توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران در فایل ورد (word) دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران در فایل ورد (word) :

جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران

آداب ورسوم
جشنها و سرورها سنندج
در استان كردستان به تبعیت از تفاوت های مذهبی مراسم جشن و سرور متفاوتی نیز بر گزار می شود . معمولا شیعه ها و سنی ها علیرغم وجود اشتراك در بسیاری از مراسم و اعیاد مذهبی و دینی مراسم متفاوتی را نیز برگزار می كنند. مراسم عید قربان عید غدیر تولد حضرت پیغمبر (ص)و سایر اعیاد دینی به طرز بسیار با شكوهی برگزار می شود . خصوصا عید مبعث كه از سوی مردم سنتی مذهبی به شكل عالی و همراه با موسیقی مذهبی خاص در تمام نقاط استان بر گزار می شود . مردم سنی مذهب به عید نوروز بهای زیادی نمی

دهند ولی در بین شیعیان تقریبا مراسم عید مثل سایر جاهای ایران و به تبعیت از اعتقادات و باورهای دینی ومذهبی برگزار می شود . قبل از فرارسیدن عید با افروختن آتش رسیدن سال نو را گرامی می دارند و اعتقاد دارند كه حضرت علی (ع) در عید نوروز به تخت خلافت نشسته است . از دیگر مراسم مربوط به فرارسیدن عید نوروز علاوه بر افروختن آتش می توان به مراسم رنگ كردن تخم مرغ مراسم قاشق زنی و گوش ایستادن در شب چهار شنبه سوری اشاره كرد كه تقریبا در تمام مناطق كردنشین غرب ایران مرسوم است .

مراسم عروسی سنندج
یكی دیگر از مراسم جشن و سرور كه به نحو باشكوهی و توام با سرود و رقص و پایكوبی برگزار می شود مراسم مربوط به عروسی و ازدواج است كه در مناطق شهری و روستایی استان تقریبا یكسان است و فقط در مناطقی كه جمعیت غیر بومی قابل توجهی دارند تحت تاثیر فرهنگ غیر كردی با اندك تفاوتی برگزار می شود . این مراسم شامل نامزدی روباز كردن خریدن لباس عروس عقد كنان تعیین زمان عروسی حنا بندان حمام بردن عروس و شب عروسی است كه هر قسمت آن با هلهله شادی و خواندن ترانه و سرود و رقص همراه است .

مراسم عروسی بویژه در میان عشایر جلوه ای از رنگارنگی لباس زنان را كه مملو از طلب شادی مردم بویژه زنان عشایر است نشان می دهد . عروسی عشایر كردستان نمایشگر فستیوال رنگ لباس و شادی است . یكی از ویژگی های عروسی در بین كردهای عشایر شب نشینی سنتی است كه پیش از برگزاری جشن اصلی عروسی ترتیب داده می شود . این شب نشینی ها تا سال های اخیر بسته به بضاعت مالی خانواده های عروس و داماد بین سه تا هفت شب ادامه داشت . اما امروز به دلایلی به یك الی دو شب وگاهی به سه

شب یا بیشتر محدود شده است . مقدمات ازدواج پسران ودختران جوان با مجلس خواستگاری و گفتگو بر سر تعیین مهریه و خرید طلا و لباس توسط داماد برای عروس و تعیین تاریخ عقد و عروسی آغاز می شود . بعد از طی این مقدمات مراسمی با عنوان شیرینی خوران بر گزار می شود كه طی آن با اعلام نامزدی رسمی دختر و پسر خطبه عقد نیز بین آنان جاری می شود و مراسم عروسی به زمان دیگری موكول میگردد . با نزدیك شدن روز عروسی مجالس شب نشینی از سوی خانواده های دو طرف به طور جداگانه ترتیب می یابد كه در آن از كلیه نزدیكان دو خانواده دعوت به عمل می آید. با پایان یافتن شب نشینی روز عروسی فرا می رسد كه در این روز نیز ضمن ادامه رقص و پایكوبی و دادن نهار به مهمانان نزدیك عصر

داماد در حالی كه تعدادی از مهمانان خصوصا دختران و پسران جوان وی را همراهی می كنند به طرف خانه عروس حركت می كنند و پس از صرف چای وشیرینی و كسب اجازه از والدین عروس وی را به خانه داماد می آورند و در اینجا شادی ونشاط حاضران به اوج خود می رسد . عروس و داماد پس از ورود به محل برگزاری مراسم وارد حلقه رقص شده و طبق یك سنت دیرینه هر یك به نوبت سر چوبی را در دست می گیرند و در حالی كه جمع زیادی از دختران و پسران آنان را همراهی می كنند دقایقی به آرامی به پایكوبی می پردازند . با رقص عروس و داماد مبالغ هنگفتی از محل شباش ها نصیب نوازندگان می شود . با پایان یافتن جشن عروسی وپس از گذشت یك هفته . كلیه دعوت شدگان دو طرف به استثنای

مردان و پسران در منزل داماد جمع می شوند و با برگزاری مراسم دیگری كه گستردگی مراسم شب نشینی و عروسی را ندارد هدایای خود را كه عمدتا شامل پول نقد است به عروس و داماد اهدا می كنند . این هدایا كه در اصطلاح محلی (هفته) گفته می شود با هدف كمك به تشكیل زندگی جدید زوجهای جوان و جبران هزینه های عروسی آنان ارائه می شود و هركسی تلاش می كند كه هدیه اش ارزشمند تر از هدیه دیگری باشد .

مراسم پیر شهریار سنندج
روستای اورامانات تحت یكی از فضاهای ویژه روستایی كردستان است كه علاوه بر زیبایی چشم اندارها به دلیل اجرای همه ساله مراسم بسیار باستانی و حیرت انگیز پیر شهریار قابلیت های ارزشمند جهانگردی دارد . آرامگاه پیر شهریار كه به پیر شالیار نیز معروف است از قدسین زرتشتی و زیارتگاه ها و معابد بسیار مورد احترام مردم این ناحیه می باشد. به روایتی پیر شالیار و مراسم آن از یادگارهای دوره پیش از اسلام است . مراسم فوق در اواخر تابستان و به مدت یك هفته انجام می شود . مردم منطقه ابتدا در فصل تابستان گردو های درخت ها را می چینند و خشك می كنند و به منظور استفاده در این مراسم نگهداری می كنند . سپس در زمان انجام مراسم بچه ها به نمایندگی از جانب چند تن از بزرگان منطقه به

درب منازل رفته و جهت تهیه آش مخصوص از مردم آرد و گوشت قربانی (گوسفند یا گاو )و مواد لازم دیگر را جمع آوری نموده و در ظروف خالی شده اجناس جمع آوری شده آن ها تعدادی گردو می ریزند . سپس با آرد جمع آوری شده نان می پزند و مقداری از گردو های سائیده شده را با خمیر نان مخلوط می كنند . معمولا خانم ها هر روز به میزان قابل توجهی نان می پزند و در اختیار مردان جهت صرف نهار و شام قرار می دهند . صبح خیلی زود تعدادی از مردان آشپز دیگ ها را روی اجاق ها گذاشته و مقدار زیادی گوشت و سایر موارد داخل

آن ها می ریزند و آش مخصوص می پزند و هنگام نهار و شام بین اهالی احسان می كنند. هر روز پس از صرف نهار مردها روی پشت بام وسیع یكی از منازل به رقص های گروهی عرفانی می پردازند . شیوه اجرای این رقص بدین شكل است كه كلیه مردها دست ها را به كمر یكدیگر حلقه می كنند و آرام آرام می چرخند و تعدادی ما بین 3 تا 8 نفر نیز در وسط گروه رقص دایره وار می چرخند و مرتبا سرها یشان را تكان می دهند و مو های بلند خودشان را آشفته می كنند و آن قدر این حركت را تكرار می شود كه معمولا چند تایی از آن ها از

خود بیخود شده و چاقو قیچی سیخ كباب و … را در بدن خود فرو می كنند . برای این كه اشخاص آسیبی به خود نرسانند دیگران جلوی این افراد را به سرعت میگیرند . پس از پایان رقص شب هنگام وارد خانه ای كه گویا خانه پیر بوده می شوند و به خواندن اشعاری در وصف پیر می پردازند و آنگاه لنگه كفشی را كه در صندوق یكی از اتاق ها است و معتقدند به پیر شالیار تعلق دارد از صندوق در می آورند ودست به دست می دهند و با احترام خاص می بوسند و سپس در صندوق نگهداری می كنند . روز آخر انجام مراسم ماست و نان تهیه می

كنند و به صورت گروهی به سمت آرامگاه پیر می روند و به محض ورود به محوطه باز آرامگاه كفش ها را از پا در می آورند وپای برهنه زمین را می بوسند و آنگاه به زیارت پیر مشغول می شوند و دستمال هایی نیز جهت گرفتن حاجت به دیوار ها و درخت های محوطه آرامگاه می آویزند و سپس به خوردن نان و ماست می پردازند و برای خوردن آن تلاش زیاد می نمایند تا از خوردن آن بی بهره نمانند زیرا معتقدند خوردن نان و ماست روز آخر در جوار آرامگاه پیر تبرك است و در درمان بیماری ها نیز موئثر است . غروب همان روز (روز هفتم )مراسم پایان می پذیرد .

رقصهای محلی سنندج
رقص های محلی و بومی این استان هم از نظر مضمون و هم از نظر شكل در خور توجه ویژه است . رقص كردی عمدتا به شكل گروهی است وحركات فیزیكی موزون و همانگی دلپذیر دارد . معمولا رقص ها كمتر به شكل انفرادی و بیشتر با شركت زنان و مردان اجرا می شود این رقص همراه با حركات موزون از محتوا و مضمون خاصی بر خوردار است و نشان دهنده باورها و خصوصیات قومی و فرهنگی مردم كرد است . رقص معروف به جار ماق از عمده ترین رقص های محلی است كه امروزه نیز در مواقع خاصی در تمام شهرها و به ویژه در روستا ها و قبایل كوچ نشین به اجرا در می آید . علاوه بر رقص هایی كه در مراسم شادی و جشنها اجرا می شود در این استان رقص های ویژه ای نیز وجود دارد كه می توان آن ها را رقص

های مذهبی و اعتقادی دانست . استان كردستان یكی از مراكز عمده تصوف و عرفان كشور است . در این منطقه فرقه های صوفیه همچون خاكساریه نقشبندیه نعمت اللهی و قادریه هر ساله در روز های معینی مراسم ویژه خود را برگزار می كنند كه رقص جز لاینفك آن است .برای نمونه آئین ها رسوم و حال وهوای یك مجلس مربوط به دراویش قادری كه از مهم ترین سلسله های تصوف كردستان به حساب می آید در زیر مورد اشاره قرار می گیرد : خانقاه كه گاهی تكیه زاویه و رباط نیز گفته می شود محل اجتماع درویشان است. در خانقاه اوراد و اذكار و ریاضات و چله نشینی ها رایج است . در مجالس درویشان معمولا یك نفر قوال یا حتی خود خلیفه ترانه هایی عاشقانه یا عارفانه همراه با دف و نی یا حتی تار می خواند و دراویش حلقه وار برزمین می نشینند و معمولا خاموش و آرام هستند . سر ها به زیر و نفس ها در سینه حبس است و ناگاه درویشی به وجد می آید نعره می زند و خود را پیچ و تاب

می دهد . پاره ای دچار رعشه و لرزش می شوند . این شور معمولا به جمع هم سرایت می كند و كم كم تمام حاضران در مجلس به پایكوبی و دست افشانی بر می خیزند .در این مرحله صدای دف و آواز و فریاد به اوج خود می رسد درویشی خرقه خود را می درد دیگری فریادهای بیشهانه می كشد كسانی هم از خود بی خود می شوند و بر خاك می افتند در این حالت خود انگیختگی كه با هیجانات شدید همراه است خنجر ها به بیرون كشیده می شوند سیخ ها یك به یك بر اعضا و جوارح فرو می روند . یك نفر سیم عریان برق را در

دستانش گرفته است ودرویشی دیگر زهر و سم بر حفره دهانش سرازیر می كند . كسانی دیگر آتش و شیشه را چون خوراكی می خورند. در این هیاهو چند خنجرهایی را بر فرق سر خویش می كوبند و در جایی دیگر درویشی پهلوی خود را با خنجر می درد . در این مرحله كه احساسات در اوج غلیان است خلیفه وارد معركه می شود و عنان هیجانات را به دست می گیرد و آرام آرام جمعیت را به آرامش فرا می خواند . دراویش اطاعت می كنند . خنجر و سیخ ها را از تن ها خارج می شود دف ها خاموش می شوند و آرامش به جمع باز می

گردد. دراویش یك به یك و خسته و عرق ریزان بر زمین جای می گیرند . ختم مجلس اعلام می شود .آنهایی كه زودتر به حالت عادی بر گشته اند یك به یك محیط خانقاه را ترك می كنند . خلیفه در زاویه می نشیند و آمادگی خود را برای پذیرش خصوصی اشخاص و پاسخگویی به سوالات و ارشادات لازم اعلام می كند .

سوگ ها و عزاهای ملی مذهبی و خصوصی سنندج
برگزاری مراسم سوگ و عزا از دیر باز در بین اقوام كرد مرسوم است و به دو صورت عزاهای عمومی وخانوادگی برگزار می شود . مراسم عزا و سوگ های مذهبی در بین شیعیان از رونق ورواج به سزایی برخوردار است و تقریبا مثل سایر نقاط ایران برگزار می شود و شامل سینه زنی و زنجیر زنی و… است . عزاهای خانوادگی معمولا پس از فوت عزیزان و مطابق آئین ویژه ای برگزار میشود . پیش از انجام كفن و دفن اگر متوفا مرد باشد در مسجد و اگر زن باشد در خانه غسل می دهند . در این روز همه اهالی و افراد وابسته متوفی به گورستان می روند و متوفی را دفن می كنند . بعد از دفن از سه تا چهار روز مجلس ترحیم و قرائت قرآن بر قرار است و بستگان و دوستان و آشنایان فرد متوی تا ده روز از زر و زیور استفاده نمی كنند . معمولا برای اشخاص سرشناس كه می میرند روز چهلم نیز مراسم خاص برگزار می كنند و كسان متوفی تا یك سال حق عروسی شكار ومراسم شادی و سرور را ندارند

 

سوغات
پسته كرمان
میوه خاص و سوغات ویژه كرمان پسته است0 سرزمین باستانی بسیار پهناور اما كم جمعیت كرمان امروز بزرگترین منطقه تولید پسته در جهان است 0 به نظر میرسد كه در حدود قرن دوازدهم ه 0ق تا اویل قرن سیزدهم درختان پسته منشا باغهای عظیم كنونی است در این قرن به استان كرمان منتقل شده است0 زیرا جز آنچه ماركوپولو در مورد پسته جیرفت گزارش داده بعد از او تا سال 1225 ه0ق جغرافی نویسان و سیاحان از وجود درختان پسته و محصول آن در كرمان مطلبی عنوان نكرده اند0 پاتینجر در سال 1225 ه0ق در گزارش خود به

محصولات تولیدی و صادراتی كرمان از جمله پسته آن دیار اشاره دارد0 از بهترین مناطق استان كرمان كه در آن پسته كاشت میشود می توان به رفسنجان رباط راور و خود كرمان بردسیر شهر بابك زرند و بخشی هم در روستاهای ابارق و تهرود از شهرستان بم اشاره كرد0

زیره كرمان
زادگاه اولیه زیره كرمان است و نوع مرغوب آن با رنگی سیاه در كوهستانها و به طور وحشی میروید 0 اروپائیها زیره را به صورت ادویه در غذا می زنند و پنیر را با آن خوشبو می كنند و یك نوع نان نیز با آن می پزند0 عربها با مخلوطی از عسل و فلفل و زیره معجونی مقوی میسازند ولی ایرانیها زیره را با برنج مصرف می كنند0 زیره ازمحصولات كرمان است و بیش از 80 درصد محصول مرغوب كرمان از كوه جوپار حاصل میشود0 سه نمونه زیره در این منطقه به دست می آید كه زیره هفتادم كه در دامنه های كوه و در دره هایی كه هوای گرمتری دارد می روید0 این زیره هفتاد روز پس از عید نوروز به دست می آید0 نوع دوم زیره نودم است كه در ارتفاعات بالاتر و نود روز پس از عید نوروز چیده میشود و درشت تر و معطرتر است0 نوع سوم زیره ای است به نام كبكو كه در نزدیكی یخچالها و در ارتفاع بالای 3000 متری می روید و در حوالی جانپناه شماره یك نیز نمونه مشاهده میشود 0 این زیره بدون عطر و درشت تر از نوع اول است و معمولا خوراك كبكهاست0
خرما كرمان
باستان شناسان معتقدندكه پرورش درخت خرما در ایران از 4تا 5 هزار سال قبل از میلاد شروع شده و خرما مهمترین منبع غذایی مردمدر مناطق خرما خیز است كه در سد جوع وجلوگیری از بروز قحطیها نقش داشته است0تنوع خرما(چهل رقم) در مناطق خرما خیز استان كرمان بوده كه بیشتر انها با دیگر ارقام خرما در مملكت تفاوت دارند نشانه ای از قدمت كاشت این درخت در استان كرمان است بنا به نوشته سرپرستی سایكس انگلیسی مامور تعیین مرز بلوچستان در حوالی سال 1848تعداد 10000میل نخل در بم وجود داشت خرما ارزش غذایی فراوانی داردو در طول تاریخ گیاه مقدس و زیر بنایی بوده كه در ایجاد تمدنهای بشری همواره مورد توجه بوده است0

عطریات و عرقیات كرمان
به طور كلی كرمانیها به داروهای گیاهی ارادت خاصی دارند وبیشتر از داروهای شیمیایی مورد استفاده قرار میدهند0از این جهت عرقیات بسیار خوبی هم دارد0حتی بیشتر كدبانوهای كرمانی در خانه خود این عرقیات را تهیه می كنند0در منطقه لاله زار در نزدیكی بافت كرمان عرقیات مخصوصا گلاب بسیار 0عالی تهیه می شود

لباسهای محلی خرم آباد

كپنك یه فرجی خرم آباد
یك نوع قبای پشمی محكم است كه معمولا لباس روی چوپانان محسوب می شودودر مواقع جنگ از آن به عنوان لباس رزم استفاده می شود زیرا تركیب بسیار فشرده ای در ساخت آن به كار رفته است0

ستره خرم آباد
قبای مخصوصی است كه در بعضی مواقع رسمی از آن استفاده می كنند واز قدیمی ترین نوع پوشاك ایران است0
شال خرم آباد
پارچه بلند سفیدی از جنس چلوار است كه چند دور به كمر می پیچانندودر مواقع ضروری از آن استفاده می كنند0در موقع جنگ نیز زخمها را با آن می بندند 0
تره وگل ونی خرم آباد
تره پارچه ابریشمی مخصوصی است كه زنان لر به سر می بندند وبه لری آنرا ساوه می گویند0 تره را در حالت عادی می بندند و برای شركت د رمراسم جشن وسور نوعی از آن را به نام (گل ونی ) كه رنگین است روی تره می بندند0
كنجله خرم آباد
جلیقه یراق دوزی شده است كه در بسیاری موارد رویه جلوی آنرا سكه دوزی وتزیین می كنند0

چوقا خرم آباد
در منطقه ازنا والیگودر نیزاز چوغا استفاده می شود0 چوغا یك نوع عبای زیبا وموقر است0
گیوه خرم آباد
نوعی كفش دست ساخت محلی است كه زیره آن چرم ویا لاستیك ضخیم ومحكمی است كه رویه آن به وسیله نخ تا بیده بافته می شود 0

صنایع دستی
خاتم سازی اصفهان
یكی از گونه های زیبا وهنرمندانه صنایع دستی در اصفهان خاتم سازی است. این هنر بی بدیل و كم نظیر در واقع هنر آرایش سطح اشیا چوبی به صورتی شبیه به موزائیك با مثلثهای كوچك است . این مثلثها هر چه ظریفتر و طرحها و اشكال هر چه منظمتر باشند خاتم مرغوبتر خواهد بود.یكی دیگر از دلایل مرغوبیت و ارزشمند بودن خاتم بالا بودن كیفیت مواد اولیه است. موادی كه خاتم سازان برای تهیه محصولات خود از آنها استفاده می كنند بسیار متنوع هستند. این مواد عبارتند از : چوبهای گوناگون مانند چوب فوفلآبنوسس نارنج و هناب

استخوانهای مختلف مانند استخوان شتر گاو اسب و همچنین عاج صدف و مفتولهای ممسی و برنجی و در برخی موارد طلا و نقره بای ساختن خاتم مواد اولیه رابه صورت منشورهائی به ابعاد 1 تا 2 میلمتر رنگ آمیزی كرده و با پهلوی هم چیدن آنها طرحهای مختلف خاتم ار بوجود می اورند.علاوه بر اصفهان خاتم سازان شیراز نیز در این هنر شهره هستند و خاتم هائی كه به وسیله هنرمندان اصفهان و شیراز تهیه میشود خریداران بسیار ی دارد. این فرآورده ها شامل ظروف متنوع و مختلف می باشند. در سالهای اخیر هنرمندان خاتم ساز با تشكیل شركت تعاونی خاتم سازان كه زیر نظر سازمان صنایع دستی ایران فعالیت میكند انسجام بهتری یافته و تولیدات مرغوبتری را به گردشگران مخصوصا خارجیان عرضه می كنند.

گره چینی و مشبك اصفهان
از زمانها گذشته تا به امروز چوب یكی از عناصر دائمی مورد استفاده در معماری ایران بوده است0 موقعیت ویژه ای كه چوب به عنوان یكی از مصالح ساختمانی دارد و تنوع انواع آن باعث شد تا از این عنصر استفاده های بسیاری بشودو از پوشش پشت بامها گرفته تا قابهای تزئینی پنجره ها و ساخت اشیا فلزی چوب مورد استفاده قرار گیرد0 هنرمندان با ذوق و خلاق ایرانی در جهت زیبا تر شدن بناها و ساختمانها توانسته اند آثاری خلق كنند كه هر كدام به عنوان هنری مجزا مورد توجه قرار گیرند كه منبت خاتم معرق گره چینی و مشبك و 000 از

آنجمله هستند 0 از سابقه گره چینی و مشبك در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست 0 برخی ازپژوهشگران احتمال داده اند استفاده از این هنر چه در حالت مشبك و چه در حالت آلت و لغت از دوران خلفا عباسی شروع شده و در قرن 6 تا 8 هجری قمری در مصر و سوریه متداول شده است و ازهمان زمان به ایران رسیده است0 از این سبك كار معمولا در ساخت درهای اماكن مقدسه مقابر منابر و از مشبك در پنجره های منازل و كاخها نرده ها استفاده میشده است0 از دوران صفویه به بعد تعبیه شیشه های رنگی در چوبهای مشبك رایج شده و اصطلاحا به ارسی مشهور گردیده است0 از استادان بی بدیل این هنر مرحوم استاد غلامرضا آقا ابراهیمیان است كه آثار با ارزشی از او در مقرنس كاری قطار بندی رسمی بندی

مشبك و گره چینی در عتبات عالیات و بناهای تاریخی اصفهان موجود است 0 كلیه درها و پنچره های هتل عباسی نیز از آثار این هنرمند است 0 در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی علاوه بر تاسیس كارگاههای مرمت گره چینی و مشبك اقدام به برگزاری دوره های كوتاه آموزش این هنر برای علاقمندان كرده است0از دیگر استادن این هنر اصیل و قدیمی می توان به مرحوم استاد مهدی عشاقی استاد علی عباس عشاقی استاد مهدی اولیائی و استاد علی مظاهری اشاره كرد0

مینیاتور اصفهان
مینیاتور هنرظریف نقاشی است كه بجزایران مشابه آن رادرژاپن وخاوردوروچین نیز می توان مشاهده كرد0درموردتاریخچه این هنربرخی ازپژوهشگران عقیده دارندشخصی به نام غیاث الدین هنرمینیاتورراازچین به ایران آوردومینیاتورچینی درایران تكامل یافت وبا گذراندن مراحل پیشرفت به تدریج ازمینیاتورچینی متمایزشد0 ازبررسی های تاریخی چنین استنباط می گرددكه هنرمندان مینیاتورسازایرانی طراحیرنگ آمیزی ومجسمه سازی چینی رابا ادراك وذوق خاص خود تغییرداده ودگرگونیهائی درآن بوجودآورده اند0به هرحالاگرچه واژه مینیاتوردرنگاه اول بیگانه می نمایداما شك نیست مینیاتورباابعادكنونی هنری ایرانی است كه مكتب های مختلف همانند مكتب عباسی (بغداد)مكتب مغول مكتب هرات راگذرانده وباحضورصفویه وانتقال مركز

هنری ایران ازهرات به تبریز درشیوه آن نیز تحول بوجود آمده است0با انتخاب اصفهان به پایتختی و حمایت همه جانبه ای كه از هنرمندان ونقاشان ونگارگران به عمل آمد نقاشان چیره دستی ظهوركردند كه شاهكارهای آنان امروز زینت بخش موزه های جهان است 0دراین عصر به دلیل گسترش ارتباط ایران باكشورهای اروپائی وآسیائی هنرایران به كشورهای بیگانه معرفی شدودوران صفویه آغازفصل تازه ای درتاریخ مینیاتورایران به حساب آمد0 درزمان صفویه هنرمندانی همچون رضاعباسی محمدزمان نگارگر محمدقاسم مشهوربه سراجای نقاش

ومحمدیوسف مصور كه باخلق آثاربی دلیل ومنحصربه فرد این هنررابه نهایت اعتلا رساندند0دردوران معاصرمینیاتور ایرانی جلوه درخشانی داشته ودرطی صدسال اخیر آثارممتازی بوجود آمده كه بحث درباره جزئیات آن سخن رابه درازا خواهد كشاند0ساخت وساز مینیاتور:ابزارووسائلی كه موردلزوم یك هنرمندمینیاتورسازاست درمقایسه با سایرهنرهای ایرانی مانندخاتم سازی قلم زنی منبت كاری و000بسیارمحدوداست0ابزاریك مینیاتوریست عبارتنداز:قلم مو:درقدیم هنرمندان برای ساخت قلم مو ازدم نرم سنجاب استفاده می كردند0بوم مینیاتور:كه

عبارتست از تختهكاغذمقوافیبرعاج استخوان و000روغن :كه برای محافظت اثر ازآن استفاده می كنند0رنگ:كه بیشترمینیاتورسازان از رنگهای دست سازخوداستفاده می كرده اند0شیوه هائی كه درساخت مینیاتوروجوددارند عبارتنداز: مینیاتورآبرنگ روحی -مینیاتورسیاه -قلم رنگی -مینیاتورسفیدقلم-مینیاتورهای زیرروغنی0علاوه برآنكه دربناهای تاریخی ازاین هنراستفاده می شد وهنرمندان بزرگ عصرصفویه كاخهای عالی قاپوچهلستون وهشت بهشت و000رابااین هنرتزئین كردند صدها اثر كه شامل :جلدهای آلبوم تصاویركتابها قاب آئینه ها وامثال آنها می باشنددرموزه های ایران وخارج ازكشوردرمعرض تماشای هنردوستان وعلاقمندان می باشند0

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir