توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نظام بانكداری و اصلاح آن در فایل ورد (word) دارای 62 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نظام بانكداری و اصلاح آن در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نظام بانكداری و اصلاح آن در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نظام بانكداری و اصلاح آن در فایل ورد (word) :

نظام بانكداری و اصلاح آن

یگانگی واتحاد ملتها قرن هاست كه در دستور كار زمامداران جهان مسیر پر فراز ونشیبی را طی می كند . شاید بشر در هزاره سوم بیش از پیش به این مهم دست یافته كه خود را به دیگری وغیره نزدیكتر سازد ، چنانچه پس از دو جهانی دریافته كه دیگر به تنهایی قادر به اداره جهان نیست .

در این دو جنگ رهبران فاتح جهان به این اولویت صحه گذاردند كه بدون یكپارچگی ووحدت معنوی ومادی همه كشورها امكان بهینه سازی ، برنامه ریزی ومصون نگه داشتن بشریت میسر نیست و استفاده بهینه از منابع موجود طرح و مورد بررسی قرار گرفت . رنگین كمانی از مردان برجسته و تمدن ساز قرن بیستم در كنفرانسها وكنگره های جهانی مشاركت فعالی را از خود به نمایش گذاشته تا جهان را به سمت یكپارچگی پیش ببرند . جهانی سازی نه قدمتی 8 ساله دارد

ونه می توان آنرا از دریچه كشوری به گمنامی مراكش نگریست . به نظر ، جهانی سازی در دل تاریخ 800 ساله بشریت ودر قلب اروپا گام به گام پبش رفت ودر مراكش ظهور خود را جهانیان اعلام كرد .

اینك ایران غافل یا به دور از تحولات 800 ساله غرب شرایط خود را برای حضور درجهانی سازی فراهم می سازد . بی آنكه پشتوانه برنامه ریزی و سازماندهی نظام یافته منسجمی را در نظام هماهنگ جهانی تجربه كرده باشد ، این تجربه حتی در سطوح منطقه ای هم هیچگاه شكل نگرفته است . ایران در دهه 90 میلادی به همراه 80 كشور جهان درحالی این سیاست را پی گرفت كه آثار بر جای مانده از جنگ تحمیلی بزرگترین مانعی بود كه در پیش روی برنامه ریزان

اقتصادی كشور وجود داشت علاوه بر آن در كشور ماه نگاه به جنبه های سیاسی این موضوع همواره بر روی جنبه های اقتصادی آن سایه انداخته است . این مصاحبه به همین مناسبت وبه قصدبازنگری روابط ایران در سازمان تجارت جهانی انجام شد تا بازخوردها و انعكاس فعالیت ایرانیان در این حوزه را به بحث بگذارد . دكتر حسین عظیمی یكی از اقتصاددانان صاحب نام كشور ومدیر موسسه پژوهشهای سازمان برنامه كشور به همین منظور دراین مصاحبه شركت داشته است كه بخش اول آن دراین شماره از نظرتان می گذرد .

آٌقای دكتر ، چه گروههایی در ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی صلاحیت تصمیم گیری دارند واساسا ایران برای حضور در تجارت جهانی در چه مرحله ای قرار گرفته است ؟

راجع به WTO این بحث یكبار در دوران آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شد وهمه وزارتخانه ها در این بحث مشاركت داشتند . حجم وسیعی از اطلاعات وتحقیقات در همه وزارتخانه ها ی كشور انجام شد . سوال این بود كه آیا ایران به سازمان تجارت جهانی بپیونددیا نه ؟ اگر بپیوندد چه اثری در حوزه زیر پوشش سازمان یا وزارتخانه ها دارد ؟ توصیه شان چیست این بحثها در وزارتخانه ها مطرح شد و از طریق نهاد ریاست جمهوری پیگیری شد این مجموعه جمع آوری شد نهایتا بدون اینكه رسما اعلام بشود تصمیم این شد كه مذاكرات به هر حال برای شروع انجام بگیرد . پس این آگاهی وجود داشت كه شروع مذاكرات به معنی پیوستن به سازمان تجاری نیست .

فرایند پیوستن به سازمان تجارت جهانی فرایند وسیعی است كه هم زمان زیادی را می طلبد وهم نهایتا بدون تفاهم ملی امكان پذیر نیست بدین معنا كه اگر كشوری می خواهد وارد این فرایند شود ابتدا باید تقاضای خود را به سازمان تجارت جهانی بدهد .

این تقاضا وقتی تایید شود فرایندها شروع می شود . در بحث ایران این تقاضا چندین بار داده شد اما تایید نشد ودر شورای اداری سازمان تجارت جهانی مساله حتی شروع مذاكرات برای پیوستن یا نپیوستن ایران برای تعیین تكلیف پذیرفته نشده است . در هر بار تقاضای ایران مورد مخالفت امریكا قرار گرفت این مخالفتها باعث شده است كه كار به تعویق بیافتند وبا توجه به روند سست عملیات اجرایی كه در ایران وجود داشت امكان شروع مستقیم مذاكرات ایران به سازمان تجارت جهانی بوجودنیامد . در ایران هنگامی كه این بحث مطرح بود در سطوح بالای اجرایی مملكت هم با شروطی مواجه شد كه دبیر خانه ای برایش تهیه شد وعمده این فعالیت از طریق آن دبیرخانه و كه دروزارت بازرگانی وجود داشت پیگیری می شد .

تصور می كنید پس از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی جایگاه اقتصادی ایران چگونه خواهد بود وبا چه موانعی مواجه خواهد شد ؟
آنچه كه در اینجا مطرح است خود فرایند نپیوستن است تا بحث پیوستن یا نپیوستن بنابراین باید توجه كرد كه ما چه فرایندی را باید طرح كنیم . اگر گفتگو كنیم راجع به این كه ما بپیوندیم چه منافع وچه مجالی داریم این به نكته ای بر می گردد كه چگونه بپیوندیم وسوال دوباره به فرایند بر می گردد وما نمی توانیم یك جواب مستقل بدهیم مگر اینكه وارد بحث فرایند شویم .

اگر امكانش است وارد بحث فرایند شویم .
برای ورود به بحث فرایند جهانی شدن اولا مراحلی باید طی شود كه اگر این مراحل را درست دقت بكنیم این نكاتی را بدست می آوریم وبعد هم یك سری بحث های نظری وتئوری وجود دارد كه آنها را هم باید مورد عنایت قرار دهیم واین دومسئله را بهم پیوند دهیم ونتایج نهایی را بدست آوریم . از نظر مراحل پیوستن یا عدم پیوستن ایران یا هر كشور دیگر وضعیت آنی است كه در قدم اول كشوری كه می خواهد به این فر ایند دست یابد مثلا ایران تقاضای خودش را در شورای

اجرایی مطرح كند كه این مسئله مهم وپیچیده ای است . شورایی است كه هر دو ماه یكبار تشكیل می شود وتقاضای شما هم در هر دو ماه یك دفعه در آنجا مطرح می شود ومرسوم این است كه مطرح شود ولی اگر كسی مخالفت كند ، مسئله مسكوت می ماند تا جلسه دیگری كه این مسئله مطرح شود واز دید سیاسی مسئله این است كه اگر تقاضا وارد مطرح شود وكشوری یا كشورهایی مخالفت كنند این مسئله مسكوت میماند تا این كشور كه تقاضا كرده با آن كشورها وارد مذاكره شود و علت مخالفتهای آنها را جویا شود وشرایطی ایجادكند كه آنها مخالفت نكنند .

در جلسه بعد وقتی كه این موضوع مطرح می شود اگر مورد موافقت قرار بگیرد بحث ومذاكره صورت می گیرد . خیلی نمی شود امیدوار بود كه به سادگی به این مرحله برسیم كه در مورد عضویت ایران ، آمریكا اخلال ایجاد نكند وایران به راحتی از مرحله اول عبور كند و وارد مرحله دوم شود ولی بهر حال باید این مسئله بنحوی حل شود . مرحله دوم فرایند ورود به سازمان تجارت جهانی مطرح می شود كه در این مرحله دوم عمده كار بر دوش كشور تقاضا كننده است .

بعبارت دیگر عمده كار بدو ش ایران است وكشور تقاضا كننده ، مثلا ایران باید مجموعه سیاستهای خودش را سیاستهایی كه با اقتصاد سروكار دارد وبه سازمان تجارت جهانی مربوط می شود در متونی به صورت واضح وشفاف به زبانهای بین المللی تهیه كند و آن را در اختیار سازمان تجارت جهانی قرار دهد .

لذا اولین قدم طولانی وتفصیلی در پیوستن بعد از پذیرش وتقاضای عضویت تدوین مجموعه ای از سیاستهای مربوط با تولید وتجارت وبصورت شفاف وروشن است كه برای ارزیابی وبررسی در اختیار سازمان تجارت جهانی قرار می گیرد . اساس بحث این است كه سیاستهای مالیاتی ، گمركی ، بانكی ،رایانه ها ، دخالت دولت در قیمت گذاریها و سیاستهای مربوط به شركتهای دولتی را باید در این كتابچه ها روشن كنیم . تهیه این مجموعه كار ساده نیست . نه بدین معنا كه آن قوانین را نمی شود صحیح كرد ویا نمی توانیم آنها را به زبان خارجی ترجمه كنیم .

هنگامی كه این مجموعه از سیاستها را در اختیار سازمان تجارت جهانی قرار دادیم یك پایه ای برای مذاكرات بعدی شكل می گیرد وبعد شما می روید وبحث می كنید كه این قوانینی كه شما گذاشته اید ناقص بوده یا غلط است وهر تغییری در قوانین را به اطلاع سازمان می رسانید .
بهر حال تهیه این مجموعه به گروه متخصص قدرتمندی نیازمند است وكارهای زیادی باید در این رابطه انجام شود .
چه درصدی از این تغییر در حیطه اختیارات ماست ؟

همه چیز در اختیار ماست واین چیزی نیست كه كسی در آن دخالتی بكند . این فرایند اگر به درستی انجام شود عملا بهبودی در وضع برنامه ریزی مملكت ایجاد می كند . حال اینكه مسئله عضویت باشد یانباشد می تواند به سیستم برنامه ریزی كشور كمك كند . ولی این مجموعه معمولا با مشكلاتی كه وجود دارد بدون انگیزه فراهم نمی شود این تقاضای عضویت در حقیقت بهانه می شود برای شروع وتدوین یك مجموعه منظم ومنسجم اما در مورد ضربه ای كه ممكن است در بدو پیوستن به WTO به كشور وارد شود . برخی از كشورها ممكن است حس بكنند كه اگر ایران وارد سازمان شود به نفعشان است . این كشورها ممكن است به ایران اعلام بكنند كه دبیرخانه نسبت به صد مورد یا هزار مورد از سیاستهایتان پرسشهایی دارد این مرحله ، در مورد ایران مهم است . مثلا ورود چین به سازمان تجارت جهانی مشمول بیست هزار سوال می شود . این ممكن است در یك مورد كمتر باشد یا بیشتر بهر حال به كشورها سوالاتی ارائه می شود كشوری كه می خواهد وارد سازمان شود موظف است به این سوالات پاسخ دهد .
فرض كنید كه ایران در حقیقت برای ورود خودش چه امتیازاتی قادر است قائل شود در مقابل ، در این بحث آنچه كه مهم است این است كه طبیعتا سازمان تجارت جهانی ونمایندگان آن كوشش می كنند كه تعرفه های شمارا پایین بیاورند .
اگر امكاناتش باشد روی مسائل وموارد پراتیك این سازمان صحبت كنیم یعنی اگر ما وارد سازمان تجاری بشویم در حوزه اقتصادی مثلا در مسایل مالی مثل بانك چه اتفاقاتی روی می دهد وبصورت تقریبی می توانیم این حدس را بزنیم كه مثلا یكی از این پیش فرضها این است كه در بخش صنعت 40 درصد از صنایع ایران تعطیل می شود واقعا این بحث چقدر علمی وپراتیك است آیا وجود دارد یا نه ؟ آیا ما در این سازمان حل می شویم یا نه ؟
تا این زمان كشورهایی مانند پاكستان ، بنگلادش ، قرقیزستان ، ازبكستان ، تركیه و ; عضو سازمان تجارت جهانی شده اند یعنی ما با سازمانی مواجه هستیم كه 140 عضو دارد وبیشتر كشورهای صنعتی در آن مشاركت دارند وكشورهای كاملا عقب مانده هم داریم كه در آن عضو شده اند وقتی می گویم به كشورهانگاه بكنیم اینطور نیست كه كشوری وارد شده 40 درصد صنایع از بین رفته وبعد اتفاق دیگری نیفتاده است اما این یك اصل است كه كارها جابجا می شوند یك مثال ملموس می زنم تا موضوع روشن شود ما الان یك صنعتی داریم به نام صنعت خودرو این صنعت خودرو امكاناتی دارد و كارهایی براساس بر آوردهای صنعتی انجام می شود .
امسال حدود 400 هزار خودرو داریم . در شرایط فعلی دراین صنعت چیزی حدود 800 هزار شغل ودربر آورد كمتر 600 هزار شغل به آن وابسته است 600 هزار شغل برای ایران چیز كمی نیست این صنعت در كنار این 600 تا 800 هزار شغل مزیت دیگری هم دارد و آن این است كه یك زمینه ای را فراهم می كند كه از خروج مقدار قابل توجهی ارز هم جلوگیری می شود .

حالا ما به مسئله بهتر نگاه می كنیم آیا واقعا اگر ما وارد صنعت تجاری شویم صنعت خودرو ایران بسته می شود ؟ این 800 هزار شغل از بین می رود ؟ در صورتی كه تجارت جهانی گویا چنین چیزی نیست .
چرا؟

كسانی فكر می كنند اگر در تجارت جهانی وارد بشویم بخشی از صنایع از بین خواهد رفت . چند فرض طبیعی در این بحث است اولین فرض این است كه وقتی وارد سازمان تجاری شدیم بلافاصله مرزها باز می شود و چون بلافاصله باز می شود این صنایع هیچ فرصتی ندارند واگر این اتفاق بیفتد كه بلافاصله این مرزها باز شود كه هر خودرویی را از هر جابه جا كشور وارد كنند طبیعی است كه مشكل پیدا می شود .

در فرض دوم نه تنها بلافاصله مرزها باز می شود تعرفه های گمركی هم بلافاصله به 15 یا 20 درصد می رسد . یك خودرو كه درخارج 4 هزار دلار است با 15 درصد، در گمرك می شود 4600 دلار واین 4600 در تبدیل به دلار 800 تومان می شود نزدیك 5/3 میلیون تومان واگر هزینه ای هم برای رسیدن آن به دست مشتری تعلق گیرد قیمت آن 4 تا 5/4 میلیون تومان خواهد بود .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir