاپن در سال 1955 در ارتباط با اهداف ناشی از بهبود بهره وری  چنین بیان شده است:
حداكثر استفاده از منابع فیزیكی، نیروی انسانی و سایر عوامل به روش‌های علمی به طوری كه بهره وری به كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی همه آحاد ملت، منجر می شود. از دید مركز بهره‌وری ژاپن، بهره وری یك اولویت انتخاب ملی است كه منجر به افزایش رفاه اجتماعی و كاهش فقر می گردد. مركز بهره‌وری ژاپن در زمان تاسیسش در سال 1955 نهضت ملی افزایش بهره وری در این كشور را تحت سه اصل رهنمون ساز به جلو هدایت نموده كه عبارتند از:
افزایش اشتغال، همكاری بین نیروی كار و مدیریت و توزیع عادلانه و برابر ثمره‌های بهبود بهره‌وری در میان مدیریت نیروی كار و مصرف كنندگان.
دكتر جان كندریك و دانیل كریمر ، بهره وری را در نگرشی اقتصادی یعنی تولید سرانه یا میزان ناخالصی داخلی به ازاء هر نفر ساعت كار می دانند. در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 مركز بهره‌وری آمریكا  تعریف زیر را ارائه داد.

سود = بهره‌وری * قیمت تعدیل شده

تعریف لغوی بهره‌وری

قبل از توضیح در خصوص مفهوم بهره وری و نهایتا ارائه تعریفی كاربردی از این واژه بهتر است واژه بهره‌وری از نظر لغوی مورد بررسی قرار گیرد.
واژه Productivity كه واژه‌ای است انگلیسی در لغت به معنای قدرت تولید پارور و مولد بودن است. مثلا زمینی كه استعداد زراعت دارد و بذر در آن نشوو نما می‌كند اصطلاحاً زمین Productive یعنی زمینی مولد و بارور گفته می شود مثلا افرادی در اجتماع كه ضمن داشتن توان انجام كار فاقد شغل هستند و اصطلاحاً بیكار محسوب می شوند، افرادی Productive non- یعنی افرادی غیر مولد خوانده می‌ شوند، پس واژه Productivity در قاموس زبان انگلیسی به داشتن قدرت تولید و بارآور كسی یا چیزی اطلاق می شود.
در زبان فارسی كلمه بهره وری به عنوان معادل مصطلح شده است لغت بهره‌وری كه از نظر ادبی‌ حاصل مصدر است از واژه بهره ور مشتق شده است و كلمه بهره ور به استناد فرهنگ فارسی معین به معنای بهره‌بر، سود برنده و كامیاب است و نتیجتاً بهره وری در ادبیات فارسی به بهره‌بری با فایده بودن، سود برندگی و كامیابی معنا شده است. چنانچه ملاحظه می‌شود بین معنای لغوی كلمه Productivity در زبان انگلیسی و معنای لغوی كلمه بهره وری در ادبیات فارسی تفاوت وجود دارد و برگزیدن واژه فارسی بهره وری به جای كلمه Productivity از نظر جایگزینی آن Applied definition رسید.
در برخی از متون برای واژه Productivity معادلهای دیگری مانند راندمان، بازدهی قدرت تولید، قابلیت و باروری كارآمدی، برگزیده شده است كه جملگی همین مفهوم و معنا را افاده می كنند و هر یك می‌تواند هم معنا با بهره وری به كار رود (خاكی، 1377 الف).

تعریف بهره‌وری
بهره وری را می توان زائیده تعادل و روابط متقابل بین انسان، تكنولوژی (سخت و نرم افزار) مواد و انرژی وسازمانها و سیستمها دانست. رابطه متقابل بین این عوامل توسط اطلاعات برقرار می شود و در میان این عوامل انسان از بالاترین اهمیت برخوردار است، زیرا نهایتاً كارآمد بودن دیگر عوامل نیز به وضعیت انسان و رفتارهای او مرتبط می باشد، این نكته در نمودار زیر نشان داده شده‌است (پروكوپنكو،992).

تعریف كاربردی بهره وری
در رابطه با تعریف كاربردی بهره وری اجماع نظر كلی وجود ندارد و تعاریف متعددی از این واژه بحث برانگیز ارائه شده است.
از نظر سازمان ملی بهره وری ایران تعریف بهره وری عبارت است از به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات و غیر، به طریقه علمی، كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها و افزایش اشتغال و كوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود استانداردهای زندگی، آنگونه كه به نفع كاركنان، مدیریت و جامعه باشد (سازمان ملی بهره‌وری ایران، 1379 الف).
سازمان همكاری اقتصادی اروپا  كه به طور رسمی بهره وری را چنین تعریف كرده است: «بهره وری حاصل كسری است كه از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یكی از عوامل تولید به دست می آید». بدین لحاظ می توان از بهره‌وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی كار صحبت كرد. از نظر سازمان بین المللی كار بهره وری عبارت است از نسبت ستاده به یكی از عوامل تولید (زمین، سرمایه، نیروی كار ومدیریت).
آژانس بهره وری اروپا بهره وری را درجه و شدت استفاده موثر از هر یك از عوامل تولید تعریف كرد و اعلام كرد بهره‌وری یك نوع طرز تفكر و دیدگاهی است بر این پایه كه هر فرد می تواند كارها و وظایفش را هر روز بهتر از روز قبل انجام دهد.
مركز بهره وری ژاپن   بهره‌وری را حداكثر استفاده از منابع فیزیكی، نیروی انسانی وسایر عوامل به روش های علمی به طوری كه بهبود بهره‌وری به كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و بالارفتن سطح زندگی همه آحاد ملت منجر شود.
استینر  بهره وری را معیار عملكرد و یا قدرت و توان هر سازمان در تولید كالا و خدمات استیگل  بهره وری را نسبت میان بازده به هزینه عملیات تولیدی تعریف كرده است. از نظر ماندل  بهره‌وری به مفهوم نسبت بین بازده تولید به واحد منبع مصرف شده است كه با سال پایه مقایسه می شود. دیویس

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir