توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد اسباب بازی در فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد اسباب بازی در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد اسباب بازی در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد اسباب بازی در فایل ورد (word) :

اسباب بازی

اسباب بازی در زندگی نقش مهم و موثری دارد اسباب بازی برای كودكان نوعی غذای روانی است كودكان به هنگام بازی مخصوصاً با اسباب بازیهایی كه جنبه ی فكری و آموزش دارند می توانند به فعالیت های ذهنی ، حركتی و روانی بپردازند.

ویژگی های اسباب بازی
اسباب بازی باید ویژگی های خاصی داشته باشد كه شامل :
1 ـ اسباب بازی باید همواره مناسب سن ، علاقه و درخور توانایی های ذهنی و رشدی كودك باشد.
2 ـ اسباب بازی باید وسیله رشد كودك باشد او را به حركت ، تفكر و اراده و به مبارزه و تلاش فرا خواند .
3 ـ اسباب بازی باید به پرورش حواس كودك به ویژه ایجاد هماهنگی بین حركات چشم و حركات ظریف است كمك كند.
4 ـ اسباب بازی كه در اختیار كودك قرار می گیرد باید مطمئن و بی خطر باشد .
انواع اسباب بازی
اسباب بازی ها بر اساس دامنه تاثیر آن به 2 دسته ی : 1 ـ سازمان یافته 2 ـ سازمان نیافته
اسباب بازی های سازمان یافته شكل مشخصی و از پیش تعیین شده دارند و دامنه ی تاثیر آن ها محدود می باشد كه خود به 6 دسته :

الف ) ویژه خرد سالان كه شامل 1ـ وسایل متحرك مثل : قطعات رنگی و سبك و متصل به هم كه با جریان مختصر هوا به حركت در می آیند 2 ـ كرادل : روی گهواره ی كودك آویزان می شود
ـ آویز : در معرض دید كودك است تا آنها را ببیند و بگیرد 4 ـ جغجغه : كه باعث پرورش حس شنوایی با آموزش اصوات متفاوت و تحریك حس بینایی می شود.
ب ) برای جلب توجه كودك : برای كودكانی كه علاقه بازی كردن با اسباب بازی از خود نشان نمی دهند كه وسایل این گروه با كمترین عمل نتیجه ی زیادی عاید می سازد و به خوبی می توانند حواس ذهنی كودك را تحریك سازند.
ج ) اسباب بازی محرك: این نوع اسباب بازی ها برای تمرین و تقویت عضلات ، مصرف ان

رژی ، ایجاد تعادل و .. مفیدند .
د ) اسباب بازی هایی برای تقویت مهارت های دستی و هماهنگی چشم و دست : باعث تقویت حركات ظریف دست می شوند مانند : نخ و مهره ، تخته های سوراخ دار ، پیچ كردنی ، سوار كردنی و. جفت كردنی
هـ ) اسباب بازی های تشخیصی : به كمك این اسباب بازی كودك اشكال هندسی را می شناسد ، با مفاهیم اندازه وحجم آشنا می شود مثل : پازل های جاگذاردنی
و ) اسباب بازی های گویشی و زبانی مانند : دومینو ، لوتوی ارتباط ، پازل ، كارتهای قصه گو و كتابهای تصویری
اسباب بازی های سازمان نیافته
اسباب بازی هایی هستند كه شكل از پیش تعیین شده ای ندارند و كودكان می توانند از خلاقیت و ابتكار خود استفاده كنند و فعالیتهای نویی را انجام دهند .
وسایل این گروه به 3 دسته عمده 1 ـ اسباب بازی های ساختنی 2 ـ وسایل برای بازیهای خلاقه 3 ـ وسایل برای بازیهای تصوری
1 ـ اسباب بازی های ساختنی : مكعب های چوبی یا پلاستیكی و لگو دو نوع مهم این اسباب بازی ها هستند و
2 ـ وسایل لازم برای بازیهای خلاقه : بازیهای خلاقه وسیله غیر كلامی برای بیان احساسات و علاقه كودكان است مثل مداد رنگی و آبرنگ
3 ـ وسایل لازم برای بازی تصوری : بازی تصوری باعث فعالیتهای حركتی كودك می شود و حس كنجكاوی و اكتشاف او را تحریك می كند مثل عروسك ، خمیر مجسمه ، شن و آب ( صفحات 100 ـ88 روانشناسی بازی ، محمد علی احمد وند ) .
نقش بازی در رشد شخصیت
بدیهی به نظر می رسد كه هر كودكی « چارچوب مرجع خصوصی » مفاهیم و افكار ویژه . مصطلح خود را می سازند كه كم و بیش با دنیای مورد توافق همگان هماهنگ بوده اما اغلب پیچیده تعریف شده و همیشه توام با واكنش های هیجانی و پاسخ های عاطفی شدید و مداوم می باشد كه به عنوان رابطه ویژه وی به ان محیط تلقی می گردد بنابراین با این دید به كودك نگاه می كنیم كه او

می آموزد در این دنیای توافق شده آشكارا زندگی كند در حالی كه به طور فزاینده ای از ارزش ها ، مفاهیم ، احساسات و واكنش های هیجانی دنیای خصوصی خود در مقابل دیگران محافظت می كند . لذا كودك از هر چیزی درس گرفته و هر راهی كه موجبات ارتباط او با پاسخ هیجانی و عاطفی كه در دوران اولیه یادگیری تجربه كرده است را فراهم می آورد ، می آموزد . شیوه عكس العمل او نسبت به بزرگسالان و دیگران در ابتدا به عنوان یك ارگانیسم فعال هنگامی كه الگوهای خود را تغییر می دهد و یا ترك می كند ممكن است به صورت یك حالت یا واكنش استقرار یافته ای در او درآید او

دنیا را نه تنها از دید افكار و رفتاری كه از او انتظار بیان آن می رود مشاهده و ادراك می كند بلكه از طریق هیجانی و مفاهیم عاطفی ـ كه او آنها را همانگونه كه به او ارائه می شود درك می كند ـ نیز ملاحظه می نماید .
بنابراین باید تاكید كنیم كه كودك در روند رشد شخصیت از طریق تغییر مداوم آگاهی خود از جهان طراحی مداوم ادراك خود از مردم و موقعیت ها و شرایط بر اساس مفاهیم در حال تغییر آنها و اهم مطالب مهم برای خود او پخته تر و بالغ تر می گردد .(ص 31)
كاركردهای بازی
بازی به عنوان وسیله ای جهت آشكار كردن فرایند رشد شخصیت نكاه كنیم كه به موجب آن كودك یاد می گیرد و این تغییرات و دگرگونی های گوناگون را از طریق كشف ، دستكاری كردن و استفاده كردن از اشیاء ، حیوانات ، مردم و وقایع به عنوان فرصتهایی جهت خلق زندگی شخصی خود به طور مكرر تمرین می كند.
كودك به آهستگی و اغلب با بی میلی اما گاهی نیز با اشتیاق تلاش می كند و
سردرگمی ها ، پریشانی ها و فضاها غلبه یافته و مهارت های زندگی كردن در جهان پیشرفته را كسب نماید شاید ما فعالیتهای كودك را به عنوان بازی در نظر بگیریم زیرا كه فكر می كنیم او كم و بیش در حال امتحان كردن است . كودك به وسیله بازی با مجموعه گذشته اش از طریق آشنا سازی مجدد و مستمر خود با حال ـ پیوند می یابد .
می توان گفت كه زندگی بزرگسالان در مقیاس وسیعتر همان بازی است اما ما دیگر آن را بازی نمی شناسیم . اوقات فراغت بزرگسالان و علاقه مندی آنها به سرگرمی ، غالباً نقش های كم . بیش مرسومی را ایجاد می كنند كه در آن بزرگسالان می توانند از الگو های معمول و انتظارات مرسوم غیر قابل اجتناب خود فرار كنند همانطور كه در بازی قمار این كار را می كنند . ( ص 37، 36 بازی درمانی ، ترجمه خدیجه آرین )
بر اساس نظر پیاژه 3 دسته اصلی بازی ها را از یكدیگر مجزا نماییم :

1 ـ بازیهای تمرینی كه معنای كلی این بازیها همان play در زبان انگلیسی می باشد كه با game‌ متفاوت است این اصطلاح به معنای فعالیت لذت بخشی همراه با مهارتهای بدنی است .
2 ـ بازیهای سمبلیك و نمادین ، آن دسته از بازیهایی هستند كه هر كودكی خود آن را درست كرده و به تنهایی بازی می كنند و معمولاً در اینگونه بازیها مقدار زیادی تقلید و وانمود سازی وجود دارد .
3 ـ بازیهای با قاعده : بازیهایی اجتماعی می باشند كه دارای قواعد و مقرراتی بوده و توس

ط گروه تحمیل می شود ، نقض مقررات در این بازیها محكوم است (ص 16 ، بازی درمانی ، ترجمه خدیجه آرین ).
روش های نوین آموزش مفاهیم بازی
بازی زیر بنای یادگیری كودكان می باشد و رشد جسمی ، اجتماعی ، عاطفی و ذهنی كودك بستگی به این فعالیت دارد هر چند فرصت برای بازی یك بعد اساسی از برنامه كودكستان می باشد كودكان از طریق تماس دستكاری و كاوش و آزمایش به جهان پیرامون خود پی می برند آنها از طریق تعامل با بچه های دیگر بزرگسالان به خود و روابطشان با دیگران پی می برند . بچه ها از طریق بازی از بزرگترها تقلید می كنند و تجربه میكنند كه به عنوان یك پرستار ، یك مامور آتش نشانی یا ماهیگیر و دكتر و ; باشند . آنها از طریق بازی یاد می گیرند كه چگونه مشكلات را حل كنند و چگونه با همكاری دیگران كار كنند.
كودكان به انواع متفاوتی از بازی كه به موقعیت و نیازهای خاصی بستگی دارند می پردازند انواع مختلف از رده های بازی از مشاهده غیر فعال تا مشاركت در بازی گروهی به برنامه ریزی و همكاری نیاز دارد در كودكستان ها انواع مختلفی ارزیابی ها مورد تشویق قرار می گیرند.
بازی مشاركتی: (Coaperative) وقتی كودكان با یكدیگر بازی می كنند و مواد و فعالیت های مشابه را به طور مشترك بك یك شیوه ی غیر سازماندهی شده استفاده می كنند بازی مشاركتی صورت می گیرد این نوع بازی نیاز به یك هدف سازماندهی شده دارد.
بازی منفرد: (Solitary Play) در بازی منفرد كودكان به تنهایی و مستقلاً بازی می كنند بدون اینكه به دیگران مراجعه كنند بچه هایی كه بازی را می بیند و سوال هایی می پرسند و پیشنهادهایی می دهند اما وارد بازی نمی شوند گفته می شود در بازی به عنوان مشاهده گر مشغولند و بچه هایی كه به سادگی كنار هم دیگر با وسایل بازی مشابه بازی می كنند به بازی موازی مشغولند. (بازی و یادگیری صفحه 5 )
مراحل بازی:
مراحل پیچیده ای از بازی وجود دارد اولین مرحله ی بازی جست و جوی ساده و دست كاری وسایل بازی است به عنوان مثال خط خطی (Sribbling) كردن با مداد شمعی، ریخت و پاش كردن، عقب و جلو كردن، شن بازی، (Feeling Send) و به صدا در آوردن یك زنگ .
همان طوری كه بچه ها شروع می كنند به استفاده از اشیاء به عنوان نمادهایی به جای چیزهای دیگری می گوییم آنها با بازی نمادین مشغولند به عنوان مثال كودك ممكن است دو قطعه به هم وصل كند تا یك هواپیما یا ممكن است از تكه های به هم وصل شده یك قایق بسازد این مرحله از بازی است كه توسط بسیاری از بچه های كودكستانی انجام می شود و به اعتقاد پیاژه اینها در مرحله پیش عملیاتی به سر می برند چنانكه كودكان قادر باشند به طور هماهنگ بازی كنند آنها شروع به بازی هایی می كنند كه خودشان قوانین را ابداع كرده اند، اغلب این قوانین تغییر می كنند به طور معمول بازیكنان با تلاش كمی با همه بزرگسالانی كه با انعطاف پذیری در قوانین سردرگم شده اند، سازگار شوند بیشتر دانش آموزان كودكستانی برای سطح پیچیده ای از بازی با مقررات انعطاف ناپذیر آمادگی ندارند.

بازی خود انگیخته :
در یك محیط فعالیت ، محدود مشخصه ای اثر بخش برنامه ی كودكستان است بعد از آماده كردن یك محیط غنی، علم نقش بسزایی در توسعه دادن بازی با مشاهده كردن بچه ها، تعامل با آنها، دادن اطلاعات بیشتر و غیره دارد.
بر طبق نظر پیاژه كودكان از طریق بازی ، یك مفهومی از نظم و معنی درستی ایجاد
می كنند آنها همیشه در حل سازمان دهی و بازسازی دانش و تجربیات جدید هستند.
تجربه :‌
از عوامل موثر بر روی بازی كودكان تجربه می باشد در یك كلاس كودكستان ممكن است بعضی از كودكان باشند كه نمی دانند چگونه به طور سازنده و ابتكاری بازی كنند آنها فعالیت های جسمی همچون جهیدن، دویدن، تاب خوردن مشغول هستند اما قادر نیستند خیلی زیاد تمرك

ز كنند، یك ایده را از طریق سطوح مختلف بازی رشد دهند این بچه ها ممكن است به فعالیت های آرام تری مثل تماشای تلویزیون مشغول شوند تمایلات طبیعی آنها در كند و كار كردن و پرسیدن سوالهایی است كه ممكن است مورد تشویق قرار نگیرند به همین دلیل معلمان باید به بچه ها در رشد دادن تصورات كمك كنند و در بعضی موارد الگوهایی با به عهده گرفتن نقش یك بچه و وارد

شدن در بازی دسترس آنان قرار دهند. كودكان با انواع متفاوتی از تجربیات در خانه، گروه های بازی به كودكستان می آیند بنابراین واكنش های آنان به برنامه های كودكستان بالا گوناگون باشند در اغلب برنامه ها، شرایط و محیط های مختلف بر اساس امكانات به خصوص آن محیط تنظیم شده است و والدین و مربیان باید شیوه های خود را با توجه به این محدوده تغییر دهند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir