توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد کارگردانی و فیلم سازی در فایل ورد (word) دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد کارگردانی و فیلم سازی در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد کارگردانی و فیلم سازی در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد کارگردانی و فیلم سازی در فایل ورد (word) :

کارگردانی و فیلم سازی

نقش كارگردان
واژه كارگردان را وقتی به فیلمسازی خانگی اطلاق كنیم اغراق گویی تلقی می شود كارگردان غیر حرفه ای كه مشغول ساختن فیلمی درباره تعطیلات یا مراسم تحویل سال نو است نمی تواند سیسیل ب . دومیل باشد اما جالب آنجاست كه اكثر این به اصطلاح ( كارگردانان ) به هر حال اثر انگشت خود را روی محصولات و تولیداتشان می گذارند

و دلیلش هم آن است كه ساخت فیلم با ویدئو كاری اشتراكی صمیمانه و نیز بی نهایت وقت گیر است وقتی كه شب وروز مشغول كار با گروهی باشید به هر حال صمیمت پدید می آید بر خلاف آنچه درنگاه اول به نظر می رسد هرگز از بین نمی رود .

این صمیمیت هم در مورد تلویزیون تجارتی كه ممكن است صدها نفر در اجرا و تهیه یك برنامه نقش داشته باشند و هم در یك نمایش محلی عید كریسمس مصداق داردهمزمان این صمیمیت حتی برای نزدیك ترین و صمیمی ترین افراد می تواند رمز گونه جلوه كند نویسنده این سطور افتخار داشته است كه با بسیاری از هنر پیشگان و نویسندگان كار كند

از جمله یك بانوی معروف و سالخورده پس ازیك هفته پیاده روی برای فیلمبرداری در تپه های ایتالیا او از دستیار من سؤال كرد :)) عزیزم به من بگو این مرد جوان ( اشاره به من ) چیكار دارد می كند )) واقعیت این است وقتی با گروهی مشغول ساخت یك فیلم هستید فقط وقتی می توانید مهر خود را روی آن بگذارید كه اعتماد عشق ادراك و تمایل دو طرفه در میا ن باشد برای هر كسی كه چشمی بینا دارد رد پای كارگردان درست مانند قلم موی رامبراند مشخص است

و در صورت تقلب نیز همین گونه خواهد بو‌د‌‌‌‌«افراد فنی » فرزندان شمایند – در لحظه ا ی كه دسته گلی را آب بدهید فورا می فهمند از این دیدگاه كار- كارگردان آن است كه بداند چه می خواهد و این را به بقیه افراد گروه ابلاغ كند كار از محكم كاری عیب نمی كند درست مانند یك كشتی است كه اگر جاشویان و ملوانان نتوانند خویشتن دار باشند و عصبی شوند و كشتی غرق شود ناخدا آخرین كسی است كه كشتی را ترك می كند .

موارد عملی
از لحظه ای كه دوربین را به دست می گیرید « كارگردان » محسوب می شوید حال چه از یك خرگوش خانگی فیلم بگیرید یا از یك عده هزار نفری فرقی نمی كند چه مشغول كارگردانی فیلمی برای نمایش گسترده باشید و چه مشغول فیلمی كوچك و خانوادگی مهارت ها و محدودیت های اجرایی كار یكسان خواهند بود به عبارت ساده تر این موارد عبارت است از : « سازماندهی – طرح ریزی – كنترل كار دوربین و همچنین تدوین »

سازماندهی وطراحی
دروهله اول باید ایده ای را درذهن داشته باشید و آن گاه كار را شروع كنید این ایده اولیه هم می تواند به صورت فیلمنامه تصویری دقیقی باشد و هم فقط ایدهای روشن از آنچه كه در صدد فراهم آوردنش هستید در مر حله بعد باید تمامی موارد عملی آشكاری كه شما را به هدف مورد نظرتان می رساند طرح ریزی كنید این مواردشامل اطمینان از فراهم بودن تمامی وسایل و لوازم ضروری برای انجام كار است از جمله طراحی نور پردازی – تدارك باتری به تعداد كافی ( و كاملا پر شده ) و نوار برای انجام كار به نحو احسن و از همه مهمتر شامل برنامه ریزی كار برای هنر پیشه هاست حتی اگر هنر پیشه تان فقط یك خرگوش است .

كار دوربین
اگر كار با دوربین را خودتان انجام می دهید به وضوح در منظره یاب خواهید دید كه چه می گذرد اما اگر آن قدر خوشبخت یا پولدار باشید كه شخص دیگری را در این سمت بگمارید و خود به كارگردانی بپردازید شاید دلتان بخواهد كه قبل از هر پرداخت كادربندی دقیق هر یك از نماها را بازرسی كنید این كار زمانی كه به تفاهم دو طرفه با متصدی دوربین رسیده باشید لازم نیست این كار به وقت زیاد و بردباری كارگردان نیاز دارد متصدیان دوربین معمولا دوست دارند

كه بدون كسب اجازه از كارگردانان كار خود را انجام دهند اما شما باید اطمینان حاصل كنید كه آنچه روی نوار ضبط می شود دقیقا طبق برنامه ریزی اولیه ای است كه شما و تنها شخص شما به عنوان كارگردان – مد نظر داشته اید زمان پا در میانی هنگامی است كه احتمال اشتباه وجود داشته باشد اما وقتی كه به نظر می رسد

متصدی دوربین موضوع هیجان انگیزی یافته است اجازه دهید دوربین به كار خود ادامه دهد از همه مهم تر راهنمایی های خود را با فریاد ابلاغ نكنید مثلا نگویید « كسی به دوربین نگاه نكند » كه در این صورت صدایتان روی لبه صدای همگاه ضبط خواهد شد.

تدوین
ازبسیاری جهات تدوین از جمله مراحل بحرانی برای كارگردان محسوب می شود و نقطه ای است كه حقیقتا می تواند مهر خود را روی فیلم بزند مثل فیلبرداری می توان كار تدوین را هم با همیاری انجام داد و به دلیل آن كه زمان طولانی تری صرف آن می شود حاصل كارمیتواند پر بارتر باشد اگر خود شخصا تمامی كار ها را انجام می دهید از شخص دیگری بخواهید كه كار شما را ارزیابی كند به نظرات آنها بلافاصله بعد از اولین تماشا ابراز می شود گوش فرا دهید حتی اگر چنین به نظر آید كه آنها از مسائل فنی قضیه نا آكاه هستند سخن آخر اینكه فیلم ها و نوارهای ویدئوی برای آن ساخته می شوند كه دیگران آنها را ببینند

.
برنامه ریزی و زمان بندی تصویر برداری
هیچ فیلمی به همان ترتیبی كه در فیلمنامه آمد ه یا در نسخه نهایی دیده می شود تصویر برداری نخواهد شد و این گریز ناپذیر است زیرا نمی توان بازی هنر پیشه ها آب و هوا كار دوربین و شرایط نوری و نور پردازی را با صحنه های فیلمنامه منطبق كرد روش عاقلانه آن است كه به ترتیبی كه مكان لوازم و شرایط هوا اجازه می دهد تصویر برداری انجام شود به عنوان مثال درحینی كه دوربین برای گرفتن نمای اول چیده شده است

شاید امكان ضبط نمای نهایی هم وجود داشته باشد همچنین بازیگری كه صحنه ای را به پایان برد ه است ممكن است بتواند صحنه دیگری را هم بازی كند به شرط آنكه لباس هایش نور پردازی و شرایط هوا برای این منظورمساعد باشند به همین خاطر است كه« زمان بندی فیلمبرداری » تنظیم می شود این یكی از مهم ترین موارد مقدماتی فیلمسازی است . در « زمان بندی فیلمسازی » فیلمنامه اصلی به مراحل مشخص و جلسات منظمی تقسیم می شود

كه فیلمبرداری بر اساس آن صورت می گیرد .مثلا تمامی صحنه هایی را كه باید در یك مكان ضبط شود كنار هم قرار می دهند و همچنین تمامی بازیگران هر صحنه زمان تخمینی ضبط هر صحنه لوازم مورد نیاز وسایل صحنه و اقلام مصرفی را مشخص میكنند همچنین تاریخ و روز ضبط صحنه ها زمان ورود گروه فیلمبرداری و بازیگران محل پارك وسایل نقلیه هماهنگی های مربوط به اسكان و محل اقامت افراد نیز در نظر خواهندداشت نحوه مسافرت و جرئیات آن در صورتی كه بازیگران افراد خانواده خود شما باشند آن چنان مهم نیست

ولی اگر قرار باشد افرادی به تعداد زیاد در كار دخیل باشند هماهنگی های لاز م باید انجام شود به عنوان مثال اگر یك نفر از گروه تاخیر كند شاید تمامی كارهای آن روز منتفی شود به مجرد آن كه زمان بندی فیلمبردار ی را تنظیم كردید آن را ماشین كرده و نسخه ای از آن را به همه افراد بدهید تا پیشنهادات و نظراتشان را راجع به نحوه انجام كار ارائه دهند شاید چیزی را فراموش كرده اید

بنابراین باید از اینكه قبل از فیلمبرداری پیشنهاد سازندهی دریافت داشته باشید سپاسگزار باشید . آخرین مرحله در تنظیم زمان بندی فیلمبرداری تقطیع صحنه ها است یعنی نوعی تقسیم بندی كارهای هر روز در فیلمنامه تقطیع شده ای كه با اقتباس از داستان هنری جیمز تهیه كرده ایم ظاهرا آسان تر است

كه ابتدا نمای شماره 10 و سپس نمای شماره12 را فیلمبرداری كنیم تا اینكه دوربین را از پشت سر هنر پیشه ای كه در وسط ایستاده است حركت دهیم . احتمالا ترتیب نماهای این سكانس به این صورت خواهد بود : 11و 9 و 12 و 10 و8 و 7 و 6 و 5 و 4 و 3 و 2 و 1 . اگر این ترتیب به كار گرفته شود برای فیلمبرداری از نمای شماره 12 به یك كتاب كه رویش عنوان سالهای میانی باشد نیاز دارید زیرا بسته پستی در نمای شماره 9 هنوز باز نشده است به لباس هنر پیشه ها هم بایستی توجه كر د همان گونه كه برای فیلمبرداری از آن مكان باید قبلا اجازه گرفت.

كار با بازیگران
اگر فیلمساز مبتدی هستید احتمالا با بازیگرانی كار می كنید كه مدتی است آنها را می شناسید و احتمالا نسبت به آنچه كه مد نظرتان است حق انتخاب كمتری دارید اما اگر برای نقشی تعداد زیادی متقاضی دارید از آنها بخواهید متن را برای شما بخوانند به هر كدام از آنها یك فیلمنامه بدهید و از آنها بخواهید كه بخشی از آن را بخوانند سپس حتی اگر از خواندن آنها خوشتان آمد بخواهید كه آن را قدری تغییر دهند از این طریق می توانید به قابلیت انعطاف آنها تمایلشان برای پذیرفتن كارگردان و احساسی كه نسبت به شما به عنوان كارگردان دارند پی ببرید

این عوامل غالبا به اندازه استعداد بازیگری نا پخته آنها اهمیت دارد عامل مهم دیگر ظاهر آنهاست اگر شخصی روی پرده خوب به نظر برسد غالبا می توان كم استعدادی او را به نحوی پوشاند اما اگر بازی درخشان باشد وبی چهره جذاب نباشد مقبول نمی افتد در واقعه كار عمده كارگردان مشابه حروفچین است یعنی پیدا كردن فرد مناسب برای نقش مناسب

. باهر بازیگر در مورد نقشی كه می خواهد ایفا كند گفتگو كنید این موجب می شود كه آنها در قالب شخصیتی كه می تواند ایفا كنند فرو ببرند سپس فیلمنامه كامل را با همه بازیگران بخوانید پس از این مرحله در مورد شخصیت ها گفتگوها و طرح داستان با بازیگران گفتگو كنید . ممكن است با توجه به آشنایی بازیگران با نقش در فیلنامه یا در گروه بازیگران تغییراتی بدهید

. به جای اینكه این كار را مجددا یعنی در هنگام تولید انجام دهید بهتر است این تغییرات در همین مرحله صورت گیرد .به محض آن كه كار تعیین هنر پیشه ها و فیلمنامه را به پایان رسانید تمرین را شروع كنید سعی كنید تمرین ها در محل فیلمبرداری صورت گیرد . اما اگر این كار غیر ممكن باشد با یك محاسبه ساده فضای بازیگری معادلی را در منزل یا داخل یك سالن بازسازی كنید و یا اسباب و اثاثیه را طوری بچینید

كه با طرح كلی محل فیلمبرداری همخوانی داشته باشد یا با چسباندن نوارهای پهن محوطه ساده بازیگری را مشخص كنید آنچه در وهله اول انجام می دهید تمرین گفتگوهاست تا هویت شخصیت ها قبل از آنكه برای فیلمبرداری عزیمت كنید مشخص شود و برای بازیگرها جا بیفتد .برای اطمینان از صحت وضوح عدسی با چسباندن یك تكه چسب بر رو ی زمین محل ایستادن باز یگر رابا دقت تعیین كنید ضمن فیلمبرداری هنر پیشه باید بدون نگاه كردن به آن علامت در همان محل بایستد

رهبری هنر پیشگان آن طور كه به نظر می رسد آمرانه نیست همیشه قبل از این كه حرفی در این خصوص به آنها بزنید به روشی دوستانه بخواهید كه تاویل خود را از نقش بگویند بازیگر هم می تواند نظر خود را با حركت بیان كند مثلا با روشن كردن سیگار یا لگد زدن به گربه ای كه اتفاقا از آنجا عبور می كند چگونگی نقش هنر پیشه ها را با توصیف وقیاس بگویید

و نظر خود را به عنوان حرف آخر نگه دارید پیشنهاد خود را تا آنجا كه می توانید خلاصه و تا حد امكان عملی ارائه دهید و همیشه بازیگران را تشویق كنید وقتی بازی خوب پیش نرود كار نومید كنند ه خواهد بود و انتقاد دایمی كار را از آنچه كه هست خراب تر خواهد كرد باید یاد بگیرید كه هر بازی حد خاصی دارد و بهتر از آن نمی شود

( همچنین ممكن است كشف كنید كه اولین برداشت از 14 برداشت بهترین بوده است ) اگر چه در سینما از برخواندن متن به سختی بیان آن روی صحنه تئاتر نیست ولی باید اصرار ورزید كه هنر پیشگان تمامی صحنه را بدانند و متن را حفظ باشند بدون انجام این كار روانی و سرعت رویداد را از دست می دهید ـ بویژه اگر از نمای مادر به اضافه درون برش هایی به نماهای درشت استفاده كنید .

تداوم در روند تصویر برداری
در فیلم های عظیم چند نفر برای كنترل فیلمنامه و حفظ تداوم مأمور می شوند ( این آدم ها را «منشی صحنه » می نامند ) آنها تداوم حركت را در رابطه با فیلمنامه پی می گیرند تا نماهای پشت سر هم كه ممكن است

در فواصلی از یك رو تا یك هفته یا بیشتر فیلمبرداری شوند بدون پرش و به روانی به یكدیگر برش شوند اگر صحنه ها را بدون ترتیب فیلمبرداری می كنید یا اگر در صدد درون برش به دو نمای متوالی از حركات پیچیده و تركیبی هستید لازم است پیش بینی ها و دقت های مشابهی به كار بندید و تمامی این كارها را در مرحله فیلمبرداری اعمال كنید

در هر زمان از روند تصاویر كه می خواهید آن را برش دهید مكان و موقعیت هنر پیشگان را نسبت به یكدیگر وهمچنین حالت آنها در آن نما و چیزهایی در دستشان یا نوع لباسی كه بر تن دارند را یادداشت كنید یك دوربین پولاروید برای گرفتن نماهای مرجع بسیار مفید است . به عنوان مثال در فیلمنامه مصوری كه در ادامه می آید و دو حالت ویژه وجود دارد كه در آنها تداوم مسئله ساز است

ـ بین نماهای 2و3 و همچنین بین نماهای 11و 12 در حالت اول محل استقرار پستچی نسبت به دروازه ورودی هتل كه در هر دو نما باید یكسان باشد در حالت دوم دست دنكامب و كاغذ لوله شده كه نسبت به كتاب باید در یك مكان قرار داشته باشند موارد دیگری كه ممكن است مسئله ساز باشند آب و هوا و سرعت رویداد است

مطمئن شوید كه خورشید در یك نما در حال تابش ودر نمای بعدی زیر ابرها پنهان نباشد این دو مورد را می توانید درنماهای 9 الف و 9 ب مشاهده كنید همچنین به هنگام برش از نمای دور به نمای درشت شخصی كه در حال راه رفتن است سعی كنید سرعت قدم برداشتن فرد در دو نما با یكدیگر مطابقت كند این مورد ممكن است در نماهای 3و 4 اتفاق بیفتد . فهرست نمای فیلم كمك می كند كه فیلمبرداری را به ترتیب نماها دنبال كنید

همچنین جزئیات مربوط به شماره نوار مدت زمان و شرح هر نما و نیز توضیحات در خصوص هر نما به هنگام ضبط آنها و یاداشت های مرتبط به تداوم صحنه ها را در بر می گیرد این یاداشت ها می تواند درباره هواـ ساعت ـ روز ـ لباس ـ رویداد چهره آرایی و خط دید باشد انجام این كارها یك مشغله تمام وقت است بنابراین اگر كسی پیشنهاد كرد كه چنین كارهایی را برای شما انجام می دهد فورا بپذیرید .

چگونه فیلم بسازیم
– تصویر برداری مناسب برای تدوین
– خط فرضی – ایجاد سكانس – دوربین متحرك – گسترش رویداد
– تغییر زمان و مكان – ردیف كردن سكانس – رویداد موازی
تصویر برداری مناسب برای تدوین
مهم ترین جنبه هر فیلم ساختار آن است ساختار نه تنها ناشی از شكل هر نما بلكه رابطه آن به نماهای قبل و بعد از آن و نیز روند كلی فیلم است روند تدوین در تعیین جایگاه هر نما وحصول به معنای نهایی آن اهمیتی بسزا دارد اما تلاش برای ایجاد ساختاری منسجم

به آن معناست كه باید تمامی جنبه های یك نما از قبیل اندازه – رنگ – سرعت حركت – مدت زمان و صدا را نیز مد نظر داشته باشید بنابراین ابتدا باید برای تدوین تصاویری كه تهیه میكنید اندیشه كنید و این بدان معناست كه علاوه بر رویداد اصلی كه اغلب می توان آن را در یك نمای مادر نشان داد لازم است كه نماهای دیگری به نام برون برش ها (cutaways ) را نیز تصویر برداری كنید یعنی نماهایی از اشیاء و چیزهایی كه وابسته به رویداد اصلی است ولی در نمای مادر گرفته نمی شوند و به هنگام تدوین در فیلم به صورت میان نما ( Insert) وارد می شوند .

نماهای برون برش را می توان در زمان دیگر یا حتی در مكان دیگری بجز محل اصلی تصویر برداری نیز ضبط كرد این نماها گاهی تقریبا نیمه خود آگاه در ذهن شما پدید می آیند نكاهی گذرا تماس یك دست برگی كه در باد تكان می خورد و موضوعاتی از این قبیل را می توان به عنوان نماهای برون برش برای ارائه یك مفهوم به كار گرفت حسن نوار ویدئو در آن است

كه در مقایسه با فیلم ارزانتر تمام می شود و می توانید تعداد زیادی نما را كه رابطه های ضمنی با موضوع اصلی دارند ثبت كنید اغلب در خواهید یافت كه چنین نماهایی وقتی كه زمان تدوین فرا می رسد حتی اگر در زمان تصویر برداری نامربوط به نظر می رسیده اند به نماهایی مفید و كار ساز تبدیل می شوند .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir