توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نقش نور و رنگ در شیشه و تأثیر آن ها در ارسی خانه های سنتی در pdf دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش نور و رنگ در شیشه و تأثیر آن ها در ارسی خانه های سنتی در pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش نور و رنگ در شیشه و تأثیر آن ها در ارسی خانه های سنتی در pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش نور و رنگ در شیشه و تأثیر آن ها در ارسی خانه های سنتی در pdf :

چکیده:

ارسی پنجره هایی با شیشه های رنگی است که نور را در رنگ های متغیر و متنوع از خود عبور میدهدو جلوه طرحی را با نور روی طرح دیگر می اندازد که خاص جهان اسلام و منحصر به فرد بوده است. این هنرخارق العاده از نقطه نظر هنر و معماری نمونه با ارزشی تلقی شده است. بسیاری از پژوهشگران ایران در این زمینه نوشته ها و توصیفات زیادی را به رشته تحریر درآورده اند، اما در لابه لای کتب و مقالات ارایه شده کمتر به چرایی پدید آمدن این عناصر توجه شده است. آیا تنها دلیل ساخت این ارسی ها فقط بخاطر جنبه ی زیبایی آن بوده و یا اینکه باید به دنبال دلایل دیگری بود.سؤال اصلی این تحقیق تاثیر شیشه های رنگی و نور عبوری رنگی در ارسی ها می باشد.آیا از ارسی ها و شیشه های رنگی باز هم میتوان در فضاها و خانه ها استفاده کرد؟آیا با احیاء دوباره شیشه های رنگی می توان گامی در جهت حفظ این هنر ارزشمند در معماری امروزی برداشت؟آیا ایجاد ارسی ها و ترکیب آن ها با شیشه های رنگی به جای شیشه سفید دلیل خاصی دارد؟سعی بر آن بوده که با کنکاش در متون قدیم و جدید گامی هر چند کوچک جهت شناخت ارسی ها و علل ترکیب شیشه و نور و رنگ برداشت.با مطالعات انجام شده بایستی اذعان نمود که همواره این عنصر معماری به عنوان یک عنصر زیبا و تزئینی و همچنین بخاطر ایجادمحرمیت،خواص صوتی، و رنگ درمانیمورد استفاده هنرمندان ایرانی قرار گرفته است. که این دلایل را میتوان از علل عمومی و بعضاً مشترك در ارسی ها دانست.

واژگان کلیدی: ارسی ، رنگ درمانی ، عالم مثل، خانهایرانی

مقدمه

انسان از دیرباز تا به امروز به دنبال زیبایی هایی بوده تا او را از جهان ماده جدا کند و به عالم مثل(خیال) ببرد.و این هنر و زیبایی بیشتر در مکان هایی به کار گرفته میشد که جدا از فضای سکونت او بوده است.یکی از این عناصر هنری زیبا استفاده از شیشه های رنگی و نورهای رنگی بوده است.رنگ به عنوان یک نماد در زندگی روزمره مردم دیده می شود.رنگ ها مفاهیم مختلف و تاثیرات متفاوتی بر روی روان و احساس انسان دارند و گاها از آنها برای درمان ،با عنوان رنگ درمانی استفاده میشود. از دیگر نتایج مثبت شیشه های رنگی میتوان به احساس ارامش و رفع تنش های محیطی اشاره کرد. به وجود آوردن شیشه رنگی برای اولین بار به احتمال قوی به صورت تصادفی صورت گرفته است.استفاده از این شیشه ها در جهان در پنجره ی کلیساها بوده که اوج تصویر پردازی با استفاده از شیشه های رنگی است.در جهان اسلام استفاده از این هنردر ارسی ها شکوفا شده است و ترکیبی زیبا از نور و رنگ و چوب را به نمایش می گذارد. هنر ایرانی،هنری سرشار از از نبوغ اصیل ایرانی است که در غریزه او است و برگرفته از فرهنگ های دیگر نیست.یکی از هزاران هنر معمار ایرانی استفاده از شیشه های رنگی در”ارسی”می باشد.ارسی در معماری ایرانی درتعداد گسترده ای از خانه های سنتی استفاده شده است، اما مانند سایر عناصر یا آرایه های معماری مورد توجه قرار نگرفته است.زمان شروع هنر ارسی سازی و قرار گرفتن این عنصر زیبا در خانه ی ایرانی به دوران صغوی باز می گردد و در دوره های زندیه و قاجاریه نیز مورد توجه واقع شده است.در این دوره ها از ارسی در همه ی خانه های سنتی استفاده نمیشده و مختص عموم مردم نبوده است،بلکه برای افرادی که توانایی مالی داشته به عنوان یک عنصر زیبا و تزئینی استفاده می شده ولی استفاده از آن فقط بخاطر جنبه زیبایی آن نبوده و از لحاظ محرمیت،خواص صوتی، و تاثیر رنگ های شیشه های ارسی بر روی روان انسان و نور عبوری رنگی آن،مورد استقبال مردم آن دوره ها بوده است.ارسی در مساجد،حسینیه ها و کاخ ها نیز استفاده می شد.بنابراین ارسی آنطور که باید شناخته نشده است و دیگر استفاده ای از آن ها در ساخت بناهای جدید نمی شود و این هنر زیبا که ریشه در نبوغ معمار ایرانی داشته،در خانه ها و معماری امروزه به فراموشی سپرده شده است. تحقیقات نگارنده نشان میدهد که با اینکه مطالعات زیادی در زمینه ارسی انجام شده و به بررسی نمونه های موردی زیادی از ارسی پرداخته شده است،اما به حکمت استفاده از شیشه های رنگی در ارسی ها و جزئیات ارسی ها دقت نشده است. امروزه در کشورهای مختلف جهان و در جای جای ساختمان های ساخته شده در دنیا از شیشه های رنگی در ساختمان ها و فضاهای عمومی ، بخصوص در کلیساها استفاده شده و بر تاثیرات شیشه های رنگی آگاه هستند ولی در معماری جدید ایرانی هیچ اهمیتی به این هنر زیبا داده نمیشود.باشد که با معرفی این هنر شگفت انگیز،گامی در جهت استفاده مجدد حتی با شکلی متفاوت صورت بگیرد. این پژوهش به صورت توصیفی و بر مبنای روش کتابخانه ای انجام شده است. و در روش کتابخانه ای به طور عمده از دست نوشته ها و مدارك مکتوب مرتبط با هنر ارسی سازی و شیشه های رنگی استفاده شده است.

نور و رنگ

“ماده،نور خاموش است; وقتی که نور دست از نور بودنش بر دارد ماده می شود.در سکوت،تمایل بودن نهفته است بودن برای چیزی.در نور نیز تمایل بودن نهفته است،بودن برای خلق کردن چیزی”(گروتر،”(449:1388لویی کان ” »معماری بازی اگاهانه،صحیح و شکوهمند حجم هایی است که در زیر نور با یکدیگر در امیخته اند.«این جمله گفتار معمار مشهور فرانسوی،لوکوربوزیه (1937)است وتا کنون بار ها به عنوان یکی از تعریف های پایه ای معماری نقل شده است.معمار،همانند

هر هنرمند یا صنعتگر دیگر،به ابزار خود مینگرد.شاعر به واژه ها،اهنگ ساز به نت ها و معمار،بیش از هر چیز به نور توجه دارد.مواد،جنسیت ها و نقوش پس از تبدیل شدن به نور است که به کمک چشم درك میشوند.بنابراین،گوهر معماری نور است و منبا اصلی ان نور خورشید. (افشار نادری، (1381

پنجره ها در اغاز هیچگاه وسیله ی دید نبودند.نور می توانست از پنجره ها به درون بتابد اما نه امکان نگاه از پنجره به خارج وجود داشت و نه به عکس،پنجره در اغاز از صفحات بسیار نازك سنگی ساخته شد.مثلا سنگ مرمر و سفید و بعد ها از شیشه های مات،ایجاد نوعی جدایی بین درون و بیرون از نظر گرما و سرما که در عین حال امکان ازادی دید را بدهد ،به دلیل تکنیک و مصالح ممکن نبود،اما این نوع آزادی دید امروزه در همه جا مطلوب نیست،در معماری ممالک عربی شبکه های ریز چوبی که در مقابل پنجره قرار می گیرد یکی از عناصری است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.با استفاده از این شبکه ها می شود بیرون را دید بدون اینکه بیننده دیده شود.فرهنگ اسلامی این شبکه هارا با خود به اسپانیا اورد و از انجا به امریکا جنوبی برده شد.اسلام چنین نوعی از حجاب را به شرق هم برد و در هندوستان نمونه های سنگی ان دیده می شود. (گروتر،(462 : 1388

-3نقش نور در شیشه های رنگی

بعضی از نویسندگان با نمادگرایی عرفانی به نظارت دقیق منابع و بازی با نور در معماری اسلامی تاکید ورزیده اند.نور در نظر این نویسندگان نماد وحدت الهی است معتقدند که ” هنرمند مسلمان در انتقال ماده باید از نوسان و ارتعاش نور بهره بگیرد”نور در معماری اسلامی علاوه بر بعد مذهب کارکردی دوسویه داشت:سایر عناصر تزئین را مشخص می کرد و نقوش ازآن مایع می گرفت.عناصر معماری در بناهای اسلامی و مواد تزئین آن طوری شکل میگرفت که نور را منعکس،منکسر و منتقل می کرد. نور با این مفهوم همچون آب به تزئین معماری اسلامی کیفیتی پویا می بخشد و نقوش،اشکال و طرح ها به درون زمان میکشید.روز که فرو می نشست اشکال بر طبق زوایای نور و سایه،مثال یک کالیدوسکوپ تغییر می یافت.به محض اینکه نور از لابه لای مشاربیه های چوبی،جداره های گچی و مرمری از شیشه های منقوش پنجره ها رد می شد نقوش را بر روی سطوح پشتی و داخلی نمودار می ساخت و پوششی زمان مند متغیر از رنگ و سایه پدید می آورد.رشته جلوه هایی که در معماری اسلامی از راه چندگونگی جداره های نور پدید می آمد،خارق العاده بود.انگیزه اصلی این نوع جلوه ها باید از شگردهای مشابه موجود در جهان کلاسیک متاخر منشا گرفته باشد چون در این دوره از پنجره ها و جداره هایی با طرح هندسی استفاده می شده است.اما جلوه طرح که با نور روی طرح دیگر می افتاد خاص جهان اسلام و منحصر به فرد بود. (میشل،173: 1391 ).نمونه زیبایی از این نورپردازی را در مسجد نصیر الملک شیراز میتوان دید(تصویر .(1در این بنا تابش نور از بین شیشه های رنگی خرد شده محیط را متبرك کرده است.گویی ملاحظه شأن و منزلت انسان و تاکید بر فضیلت آن دارد و می خواهد غم درون انسان را به فراموشی سپارد.(پور عبداالله،.(284: 1389شیشه های رنگی چیده شده درون مشبک های چوبی،با طرح پرکار هندسی،یکی دیگر از روش های نور پردازی جادویی فضای داخلی ساختمان هستند،خصوصا که فضای درون نیز به خودی خود به لحاظ نقش و رنگ کانلا غنی است.زیبایی شناسی ایرانی به عبارتی زیبایی شناسی »تاکید« و »اغراق«است.در مسجد وکیل شیراز (تصویر .(2نقش حاصل از تابش نورهای رنگی بر فرش های الوان و پرنقش و نگار خوانیی نقوش را کاهش می دهد و به جای آن حس سیراب شدن از پیام های بصری را القا می کند. (افشار نادری،

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir