توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی در فایل ورد (word) دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی در فایل ورد (word) :

مقدمه

در عصر حاضر هر روز ما شاهد تغییر و تحولاتی در سطح جهان هستیم كه این تغییرات بر روی افراد آن جامعه اثر می گذارد.

افراد می خواهند به نوعی، از تغییر و تحول جهان خود آگاه شوند كه در این راستا رسانه‌های گروهی می توانند به ما كمك بنمایند و از طریق این رسانه ها بسیاری از اطلاعات را بدست آوریم یكی از این دسته رسانه ها تلویزیون میباشد كه هر روز بیشتر و بیشتر جای خود را در میان باز كرده است. كمتر خانه ای را شاهد هستیم كه در آن تلویزیون نباشد و افراد خانواده از برنامه های آن استفاده نكنند.

در میان بییندگان و تماشاكنندگان تلویزیون فرزندان خانواده بیننده پر و پا قرص تلویزیون هستند تلویزیون می تواند اثرات بسیاری را بر روی دانش آموزان بگذارد كه در بین دختران و پسران و همچنین سنین مختلف متفاوت است. اما چگونگی استفاده از این رسانه و كیفیت برنامه های تلویزیون می تواند موضوع مهمی باشد مسئولین سینما نیز در نظر دارند با بالا بردن كیفیت برنامه های خود اطلاعات مفید و مناسبی در گروههای سنی مختلف بر جای بگذارند، اما گاه با زیاده روی در تماشای این وسیله و استفاده نامطلوب، آثار منفی را بر جای می‌گذارد این آثار میتواند دانش آموزان را از انجام تكلیف و یا به موقع خوابیدن باز دارد و بچه ها نتوانند در دروس خود موفقیت حاصل كنند.

در این تحقیق كه كنكاشی است پیرامون «تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی سعی شده است واقعیات موجود، بدون تعصب و اظهارنظر شخصی مورد مداقه قرار گیرد.

باید اذعان نمود كه كار مذكور خالی از اشكال نخواهد بود ولی حداقل توجهی است به این موضوع كه میتوان مسائل را با برخورد علمی و پژوهشی مورد بررسی قرار داد.

1- عنوان تحقیق

« تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدائی پسرانه و دخترانه ناحیه 2 یزد.»

2- تعریف و تحدید موضوع تحقیق

نظر به اینكه تلویزیون یك رسانه گروهی است كه اكثر مردم كشور ما و بخصوص كودكان از آن استفاده می كنند لذا بر آن شدیم تا تأثیراتی كه این رسانه مهم در كیفیت تحصیلی دانش آموزان دارد، در كلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 2 یزد (دخترانه و پسرانه) بررسی كنیم.

3- تعریف مسئله مورد پژوهش

تلویزیون به عنوان یكی از وسایلی است كه تا به حال توانسته تعداد زیادی از افراد را به خود جلب نماید و اثرات مثبتی بر جای بگذارد اما به نظر می رسد در كنار آن مشكلاتی را هم ایجاد نموده است از قبیل (انجام دادن تكالیف در حین تماشای تلویزیون – تماشای مداوم تلویزیون – كم تحركی – دیر خوابیدن) پس برآنیم تا این مسئله بررسی شود.

1- برنامه زمانی دانش آموزان را به گونه ای تنظیم نمود كه حتی المقدور ساعات اختصاص یافته مثل برنامه كودكان را تماشا كنند و بقیه ساعات را به كارهای دیگر خود بپردازند.

2- این تحقیق میتواند موجب كنجكاوی و روحیه جستجوگری و اجتماعی دانش آموزان را تقویت كند.

3- از طریق این تحقیق می توان به آنها فهماند كه بسیاری از اطلاعات را میتوان از طریق تلویزیون كسب كرد.

5- هدف تحقیق

1- عادت دادن و ملزم كردن دانش آموزان به دیدن برنامه های مخصوص خود

2- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در بالا بردن سطح آموزش دانش آموزان

3- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در پایین آوردن سطح آموزش دانش آموزان

4- پرورش روحیه كنجكاوی و اجتماعی در دانش آموزان.

5- بررسی مسائل و مشكلات دانش آموزان كه در اثر تماشای مداوم تلویزیون ایجاد شده است از قبیل (كم تحركی – دیر خوابیدن – بی دقتی در تكالیف)

6- فرضیه ها

الف – تماشای تلویزیون باعث افزایش معلومات دانش آموزان میشود.

ب – تماشای تلویزیون باعث حس كنجكاوی می‌شود.

ج – تماشای تلویزیون باعث پیشرفت در زبان آموزی و گنجینه لغات دانش آموزان می‌شود.

د- در صورتیكه دانش آموزان مدت زمان خاصی را به تماشای تلویزیون بگذرانند میتواند اثر مثبت داشته باشد.

هـ – اگر دانش آموزان برنامه خاصی را انتخاب كنند میتواند مثمرثمر باشد.

و- تنوع و جذابیت برنامه های تلویزیون باعث می گردد تا دانش آموزان درس را در درجه دوم اهمیت قرار دهند.

ز – تماشای مداوم تلویزیون باعث كم توجهی و كم دقتی در تكالیف دانش آموزان می‌شود.

ح – تماشای مداوم تلویزیون باعث خستگی و كم تحركی و در نتیجه تأثیرات منفی در یادگیری می‌شود.

ط – با تماشای مداوم تلویزیون بهترین موقعیتهای یادگیری از دست می‌رود.

7- محدودیتها و مشكلات تحقیق

الف – نداشتن اطلاعات كافی از مسائل آماری

ب- مشكلات مالی

ج – در بعضی از مدارس مدیران آن همكاری لازم را نداشته‌اند.

د- بعلت برخورد با انتخاب ثلث دوم مدیران و معلمین رضایت چندانی به اینكه دانش آموز وقت صرف پركردن به سؤالات پاسخنامه كنند نداشتند و دانش آموزان در تكمیل پرسشنامه صداقت .

8- تعریف واژه ها و اصطلاحات

– تلویزیون:

دستگاهی است كه تصاویر اشخاص و اشیاء را از مسافت دور به وسیله امواج الكتریسیته انتقال می‌دهد.

– فراوانی:

عده افرادی كه در هر طبقه یا دسته قرار می گیرند فراوانی آن طبقه یا دسته نامیده می‌شود اگر از هر 100 نفر دانش آموزان دختر مقطع ابتدائی 20 نفر كلمه تازه ای را از تلویزیون یادگرفته باشد فروانی این طبقه 20 و كسانیكه كلمه ای را یاد نگرفته اند فراوانی آن 60 می‌شود.

درصد :

درصد به سبب سادگی آن از لحاظ مفهوم و از نظر محاسبه درآمار زیاد مصرف می‌شود تعبیر درصد این است كه در مقایسه طبقه های مختلف عدد 100 را مبنا قرار می دهیم اگر فراوانی كل طبقه را N و فراوانی گروه خاصی را كه می‌خواهیم درصد آن را نسبت به فراوانی كل محاسبه كنیم با n و درصد را با p نشان دهیم برحسب تعریف این فرمول به دست می‌آید.

– فرضیه

بیان مبتنی بر حدس یا یك پیشنهاد موقتی درباره رابطه بین دو یا چند متغیر و به عبارتی فرضیه یك قانون بررسی نشده و یا میتوان گفت فرضیه پیش بینی نتیجه تحقیق است.

زمینه و پیشینه تحقیقات انجام شده

این تحقیق هنوز در سطح استان یزد انجام نشده است. اما تحقیقات انجام شده در این راستا كه در جاهای مختلف انجام شده و در فصلنامه تربیتی در مركز تحقیقات و برنامه ریزی اداره كل آموزش و پرورش موجود می باشد كه عناوین آن به شرح ذیل می‌باشد.(1)

– نظری اجمالی بر نتایج تحقیقات در زمینه تأثیر تلویزیون بر كودكان و نوجوانان

– مطالعه درباره رابطه تلویزیون با كودك در ایران

– كاربرد وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون) در امر یادگیری در مدارس راهنمایی شیراز

– مطالعه و مقایسه نگرش دو گروه اجتماعی از دانش آموزان دوره راهنمایی در مورد برنامه های تلویزیون در تهران

– آموزش تلویزیونی

– بررسی اثرات برنامه های تدریس علوم تجربی توسط تلویزیون از نظر دانش آموزان دوره راهنمایی مدارس تهران

– رسانه ها و وظایف جدید در تربیت معلم

– رادیو و تلویزیون در كشورهای مختلف جهان

– سنجش علاقه دانش آموزان دختر و پسر به برنامه های تلویزیون

1- بیان روش تحقیق

در این پروژه از روش توصیفی استفاده خواهد شد. هدف محققین از این پژوهش بیان چه هست و چه خواهد بود و به منظور توصیف عینی و تحلیل شرایط موجود و ترسیم دقیق خصوصیات و صفات یك موقعیت با یك موضوع است به عبارتی دیگر پژوهشگران در این ت حقیقات سعی دارند تا آنچه هست را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گذارش دهند و نتایج عینی از موقعیت بگیرند.

2- تعیین جامعه آماری و روش نمونه گیری

شهرستان یزد كه مركز این استان نیز هست شامل دو ناحیه آموزش و پرورش می باشد. ناحیه (2 و 1 ) . كه ما برای انجام تحقیق خود ناحیه 2 این شهرستان را انتخاب نموده و از دو گروه دختر و پسر در پایه های چهارم و پنجم كه اسامی آنها به شرح ذیل می باشد برای تكمیل پرسشنامه تحقیق خود استفاده نمودیم كه جمع دختران در این جامعه آماری 338 نفر وجمع پسران در این جامعه آماری 340 نفر می باشد.

دبستانهای دخترانه شامل : مهدیه (2 و 1 ) توحید – ادب – میركافیان فهرج

دبستانهای پسرانه شامل : قدس – خسروی – دكتر خانعلی – مهدی – فهرج

جدول شماره 1 آمار دانش آموزان كلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 2 یزد در سال تحصیلی 74-73 را نشان می دهد[1]

در جدول شماره 2 جامعه آماری مورد نظر مشخص شده است.

جدول شماره جدول شماره در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است كه پس از كنكاش و جستجو درباره تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان كلاسهای چهارم و پنجم مقطع ابتدایی دخترانه و پسرانه 10 آموزشگاه در ناحیه 2 یزد ، نتایج حاصله به كل دانش آموزان آن ناحیه تعمیم داده شده است.

3- توصیف ابزارها و وسایل جمع آوری داده ها

در اغلب موارد تماس مستقیم با آزمودنیها كه اساس جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه است وقت گیر است و یا گران تمام میشود و گاهی غیرممكن. به همین لحاظ در این گونه موارد محققان برای دستیابی به حقایق مربوط به گذشته، حال و یا پیش بینی وقایع و شرایط آینده از پرسشنامه استفاده می كنند در مقایسه با مصاحبه پرسشنامه در اغلب شرایط عملی تر و آسانتر است و به محقق امكان می دهد تا نمونه های بزرگتر را مطالعه و بررسی كند از دیگر محاسن آن یكنواخت بودن آموزشی است كه برای تكمیل كردن پرسشنامه به آزمودنیها داده می شود همچنین یكسانی تقریبی شرایط آنان در موقع تكمیل كردن پرسشنامه است.

در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه كه مشتمل بر سؤالات بازپاسخ و بسته پاسخ می باشد استفاده خواهد شد. از طریق این پرسشنامه اطلاعات مورد نظر با توجه به فرضیه های مطرح شده كسب خواهد شد.

 

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir