توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  اندازه گیری قیمت تمام شده در فایل ورد (word) دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد اندازه گیری قیمت تمام شده در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی اندازه گیری قیمت تمام شده در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن اندازه گیری قیمت تمام شده در فایل ورد (word) :

مقدمه
قیمت تمام شده یكی از ابعاد مهم در رقابت است. ایجاد تعادل این مؤلفه با سایر ابعاد رقابت یعنی كیفیت و زمان مستلزم اعمال مدیریت بر آن است. برای اینكه بتواند از قیمت تمام شده در رویكردها و تكنیكهای مختلف مدیریت استفاده نمود، لازم است ابتدا قیمت تمام شده را به شكل صحیح و مناسب محاسبه نمود. محاسبه قیمت تمام شده مستلزم تخصیص هزینه های انجام شده به انواع محصولات تولیدی شركت است كه به این فرآیند اصطلاحاً هزینه هابی گفته می شود.

در این بخش ابتدا رویكردهای مختلف برای هزینه یابی ( محاسبه قیمت تمام شده) مورد بحث و بررسی و مقایسه قرار می گیرند. و در ادامه هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مبانی آن تشریح می گردد.
اشكال جدیدی از اطلاعات بهای تمام شده تحت عنوان هزینه یابی برای تحقق اهداف مدیریت هزینه بكار برده می شوند كه شناخت روشها و رویكردهای هزینه یابی در محاسبه، درك و تحلیل بهای تمام شده ضروری و سودمند است.

انواع رویكردهای هزینه یابی

1- هزینه یابی چرخه عمر
بهای تمام شده و هزینه های یك محصول را از ابتدای تولد تا مرگ آن ( در چرخه عمر محصول) با استفاده از مراحل عمر یك محصول به عنوان هدف بهای تمام شده، تجمیع و تجزیه و تحلیل می نماید.

2- هزینه یابی زنجیره ارزش
در این رویكرد، اطلاعات بهای تمام شده مربوط به مرزهای سنتی سازمانی گسرترش یافته و عرضه كنندگان معامله گران و مشتریان را نیز در بر می‌گیرد. در این رویكرد برای محاسبه بهای تمام شده هدف و دستیابی به اهداف استراتژیك، بهای تمام شده و سهم هر یك از اعضای زنجیره ارزش مورد توجه و تأكید قرار می گیرد.

3- هزینه یابی ویژگی/كاركرد
در این رویكرد، اهداف كاهش بهای تمام شده بر منبای ارتباط با نیازهای مشتری و اهمیت نسبی این نیازها، به اجزای محصول تجزیه و تخصیص می یابد. به عنوان مثال اگر كاهش 20% بهای تمام شده در سال اول مد نظر باشد به تفكیك اجزای محصول ممكن است كاهش 10% مواد اولیه مصرفی و 10% در سایر هزینه ها به عنوان اهداف كمی معنی شوند.

4- هزینه یابی محرك طراحی
این رویكرد تأثیر طراحی روی بهای تمام شده زنجیره ارزش و چرخه عمر و همچنین اثقر تغییر ویژگیهای محصول روی بهای تمام شده نهایی، را مورد توجه قرار می دهند.

5- هزینه یابی عملیات
اطلاعات بهای تمام شده را در ارتباط با عملیات تولید و ساخت خاص مورد بررس قرار می دهد كه مستقیماً در فرآیند عملیاتی دخالت دارند.

6- هزینه یابی استاندارد
یك سیستم حسابداری مدیریتی است كه براساس ساعاتی كه ماشین آلات و نیروی كار در یك دوره زمانی معین در اختیار بخش تولید بوده است، هزینه ها را به محصولات اختصال می دهد. سیستم هزینه استاندارد مدیران را به ساختن محصولات غیر ضروری یا تركیب اشتباه محصولات ترغیب می كند چرا كه در این صورت مدیران می‌توانند با بهره برداری كامل از ماشین ها و نیروی كار خود، هزینه تمام شده محصول را به حداقل برسانند.

7- هزینه یابی كیفیت
هزینه های صرف شده برای جلوگیری از شكست ها و فعالیتهای ارزیابی به علاوه زیان های ناشی از شكست درونی و برونی، این روش كمك می كند كه از هزینه های حصول اطمینان و تضمین كیفیت یا هزینه هایی كه در زمان فقدان كیفیت ایجاد می گردد و بر بهای تمام شده مؤثر است، آگاهی یافت. در نمودار زیر مدل اقتصادی هزینه های كیفیت اراه می شود( جواهر دشتی ، 1381)
هزینه یابی كیفیت مزایا و كاربردهای زیر را دارا می باشد:
-شناسایی مراكز هزنیه كه موجب كاهش كیفیت هستند.
– كمك به كاهش بهای تمام شده محصول.
– ایجاد توازن رقابتی بیشتر در مقابل رقبا.
– سرمایه گذاری و انجام اقدامات اصلاحی برای رسیدن به شرایط استاندارد ( شرایط هدف).
– امكان بهبود تولید محصول.
– تسهیل سنجش اقامات اجرایی و پارامتركاری.
– مقاصد انگزیشی، طرح ریزی و كنترل هزینه های آتی.

8- هزینه های سفارش كار
در این روش اطلاعات عناصر بهای تمام شده یعنی مواد، دستمزد و سربار مرتبط با هر سفارش كار و تولید محصول خاص جمع آوری و قیمت تمام شده هر سفارش از طریق تقسیم جمع بهای تمام شده بر تعداد واحدهای تولید شده در آن سفارش به دست میآید هدف از اجرای این سیستم، محاسبه سود سفارش است. لازم به ذكر است هزینه سربار در این روش شامل سربار تولیدی و غیر تولیدی است.

9- هزینه یابی مرحله ای
این سیستم نشان می دهد كه بهای تمام شده تولید مربوط به یك دوره مالی چگونه بین مراحل مختلف تولید تقسیم شده است.

10- هزینه یابی كایزن
این سیستم، بهای تمام شده محصول را در فرآیند بهبود مستمر محاسبه می نماید. كایزن یعنی بهبود مستمر كه نوعی استراتژی رقابتی است و مستلزم صرف هزینه ( مصرف منابع) می‌باشد. بنابراین ارزیابی اقتصادی كایزن، مستلزم محاسبه هزینه های اجرای آن است. نمودگرهای زیر ارتباط هزینه یابی كایزن با هزینه یابی استاندارد را نشان می دهد.

حسابداری مدیریت و اهداف آن
یكی از پیامدهای تكامل حسابداری، توسعه وظایف و نقش حسابداری در اداره امور واحدهای اقتصادی است به نحوی كه حسابداری را از نقش سنتی خود كه ثبت و گزارش رویدادها و فعالیت های مالی بوده به مبنای اساسی در تصمیم گیری ارتقاء داده است.
حسابداری مدیریت به این جنبه از حسابداری می پردازد. یعنی اطلاعاتی را كه توش حسابدرای مالی و حسابداری بهای تمام شده تهیه می شود با كاربرد روش ها و تكنیك های ویژه برای تصمیم گیری های مدیریت آماده و در عین حال با ارائه و توضیح مدل های مقداری، امكان اتخاذ تصمیمات درست را بر اساس اطلاعات داده شده معرفی و تشریح می‌كند. در حسابداری مدیریت برحسب نیاز از مدل های اقتصاد خرد، پژوهش عملیات،‌ آمار و ریاضیات استفاده می شود.

مطابق بیانیه انجمن ملی حسابداران آمریكا، حسابداری مدیریت اینگونه تعریف شده است:
«حسابداری مدیریت عبارت است از فرآیند شناسایی، اندازه گیری، جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تدارك، مشاركت و ارتباط با اطلاعات مالی مورد استفاده مدیریت در برنامه ریزی،‌ ارزیابی و كنترل عملیات داخل سازمن»

اهداف و وظایف اصلی حسابداری مدیریت
با توجه به تعریف فوق از حسابداری مدیریت، اهداف متنوعی را بنگاه های اقتصادی دنبال می كنند كه حسابداران مدیریت در تحقق آن نقش مؤثری دارند. از جمله مهمترین اهداف بنگاه های اقتصادی می توان به موارد زیر اشاره نمود كه بسیاری از موارد مرتبط با هم هستند:
1- حداكثر نمودن ارزش شركت و ثروت سهامداران
2- افزایش سودآوری بنگاه اقتصادی
3- افزایش رشد بنگاه اقتصادی
4- كاهش بهای تمام شده و مدیریت هزینه ها
5- افزایش تنوع بازار
6- افزایش كیفیت محصول
7- توجه به مسئولیت های اجتماعی بنگاه های اقتصادی
8- تأمین منافع همه ذینفعان
9- و موارد مرتبط دیگر
در راستای تحقق اهدا فوق چهار وظیفه اصلی و محوری برای حسابداری مدیریت به عنوان تصمیم ساز اصلی در سازمان می توان برشمرد.

1- تأمین اطلاعات مورد نیاز مدیران برای تصمیم گیری و برنامه ریزی
این وظیفه در واقع بر ابعاد عملیات و استراتژیك حسابداری مدیریت تأكید می نماید. در بعد عملیاتی، چهار تكنیك فرآیند تصمیم گیری ، مدل های پیش بینی، برنامه ریزی و بودجه بندی كاربرد دارند. بعد استراتژیك حسابداری مدیریت نیز با مبحث كمك به فرآیند برنامه ریزی راهبردی محقق می گردد.

2- كمك به مدیران در رهبری و كنترل فعالیت های عملیاتی
مدیران برای تصمیم گیری به مجموعه متنوعی از اطلاعات مربوط به فرآیندهای تولید و فروش و ارائه خدمات نیاز دارند. حسابداری مدیریت با بهره گیری از تكنیك ها و رویكردهایی نظیر هزینه یابی بر مبنای فعالیت ، زنجیره ارزش ، هزینه یابی هدف ، مدیریت كیفیت جامع و هزینه یابی كیفیت در این حوزه به مدیران كمك می نماید.

3- انگیزش مدیران و كاركنان برای فعالیت در راستای هدف های سازمان
جهان كسب و كار امروز، تنوع گسترده سهامداران شركت ها را شاهد می باشد. به طور معمول هر سهامدار فقط بخش بسیار ناچیزی از سهام یك شركت را در اختیار دارد. ضمناً گزارش عمومی به سمت تفكیك مالكیت كار مدیریت (كنترل) شركت ها وجود دارد. با توجه به این تفكیك سئوالی كه پیش می آید این است كه صاحبان شركت ها چگونه می‌توانند در حوادث و رویدادهای درون شركتشان اثرگذار باشند و در نحوه مدیریت شركت نظارت نمایند.

مشكلی كه به وجود می آید تحت عنوان «مسأله نمایندگی یا تئوری نمایندگی » از آن نام برده می شود كه هزینه نمایندگی را نیز در برمی گیرد. تكنیك های مدیریت بر مبنای فعالیت و بودجه بندی بر مبنای فعالیت و مقایسه عملكرد واقعی با بودجه در زمینه كاهش مسأله نمایندگی و ایجاد انگیزه برای فعالیت مدیران در راستای منابع سهامداران نقش مهمی ایفا می نمایند. همچنین از شاخص ارزش افزوده اقتصادی (EVA) به عنوان پایه در سیستم های انگیزشی و پاداش می توان استفاده نمود كه در این حالت مدیران برای افزایش ارزش و ثروت سهامداران مورد تشویق قرار می گیرند.

4- سنجش و ارزیابی عملكرد بخش های تابعه، مدیران و سایر كاركنان
ارزش افزوده اقتصادی و دیگر شاخص های مبتنی بر ارزش نظیر سیستم جامع ارزیابی عملكرد ، حسابداری سنجش مسئولیت ، از مهمترین تكنیكها و رویكردهای حسابداری مدیریت در حوزه سنجش و ارزیابی عملكرد به شمار میرود.

تاریخچه تكامل و تحول حسابداری مدیریت
سیر تكامل دانش حسابداری مدیریت را دو مقطع زمانی میتوان دسته بندی نمود

الف – معرفی تكنیكهای حسابداری مدیریت و بهای تمام شده قبل از دهه 1950
1- قدیمی ترین (قرن 19 در آمریكا) : حسابداران از جمع هزینه های مواد خام،‌دستمزد مستقیم و سربار بهای تمام شده محصول را تعیین می نمودند و حسابداری بهای تمام شده همچنین به عنوان ابزاری برای ارزیابی عمكرد مدیران زیردست مورد استفاده قرار میگرفت.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir