توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد موزه ملی ایران در pdf دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد موزه ملی ایران در pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد موزه ملی ایران در pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد موزه ملی ایران در pdf :

مقدمه
باور نمی كنید…!!
تهران : میدان امام خمینی ( توپخانه سابق ) : سرو و صدای ماشین ها ، هیاهوی مردم دود ، عابران شتابزاده …..باور كنید ، نه باور نمی كنید ! باور نمی كنید كه نزدیكی این میدان شلوغ و پر هیاهو ، دورتر از صدای ماشین ها و فریاد دستقروش ها ، موزه ملی ایران ، نفیس ترین آثار هنری و تاریخی ایران و اسلام را به نمایش گذاشته است .

پیش به سوی مركز شهر
میدان امام خمینی تقریبا در مركز شهر تهران قرار دارد . اگر از میدان به سمت غرب حركت كنید و خیابان امام خمینی را ادامه بدهید و 1000… متر راه بروید ، رو به روی ترمینال اتوبوسرانی شهید فیاض بخش ، موزه ملی ایران را خواهید دید .

حتی اگر موزه نبود …!
مجموعه زیبا و سرسبزی كه می بینید . موزه ملی ایران است . ساختمان سمت چپی كه آجرهای سرخ رنگ دارد ( به سبك معماری ساسانی ) و سر در آن به شكل طاق كسری
( یكی از زیباترین آثار معماری ساسانی ) ساخته شده است . اشیاء وآثار هنری پیش از اسلام را در خود جای داده و گنجینه ایران باستان نامیده می شود .… اما در سمت راست، بنای بزرگ و باشكوهی به چشم می خورد ، از ظاهر و نوع معماری آن معلوم است كه قدمت آن نسبت به ساختمان گنجینه ایران باستان ، بسیار كمتر است گنجینه دوران اسلامی در این ساختمان به نمایش گذاشته شده است .

حتی اگر این مجموعه موزه ملی ایران را در دل خود جای نداده بود . باز هم زیبایی معماری و طراحی ساختمان ها . به خودی خود چشمگیر بـود .
موزه ملی چگونه ساخته شد ؟

پیش از هر كـاری برویم سراغ تاریخچه موزه . خدمتتان عـرض شود كه این مـاجرا بـاز
می گردد به 80 ـ 70 سال پیش . اما تا یادم نرفته قبل از تاریخچه دو ـ سه خط مقدمه بنویسم . ناصر الدین شاه قاجار . اولین كسی بود كه پس از سفر به اروپا و دیدن موزه های آن سرزمین ، به فكر تاسیس موزه افتاد و بخش هایی از كاخ گلستان را به این كار اختصاص داد . اما این موزه . در حقیقت موزه ای شخصی بود و بازدید عمومی نداشت اولین بار صنیع الدوله به فكر افتاد كه موزه ای عمومی تاسیس كند . او از شخصیت های فرهنگی ـ سیاسی اواخر دوران قاجار بود كه چند بار نیز به وزارت رسید .

به هر حال ، در سال 1295 هجری شمسی ، به دستور او ، یكی از اتاقهای ساختمان قدیمی وزارت معارف ( فرهنگ ) ، به موزه تبدیل شد و نام آن را هم موزه ملی یا موزه معارف گذاشتند .داستان هنوز به پایان نرسیده است . در سال 1304 عده ای از شخصیت های فرهنگی كشور انجمن آثار ملی را تشكیل دادند . هدف از تشكیل این انجمن ، جلوگیری از ویرانی و غارت آثار و بناهای تاریخی بود . در سال 1306 ، اعضای انجمن به وزارت معارف پیشنهاد دادند كه موزه و كتابخانه ای در تهران ساخته شود و این مجموعه ، آثار تاریخی را در خود جای دهد . تلاش و پیگیری اعضای انجمن باعث شد كه دولت این پیشنهاد را بپذیرد .

مهندس فرانسوی و موزه ملی ایران !
وزارت معارف ، آندره گدار ، معمار و مهندس فرانسوی را با سمت مدیر باستان شناسی استخدام كرد و تنظیم آثار موزه را به او سپرد . طراحی نقشه موزه را نیز او به عهده گرفت .از روز 21 اردیبهشت 1313 . كار بنای ساختمان موزه آغاز شد و در سال 1316 به پایان رسید . این ساختمان ، بنایی است كه هم اكنون گنجینه ایران باستان نامیده میشود .

مادر موزه های ایران :
موزه تازه تاسیس ، موزه ایران باستان نام گرفت . در حقیقت این موزه ، مادر موزه های ایران به حساب می آید ، چون قدمتی نزدیك به یك قرن دارد و مجموعه اشیاء و آثار آن، از نظر تنوع ، قدمت و دوره تاریخی كم نظیرند .
به تدریج ، آثار و اشیای مختلفی كه از طریق حفاری ، از تپه ها و گورهای باستانی به دست آمد ، در این موزه جای گرفت . بخشی از اشیاء را نیز مجموعه داران خصوصی هدیه دادند و بخشی نیز از حفاران غیرقانونی به دست آمد و به این مجموعه اضافه شد .

ماجراهای موزه ایران باستان :
پیش از انقلاب ، در طبقه اول ، آثار پیش از تاریخ و دوره تاریخی و در طبقه دوم ، اشیاء و آثار دوره اسلامی به نمایش درآمد . پس از انقلاب ، موزه برای انجام تعمیرات اساسی تعطیل شدو دوباره در سال 1364 در معرض بازدید عموم قرار گرفت . در سال 1375 گنجینه دوران اسلامی افتتاح شد و آثار دوران اسلامی ، در ساختمانی جداگانه ، به نمایش درآمد . هم اكنون نیز آثار واشیای دوران باستان و اسلامی در دو ساختمان
جداگانه ، به نمایش گذاشته شده است .
موزه ملی ایران :
در سال 1376 ، نام موزه ایران باستان ، به موزه ملی ایران تغییر یافت . در سال 1378نیز بار دیگر در گنجینه ایران باستان ، عملیات تعمیر و بازسازی انجام گرفت و در اواخر اسفند ماه همین سال با تغییراتی چند افتتاح شد .
گنجینه ایران باستان :
بازدید از موزه را از گنجینه ایران باستان آغاز می كنیم . آثار این بخش قدیمی ترند و به احترام سن و سال آنها ، اول باید به دیدن این قسمت برویم .
آثار به نمایش درآمده در گنجینه ایران باستان ، از حدود هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح
( ع ) تا سال اول قبل از میلاد ، قدمت دارند :
. دوره پیش از تاریخ
. دوره برنزی لرستان
. دوره تاریخی : هخامنشیان ، سلوكیان ، اشكانیان ، ساسانی .

دوره پیش از تاریخ یا گردش به چپ ممنوع !
اكنون وارد تالار اصلی موزه شده اید . بهتر است از سمت راست حركت كنید . چون ترتیب تاریخ ، از راست به چپ ، رعایت شده است .

تالار وسیع و ویترینهایی پر از اشیاء متنوع و نفیس در برابر شماست ، می توانید بازدید را آغاز كنید .
نمایشگاه سفالگری
در بخش پیش از تاریخ ، بیشتر آثار سفالی به نمایش درآمده اند . چون اولین وسایل و ظرفهای اقوام پیشین ، قبل از استفاده از آهن و مفرغ ( برنز ) ، از گل و سنگ ساخته

می شد . این آثار ، از مناطق مختلفی به دست آمده اند . مناطقی باستانی چون اسماعیل آباد ( در 80 كیلومتری شمال غرب تهران ، ساوجبلاغ ) ، چشمه علی ( در ری ) ، قره تپه
( در شهریار ) ، شوش ، تپه گیان ( نهاوند ) ، سیلك ( كاشان ) ، مارلیك ( گیلان ) و ……….
سفالهای ایرانی ، بر اساس دوره تاریخی و محل جفرافیایی ، ویژگیهای خاص دارند . در هزاره ششم و پنجم پنج و شش هزار سال قبل از میلاد سفالهای حاشیه كویر، در چشمه علی ، تپه گیان ( نهاوند ) ، تلباكون ( فارس ) ، سفالهای نخودی رنگ با نقشهای تزیینی ساخته شد .

از اوایل هزاره سوم قبل از میلاد ، اقوام آریایی ، به فلات ایران وارد شدند و شیوه های جدید سفال سازی را در مناطق شمالی ایران رواج دادند . آنها سفالهایی با رنگ خاكستری می ساختند . از نقش های تزیینی استفاده نمی كردند و تركیبی از پیكره آدم و حیوان را در ظرفها به كار می بردند . فرهنگ سفال خاكستری ، از میانه های هزاره دوم قبل از میلاد ، در بیشتر قسمتهای ایران . گسترش پیدا كرد .

میراث زنده نیاكان ما !
امروزه پس از گذشت هزاران سال ، ظرفیسفالی و ظریف در برابر مـاست . ظرفی كـه از
تمدنی چند هزار ساله حكایت می كند . آنهایی كه این سفالها را می ساختند ، آیا به این موضوع آنهایی كه این سفالها را می ساختند ، آیا به این موضوع فكر می كردند كه بعدها
و بعدها ، هنگامی كه زندگی بشر نسبت به گذشته كاملا دگرگون شده است ، ساخته های شكننده و زیبای آنها باقی بماند و به نسل های دیگر برسد ؟

در این آبخوری ها ، كاسه ها . جام ها ، مردمانی غذا می خوردند و آب می نوشیدند كه دیگر اثری از آنها باقی نمانده است . جسم هر ظرف و هر سفالی هزاران داستان نگفته در خود پنهان كرده است . این آثار حكایتگران خاموش نسلهای گذشته اند .
از كجا شروع كنیم ؟

اگر در ابتدای تالار پیش از تاریخ بایستید ، رو به رویتان ، ویترینهایی بزرگ در وسط تالار قرارگرفته اند ، كه آثار سفالی در آنها ، به نمایش درآمده است در سمت چپ نیز آثار سفالی ، خارج از ویترین به نمایش درآمده اند و در سمت راست مجموعه مهرهای پیش از تاریخ قرار دارد . بر دیوار پشت سر شما ، نقشه ای برجسته از ایران به چشم میخورد . اگر از راهنما ها توضیح بخواهید ، بر روی آن نقشه ، مراكز مهم تمدن های باستانی ایران را به شما نشان خواهند داد .

تابوت های سفالی :
شاید اولین اشیایی كه نظر شما را جلب كنند ، ظرفهای سفالی بزرگ باشند كه در ابتدای تالار ، به نمایش درآمده اند . ظرف ها به دلیل بزرگی ، خارج از ویترین نگهداری میشوند . این آثار متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد هستند و از سه ناحیه متفاوت به دست آمده اند ، حاشیه كویر فلات مركزی ، تپه قمرود و اسماعیل آباد .

این ظرفهای بزرگ ، كه حتما تعجب و كنجكاوی شما را برانگیخته اند ، اغلب به عنوان تابوت استفاده می شدند.شاید باور نكنید ، اما اجساد مردگان را در این ظرفهامی گذاشتند و به خاك می سپردند .

جشنواره گاوهای كوهان دار !
در یكی از ویترین ها ، مجموعه ای زیبا و شگفت انگیز از ظرف های سفالی به شكل گاوكوهان دار نگهداری می شود . بیشتر این ظرفها ریتون هستند . ریتون ، ظرفی باستانی به شكل حیوان است كه در آن شراب می نوشیدند . البته همه ریتون ها به شكل گاو كوهان دار نیستند و به شكل های دیگر نیز ساخته می شدند

.مثلا دو ریتون در بخش پیش از تاریخ به نمایش گذاشته شده است ، كه یكی به شكل مرغابی و دیگری به شكل سر بز كوهی است. هر دوی آنها از زیویه ( كردستان ) به دست آمده اند و قدمت آنها به قرن 7 قبل از میلاد باز می گردد . گاوهای كوهان دار سفالی در كمال زیبایی و ظرافت ساخته شده اند ، انگار كه زنده اند و از پشت شیشه خیره خیره شما را نگاه می كنند .
اونتاش گال و گاو مقدس سفالی و زیگورات و باقی قضایا !

اونتاش گال ، واقعا اسم عجیب و غریبی است . فكر نمی كنم امروز كسی حاضر باشد چنین اسمی برای بچه اش انتخاب كند ، چه ما بپسندیم و چه نپسندیم مادر و پدر اونتاش گال ،پادشاه عبلام او را چنین می نامیدند .

اونتاش گال یكی از بزرگترین پادشاهان عیلام بود و از حدود 1265 تا 1245 قبل از میلاد ، زندگی می كرد . حتما می دانید كه دولت عیلام در حوالی خوزستان كنونی تشكیل شد . دوران عظمت هنر و فرهنگ عیلام در قرن سیزدهم قبل از میلاد است .

در آن زمان ، در شوش و چغازنبیل ، ساختمان ها و عبادتگاه های بزرگ و باشكوهی ساخته شده بود این عبادتگاه ها را زیگورات می نامیدند . زیگورات از چند ساختمان كه بر روی هم قرار داشتند تشكیل می شد . هر چقدر ساختمان به طرف بالا می رفت ، از حجم آن كاسته میشد . یكی از معروفترین زیگورات ها را اونتاش گال ساخت كه حتما نام آن را در كتابهای درسی تاریخ خوانده اید : زیگورات چغازنبیل .

همه این ماجراها را تعریف كردم كه داستان گاو سفالی را بگویم . البته این مجسمه ـ كه در دوره پیش از تاریخ قرار دارد ـ بدل است و اصل آن در موزه لوور فرانسه است . گاو مقدس سفالی را اونتاش گال ، شاه مقتدر عیلامی ، به خدای بزرگ عیلام ، این شوشیناك ( خداوندگار شوش ) تقدیم كرده است .مجسمه گاو سفالی را در زیگورات پیدا كرده اند . همراه آن ، یك چرخ ارابه ، كلون دروازه با كتیبه ، سرگرزهای مفرغی ( برنزی ) و سنگی با كتیبه و اشیای مفرغی به دست آمد .
كتیبه ها سخن می گویند …!
قدیمی ترین و مهمترین لوح بخش پیش از تاریخ ، لوح معروف حمورابی است . متاسفانه این لوح ، بدل است و اصل آن در موزه لوور فرانسسه نگهداری می شود .
حمورابی ( 1792 تا 1750 قبل از میلاد ) پادشاهی مقتدر بود . مجموعه قوانینی كه او برای مردمان سرزمین های زیر فرمانش وضع كرد ، از نخستین قانونهایی است كه بشر به وجود آورده است .

در بالای این لوح ، نقش برجسته حمورابی حك شده كه در برابر شاماش ( خدای خورشید)به نیایش ایستاده است . لوح دیگری در سال 1345 ، از سرپل ذهاب( كرمانشاه) به دست آمده ، كه در این
بخش از موزه نگهداری می شود . لوح سوم لوحی سنگی است كه با خط میخی اورارتویی، كتیبه ای بر آن حك شده است . این لوح از ماكو ( آذربایجان ) به دست آمده است .
جام های طلایی !

دو جام طلایی ـ كه هر كدام از آنها در نوع خود كم نظیراست ـ در مجموعه پیش از تاریخ به نمایش گذاشته شده اند .

1 . جام طلای مارلیك ، از زر ناب ساخته شده ویكی از
زیباترین جام های طلایی در جهان است . در وسط این
جام تصویر برجسته درخت زندگی نقش شده ودر هر
طرف ، دو گاو بالدار از درخت بالا می روند .

2 . قدمت جام طلای حسنلو به قرن 11 یا 12 قبل از
میلاد بازمی گردد . در بالاترین قسمت جام سه خدانقش شده اند كه هر كدام بر یك ارابه سوارند . در قسمت دیگر ، تصویر مردی روحانی با جامی بلند در دست نقش شده است ، كه بچه ای را به خدایی كه بر روی تخت نشسته ، هدیه می كند . در كنار او ، نقش فرشته ای كه روی دو قوچ ایستاده و شنل خود را باز كرده ، دیده می شود .

قدیمی ترین مهرهای ایران !
در دوران باستان ، از مهرها بیشتر در بازرگانی و تجارت استفاده می شد . در آن دوران برای اطمینان از اینكه كالاهای معامله شده به مقصد می رسد یا برای تعیین و تشخیص مالكیت كالاها از مهر استفاده می شد .
قدیمی ترین مهرها در هزاره چهارم قبل از میلاد از گل پخته ، سنگ گچ و سنگ مرمر ساخته شدند . در دوره های بعدی ، برای ساختن مهر ، ، از سنگ آهن ، سنگهای یمانی ، یشم. عقیق ، لاجورد ، عاج ، برنز ، طلا ، نقره و …استفاده شد .

قدیمی ترین نمونه های مهر، شكل استامپی دارند ، اما از اواسط هزاره چهارم قبل از میلاد مهرهای استوانه ای نیز ساخته شد .
در آغاز نقش بیشتر مهرها اشكال هندسی بود ، اما به تدریج از نقش های گیاهی ، جانوری و انسانی نیز استفاده شد . با اختراع خط و شكل گیری ادبیات ، شكل مهرها و نوشته های روی آنها ، از افسانه ها ، اساطیر و یا اعتقادات مذهبی مردم الهام گرفت . قدیمی ترین مهرهای بخش پیش از تاریخ ، از سیلك ، تپه حصار ، تپه گیان و شوش به دست آمده اند .

آنچه دخترها و پسرها دوست دارند ببینند ! یا آشپزی
و جنگ به روش دوران باستان !در دوران باستان ، روزگاری كه زندگی مردم سخت و دشوار بود ، خشم طبیعت آدم ها را به كام مرگ می فرستاد وجهان در برابر ساكنانش

هموار نشده بود .آیا كسی به ظرافت ، زیبایی و هنر می اندیشد ؟ زندگی و كار طاقت فرسا مجالی برای پرداختن به فعالیتها وسرگرمی های دیگر باقی می گذاشت ؟ تاریخ نشان می دهد ، گاه شرایط زندگی بشر مرفه تر بوده ، به هنر و زیبایی بیشتر اهمیت داده است . هر چه به عقب و به دوران كهن باز گردیم ، جنبه كاربردی هنر پررنگ تر می شود. مثلا در دوران كهن ، از ظرفهایی كه امروز برای ما ارزش تاریخی دارند ، برای آشپزی ، غذاخوردن ، نوشیدن و … استفاده می شد . به تدریج با پیشرفت تمدن و تسلط بیشتر بر طبیعت و ابزار تولید ، سازندگان ظرفها و ابزارها به جنبه های زیبایی و هنری بیشتر توجه كردند و حتی ظرفها و اشیایی برای تزیین ساخته شد .

خب حالا برویم سر حرف اصلی در كنار ویترین مهرها ، مجموعه ای از اشیای ظریف و تزیینی ، در كنار وسایل و سلاح های جنگی نگهداری می شود . فكر می كنید در برابر ویترین مغازه عتیقه فروشی ایستاده اید ، آثاری چون موچین نقره ای ، سنجاق های مفرغی ، آیینه النگو ، گردنبند و … در برابر شماست . همه وسایل كه هزاران سال پیش ، زن ها و دخترها ، خود را با آن می آراستند . ظرافت بعضی از این اشیاء باور نكردنی است . چگونه در دل زندگی خشن آن روزگار،آثاری به این زیبایی و ظرافت ، به وجود آمده اند ؟ دخترها در همین بخش می توانند وسایل آشپزی دوران كهن را نیز ببینند نمایشگاه سلاحهای سرد همچون شمشیر ، گرز ، پیكان و …حتما با استقبال پسرها رو به رو خواهد شد . بعضی از این سلاحها ، زیبایی و اصالت آثار هنری را دارند .
لرستان مركز برنز جهان !
برنز یا مفرغ ، قدیمی ترین آلیاژی است كه بشر ساخته
است . برنز ، از تركیب مس و قلع به وجود می آید . با كشف این آلیاژ، در هزاره سوم قبل از میلاد تحولی
بزرگ در تاریخ تمدن بشر به وجود آمد .
مجموعه برنزهای گنجینه ایران باستان از كامل ترین
وكم نظیرترین اشیای برنزی این منطقه ( لرستان )
در جهان است . این مجموعه در تالاری فرعی در كنار
تالار پیش از تاریخ ، قرار دارد . دوره تاریخی این آثار
از اوایل هزاره سوم قبل از میلاد آغاز و به قرن هفتم
قبل از میلاد ختم می شود .

این آثار ، از مناطق مختلف ایران همچون لرستان ، ایلام و كرمانشاه به دست آمده است معروفترین آثار لرستان ، به برنزهای شاخص معروف هستند . كارشناسان با بررسی این آثار دریافته اند كه سازندگان این اشیا . قومی جنجگو ، دامدار ، پرورش دهنده اسب و كوچ نشین بوده اند . در میان اشیای برنزی لرستان آثاری چون سلاح های جنگی ، لوازم زین و یراق اسب ، اشیای فرهنگی ومذهبی مانند سر علم ها و … به چشم میخورد این آثاربا روش های ریخته گری ، قالب گیری و چكش كاری به وجود آمده اند

.
تاریخ آغاز می شود !
از انتهای تالار پیش از تاریخ ، دوران تاریخی آغاز می شود . در این بخش به ترتیب آثار دوران هخامنشی ، سلوكی ، اشكانی و ساسانی به نمایش درآمده است .
تخت جمشید در گنجینه ایران باستان !

نام تخت جمشید را كه حتما شنیده اید : مجموعه كاخ های شاهان هخامنشی . در دوران تاریخی ، بیش از هر چیز ، آثار عظیم و باشكوه دوران هخامنشی ، جلب توجه می كند . این آثار سنگی را از تخت جمشید جدا كرده و در این مجموعه نگهداری می كنند .

كاخ خزانه و داریوش اول !
نقش برجسته داریوش و خشایارشا در انتهای تالار گنجینه پیش از تاریخ و ابتدای مجموعه دوره تاریخی قرار گرفته است .
داریوش اول ، شاه بزرگ هخامنشی ، بر تخت نشسته ، پشت سر او خدمتگزاران ،
نگهبانان و خشایارشا ، ولیعهد او ، ایستاده اند . این نقش برجسته ، بسیار زنده و زیبا طراحی شده گویی نقش ها می خواهند از سنگ بیرون بیایند و همچون موجودات زنده ، با بازدید كنندگان ، سخن بگویند .

داریوش اول بدون سر !
مجسمه تمام قد زیبای داریوش اول ، در سال 1351 ، در شوش ، در كاخ آپادانا ، كشف شد . متاسفانه سر مجسمه از بین رفته است . این اثر را هنرمندان مصری ساخته و به دربار داریوش هدیه كرده اند . بر روی كمربند ، خنجر دو طرف لباس داریوش كتیبه هایی به به میخی پارسی ، ایلامی ، بابلی ، هیروگلیف مصری و تصویر نگاری ، حجاری شده است

. در دو طرف پایه ، 24 نقش ـ كه هر كدام نماینده قوم یا ملت تابع امپراتوری هخامنشی هستند به چشم می خورد . آنها ، لباس های بومی و قومی خود را به تن دارند . متن كتیبه ها ، بیانگر پادشاهی داریوش پسر بزرگ ویشتاسب هخامنشی ، بر كشورهای گوناگون از جمله مصر و حمایت اهورا مزدا ( خدای زردشتیان ) از اوست .
سر بر بالای ستون !
سر ستونی سنگی به شكل سر انسان ، از كاخ سه
دروازه تخت جمشید ، به گنجینه ایران باستان
منتقل شده است . این مجسمه ، با چنان زیبایی
و ظرافتی ساخته شده و اجزای چهره ، پیچش
موهای سر و صورت ، چشم ها ، با چنان دقتی
مجسم شده اند كه بیننده باور نمی كند . جنس مجسمه از سنگ است ، گویی مانند ما ، از پوست و گوشت و استخوان ، به وجود آمده و در رگهایش خون جریان دارد .
خشایار شاسخن می گوید …!

در انتهای تالار هخامنشی و ابتدای تالار بعد ـ كه از اواسط آن ، دوره سلوكی و اشكانی آغاز می شود ـ پلكان ورودی كاخ سه دروازه قرار دارد . در بالای این پلكان ، كتیبه ای آجری از كاخ آپادانا نصب شده ، كه متن آن چنین است : خشایار شا ، شاه بزرگ سخن می گوید ، به خواست اهورا مزدا ، پدرم داریوش شاه ، بسیاری چیزهای نیكو ساخت و دستور داد . به خواست اهورا مزدا كه من بر آنها افزودم . اهورا مزدا ، با خدایان بپاید شهریاری مرا .

پنجه ترسناك !
یكی از پایه های ستونی كه درموزه به
نمایش درآمده ، به شكل پنجه عظیم
حیوانی درنده است . البته بخشی از
این هنر زیبا و البته ترسناك ، از بین
رفته است . ناخن های تیز و برجستگیهای
پنجه حیوان ، با توانایی خارق العاده ای
طراحی شده اند و از قدرت و عظمت صاحبش
حكایت می كنند .

 

گاوهایی كه سقف كاخ ها را نگه می داشتند !
ستونی بلند و شكیل كه در قسمت بالای آن ، سر و قسمتی از جلوی بدن دو گاو نر حجاری شده است ، تقریبا در انتهای بخش موزه قرار دارد . این ستون ، یكی از ستونهای كاخ آپاداناست . سقف آپادانا روی شش ردیف ستون قرار داشت . در هر ردیف ، شش ستون از سنگ ساخته شده بود . ستونها را با مهارت فوق العاده ای بالا برده بودند . پایه ستونها ، مربع و بدنه آنها شیار داشت . گاوهای نری كه در بالای ستونها نشسته بودند ، وزن سنگین سقف را تحمل می كردند .
كشور گشایی های اسكندر !

آخرین پادشاه هخامنشی ، داریوش سوم ، در جنگ با اسكندر مقدونی ، كشور گشای یونانی ، شكست خورد و پادشاهی عظیم پارس ، به دست ویونانیان افتاد . اما اسكندر چنان فرصت نیافت تا از پیروزی هایش لذت ببرد .پس از مرگ او پادشاهی عظیم ایران

به دست سلوكوس ، یكی از سرداران بزرگ اسكندر سپرده شد . و حكمرانان پس از وی سلوكیان نامیده شدند . به این ترتیب هنر یونانیان همراه با فاتحان ، به ایران آمد ، اما رواج چندانی پیدا نكرد .
در گنجینه ایران باستان ، آثاری از هنر دوره سلوكی ، به نمایش گذاشته شده است .
آثار این دوره قوت و ظرافت هنر هخامنشی را ندارد .

دستی از مفرغ !
دستی ساخته شده از مفرغ ، از دوران سلوكی ، به یادگار مانده است . این دست ، از
منطقه شمی ( ایذه ) به دست آمده است .
البته زیبایی و ظرافت این دست ، در برابر حجاری های هخامنشی شاید زیاد به چشم نیاید ، اما در میان آثار سلوكی اثر قابل توجهی است . شمی ، جایی است نزدیك مالمیر در ساحل چپ كارون ، در كوه های بختیاری ، در جنوب غربی ایران .

خدایان یونانی در اطراف كرمانشاه :
از دینور در اطراف كرمانشاه . مجسمه هایی حجاری شده از خدایان یونانی . به دست آمده است . ساخت و طراحی این مجسمه ها نیز چندان چشمگیر نیست و نمونه های اصیلی به نظر نمی رسند .
. دیونیزوس ، خدای یونانی تاك و شراب .
. سیلینوس ، خدای یونانی شراب ، دوست و معلم دیونیزوس .
. ساتیر . خدایانی نیمه انسان ، نیمه حیوان .
باز هم تابوت سفالی !

تابوتی سفالی با دری كه آن هم از جنس سفال است و بر روی آن . چهره آدمی به صورت برجسته نقش شده است . تابوت رنگی سبز ـ آبی دارد و لعاب داده شده است . چنین تابوتی ، شیئی گرانبها به حساب می آمد . تنها شاهزادگان و اشراف می توانستند از این تابوتهای گرانقیمت استفاده كنند .
كمی تا قسمتی از آنتیكوس چهارم !

آنتیكوس چهلرم ( اپیفان ) ( 164 ـ 75 قبل از میلاد ) ، ملقب به شهیر فرزند آنتیوكوس
سوم بود . او پس از سلوكوس چهارم ،به پادشاهی رسید . مورخان او را آخرین پادشاه بزرگ سلوكی می دانند . اپیفان تلاش كرد امپراتوری بزرگ یونانی را سر و سامانی ببخشد ، اما در این كار چندان موفق نبود . بقایایی از مجسمه سر او در موزه به نمایش گذاشته شده است .
بار دیگر امپراتوری ایرانی !

امپراتوری اشكانی ( پارتی ) ( 25 قبل از میلاد تا سال 227 پس از میلاد ) را اشك بنیان نهاد . او با پیروزی بر آخرین بازماندگان سلوكیان ، امپراتوری خود را استحكام بخشید . پس از او شاهان اشكانی علاوه بر اسم خود ، لقب اشك را نیز به نام خود اضافه كردند .
دیدار با یك آشنای قدیمی !

در میان مجموعه آثار دوره اشكانی ، اثری را خواهید دید كه از قدیم با او آشنایی دارید . دوستی قدیمی كه همیشه او را دیده اید . كمی به حافظه تان فشار بیاورید . به یاد
نیاورید ؟ كتابهای درسی تاریخ …تاریخ ایران باستان… اشكانیان ….؟ نه مثل اینكه به یاد نمی آورید . مجسمه برنزی شاهزاده اشكانی را می گویم كه تصویرش را در كتاب های درسی تاریخ ، دیده اید . این مجسمه تمامقد

، متعلق به قرن دوم بیش از میلاد است . دست راست مجسمه از بین رفته است و دست چپ نیز از مچ به بعد قطع شده است . در طراحی لباس مجسمه دقت فوق العاده ای به كار رفته چین وشكن های لباس به زیبایی مجسم شده است .
مردی نمكی از زنجان !
نمی دانم به یاد دارید یا نه ؟ در سال 1372 ، رزنامه ها و صدا و سیما همه درباره كشف جالبی در زنجان صحبت می كردند ، كه از نظر تاریخی و باستان شناسی اهمیت فوق العاده ای داشت .
در سال 1372 در معدن زنجان جسد مردی پیدا شد كه قدمت آن به 1700 سال قبل از میلاد باز می گشت . همراه او ، وسایلی چون چاقو ، سنگ و خرده ریزهای دیگر به دست آمد . كارشناسان دریافتند كه او در هنگام مرگ ، 40 سال داشته و در حال شكار بوده و بر اثر ضربه مغزی جان خود را از دست داده است . گوشواره ای كه به گوش مرد بود ، كارشناسان را متقاعد كرد كه او از خانواده شاهی بوده است . جالب اینكه قسمت هایی از سر و پای جسد سالم مانده و موهایش همچنان بر روی جمجمه اش دیده می شد

.
آخرین امپراتوری ایرانیان پیش از اسلام !
و در آخرین بخش از گنجینه دوران باستان ، با آثار دوره ساسانی ( 642 ـ 226 میلادی ) آشنا می شویم . ساسانیان برای آخرین بار امپراتوری جهانی پارسی به وجود آورند .
البته وسعت سرزمین های زیر فرمان آنها ، به بزرگی امپراتوری هخامنشی نبود .
اما متصرفات آنها فراتر از مرزهای ایران ، تا مرزهای امپراتوری روم پیش رفت .

اردشیر ، بنیان گذار سلسله ساسانی بود او با شكست اردوان پنجم آخرین پادشاه اشكانی بر تخت نشست هنر ساسانی . سنت های هنری هخامنشی و اشكانی را با هم تلفیق كرد و هنری جهانی به وجود آورد .
نقش های زیر پای پادشاهان !
یا موزاییك ها در گنجینه ایران باستان !
بله ، كمی عجیب به نظر می رسد كه درموزه ای به این بزرگی موزاییك نگهداری شود. موزاییكی كه همه جا زیر دست و پا ریخته است و خانه ها و حیاط ها را فرش می كند . اما موزاییكی كه من از آن صحبت می كنم ، اثری هنری است موزاییك ، هنری ایرانی نیست ، بلكه از دنیای غرب و امپراتوری روم به ایران آمده است . در این هنر ، با خرده سنگهای رنگی تابلوهای نقاشی می ساختند .
بخشی از موزاییك های كف ایوان كاخ شاپور اول ( 272 ـ 241 میلادی ) در بیشاپور
( فارس ) ، در موزه ایران باستان ، به نمایش درآمده است .

یادگاری از مردگان !

به داستانی وحشتناك گوش كنید :
در دوره ساسانی مرده ها را به خاك نمی سپردند بلكه آنها را در قله كوه ها و بلندی ها می گذاشتند تا حیوانات وحشی و پرندگان شكاری استخوانها را از گوشت و پوست پاك
كنند . سپس استخوانهای تمیز را در ظزفهایی كه از سنگچوب ، یا گچ ساخته می شد ، قرار می دادند و آنها را در دل غارها یا گودال هایی در دامنه كوه ها یا در بناهای زیزمینی می گذاشتند . به این ظرفها استودان می گفتند .

استودان گنجینه ایران باستان ، از جنس سنگ است . در چهار طرف آن ، نقش چهار خدای زردشتی حجاری شده است . دو اسب بالدار ، گردونه ایزد میترا می كشند .
میترا خدای عهد و پیمان و دادگستری و داور روح درگذشتگان است .برقسمت دیگری از این استودان ، زروان ، خدای زمان بی كرانه ، نقش شده است .زروان خدای بسیار كهنی است كه اهورا مزدا خدای نیكی ها و اهریمن خدای بدی ها را آفرید .زروان ، خدای جهان نور و ایزد سختی و تقدیر بود . دو نقش دیگر ، خدای آتش ( پسر اهورا مزدا ) و آناهیتا، الهه با روری و سلحشوری را نشان می دهند .

گرازی در گنجینه ایران باستان !
در میان آثاری كه از كاخ خسروپرویز ( 627 ـ 590 میلادی ) ، آخرین پادشاهان ساسانی در دامغان به دست آمده ، یك لوحه گچبری در گنجینه ایران باستان ، نگهداری می شود . نقش این لوح ، سرگرازی است كه در میان قاب گردی قرار دارد و دور تا دور آن با مروارید تزیین شده است . نقش حیوانات در دوران ساسانی نشانه بعضی از خدایان و یا نشان های خانوادگی جامعه ساسانی بودند . مثلا در فش ها ( پرچم ) ـ كه نشان های خانوادگی و ملی بودند ـ نقش خورشید و ماه و شیر و در فش های دیگر ، تصویر گرگ ، ببر ، غزال و گراز نقش می شد .

تصویرهای طلا و نقره شاهی !
1 . جامی كه می خواهیم درباره آن صحبت كنیم . متعلق به دوره خسرو دوم است و جنس آن از طلاست . در وسط جام ، تصویر شاه نقش شده است . در بالا چند كنگره و یك هلال ماه و در دو طرف آن ، هفت پرنده به چشم می خورند . شاه بر تخت نشسته و دوتن از همراهان ، به حالت احترام ایستاده اند .
2 . قاب نقره ای . تصویر شاهزاده ای را نشان می دهد كه در حال تاختن اسب ، دو شیر را شكار كرده است . نقش ها با روش قلمزنی به وجود آمده اند .
خدانگهدار گنجینه ایران باستان !

پس از اشیای دوره ساسانی چند ویترین از ابزارها و وسایل سنگی ، مربوط به دوره پیش از میلاد ، قرار دارد . در آخرین ویترین می توانید ماكت مجموعه موزه ایران باستان را ببینید و بعد … خدا نگهدار ایران باستان !

گنجینه دوران اسلامی : یك روز كم است !
ساختمانی سه طبقه ، بزرگ و با شكوه ، نزدیك به4000 متر زیر بنا ، به نمایش آثار گنجینه دوران اسلامی اختصاص دارد . طبقه اول ، به سالن و اجتماعات و نمایشگاه موقت اختصاص داده شده در طبقه دوم و سوم ، آثار و اشیای دوره هنر اسلامی ، به نمایش گذاشته شده است . در طبقه دوم آثار بر اساس موضوع و در طبقه سوم ، بر اساس تاریخ جمع آوری شده اند

. آثار گرد آوری شده طی سالیان دراز ، از حفاری های علمی به دست آمده و یا ازمجموعه های با ارزش و معتبری مانند مجموعه آستان شیخ صفی الدین اردبیلی . به این موزه منتقل شده است . تنوع آثار گنجینه دوران اسلامی بسیار زیاد است . شاید یك روز برای بازدید از هر دو طبقه ( دوم و سوم ) ، زمان كوتاهی باشد …؟!

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir