توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله دوپینگ چیست در pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله دوپینگ چیست در pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دوپینگ چیست در pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله دوپینگ چیست در pdf :

اقدام به مصرف این داروهای غیر مجاز ومصیبت بارمیكنند واگر كسی باشد كه در مورد خطرات وعوارض این داروها با دلایل و مدارك سخن بگویدمیزان مصرف كاهش می یابد زیرا ورزشكار حاضر نخواهد بود یك عمر اتهام و بد نامی و عوارض كشنده این داروهارا بر خوشی لحظه ای قهرمان دوپینگ عبارت است ازتخدیرنمودن وافزایش كاذب قدرت ونیروی بدن با استفادهاز داروها وعوامل مختلف.اكثریت مردمو حتی ورزشكاران اطلاعات زیادی در مورد دوپینگ ونحوه انجام ان ندارند وفقط اسمی از ان شنیده ویا فقط می دانند كه با دارو دوپینگ می كنندولی اینكه با چه دارویی ،بر ایشان علامت سوال است.

ثابت شده است كه اكثر ورزشكاران از روی حس كنجكاوی وحتی در حین تمرینات عادی شدن در اثر مصرف این داروها ترجیح دهد .اصولا اولین سوالی كه برای هر فرد مطرح می شود این است كه چرا ورزشكاران از این داروها استفاده میكنند وبه كدام دارو ها،محرك ودوپینگ اطلاق می شود ؟

مردم عادی وتماشاگرانی كه به ورزشگاه واستادیوم ورزشی می آیند تا بیشترین احساسات وتشویقهای خود را نثار قهرمان كنند هرگز از عمق واندازه رقابت سهمگینی كه در میدان ورزشی جریان دارد آگاه نیستند.آنچه كه در صحنه یك رقابت ورزشی می گذرد هیچ چیزی كمتر از یك جنگ واقعی وتمام عیار كه چند سانتی متر،چندكیلو،چند گرم وچند ثانیه اختلاف می تواند یكی را قهرمان ودیگری را مغلوب،یكی رابه اوج و دیگری را به حضیض بر ساند اینجا است كه معلوم می شود چرا شعار (پیروزی به هرقیمت) هدف ورزشكاران قرار می گیرد ومصرف انواع داروهای زیان بخش ومهلك رواج می یابد.

این موضوع بدیهی است كه هر ورزشكاری الزاما قهرمان نیست ولی چون امروزه فقط قهرمانان را تحویل می گیرند و برای انها ارزش قائل می شوند ونه بازندگان را،لذا به هر قیمتی كه شده سعی در قهرمان شدن دارندوقیمتی كه برخی از ورزشكاران به شوق قهرمان شدن می پردازند بسیار گران است .

جوانی كه تمام نیروی فكری ،روحی وجسمی خود را روی یك رشته از ورزش سر مایه گذاری كرده و نهایت آرزویش كسب یك مدال قهرمانی است ودر عین حال هم می بیند كه اگر فقط چند كیلو اضافه تر،چند سانتی متر بلند تر وچند ثانیه زودتر به ثبت برساند به ارزویش می رسد دیگر هیچ تردیدی در مصرف قرص وامپول به خودراه نخواهد داد .چنین تردیدی را تنها یك شخصیت بارز ،اراده قوی واندیشه ای پر بار می تواند رقم بزند ومتاسفانه اینها را در دنیای حرفه ایها و نیمه حرفهایهای امروزی به مفت نمی خرند .

كمیته بین المللی المپیك ویا مقامات وترتیب دهندگان بازیها و مسابقات هر چه می خواهند بگویند و هر كاری می خواهند بكنند قدر مسلم این است كه روزبه روزبر مصرف انواع مختلف داروها با تركیبات استروئیدهای انابولیك،كوكائین،آمفتامین وسایر داروها ییكه در بیش از صدها نوع قرص و آمپول به كارمی روند افزایش خواهد یافت .

ورزشكاری كه روزانه چندین ساعت تمرین میكند لا زم است تا مواد مورد نیاز سوخت وساز بدن وی تامین گرددو آیااین امر تنها با خوردن انواع غذاهای مختلف و رنگارنگ میسراست ؟البته كلیه نیازهای متا بولتیكی پایه بدن از طریق مصرف غذاهای پر پروتئین وانواع میوه ها امكان پذیر است ولی ایا همه افراد و ورزشكاران توانایی تهیه یك غذای گران قیمترا دارند و در ثانی ایا هر نوع مواد غذایی برای رفع احتیاجات فیزیولوژیك بدن

كه بالطبع به هنگام ورزش وفعالیت بالا می رود كافی است؟ پاسخ منفی است .حتی گاهی اوقات لازم می گردد ورزشكار روزانه قرصهای حاوی ویتامین واملاح مصرف نماید ولی متاسفانه همین مصرفها وحس كنجكاوی وچشیدن مزه (احساس قدرت)وی را به سوی استفاده نابجا ودوپینگ سوق می دهد وپیشگیری از چنین امری تقریبا بنا به دلایل گفته شده محال است .

در یك مجله خارجی نوشته بود:كسی كه دوپینگ هم نكند بد بخت می شود و كسی كه دوپینگ بكند هم بد بخت می شود .در حالت اول به خاطر اینكه هیچوقت طعم قهرمان بودن را نخواهد چشید !البته این طور نیست كه كسی ورزش بكند وقهرمان نشود بدبخت وبیچاره است بلكه این در دنیای ورزش است و مهمتر از ان بستگی به درك ،استنباط واحساس فرداز ورزش دارد

.تجلیات خارجی زندگی یك شخص باز تاب وانعكاسی از افكار و احساسات درونی فرد استلذا اگر احساس بد بختی و در ما ندگی نماید بطور اتو ماتیك در زندگی بیرونی وی متجلی خواهد شد و این امر نا گزیر از بروز است .

در حالت دوم ،علت بد بختی به خاطر عوارض خطر ناك این دارو ها در دراز مدت است عوارضی كه دو عضو حیاتی بدن یعنی كبد وكلیه در معرض ان قرار دارند و حالت روانی همچون افسردگی و كاهش شدیدنیروی جنسی.

در مورد زنان ورزشكاری كه دوپینگ می كنند عوارض خطر ناكتروشدیدتر است كه بعدا گفته خواهد شد ولی مسلما در خانمها تغییر صدا و خشن شدن ان و علائمی مانند Virilism (پیدایش حالت مردانگی درزن)وHirsutism (رویش غیر طبیعی مو) از عوارض جانبی اجتناب پذیر است .

ورزشكار از خود می پرسد :از دارو استفاده كنم و به مدال برسم یا منصف باشم و نفر اخر شوم؟این یك سوالی است كاملا شخصی و اگر هدف مدال طلا باشد پاسخ به سوال انتخاب بین مرگ وزندگی است.با همه اینها ایا باز هم ورزشكاران باید چشم خود را بر روی حقایق تلخ ببندند و به شوق شهرت و عنوان ومدال همه چیز را زیر پا بگذارند حتی اخلاق وسلامتی خود را ؟البته دوپینگ واستفاده از این داروهای محرك حداقل سالی یك بار اشكال عمده ای ایجاد نمی كند ولی بدبختی اینجاست كه وقتی یك بار از دارو استفاده كرد واثرات ان را دید دیگر برای بار دوم نمی تواند خود را متقاعد سازد كه دو پینگ نكند اینجا ست كه عوارض كشنده به سراغ وی خواهد آمد .

در اوایل اوریل 1987 بریژیت درسل چهره درخشان دو ومیدانی المان غربی به درد شدیدی در ناحیه پشت مبتلا شد وتلاش پزشكان در درمان وی به نتیجه ای نرسید ودرسل در دهم آوریل 1987 در حالیكه فقط 26 سال داشت در گذشت ومدتی بعد در سپتامبر همان سال معلوم شد كه بریژیت در حدود 100 نوع دارو میخورده وتزریق می كرده است تا مدال طلای المپیك 1988 سئول را به چنگ اورد .

كارل لوئیس دونده مشهور امریكایی كه در المپیك لوس آنجلس 1984 چهار مدال طلا را تصاحب كرد می گوید :بسیاری از برندگان مدال طلا از داروهای محرك و تقویت كننده استفاده می كنند این را همه میدانند و مانند روز روشن است .

نعیم سلیمانوف كه به عنوان بهترین وقویترین وزنه بردار جهان شناخته شده وبنا به 0دلایلی به تر كیه پناهنده شد می گوید : ما مجبور بودیم داروهای محرك وتقویت كننده مصرف كنیم وهر كسی كه از این امر سر پیچی میكرد از تیم اخراج میشد واین پزشكان ودارو سازان هستند كه با هم رقابت می كنند نه ورزشكاران و قهرمانان !

دكتر اندره اس ملنیك ،اهل شوروی سابق كه اكنون به غرب پناهنده شده و قبلا در امور پزشكی ورزشی فعالیت می كرده است میگوید :به قهرمانان تیمهای شوروی استروئیدهای انا بولیزان وداروهای دیگر داده میشود تا به مدال برسند وی میگوید كه مقامات شوروی بدون اعتنا به بهایی كه برای اینكار می پردازند فقط به دنبال یك چیز هستند وان هم پیروزی است وبرای سلامتی وتندرستی ورزشكاران خود كوچكترین اعتنایی ندارند .

بدین ترتیب اندیشه های پاك كسانی كه در 3 قرن پیش از میلاد مسیح بازی های المپیك را پایه گذاری كردند ،اكنون جلوه خود را از دست داده است .
قهرمانانی كه قرار بود نمایندگان ملتها باشند وبر پایه دوستی و صلح وصفا رقابت كنند اكنون به دستور مقامات كشورهای خود به تمامی شیوه های پسندیده و نا پسند متوسل می شوند تا بر سكوی قهرمانی با یستند واهداف سیاسی دولتها را جامه عمل بپو شانند

ودر این راه جان خود را نیز می بازند . بنا بر این داروهای مخدر ومحرك نه تنها جان قهرمانان بلكه هدف و نفس ورزش واینده را به مخاطره انداخته است ،باشد كه ورزشكارا ن با درك نفس عمل و بالا بردن سطح فكر خویش جلو این اهداف را سد كرده و ابهت وصفا وصمیمیت اخلاقی از دست رفته ورزش را به جای اول خود باز گردانند .

انواع دوپینگ :
دوپینگها به دو گروه عمده تقسیم میشوند :1-دوپینگ داروئی یا Stimulant drugs و
2-دوپینگ خونی یا Blood induced doping دوپینگ با داروهای

دوپینگ خونی
این روش برای اولین بار در المپیك مونترال 1976 توسط لاسه ویرن دونده فنلاندی به كار گرفته شد .روش دوپینگ خونی بدین ترتیب است كه چند روز قبل از مسابقه ،ورزشكار به ارتفاع بلندتری برده می شود وبه علت بلندی وكاهش فشار اكسیژن خونی شریانی ،ماده ای به نام اریترو پویتین ازاد می شود «این ماده در كبد ساخته شده ودر كلیه فعال می شود »

ودر نتیجه تأثیر این ماده روی مغز استخوان تولید گلبول های قرمز كه عمل انتقال اكسیژن را به عهده دارند زیاد می شود تا عمل اكسیژن رسانی به بافتهای بدن مختل نگردد در این حال كه تعداد گلبولهازیاد شده از ورزشكار خون میگیرند وآن را غلیظ ومنجمد میكنند وبرای روز مبادا نگه می دارند و درست پیش از مسابقه دوباره همین خون به بدن ورزشكار تزریق می شود

در نتیجه این عمل ،ظرفیت اكسیژن گیری خون تا 20 درصد افزایش می یابد ودر نتیجه افزایش اكسیژن رسانی شخص دیرتر خسته می شود .بنا براین ،دوپینگ خونی ذخیره اكسیژن بدن را زیاد میكند و در نتیجه كار دوندگان مسافتهای طولانی ودوچرخه سواران را آسان میكند .این روش در آن موقع ورزشكاران زیادی را دستخوش وسوسه كرد ولی امكان استفاده برای همه وجود ندارد زیرا احتیاج به تجهیزات پزشكی وپزشك متخصص ووارد به این كار دارد كه برای همگان میسر نیست .

این نوع دوپینگ كه امروزه خیلی كم ویا اصلا دیده نمی شود بیشتر در رشته های ورزشی دو ومیدانی بخصوص دوهای استقامت و دوچرخه سواری مورد استفاده قرار می گیرد و با هیچ آزمایشی نیز نمی توان آن را اثبات نمود زیرا هیچ ماده خارجی یا متابولیتی در نمونه ها یافت نمی شود.

خطرات و عوارض دوپینگ خونی:
به دلیل خونگیری و انبار آن و تزریق مجدد آن به فرد دو خطر عمده ای كه جان ورزشاران را تهدید می كند عبارتند از:
1 ورود ویروس هپاتیت و ویروس آنفلوانزا به بدن همراه با تزریق خون.

2 احتمال ابتلاء به بیماری ایدرژز در این افراد افزایش مییابد زیرا یكی از راههای انتقال بیماری ایدز از طریق ترانسفوزیون یا انتقال خون می باشد و این امر در مورد خونهای كهنه تر كه برای مدت زمان درازتری انبار شده اند به مراتب بیشتر صدق می كند.
از طرف دیگر از آنجایی كه نیمه عمر بعضی از فاكتورهای انعقادی پایین است مخصوصاً فاكتور انعقادی 5و8 لذا در كسانی كه خون انبار شده دریافت می دارند حتی اگر خون خودشان به دلیل كاهش فاكتورهای فوق، در این افراد خطر خونریزی وجود دارد.

دوپینگ دارویی:
تاریخچه مصرف داروهای محرك در المپیك تقریباً به همان قدمت المپیكهای جدید است. در سال 1904 توماس هیكس آمریكایی برنده دو مارتن در سنت لوئیزاز معجون محرك و نشئه آور استریكنین و كنیاك كمك گرفت تا به امروز كه شیوع وسیع تری در بین ورزشكاران و حتی افراد عادی دارد.در گزارشی كه دو سال پیش انتشار یافت آمده بود كه از هر 15 دانش اموز آمریكایی یك نفرشان با استفاده از دارویی به نام Gevral protein كه در بازار آمریكا زیاد است دوپینگ می كند.

بعداً در مورد این دارو صحبت خواهد شد.
داروهای محرك كه به عنوان دوپینگ مورد استفاده قرار می گیرند به 5گروه تقسیم می شوند:
1 استروئیدهای آنابولیك
2 داروهای محرك سیستم اعصاب مركزی
3 داروهای قلبی عروقی
4 داروهای ویتامین دار و پروتئین ساز
5 داروهای متفرقه

استروئیدهای آنابولیك:
استروئیدهای آنابولیك پر مصرف ترین داروی محرك در بین ورزشكاران می باشد و از همان موقعی كه قدرت پروتئین سازی این داروها شناخته شدمصرف آنها بطور وسیع گسترش یافت.
دكتر ویلیام تیلور از مشاوران كمیته المپیك ایالات متحده در خصوص این داروها می گوید: اگر كودكی را با تركیبی از هورمون رشد و استروئیدهای آنابولیزان پرورش دهند غولی با قد 2متر و 25سانتی مترو 160 كیلو وزن از آب در می آید.

كن پارسا ریللو دارنده عنوان(آقای جهان) در سال 1981 در رشته پرورش اندام می گوید: ارزش و اهمیت استروئید را همه قهرمانان به خوبی می دانند. من به شخصه این دارو را فوق العاده كار ساز می دانم.

البته مصرف استروئیدهای آنابولیزان فقط آقایان را شامل نمی شود بلكه زنان ورزشكار در سطح وسیعی از این آنابولیكها استفاده می كنند بطوریكه پروفسور(ویلدور هولمان) رئیس فدراسیون جهانی پزشكی در این مورد می گوید: من معتقدم كه امروز بسیار انگشت شمار هستند زنانی كه ركورد دار دو و میدانی ، پرش ارتفاع،پرش طول، پرتاب وزنه و دیسك و حتی پرتاب نیزه هستند و از استروئیدهای آنابولیك استفاده نمی كنند.

در المپیك مونترال 1976 هنگای كه از مربی تیم شنای زنان آلمان شرقی پرسیدند كه چرا شناگران این تیم اینقدر قوی هیكل هستند و بروبالای مردانه دارند گفت: ما به اینجا امده ایم كه شنا كنیم نه اینكه آواز بخوانیم!

بطور كلی استروئیدها هورمونهایی هستند كه به طور طبیعی در بدن از كلسترول ساخته می شوند. سلولهای ترشح كننده هورمونهای استروئیدی هیچگونه گرانول ترشحی و ذخیره ای ندارند لذا هورمون پس از ساخته شدن به داخل خون ترشح می شود هورمونهای غدد جنسی مرد و زن و هورمونهای ناحیه قشری غدد فوق كلیه از این گروه هستند. شایع ترین و مهمترین انها تستوسترون است.

تستوسترون Testosterone
نامهای تجاری: ORETON ,ORANABOL

تستوسترون جزء قویترین استروئید آندروژنی است كه مقدار آن در مرد 10برابر زنان است استروئیدهای آندروژنی روی تمام بافتهای بدن اثر می كند و دارای دو عمل آندروژنی و آنابولیكی می باشد.
در عمل اندروژنی مسئول تغییرات صفحات ثانویه جنسی همراه با بلوغ جنسی تحریك اسپرماتوژنزو و افزایش توده عضلانی همراه با بلوغ می باشد.

تستوسترون در خاصیت آنابولیكی مانند هورمون رشد سبب احتباس ازت در بدن و افزایش سنتز پروتئینها و تجمع انها در بعضی نسوج بخصوص عصلات بدن می شود. لذا رشد و قدرت عضلانی پس از بلوغ افزایش می یابد و وضعیت خاص مردانه را ایجاد می كند.
تستوسترون همچنین سبب احتباس مختصر كلسیم،فسفر،سدیم، و كلر و آب می شود از طرفی سبب افزایش میزان متابولیسم پایه بدن شده و در خونسازی دخالت دارد.

تستوسترون به دلیل همین خاصیت انابولیكی و قدرت ساختن پروتئین به شدت مورد استفاده ورزشكاران است.
استفاده از آندروژنها توسط ورزشكاران توصیه نمی شود زیرا این فرضیه كه داروها بطور قابل ملاحظه ای كارایی ورزشكاران را با افزایش دادن قدرت عضلانی زیاد می كند ثابت نشده و بر خلاف واقع است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir