توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد مروری برفرآیند ساخت واكسن و نقش حیوانات آزمایشگاهی در ارزیابی آن در فایل ورد (word) دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مروری برفرآیند ساخت واكسن و نقش حیوانات آزمایشگاهی در ارزیابی آن در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مروری برفرآیند ساخت واكسن و نقش حیوانات آزمایشگاهی در ارزیابی آن در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مروری برفرآیند ساخت واكسن و نقش حیوانات آزمایشگاهی در ارزیابی آن در فایل ورد (word) :

مروری برفرآیند ساخت واكسن و نقش حیوانات آزمایشگاهی
در ارزیابی آن

سپاسگزاری
بدین وسیله از مساعدت های بی دریغ جناب آقای قاسمی مسئول كتابخانه دانشكده دامپزشكی دانشگاه آزاد اسلامی واحد كرج كمال تشكر و قدردانی می نمایم.

مقدمه
ازاولین تلاش علمی بشر برای پیشگیری از بیماری عفونی به وسیله ایمن سازی بدن كه توسط Edward jenner در سال 1790 صورت گرفت،‌تاكنون واكسیناسیون به یكی از مهم ترین ركن های پیشگیری از بیماری عفونی به خصوص آن هایی كه توسط ویروس ها ایجاد می شوند تبدیل شده است(7) در قرن هجدهم لویی پاستور براساس مشاهداتی كه روی طرز انتقال بیماری وبای مرغان و پیشگیری اتفاقی آن با تزریق كشت كهنه ی عامل بیماری داشت، اولین واكسن تخفیف حدت یافته را علیه بیماری شاربون (سیاه زخم) وسپس هاری تولید كرد(2)

محققان اولین واكسن DNA نوتركیب را بر ضد هپاتیت B درسال 1986 بهسازی كردند(7)
سابقه واكسناسیون نوین در ایران به اوایل سلسه ای قاجاریه یعنی پادشاهی فتحعلی شاه باز می گردد كه در سال 1245 به دستور عباس میرزا نایب السطنه ایران، لشگر او توسط پزشكان انگلیسی درتبریز آبله كوبی شد، و در ادامه به دستور میرزا تقی خان به تمام ایران تعمیم داده شد(1) با انجام واكسناسیون جهانی در سال 1970 بیماری آبله ریشه كن شد. به دنبال این دستاروردها تولید واكسن به خصوص درقرن بیستم سرعت یافت به طوری كه امروزه بیش از 50 نوع واكسن دردامپزشكی و پزشكی تولید و مصرف می شوند. كه این رقم تنها شامل واكسن های باكتریایی و ویروسی می باشد. با توجه به تولید انواع دیگری از واكسن علیه بیماری های انگلی و تك یاخته ای (مانند كوكسیدیوز طیور، تیلریوزگاو) این رقم بیشتر نیز خواهد بود(7) كه البته تمام این دستاوردها ارتباط غیر قابل انكاری با حیوانات آزمایشگاهی وانجام آزمایش های كنترلی بر آن ها دارد.
با توجه به اهمیت واكسن ها در طب نوین و لزوم افزایش آگاهی در این مقاله به مروری بر روند تولید واكسن ها و كنترل كیفیت آن ها و نقش حیوانات آزمایشگاهی در این روند پرداخته می شود كه البته به علت گستردگی علم واكسن شناسی تنها به واكسن های باكتریایی ویروسی اشاره می شود.

تولید و بهسازی:
هدف از تولید واكسن فراهم كردن محصولاتی با كیفیت بالا به منظور

ایجاد ایمنی اختصاصی است كه به دنبال تجویز آن واكنش مضر وجدی ایجاد نشود.
به طور كلی اغلب واكسن های موجود منشأ باكتریای یا ویروسی دارند و تغییرات ایجاد شده روی آن ها اكثراَ شامل غیر فعال سازی تا تخفیف حدت خود میكروارگانیسم حاد یا تركیبات آن می باشد در مواردی هم برحسب نیاز سویه های غیر حاد (مانند واكسن یا لاسوتا علیه بیماری نیوكاسل طیور) استفاده می شود.
تولید و بهسازی محصولات جدید یكی از مهم ترین مراحل تحقیقات واكسن است تا چندی پیش بیشتر توجهات روی بیماری های باكتریایی و ویروسی بود ولی اخیراَ پیشرفت های علمی افق های باز دیگری را گشوده است و در حال حاضر واكن های متعددی به منظور كنترل بیماری های تك یاخته ای و انگلی استفاده می شود.

امروزه واكسن های زیادی از جمله واكسن های Subunit و واكسن های فراوری شده بامهندسی ژنیتیك تولید و بهسازی شده اند شیوه های بهسازی واكسن های جدید بسیار متغیر است و بر حسب انواع ویروس یا باكتری متفاوت است. معمولاَ برای انتخاب مواد اولیه، فرمولاسیون، ایجاد تثبیت فرمول و تعیین روش و دفعات تجویز واكسن به حیوانات آزمایشگاهی نیاز است(7) به طور كلی برای بهسازی یك واكسن نیاز به تحقیقات گسترده ای روی حیوانات است، اگر جه این نیاز همیشگی نمی باشد در حال حاضر وجود یك حیوان تحقیقاتی مناسب برای تحقیقات آسیب شناسی و میكروب شناسی اهمیت بسیار دارد.
موش اولین گونه حیوانی بود. كه در تولید واكسن از آن استفاده شد(7) البته حیوانات آزمایشگاهی بیشتر در كنترل كیفیت محصولات نقش دارند تا تولید. به خصوص در تولید واكسن های باكتریایی نقش آنها فرعی می باشد و تنها گاهی برای تهیه محیط كشت به محصولات حیوانی مثل سرم و یا خون مورد نیاز است ولی شرایط در مورد واكسن های ویروسی متفاوت است. و برای تهیه كشت سلولی اولیه كه به طور مستقیم از حیوانات منشاء می گیرد از آن ها استفاده میشود. به دنبال جایگزینی كشت های اولیه با محیط Subculture cell

(مثل: سلول های تترادبرای فلج اطفال) تعداد حیوانات مورد نیاز برای تولید واكسن به تدریج كاهش یافته است(5)
درمورد واكسن های انسانی قبل از آزمایشات كلینیكی روی انسان باید یك مدل حیوانی مناسب طراحی شود، كه نتایج حاصله با داده ها و اطلاعاتی كه در مورد انسان موجود است مقایسه شود.
این داده ها معمولاَ بر اساس نتایج آزمایشاتی است كه واكسیناسیون بر روی یك جمعیت بزرگ تحت شرایط كنترل شد اجرا شده باشد(2)

3- مراحل تولید واكسن باكتریایی
1)اولین مرحله تولید واكسن های باكتریایی تعیین ماده اولیه یا همان سویه باكتری است كه معمولاَ این سویه ها سال هاست برای مقاصد تولیدی مورد استفاده قرار گرفته اند.به همین منظورسویه درون نیتروژن مایع یا به صورت یخ خشك در محیط بدون آب فریز شسده و ذخیره می گردد تا به عنوان یك منبع ثابت ماده اولیه همیشه دردسترس باشد كه به آن Seed lot می گویند. برای هر سری تولید(batch) نمونه میكروارگانیسم از Seed lot گرفته شده و در محیط های اختصاصی جامد یا مایع كشت داده می شود. پس از طی دوره لازم، حاصل كشت های باكتریایی یا مایع كشت های حاوی سموم باكتریایی جمع آوری می شود كه به آن Bulk واكسن خام گویند. چون این

محصول معمولاَ با ترشحات باكتریایی و یا تركیبات و اجزای محیط كشت آلوده است و مهمتر این كه غلظت پادگنی پایین دارد. مرحله بعد شامل تغلیظ و تخلیص آن می باشد.
در مورد واكسن های كشته فرایند غیر فعال سازی كه اغلب با فرمالین انجام می شود در همین مرحله است در صورت لزوم، افزودن ماده ی یاور ایمنی به واكسن نیز در همین مرحله صورت می گیرد. محصول این مرحله بالك پالایش شده یا توكسوئید پالایش شده نام دارد. مرحله آخر پروسه تولید، پركردن آمپول ها یا ویال های واكسن با ذز مناسب می باشد كه به آن ها Final lot می گویند كه در صورت لزوم آن ها را در محیط بدون آب فریز می كنند (لیوفیلیزه)(6)(5)
seed lot را سویه باكتریایی یا ویروسی كه در master seed lot استفاده می شود، این سویه از طریق پیشینه تاریخی كه شامل اطلاعاتی در مورد منشأ سویه و كاربردهای بعدی آن است

شناخته می شود هیچ میكروارگانیسمی غیر از سویه بذر نباید در seed lot وجود داشته باشد.
مراحل تولید واكسن های ویروسی بسیر شبیه به تولید واكسن های باكتریایی می باشد.
دراین جا هم با مراحل و واژه های Seed lot (بذر اولیه)، تغلیظ و پالایش سوسپانسیون، بسته بندی و به دنبال آن فریز كردن در محیط فاقد آب و خشك كه به منظور افزایش تاریخ انقضاء واكسن

در بسیار از واكسن های ویروسی انجام می شود مواجه هستیم. با وجود این، تفاوت هایی هم در این میان وجود دارد. واژگان دیگری هم در مورد فرایند تولید واكسن ویروسی به كار می رود مانند سوسپانسیون ویروسی. (مثل: واكسن غیر فعال فلج اطفال و هاری) به كار گرفته می شوند. این در حالی است كه در واكسن های زنده(مانند واكسن فلج اطفال (خوراكی)،سرخك و اوریون و برونشیت عفونی) كه ویروس واكسن پس از تجویز در بدن فرد همچنان تكثیر خواهد كرد، نیاز به مقدار كم تری ویروس می باشد(5)

كنترل كیفیت:
كارخانه های تولید كننده واكسن با انتخاب مواد اولیه مناسب و استاندارد سازی روش های تولید و برای تولید محصولات با ثبات و كیفیت بالا تلاش و رقابت زیادی می كنند، با وجود این كنترل كیفیت، یكی از مهم ترین مراحل فرایند تولید می باشد و كوتاهی در آن می تواند عواقب فاجعه آمیزی را در پی داشته باشد، برای مثال در سال 1901 به دنبال مصرف آنتی توكسین دیفتری كه از سرم اسب آلوده به باسیل كزاز تهیه شده بود، 13 كودك به علت كزاز مردند(7) و در سال 1955 به دنبال

واكسیناسیون با واكسن فلج اطفال 79 مورد بیماری گزارش شد كه به علت كافی نبودن ارزیابی بی خطری واكسن استفاده شده، 7 تا از 17 batch عوامل متفاوتی می توانند در تولید یك batch واكسن دخیل باشند مانند مواد بیولوژیك . و همچنین فرایند تولید كه می تواند بسیار پیچیده باشد. بنابراین هر batch تولید شده ممكن است با دیگیری متفاوت باشد و كنترل كیفیت باید بر روی هر

batch به تنهایی صورت گیرد.(5) كنترل كیفیت هم در مورد batch خام و هم در مورد batch پالایش شده، چه در حین تولید (in- process control) وچه در آخر فرایند تولید در خلال مرحله پایانی آن لازم و ضروری است .(5)
حیوانات آزمایشگاهی هنور به عنوان اصلیترین شاهد در تشخیص فعالیت های مطلوب و غیر مطلوب batch های واكسن های تولیدی می باشند(7و5) و نوع ماده ی اولیه واكسن و فرم ارائه آن (واكسن تخفیف حدت یافته، توكسوئید، كشته، غیرفعال یا سویه های كم حدت) تعیین می كند كه آزمایشات و به ویژه نوع سیستم invivo به چه نحوی باید اجرا شود. به طور كلی كنترل كیفیت شامل 2 بخش است:

1) ارزیابی بی خطر بودن Safty
2) ارزیابی توانمندی یا اثر بخشی (potency, efficacy)

5-1 ارزیابی بی خطر بودن واكسن
دراین ارزیابی ثابت می شود كه واكسن عاری از هرگونه ماده آسیب رساننده به حیوان یا انسان پس از تجویز آن می باشد این مخاطرات را در موارد زیر می توان یافت:
الف: عامل اولیه استفاده شده (سویه باكتری، سویه توكسوئید یا ویروس)
ب: مواد شیمیایی افزوده شده به واكسن (تعمیدی یا غیر تعمیدی)

پ: نوع سوبسترای استفاده شده (محیط كشت، كشت سلولی، تخم مرغ جنین دار، سرم، مایع واكسن،;.)
الف: آزمایش هایی كه با هدف بررسی احتمالی توانایی آسیب رسانی عامل اولیه واكسن به عنوان بخشی از آزمایش های بی خطری واكسن انجام می شوند، شامل موارد زیر است:

5-1-1 آزمایش مسمومیت زایی اختصاصی
این آزمایش برای تشخیص باقی ماندن هرگونه حدت و بیماری زایی در واكسن های باكتریایی زنده و یا تشخیص غیر فعال سازی ناقص در واكسن های كشته باكتریایی یا توكسوئید به كار می رود. در مورد واكسن های ویروسی از اصطلاح آزمایش غیر فعال سازی استفاده می شود. و به این منظور گروه هایی از حیوانات مختلف با دوزی از محصول خام یا پالایش شده چندین نوبت بیشتر از

حدی كه در انسان به منظور ایمنی زایی استفاده می شود، تزریق می شود. در واكسن های توكسوئیدی ، استاندارد تعیین شده، وقوع نشانه های بالینی یا تغییرات ماكروسكوپیك می باشد. درآزمایش بی خطری واكسن سیاه سرفه بر اساس تأثیر باكتری (كه به طور ناقص غیرفعال شده است) بر روی وزن گیری موش می باشد.(6)،(5)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir