توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله میان افزود ها: بدل یا معترضه؟ در pdf دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله میان افزود ها: بدل یا معترضه؟ در pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله میان افزود ها: بدل یا معترضه؟ در pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله میان افزود ها: بدل یا معترضه؟ در pdf :

میان افزود ها: بدل یا معترضه؟

1 مقدمه
این مقاله از پنج بخش تشكیل شده است . پس از مقدمه ، در بخش دوم ، دو اصطلاح میان افزایی و میان افزود معرفی می شوند ؛ میان افزایی پدیده ای است كه در آن میان افزود ها (بدلها و معترضه ها ) با ایجاد وقفه ای كوتاه ، در جمله جا خوش كرده و سخنگو برای لحظه ای در دنیای دیگر سیر می كند . در این بخش ، این سؤال مطرح می شود كه آیا به گفته برخی دستور نویسان صفت می تواند بدل باشد یا خیر . در بخش سوم ، معناشناسی انتساب و شالوده های آن معرفی خواهند شد یعنی : قاعده خلق

دنیا ، قائده استمرار دنیا ، قائده تخصیص دنیای اشاره ای و قائده تفسیر اشاره ای . در بخش چهارم ، شیوه های تلویجی خلق دنیای زبانی و تغیر زاویه دید معرفی می شوند ، یعنی ، زمان گردانی ، سبك گردانی ، میان افزایی ، آیرونی و تعامل های كاربرد شناختی . در بخش پنجم ، خواهیم دید می توان معیاری از درون مباحث مربوط به معنا شناسی انتساب به دست آورد تا بر اساس آن بتوان دو نوع ساخت میان افزایی ، یعنی بدل و معترضه ، را از هم تمیز داد ؛ اعمال این معیار مارا سرانجام به این نتیجه خواهند رساند كه صفتی که برخی دستور نویسان نام بدل بر آن می نهند ، در واقع لفظی است معترضه .

2 میان افزودها
میان افزودها نامی است كه ما به مجموعه ساخت های بدلی و ممعترضه داده ایم . به نظر می رسد در تعاریفی كه دستور نویسان از این دو گروه ساخت دستوری ارائه می كنند ، نیز نوعی اشتراك به چشم می خورد و آن مفهوم وقفه ای است كه در طرح جمله اصلی پیش می آید . فرشید ورد (1375: 229) عبارت درنگی خاصی را به كار می برد . در هنگام كاربرد ساخت های بدلی ، به این دلیل وقفه پیش می آید تا توضیحات بیشتری در باره هسته ارائه شود ، هر چند برخی دستور نویسان از عبارت دیگری همچون توصیف اسم دیگری ، نام دیگر شخص ، شغل یا

موقعیت اجتماعی وی بهره گرفته اند (باغینی پور 1376: 17) . اما جمله معترضه ، جمله ای است كه در ضمن جمله اصلی می آید و مفهومی چون دعا و نفرین و تذكر و توضیح و جز آنها را می رساند ، اما در مفهوم جمله اصلی نقش ندارد ؛ از این رو حذف آن ، خللی در معنی و پیام جمله اصلی پدید نمی آورد ، مانند دو جمله روانش شاد باد و بر خلاف آن چه معروف شده در دو مثال زیر :

استادم ، روانش شاد باد ، در فلسفه و عرفان كم نظیر بود .
مزد كیان ، بر خلاف آنچه معروف شده ، زندگی زاهدانه ای داشتند . (احمدی گیوی و انوری 1374: 206)
اما احمد گیوی و انوری در دستور زبان فارسی (2) خود دو مثال دیگر هم آورده اند :
بابك ، خدا حفظش كند ، بچه مؤدبی است .
مطابق روایت مسیحیان — و این روایت با قرآن كریم تطبیق نمی كند — عیسی (ع) به دست مخالفان كشته شد .

ریچارد ای اسپیرز(1373: 56- 155) بین لفظ معترضه و بند معترضه فرق می گذارد و بند معترضه را نوعی مشخص از لفظ معترضه به شمار می آورد . از نظروی لفظ معترضه ساختاری است كه اطلاعات اضافی یا تكمیلی ارائه می كند و این نوع لفظ را می توان بدون لطمه خوردن به دستوری بودن یا معنای بنیادی سایربخشهای جمله حذف كرد :

Granted, I was late.
I hope to be early- very early – next time.
Keeping track of our investment, as we must do from time to time, is much easier with a computer.
We all arrived on time, of course.

و بند معترضه بندی غیر اساسی است كه اطلاعات اضافی یا تكمیلی ارائه می دهد :

Jim , the man you just met, is my brother .
Our cat, the one we just bought, is getting to be annoying.
My Uncle George ,who became a farmer ,just adores our cat.
We gave another one to Mellissa, the one who had the curly hair, because she looked so much like Shirley Temple.

مك آرتور(1992) نیز در توضیح parenthesis در فرهنگ زبان انگلیسی خود آورده است :كلمه، عبارت ، بند یا جمله ای توصیفی ،توضیحی یا بدلی كه ساختار را به گونه ای با وقفه مواجه می سازد كه برآن تأثیری ندارد . در مورد این كه آیا صفت می تواند در نقش بدل ظاهر شود یا خیر نیز توافق چندانی بین دستور نویسان دیده نمی شود. تنها صادقی (1357) ، مشكوه الدینی (1373) و

ارژنگ(1374) بر این باورند كه صفت را می توان در نقش بدلی به كار برد . انوری و احمدی گیوی (1374: 128) در توضیح نقش بدلی ، تبصره ای آورده اند بدین شرح كه صفت نیز می تواند نقش بدلی داشته باشد ، همان گونه كه در مثال های بالا برخی از بدلها در اصل ، صفت بوده اند . از آنجا كه ایشان نقش بدلی را در بخش اسم آورده اند می توان به این نتیجه رسید كه این كلمات كه در اصل صفت بوده اند ، اكنون اسم اند و بدل . مثالهای ایشان عبارتند از :

گاندی ، منجی و پیشوای محبوب هند ، از چهره های درخشان قرن بیستم است .
از شیراز ، شهر ادب پرور فارس ، مردان نامدار و بزرگی برخاسته اند.
دهخدا، علامه و محقق نامی ، به زبان و ادب فارسی خدمتی بزرگ كرده است .
به نظر می رسد توضیح ایشان گرهی از كار فروبسته این سؤال نمی گشاید كه آیا صفت در نقش بدل بكار می رود یا خیر . كافی است مثال های ایشان را با مثال های صادقی (1375)، مشكوه الدینی (1373) و ارژنگ(1374) مقایسه كنیم ؛ ما در این جا تنها مثال ارژنگ (ص 81) را می آوریم :
دختر كوچكم بیچاره امروز بیمار شد .

نگارنده بر این باور است كه مباحث مطرح شده در این مقاله می تواند گره از كار بدل واقع شدن یا بدل واقع نشدن صفت بگشاید . در واقع شاید بتوان گفت كه این مقاله بر آن است كه دلیل استفاده از میان افزودها (بدلها و معترضه ها ) را در زبان های بشری توضیح دهد و این خود نتایج مثبت دیگری نیز به بار خواهد آورد.

3 معنا شناسی انتساب
پالاكاز (1993: 77 – 239) در مقاله ای تحت عنوان معنا شناسی انتساب :دنیاهای زبانی و زاویه دید به طرح مسائلی پرداخته است كه بررسی آنها می تواند دلیل استفاده از ساخت های بدلی و معترضه را در زبان های بشری شرح دهد . بخش سوم مقاله حاضر عمدتا بر اساس مقاله پالاكاز است . وی در چكیده ای كه قبل از مقالهخود ارائه كرده است ضرورت پرداختن به این مسئله را شرح داده است ؛ وی بر این باور است كه آن تئوری معنایی ای موفق است كه در آن زاویه دید شناختی شرح داده شده باشد . در این شرح ، تمام معانی بیان شده در متن را باید به منابع شخصی یا منابع شخصی ادعایی منسوب كرد . این بدان معنی است كه تئوری معنی شناسی

باید كل متن را به دنیای زبانی اختصاص دهد;. با چنین دنیای زبانی این امكان فراهم می آید تا به توصیف تغییراتی در زاویه دید بپردازیم كه با نقل قول غیر مستقیم اول شخص در زبان بیانی همراه اند ؛ زمان گردانی و سبك گردانی را نیز را می توان با توصیف تغییرات در زاویه دید و دنیای زبانی توصیف كرد .
می دانیم كه زبان ابعاد گوناگونی دارد ، اما وجود دو بعد در آن غیر قابل انكار است : اول جنبه

اطلاعاتی زبان و دوم بعد بیانی ؛ بیان حالات درونی و به ویژه بیان زاویه دید شناختی (در تمایز با زاویه دید فضایی یا بصری ) را شامل می شود .از تحقیقاتی كه به بررسی قاعده مندیهایی می پردازند كه شالوده استفاده از زبان بیانی و بیان زاویه دید می باشند ، كار اثرگذار كورودا (1973)در باب
زاویه دید ، شرح بنفیلد بركورودا (1982) ،كونو (1987) درباب سخن مستقیم و ابعاد مربوط به احساس همدلی و درون حسی و همچنین گافمن (1981) در باب مشاهدات اجتماعی – بلاغی را می توان نام برد .

در نگاه نخست ، زاویه دید ظاهراًهیچ ارتباطی با معنا ندارد . گافمن (1981: 128) به مواضع (سخنی كه ترتیب ، وضع یا موضع، یا نگارش ، یا خود معرفی شده شركت كننده است ) و كونو (1972) به پایگاه سخنگو اشاره داشته اند ؛ بنفیلد (1982) كه به زاویه دید در ادبیات می پردازد، مطلبی پیرامون سبك گفتار و تفكر ارائه شده و كورودا (1973) مطالبی پیرامون سبك های گزارشی و غیر گزارشی نوشته اند . این سبك ها و پایگاها چه ربطی به معنی دارد ؟ در این مقاله ، ثابت

خواهیم كرد كه توجه به زاویه دید در سخن در واقع برای تحلیل معنایی بسیار مهم است . همان گونه كه ون دایك (1977: 49-47) خاطر نشان می سازد قضایا بر واقعیات دلالت دارند ؛ قضایا وقتی به هم مربوط اند كه واقعیات به هم مربوط باشند . این به نوبه خود بستگی به یكسانی زاویه دید دارد كه از آن زاویه دید این واقعیات بیان شده اند .
رفتار بی ثبات پیش فرضها دلیلی دیگر بر وابستگی به زاویه دید است . گزدار (1979: 119) مدعی است كه صدق جمله (1) مستلزم صدق جمله (2) است :
(1) John regrets having killed his father.
(2) John killed his father.

و كارتانن و پیترز (1979) مدعی اند كه صدق جمله (3) پای جمله(4) را به میان می كشد. و این به نوبه خود پای جمله (5) را به میان می كشد :
(3) John forgot that it wasn’t Bill who tapped Mary’s phone.
(4) It wasn’t Bill who tapped Mary’s phone.
(5) Someone tapped Mary’s phone.

اما نادرستی این ادعاها را آمیزه بافتی مناسبی به راحتی ثابت می كند ; بنابراین ، در مثال 6 هر چند محتوی بیان شده در بخش با حروف ایتالیك چاپ شده (كه هم تراز با جمله یك است ) ممكن است صحت داشته باشد ، اما محتوی بخش هم تراز با جمله 2 ، حداقل از زاویه دید سخنگو نمی تواند صحت داشته باشد :
(6) In his disturbed condition, John wallows in guilt, real and imagined. For example, John regrets having killed his father, but his father isn’t dead, I just had lunch with him.

در اینجا; سخنگو با موقتاً از زاویه دید شبیه سازی شده جان سخن گفتن ، محتوی بند متممی مربوط را به جان نسبت می دهد . به همین ترتیب ، در مثال (7) در حالی كه محتوی بخش با حروف ایتالیك چاپ شده هم تراز با جمله (3) ممكن است

از زاویه دید سخنگو صحت داشته باشد ، اما محتوی بخش هم تراز با جمله (5) صحت ندارد :
(7) John mistakenly believed that someone had Mary’s phone, a proposition to which he became irrevocably committed. And upon personally investigating the matter, he came to the conclusion that it couldn’t have been Bill. But sometime later, John forgot that it wasn’t Bill who tapped Mary’s phone and accused him of it to his face.

در این جا ، نیز متن این موضوع را روشن می سازد كه سخنگو محتوی متمم مربوطه را به جان نسبت می دهد .در واقع ، محتوی متممهای در برگیرنده واقعیت در مثال (1) و (3) از نظر انتساب مبهم اند ، و بنابراین، این جمله اگر جزئی از یك متن نباشد ، معلوم نمی شود كه قرار است از زاویه دید چه كسی محتوایش درك شود . هر چند ابعاد در بر گیرنده واقعیت مثالهای (1) و (3) براین نكته به راستی دلالت دارند كه متمم هایشان را باید از نظر واقعیات به حساب آورد ، اما این نكته را روشن نمی كنند كه توسط چه كسی (آیا سخن گو یا طرف دیگری ، همچون 6و 7 ) و به كدام مفهوم نگرشی (مثلاً واقعیاتی در ارتباط با باور ، واقعیاتی فرضی یا واقعیاتی تخیلی )؛.. بافت زبانی نقشی بس حیاتی در تعیین زاویه دید و روابط معنایی مربوطی دارد كه ارزش گذاری صدقی بدان ها وابسته است .
عدم قطعیت متممهای در برگیرنده واقعیت در باب انتساب ، آن گاه كه در جملات منفرد قرار گیرند ، معمولاً با ظرافت تمام از دام مشاهدات تیز بینانه گریخته اند و انتساب این متممها به سخنگو بدیهی فرض شده است : شاید به این دلیل كه هیچ ساختار زبانی سنتی مشخصی در ورای جمله وجود ندارد تا توجه خود را به این واقعیات معطوف كند . كانون توجه تنگ نظرانه حاصل در باب جمله طبیعتاً به این نظر منتهی شده است كه اولاً معنا «اطلاعاتی [در یك جمله ] است كه استفاده در بافت تهی را تعیین كند » (كتز 1977: 21 ) ، ثانیاً جملات اخباری ساده همچون «برف سفید است » (همان :3) با ادعا به اشتباه برابر دانسته شده است ، گویی كه ادعاها می توانند در بافت تهی واقع شوند . حال
می توان این سؤال را مطرح كرد كه جمله چه وقت می تواند یك ادعا باشد ؟ جمله تنها با عمل سخنگو / شنونده است كه یك ادعا می شود ؛ سخنگو به طرح پرسش هایی پیرامون مناسبت

صدقی به جمله معنای ارتباطی می بخشد و خود آن بافت بی نشان را در دسترس قرار می دهد كه عدم قطعیت های موجود در جمله را رفع می كند ؛ این بافت ، بافت غیابی است . شنونده به گونه ای غیر ارادی فرضیاتی غیابی را درباره منظور پاره گفتار (فرضیاتی همچون حقیقت را گفتن ) ، درباره طرفی كه پاسخگوی معانی ابراز شده است و زمان ارجاعی برای معانی ابراز شده مطرح می كند . پس بافت غیابی را می توان چنین معنی كرد :

(8)بافت غیابی :
الف ) پاره گفتار بازنمودی از حقایق (جهان وافعی ) است ، یا در ارتباط با جهان
واقعی است ؛

ب)سخن گو منبع تمامی معانی ابراز شده است ؛
پ) زمان ارجاعی ، زمان سخن گفتن است ، یعنی حال .
بافت غیابی برابر است با تخصیص دادن جملات مجزا (و بنابراین محتوی این جملات ) به یك دنیای زبانی خاص كه زاویه دید سخنگو را جلب می كند . به طور كلی ، دنیای زبانی ساختاری است كه زاویه دیدی شناختی را جلب می كند و چنین تعریف می شود :
(9)دنیای زبانی :

گسترده ای از متن كه در ارتباط است با :
الف) ذهنیتی منحصر به فرد
ب) منبعی ذی شعور و منحصر به فرد
پ) زمان ارجاعی منحصر به فرد
جمله بدون اختصاص یافتن به دنیای زبانی ، مجموعه ای پیش ارتباطی باقی می ماند كه دارای روابط معنایی است كه حداقل تا حدی تعیین نشده اند . پس با دو مشكل دست به گریبانیم : 1) مشكل روابط معنایی در جملات منفرد ،2) مشكل تأثیر بافت زبانی بر انتساب . در واقع معنا شناسی انتساب بر آن است تا ادراكاتی از این قبیل را شرح دهد كه چه كسی پاسخگوی كدام

معانی ابراز شده در یك متن است . معانی را باید به منابعشان منتسب كرد : نقل قول مستقیم را به طرفی كه از وی نقل شده است ، نقل قول غیر مستقیم را به طرفی كه از وی نقل قولی غیر مستقیم صورت گرفته است ، محتوی رؤیای گزارش شده یك نفر ، گفتاری طعنه آ‎میز را به شخصیت پنهانی طعنه زن ، .. ..البته انتساب سخنگو در مقام سخنگو مورد بی نشان است . سخن ، حتی گونه تك گویی آن ; تركیبی از معانی ابراز شده از زوایای دید گوناگون تلقی می گردد .

برای رد یابی مفهوم دنیاهای زبانی می توان مستقیماً سراغ مورگان (1996، 1973) رفت ؛ در این دو اثر مفاهیم دنیاها و محمولهای خالق دنیا ، به عالم زبان شناسی عرضه شده اند . دنیاهای زبانی همچنین مفاهیم جدید تر و متفاوتی را نیز به خاطر می آورند ، مفاهیمی همچون بازنمودهای سخن دركمپ (1981) ، فایلهای مرتبط در هیم (1983) ،موقعیت ها در باروایز و پری (1983) ، فضاهای ذهنی در فوكونی یر (1985) ، قلمروهای سخن در سورن (1985) و زمینه مشترك در كارتانن و پیترز (1979) . دنیاهای زبانی همچنین در ارتباط با بافت ها و حوزه های بافتی در مك كالی (1981، 1982) می باشند .
تحلیل مبتنی بر دنیای زبانی اساساً فرضیه ای پیرامون ساختار متن ، گونه های گفتار و سبك است . دنیاهای زبانی از آن جهت از ساختارهای معنایی مبتنی بر شرط صدق متمایزند كه محتوایشان بافتی است و نه صرفاً معنایی ; منظور از ساختارهای دنیای زبانی ، دستیابی به ادراكاتی از انتساب و شیوه انتساب است ، حال چه از طریق گفتاری مستقیم باشد یا غیر مستقیم یا شبه مستقیم (كونو
1987: 18-1117).
در رویكرد مبتنی بر دنیاهای زبانی ، به متن به چشم ساختاری ایده آل می نگرد كه دارای دنیاهای زبانی است و نه دارای جملاتی در مقام واحدهای زبانی نهایی ؛ متن همچنین دارای بازنمودهایی از نوع دنیای زبانی است كه سطح سخن ساختار زبانی را تشكیل می دهند . در این
رویكرد ، سخن خود واقعیتی ذهنی است . ساختار سخن دنیای زبانی صرفاً تأثیر كاربرد شناختی پردازش جمله ها نیست ، بلكه در مقام جزء متمایز قوهنطق است; این رویكرد ذهن گرایانه به سخن این امكان را فراهم می سازد تا پدیده های زبانی به وجود آیند ؛ این پدیده ها زبان شناختی نمی شوند مگر این كه به ادراكات خاص استفاده كنندگان در زبان در باب متن; توجه شود ;. هدف بررسی جوهر شناختی یا معنایی ، آن بعد غیر اطلاعاتی و بیانی زبان است. این جوهر شناختی در دنیای زبانی تجسم یافته است .

3-1 خلق دنیا
در رویكرد مبتنی بر دنیای زبانی به متن ، دنیای زبانی ساختاری تفسیری است كه به محتوی بافتی متن هویتی انتسابی می بخشد و وجه مشخصه آن; حداقل سه پارامتر استدلالی است ، یعنی ذهنیتی منحصر به فرد ، منبع ذی شعور منحصر به فرد ، و زمان ارجاعی منحصر به فرد. دنیاهای زبانی بزرگ ترین ساختار زبانی است كه در آن كل متن ; به یك یا بیش از یك دنیای زبانی تخصیص داده می شود به مثال زیر دقت كنید :

(10) Mary dreamed that John and her brother were being held captive in a Chinese laundry and that John was trapped in an overly starched white shirt.

بازنمود این مثال را پالاكاز به شكل نمودار زیر آورده است :

Fact, self, contemp

Mary i , dream j -ed k

Dream j , Mary i , past k

that John and her brother were being held captive in a Chinese laundry and that John was trapped in an overly-starched white shirt.

نمودار 1

در این نمودار ، مستطیل نقطه چین بیرونی ، دنیایی اشاره ای است ، و در این مورد دنیای زبانی مسلط بر متن است كه دنیای سخن گو را نشان می دهد . دنیای زبانی وابسته ، كه هم تراز با بند وابسته مربوط به گزارش رؤیاست ، مثالی است از نمونه ای آرمانی از دنیای زبانی كه محمول خلق كننده دنیا مطابق با قاعده خلق دنیا بر پا كرده است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir