توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بازی‌های تركمنی در فایل ورد (word) دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بازی‌های تركمنی در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بازی‌های تركمنی در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بازی‌های تركمنی در فایل ورد (word) :

قره گوردم

طرز بازی به این ترتیب است كه دو دسته ده یا بیست نفری تشكیل می‌شوند؛ دسته اول برای پنهان شدن به نقطه‌ای می‌روند، دسته دوم كه نقش یابنده را دارند، به همراهی نمایند دسته اول كه او را «اومان/خان‌جلو» می‌گویند و دائم با صدای بلند موقعیت یابنده‌های را برای پنهان شده‌ها گزارش می‌دهد، راه می‌افتند.

این بازی‌ معمولاً در شب انجام می‌گیرد. هنگامی كه یابنده‌گان آنان را یافتند، می‌گویند «پرق» یعنی ما شما را دیدیم و پنهان شده‌ها نیز سعی می‌كنند خود را به «تارپ»، محل اصلی بازی برسانند. در این بازی یافتن محل دشمن، نقش اصلی را دارد كه میدان كارزار و نبرد را به خاطر می‌آورد.

آراكسیر

طرز بازی: دو دسته می‌شوند، یك دسته در یك محل دور هم دایره می‌ایستند كه این عده نقش «قوین/گوسفند» را بازی می‌كند و دسته دیگر نقش حمله كننده «قورت/گرگ» را بازی می‌كند و دسته گرگ سعی می‌كند به دسته گوسفندان حمله كند، ولی چوپان گوسفندان مانع از پراكندگی آنان می‌شود.

هرگاه كسی از دسته گوسفندان جدا شود، فوری از دسته گرگ كسی از میان او و چوپان می‌گذرد و به این‌ترتیب یكی از طرف گوسفندان از بازی اخراج و اگر نتوانستند گرگ‌ها از میان گوسفندان عبور كنند، چوپان به پای شخص مهاجم می‌زند و او از دسته گرگ‌ها اخراج می‌شود و به این ترتیب برنده یا بازنده تعیین می‌شود.

در این بازی نقش اتحاد و یكدستگی در میان تركمن‌ها و نقش گرگ كه همواره زندگی تركمن‌ها را تهدید می‌كرده است، به خوبی نمایش داده شده است.

قورد توتمش

عده‌ای از بازیكنان نقش گوسفند را بازی كرده از پیراهن یكدیگر گرفته به دنبال هم، ‌قطاروار قرار می‌گیرند و از روی فردی كه در نقش گرگ بازی می‌كند، عبور می‌كنند و می‌گویند: «اولیمی، دیری» (مرده یا زنده) گرگ می‌خواهد یكی از گوسفندان را بگیرد. نفر اول از دسته گوسفندان به صورت زیگزاگ می‌رود، بقیه نیز همین‌طور تا بدین‌ترتیب گرگ نتواند به گوسفندان دسترسی یابد.

قوشاق آتدیر

یك گروه از بازیكنان ـ در خانه ـ با پرتاب ترمه شال به طرف گروه دیگر، اسب معروفی را در ذهن خود و گروه ترسیم كرده و به صورت معمایی از طرف دیگر می‌خواهد كه نام و صاحب اسب را بشناسد. اگر هر كدام از دو گروه موفق شدند، یعنی اگر گروه دوم موفق شد اسب را بشناسد، گروه اول را سوار می‌شوند و در صورت نشناختن، گروه اول، گروه دوم را سوار می‌شوند.

ساقچی ـ اشاك

در این بازی، ابتدا بچه‌ها دایره‌وار ایستاده، متن زیر را می‌خوانند: «اگنه اگنه، اوجی دگنه، بال بالاینا، چك چكینا، غوزه، غوزه، قطر گچی، خالانگ، خبانگ، ناریل، بوسل، چوماقای، چورتای، امین اوغلی، بیلی بارغلی، گوتی داغلی چق و با اشاره به هر كدام از بچه‌ها متن فوق را می‌خواند و در آخر به یك نفر می‌رسد و می‌گوید: برون بیرون و دوباره متن را می‌خواند تا بدین‌ترتیب در آخر دو نفر می‌ماند: آفاق، پاپاق، یخشی یامان، پوپ».

بدین ‌ترتیب آنكه یخشی (خوب) باشد، نگهبان و آنكه كلمه «یامان» (بد) به او خورده به صورت خمیده می‌ایستد تا دیگران از روی وی بپرند و نگهبان نگذارد كه دیگران بر او سوار شوند. اگر نگهبان توانست با پا ضربه‌ای بر مهاجم بزند، جای وی را با مهاجم عوض می‌كنند. بدین ترتیب بازی تا آخر ادامه می‌یابد.

آی ترك ـ گون ترك

این بازی مخصوص دختران تركمن است و معنی آن «ماه و خورشید را می‌خواهم» است. این بازی گویای زمانی است كه تركمن‌ها به عناصر طبیعی، نظیر ماه و آفتاب احترام گذاشته و حتی نام فرزندان خود را از عناصر طبیعی مانند آی‌خان، گون، داغ و ; انتخاب می‌كردند.
دختران بازیگر دو دسته شده در مقابل یكدیگر این جملات را رد و بدل می‌كنند:
دسته اول: آی تره‌ك، گون تره‌گ.

دسته دوم: هر كیمه گلجك گره‌ك، بیزه‌ن سزا كیم گره‌ك.
دسته اول: اووی ینگه لی گره‌ك، آردی تنگه لی گره‌ك.
سایر اب دوران قزل دیل لی غیز گره‌ك.
دسته دوم: وردا، یقده، آلاقا.

یعنی:
دسته اول: دختری به سان ماه و خورشید می‌خواهم.
دسته دوم: نصیب شما چه كسی خواهد شد، از ما چه نوع دختری می‌خواهند.
دسته اول: دختری می‌خواهم كه در جلوی ینگه‌هایش روان باشد و پشت سرش تنگه‌های پول (تنگه واحد پول قدیم) دختری به سال شیرین زبانی بلبل.

دسته دوم: اگر توانستی حمله كن و بگیر.
بالاخره دسته اول به سوی دسته دوم هجوم می‌آورد و می‌خواهد دختری را از دسته اول بگیرد كه یا موفق می‌شود یا نمی‌شود كه بازنده یا برنده‌های آن تعیین می‌شود.

نماد مشخص این بازی را در عروسی بردن تركمن‌ها می‌بینیم كه اصطلاحاً به آن «آیاق آلماق» می‌گویند كه در موقع بردن عروس، خانواده عروس سعی دارد ظاهراً عروس را ندهد. این مساله در نقش زن در جامعه كه عامل تكثیر و توان قبیله است، مشخص می‌گردد. این مراسم به نحوی شبیه مراسم «عورس‌كشی» زرتشتیان است.

 

سارجه قاورن (خربزه زرد)

این بازی به این ترتیب است كه اول یك نفر از بچه‌ها (در نقش پیرمرد) خربزه می‌كارد و وقتی خربزه‌ها رسیدند و زرد شدند، بچه‌ها با هم جمع می‌شوند و پیش پیرمرد می‌روند و می‌گویند: «قاری جا بابا» پدربزرگ پیر به ما خربزه بده و سر پیرمرد را گچ می‌كنند و خربزه می‌دزدند و پیرمرد آنها را دنبال می‌كند و به پای بچه‌ها خار فرو می‌رود. بعد از مدتی آنها دوباره می‌آیند و حرف‌های قبلی را تكرار می‌كنند.

اوچ داش

این بازی اغلب دونفری انجام می‌شود. به این ترتیب كه نفر اول سه تا تكه سنگ را در دستش می‌گیرد. در مرحله اول سنگ‌ها را به زمین می‌اندازد، یكی را در دستش می‌گیرد و در حین این‌كه سنگی را می‌گیرد، به بالا می‌اندازد و دو تا سنگ را كه روز زمین است، یكی یكی سنگ‌ها را می‌گیرد و مرحله دوم یك سنگ را به بالا می‌اندازد، هر دو تا سنگ را با هم می‌گیرد. در مرحله سوم سنگ‌ها را با هم به بالا می‌اندازد و با انگشت اشاره به زمین زند. در مرحله چهارم سنگ‌ها را در دستش می‌گیرد و به ترتیب می‌گذارد،

یكی را به بالا می‌اندازد و یكی را در زمین می‌گذارد و بعد جای آنها را عوض می‌كند، دو تا را در زمین می‌گذارند و با هم می‌گیرند. در مرحله پنجم انگشتان دست را به‌طور عمودی روی زمین می‌گذارند و فاصله آنها تقریباً 3 سانتی‌متر است. سپس سنگ‌ها را به زمین می‌اندازد و یكی یكی از میان انگشتان سنگ‌ها را عبور می‌دهند.

در هر یك از این مراحل، اگر نفر اول ببازد، بازی را نفر دوم ادامه می‌دهد و اگر نفر اول توانست همه مرحله اول را انجام دهد، برنده می‌شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir