توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی نقش استقرار سیستمهای تصمیم یار در بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران بانک کشاورزی در pdf دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی نقش استقرار سیستمهای تصمیم یار در بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران بانک کشاورزی در pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی نقش استقرار سیستمهای تصمیم یار در بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران بانک کشاورزی در pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی نقش استقرار سیستمهای تصمیم یار در بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران بانک کشاورزی در pdf :

چکیده

سیستم های پشتیبان تصمیم گیری(تصمیم یار)،گونه ای از سیستم های اطلاعاتی هستندکه جهت پشتیبانی از فعالیت سازمانی نیمه-
ساختاریافته یا ساختار نیافته مدیریتی طراحی شده اند، به طور ایده آل مناسب رفع و زدودن فواصل و رخنه های ایجاد شده میان سیستم های سازمانی و متصدیان تصمیم گیری سازمانی هستند.مدیران برای تصمیمگیری نیاز به منابع اطلاعات متفاوت و متعددی دارند تا از طریق آن بتوانند به سرعت و با دقت لازم با تصمیمسازی خود در راستای رفع مشکلات و نیل به اهداف سازمان گام بردارند. هدف اصلی از انجام تحقیق حاضر، بررسی نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت در بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران بانک کشاورزی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را مدیران، کارشناسان و رؤسای شعب منتخب بانک کشاورزی تهران تشکیل میدهند. در این مقاله نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت در بهبود واکنش مناسب مدیران به مسائل داخلی بانک و بهبود انسجام سیستمهای داخلی بانک مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و از لحاظ شیوه تحلیل دادهها از نوع توصیفی ـ همبستگی است نتایج نشان داد که، سیستمهای اطلاعات مدیریت نقش بسزایی در بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران بانک کشاورزی ایفا میکنند.

کلمات کلیدی: استقرار،سیستم های تصمیم یار، کیفیت، تصمیمگیری

1

-1 مقدمه

امروزه در محیط کسب و کار رقابتی و به سرعت در حال تغییر، دسترسی به اطلاعات صحیح، بهموقع و مرتبط، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. به طوریکه بسیاری از فعالیتهای سازمانها مانند تصمیمگیری، پیشبینی و تحلیلهای تجاری به این اطلاعات بستگی دارند. فناوری اطلاعات ابزاری است که، قادر است نیازهای اطلاعاتی سازمانها را برآورده کند و آنها را در رسیدن به اهداف یاری رساند.[14] فناوری اطلاعات با تعدیل فرآیندهای کاری، بهبود بهرهوری و کیفیت خدمات و نیز حفظ بانک اطلاعاتی جامع در مورد مشتریان، عرضهکنندگان، کارمندان و فرآیندها و پروژهها، توسعه و پیشرفت سازمان را باعث خواهد

شد. این فناوری، با فراهمآوردن راهحل منطقی برای مدیریت همراه با کاهش هزینهها و زمان، سعی در کنترل و نظارت بر همه امور از یک نقطه مرکزی را دارد.[5]

این همان ضرورتی است که تمام افراد و سازمانها را ملزم به حرکت در جهت توسعهی فناوری اطلاعات میسازد. فناوری اطلاعات جدا از نیازمندیهای سختافزاری خود همچون؛ زیرساختها و ابزارهای لازم، به نرمافزار هم نیاز دارد. این نرمافزار خود را به صورت سیستمهای اطلاعاتی در یک سازمان مطرح میکند به طوریکه میتوان مهمترین سیستمهای اطلاعاتی را سیستم پردازش تراکنش1، سیستم اطلاعات مدیریت2 و سیستم پشتیبانی تصمیم3 برشمرد.[2]سیستم تصمیم یار، سیستمی رسمی در سازمان است که گزارشهای لازم را برای تصمیمگیری مدیران در سطوح مختلف سازمان فرآهم میآورد و اطلاعات گذشته، حال و پیشبینی شده در مورد شرکت و محیط آن را ارائه میکند.[21]

از سوی دیگر، مدیریت اقدامی آگاهانه و مستمر برای شکلدادن به سازمان رسمی است و هنر تصمیمگیری شرط اساسی این اقدام به شمار میرود. تصمیمگیری عبارت است از، شناسایی و انتخاب یک مسیر کاری برای برخورد با یک مشکل یا استفاده از مزایای یک فرصت.[1]مدیران برای تصمیمگیری نیازمند منابع اطلاعات متفاوت و متعددی میباشند تا از طریق آن بتوانند به سرعت و با دقت لازم با تصمیمسازی خود در راستای رفع مشکل و نیل به اهداف سازمان گام بردارند. بنابراین فقدان منابع اطلاعات مدیریتی یکی از آسیبهای بسیار بزرگ در شرکتها و بنگاههای اقتصادی به شمار میآید و وجود آن راه مناسبی برای کشف فرصتها و شناسایی دقیق محدودیتها است. برخوردار نبودن از سیستمهای اطلاعاتی بخصوص سیستم های تصمیم یار مناسب امکان مرتبط کردن فعالیتهای جاری و تأثیر هر فعالیت بر میزان عملکرد را از مدیریت سلب میکند.[8]

بهزعم یان سیتی و مک کورمک سیستمهای اطلاعات و فناوری موجب میشود در فرایندهای اداری، تخصصی و مدیریتی از طریق شبکه (نرمافزارها و سختافزارها) یکپارچهسازی به عمل آید و واحدهای سازمان نتوانند بهصورت جزیرهای عمل کنند.

این یکپارچهسازی جریان کار از دیدگاه پرهیز از موازی کاریها، ارجاع بهینه وظایف و حضور پدیدهای تحت عنوان »وحدت عمل« در عین کثرت واحدها است.[19]انسجام و یکپارچگی ناشی از بهکارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستم های پشتیبانی تصمیم، موجب یکپارچهسازی طرحها و پروژهها در یک قالب اصلی و نیز موجب افزایش هماهنگی اطلاعاتی در سازمان و کاهش فعالیتها و نیازهای اطلاعاتی پراکنده میشود.[31]

براساس نتایج تحقیق پفر و لبلیایسی، سیستمهای اطلاعاتی توانایی مدیران را برای اداره پیچیدگی سازمان افزایش میدهد و به آنها امکان کنترل و هماهنگی ساختارهای پیچیدهتر و دارای تفکیک بیشتر را میدهد. نتایج تحقیق ویگاند نیز نشان داد

1 TPS 2. Management Information Systems (MIS) 3. DSS

2

استفاده از سیستمهای اطلاعات مدیریت برای وظایف مبهم، پیچیده و غیرعادی که نیاز به هماهنگی بیشتری دارند، کاهش یافته و برای وظایف ساده و عادی استفاده از این سیستمها افزایش مییابد.[32]

با توجه به اینکه در بانک کشاورزی ایران سیستمهای اطلاعاتی در ابعاد تکمیلی خود به صورت یکپارچه در نیامدهاند بدین ترتیب مدیران در زمان اخذ تصمیمات کلان، اطلاعات جامعی در اختیار ندارند. بنابراین، نبود سیستم های اطلاعاتی یکپارچه منجر به اخذ تصمیمگیری یکجانبه و یا تصمیمگیری با تأخیر میشود و به دلیل مرتبط نبودن اطلاعات موجود، تصمیمگیری مدیران ارشد آنچنان که مورد تقاضای آنها است منجر به رفع مشکلات سازمان نمیگردد. نیاز سازمانی بانک، که خود عهدهدار همیاری درتصمیمگیریهای مالی است واشاعهدهنده سیستمهای اطلاعاتی برون سازمانی میباشد،به ارتقای سیستمهای اطلاعاتی بخصوص سیستمهای تصمیم یار و بررسی نقش آن در بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران امری است که انجام این پژوهش را ضرورت بخشیده است.

-2 پیشینه پژوهش

بنائیان،فدایی نژاد،صادقی شریف((1390 پژوهشی با عنوان”طراحی سیستم پشتیبانی تصمیم گیری جهت مدیریت بانکی از منظر تجهیز منابع(مورد پژوهشی بانک کشاورزی) انجام دادند که با توجه به هدف اصلی این مطالعه مبنی بر پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مدیران بانکی با استفاده از ابزاری جهت فراهم سازی امکان تصمیم سازی و تصمیم گیری به موقع وصحیح، در فضای رقابتی بازار پولی کنونی کشور برخی ازمهم تری ن ویژگی های سیستم طراحی شده عبارتند از:-1 ایجاد نوآوری در مدیریت بانکی در قالب ارایه یک سیستم نوین تخصصی درمدیریت بانکی.- 2 توانمندی در پوشش دو گروه متغیرها و شاخ صهای راهبردی و عملیاتی درحوزه تجهیز منابع بانکی -3 ایجاد دسترسی به روز به آخرین اطلاعات کلیدی و جهت هدایت مسایل و امورمربوط به حوزه تجهیز منابع.- 4 کمک به کنترل و اخذ تصمیم های مناسب توسط مدیران بانکی در مورد مسایل مدیریتی حوزه تجهیز منابع بانکی-5 توانایی در طبقه بندی سطوح دسترسی به اطلاعات کلیدی و تصمیم سازمان و غیره.

حسنزاده، راوندی و طالبی (1389)، پژوهشی با عنوان “بررسی نقش سیستمهای اطلاعاتی در بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران شرکت مخابرات ایران مطالعه موردی شهر تهران” انجام دادند. نتایج نشان داد، بهکارگیری صحیح این سیستمها میتواند صرفهجویی زیادی را از لحاظ اقتصادی برای سازمانها از جمله؛ کاهش زمان تصمیمگیری، بهبود کیفیت تصمیمات اتخاذ شده و صرفهجویی در هزینههای سازمان به همراه داشته باشد. بنابراین ایجاد و بهکارگیری این سیستمها در سازمانهای کشور میتواند تصمیمگیری مدیران را بهبود بخشیده و منابع موجود را به شکل مؤثرتری در جهت انجام اهداف سازمانها هدایت نماید.

روشن، کیوانی، پودینه و فتحی (1391)، پژوهشی با عنوان “بررسی بهبود تصمیمگیری مدیران با استفاده از اتوماسیون اداری (مطالعه موردی: استانداری آذربایجان غربی)” انجام دادند. نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات پرسشنامه که 47 نفر ازمدیران مورد بررسی این پژوهش پاسخ داده بودند، نشان داد که سیستم اتوماسیون اداری بر افزایش دقت، صحت، بههنگامسازی و اقتصادی بودن تصمیمگیری، تأثیر مثبت دارد و هیچ شواهدی مبنی بر رد فرضیههای چهارگانه وجود نداشت.

پیروی، ساکتی و سیدی (1392)، پژوهشی با عنوان “ارتباط بین مهارتهای رایانهای و میزان بهکارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریت در فرایند تصمیمگیری مدیران شهرداری” انجام دادند. نتایج نشان داد، تفاوتی بین میزان بهکارگیری MIS بر حسب سن، جنسیت و سابقه خدمت وجود ندارد. بین میزان استفاده مدیران از MIS براساس تحصیلات و جایگاه سازمانی

3

تفاوت وجود دارد. همچنین بین آشنایی، کاربرد مهارتهای رایانهای، پذیرش فناوری اطلاعات و میزان به کارگیری MIS در فرایند تصمیمگیری مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

آل-ماماری، شمسودین و ازیتی (2014)، پژوهشی با عنوان “نقش انواع مختلف سیستمهای اطلاعات در سازمانهای کسب و کار: مقاله مروری” انجام دادند. آنها بیان کردند که سیستمهای اطلاعات مختلفی در سازمانهای کسب و کار استفاده میشوند که عبارتاند از: سیستمهای پردازش رخداد؛ کهمعمولاً در سازمانها برای ثبت کارهای ساده و تکراری و اموری که به صورت روزانه انجام میگیرند، در جهت هدایت کار مورد استفاده قرار میگیرند. سیستم اتوماسیون اداری؛ کار اصلی این سیستمها مدیریت اسناد و ایجاد تسهیل در نامهنگاری و اطلاعات درون سازمان میباشدل در این سیستمها به کمک تکنولوژی ارتباطی و با استفاده از واژهپردازها، فایلهای الکترونیکی، نامههای الکترونیکی، کنفرانس الکترونیکی و امثال آن در جهت اتوماسیون اداری استفاده میگرددل سیستمهای کنترل فرایند؛ که بهمنظور نظارت و کنترل فرایندهای صنعتی و تأسیسات طراحی شدهاند. سیستم اطلاعات مدیریت؛ کهاساساً مرتبط است به تبدیل دادهها از منابع داخلی به اطلاعاتی که کارکرد آن برقراری ارتباط بین مدیران در همه سطوح میباشد و از اینرو به آنها در جهت تصمیمگیری مؤثر و بهموقع کمک میکند. سیستم پشتیبانی از تصمیم؛ این سیستمها برای اجرای مدلهای پیچیدهی آماری و ریاضی، تحلیل دادهها و پشتیبانی از تصمیم همچنین برای انتخاب بهترین گزینه و پیشبینی نتایج مورد استفاده قرار میگیرندلسیستمهای اطلاعات اجرایی؛ به مدیران ارشد در جهت تصمیمات استراتژیکی و تاکتیکی کمک میکند. سیستم اطلاعات کارشناسی؛ برای بهکار بستن استدلالات انسانی طراحی شده است.

سیف برقی و ضیایی نقشبندی((1391 پژوهشی با عنوان “طراحی سیستم پشتیبان تصمیم گیری برای ارزیابی مشتریان” انجام دادند که در این مقاله به توسعه یک سیستم پشتیبان تصمیم در رابطه با مسئله ارزیابی مشتریان به منظور پذیرش سفارشات منتخب پرداخته شد.سیستم یاد شده می تواند به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم مدل گرا مطرح شود، زیرا از مد لهای تصمیم گیری چندگانه در آن استفاده شده است. یکی از نقاط قوت این سیستم در نظر گرفتن هم زمان معیارهایی از جنس سود و هزینه و همچنین معیارهای کیفی و کمی در مدل است.

اسلام حسن، وانگ، ژی و عثمان ابدالا (2014)، پژوهشی با عنوان “تأثیر نقش سیستم اطلاعات مدیریت بر روی فرایند تصمیمگیری در بخشها: مطالعه موردی: ایالت رودخانه نیل: سودان” انجام دادند. در این پژوهش با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 200 کارمند در موقعیتهای شغلی مختلف در بخش عمومی و به همین تعداد در بخش خصوصی انتخاب کردند.

یافتهها نشان داد؛ تفاوتی بین سازگاری مدیران در سطوح مختلف در بین بخشهای خصوصی و عمومی وجود نداشته است.
همچنین تفاوت معناداری بین دو بخش در وجود سیستم مدیریت اطلاعات برای تقویت بازدهی و کارایی فرایند تصمیمگیری وجود نداشته است. همینطور مطالعه نشان داد، تفاوت معناداری بین دو بخش در کمک سیستم اطلاعات مدیریت به مدیران در جهت سیاستها و فرمولبندیهای استراتژیک وجود نداشته است. در نهایت نتایج نشان داد، تفاوت معناداری بین دو بخش در موانع مدیریتی و فنی که پیادهسازی و کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت را با محدودیت مواجه میکند، وجود نداشته است.

درویش، سخایی، صحرایی، ذاکرفرد و طالبی (1393)، پژوهشی با عنوان “تأثیر سیستم اتوماسیون اداری روی تصمیمگیری مدیران (شرکت فرودگاههای کشور)” انجام دادند. نتایج نشان داد، سیستم اتوماسیون بر افزایش صحت، درستی، دقت و همچنین مناسب و بهجا بودن تصمیمگیری مدیران و افزایش توانایی آنها تأثیر مثبت دارد.

4

-3 مبانی نظری پژوهش

-1-3 سیستم های تصمیم یار

در تحقیق حاضر به لحاظ اهمیت و در راس بودن سیستم تصمیم یار در حوزه پژوهش موضوع مطالعه کنونی، بیشتر به بررسی ابعاد آن پرداخته می شود.تعاریف اولیه DSS، آن را به عنوان سیستمی معرفی میکند که برای پشتیبانی از تصمیمگیرندگان مدیریتی در موقعیتهای تصمیمگیری شبه ساختاریافته به کار میرفتند.DSS دستیاری برای تصمیمگیرندگان بود که قابلیتهای آنان را توسعه میداد ولی جایگزین قضاوت آنان نمیشد. بخش دیگری از تعریف، متذکر می شد که سیستم می تواند مبتنی بر کامپیوتر باشد و به صورت بر خط1 و متعامل عمل کند وترجیحا قابلیت خروجی گرافیکی داشته باشد.

لیتل2، DSS را به شکل “مجموعه رویههای مبنی بر مدل برای پردازش دادهها و قضاوت برای کمک به مدیر در تصمیمگیری” تعریف میکند. مور و چانگDSS 3 را سیستمهای قابل توسعهای تعریف میکنند که توانایی پشتیبانی از تحلیل دادههای دارای کاربرد خاص (ad hoc) و مدلسازی تصمیم، با گرایش به سمت برنامهریزی آینده و بهکاررفته در بازههای برنامهریزی نشده و نامنظم را دارا است.
بانچکDSS 4 را به عنوان سیستم مبتنی بر کامپیوتر تعریف میکند که شامل سه مولفه متعامل است. یک سیستم زبانی
(مکانیزم برقراری ارتباط بین کاربر و سایر مولفهها)، یک سیستم دانشی (یک ذخیره دانش نهفته در سیستم در رابطه با مساله)
و سیستم پردازش مساله (پیوند بین دو مولفه دیگر) به شمار میرود.

به عنوان یک تعریف کلی میتوان گفت DSS یک سیستم متعامل، انعطافپذیر و وفقپذیر است که بهطور ویژه برای پشتیبانی از راه حل مشکلات مدیریتی ساختارنیافته برای تصمیمگیری بهتر، توسعه یافته است. این سیستم از دادهها استفاده میکند، رابط کاربر سادهای فراهم میسازد و میتواند دیدگاه تصمیمگیرندگان را هم در تصمیمگیری شرکت دهد. به علاوه

DSS از تمام فازهای تصمیمگیری پشتیبانی میکند و میتواند شامل یک مولفه دانش باشد.[26]
سیستم های پشتیبان تصمیم گیری (DSS)،گونه ای از سیستم های اطلاعاتی هستندکه جهت پشتیبانی از فعالیت سازمانی نیمه- ساختاریافته یا ساختار نیافته مدیریتی طراحی شده اند، به طور ایده آل مناسب رفع و زدودن فواصل و رخنه های ایجاد شده میان سیستم های سازمانی و متصدیان تصمیم گیری سازمانی هستند؛ بخصوص که سیستم های پشتیبان تصمیم گیری DSS ،در قالب صفحات گسترده، تبدیل به ابزار مهم و برجسته ای در مسیر تصمیم گیری های روزمره سازمان ها گردیده و اغلب به انتقال داده ها از سیستم های اطلاعاتی سازمان ها به صفحات گسترده می پردازند تا در این میان منجی تحلیل و پاسخدهی به مسائل تجاری تخصصی باشند که در گردونه سازمان پدید آمده است. علاوه بر این، سیستم های
DSS ، دارای قابلیت بکارگیری به عنوان یک عامل سازمان دهنده جهت بهبود فرایند تصمیم گیری بوده، قابلیت سازماندهی، ایجاد و تسهیم دانش داشته و ساختار و بینش جدیدی برای مدیران به ارمغان می آورند.

شماری از تحقیقات به بررسی استفاده از DSS در موسسات مختلف با ارزیابی سیستم ها در راستای ثمربخشی و تاثیر رویکرد تصمیم گیرندگان پرداخته اند. »سانتنهام«1 و »گیماریاس«2 مشاهده کردند که DSS با در نظر گرفتن آمار حوزه های

Online Litel Mooore & Chung Bonczek

1

2

3

4

5

رضایت کاربر و تحلیل های مالی به بررسی و ارزیابی گستره ای از شیوه های مختلف پرداخته است.آنان خاطرنشان نمودند که استفاده از سیستم قابل پیش بینی است بدین ترتیب به مطالعه از طریق یک چارچوب نظری از قبیل »الگوی پذیرش فن آوری« یا تئوری »رفتار سازمان یافته« پرداختند.برخی از محققان پیامدهای مثبت DSS را مشاهده نمودند، برای مثال، میزان فزون یافته ای از تصمیمات متحول سازنده زمان بیشتری بر تصمیم گیری صرف نموده و اطمینان به بخشی از تصمیم گیرندگان را افزایش می دهد.اما با این حال محققان گزارش داده اند که DSS دارای برخی پیامدهای منفی نیز بوده است.برای مثال، ممکن است DSS در برخی فرایندهای تصمیم گیری دست و پاگیر بوده و با محدودیت ها مواجه گردد.علاوه بر این استفاده از DSS بدون درك خوبی از محتوای مشکلات این احتمال را به همراه خواهد داشت که بر خلاف نیل به بهبود در تصمیم گیری، باعث دستیابی به یکپارچگی ایده آل نیز نگردد.[29]

سیستم های پشتیبانی تصمیم با هدف پشتیبانی و کمک به مدیران به ویژه مدیران کلان سازمان در راستای اخذ تصمیم ها و نیز کنترل چگونگی اجرای تصمیم ها و دستورالعمل ها مورد استفاده قرار می گیرند، برخلاف گزارش های سیستم های اطلاعات مدیریت که عموماً در بردارنده ی اطلاعات تفصیلی است. سیستم های پشتیبانی تصمیم در چارچوب داشبوردهای مدیریتی که شامل انواع ابزارهای نمایشگر(شمارشگرها ، گیج ها و نمودار ها و;) به ارایه متغیرها وشاخص های مورد نیاز جهت کل سازمان می پردازند.[3]

شکل.2 یک مدل سیستم پشتیبانی تصمیم.[25]

-2-3 بعضی از ویژگیها و قابلیتهای سیستمهای تصمیم یار

• عمدتا در موقعیتهای نیمه ساختیافته و ساختارنیافته با همراه کردن قضاوت انسان و اطلاعات کامپیوتری،از تصمیمگیرندگان پشتیبانی میکند.
• پشتیبانی DSS شامل سطوح مختلف مدیریتی (از مدیران اجرایی سطح بالا تا مدیران رده عملیاتی) میباشد.

1 Sontenham 2 Gimarias

6

• DSS از کلیه فازهای فرایند تصمیمگیری پشتیبانی میکند: هوش، طراحی، انتخاب و پیادهسازی.

• از فرایندها و سبکهای متنوع تصمیمگیری پشتیبانی میکند.
• DSS به جای کارایی (هزینه) تصمیمگیری، برای بهبود اثر تصمیمگیری تلاش میکند (دقت، زمانبندی و کیفیت).

• تصمیمگیرنده کنترل کامل بر کلیه مراحل فرآیند تصمیمگیری حل مساله دارد. هدف DSS پشتیبانی و نه جایگزینی تصمیمگیرنده است.[30]

-3-3 مفاهیم تصمیمگیری

برای توصیف رفتار سازمانها در تصمیمگیری، چهار مفهوم اصلی تصمیمگیری ارائه دادهاند که عبارتاند از:

-1 شبه حل تعارضات: تعارضات موجود بین بخشها و گروههای سازمان در فرآیند تصمیمگیری امری بدیهی است که بر اساس شبه حل تعارضات و به روشهای خاصی مانند برنامهریزی بودجه به صورت رضایت طرفینی برطرف میگردد. این روند در فرآیند تصمیمگیری ادامه مییابد.
2ـ اجتناب از عدم اطمینان: به منظور کاهش مخاطره، افق زمانی تصمیمگیری کاهش مییابد یا در تصمیمات بلندمدت، منابع محیطی تحت کنترل قرار میگیرد تا احتمال بروز حوادث پیشبینی نشده به حداقل برسد و به این ترتیب اجتناب از عدم اطمینان صورت میگیرد.

-3 جستجوی حل مسئله: مفهوم جستجوی حل مسئله یعنی تحقیق پیرامون راهکاری مختلف برای حل مسئله و گزینش بهترین راهکار در فرآیند تصمیمگیری به طور منظم ادامه مییابد.
-4 یادگیری سازمانی: مفهوم یادگیری سازمانی بیانگر این است که سازمانها در طول زمان یاد میگیرند که چگونه خود را با تغییرات محیطی وفق دهند.
در تمامی موارد فوق سیستم های اطلاعاتی بخصوص سیستمهای تصمیم یار میتوانند با ارائه اطلاعات موردنیاز و اندازهگیری تغییرات و کنترل واکنش سازمان در مقابل این تغییرات،به تصمیمگیرنده در کاهش تعارضات، کاهش عدم اطمینان محیطی، افزایش آگاهی پیرامون مسئله و ارائه پاسخهای مناسب کمک نماید.[23]

-4-3 فرایند گرفتن تصمیم و سیستم تصمیم یار

در حالیکه برای اتخاذ تصمیم در همه سطوح اجرایی سازمان به اطلاعات متفاوتی نیاز است، سیستم پشتیبانی تصمیم اساساً مربوط به فرایند جمعآوری، پردازش، ذخیره و انتقال اطلاعات مرتبط به عملکرد مدیریت در همه سازمانها است.سیستمهای اطلاعاتی میبایست بر نیازهای اطلاعاتی مدیران ارشد، میانه و اجرایی متمرکز شود. بنابراین، موفقیت
تصمیمگیری که قلب فرایند اجرایی است تا حدود زیادی متکی است به اطلاعات موجود و کارکرد اجزای فرایند.[28]

در تأیید اهمیت نقش اطلاعات در تصمیمگیری میتوان گفت ایده مقدم بر تصمیمگیری به عنوان فرایند کلی مستلزم فعالیتهای قابل تمیز و مجزا است. اولین این فعالیتها، جمعآوری اطلاعات یا به عبارت دیگر ارزیابی گزینهها نهایتاًو انتخاب

است.[12]از سوی دیگر، تصمیم موفق مبتنی بر صحت اطلاعات کسب شده برای اجرای یک سیستم اطلاعاتی تصمیم یار مؤثر میباشد.[24]بر این اساس، سیستم پشتیبانی تصمیم در حوزه تصمیمگیری مهم است چون میتواند بر اختلالات درون

سیستم نظارت کند، مسیری را برای عمل تعیین کند و سیستم را در کنترل خودش بگیرد. همچنین آن تصمیمات غیر

7

برنامهریزی شده متناسب است که بهوسیله فراهمکردن اطلاعات برای جستجو، تحلیل، ارزیابی، انتخاب و پیادهسازی فرایند تصمیمگیری را پشتیبانی میکند.[17]

-5-3 مدلهای تصمیمگیری

مدل تصمیمگیری سایمون دارای سه مرحله است (شکل (3، بعد از آن هابر (1980)، مدل تصمیمگیری سایمون را گسترش داد و دو مرحله دیگر به آن اضافه کرد (شکل .(4 گوری و مرتن (1971)، تصمیمات را بهلحاظ ساختار در سه دسته قرار دادند: -1 تصمیمات ساختیافته: اجزاء، عناصر، تعهدات تصمیمات شناخته شدهاند و بهلحاظ کمی نیز سنجیده میشوند. -2 تصمیمات ساختنیافته: اجزاء، عناصر، تعهدات تصمیمات نمیتواند بهلحاظ کمی نیز سنجیده شوند. -3 تصمیمات نیمه ساختیافته: بین تصمیمات ساختیافته و ساختنیافته قرار میگیرندمعمولاً. بیشتر تصمیمات مربوط به کسب و کار در این گروه قرار میگیرند.

گوری و مرتن کاربردهای کامپیوتر را برحسب درجه ساختار در تصمیمگیری دنبال کردند(شکل .[22](4

بررسی کامل مسئله و فرصتها هوشمندی

بسط راهحلهای گزینشی طراحی

انتخاب یک گزینه انتخاب

گیریتصمیمایند فر

شکل .3 مراحل مدل سایمون (1997)

بررسی کامل مسئله و فرصتها

بسط راهحلهای گزینشی

انتخاب یک گزینه

مطرح کردن راهحل بهلحاظ تأثیر

ارزیابی راهحل اجرا شده و اعمال تغییرات

مسئله حل مدل

هوشمندی

طراحی

انتخاب

پیادهسازی

نظارت کردن

گیریتصمیمند فرای

شکل .4 مراحل مدل هابر (1980)

طراحی استراتژیک کنترل مدیریت کنترل اداری
ترکیب مخزن تحلیل بودجه اصول حسابداری قابل قبول
مکان انبار و کارخانه هزینه اداره شده ساختیافته
ثبت سفارشات در دفتر

درجه

8

پیشبینی کوتاه مدت کنترل دفتر دارایی
ادغام شرکتها و مالکیت تحلیل واریانش بودجه کل زمانبندی تولید نیمه ساختیافته
طراحی تولید جدید آمادهسازی بودجه مدیریت صندوق پول

طراحی بررسی و تصمیم فروش و تولید سیستم محاسبه/هزینه ساختنیافته

شکل .5 مراحل مدل گوری و مرتن (1971)

-6-3 مدل مفهومی تحقیق

با بررسی پیشینه تجربی و مبانی نظری موضوع، متغیرهای تحقیق استخراج و مدل مفهـومی تحقیـق بـهصـورت شـکل 6
تنظیم میگردد:

بهبود واکنش مناسب مدیران به مسائل داخلی بانک

سیستمهای
بهبود کیفیت
اطلاعاتی
تصمیمگیری
تصمیم یار
مدیران

بهبود انسجام سیستمهای داخلی بانک

شکل .6 مدل مفهومی تحقیق

-7-3 فرضیه اصلی

استقرار سیستمهای اطلاعاتی تصمیم یار موجب بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران در بانک کشاورزی میشود.

-8-3 فرضیات فرعی

– استقرار سیستمهای اطلاعاتی تصمیم یار موجب بهبود واکنش مناسب مدیران به مسائل داخلی بانک میشود.

– استقرار سیستمهای اطلاعاتی تصمیم یار موجب بهبود انسجام سیستمهای داخلی بانک میشود.

9

-4روش پژوهش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و از لحاظ شیوه تحلیل دادهها از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را مدیران، کارشناسان و رؤسای شعب منتخب بانک کشاورزی تهران بزرگ تشکیل دادند. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 100 نفر برآورد شد. انتخاب اعضای نمونه به شکل تصادفی ساده است.

برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده است. پرسشنامه شامل 26 سؤال در قالب طیف پنج درجهای لیکرت از خیلی زیاد تا خیلی کم است. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از آزمون تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد.
خروجی این آزمون در جداول 1 و 2 ارائه گردید.

با توجه به جدول .1 مقدار شاخص KMO برابر 0/943 است (بیشتراز (0/6، بنابراین تعداد نمونه (تعـداد پاسـخدهنـدگان) بـرای تحلیل عاملی کافی میباشد. همچنین مقدار Sig آزمون بارتلت، کوچکتر از 0/05 است که نشان میدهد، تحلیل عـاملی بـرای شناسایی ساختار مدل عاملی مناسب است و فرض شناختهشده بودن ماتریس همبستگی، رد میشود.

جدول .1 آزمون KMO و بارتلت برای سؤالات

KMOآزمون 0/943

5154/850 2

آزمون بارتلت درجه آزادی 325
giS 0/000

باتوجه به جدول .2 مقدار اشتراك استخراجی برای تمام سؤالات بیشتر از (0/5) میباشد و هیچ سؤالی از پرسشنامه لازم نیست که کنار گذاشته شود. با توجه به جدول 2 سه عامل با مقدار ویژه بالاتر از یک استخراج شدهاند که تمام سؤالات در این سه عامل جای گرفتهاند.همچنین با توجه به بارهای عاملی سؤالها؛ هریک از سؤالها بیشترین بار عاملی را در همان عاملی که از پیش تعیینشده بود، دارا هستند.

جدول .2 ماتریس عوامل چرخشیافته با روش تحلیل مولفهها و روش چرخش واریماکس با نرمالسازی کیسر برای سؤالات

سؤالات عامل اول عامل دوم عامل سوم اشتراك

استقرار بهبود انسجام استخراجی

سؤال1
.497 .419 .651 .847
سؤال2 .871 .168 .161 .813
سؤال3 .687 .160 .494 .742
سؤال4 -.943 -.091 -.043 .900

سؤال5 .884 .337 .088 .902
سؤال6 .854 .295 .319 .918
سؤال7 .825 .436 .225 .922
سؤال8 .760 .541 .077 .876
سؤال9 .854 .360 .225 .910

01

سؤال10 .907 .293 .016 .909
سؤال11 .853 .355 -.029 .855
سؤال12 .823 .291 .360 .892
سؤال13 .712 .402 .450 .871
سؤال14 .880 .238 .131 .848
سؤال15 .755 .486 .314 .905
سؤال16 .114 .766 .525 .876
سؤال17 .162 .817 .452 .897
سؤال18 .205 .906 .233 .917
سؤال19 .112 .723 .599 .894
سؤال20 .079 .786 .456 .833
سؤال21 .204 .903 .280 .935
سؤال22 .106 .330 .878 .891
سؤال23 .391 .373 .789 .915
سؤال24 .024 .490 .783 .855
سؤال25 .084 .569 .761 .910
سؤال26 .214 .206 .908 .912

بنابراین هر سؤالدقیقاً همان عاملی را اندازهگیری میکند که برای آن طراحی شده است، در نتیجه سؤالهای پرسشنامه از روایی لازم برخوردار میباشد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. میزان ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده (0/988) نشاندهنده پایایی قابل قبول آن است. بررسی فرضیههای تحقیق با استفاده از آزمون رگرسیون دومتغیره با استفده از نرمافزار SPSS انجام گرفت.

-5 تجزیهوتحلیل دادهها

با توجه به نتایج جدول .3 ضریب رگرسیون (=0/989) سهم متغیر مستقل (استقرار سیستم اطلاعاتی تصمیم یار) را در پیشبینی تغییرات متغیر وابسته (بهبود کیفیت تصمیمگیری در بانک) مشخص میکند و همچنین آماره t و سطح معنیداری کوچکتر از )0/05سطح خطای استاندارد) برای آن نیز نشان میدهد که متغیر مورد نظر تأثیر آماری معناداری در تبیین تغییرات متغیر بهبود کیفیت تصمیمگیری مدیران داشته است.

جدول .3 خروجی ضریب رگرسیون برای آزمون فرضیه اصلی
سطح معنیداری T مقدار بتای انحراف ضریب مدل
استاندارد استاندارد استاندارد نشده

0/000 21/0523 0/989 0/044 0/942 (Constant)
1
0/000 65/0301 0/012 0/786 بهبود کیفیت
تصمیمگیری در بانک

11

با توجه به نتایج جدول .4 ضریب رگرسیون (=0/985) سهم متغیر مستقل (استقرار سیستم اطلاعاتی تصمیم یار) را در پیشبینی تغییرات متغیر وابسته (بهبود واکنش مناسب مدیران به مسائل داخلی) مشخص میکند و همچنین آماره t و سطح معنیداری کوچکتر از

)0/05سطح خطای استاندارد) برای آن نیز نشان میدهد که متغیر مورد نظر تأثیر آماری معنیداری در تبیین تغییرات متغیر بهبود واکنش مناسب مدیران به مسائل داخلی داشته است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir